چگونه از آرد گندم سیاه استفاده کنیم؟

گندم سیاه چیست
در سال های اخیر، بیشتر مردم در جهان به دنبال جایگزینی برای محصولات گندم هستند. گندم سیاه یکی از بهترین جایگزین های آرد گندم است.گندم سیاه برای تغذیه در رژیم غذایی فوق العاده سالم است، و کالری زیادی ندارد.

 

آرد گندم سیاه چیست؟

آرد گندم سیاه یک محصول غذای رژیمی است که از دانه های گندم سیاه ساخته شده است. بر خلاف گندم، سفید نیست، اما خاکستری قهوه ای، با عطر خاص و طعم تلخ دلپذیر است. اجداد ما قرنها پیش به طور فعال این محصول را استفاده کرده اند. بعضی از محققان دریافته اند که ساکنان جنوب سیبری و کوه های آلتایی اولین کسانی بودند که شروع به ساخت آرد گندم سیاه کردند. سهولت رشد گندم سیاه باعث محبوبیت زیاد آن  شده است .

 

خواص آرد گندم سیاه

آرد گندم سیاه، گندم خرد شده است، بنابراین ترکیب شیمیایی این محصولات یکسان است. مثل فرنی گندم سیاه، آرد از این گیاه متعلق به گروه غذای قابل هضم می باشد. شاخص گلیکوزمی گندم زمین تنها 40 واحد است که برای افراد مبتلا به دیابت و چاقی مفید است. اما در اینجا ضروری است که یک موضوع مهم روشن شود. ارزش انرژی گندم خرد شده نزدیک به گندم است و حدود 330 کیلو کالری است. اما حتی این واقعیت نیز مزایای محصول را کاهش نمی دهد.
 
100 گرم از محصول حاوی حدود یک چهارم میزان روزانه فیبر است که به سادگی برای تحرک مناسب روده، کاهش کلسترول و قند خون ضروری است. این محصولبا رنگ خاکستری قهوه ای می تواند به عنوان منبع خوبی از پروتئین خدمت کند. 100 گرم آن حاوی بیش از 12 گرم پروتئین و همچنین تعدادی از اسید آمینه ضروری برای انسان ، از جمله لیزین ، تیروزین ، لوسین، ایزولوسین ، تریپتوفان ، آرژنین ، گلیسین ، پرولین ، سریین و غیره است.
گندم سیاه آرد شده یکی از بهترین منابع منیزیم است (100 گرم از محصول شامل حدود 250 میلی گرم ماده است). علاوه بر این، حاوی مقادیر زیادی از فسفر ، پتاسیم ، آهن ، روی ، کلسیم است . این شامل ذخایر مس ، منگنز ، ید ، گوگرد ، فلوئور و سدیم است . گندم سیاه، که از آن آرد ساخته شده است، یک منبع خوب ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدان قوی دارد و ویتامین های گروه B در گندم خرد شده تقریبا در بالاترین سطح است.

 

آیا گندم سیاه برای بدن مفید است؟

دانه های گندم سیاه، و از این رو آرد آن، حاوی گلوتن نیست. و این خبر خوبی برای افرادی است که از بیماری سلیاک رنج می برند.
 
ترکیب شیمیایی این آرد دارای یک مولفه بسیار مفید از گروه فلاونوئیدها - روتن است. این خواص مفید به گندم سیاه برای سیستم قلبی عروقی می دهد. استفاده از این آرد معطر به کاهش فشار خون (با گسترش عروق خونی)کمک می کند . گندم سیاه با جلوگیری از تشکیل پلاکت های بیش از حد، کلسترول را کاهش می دهد و خون را با اکسیژن اشباع می کند و برای بهبود گردش خون مفید است و همچنین برای کاهش نفوذپذیری عروق خونی مفید است. علاوه بر این، آرد گندم سیاه برای افرادی که مبتلا به واریس ، مبتلا به نقرس و افرادی هستند که تحت تابش قرار گرفته اند مفید است.
 
یافته های تحقیق نشان می دهد که گندم سیاه از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری و ترشح اسید صفراوی را تنظیم می کند. این محصول برای اسهال مزمن و دیازنتری مفید است، همچنین برای تقویت و پاکسازی روده مفید است. آرد گندم سیاه جذب کلسیم را بهبود می بخشد، بنابراین آن را یک محصول مهم برای تقویت بافت استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان می نامند.
آرد گندم سیاه برای سیستم عصبی بسیار مفید است، عملکرد مغز را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی را تقویت می کند و پروسه های متابولیک بدن را فعال می کند. گندم سیاه غنی از ویتامین ها برای مو، ناخن و پوست است. این محصول هضم را بهبود می بخشد و اثر مثبتی بر لوزالمعده دارد.
 

 

آرد گندم سیاه برای چه کسانی مناسب نیست؟

آرد گندم سیاه برای افراد دارای آلرژی خطرناک است. در بعضی موارد این محصول ممکن است موجب گرفتگی روده یا فتق عضلانی شود. پزشکان مصرف آرد گندم سیاه را برای افراد مبتلا به بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر توصیه نمی کنند.
 

 

چگونه از آرد گندم سیاه در خانه استفاده کنیم؟

آرد گندم سیاه از مواد غذایی مقرون به صرفه است. امروز، تقریبا در همه سوپرمارکت ها موجود است. اما خودتان آن را آماده کنید.مواد مورد نیاز ، گندم سیاه و یک مخلوط کن، دستگاه قهوه ساز و یا یک پردازنده غذایی است. در صورت داشتن سنگ اول گندم را تمیز کنید، غلات باید شسته و خشک شود، آن را در یک لایه نازک بر روی یک حوله کاغذی پخش کنید. هنگامی که گندم سیاه خشک شد، آن را با خرد کن آرد کنید. به هر حال، محصول گندم سیاه که با دستان خودتان آماده شود از محصول خریداری شده مفیدتر است. در شرایط صنعتی، تقریبا بیشتر سبوس گندم گرفته می شود.
 

 

کوکتل گندم سیاه برای دیابت چیست؟

بسیاری از بیماران دیابتی دستور غذا برای این نوشیدنی را می دانند. یک یا دو قاشق آرد گندم سیاه و یک لیوان kefir مخلوط شده ، تا به یک قوام یکنواخت برسد و این یک درمان معجزه برای کاهش قند در جریان خون است. اما مزیت این نوشیدنی تنها به کاهش قند خون محدود نمی شود . این کوکتل برای سیستم غدد درون ریز مفید است، عروق خونی را تقویت و کمک به از بین بردن سموم از بدن می کند.
همین نوشیدگی باعث کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد می شود. معمولا صبح با معده خالی مصرف می شود. البته دوره درمان شامل 14 روز است. اما لازم به ذکر است که نوشیدنی حاوی آرد گندم سیاه خرد شده برای همه مناسب نیست.
 

 

استفاده از گندم سیاه در طب سنتی

عجیب و غریب خواهد بود اگر چنین محصول مفید و محبوبی به عنوان آرد گندم سیاه جایگاه خود را در طب سنتی پیدا نکرده باشد. امروزه دستورالعمل های زیادی با استفاده از گندم خرد شده وجود دارد.
 
برای از بین بردن سوزش سر دل از آرد گندم معمولی استفاده کنید. برای انجام این کار، سه بار در روز یک چهارم قاشق چای خوری از محصول را استفاده کنید. گندم سیاه غنی از آهن و محصولات آن از زمان های قدیم توصیه می شود معمولا مردم برای کم خونی از گندم سیاه استفاده می کنند.
یکی از محبوب ترین و ساده ترین دستور العمل: نوشیدن 2 قاشق غذاخوری از گندم سیاه  3-4 بار در روز قبل از غذا. در صورت تورم پاها یا گرفتگی عضلات یک قاشق غذاخوری از این محصول را با یک لیوان آب بنوشید.
 
نوشیدن ژله آرد گندم سیاه برای کاهش سطح کلسترول در خون مفید است . نوشیدنی از یک لیتر آب و 3 قاشق غذاخوری آرد تهیه شده است.آرد گندم سیاه بایداول با کمی آب سرد خلوط و رقیق شود، سپس به آرامی با آب جوش مخلوط گردد. برای بهبود طعم ژله گندم سیاه، می توانید از عسل استفاده کنید .
 
در طب سنتی، این آرد معطر برای درمان لوزالمعده استفاده می شود. علاوه بر این، آرد گندم سیاه برای افراد مبتلا به آترواسکلروز مفید است، اختلال عملکرد قلب، با وریدهای واریسی. برای بهبود خواص درمانی گندم سیاه، می توانید عسل گندم سیاه را به داروهای خود اضافه کنید.
 

 

کاربرد آرد گندم سیاه در آرایش و زیبایی

خواص مفید آرد گندم در زیبایی شناسی شناخته شده است. ماسک ها بر اساس این محصول شرایط پوست و مو را بهبود می بخشند. چنین روش هایی مخصوصا برای آکنه مفیدند. آرد گندم سیاه حاوی مواد بسیاری است که برای ناخن ها و پوست مفید است.
 
بنابراین ماسک های گندم سیاه می تواند شگفت انگیز باشد.کافی است که برخی از آرد ها را در آب گرم بجوشانید، ماست طبیعی اضافه کنید و آن را روی پوست قرار دهید. بعد از 15-20 دقیقه، شستشو کنید. آرد گندم را می توان به عنوان یک اسکراب بدن استفاده کرد.
 

 

چه آردی را انتخاب کنید و چگونه ذخیره کنید؟

اگر قصد دارید در خانه تهیه نکنید و آرد گندم را خریداری کنید، پس باید بدانید که آرد دو نوع است:  روشن و تیره. آرد تیره تر مفید تر است، محصول روشن تر حاوی مواد مغذی کمتری است. به خصوص طرفداران مشتاق غذای سالم ، نوع دیگری از آرد گندم سیاه را استفاده می کنند. آنها محصول را از دانه های گندم سیاه پیش از رسیدن آماده می کنند. برخی از محققان بر این باورند که چنین آرد غیر معمولی در واقع مفیدتر است، زیرا حاوی پروتئین و ویتامین B3 ، B6 ، B9 بسیار بیشتری است. و نشاسته کمتری در آن وجود دارد .
 
تمام آرد گندم سیاه بدون در نظر گرفتن منشا و تنوع، عمر مفید کوتاهی دارد. با توجه به مقدار بالای چربی در شرایط ذخیره سازی اشتباه، ممکن است خراب  (به خصوص در ماه های تابستان) شود. بنابراین، بهتر است آن را در یک ظرف کاملا در بسته داخل یخچال نگه دارید.اما حتی در چنین شرایطی ارزش استفاده از آرد برای 1-3 ماه است.
 

 

چگونه از آرد گندم سیاه در آشپزی استفاده کنیم؟

آرد گندم سیاه - محبوب در سراسر جهان است. آرد گندم سیاه در غذاهای اروپایی، هند، ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد (آنها رشته فرنگی سوبا را می خورند). اما شاید معروف ترین ظرف این محصول برای تغذیه پنکیک گندم سیاه است.
 
گندم سیاه آرد شده حاوی گلوتن نیست. همانطور که گفته شده، برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن مضر است . واقعیت این است که خمیر را از آرد بدون گلوتن تهیه کنید. بنابراین، در بسیاری از موارد لازم است با اضافه کردن نسبت یک به چهار از آرد گندم سیاه استفاده کنید. افراد مبتلا به بیماری سلیاک، برای مخلوط آرد گندم ، می توانند از آرد ذرت استفاده کنند .
 

 

طرز تهیه شیرینی زنجبیلی با آرد گندم سیاه

شیرینی زنجبیلی با آرد گندم سیاه

مواد لازم برای تهیه شیرینی زنجبیلی با آرد گندم سیاه، خوشمزه و رژیمی
آرد گندم سیاه (200 گرم)
شکر (1 قاشق غذاخوری).
تخم مرغ (1 عدد)
زنجبیل
کره (100 گرم)
شیر (150 میلی لیتر)
مخلوط دارچین، میخک و جوش شیرین (1 قاشق چایخوری)
ملاس (100 گرم)
آرد را با شکر، دارچین، میخک و گشنیز، جوش شیرین و زنجبیل رنده شده مخلوط کنید. به طور جداگانه، کره و ملاس ذوب شده را مخلوط کنید حال هر دو  مخلوط را در یک ظرف بریزد. شیر و یک تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید. مخلوط آماده را قالب زده و در فر گرم شده با درجه 150 سانتیگراد بپزید.
 

 

طرز تهیه پنکیک با آرد گندم سیاه

طرز تهیه پنکیک با آرد گندم سیاه
چندین نسخه برای تهیه این پنکیک وجود دارد. اما همه آنها می توانند به دو گروه تقسیم شوند: پنکیک های مخمر دار و بدون مخمر.
 
برای تهیه شیرینی های با مخمر، ابتدا باید مخمر (10 گرم خشک)، شیر گرم و یک قاشق غذاخوری شکر و آرد را مخلوط کنید. هنگامی که مخمر آماده شد، 4 تخم مرغ را در یک ظرف هم بزنید، 1 لیتر شیر گرم، مخلوط آرد گندم معمولی و گندم سیاه (2 فنجان از هر کدام)، کره ذوب شده (100 گرم) و نمک به مقدار خیلی کم اضافه کنید.
 
برای تهیه شیرینی های بدون مخمر از مخلوط آرد گندم ، 0.5 لیتر شیر، 0.5 لیوان آب گرم، دو تخم مرغ خام، 50 گرم کره مایع، مقدار کمی نمک و شکر استفاده کنید. پنکیک بسیار خوشمزه ای از این خمیر بدست می آید.
 
آرد گندم سیاه در قوام شبیه آرد گندم است، اما لیست خواص مفید و طعم غذاهای آماده شده از این محصول به طور قابل توجهی متفاوت است.
علاوه بر این گندم سیاه، همچنان یکی از چندین گیاه است که به تغییر ژن حساس نیستند، بدین معنا که منافع غذای آماده شده از گندم سیاه، همانند چندین قرن پیش است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید