قرص کلوپیدوگرل

در

 

موارد مصرف قرص کلوپیدوگرل

قرص کلوپیدوگرل 75  ( Clopidogrel) بعنوان مهارکننده تجمع پلاکتی، برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی در درمان افراد مبتلا به بیماری های قلبی (حمله قلبی اخیر )، سکته مغزی اخیر ، یا اختلال در گردش خون در بیماری های عروق محیطی و آترواسکلروزیس با ریسک آنفارکتوس میوکارد استفاده می شود.
همچنین با آسپیرین برای درمان درد جدید / جلوگیری از تشدید درد قفسه سینه ( حمله قلبی جدید ، آنژین ناپایدار ) و همچنین نگه داشتن رگهای خونی و جلوگیری از لخته شدن خون پس از روش های خاص (مانند استنت قلب ) مورد استفاده قرار می گیرد.
 
کلوپیدوگرل 75 با مسدود کردن پلاکتها و مهار تجمع پلاکتی، از ایجاد لخته های مضر جلوگیری می کند. این یک داروی ضد ترومبوز است و کمک می کند تا خون در بدن شما روان شود.

 

نحوه استفاده از کلوپیدوگرل

قبل از شروع مصرف کلوپیدوگرل، راهنمای راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید . اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.
 
قرص کلوپیدوگرل را با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک خود، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. این داروها را به طور مرتب برای به دست آوردن بیشترین سود از آن استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در یک ساعت معین بخورید.
 
دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. اگر از قرص کلوپیدوگرلبرای جلوگیری از لخته شدن پس از گذاشتن استنت یا سایر روشها استفاده میکنید، قرص کلوپیدوگرل را با آسپرین برای چند ماه تا یک سال پس از عمل (بسته به روش / نوع استنت) طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. برای اطلاعات بیشتر و در مورد خطرات قطع زودرس دارو با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید.
 
در هنگام استفاده از این دارو نباید گریپ فروت یا آب گریپ فروت بخورید، مگر اینکه پزشک یا داروساز شما بگوید شما این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.
 
در صورتی که نشانه هایی از درمان با قرص کلوپیدوگرل احساس نمی کنید، مانند علائم جدید حمله قلبی یا سکته مغزی مانند: درد قفسه سینه / فک / درد در دست چپ، تنگی نفس، عرق، ضعف در یک طرف بدن، گفتار ناهموار، تغییرات ناگهانی دید ، سردرگمی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.
 

 

عوارض جانبی قرص کلوپیدوگرل

خونریزی آسان / کبودی، ناراحتی معده / درد، اسهال ، و یبوست ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که منافع قرص کلوپیدوگرل بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
گرچه بعید است، خونریزی جدی در معده ، روده، چشم یا مغز رخ دهد. همچنین، کلوپیدوگرل به ندرت می تواند یک بیماری بسیار جدی خون (ترومبوتیک trombocytopenic purpura-TTP) را ایجاد کند. علائم ممکن است هر بار پس از شروع این دارو ظاهر شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم، به موقع به پزشک مراجعه کنید: درد شدید معده و شکمی ، خونریزی غیرقابل کنترل از لثه ها یا بینی، مدفوع خون / سیاه، سردرگمی، تب، خشکی شدید پوست ، لکه های پوستی بنفش، غش ، ضربان قلب سریع، سردرد ناگهانی شدید ، ضعف غیرمعمول / خستگی، استفراغ با خونی که به نظر می رسد  قهوه ای است، گفتار ناهموار، تغییرات بینایی ، تشنج ، زرد شدن چشم ها / پوست، خونریزیبه رنگ قرمز / صورتی / تیرگی ادرار، علائم کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار).
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید ، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، در صورت بروز کمک های پزشکی را به موقع با خبر کنید.
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

احتیاط در زمان مصرف قرص کلوپیدوگرل

قبل از مصرف کلوپیدوگرل ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا داروهای مشابه آنتی بادی مصرف می کنید (تینوپیریدین ها مانند پزوگرل)؛ یا اگر کلا آلرژی دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از این دارو ، پزشک یا داروساز را در جریان سابقه پزشکی خود بخصوص: شرایط خونریزی (مانند زخم معده ، خونریزی در مغز / چشم )، عمل جراحی اخیر، آسیب جدی / تروما، بیماری کبد ، بیماری خونریزی (مانند هموفیلی ) قرار دهید.
 
برای پایین آوردن احتمال قطع شدن، کبود شدن یا آسیب رساندن، با احتیاط با اشیاء تیز مانند ریش تراش ها و ناخن ها، و جلوگیری از فعالیت هایی نظیر ورزش های پرشیی، استفاده کنید.
 
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) بگویید. پزشک شما ممکن است دستورالعمل شما را برای متوقف کردن کلوپیدوگرل حداقل 5 روز قبل از عمل تجویز کند.قطع مصرف کلوپیدوگرل را بدون صحبت کردن با دکتر قلب خود ( متخصص قلب ) انجام ندهید.
 
این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل هنگام استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به خونریزی معده را افزایش دهد.

 

مصرف سیتریزین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری ، این دارو باید تنها زمانی که شدیدا مورد نیاز باشداستفاده شود.
دارو از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود، قبل از تغذیه با شیر مادر، با پزشک خود مشورت کنید .
 

 

تداخل دارویی قرص کلوپیدوگرل

همچنین به بخش "نحوه استفاده از قرص کلوپیدوگرل" مراجعه کنید.
تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید .
محصولی که ممکن است با این دارو ارتباط برقرار کند: tipranavir است .
اگر در حال حاضر آسپرین مصرف می کنید ، از دکتر بپرسید برای ادامه و یا قطع مصرف آن با این دارو و شرایط خاص خودبپرسید ( آسپرین و کلوپیدوگرل ممکن است در ترکیب پس از استفاده استنت، یا برای برخی از شرایط خاص قلب تجویز شود).
 
داروهای دیگر می توانند بر عملکرد کلوپیدوگرل تأثیر بگذارد. مثالها عبارتند مهارکننده های  امپرازول ، اسموپرازول و فلووکسامین ، فلوکستین ، سایمتیدین ، فلوکونازول ، کتوکونازول ، وریکونازول ، etravirine ، فلبامات و قرص تیکلوپیدین و غیره. 
 
کلوپیدوگرل می تواند حذف سایر مواد دارویی را از بدن شما کاهش دهد که ممکن است بر کارکرد آنها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای مضر شامل داسابوویر، repaglinide ، و غیره است.
 
بسیاری از داروهای حاوی داروهای ضد درد / داروهای کاهش تب ( NSAIDs مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن یا آسپرین) را به دقت بررسی کنید، تمام برچسب های پزشکی تجویزی  به دقت بررسی کنید . این داروها ممکن است خطر خونریزی / اثرات ضد ترومبوتیک را در هنگام استفاده با کلوپیدوگرل افزایش دهد. از داروساز خود در مورد استفاده از این محصولات با خیال راحت بپرسید.

 

مصرف بیش از حد قرص کلوپیدوگرل

اوردوز با فرص کلوپیدوگرل

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس میباشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مصرف قرص کلوپیدوگرل

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایش های پزشکی (مانند شمارش کامل خون ) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا مانع پیشرفت بیماری شما شود یا عوارض جانبی را بررسی کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

آیا هنگام مصرف کلوپیدوگرل باید از مواد غذایی خاصی اجتناب کنم؟

خیلی مهم
تغییر در رژیم غذایی، دارو یا دوز ممکن است ضروری باشد. بلافاصله با دکتر یا داروساز مشورت کنید.
تعاملات کلوپیدوگرل / گریپ فروت
این اطلاعات عمومیت یافته و به عنوان توصیه پزشکی خاص در نظر گرفته نشده است. قبل از مصرف یا قطع دارو، تغییر رژیم غذایی یا شروع هر دوره درمان، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
چگونه تعامل رخ می دهد:
آب گریپ فروت ممکن است مقدار کلوپیدوگرل فعال در خون شما را کاهش دهد.
چه اتفاقی می افتد:
هنگامی که کلوپیدوگرل با آب گریپ فروت مصرف می شود، آب گریپ فروت ممکن است مانع از فعال شدن کلوپیدوگرل شود.
آنچه در رابطه با این تعامل باید انجام دهید:
در حالی که شما این دارو را مصرف می کنید، از گریپ فروت یا آب گریپ فروت اجتناب کنید. شما می توانید یک نوشیدنی مرکبات دیگر (مانند آب پرتقال) را انتخاب کنید. در صورتی که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه) دستور غذا خوردن گریپ فروت یا نوشیدنی گریپ فروت را دارید، باید با پزشک خود در مورد اثرات گریپ فروت در سطح خون این دارو صحبت کنید. این اثرات می توانند حتی اگر گریپ فروت در زمان مصرف دوز کلوپیدوگرل مصرف نگردد باز هم باعث این تعامل شود.

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید ودوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)

 

نگهداری قرص کلوپیدوگرل

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
 
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

آیا کلوپیدوگرل با سایر داروها تعامل دارد

تعاملات شدید
این داروها معمولا با هم ترکیب نمی شوند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
 
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/SELEXIPAG
CLOPIDOGREL/REPAGLINIDE
ANTICOAGULANT;ANTIPLATELET;THROMBOLYTIC/ALIPOGENE TIPARVOVEC
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/DASABUVIR
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/PIOGLITAZONE (> 15 MG)
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/MIFEPRISTONE
تعاملات جدی
این داروها ممکن است در تعامل باشند و اثرات بسیار مضر داشته باشند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
SELECTED PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/NSAIDS
CLOPIDOGREL/ESOMEPRAZOLE; OMEPRAZOLE; CIMETIDINE
CLOPIDOGREL/FLUCONAZOLE; KETOCONAZOLE; VORICONAZOLE
CLOPIDOGREL/ETRAVIRINE
CLOPIDOGREL/FELBAMATE
CLOPIDOGREL/TICLOPIDINE
CLOPIDOGREL/FLUOXETINE; FLUVOXAMINE
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/INOTERSEN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 325 MG)/BETRIXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/EDOXABAN
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/DABRAFENIB
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/ENZALUTAMIDE
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/APIXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 81 MG)/RIVAROXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/DABIGATRAN
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/TIPRANAVIR
STRONG CYP2C8 INHIBITOR/PIOGLITAZONE (<=15MG); ROSIGLITAZONE
تعاملات متوسط
این داروها ممکن است باعث بروز برخی از خطرها شوند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
 
PLATELET INHIBITORS/SLT ANTICOAGS (VIT K ANTAG); HEPARINS
CLOPIDOGREL/ARMODAFINIL;MODAFINIL
CLOPIDOGREL; PRASUGREL/CANGRELOR
CLOPIDOGREL/ISONIAZID
SELECTED STRONG AND MODERATE CYP2C8 INHIBITORS/PACLITAXEL
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/TREPROSTINIL
CLOPIDOGREL/SELECTED SSRIS; SNRIS
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS; THROMBOLYTICS/DROTRECOGIN
CLOPIDOGREL/OSELTAMIVIR
CYP3A4; CYP2C8; P-GLYCOPROTEIN (P-GP) INHIBITORS/LOPERAMIDE
PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/LEPIRUDIN
PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/EPTIFIBATIDE

نظرات

در ادامه بخوانید...

روش‌های پزشکی برای درمان استئوپروز

در

سازمان تغذیه و داروی ایالات متحده (FDA) چند دارو برای زنان یائسه تصویب کرده است تا به کاهش یا توقف تحلیل استخوان، ساخت استخوان یا کاهش خطر شکستگی کمک کند. این داروها تنها زمانی کارآمد هستند که به طور منظم مصرف شوند. بعلاوه، درمان از طریق هر دارو، خطرهای مشخص و عوارض جانبی نیز دارد.

هورمون درمانی

درمان استروژن پس از یائسگی و درمان ترکیب استروژن پروژسترون

گرچه مورد تایید سازمان غذا و درمان (FDA) برای درمان استئوپروز که یکی از شایع ترین بیماری های زنان است، نمی باشد، اما درمان خوراکی (از راه دهان) و ترنس درمان استروژن که درمان استروژن (ET) نامیده می‌شود و ترکیب استروژن پروژسترون ، هورمون درمانی (HT) نامیده می شود، برای پیشگیری از تحلیل استخوان زنانی که به تازگی یائسه شده اند و عوامل خطر ابتدا به استئوپروز ازجمله تحلیل استخوان یا کوچک شدن اسکلت دارند‌ و پوکی استخوان،  تایید می شود.
مطالعات نشان می دهد که ET، توده استخوانی را افزایش داده و بروز شکستگی‌های مربوط به ستون فقرات، مچ دست و لگن را کاهش می دهد. با این حال به خاطر خطرات طولانی مدت هورمون درمانی (خطرات شناسایی شده در چند سال اخیر توسط انستیتوی فدرال سلامت زنان)، FDA توصیه می کند که زنان ابتدا دیگر داروهای ضد پوکی استخوان را استفاده کنند و هشدار می دهد که هورمون درمانی باید در کمترین دوز برای کوتاه ترین زمان ممکن به کار برده شود.

    رالوکسیفن (اویستا)

    به شکل قرص موجود می باشد. این دارو برای پیشگیری و درمان استئوپروز در زنان یائسه توصیه می شود. رالوکسفین اثرات مثبتی شبیه به استروژن روی استخوان دارد اما نه روی پستان یا پوشش داخلی رحم و ممکن است خطر سرطان سینه حاصل از استروژن را تا 65 درصد در هشت سال کاهش دهد. FDA تایید می کند که رالوکسفین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مبتلا به استئوپروز و حتی در زنان بدون استئوپروز که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، را کاهش می دهد.
    این بخشی از گروه داروهایی است که تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERMها) نامیده می شوند و به نظر می رسد که از تحلیل استخوان در ستون فقرات، لگن و نقاط دیگر بدن پیشگیری نماید. مطالعات نشان می دهد که رالوکسیفن خطر شکستگی ستون فقرات در زنان مبتلا به استئوپروز را کاهش می دهد اما هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که کاهش خطر هرگونه شکستگی دیگر را تایید نماید. عوارض جانبی احتمالی شامل گرگرفتگی ، لخته شدن خون رگ ها (شبیه به استروژن) و گرفتگی عضلات پا می باشد. این قرص یکبار در روز بهمراه غذا یا بدون آن مصرف شود.

    آلندرونات (فوزاماکس و برندهای دیگر، از جمله ژنتیک)

    از داروهای گروه بیس فسفونات، این دارو مورد تایید FDA مخصوص درمان و پیشگیری از استئوپروز استخوان می باشد. مطالعات نشان می دهد که آلندرونات، توده استخوانی را افزایش داده و خطر شکستگی های مربوط به ستون فقرات،‌لگن، مچ دست و دیگر شکستگی ها را تا بالای 50 درصد در هر دو تا چهار سال در زنان مبتلا به استئوپروز کاهش می دهد.
    آلندرونات همچنین برای درمان گلوکوکورتیکوئید ناشی از استئوپروز و درمان استئوپروز در مردان تایید شده است. قرص های آلندرونات بایستی با معده خالی در صبح و با هشت اونس آب در حداقل 30 دقیقه قبل از اولین وعده غذایی، نوشیدنی یا داروی روزانه مصرف شود. برای به حداقل رساندن اثرات جانبی که می تواند شامل سوزش معده یا سوزش مری باشد، حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو راست بایستید. آلندرونات را می توان روزانه و یا بعنوان یک رژیم دارویی هفتگی مصررف کرد.
    آلندرونات همچنین به صورت قرص 2.800 یا 5.600 IU از ویتامین D3 که فوزاماکس پلاس دی نامیده می شود، نیز موجود می باشد.

    ریزدرونات (یا آکتونل، آتلویا)

    نوع دیگری از داروی بیس فسفونات است که برای درمان و پیشگیری از استئوپروز در زنان پس از یائسگی و برای پیشگیری و درمان استئوپروز ناشی از گلوکوکورتیکوئید در زنان و مردان توصیه می شود. این می تواند یک بار در روز، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف شود. ریزیدرونات همراه با کلسیم نیز موجود می باشد. مطالعات نشان می دهد که ریزیدرونات، توده استخوانی را افزایش داده و خطر شکستگی های ستون فقرات، مچ دست، ران و دیگر شکستگی‌ها در زنان مبتلا به استئوپروز را کاهش می دهد. آن را با معده خالی در صبح با هشت اونس آب، به مدت 30 دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن مصرف نمایید. برای حداقل کردن عوارض جانبی که می تواند شامل سوزش معده یا سوزش مری باشد، به مدت حداقل 30 دقیقه بعد از مصرف راست بماند. هرگونه ویتامین، کلسیوم و آنتی اکسیدانها را حداقل 30 دقیقه بعد از رزیدرونات مصرف کنید.

    ایباندرونات (Boniva)

    بیس فسفونات دیگری است که توسط FDA جهت پیشگیری و درمان استئوپروز در زنان یائسه توسعه داده شده است. بروز شکستگی‌های مهره را تا حدود 50 درصد کاهش داده و تراکم مواد معدنی استخوان در کل اسکلت را افزایش می‌دهد. همچنین ایباندرونات در زنانی که به تازگی یائسه شده‌اند، از تحلیل استخوانی پیشگیری می کند اما فقط در افرادی که هنوز به استئوپروز مبتلا نشده‌اند. ایباندرونات بایستی یکبار در ماه با معده خالی اول صبح با هشت اونس آب (نه مایع دیگر) حداقل 60 دقیقه قبل از هرگونه خوراکی یا نوشیدنی مصرف گردد. بیماران بایستی به مدت حداقل یک ساعت بعد از مصرف این دارو، راست بمانند. همچنین ایباندرونات می تواند به صورت داخل وریدی هر سه ماه یکبار استفاده گردد.

    زولدرونیک اسید (Reclast)

    در سال 2007، برای درمان استئوپروز بعد از یائسگی، زولدرونیک اسید با تزریق یکبار در ماه آزمایش شد و در سال 2009 مجوز آن تصویب گردید تا برای پیشگیری از بروز استئوپروز در زنان بعد از یائسگی با توده کم استخوانی نیز استفاده شود. Reclast داروی بیس فسفونات دیگری است که روی تقویت استخوانها و حفاظت در برابر شکستگی‌های ناشی از استئوپروز از جمله ستون فقرات و لگن بکار می‌رود. در یک پروژه عظیم، زولدرونیک اسید خطر شکستگی های لگن را تا 41 درصد و شکستگی‌های ستون فقرات را تا 70 درصد کاهش داد. Reclast تنها یکبار در سال یا یکبار در دو سال (بسته به تشخیص) به صورت 15 دقیقه تزریق داخل وریدی انجام می‌شود. عوارض جانبی شامل تب گذرا، درد عضلانی، درد استخوانی یا مفصلی، علائمی شبیه به سرماخوردگی و سردرد دارد. معمولا بروز چنین علائمی در سه روز اول دریافت Reclast شروع می شود و معمولا در عرض سه تا چهار روز برطرف می‌گردد.

    کلسی تونین (میاکلسیک و فورتیکال)

    این برای درمان استئوپروز در زنانی که پنج سال از یائسه شدن آنها می گذرد و نمی توانند استروژن درمانی را تحمل کنند، تایید شده است. مطالعات نشان می دهند که این دارو به آرام شدن تحلیل استخوانی، افزایش تراکم استخوانی ستون فقرات کمک می کند و می تواند درد شکستگی را کاهش دهد. از آنجایی که کلسی تونین یک پروتئین است، نمی تواند به صورت خوراکی مصرف گردد، بنابراین به صورت اسپری بینی یا در برخی موارد، به صورت تزریق می باشد. عوارض جانبی احتمالی آن شامل سوزش و التهاب بینی، خون دماغه، سردرد و کمردرد می‌باشد. کلسی تونین تزریقی ممکن است واکنش آلرژیک و فلاشینگ صورت و دستها، ادرار مکرر، تهوع و خارش پوست بهمراه داشته باشد. کلسی تونین برای استئوپروز به قدر سایر داروها قوی نیست بنابراین معمولا برای افرادی که نمی توانند از داروهای دیگر استفاده کنند، بکار می رود. (سیارک)

    تری پاراتاید (فورتئو)

    نوعی از هورمون پاراتیروئید و اولین دارویی است که به جای کاهش از کارافتادگی استخوان، تشکیل استخوان را تحریک می کند. این برای زنان بعد از یائسگی و برای مردانی که در خطر بالای شکستگی قرار دارند، تایید شده است. این تراکم استخوانی را افزایش و شکستگی‌های ستون فقرات و دیگر شکستگی‌ها را کاهش می دهد. این دارو یک بار در روز تزریق می شود (به مدت بیش از 24 ماه). عوارض جانبی آن می تواند شامل تهوع، سرگیجه و گرفتگی عضلات پاها باشد.

    دنوزوماب (پرولیا)

    این درمان تزریقی که در سال 2010 توسط FDA تایید شده است، یک آنتی بادی مونوکلونال کاملا انسانی است. این گزینه دیگری برای زنان بعد از یائسگی مبتلا به استئوپروز که در خطر بالایی از شکستگی قرار دارند، مهیا می سازد. این به کار می رود تا تحلیل استخوانی را کاهش داده و توده استخوانی و طول آن را افزایش ‌دهد. همچنین خطر شکستگی‌های مربوط به ستون فقرات، لگن و سایر شکستگی‌ها را کاهش می دهد. تزریق آن هر شش ماه یکبار توصیه می شود. عوارض جانبی می تواند شامل درد پشت، درد در اندام، درد عضلانی، کلسترول بالا و عفونت مثانه باشد. عوارض جانبی جدی شامل میزان کلسیم بالا در خون، عفونت‌های جدی و واکنش‌های پوستی از جمله درماتیت، خارش و اگزما می‌باشد. (سیارک)
    در مورد داروهای ضد پوکی استخوان، به ویژه بیس فسفونات‌ها و دنوزوماب مرتبط با استئونکروز فک (ONJ) و شکستگی‌های غیرمعمولی استخوان ران نگرانی‌هایی وجود دارد. برخی از گزارش‌ها، در مورد افراد مبتلا به استئوپروز که برای مدت زمان طولانی از بیس فسفونات‌ها استفاده می‌کنند، افزایش خطر ابتلا به شکستگی ران را نشان می دهد. همچنین FDA درباره چسباندن برچسب‌های اخطار و استفاده محتاطانه برای تمامی داروهای بیس فسفونات که جهت پیشگیری و درمان استئوپروز و برای دنوزوماب تایید شده است، هشدار داده است. گاها قبل از اینکه هرگونه شکستگی غیرمعمولی اتفاق افتاده باشد امکان دارد در ران علائم درد دیده شود؛ در صورتی که از داروی استئوپروز به مدت چند سال است که استفاده می کنید و در باسن یا ران خود احساس کشیدگی یا درد می کنید با متخصص مراقبت‌های بهداشتی تماس حاصل فرمایید.
    از آنجایی که بیس فسفونات ها در استخوان انباشته می شوند، امکان دارد برخی از بیمارانی که از این داروها استفاده کرده اند، بعد از 5 تا 10 سال درمان با بیس فسفونات، از آنها «ترک موقت دارو» خواسته شود. مهم است بدانیم که ONJ و شکستگی‌های معمولی، به ندرت اتفاق می افتند و اینکه خطر شکستگی لگن معمولی تهدید بسیار جدی برای زنان مبتلا به استئوپروز می باشد. درباره مزایا و خطرات استفاده از داروهای استئوپروز با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود گفتگو کرده و با در نظر گرفتن سابقه سلامتی خود، درباره اینکه چه درمان و گزینه های پیشگیرانه‌ای برای شما بهترین گزینه است، مشورت نمایید.

    جلوگیری از افتادن و زمین خوردن مهم است

    در افراد بالای 60 سالگی، افتادن یکی از شایع‌ترین علل شکستگی لگن، مچ دست و مهره می باشد. خطرات محیطی از جمله طبقه‌های لغزنده، یا موکت سست می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. مسائل فیزیکی از جمله مشکلات بینایی و/یا مشکلات تعادلی، بیماری‌های مزمن که عملکرد ذهنی یا فیزیکی را مختل می نمایند، و داروهای معینی نیز ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. (سیارک)
    جهت کمک به از بین بردن عوامل محیطی که ممکن است منجر به افتادن شود را تغییر دهید:
    در داخل خانه: سطوح کف را صاف نگه دارید اما نه لغزنده، درهم ریختگی و سیم‌های رها شده را جمع آوری کنید؛ حتی در منزل هم از کفش‌های پاشنه کوتاه و ساپورتیو استفاده کنید، از راه رفتن با جوراب، جوراب ساق بلند یا دمپایی خودداری کنید؛ اطمینان حاصل کنید که پله ها نور کافی دارند و اینکه در هر دو طرف دارای نرده می باشد؛ بر روی دیوارهای حمام نزدیک به وان، دوش و دستشویی دستگیره نصب کنید. و از حصیر لاستیکی در دوش یا وان استفاده کنید.
    خارج از منزل: در صورت لزوم، از عصا یا واکر استفاده کنید، برای کشش از کفش های کف لاستیکی استفاده کنید، زمانی که پیاده‌روها لغزنده است، روی چمن راه بروید؛ در کف های زیاد جلا داده شده که وقتی مرطوب هستند صیقلی می باشند، با احتیاط راه بروید. در حد امکان از رانر پلاستیک یا فرش استفاده کنید. برخی از زنان مسن که احتمال افتادن و شکستگی لگن در آنها بیشتر است امکان دارد بخواهند تا از محافظ ران استفاده کنند. این محفظها پوشش‌هایی نازک هستند که می توانند از زیر لباس پوشیده شوند.
    برنامه های تقویت عضلانی و بازآموزی تعادل نیز در پیشگیری از افتادن موثر می باشند.

     پست های مرتبط:

    استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

    پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

    درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

    تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

    استئوپروز یا پوکی استخوان

    بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

    علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

    پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

    بررسی اجمالی پوکی استخوان

    این پست را چگونه می‌بینید؟ آیا شما یا کسی از نزدیکانتان از دارو های بالا استفاده می کند؟ لطفا اثرات آن داروها را به اشتراک بگذارید. (سیارک)  

    مترجم  itrans.ir

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    آزمایش داروی جدید سرطان بر روی انسان بخش اول

    در

    در سال 2002 بود که یک محقق ژنتیک از درون میکروسکوپ خود به ماده ای که بر روی میز اش قرار گرفته بود نگاه کرد و متوجه نکته ای عجیب شد؛ او مشاهده کرد که سلول های منتشر کننده سرطان در حال از بین رفتن هستند و این در حالی بود که سلول های دیگر سالم باقی مانده بودند. این مسئله می توانست بدل به جهشی بزرگ در مسیر غلبه بر سرطان شود.

    زمانی که تمامی مواد اولیه به اندازه و به درستی با یکدیگر ترکیب شوند، مایعی به رنگ قهوه ای تیره خواهیم داشت. در آن زمان، پرستاری کیسه حاوی این دارو را نزدیک تخت بیماری آورد که از سرطان مغز رنج می برد. پس از آن، پرستار کیسه را به جایگاه مخصوص اش آویزان کرد و فرایند تزریق مایع قهوه ای رنگ به بدن بیمار آغاز شد. این نخستین باری بود که دارویی که در حال حاضر با نام «بی ایکس کیو-350 (BXQ-350)» می شناسیم، بر روی یک نفر مورد آزمایش قرار می گرفت. هم برای مردی که از بیماری سرطان مغز رنج می برد، و هم برای کسانی که این دارو را ساخته و مورد آزمایش قرار می دادند، آن روز، روز بزرگی بود.

    بی ایکس کیو-350 توسط داروسازان کاوینگتون ساخته شده است و دارویی کاملا جدید و خلاقانه در زمینه درمان سرطان به شمار می آید که هیچ نظیری ندارد. این دارو با روشی جدید به سراغ بیماری سرطان می رود و تهیه و آزمایش های اولیه آن در سینسیناتی انجام شده است. برای ساخت این داروی خلاقانه از نوعی پروتئین موجود در بدن انسان بهره گرفته شده است و تأثیر دارو در میان سایر دارو هایی که تا کنون ساخته شده اند، بی نظیر است. طرز کار دارو به گونه ای است که مکانیسم های به خصوصی از بیماری سرطان را بر علیه سلول های سرطانی تحریک کرده و به این صورت آن ها را از بین می برد. این در حالی است که ایرادی متوجه سلول های سالم بدن نخواهد شد.

    پس از این که عنوان شد با به کار بردن این روش جدید درمانی و استفاده از داروی جدید، بدون از بین بردن سلول های سالم می توان بر سرطان غلبه کرد، صدای بسیاری از قانون گذاران ائتلافی این حوزه در آمد و خواستار انجام آزمایش های بیشتری بر روی حیوانات شدند. در نهایت اما در یکی از روز های ماه سپتامبر 2016 بود که این گونه بحث ها به پایان رسید و قدرت ذهن انسان و سرمایه مالی در کنار یکدیگر توانستند داروی بی ایکس کیو-350 را برای نخستین آزمایش ها در برابر مقامات دولتی به مرکز درمان و پیشگیری از سرطان برت در سینسیناتی ببرند.

    سر انجام فردی به نام باب رولی به بخش تزریقات هدایت شده و پرستار از او سؤال کرد که آیا آماده است یا خیر. سپس سوزنی که برای تزریق مورد استفاده قرار می گرفت را به سمت دست بیمار برده و در دست اش فرو کرد. پس از مدتی بیمار شماره یک شاهد مایعی مرموز به رنگ قهوه ای تیره بود که به آرامی وارد بدن اش می شد.

    کشف بزرگ

    ناحیه جنوب غربی اوهایو و نواحی شمالی کنتاکی از جمله نقاطی هستند که آمار مبتلایان شان به سرطان بسیار بیشتر از سایر نقاط هستند و مردم این مناطق تا کنون متحمل بلایای بسیاری مرتبط با سرطان شده اند. در این مناطق شش مرکز سلامت وسیع وجود دارد و نیز تعداد بسیار زیادی بیمارستان تخصصی سرطان و همه این مکان ها در حال گسترش زیر ساخت های خود هستند تا قادر به پاسخ گویی به نیاز های بیماران مناطق باشند. در حال حاضر، زمانی که فردی به عنوان بیماری سرطانی شناخته می شود، می بایست چهار دوره درمانی را پشت سر بگذارد: شیمی درمانی،پرتو درمانی،  جراحی و ایمن درمانی (ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی (انگلیسی: Immunotherapy) یک روش درمانی برای برخی بیماری ‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کند). البته پس از شروع فرایند های درمانی برخی از بافت های بدن بیمار دچار اختلال می شوند که خود نیازمند گذراندن دوره های درمانی و بهبود عوارض ناشی از فرایند های درمانی است.

    در سال 2002 بود که در یک مرکز درمانی سرطان متعلق به کودکان اتفاق بزرگی افتاد و درمان جدیدی برای غلبه بر سرطان کشف شد. در آن زمان یک محقق ژنتیک به نام زیائویانگ کی در حال تأثیر عملکرد نوعی به خصوص از پروتئین انسانی بر روی یک موش بود. زیائویانگ، زمانی که به داخل عدسی میکروسکوپ خود نگاه کرد، متوجه چیزی شد که او را شگفت زده کرد: پروتئینی که برای آزمایش اش مورد استفاده قرار داده بود به سلول های سرطانی رسوخ کرده و آن ها را از بین برده بود؛ این در حالی بود که سلول های دیگر که سالم بوده و در معرض سلول های سرطانی قرار نگرفته بودند، هیچ گونه اختلالی متوجه شان نشده بود. این اکتشافی بود که برای زیائویانگ باور کردنی نبود و بسیار او را شگفت زده کرد. زیائویانگ که محققی با استعداد و ثابت قدم بود، برای سال های متمادی آزمایش های گوناگونی بر روی پروتئین اش انجام داد و سر انجام توانست ملکولی جدید به وسیله آن به وجود بیاورد. صرف نظر از این که فرد بیمار دچار چه نوعی از سرطان باشد و نیز صرف نظر از این که سلول های سرطانی در کدامین قسمت از بدن انتشار یافته باشند، تمامی سلول های سرطانی ای که در معرض ملکول تازه کشف شده زیائویانگ قرار گرفته بودند، از بین می رفتند.

    در نهایت در سال 2006 و در نشستی در دانشگاه خاویر، زیائویانگ در خصوص کشف تازه اش با دکتر کوین زو، محقق برجسته و کارکشته مرکز درمانی سرطان اوهایو صحبت کرد. پس از آن بود که دکتر زو اطلاعات و کشفیات تازه زیائویانگ را با هم کار اش ری تاکیجیکو در میان گذاشت. تاکیجیکو عنوان کرد که اطلاعات و کشفیات تازه «مرموز، نادر و بسیار جالب توجه» هستند. در نهایت این سه تن به این نتیجه رسیدند که ادامه آزمایش بر کشفیات تازه زیائویانگ ارزش انجام هر کاری را دارد، حتی اگر کل زندگی شان را صرف ادامه فعالیت های مرتبط با آن و به نتیجه رساندن اش کنند. در نهایت این سه تن به مرکز درمانی سرطان کودکان واقع در سینسیناتی رفتند تا مجوزی برای ادامه فعالیت ها بر روی اکتشاف تازه زیائویانگ را دریافت کنند و نیز هزینه لازم برای شروع فعالیت ها شان و خریداری دستگاه های مورد نیاز شان. پس از آن به خانه ای قدیمی ساز واقع در خیابان راسل کاوینگتون رفتند تا فعالیت ها شان را آغاز کنند.

    به احترام کاشف اصلی دارو، زیائویانگ کی، داروی جدید کشف شده بی ایکس کیو-350 نام گرفت. زیائویانگ برای نخستین بار در سال 2009 بود که مقاله ای در خصوص داروی جدید اش منتشر کرد؛ در مقالات بعدی هم عنوان کرد که پس از وارد شدن دارو به بدن بیمار، دو مرحله برای فرایند درمانی طی می شود: در نخستین مرحله محتوایت داروی بی ایکس کیو-350 وارد قسمتی به نام لیزوزوم می شود و دیواره های آن را باز می کند، در مرحله دوم فرایند درمانی، محتویات دارو به سراغ سلول های سرطانی رفته و آن ها را از بین می برند.

    پیشرفت شایان محققان و موانعی که بر سر راه شان قرار گرفت

    پس از آن شرکت دارو سازی بکسیون اقدام به شروع فعالیت هایی کرد که به واسطه آن قادر باشند میلیون ها دلار هزینه لازم برای استفاده از این دارو بر روی نمونه های انسانی را فراهم آورده و مجوز های لازم برای این کار را از اداره کل تغذیه و داروی ایالات متحده آمریکا دریافت کنند. فعالیت هایی که انجام آن ها به سادگی امکان پذیر نبود و مسیر دشواری در پیش روی دست اندر کاران این آزمایش ها قرار گرفته بود. البته می شد کور سوی امیدی در پس این فعالیت ها مشاهده کرد، چرا که برخی از اتحادیه های مرتبط عنوان کردند که امکان موفقیت دارو بسیار زیاد است و ادامه فعالیت ها امکان پذیر. در سال 2010 بود که مرکز ملی مبارزه با سرطان ایالات متحده آمریکا، هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیون دلار در اختیار دست اندر کاران آزمایش های مرتبط با این دارو گذاشت. در سال 2013 نیز 2.9 میلیون دلار دیگر از سوی مؤسسه ای دیگر در اختیار شان قرار گرفت. اما در نهایت در سال 2014 بود که دولت آمریکا ادامه تحقیقات بر روی داروی بی ایکس کیو-350 را متوقف کرد. در حقیقت دولت اعلام کرد که پیش از شروع آزمایش دارو بر روی انسان، نمونه های حیوانی بیشتری باید مورد آزمایش قرار گیرند تا چند و چون کار کرد دارو به طور دقیق تری مشخص شود. این اعلامیه رسمی دولت به این معنی بود که برای رساندن آزمایش ها به مرحله ای که بتوان نمونه های انسانی را مورد آزمایش قرار داد، به هزینه بیشتر نیاز خواهد داشت. تاکیجیکو که سال های متمادی فعالیت در کنار همکاران اش حسابی خسته اش کرده بود عنوان کرد که مردد بودن مقامات را کاملا درک می کند و از خطرات آزمایش ها بر روی نمونه های انسانی کاملا آگاه است. او در این خصوص عنوان کرد: «همه چیز در خصوص این دارو جدید و بی سابقه بود، مکانیسم جدیدی داشت و به همین خاطر بود که قوانین مرتبط با امنیت جانی بیماران ما را از آزمایش دارو بر نمونه های انسانی باز داشت. تا آن زمان هیچ گاه سابقه نداشته بود که دارویی قادر به از بین بردن غده های سرطانی باشد بدون این که سلول ها و بافت های سالم بدن را مورد تهدید قرار داده و به آن ها آسیب برساند.».

    سرطان باب رولی

    در آزمایش های ام آر آی انجام شده بر روی مغز باب رولی، دایره سیاه رنگی مشاهده شد که از حیث اندازه تقریبا به بزرگی یک توپ گلف بود و حتی یک چشم نا کار آزموده و غیر متخصص هم با مشاهده نتایج اسکن ها می توانست تشخیص دهد چیزی غیر معمول در سر وی شکل گرفته است. این دایره سیاه رنگ دقیقا جایی بود که سلول های سرطانی پیشرفت کرده بودند.

    انکولوژیست هایی (سرطان شناس، تودینه شناس) که بر روی باب آزمایش های مربوطه را انجام داده بودند، روحیه خوب او را ستایش می کردند و از این بابت خوشحال بودند؛ باب شصت و شش ساله به گونه ای رفتار می کرد که اگر او را در خیابان می دیدید، به هیچ عنوان قادر به تشخیص دادن این که او بیمار است نمی بودید و بیشتر این مسئله را مدیون ورزش گلفی است که انجام می دهد. باب شوهری مهربان است و دو کودک دارد و در حال حاضر نوه های دختری نیز به خانواده شان افزوده شده اند.

    باب رولی زندگی سالمی را پشت سر گذاشته بود و به گفته خود در تمامی طول زندگی اش بیماری جدی تری از یک سرماخوردگی ساده نداشته بوده است. سال ها از پس هم می گذشتند و باب سرگرم گذراندن زندگی در کنار اعضای خانواده و انجام کار های اش بود و برای تفریح هم گاه به گاه گلف بازی می کرد. او بالغ بر چهار دهه به عنوان مهندس طراح موتور های هواپیما فعالیت کرد و در نهایت در سال 2012 بود که به طور رسمی خود را بازنشسته کرد.

    سال بعد از بازنشستگی اش بود که درد عجیبی در سر خود احساس کرد. دو ماه بعد از درد های اولیه بود که باب با واژه های گلیوبلاستوم مولتی‌فرم (گلیوبلاستوم مولتی‌فرم (به انگلیسی: Glioblastoma multiforme) یا GBM یا گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند) آشنا شد. سرطانی که نهایتا هفده ماه بعد باب را از پای در می آورد و تنها چیزی کمتر از ده درصد بیمارانی که به این سرطان دچار می شوند قادر به ادامه زندگی برای پنج سال بعد از آغاز بیماری می باشند. اما گویا این مسئله و بیماری نتوانسته بود روحیه و اراده باب را متزلزل کند؛ او در خصوص بیماری اش عنوان کرده بود: «من واقعا با تمام وجود ام ایمان داشتم که بیشتر از هفده ماه زنده خواهم ماند.». در نهایت پس از تشخیص بیماری باب بود که روند درمانی آغاز شد و یکی پس از دیگری آزمایش های ام آر آی بود که باب آن ها را تجربه می کرد.

    برای مدتی طولانی هیچ روند درمانی ای قادر به جلوگیری از گسترش غده سرطانی نمی شد؛ نه شیمی درمانی ها و نه عمل جراحی ای که حفره ای به ابعاد 1.77 اینچ در لب قدامی سمت چپ مغز باب به جای گذاشت. پس از آن که آزمایش های ام آر آی بعدی نشان از گسترش بیشتر غده سرطانی داد، پزشکان و متخصصان مجبور شدند عمل جراحی دیگری بر روی مغز باب انجام دهند تا شاید پرتو های تازه بتوانند روند گسترش را کاهش دهند. هفده ماهی که در ابتدای تشخیص بیماری برای زندگی باب پیش بینی شده بود گذشت و باب توانست به زندگی ادامه دهد؛ او حتی بعضا گلف هم بازی می کرد. دیو برتک، همکار و همسایه باب در محله فورت توماس در باره باب عنوان کرد: «ما در هنوز هم مثل گذشته سر به سر باب می گذاریم. او شخصی است که زندگی را چندان جدی نمی گیرد و خود را به سادگی نمی بازد. او واقعا چنین انسانی است. در تمام طول دوران زندگی ام کسی را ندیده ام که با چنین مسئله جدی ای دست و پنجه نرم کرده و در عین حال بتواند آرامش خود را حفظ کند.».

    تابستان سال 2016 بود که تومور موجود در مغز باب رولی دوباره پیشرفت کرده و گسترش یافت. در آن زمان خانواده رولیس با دکتر ریچارد کری مشاوره کردند؛ او عصب شناس متخصص سرطان مغز است. در نتیجه این مشاوره ها، دکتر کری پیشنهاد کرد شیمی درمانی های بیشتری بر روی باب صورت گرفت، اما در نهایت امید چندانی به بهبود بیماری نداشت. در نهایت دکتر کری خانواده رولی را از داروی جدیدی آگاه کرد که هنوز در مرحله آزمون و خطا به سر می برد و ممکن است در آینده ای نه چندان دور قابل استفاده باشد و از باب رولی سؤال کرد که آیا ریسک استفاده از دارو را متحمل می شود یا خیر؛ پاسخ باب به این سؤال مثبت بود. باب رولی در این خصوص عنوان کرد: «اگر استفاده از دارو نتیجه بخش باشد، قدم بزرگی در راه غلبه بر سرطان خواهد بود. اگر هم نتیجه مد نظر حاصل نشود باز هم قدم بزرگی خواهد بود. این دارو ممکن است که سه تا شش ماه به عمر یک بیمار بیفزاید؛ و یا حتی یک سال و این مدت زمان کمی نیست و ارزش امتحان کردن را دارد.».

    این مقاله ادامه دارد...

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    این مواد غذایی و دارو ها را با هم استفاده نکنید 10 مورد

    در
    تقریبا در هر بسته ی دارو، تاکید شده که شما نباید با نظر خودتان از دارو ها برای درمان استفاده کنید، بلکه باید با پزشک مشورت کنید.به خاطر این واقعیت که هر دارویی دوز، زمان استفاده، سازگاری یا تداخل متفاوت با سایر داروها یا مواد غذایی در تغذیه روزانه شما دارد.
     
    sayarak.com با آرزوی سلامتی همیشه برای شما، پیشنهاد می دهد که ترکیبی از دارو و مواد غذایی را در نظر داشته باشید که می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب شود.
     

    1. آنتی بیوتیک ها + سرکه

    آنتی بیوتیک ها قادرند نه تنها باکتری های بیماری زا را از بین ببرند بلکه همچنین باکتری های مفید را که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند را از بین ببرند. و به همین دلیل درد معده به علت استفاده مکرر از این داروها است. استفاده از غذاهای اسیدی، به ویژه آنهایی که حاوی سرکه هستند، موجب اضافه بار بر معده می شود.
     
    در طول دوره درمان با آنتی بیوتیک ها توصیه می شود غذاهای بخارپز شده یا جوشانده شده بخورید و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، بهتر است نان سبوس دار را انتخاب کنید.
     

    2. آنتی بیوتیک + سودا

    نوشابه های شیرین منجر به  تورم شکم می شود. و در ترکیب با داروها کار دستگاه گوارش را پیچیده تر می کند. و در درجه اول مشکل با داروهای مربوط به آنتی بیوتیک ها می باشد.
     
    پزشکان توصیه می کنند، بزرگسالان آب آشامیدنی غیر گازدار را در طول روز 2.5 تا 3 لیتر مصرف کنند و کودکان 1.5 تا2 لیتر.
     

    3. ضد بارداری + محصولات گل راعی

    یکی از محبوب ترین گیاهان که برای افسردگی گل راعی است که در ترکیب با داروهای ضد بارداری می تواند اثر قرص را کاهش دهد. و در مورد بارداری، استفاده از این گیاه، برای جنین مضر است و کودک را تهدید می کند.
     

    4. داروهای آلرژی + آبمیوه

    مصرف داروهای ضد آلرژی (به عنوان مثال، فکسوفنادین) با پرتقال یا گریپ فروت، می تواند تاثیر دارو بر روی بدن را کاهش دهید. چنین نوشیدنی ها پپتید را که دارو را از روده وارد جریان خون می کند، کاهش می دهند.
     
    یک رژیم غذایی ضد آلرژیک معمولا به درمان اضافه می شود. از رژیم غذایی میوه ها، انواع توت ها، انواع آجیل ها و همچنین نوشیدنی های الکلی را حذف کنید. شما می توانید گوشت گوساله، بروکلی، سبزیجات ، برنج، سیب و گندم سیاه را بخورید.
     

    5.داروهای ضد سرفه + مرکبات 

    درمان سرفه با دكسترومتورفان (آنالوگهاي آن - stopex، tussin، glycodine) با ويتامين C ناسازگار است : اين امر باعث خواب آلودگي، سرگيجه و وزوز گوش در فرد میشود. کارشناسان بین مصرف این داروها و میوه های مرکبات توصیه می کنند تا فاصله زمانی 5 ساعت باشد.اضافه کردن آناناس یا آب آناناس به رژیم غذایی خود.
     

    6. پاراستامول + الکل

    بدن ما از آنزیم مشابه برای تجزیه الکل و پاراستامول استفاده می کند. از آنجا که پزشکان توصیه بین مصرف مشروبات الکلی و داروهای را حداقل 6 ساعت می دادند. این ترکیب می تواند منجر به اختلالات جدی در کبد و کلیه شود.
     

    7. داروهای ضد بارداری + غذاهای چرب

    داروهای ضد سل، مانند ایزونیازید، نیاز به یک رژیم سختگیرانه را که توسط یک پزشک تجویز می شود، زیرا غذاهای با چربی بالا باعث کاهش غلظت سرمی این دارو و منجر به  نابودی باکتری ها می شود.
     

    8. آسپرین + آب پرتقال

    از اسید استیل سالیسیلیک در یک زمان یا پس از مدت کوتاهی با آبمیوه های مرکبات استفاده نکنید. این ترکیبی باعث تخریب معده می شود. و آب گریپ فروت همچنین اثر دارو را بر بدن کاهش می دهد . به هر حال، نوشیدن آسپرین نیز با شیر توصیه نمی شود . در این موارد، قرص خواص خود را از دست می دهد.
     
    پزشکان ترک ترکیب آسپرین با مواد غذایی تند را توصیه می کنند زیرا این می تواند منجر به گاستریت و زخم معده شود.
     

    9. داروهای ضد فشار خون + نمک

    در هنگام مصرف دارو برای فشار خون بالا، برای اثربخشی درمان، کارشناسان توصیه می کنند از نمک استفاده نکنید. و این بدان معنی است که مواد غذایی کنسرو شده، سوسیس، انواع ترشی، محصولات نیمه آماده ممنوع است. علاوه بر این، باید ترکیبی از داروها - مهارکننده های ACE (enalapril، captopril، lisinopril) و از مواد غذایی با پتاسیم بالا (زردآلو، موز، بادمجان) اجتناب کنید. پتاسیم بیش از حد منجر به اختلالات ریتم قلب می شود.محصولات غنی از فیبر توصیه می شود.
     

    10. داروهای دیورتیک + موز

    داروهایی مانند triamteren، توانایی کلیه ها برای حذف پتاسیم را کاهش می دهد. و اضافه شدن این عنصر شیمیایی موجب ضربان قلب می شود. لازم است از خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی با پتاسیم (موز، پرتقال و سبزیجات برگ سبز) جلوگیری شود.
     
    البته، پاسخ بدن به دارو در یک فرد ممکن است با واکنش دیگران متفاوت باشد. ما توصیه می کنیم از خود درمانی پرهیز کرده و یا داروها را از جانب خود لغو نکنید،در هر زمینه ای با پزشک مشورت کنید.

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    چگونه استاتین ها بر کبد تاثیر می گذارند؟

    در
    قرص آتورواستاتین

    آتورواستاتین کبد چرب

    چگونه استاتین ها برای کاهش کلسترول بر کبد تاثیر می گذارند؟
    استاتین ها: خوب یا بد هستند؟
    معمولا در افرادی که دارای درجه بالایی از خطرهای قلبی عروقی هستند، رژیم غذایی برای کاهش کلسترول جوابگو نیست و پزشک داروهای کاهش کلسترول را تجویز می کند. شایع ترین آنها استاتین ها هستند که شایعات زیادی درباره مصرف آنها وجود دارد. در این مقاله نظرات متخصصین قلب و عروق را درباره مزایا و آثار مصرف استاتین ها ( آتورواستاتین )  قرص آتورواستاتین و کبد چرب  و داروهای دیگر برای کاهش کلسترول می آوریم.

     

    قرص آتورواستاتین برای چیست؟

    ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است

    استاتین چیست؟ قرص آتورواستاتین برای کبد چرب و تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب
    دارو های اصلی مورد استفاده برای درمان بیماران مبتلا به کلسترول بالا استاتین است. استاتین ها آنزیم کبدی HGM-CoA را که مسئول تولید کلسترول می باشند مسدود می کند و کلسترول LDL، قلب و عروق و مرگ و میر کلی را بدون در نظر گرفتن جنس و سن کاهش می دهد. استاتین ها مانع از پیشرفت آترواسکلروز می شوند و حتی باعث ایجاد  پلاک های معکوس آترواسکلروز در عروق قلب می شوند.
     
    آتورواستاتین برای کبد چرب  می توانند، تری گلیسیرید را کاهش دهند و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند.استاتین ها سنتز کلسترول را در کبد کاهش می دهند. سطح آنزیم های کبدی (AST و ALT) می تواند با تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی خون تعیین شود. لازم است که سطح AST و ALT قبل از شروع مصرف استاتین ها، دو ماه پس از شروع درمان و سپس یک بار در سال، یا هنگام تغییر دوز دارو یا تغییر در نوع دارو ، چک شود.
     
    تحمل به درمان با استاتین ها به طور کلی خوب است. خطر ابتلا به هر گونه عوارض جانبی از 0.2 تا 10 درصد متغیر است، اما مزایای استفاده از استاتین ( قرص اتورواستاتین ) بسیار بیشتر از این خطر است.

     

    داروهای دیگر برای کاهش کلسترول چه هستند؟

    برای شروع مصرف داروهایی که کلسترول را کاهش می دهند، فقط به توصیه پزشک نیاز است. در حال حاضر گروه های مختلف دارو برای کاهش کلسترول بالا  عبارتند از:
    آتورواستاتین و کبد چرب  ،  استاتین ها (مثل قرص آتورواستاتین )، مهار کننده های جذب کلسترول انتخابی (ایزتییب)، فیبرها، نیاسین (اسید نیکوتینیک) و یک کلاس جدید از داروها - مهارکننده های PCSK9 استفاده می شود. اغلب بیماران، استاتین ها و مهارکننده های جذب کلسترول (ezetemib) تجویز می شوند، داروهای دیگر کمتر استفاده می شوند
     
    Esetimibe، مهار کننده بازخورد کلسترول انتخابی در روده ها، در ترکیب با استاتین ها یا به عنوان یک مونوتراپی (اصلی و تنها دارو) و فقط در بیماران با عدم تحمل استاتین استفاده می شود. ایزتییب در ترکیب با استاتین ها، برای رسیدن به سطح هدف کلسترول LDL در بیماران مبتلا به بالا بودن و بسیار بالا در ریسک قلب و عروق (CCP)، که نمی توانند به حداکثر تحمل به مقدار استاتین برسند، توصیه می شود .
     
    اضافه کردن ایزیمیاب به استاتین ها، اثربخشی درمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد: نتایج بسیار بهتر از دو برابر افزایش دوز استاتین است.
     
    مکانیسم عمل ezetimiba جلوگیری از reabsorption کلسترول در روده کوچک است، که جریان کلسترول را از روده به کبد کاهش می دهد. به همین دلیل، ذخایر کلسترول در کبد کاهش می یابد و میزان کلسترول درخون افزایش می یابد.
     
    با توجه به مطالعات بالینی، ایزتییب موجب کاهش جریان خون معکوس کلسترول از روده به کبد تا 54٪ می شود. برخلاف استاتین ها، ایزیتیبا بر روی کبد عمل نمی کند و سطح آنزیم های کبدی را افزایش نمی دهد. عوارض جانبی در هنگام استفاده از ایزوتیبا نادر است و طبق مطالعات بالینی، فراوانی آنها با پلاکت مقایسه می شود.
     
    داروهای جدید کاهش کلسترول، مهار کننده های PCSK9 ، باعث کاهش کلسترول LDL می شود - حدود 60٪. این اثر هم در درمان این داروها و هم در درمان آنها در ترکیب با استاتین مشاهده شده است.
     
    اما این داروها در حال حاضر فقط برای درمان افرادی که سطح کلسترول بسیار بالا دارند، به علت وجود بیماری ژنتیکی دیس لیپیدمی فامیلی (بیش از حد بالا یا پایین بودن چربی خون) یا در صورت عدم تحمل استاتین مورد استفاده قرار می گیرد. مهار کننده های PCSK9 در سرنگ ها تولید می شوند و بصورت تزریق زیر جلدی به بدن تزریق می شوند، شکل قرص این داروها وجود ندارد.
     
    تمام داروها برای کاهش کلسترول در داروخانه به صورت تجویزی در دسترس هستند. فقط یک پزشک می تواند دوز دارو را برای کاهش کلسترول تجویز کند. توصیف داروها برای کاهش کلسترول در هیچ موردی نمیتواند پایه ای برای تصمیم مستقل بیمار برای شروع مصرف دارو باشد. خود را درمان نکنید، این می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد!
     

     

    چگونه استاتین ها را مصرف کنیم؟

    استاتین ها بهتر است در شب مصرف شوند، این کار موثرتر خواهد بود. استاتین ها باعث کاهش کلسترول در کبد می شوند و کبد کلسترول را عمدتا در شبانه تولید می کند. بنابراین، حداکثر غلظت دارو در خون و در نتیجه، حداکثر اثر دارو در شب مورد نیاز است.
    مصرف استاتین ها قبل یا بعد از غذا مهم نیست، زیرا اثر استاتین ها به میزان غذا بستگی ندارد.
     
    بهترین زمان مصرف قرص آتورواستاتین در شب، حدود 1-2 ساعت قبل از خواب است و نباید با آب گریپ فروت مصرف شود.
     

    قرص آتوسترول برای چیست

    قرص آتوسترول   نام برند است  و نام ژنریک آتورواستاتین می باشد. کاربرد درمانی ، کاهنده چربی خون است.

     

    آیا درست است که استاتین کبد را از بین می برد؟

    قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است

    عوارض آتورواستاتین بر کبد

    استاتین ها کبد را نابود نمی کنند. برای کبد، خطر ابتلا به کبد الکلی بسیار خطرناک است، به دلیل مصرف بیش از حد الکل، بیماری کبد چرب غیر الکلی (hepatosis چربی، "کبد چرب") با اضافه وزن و  ویروس هپاتیت کبد را نابود می کنند . استاتین های مدرن داروهای مؤثر و ایمن هستند که به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کنند.
     
    پزشک ممکن است توصیه کند به طور موقت شروع درمان با   آتورواستاتین برای کبد چرب  را تنها در سطوح بالای آنزیم های کبدی AST و ALT  برابر و بالاتر از حد بالای طبیعی)، تجویز داروهای مناسب برای تسهیل عملکرد کبدی را توصیه کند. در موارد دیگر، حتی افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند، مصرف   قرص آتورواستاتین برای کبد چرب  نه تنها خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد بلکه باعث بهبود عملکرد کبد می شود.
     
    در بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، استاتین ها همچنین می توانند تاثیر مثبتی روی کبد داشته باشند. استاتین ها مطمئنا برای بیمار ایمن خواهند بود و مهمتر از همه، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. این مطالعه نشان داده است که در بیماران مبتلا به هپاتیت B، ویروس استاتین خطر ابتلا به سرطان کبد را به علت وابستگی به دوز کاهش می دهد: در افرادی که دوز کم استاتین دارند 34 درصد و در افراد مصرف دوزهای بالا از استاتین ها 60 درصد است.
     
    در افراد مبتلا به بیماری کبدی الکلی، استاتین ها می توانند فشار خون را در ورید های کبدی کاهش دهند. بنابراین، استاتین نه تنها کبد را نابود نمی کند، بلکه همچنین به آن کمک می کند. در آینده نزدیک، پس از جمع آوری داده های کافی، ممکن است ما با استاتین ها کبد را درمان کنیم. اما در حال حاضر مشخص است که استاتین ها دشمنان کبد نیستند وکبد را بین نمی برند بلکه از آن حمایت می کنند.
     
    تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب  ، دوز مصرف، نحوه مصرف و غیره می توانید در مقاله  آتورواستاتین چیست ؟ موارد مصرف و عوارض جانبی بخوانید.    
     

    نظرات

    ۱۴۰۰/۵/۷بیماری های قلبی عروقی (CVD) (بیماری ایسکمیک قلب - بیماری عروق کرونر ، بیماری عروق مغزی ، بیماری شریانی محیطی انسداد) از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در سراسر جهان است. پاتوژنز این بیماری ها بر اساس تصلب شرایین است - یکی از اصلی ترین مشکلات پزشکی مدرن. تاریخچه مطالعه دقیق ماهیت فرایندهای زمینه ای تصلب شرایین بیش از یک قرن است که ادامه دارد. در حال حاضر ، درک روشنی از تصلب شرایین به عنوان یک بیماری چند عاملی وجود دارد ، فرآیندی پویا که از دهه ها قبل در سیستم عروقی پیشرفت می کند و توانایی معکوس کردن تغییرات در دیواره شریان را دارد. با گذشت زمان ، روند غیر قابل تحول پیشرفت می کند ، که اغلب به طور ناگهانی ، اغلب کشنده (مرگ ناگهانی عروق کرونر یا سکته قلبی) خود را نشان می دهد.

    ۱۴۰۰/۵/۷ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است تجویز استاتین برای پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری های قلبی عروقی می تواند از ده ها هزار مرگ زودرس جلوگیری کند. نتایج تعداد زیادی از مطالعات نشان دهنده اثر بخشی و ایمنی تجویز سیمواستاتین برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی به عنوان بخشی از درمان پیچیده سندرم متابولیک است. استفاده ترکیبی از استاتین ها و اسید اورسودئوکسیکولیک به عنوان یک درمان پاتوژنتیک توجیه می شود NAFLD و همچنین درمان کاهش دهنده چربی در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک

    ۱۴۰۰/۵/۷ هیچ قرص جادویی وجود ندارد ، بنابراین من روزانه یک قرص می خورم و سعی می کنم رژیم خود را دنبال کنم ، در غیر این صورت کلسترول بدن من هرگز به حد طبیعی نخواهد رسید. خوشحالم که این دارو عوارض جانبی ایجاد نمی کند و قیمت آن بیش از حد مقرون به صرفه است.

    ۱۴۰۰/۵/۷قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است تاکنون ، من Atorvastatin را فقط یک بار مصرف کردم ، یعنی یک ماه ، این یک دوره کامل است. و من آن را برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر مصرف کردم. از آنجا که همه افراد خانواده من از این بیماری رنج می برند ، دکتر تصمیم گرفت که از مشکلات احتمالی پیشگیری کند ، به همین دلیل در سن 30 سالگی شروع به مصرف قرص آتوسترول کردم

    ۱۴۰۰/۵/۷آتورواستاتین کبد چرب استاتین در عمل م,ثر است و قیمت آن نیز خوب است. من آن را برای نرمال سازی کلسترول مصرف می کنم. علی رغم این واقعیت که من هنوزجوان هستم ، اما مجبور شدم با بیماری های خود به بیمارستان ها بروم. Atorvastatin شاخص های من را مرتب کرده و اکنون همه چیز طبیعی است.

    ۱۴۰۰/۵/۷پس از سکته مغزی ، مجبورید تعدادی دارو برای حفظ بدن و به منظور درمان و پیشگیری مصرف کنید. و البته من یک رژیم را دنبال می کنم. آتورواستاتین برای کاهش سطح کلسترول توسط پزشک برای من تجویز شد. این دارو به من کمک می کند ، من بیش از یک ماه است که آن را مصرف می کنم.

    ۱۴۰۰/۵/۷ من کل زندگی کلسترول بالایی دارم ، بنابراین مجبورم همیشه استاتین مصرف کنم. چیزی که من در مورد این گزینه دوست دارم ، قیمت پایین و اندازه کوچک قرص ها است که به راحتی قابل بلع است.

    ۱۴۰۰/۵/۷تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب این دارو واقعاً کلسترول را کاهش می دهد. بعد از 2 هفته به حالت عادی بازگشت. پزشک تجویز کرده است که تقریباً 3 سال است که آن را مصرف می کنم. کنترل منظم کبد ضروری است ، اما در غیر این صورت آن را به هر کسی که به سلامتی خود اهمیت دهد توصیه می کنم.

    ۱۴۰۰/۵/۷تأثیر قرص آتورواستاتین بر کبد چرب سلام به همه ، از تجربه شخصی می توانم به کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند و نمی توانند با کمک آن از طریق تجربیات شخصی با این رژیمها کنار بیایند ، توصیه کنم ، اما مشاوره اولیه با پزشک معالج مطلوب است ، خود درمانی همیشه بهترین گزینه نیست.

    ۱۴۰۰/۵/۷ایا قرص آتورواستاتین برای کبد چرب مفید است . من دو سال است که آتورواستاتین را در ترکیب با ترومبوآس مصرف می کنم ، رژیم غذایی را دنبال نمی کنم. کلسترول در 4.8 نگهداری می شود. با عملکردهای خود یک کار عالی انجام می دهد

    ۱۴۰۰/۵/۷عوارض آتورواستاتین بر کبد . استاتین ها از رایج ترین داروهای کاهنده چربی در عمل بالینی هستند. هدف از این بررسی سیستم سازی رایج ترین عوارض جانبی استاتین ها ، ارائه مکانیسم های توسعه ، تشخیص ، تاکتیک های درمانی و پیشگیری از آنها بود. طبق مطالعات ثبت و مشاهدات ، بروز علائم عضلانی مرتبط با استاتین به طور قابل توجهی بالاتر از آزمایش های کنترل شده تصادفی است. تشخیص تظاهرات بالینی علائم عضلانی دشوار است ، زیرا اغلب بر اساس ارزیابی ذهنی بیمار و پزشک است. در همان زمان ، سطح کراتین کیناز در پلاسما اغلب در محدوده طبیعی باقی مانده یا کمی افزایش می یابد. مطالعات متعدد همچنین وجود ارتباط بین استفاده از استاتین و ایجاد دیابت را نشان داده است. افزایش مداوم و قابل توجه سطح ترانس آمیناز اغلب به دلیل تداخل استاتین ها با سایر داروها ، استفاده از دوزهای بالا و وجود بیماری های همزمان است. قبل از تجویز استاتین ، انجام آزمایشات اساسی گلیسمی ، تعیین سطح ترانس آمینازهای کبدی و کراتین کیناز برای شناسایی بیماران در معرض خطر عوارض جانبی ضروری است. نتایج تعدادی از آزمایش های کنترل شده تصادفی در مورد خطر ابتلا به سکته های مغزی خونریزی دهنده با استاتین درمانی مبهم است. این فرضیه مطرح شده است که استاتین ها می توانند با ایجاد آپوپتوز یا مهار رشد سلول ، آنژیوژنز و حمله ، سرطان زایی را مهار کنند. با این حال ، نتایج مطالعات بالینی و بالینی با یکدیگر متناقض هستند. بیشتر مطالعات مطالعه اثر استاتین ها و عوارض جانبی آنها از نظر مشاهده یا گذشته نگر است ، بنابراین ، نیاز به آزمایش های تصادفی کنترل شده با دارونما با یک دوره پیگیری طولانی تر وجود دارد. با توجه به نشانه های رو به رشد استفاده از آنها ، یک پزشک از هر تخصصی باید عواقب منفی بالقوه استفاده از استاتین را بداند. دانستن فارماکوکینتیک استاتین ها در ایمنی بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظر گرفتن دوزها ، مسیرهای متابولیکی و عوامل خطر برای تداخلات دارویی به منظور به حداقل رساندن عوارض جانبی استاتین ها ضروری است. نیاز به مطالعات بزرگتر ، آینده نگر ، تصادفی و کنترل شده با دارونما با یک دوره پیگیری طولانی وجود دارد.

    در ادامه بخوانید...

    داروی محبوبی که باعث توقف ناگهانی قلب می شود

    در
    توقف ناگهانی قلب حدود نیمی از مرگ و میر های ناشی از قلب و هر مرگ و میر طبیعی را به همراه دارد. در همان زمان که، قلب متوقف می شود به عنوان یک نتیجه از آریتمی های قلب (فیبریلاسیون بطنی / تاکی کاردی) و در عرض 10 دقیقه مرگ رخ می هد .
     
    واقعیت این است که یک توقف ناگهانی، سکته قلبی به این معنا نیست که یک قلب سالم به طور ناگهانی  متوقف می شود. در حقیقت،می توان تشخیص را بر اساس مشکلات پیش از آن بررسی کرد، اما همه بیماران قلبی معمولا عجله ای برای انجام  مشکلات قلب خود ندارند!
     
    علاوه بر آسیب مادرزادی به قلب، عوامل خطر برای مرگ ناگهانی قلبی در مقایسه با یک حمله قلبی مشابه است : سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و قند خون، اضافه وزن، شیوه زندگی غیر فعال، جنسیت مردانه و همچنین سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ ناگهانی در بستگان نزدیک تا 60 سال بر اثر توقف ناگهانی قلب .
     
    با این حال، پزشکان نسبت به این واقعیت که حتی دارو ها می توانند باعث توقف قلب شوند، سکوت می کنند. و بدترین چیز این است که برخی از این دارو ها برای بهبود سلامت قلب طراحی شده اند. این دارو داروی نيفيديپين nifedipine بود که به طور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا و آنژین صدری استفاده می شد.
     
    متخصصان قلب و عروق اغلب dihydropyridines - nifedipine و amlodipine را تجویز می کنند . انتخاب،  به طور عام، تنها به تنظیمات شخصی دکتر بستگی دارد. هر دو دارو به همان اندازه موثر و ایمن هستند.
     
    متخصصین شبکه اروپایی پیشگیری، آموزش و مرگ ناگهانی (ESCAPE-NET) از 2503 بیمار از رجیستری تحقیق احیای هلند و 10،543 نفر در گروه کنترل، برای سن و جنس همسان شده است. داده ها از 8101 بیمار از Registry Stopping Cardiology دانمارک نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (40505 نفر از گروه شاهد).
     
    دوز nifedipine مورد مطالعه در این مطالعه 30 mg و 60 mg (آنها اغلب تجویز می شود) و دوز amlodipine  آملودیپین به ترتیب 5 و 10 میلی گرم (آنها نیز اغلب تجویز می شود). این روش استاندارد است که پزشکان باید با دوز پایینتر شروع کنند و سپس اگر فشار خون یا درد قفسه سینه به میزان کافی کاهش پیدا کند، آن را بالاتر می برند .
     
    در حال حاضر استفاده از nifedipine در دوزهای بالا (60 میلی گرم در روز)، اما نه در دوزهای کم (<60 میلی گرم در روز)، به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلب در خارج از بیمارستان در مقایسه با عدم استفاده از دی هیدروپیریدین ارتباط دارد. همچنین دوزهای بالا نيفيديپين (60 میلی گرم در روز) با افزایش خطر ابتلا به توقف قلب در خارج از بیمارستان در مقایسه با هر دوز آملودیپین همراه بود. هیچ عارضه ای با آملودیپین وجود نداشت.
     
    نتایج با آزمایش سلول های قلب انسان تایید می شود. دی هیدروپیریدین ها با مسدود کردن کانال های کلسیم نوع L عمل می کنند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که در دوزهای مورد آزمایش در مطالعه فوق هر دو دارو این کانال های یونی را مسدود کرده و درنتیجه پتانسیل عمل سلول های قلبی را کاهش می دهند. پتانسیل عمل کوتاهتر می تواند موجب بروز آریتمی های کشنده ای شود که موجب توقف قلب بصورت ناگهانی می شود. دوزهای بالای nifedipine (60 میلی گرم در روز) موجب کاهش قابل ملاحظه ای از پتانسیل عمل سلول های قلب در مقایسه با دوزهای بالای  آملودیپین (10 میلی گرم در روز) شد.
     
    این نتایج به ویژه شگفت انگیز است، به این معنی است که هر دو دارو برای سالهای زیادی و در بسیاری از بیماران استفاده شده است. توضیح احتمالی برای اینکه چرا این کشف فقط در حال حاضر انجام شده است این است که رسیدگی به سکته قلبی در خارج از بیمارستان به علت شروع سریع مرگ، بسیار دشوار است و به مجموعه های داده ای که به طور خاص برای این منظور جمع آوری شده اند، نیاز به مطالعه دارد و تا کنون سوابق بیماران برای اثبات دارو به اندازه کافی وجود نداشته است. ESCAPE-NET این امکان را بوسیله متصل کردن تحقیقات عمده در اروپا ایجاد کرد.

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    آسپرین

    در

     

    آسپرین چیست؟

    آسپرین برای کاهش تب و تسکین درد خفیف از شرایطی مانند درد عضلانی کم تا متوسط،  دندان درد ، سرماخوردگی ، و سردرد استفاده می شود . همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت استفاده شود . آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروهای ضد التهاب غیر استروئید شناخته می شود (NSAID).آسپرین با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن باعث کاهش درد و تورم می شود. قبل از درمان کودک زیر 12 سال با آسپرین، با پزشک خود مشورت کنید.
     
    پزشک شما ممکن است برای شما دوز کم آسپرین جهت جلوگیری از لخته شدن خون تجویز کند . این اثر خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد . اگر به تازگی عمل جراحی بر روی شریان های مسدود شده (مانند جراحی بایوال ، انتروکتکتومی کاروتید ، استنت کرونر ) انجام داده اید، پزشک ممکن است شما را به استفاده از آسپرین در دوزهای پایین به عنوان یک رقیق کننده برای جلوگیری از لخته شدن خون هدایت کند .

     

    نحوه استفاده از قرص آسپرین

    اگر از داروهای خود برای درمان استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های مربوط به بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید . اگر پزشک شما به شما دستور داده است که این دارو را مصرف کنید، دقیقا همانطور که تجویز شده است، آن را مصرف کنید.
     
    این دارو را با یک لیوان آب کامل (8 اونس / 240 میلی لیتر) بنوشید، مگر اینکه دکتر دستور دیگری داده باشد. حداقل 10 دقيقه پس از مصرف اين دارو نخوابید . اگر ناراحتی معده در هنگام مصرف این دارو رخ دهد، ممکن است آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.
    قرصها را نصف نکنید، مگر اینکه یک خط داشته باشید و پزشک یا داروساز به شما بگوید  این کار را انجام دهید. کل قرص یا تکه تکه را بدون خرد کردن یا جویدن قورت دهید.
     
    دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. خواندن برچسب محصول برای پیدا کردن توصیه های در مورد چند قرص شما می توانید در یک دوره 24 ساعته و مدت زمانی که شما ممکن است در حال درمان باشید قبل از مشاوره پزشکی. داروهای بیشتری مصرف نکنید و یا آن را طولانی تر از زمان توصیه شده مصرف نکنید، مگر آنکه توسط دکتر شما تجویز شود. از کوچکترین دوز موثر استفاده کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
     
    اگر از داروهای خود برای درمان سردرد استفاده می کنید ، اگر در معرض ضعف و ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی شدید ،فورا به پزشک مراجعه کنید . قبل از استفاده از این دارو، اگر دچار سردرد ناشی از آسیب سر ، سرفه یا سردرد شدید ، تهوع و استفراغ شدید ، تب  هستید ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
     
    اگر مصرف این دارو را در صورت نیاز انجام دهید (به طور منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای درد بیشتر به عنوان اولین علائم درد به کار می روند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو نیز عمل نکند.
     
    شما نباید این دارو را برای درمان درد بیش از 10 روز مصرف کنید.
    شما نباید از این دارو برای درمان تب که طولانی تر از 3 روز باشد، استفاده کنید. در این موارد، با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است وضعیت جدیتری داشته باشید.اگر صدای زنگ را در گوش احساس می کنید یا مشکل شنوایی برایتان پیش آمده بلافاصله به پزشک بگوئید.
     
    اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کند و یا بدتر شود (مانند نشانه های جدید یا غیر معمول، قرمزی / تورم ناحیه دردناک، درد / تب که از بین نمی رود یا بدتر می شود) ممکن است یک مشکل جدی پزشکی داشته باشید

     

    عوارض جانبی آسپرین

    عوارض و موارد مصرف

    ناراحتی معده و سوزش معده ممکن است رخ دهد اگر یکی از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
     
    اگر دکتر شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید ، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده که منافع این دارو  بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
     
    اگر هر کدام از این عوارض جانبی غیرمنتظره اما جدی را به وجود بیاورید، به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی / خونریزی آسان، مشکل شنوایی، زنگ زدن در گوش ، علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار)، تهوع یا استفراغ مکرر یا شدید ، خستگی ناگهانی، سرگیجه ، ادرار تیره، زخم چشم / پوست .
     
    این دارو به ندرت سبب خونریزی جدی از معده / روده یا سایر مناطق بدن می شود. اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی مانند: مدفوع سیاه / تار، درد مداوم یا شدید معده یا شکم ، استفراغ که به نظر می رسد مانند  رنگ  قهوه است، بی حوصلگی، ضعف در یک طرف بدن، سردرد شدید یا تغییرات ناگهانی دید شده اید به پزشک اطلاع دهید.
     
    واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک از جمله:خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، به پزشک متخصص مراجعه کنید .
     
    این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
     

     

    موارد منع مصرف آسپرین

    قبل از مصرف آسپرین ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا به سالیسیلات های دیگر (مانند کولین سالیسیلات )؛ یا به سایر داروهای ضد درد یا داروهای کاهش تب ( NSAIDs مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن ). این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
     
    این داروها نباید مورد استفاده قرار گیرد اگر شما شرایط خاص پزشکی دارید. قبل از استفاده از این دارو اگر دچار اختلالات خونریزی / خونی (مانند هموفیلی ، کمبود ویتامین K و کمبود پلاکت خون) هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
     
    اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را داشته باشید، قبل از استفاده از این دارو با دکتر یا داروساز مشورت کنید: بیماری کلیوی ، بیماری کبد ، دیابت ، مشکلات معده (مانند زخم، سوزش سر دل ، درد معده )، آسم حساس آسپیرین (سابقه بدتر شدن تنفس با آبریزش بینی / گرفتگی پس از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضدالتهاب غیر NSAID)،  پولیپ بینی، نقرس ، کمبود آنزیم (پیرووات کیناز یا کمبود G6PD ).
     
    این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو ، به ویژه هنگامی که با این محصول ترکیب می شود، خطر ابتلا به این عارضه جانبی را افزایش می دهد. بهتر است محدود کردن نوشیدنی های الکلی و ترک سیگار در دستور کار قرار گیرد . 
    قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.
    کودکان و نوجوانانی که کمتر از 18 سال دارند نباید آسپرین مصرف کنند در صورتی که دارای ویروس آنفولانزا یا هر گونه بیماری تشخیص داده نشده باشند یا اخیرا واکسن دریافت کرده اند . در این موارد، مصرف آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری ، بیماری نادر اما جدی را افزایش می دهد.
    اگر تغییرات در رفتار با حالت تهوع و استفراغ را مشاهده کنید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید . این ممکن است نشانه اولیه سندرم Reye باشد .
    بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی معده و روده و زخم داشته باشند.

     

    مصرف آسپرین در دوران بارداری و شیردهی

    آسپرین برای دوران بارداری توصیه نمی شود . قبل از استفاده از این دارو، اگر فکر می کنید حامله هستید، با پزشک خود مشورت کنید . در صورت بارداری و در صورت مصرف این دارو، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.این دارو  به دلیل آسیب دیدن جنین و یا مشکلات در هنگام زایمان استفاده نمی شود.
    آسپرین به علت وارد شدن به شیر مادر و امکان آسیب رساندن به نوزاد نباید استفاده شود 

    در صورتی که برای مادر استفاده از آسپرین لازم باشد باید شیر دادن به نوزاد را قطع کند.

     

    تداخل دارویی با آسپرین

    تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید تا مشکلات جدی را که، هنوز شروع نشده متوقف کند.
     
    برخی از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: مایفا پریستون ، استازولامید ،  وارفارین ، هپارین ، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون )، متوترکسات ، اسید والپروئیک ، داروهای گیاهی مانند گینکو بلوبی .
     
    قبل از استفاده از این محصول، اگر اخیرا بعضی واکسن های زنده (مانند واکسن واریسلا و واکسن زنده انسانی ) دریافت کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید .
     
    داروهای تجویزی و داروهای غیر تجویز را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروهای دارای داروهای ضد درد / کاهش دهنده های تب دار به نام NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن ، کورتولاک ، ناپروکسن ) را بررسی می کنند. برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آسپیرین ، قبل از مصرف سایر داروهای ضد درد، برچسب ها را با دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که آسپرین ندارند . از داروساز خود در مورد استفاده از این محصولات با خیال راحت بپرسید.
     
    مصرف روزانه NSAID ها (مانند ایبوپروفن) ممکن است توانایی آسپیرین را برای جلوگیری از حمله قلبی / سکته مغزی کاهش دهد . اگر برای مصرف پیشگیری از حمله قلبی / سکته مغزی آسپیرین مصرف می کنید، برای جزئیات بیشتر و در مورد سایر درمان های ممکن (مانند استامینوفن ) برای درد / تب ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
     
    این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشهای آزمایش قندخون خاص) تداخل داشته باشد، احتمالا باعث نتایج غلط خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما این دارو را مصرف می کنید.

     

    اوردوز با آسپرین

    مصرف بیش از حد آسپرین
    اگر کسی آسپرین بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفسی باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.علائم اوردوز با آسپرین ممکن است : سوزش درد در گلو / معده ، سردرگمی، تغییرات ذهنی / خلقی، غش ، ضعف ، زنگ در گوش ، تب، تنفس سریع، تغییر میزان ادرار، تشنج ، از دست دادن آگاهی باشد.

     

    نکات مهم در مصرف آسپرین

    اگر از این داروها به طور مرتب یا در دوزهای بالا استفاده می کنید، آزمایش های آزمایشگاهی و یا آزمایش های پزشکی (مانند آزمون های عملکرد کبد و کلیوی ، شمارش خون ، سطح سالیسیلات ) برای نظارت بر پیشرفت و یا بررسی عوارض جانبی انجام می شود. 
    بسیاری از محصولات آسپرین متفاوت هستند . بعضی از آنها پوشش خاصی دارند و بعضی از آنها طولانی مدت عمل می کنند. از دکتر یا داروساز خود بخواهید بهترین محصول برای شما را توصیه کند.
     

     

    فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

    اگر دکتر این دارو را به صورت منظم (به جای «مورد نیاز») برای شما تجویز می کند، و شما یک نوبت را فراموش کرده اید،اگر نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید) در صورتی که فاصله زمانی بین دوز فراموش شده و نوبت بعدی زیاد است آسپرین را استفاده کنید و دوز منظم روزانه را در زمان همیشگی ادامه دهید.
     

     

    نگهداری آسپرین

    در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (15-30 درجه سانتیگراد) دور از رطوبت و نور نگه دارید. مارک های مختلف این دارو ممکن است نیازهای ذخیره سازی متفاوت داشته باشد. دستورالعمل مربوط به نحوه ذخیره نام تجاری خود را از بسته محصول بررسی کنید یا از داروساز خود بخواهید . در حمام و محل های دارای بخار ذخیره نکنید. از یک محصول آسپرین که دارای بوی قوی سرکه است استفاده نکنید(خراب است) . تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
    زمانی که از تاریخ مصرف دارو ها گذشته و دیگر قابل استفاده نیست، دارو را در توالت نریزید زیرا فاضلاب های شهری در بیشتر موارد تصفیه و برای مزارع استفاده می شود.

    نظرات

    در ادامه بخوانید...