چه عواملی سبب خشک شدن پوست می‌شود

در

پوست بدن اولین مرز دفاعی در برابر عوامل خارجی است. آفتاب، باد و سرما پوست شما را خشک کرده و موجب خارش آن می‌شود، پوست بدن را زیر شلوار بلند یا دستکش پنهان نکنید. بگذارید تجدید انرژی کند!
برای داشتن پوستی نرم و شفاف، که با آن بتوانید خودنمایی کنید، این هشت نکته زیر را یاد گرفته و برای پوست خشک اعمال کنید.


1. آب و هوای زمستان
زمانی که درجه حرارت پایین می‌افتد، سطح رطوبت نیز کاهش می‌یابد. هوای خشک موجب خارش پوست می‌گردد. لیندا استین گلد پزشک و مدیر تحقیقات بالینی بخش پوست بیمارستان هنری فورد دیترویت می‌گوید: «زمانی که هوا شروع به تغییر می‌کند، دیده می‌شود که بیماران از خشکی و خارش پوست شکایت می‌کنند». استفاده از ترموستات هم کمکی نمی‌کند. وجود لوازم گرمایشی خانه نیز رطوبت بیشتری را از هوا و حتی از پوست شما می‌گیرد. (سیارک)
مداوی سریع: دستگاه مرطوب کننده نصب کنید.
جهت حفظ رطوبت هوا دستگاه مرطوب کننده هوا نصب کنید. رطوبت دستگاه را در درجه ثابت 45٪ تا 55٪ قرار داده و درجه حرارت را در 65 درجه فارنهایت قرار دهید.
در هوای زمستانی قبل از خارج شدن از منزل، حصار رطوبتی خودتان را ایجاد نمائید. قسمتهای حساس‌تر خود از جمله لب‌ها، صورت و دستها را با روسری و دستکش بپوشانید.
2. دوش‌های بخار
دوشتان را طوری تنظیم کنید که بخار بدنتان را آرامش دهد اما برای پوست شما فایده‌ی خاصی نخواهد داشت. استین گلد می‌گوید: «من می‌دانم که ایستادن در زیر دوش داغ تعجب‌برانگیز است... اما می‌تواند روغن‌های طبیعی در پوستمان را با سرعت بیشتری بزداید». ایستادن به مدت کافی در زیر دوش داغ بسته به خواست شما نیز توصیه نمی‌گردد. زیر دوش ماندن به مدت طولانی، پوست شما را خشک خواهد کرد.
راهکار فوری: حمام کردن با آرامش و سریع
حرارت دوش را پایین در حد ولرم نگه دارید، و زمان دوش را کاهش دهید. برای استحمام بدون خشک شدن پوست، پنج دقیقه کافی است. آوازخوانی‌تان را برای رانندگی نگه دارید.
3. صابون‌های رطوبت‌رسان
هر صابونی را در جاصابونی حمام‌تان قرار ندهید. همگی عین هم نیستند. با صابون‌های خشن پوستتان را نشویید. با حصار طبیعی برای رطوبت طبیعی پوستتان، خشک شدن آن را پایین نگه دارید.
راهکار فوری: به طرف ملایم‌ها بروید.
استین گلد می‌گوید: «ما استفاده از صابون‌های ملایم با عطرهای مجاز را توصیه می‌کنیم که هم مرطوب نگه می‌دارد و هم تمیز می کند». جامد یا مایع بودن آن مهم نیست، اما صابونی را انتخاب کنید که مخصوص پوست‌های خشک است.
4. کیسه کشیدن
فرض کنید برای تمیز کردن پوستتان نیازمند کشیدن چیزی به آن باشید؟ کیسه کشیدن روشی قدیمی است.
نانت سیلوربرگ پزشک و پرفسور امراض پوستی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «خاراندن پوست، آن را از بین برده و خشکی را زیاد می‌کند».
راهکار فوری: از لوازم نرم استفاده کنید.
سیلوربرگ پیشنهاد می‌دهد که از دستانتان یا لیف نرم حمام استفاده کنید. آنها شما را به اندازه کیسه‌های حمام تمیز خواهند کرد البته بدون از بین بردن پوستتان.
5. از دست رفتن رطوبت بعد دوش
دوش گرفتن موجب ایجاد رطوبت در پوستتان می‌شود. خشک کردن پوست درست بعد از دوش گرفتن موجب از بین رفتن این رطوبت می‌شود. سیلوربرگ می‌گوید: «سطح پوست شما قسمی از آب را به خود جذب می‌کند، که در صورت جلوگیری از آن، این مزیت را از دست خواهید داد».
راهکار فوری: جذب رطوبت
استین گلد می‌گوید: «توصیه می‌کنم که با حوله خشک کنید اما طوری خشک کنید که نمناکی پوستتان تا حدودی باقی بماند». چه نوع لوسیونی باید استفاده کنید؟ برای پوست‌های حساس، یک کرم غنی حاوی موادی از جمله سرامید تسکین‌دهنده یا برای پوست‌های بسیار خشک اوره، اسید لاکتیک، تعدادی دیمتوکون یا وازلین (وازلین) بمالید. سیلور برگ می‌گوید این محصولات «به پوست شما جذب شده و روی حصار پوستی شما تاثیر خواهد گذاشت».
صورت شما نیازمند مرطوب‌کننده‌های بیشتری نسبت به پوستتان است. لوسیون صورت غیر جوش‌زا بمالید، چرا که در غیراینصورت منافذ را مسدود کرده و باعث جوش زدن پوستتان می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که شامل طیف وسیعی از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر از آن باشد. سیلوربرگ می‌گوید:‌ »مرطوب‌کننده بهمراه ضد آفتاب هم در برابر خشکی و هم در برابر آفتاب از پوستتان محافظت می‌کند». (سیارک)
6. پیری
با افزایش سن و تغییر سطح هورمون، پوست نازک شده و خشک می‌گردد.
راهکار فوری: پیری پوست را از بین ببرید.
شما نمی‌توانید دوباره به عقب برگشته و جوان شوید، اما می‌توانید پیری پوستتان را کاهش دهید. هر صبح با مالش آرام صورت و دستانتان با کرم‌های غنی شروع کنید. برای کاهش چین و چروک و از بین بردن خشکی آن، به موادی متشکل از اسیدهای آلفا هیدروکسی و رتینول مراجعه کنید.
عادت چنین کاری را ندارید؟ یک بطری لوسیون را کنار تختتان قرار دهید و این اولین و آخرین چیزی باشد که روزانه آن را می‌بینید.
7. محرک‌ها
آیا ژاکت‌های مورد علاقه شما موجب خارش پوستتان می‌شود؟ می‌تواند از جنس پارچه‌اش، نرم‌کننده‌ی لباستان یا مواد شوینده‌ای باشد که با آن لباس‌هایتان را می‌شویید. بسیاری از پارچه‌ها و محصولات از دستمال کاغذی گرفته تا عطر، می‌توانند موجب تحریک پوستتان شوند.
راهکار فوری: از محصولات عاری از این مواد استفاده کنید.
«عاری» برای خرید هر نوع پاک‌کننده یا محصول آرایشی، کلمه‌ای کلیدی است. محصولاتی را بردارید که روی برچسبشان عاری از عطر یا عاری از رنگ زده است و مخصوص پوست‌های حساس ایجاد شده‌اند.
لباس‌هایی را بپوشید که پارچه‌اش نرم و از الیاف طبیعی از جمله پنبه و ابریشم است نه پشم یا پلی‌استر. روی تختتان ملحفه‌هایی از جنس چیت نخی بکشید تا بهنگام خواب و در تماس با بدنتان نرم باشد.
8. سلامتی شما
آیا پوستتان پوسته پوسته و قرمز شده است؟ این می‌تواند یک بیماری پوستی از جمله درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس باشد. همچنین می‌تواند علامت بیماری‌هایی از جمله دیابت و یا غده تیروئید باشد.
راهکار فوری: بدنبال درمان آن باشید.
وقتی که خشکی و قرمزی پوستتان از بین نمی‌رود، به دکتر خود مراجعه کرده و علت و درمان آن را بپرسید. درمان آن ممکن است با دارو یا استفاده از کرم تجویزی باشد.
علتش مهم نیست، خشکی و خارش پوست چیزی نیست که بتوانید مدتی طولانی با آن زندگی کنید. اگر مرطوب‌کننده های مختلف را امتحان کردید و به پوست شما کمکی نکردند، یا التهاب آن بدتر شد، به متخصص پوست مراجعه کنید. (سیارک)

پست های مرتبط :

ماسک ضدچروک و شفاف کننده صورت

ماسک ماست و نسکافه

درمان کک و مک با ماسک ماست ترش

ماسک لایه بردار ملایم

محلول ضد چروک برای صورت و بدن بسازید

6 مکمل برای داشتن پوستی درخشان و موهایی زیبا

8 راز زیبایی پوست افراد مشهور

غذاهایی که برای پوست خشک مناسب هستند

با این راهکارها چین چروک صورت را کمتر کنیم

چگونه ماسک‌های صورت آووکادوی طبیعی بسازیم؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸خیلی جالب بود مرسییییییی

۱۳۹۵/۸/۱Thanks for sharing superb informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and just coud&nl#8217;t come across. What a perfect site.

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت 8 مورد

در

علائمی که نشاندهنده دیابت هستند.

1.  تشنگی بیش از حد

- دیابت باعث تغییر تولید عادی بزاق شده و حس تشنگی زیاد را افزایش می دهد. 

2. تکرر ادرار

- بیماران مبتلا به دیابت اغلب نیاز به ادرار کردن دارند زیرا کلیه های آنها سخت تر کار می کنند

3. اختلالات خواب

- هنگامی که قند خون بالا به درستی در زمان کنترل نشود، بیماردیابتی ممکن است اختلالات مداوم در خواب را تجربه کند.

4. بهبود طولانی مدت زخم ها

- یکی از نشانه های اولیه دیابت، بهبودی طولانی مدت زخم های پوستی یا ضایعات پوستی است 

5 . عفونت ادراری

-از دست دادن توانایی استفاده از گلوکز در جریان خون باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن  و عفونت ادراری و تکرر ادرار می شود

6 . مشکلات پا

- بیماران مبتلا به دیابت با خشکی پوست مخصوصا در پاها مواجه می شوند ،باید به وضعیت پاهای خود توجه بیشتری داشته باشند. 

7. کم شدن بینایی

- کم آبی ناشی از سطح قند خون بالا ، می تواند سلامت بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

8. پوست خشک 

- به همین دلیل است که بیماران اغلب از پوست خشک مخصوصا در ناحیه پا و کف پا رنج می برند.

در سیارک بخوانیم:

مراقبت از پا در دیابت

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

خشکی دهان در بیماران دیابتی

مراقبت از پوست در دیابت 

مدیریت دیابت بخش دوم

7 نکته برای پیش گیری و معکوس کردن دیابت

مصرف کره می تواند خطر دیابت را دوبرابر سازد 

صبحانه مناسب برای افراد دیابتی

رتینوپاتی دیابت

پرسش:

دیابتی ها چه میوه ها و سبزیجاتی مصرف کنند؟
آیا دیابتی ها می توانند میوه و سبزیجات بخورند تا سیستم ایمنی بدن را در برابر سطح بالای قند خون تقویت کند؟لطفا در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نظرات

۱۳۹۷/۱۰/۱۰اختلال قند خون یا بیماری دیابت نیاز به یک رژیم درمانی مادام العمر دارد. اگر بیمار به درستی غذا نخورد، دچار افزایش وزن خواهد شد. "خرمالو و انگور حاوی مقدار زیادی قند و تا حد زیادی باعث افزایش سطح قند در خون، می شوند، پس بهتر است که دیابنی ها مصرف نکنند. همچنین خربزه و هندوانه ممنوع است. هندوانه، چون گاهی اوقات زیاد شیرین نیست، پس می توانید چند قطعه بخورید. برخی از انواع گلابی و موز به افراد دیابتی ممنوع است. یک موز دو واحد نان است یعنی 24 گرم کربوهیدرات. بیماران مبتلا به دیابت نوع I می توانند آنها را مصرف کنند، اما بعد از آن لازم است که بجای این مقدار کربوهیدرات، انسولین اضافی تزریق کنند . به طور کلی، در هر نوع دیابت، بهتر است آن نوع از میوه ها را انتخاب کنید که حاوی قند کمتری باشند، میوه های کم شیرین و ترش مثل گریپ فروت، ماندارین، سیب و غیره ". گیلاس شیرین حاوی مقدار محدودی از کربوهیدرات ها و کالری است. به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی، گیلاس را به عنوان پیشگیری کننده عالی برای بیماری های سیستم قلبی عروقی تبدیل می کند، گیلاس در جلوگیری از تشکیل تومورهای بدخیم در بیماران دیابت موثر است. یکی دیگر از میوه های عجیب و غریب که برای افراد دیابتی ضروری است، کیوی است. خوردن تمام سبزیجات، به جز سیب زمینی برای دیابتی ها امکان پذیر است. در حقیقت سیب زمینی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت بیشتر از 4 بار در هفته استفاده نکنند سیب زمینی کاملا پخته سودمندتر است، پتاسیم در آن ذخیره می شود. ادویه، ادویه جات مختلف مجاز است، بنابراین شما می توانید از گوشت هایی مانند بوقلمون، مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند استفاده کنید اما از قطعه هایی که هیچ چربی نداشته باشند.

در ادامه بخوانید...

پوست خشک ، علل و درمان

در


 خشکی می‌تواند ناراحت‌کننده ، زبر، همراه با خارش و رنگ خاکستری یا متمایل به خاکستری باشد. ممکن است با احساس زق زق کردن همراه باشد بخصوص پس از دوش، حمام یا شنا. ممکن است قرمزی، خطوط و ترک‌های غیرمعمول در پوست ایجاد شود، گاهی اوقات آنقدر عمیق است که باعث خونریزی می‌شود. خشکی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و آنچه که می‌توانید در مورد آن انجام دهید بستگی به علت آن دارد.

 سن

ممکن است در هر سنی پوست خشک داشته باشید اما به احتمال زیاد در سنین 50 سال یا بالاتر با آن مواجه خواهید شد. علت آن این است که غددی که روغن لازم برای پوست ایجاد می‌کنند با افزایش سن کوچکتر شده و روغن کمتری تولید می‌کنند. همچنین بزرگسالان مسن به احتمال زیاد مشکلات بهداشتی دیگری مانند دیابت و بیماری کلیوی دارند که منجر به خشکی پوست می‌شود.

درماتیت اتوپیک

درماتیت اتوپیک شایع‌ترین نوع اگزما است. پوست خشک همراه با خارش نشانه قابل توجهی است اما همچنین ممکن است یک راش یا جوش در داخل آرنج، پشت زانو و روی صورت، دست‌ها و پاها وجود داشته باشد. اغلب توسط یک واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود و اگر پوست مرطوب و به دور از هر چیزی که آن را تحریک می‌کند نگه داشته شود معمولا می‌توان آن را مدیریت کرد ــ به عنوان مثال مواد شوینده، عطر، شن و ماسه، یا دود سیگار.

 شغل

اگر با مواد شیمیایی و بیولوژیکی خاص یا با حرارت شدید سر و کار دارید احتمالا پوست شما خشک شده و با مشکلات حاد پوستی مواجه خواهید شد. این مشاغل که می‌توانند منجر به آسیب به پوست شوند عبارتند از خدمات غذایی، لوازم آرایشی، مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، خدمات نظافتی، نقاشی، مکانیکی، چاپ و ساخت و ساز. شما می‌توانید از دستکش‌های محافظ استفاده کنید و حداقل تماس ممکن را با مواد داشته باشید بخصوص اگر نشانه‌های خشکی پوست یا درماتیت آتوپیک را مشاهده کردید.

آب

غوطه‌ور شدن در وان یا دوش گرفتن به مدت طولانی از دلایل رایج خشکی پوست است. و هر چقدر آب داغتر باشد بدتر است. استخر و وان آب گرم که کلر فراوان دارند نیز بسیار بد هستند، زیرا مواد شیمیایی باعث خشک شدن پوست می‌شوند. بهتر است که سعی کنید با آب سردتر و به مدت کمتر دوش بگیرید تا هم پوست سالمی داشته باشید و هم در هزینه آب صرفه‌جویی کنید.

سیگار کشیدن

در کنار تمامی نگرانی های بهداشتی مربوط به مصرف سیگار، سیگار کشیدن همچنین منجر به چین و چروک و رسیدن جریان خون به لایه‌های خارجی پوست می‌شود و این منجر به پوست خشک و ضمخت می‌شود.

 صابون

بسیاری از صابون‌ها و شامپوهای متداول، پوست را از طریق حذف روغن آن تمیز می‌کنند. این می‌تواند منجر به خشک شدن پوست و یا حتی بدتر از آن شود. پزشک یا داروساز می‌تواند پاک‌کننده‌های ویژه‌ای که باعث خشکی پوست نمی‌شوند را پیشنهاد دهد.

 شرایط جوی

در فصل زمستان پوست بیشتر از سایر فصلها خشک می‌شود زیرا رطوبت نسبی (رطوبت موجود در هوا) معمولا بسیار کمتر است. سیستم‌های گرمایشی نیز باعث خشک شدن هوا می‌شوند و کمکی نمی‌کنند. در این شرایط آب و هوایی محافظت ویژه‌ای از پوست خود داشته باشید: اغلب آن را بپوشانید و مرطوب نگه دارید و از چیزهایی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند اجتناب کنید.

 بیماری پوستی فلس ماهی

این بیماری که توسط دانشمندان به نام ایکتیوز ولگاریس شناخته می‌شود یک بیماری ارثی است که منجر می‌شود سلول‌های مرده در فلس‌های خشک و ضخیم به هم بچسبند. این علائم معمولا در دوران کودکی بر روی پوست ظاهر می‌شوند و مدیریت آنها به هر دو شکل فیزیکی و عاطفی می‌تواند دشوار باشد. هیچ درمان قطعی وجود ندارد اما درمان‌هایی برای کنترل علائم وجود دارد.

چه می‌توانید بکنید: تماشا کنید و یاد بگیرید

مشخص کردن علت شیوع یکی از بهترین شیوه‌ها برای مدیریت خشکی پوست است. اگر پوست شما اغلب خشک می‌شود، توجه کنید که قبل وقوع آن چه کاری انجام می‌دهید. ممکن است بتوانید به مدت چند روز آن را متوقف کرده و از یک مرطوب‌کنندۀ تخصصی استفاده کنید و پس از شروع دوباره از دستکش و سایر محافظ‌ها استفاده کنید.

مرطوب کردن

روغن‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌توانند پوست را صاف و نرم کنند و احتمال ترک خوردگی آن را کاهش دهند  همچنین درد و خارش را تسکین می‌دهند. اگر دارای پوست بسیار خشک هستید، نرم کردن با اسید لاکتیک یا اوره می‌تواند بهترین کار باشد، چرا که آنها به حفظ آب توسط پوست کمک می‌کنند. اما اگر آنها را بر روی پوست‌ خیلی خشک یا ترک‌خورده قرار دهید می‌توانند منجر به سوزش شدید شوند. حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

ماسک های دست ساز برای پوست خشک 

غذاهایی که برای پوست خشک مناسب هستند

دارو مصرف کنید

اگر پوست شما خیلی خشک است، دکتر پوست (متخصص پوست) می‌تواند پماد یا کرم تجویز کند، مانند کورتیکواستروئید یا مدولاتوری ایمنی (این می‌تواند به واکنش بدن نسبت به چیزی که به آن حساسیت دارید کمک کند). اینها می‌توانند در ترکیب با یک مرطوب‌کننده خارش، قرمزی و تورم را کاهش دهند. اما به خاطر داشته باشید که اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید اثر آنها از بین می‌رود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

معمولا می‌توان پوست خشک را با تغییر سبک زندگی، داروهای خانگی و صابون‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند مدیریت کنید. اگر آنها کمکی نکردند به دکتر مراجعه کنید، بخصوص اگر خشکی و خارش مانع از خواب راحت می‌شود یا زخم‌های باز دارید یا مناطق بزرگی از پوست آسیب دیده است.

پیشگیری

می‌توانید چند کار ساده برای حفظ رطوبت و سلامت پوست خود انجام دهید: پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید. زمانی که هوا خشک است از مرطوب‌کننده استفاده کنید. لباس‌های با الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم بپوشید چرا که آنها به پوست اجازه تنفس می‌دهند (هر چند پشم طبیعی می‌تواند گاهی اوقات باعث تحریک پوست شود). از شوینده‌هایی استفاده کنید که رنگ یا عطر ندارند، و زمانی که هوا خشک است خود را بپوشانید تا رطوبت بدن حفظ شود.

در سیارک بخوانیم:

پوست ، مو و زیبایی

خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت

روشهای خانگی پاکسازی پوست صورت

فواید شگفت انگیز انگور برای پوست

انتخاب بهترین کرم روشن کننده پوست

راههای درمان پسوریازیس

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

5 ماده برای سم زدایی کامل پوست

نظرات

در ادامه بخوانید...

ده خطر پنهان موجود در خانه که سلامت افراد را تهدید می کند

در

کاملاً واضح است که همه ما خانه خود را به عنوان مکانی می شناسیم که در آن احساس امنیت و آرامش کرده و آن را به عنوان سرپناه خود می شناسیم. با این وجود در هر خانه خطراتی وجود دارد که به طور معمول از چشم ما پنهان مانده و این امنیت را تهدید می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات بالقوه ای آشنا کنیم که معمولاً در تمامی خانه ها یافت می شوند و این امکان را به وجود می آورند که سلامت شما و یا عزیزانتان در معرض خطر قرار بگیرد. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

محصولات تمیز کننده

البته در حال حاضر تنها راهکار برای رهایی از جرم ها و میکروب هایی که سلامت خانه و خانواده را تهدید می کنند استفاده از این گونه محصولات تمیز کننده است، اما نکته ای که در خصوص استفاده از این محصولات حائز اهیمت است این است که خطراتی هم متوجه سلامت انسان می کنند و به همین خاطر در استفاده و نگه داری آن ها باید دقت نظر بیشتری به خرج دهیم. محصولات تمیز کننده حاوی فرمول ها و ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی هستند و قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض این گونه ترکیبات شیمیایی می تواند اختلالات زیادی را متوجه سلامت انسان کند که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به دستگاه گوارشی بدن اشاره کرد. نکته مهم تری که در خصوص این گونه مواد و محصولات تمیز کننده وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید آن ها را با یکدیگر ترکیب کرد و یا این که از چند ماده تمیز کننده در آنِ واحد استفاده کرد و خطرناک ترین محصول تمیز کننده ای که می توان با دیگر محصولات ترکیب کرد، سفید کننده و یا وایتکس است. این کار در نهایت می تواند مشکلات و اختلالاتی بسیار جدی متوجه دستگاه تنفسی، کلیه ها، کبد و بسیاری دیگر از قسمت های بدن کند و حتی این اختلالات تا جایی پیش می رود که امکان ابتلا به سرطان نیز در فرد به وجود می آید. البته این مطالبی که گفته شد به این معنا نیست که از این گونه محصولات استفاده نکنید و تنها نکته ای که باید مد نظر قرار داشته باشید این است که به هنگام استفاده از آن ها، تا جایی که امکان دارد از ماسک و دیگر وسایلی که خطرات ناشی از محصولات تمیز کننده را به حداقل برساند، بهره بگیرید و نیز این گونه محصولات را در دسترس کودکان خود قرار ندهید. اگر هم بتوانید به طور کلی به جای استفاده از این گونه محصولات شیمیایی خودداری کرده و به جای آن از تمیز کننده هایی طبیعی (مانند سرکه) استفاده کنید، دیگر نیازی به اتخاذ این تدابیر نخواهد بود.

مرطوب کننده های هوا

کپک و باکتری از جمله آلودگی هایی هستند که به طور ویژه در هوای مرطوب امکان رشد و تکثیر پیدا می کنند. نکته ای که در خصوص دستگاه ها و وسایلی که برای مرطوب کردن هوا از آن ها بهره گرفته می شود این است که باید به طور مکرر اقدام به تمیز کردن دریچه ها و دیگر قسمت های آن ها کنیم، در غیر این صورت امکان شکل گیری و رشد باکتری و کپک در آن ها افزایش پیدا کرده و این گونه آلودگی ها می تواند سلامت افراد خانواده را تهدید کند. آسم و بیماری ها و اختلالات مربوط به دستگاه تنفسی، از شایع ترین مشکلاتی است که با نادیده گرفتن وضعیت دریچه های دستگاه های مرطوب کننده، متوجه سلامت افراد خانواده می کنیم، به همین خاطر است که به طور مرتب باید این گونه وسایل را تمیز کنیم. این نکته را هم باید در نظر داشت که برای تمیز کردن این گونه وسایل مرطوب کننده، استفاده از صابون معمولی و آب کفایت می کند و استفاده از محصولات شیمیایی پاک کننده قوی تر، خود می تواند سبب انتشار ترکیبات شیمیایی خطرناک تری در هوا شود.

نشتی در لوله های حامل آب

در لوله کشی ساختمان ها یکی از مهمترین عواملی که مد نظر قرار می گیرد، لطمه نزدن به زیبایی ظاهری منزل است و به همین خاطر لوله های حامل آب همیشه در فضا های داخلی دیوار ها و نیز قسمت های زیرین سینک های ظرف شویی و دست شویی کار گذاشته می شوند. همین مسئله باعث می شود که نشتی در این گونه لوله ها به طور آنی قابل تشخیص نباشد و تا زمانی که این نشتی نشانه بیرونی پیدا نکند (مانند از بین رفتن دیوار ها به واسطه مرطوب شدن) کسی متوجه این شکستگی و نشتی در لوله های حامل آب نمی شود. البته برای ترمیم این لوله ها، هزینه های زیادی باید پرداخته شود (بعضاً خراب کردن قسمتی از دیوار و این گونه تدابیر)، اما این نکته را باید به خاطر داشت که پرداخت این هزینه بسیار حیاتی است و پای سلامت افراد خانواده در میان است. همان طور که در مورد قبلی نیز عنوان شد، بهترین مکان برای رشد باکتری و کپک، همین فضاهای مرطوب است و اگر این نشتی ها تداوم پیدا کند، عوامل آلوده زای بسیاری در دیوار ها و زیر سینک ها به وجود آمده و به مرور راهی به فضای داخلی منزل پیدا می کنند و یا سبب جمع شدن حشرات و جانوران موذی می شود. البته راهکارهایی وجود دارد که به وسیله آن قادر خواهید بود پیش از آن که هزینه زیادی برای ترمیم لوله ها لازم باشد، اقدام به شناسایی محل نشتی کنید و پرداخت هزینه های اضافی لزومی نداشته باشد. می توان فشار آب منزل را به طور مرتب بررسی کرد و در صورت مشاهده هر گونه نا هماهنگی، یک فرد متخصص را برای پیدا کردن محل نشتی احتمالی به خانه آورد.

قارچ و کپک

بسیاری از افراد خانه دار بر این باور اند که تمیز نگاه داشتن منزل و مرتب کردن وسایل برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک و این گونه عوامل بیماری زا کافی است، با این وجود باید عنوان کرد که این باور اشتباهی است، چرا که این گونه عوامل بیماری زا (قارچ و کپک) برای شکل گیری و رشد و تکثیر به فضای چندان به خصوصی احتیاج ندارند و وجود کمی اکسیژن، رطوبت و مواد غذایی برای زندگی این گونه عوامل بیماری زا کافی است. زیر زمین، دستگاه های حرارت زای منازل، لوله های حامل آب و کاغذ های دیواری تنها چند مورد از فضاهایی هستند که این گونه عوامل بیماری زا به راحتی قادر به رشد و تکثیر در آن ها خواهند بود. قرار گرفتن این گونه عوامل در منازل، نه تنها باعث می شود جانوران و حشرات موذی به مرور راهی به منازل پیدا کنند، بلکه خود به تنهایی اختلالات بسیاری را متوجه سلامت افراد خانواده می کنند که گلو درد و اختلالات مرتبط با دستگاه تنفسی از شایع ترین این اختلالات و مسائل است.

بوی خوش عطر ها و مواد تمیز کننده

جالب است بدانید که غالباً بوی خوشی که عطر ها و مواد و محصولات تمیز کننده تولید می کنند، حاوی ترکیبات شیمیایی و خطرناکی هستند که می توانند برای سلامتی مضر باشند. ترکیبات و مواد شیمیایی ای وجود دارند که با نام اختصاری VOC ها شناخته می شوند و فتالات (نوعی ترکیب شیمیایی سرطان زا) و ترکیباتی فرّار، بخش اعظم این مجموعه مواد شیمیایی را تشکیل می دهند. بیشتر مواد و محصولات خشبو و معطر، حاوی این ترکیبات (VOCها) هستند و می توانند در بلند مدت برای سلامتی انسان مضر باشند. البته مدت زیادی از تشخیص این ترکیبات شیمیایی نمی گذرد و به تحقیقات جامع تری در این خصوص نیاز است، با این وجود، تا کنون این مسئله به طور قطعی تشخیص داده شده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این گونه مواد معطر و خشبو می تواند خطراتی بسیار جدی را متوجه سلامت انسان کند. جالب است بدانید که VOCهای موجود در محصولات تمیز کننده تقریباً همان خطری را متوجه سلامت انسان می کنند که با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ترکیبات شیمیایی خارج شده از اگزوز خودرو ها متوجه سلامت می شود.

باکتری های بیماری زا

زمانی که از افراد در این خصوص سؤال می شود که به نظرشان آلوده ترین مکانی که در خانه وجود دارد کدام است، غالباً پاسخی که به این سؤال می دهند سرویس های بهداشتی است، با این وجود، جالب است بدانید که این باوری است که به طور اشتباه در میان مردم رایج شده است و با وجود قرار گرفتن سرویس های بهداشتی در معرض مستقیم باکتری های بیماری زا، این آشپزخانه است که امکان رشد و تکثیر عوامل و ترکیبات مختلف شیمیایی در آن بیشتر از هر مکان دیگری در خانه است. پارچه هایی که به وسیله آن ها بشقاب ها و سایر ظروف را خشک می کنیم و نیز سینک ظرف شویی، به واسطه رطوبت دائمی ای که متوجه شان است، قابلیت رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری های بسیاری را در خود دارند. دستگاه های قهوه ساز و نیز اسکاچ هایی که با آن ها ظروف را می شوییم نیز همین حالت را دارند. فراموش نکنید که مهمترین عامل ایجاد باکتری و قارچ و این گونه مواد و ترکیبات بیماری زا، رطوبت است و تا حد امکان این گونه فضا ها و وسایل را باید خشک نگاه داریم.

سرب

جالب است بدانید که تا سال 1978، برای ساخت رنگ هایی ساختمانی، از سرب در ترکیب آن ها استفاده می شده است و تحقیقات جامعی که در این خصوص صورت گرفت، نشان از خطرات بی شماری داشت که سرب متوجه سلامتی انسان می کرد و به همین خاطر بود که در نهایت در همان سال (1978) استفاده از سرب در ساخت این رنگ ها به طور کلی ممنوع اعلام شد. از همان سال بود که به مرور همگان شروع به رنگ کردن مجدد دیواره های منازل خود کردند تا سرب موجود در رنگ های قدیمی برای شان تهدیدی به شمار نرود، با این حال سرب موجود در لایه های قدیمی تر رنگ دیواره های منازل قدیمی، ممکن است راهی به بیرون پیدا کند و به همین خاطر باید در این گونه منازل به دقت شکاف دیوار ها که راه را برای خروج ترکیبات لایه های قدیمی تر رنگ باز می کنند، ترمیم شوند. جالب است بدانید که کود موجود بر چمن زمین های بازی و نیز فضای سبز روبه روی برخی منازل، حاوی مقادیر زیادی سرب است و به همین خاطر توصیه ای که در این خصوص می شود این است که پس از وارد شدن به خانه (در صورت وارد شدن به فضای سبز) کفش های خود را دم در ورودی بگذارید و آن را به خوبی تمیز کنید، چرا که سرب موجود در کود ها و رنگ های شیمیایی نیز همانند سایر ذرات و گرد های موجود در هوا این قابلیت را دارند که به سطوح مختلف چسبیده و به مرور به صورت گرد و غبار در هوا منتشر شوند.

کربن مونو اکسید

ترسناک ترین و البته خطرناک ترین تهدید هایی که در خانه وجود دارند، آن هایی هستند که قابلیت تشخیص آن ها وجود ندارد (شکل، طعم و یا بوی به خصوصی ندارند) و کربن مونو اکسید یکی از آن ها است. این گاز بسیار خطرناک بو، طعم و رنگ به خصوصی ندارد و احتراق سوخت هایی به خصوص سبب شکل گرفتن و انتشار این گاز در هواه می شود. از مهمترین اختلالاتی که کربن مونو اکسید متوجه افراد می کند می توان به این مسئله اشاره کرد که قابلیت جذب اکسیژن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و به همین خاطر است که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از این گاز در نهایت می تواند باعث ایجاد اختلالاتی جدی در خصوص تنفس افراد شود. راهکاری که برای مقابله و تشخیص وجود این گاز در خانه توصیه می شود، استفاده از دستگاه های جدیدی است که به منظور تشخیص وجود کربن مونو اکسید در هوا ساخته شده اند.

حیوانات خانگی

البته حیوانات خانگی می توانند به دوستان و همراهان بسیار خوبی برای افراد خانواده بدل شده و لحظات شاد و شیرینی برای آن ها به ارمغان بیاورند، با این وجود این نکته را هم باید به خاطر داشت که همین حیوانات خانگی می توانند حاملان میکروب ها و انگل های خطرناکی باشند که قرار گرفتن در معرض آن ها خطرات جدی ای را متوجه سلامت افراد خانواده خواهد کرد. بیماری هایی هستند که به واسطه رشد و تکثیر باکتری ها در بدن فرد شکل می گیرند؛ لپتوسپيروز (بيماري لپتوسپيروز یا تب شالیزار يكي از گسترش يافته ترين بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوانات است) یکی از آن بیماری ها است و به وسیله حیوانات خانگی به بدن افراد منتقل می شوند و متأسفانه زمانی که حیوان به این بیماری مبتلا می شود، هیچ نشانه ظاهری ای در او به وجود نمی آید و از این طریق قابل تشخیص نیست. نکته ای که در این خصوص حائز اهیمت است، این است که این گونه بیماری هایی که از طریق حیوانات خانگی به بدن فرد منتقل می شوند، جدی تر از آنی هستند که بسیاری فکر می کنند و قابلیت گسترش پیدا کردن و بدل شدن به بیماری هایی را دارند که حتی در مواردی کشنده نیز خواهند بود و به همین خاطر اتخاذ تدابیری در این خصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ حیوانات خانگی خود را به طور مرتب استحمام کنید و زدن واکسن و چک آپ های سلامتی آن ها را نیز  به هیچ عنوان فراموش نکنید و تنها در این صورت است که قادر خواهید بود از شکل گیری و انتقال این بیماری ها جلوگیری کنید.

موادی که باعث حساسیت می شوند (آلرژن ها)

البته این گونه مواد حساسیت زا، خود به تنهایی تهدیدی برای سلامت فرد به شمار نمی روند و تنها به گونه ای آزار دهنده هستند و این گونه ملکول های آلرژی زا در خانه و قرار گرفتن فرد در معرض آن ها در نهایت باعث می شود پیامی به سیستم دفاعی بدن منتقل شود مبنی بر این که او دچار بیماری شده است، در حالی که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد. این گونه ملکول های آلرژی زا به طور معمول توسط ذرات گرد و غبار، شوره موجود در بدن حیوانات و نیز حشرات موذی به بدن فرد منتقل می شود و پس از ورود این گونه ملکول ها به بدن، فرد احساسی پیدا می کند مبنی بر این که برای نمونه سرما خورده است و این درحالی است که تنها پیامی مبنی بر سرما خوردگی به سیستم ایمنی او ارسال شده و این بیماری در بدن او به طور جدی شکل نگرفته است. راهکارهایی برای جلوگیری از انتشار این گونه ملکول ها در خانه وجود دارد: برای نمونه می توان از لایه های پارچه های پلی اورتان (نوعی پلیمر با کاربرد های بسیار زیاد) برای محافظت از تشک رخت خواب و این گونه وسایل استفاده کرد، راهکار دیگر هم خشک کردن لباس ها با حرارت بالا است که هر گونه باکتری و حشره موجود در آن ها را از بین خواهد برد.

در سیارک بخوانیم:

کدام اشیا در هتل ها پر از آلودگی و میکروب هستند 

آلوده ترین نقاط در خانه که معمولا از چشم پنهان می مانند 

عواملی که باعث بدتر شدن آلرژی پوستی می شود 

علل و علائم بیماری آنافیلاکسی‌ (شوک‌ آلرژیک‌) 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم کم آبی بدن

در

یکی از مهمترین عواملی که باید در خصوص بدن خود مد نظر داشته باشیم، توجه به علائم ظاهری ای است که خبر از کمبود آب بدن می دهند، به ویژه آن که در فصل گرما و تابستان، به واسطه فرایند های مربوط به تعریق بدن، میزان قابل توجهی از آب بدن دفع می شود. در حقیقت نوشیدن آب کافی یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار بر سلامت انسان است و باید توجه ویژه ای به علائم ظاهری ناشی از کمبود آب بدن داشته باشیم. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در خصوص این علائم در اختیارتان قرار دهیم.

خشکی دهان

ممکن است فرد احساس تشنگی نداشته باشد و با این وجود سطح زبان و دهان اش خشک بوده و حالتی چسبناک پیدا کرده باشند؛ این یکی از علائم مشخص کمبود آب بدن است و فرد در صورت احساس کردن آن باید اقدام به نوشیدن آب کند.

خواب آلودگی

البته تابستان و گرمای هوا کمی احساس شادابی را از فرد گرفته و خواب آلودگی و بی حوصلگی معمولاً در میان افراد مشاهده می شود، اما اگر همیشه این احساس خواب آلودگی و بی حوصلگی را داشته باشید، دیگر مسئله تنها مربوط به تابستان و گرمای هوا نخواهد بود. یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن، خواب آلودگی و بی حوصلگی است و در صورت داشتن این حالت باید آب مصرفی خود در طول روز را افزایش دهید، آن گاه اگر مشکل خواب آلودگی برطرف نشود، اختلالی دیگر در بدن شما وجود دارد که باید با مشورت با پزشک متخصص اقدام به برطرف کردن آن کنید.

اختلال در کارکرد مثانه

نکته ای که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که در طول روز باید بین شش تا هشت بار از سرویس بهداشتی استفاده کنید و این تعداد بعضاً تا ده بار هم می تواند افزایش پیدا کند (بسته به نوشیدنی هایی که فرد در طول روز مصرف می کند)، در غیر این صورت می تواند نشانه ای بر آن باشد که آب کافی در بدن موجود نیست.

ادرار زرد تیره رنگ

زمانی که ادرار رنگ زرد تیره به خود می گیرد و فرد هیچ گونه اختلال و یا بیماری مرتبط با سلامتی اش ندارد، به احتمال زیاد دچار کمبود آب شده است. در فصل تابستان و زمانی که افراد اقدام به مسافرت می کنند، معمولا امکان دسترسی به سرویس های بهداشتی کمی دشوار تر می شود، با این وجود نباید این مسئله باعث شود تا آب مصرفی خود در طول روز را کاهش دهیم، چرا که می تواند اختلالات جدی تری را متوجه سلامتی کند.

سردرد

یکی دیگر از علائم شایع در میان افرادی که آب مصرفی شان در طول روز کم است، سردرد های موضعی است. بنا بر این اگر از این گونه سردرد ها رنج می برید، پیش از آن که به سراغ دارو های مسکن رفته و یا این که فکر کنید مسئله جدی تری در پس این سردرد ها وجود دارد، بهتر است مصرف آب خود در طول روز را افزایش داده تا پس از چند روز متوجه شوید که سردرد ها به واسطه کمبود آب رخ می داده اند و یا این که پای مسئله ای دیگر در میان است.

کاهش قابلیت ارتجاعی پوست

بسته به این که در کدام نقطه از کره زمین زندگی می کنید و شرایط جوی و آب و هوایی در محل سکونت شما چگونه باشد، حرارت می تواند باعث ایجاد زائده هایی بر سطح پوست شده و آن را خشک و قابلیت ارتجاعی اش را کاهش دهد. بنا بر این این گونه نشانه های پوستی نیز از علائم مشخص کمبود آب بدن به شمار می روند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز سلامت جهانی، زمانی که پوست قسمتی از بدن خود را می کشید، اگر برای مدتی به همان حالت مانده و کمی زمان ببرد تا به حالت اولیه خود بازگردد، می تواند نشانه این باشد که آب کافی در بدن وجود ندارد.

سرگیجه

مرکز سلامت جهانی، سرگیجه را نیز به عنوان یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن تشخیص داده است. زمانی که مایعات موجود در قسمت های داخلی بدن به اندازه کافی نباشد، فعالیت های مغزی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند (علاوه بر برخی از اعضای دیگر داخلی بدن) و همین مسئله است که موجب سرگیجه می شود. این مسئله در میان کودکان و افراد مسنی که در طول روز آب کافی نمی نوشند، شایع تر است. بنا بر این هنگامی که روی پای خود می ایستید و احساس سرگیجه و نا متعادل بودن می کنید، به اولین نکته ای که باید بیندیشید این است که آیا آب کافی نوشیده اید یا خیر.

گریه بدون اشک

یکی از علائم شایع کمبود آب در میان کودکان و نوزادان کم سن و سال، گریه ای است که با آمدن اشک از چشمان همراه نباشد. کودکان کم سن و سال، معمولاً فعالیت بیشتری در طول روز دارند و اگر به این مسئله حرارت ناشی از هوای تابستان را نیز بیفزاییم، مطمئناً میزان آبی که از بدن شان دفع خواهد شد، بسیار زیاد خواهد بود. بنا بر این بهتر است از سنین پایین به کودکان خود آموزش دهیم که مصرف آب و نوشیدنی ها را در طول روز بیشتر کنند.

کاهش فشار خون

از دیگر علائم شایع کمبود آب می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد که ارتباط مستقیمی با بی حوصلگی و خواب آلودگی ای دارد که پیش تر از این عنوان شد. به بیان دقیق تر، زمانی که احساس ضعف شدید به فرد دست می دهد و قادر به ایستادن برای مدتی طولانی سر پای خود نباشد، فشار خون او کاهش یافته است و این کاهش می تواند از اثرات مستقیم کمبود آب بدن باشد.

افزایش ضربان قلب و فشار خون

البته این مسئله ممکن است برای تان کمی عجیب به نظر  برسد که کمبود آب بدن فرد بتواند در آن واحد هم سبب افزایش و هم سبب کاهش فشار خون شود، باری به هر حال این مسئله صحت دارد و بسته به شرایط بدنی فرد، کمبود آب بدن می تواند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب نیز بشود. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که به هنگام عدم آبرسانی کافی به سلول ها و گلبول های موجود در جریان خون، پیامی به غده هیپوفیز صادر می شود مبنی بر این که باید وازوپرسین ترشح کند (هرمونی است که سبب کاهش ادرار می شود) و این ترشح در نهایت باعث می شود تا رگ های حامل جریان خون تنگ تر شوند و همین مسئله است که سبب افزایش فشار خون می شود.

تب

تب و بعضاً لرز، از علائم دیگری است که نشانگر کمبود آب موجود در بدن می باشد، با این وجود، کمتر در میان افراد شایع است. به هر عنوان در صورت مشاهده چنین علائمی باید با پزشک متخصص مشاوره کرد.

خشکی پوست

خشکی و ترک خوردن پوست (به خصوص پوست لب ها) و نیز ناراحتی های پوستی می توانند از دیگر علائم کمبود آب بدن باشند. در حقیقت یکی از نخستین قسمت هایی که در صورت کمبود آب بدن، در کارکرد اش اختلال ایجاد می شود، پوست بدن است. به هنگام کمبود آب البته فرایند چربی سازی در سطح پوست ادامه پیدا می کند، با این حال، به واسطه نبود آب در این چربی ها، به مرور زمان سبب ایجاد ترک و خشکی بیش از اندازه پوست می شود. بنا بر این بهتر است برای جلوگیری از این گونه اختلالات پوستی و نیز سایر علائمی که تا کنون عنوان شده اند، حداقل هشت لیوان آب در طول روز بنوشید.

بی حوصلگی و کمبود انرژی، گیجی و کما

اگر برای مدتی طولانی از نوشیدن آب خودداری شود و یا این که فرد برای مدتی طولانی به آب دسترسی نداشته باشد (کسانی که در واحه و بیابان سرگردان می شوند و یا بیماران روانی که حاضر به نوشیدن آب نمی شوند)، در نهایت احساس گیجی به او دست خواهد داد و حتی برای یک نشست و برخاست ساده انرژی کافی نخواهد داشت، علاوه بر این به مرور زمان دچار توهم خواهد شد و در نهایت اگر این روند ادامه پیدا کند، می تواند سبب به کما رفتن فرد شود.

تشنج

همانند مورد قبلی، تشنج نیز از موارد بسیار نادر است که به واسطه کمبود آب برای مدتی طولانی امکان رخ دادن آن به وجود می آید. در حقیقت اتفاقی که در این مورد رخ می دهد، ایجاد اختلال در کارکرد طبیعی مغز و عدم ارسال سیگنال های الکترولیت به طور صحیح به مغز است که در صورت تداوم می تواند منجر به تشنج شود.

شوک عصبی

همانند دو مورد قبلی، شوک عصبی نیز تنها در صورتی رخ می دهد که برای مدتی طولانی فرد آب ننوشیده باشد. این شوک عصبی، از پیامد های مستقیم کاهش سرعت خون رسانی به ارگان های مختلف بدن و عدم دسترسی آن ها به اکسیژن کافی است و یکی از خطرناک ترین پیامد های کم آبی مداوم است؛ تا جایی که حتی می تواند به قیمت جان فرد به پایان برسد.

عدم دفع مایعات در نوزادان

یکی از نکاتی که بعضا والدین پر مشغله در خصوص نوزدان خود فراموش می کنند، نرسیدن مایعات کافی به نوزاد شان است؛ صرف نظر از این که این مایعات چه باشد (آب، شیر مادر یا سایر نوشیدنی های مناسب برای نوزادان)، نوزاد باید در طول روز حداقل شش بار پوشکش به واسطه دفع مایعاتی که انجام می دهد عوض شود و اگر برای هشت ساعت پیاپی پوشک نوزاد خشک باقی مانده باشد، نشانه این است که مایعات کافی در اختیارش قرار نگرفته و در نهایت می تواند برای اش خطر ساز باشد.

پر کاری مثانه و دفع بیش از اندازه ادرار

پر کاری مثانه البته بیش از آن که نشانه ای بر کمبود آب بدن باشد، علت آن است و به مرور زمان سبب می شود فرد دچار کمبود آب شود. البته زمانی که فرد دچار این گونه مشکل ها و اختلالات می شود، کمتر تمایل به خوردن و نوشیدن پیدا خواهد کرد، با این وجود توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا حد امکان به هنگام رخ دادن این اختلال، مایعات بنوشید و هر چند نا خوشایند باشد، کمبود آب ناشی از پر کاری مثانه را تا حدودی جبران خواهد کرد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه ژاپنی ها مو هایی پرپشت و ابریشمی دارند؟

در
آیا متوجه شده اید که ساکنان سرزمین خورشید (ژاپن) مو هایی پرپشت، صاف و ابریشمی دارند؟  چه مراقبت های ویژه ای در نگهداری از  موهای ژاپنی   انجام می دهند؟  علت پرپشتی موی ژاپنیها   ،   راز پرپشتی موهای چینی ها   و  علت پرپشتی موهای کره ای ها  6 قانون است که در این مقاله آورده ایم.

علت پرپشت بودن موهای ژاپنی ها  : ویتامین B6 را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

این قانون از مهمترین آنهاست. برنج، میوه ها، سبزیجات و مهمتر از همه، غذاهای دریایی در رژیم غذایی ژاپنی غالب هستند. این مخلوط نه تنها باعث استحکام استخوان ها ، بلکه مو های سالم را فراهم می کند، زیرا دانشمندان ثابت کرده اند : برای حفظ مو های سالم، ما باید ماهی های چرب (ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی خال مخالی)، ویتامین B6 (موز، سیب زمینی، اسفناج) و ویتامین B12(گوشت، ماهی و محصولات لبنی) مصرف کنیم.
 

راز پرپشتی موهای چینی ها  . مو های خود را با چای بشویید.

 

چای در مبارزه با بسیاری از بیماری ها به بدن کمک می کند - این را دانشمندان ثابت کرده اند. اما ژاپنی ها ادامه دادند - آنها مو های خود را با چای شستشو می دهند. برای استفاده از این ترفند، برگ های چای را با آب گرم دم کنید و وقتی برگ چای به دمای اتاق رسید، آن را به عنوان یک شستشوی مو استفاده کنید.

علت پرپشتی موی ژاپنیها  . مو های خود را هر روز بشویید.

 

زنان ژاپنی هرگز خانه را با موی کثیف ترک نمی کنند.آنها هر روز مو ها را شستشو می دهند. چنین روشی می تواند به خشکی پوست منجر شود. برای جلوگیری از این، زنان ژاپن از روغن کاملیا استفاده می کنند: 1 قاشق غذاخوری روغن را کمی گرم کرده و با این روغن رطوبت را به مو ها برمی گردانند. این گیاه حاوی اسید اولئیک است که از پوست محافظت می کند و حجم مو را فراهم می کند. به هر حال، شما می توانید روغن کاملیا را با روغن زیتون معمولی جایگزین کنید. 

پوست سر را تمیز کنید.

این روش باعث رشد مو های جدید می شود. در خانه، شما نیاز به یک اسکراب مخصوص یا کرم لایه برداری دارید. ترکیب باید میکرو گرانول برای تمیز کردن مکانیکی باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که تمیز کردن پوست سر را نباید بیش از 1-2 بار در هفته انجام داد، تا پوست آسیب نبیند.
 

راز پرپشتی موها  . سرکه سیب سرکه را به شامپو اضافه کنید.

سرکه سیب می تواند به مبارزه با شوره سر و ریشه های چرب کمک کند . ژاپنی ها آن را به شامپو ها، ماسک های مو اضافه می کنند. علاوه بر این، اگر چند قطره سرکه سیب ، روغن کاملیا یا روغن بابونه و عصاره گزنه را مخلوط کنید، یک لوسیون صورت دریافت خواهید کرد.
 

چگونه موهای پر پشت داشته باشیم  . فقط شانه های چوبی را انتخاب کنید.

 

یکی دیگر از رازهای زیبایی شرقی ها این است که اغلب مو های خود را با شانه چوبی شانه می کنند. شما باید از چوب طبیعی از برای شانه چوبی استفاده کنید و توجه به دندان های شانه داشته باشید که به خوبی جلا داده شده باشند که به مو ها گیر بکنند. چنین برس و یا شانهای باعث بهبود گردش خون در پوست سر می شود، در نتیجه کمک به خلاص شدن از شر شوره سر، رشد مو های جدید می شود.
 

علت پرپشتی موهای کره ای ها   . خواب کافی

نه تنها میزان خواب شما مهم است، بلکه این که سر را هنگام خواب بر چه چیزی می گذارید هم مهم است. در ژاپن، بالش های ابریشمی برای آرامش استفاده می شود. و در بالش کمی گیاهان خشک شده، به عنوان مثال اسطوخودوس اضافه می کنند. این به خواب راحت کمک میکند و تأثیر مثبتی بر پوست صورت و ظاهر مو دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بیماری پوستی نسبتاً اسرارآمیز در دختر کوچک هندی

در
 
بازوها ، پاها و پشت یک دختر هفت ساله هندی پوشیده از پوسته هایی است که از رشد طبیعی او جلوگیری می کند.
 
در ایالت هند چاتیسگره ، دختری با بیماری نادر زندگی می کند. دختر هفت ساله، راجشواری از ابتلا به بیماری اتیرومولیتیک رنج می برد. بازوها ، پاها و تقریباً تمام قسمتهای پشت او با پوسته های سخت پوشیده شده است. 
ایکتیوز یک بیماری پوستی نسبتاً اسرارآمیز است.(ایکتیوز نوع خاص و شدید خشکی پوست است) این بیماری به دلیل برخی از اختلالات و بیماری ها می تواند مادرزادی باشد یا توسعه یابد. درمجموع ، حدود 30 نوع از بیماری ایکتیوز مشخص می شود ، از جمله مواردی که در اثر جهش های ژن ایجاد می شود. این بیماری خود را به عنوان هایپرکراتوز بروز میدهد، در نتیجه ، پوست با پلاک هایی پوشیده می شود که مانند فلس ماهی ها ، و در برخی موارد مانندسنگ یا پوست درخت هستند. میزان کراتینیزاسیون می تواند متفاوت باشد - از مقیاس تقریباً غیرقابل تصور تا تغییرات پوستی ناسازگار با زندگی.
 
خود ایکتیوز تهدید کننده زندگی نیست ، اما بیمارانی مانند راجشواری که بیشتر بدنشان را با مقیاس زیادی پوشانده شده ، دائماً درد دارند. دختر تقریباً از بدو تولد از ابتلا به بیماری اِتزیوز رنج می برد ، اکنون حتی یک پیاده روی معمولی با پای پیاده تقریبا برای او غیرممکن است - حرکات باعث درد می شود.
 
در منطقه ای که رجشواری در آن زندگی می کند ، یک بیمارستان عادی وجود ندارد. بنابراین ، به ندرت به پزشک مراجعه می کنند - نگهداری از کودکی که با مشکل مواجه است ، بسیار دشوار است. چه اتفاقی برای دختر خواهد افتاد ، پزشکان نمی دانند. امید است در بزرگسالی ، تغییرات هورمونی باعث رگرسیون بیماری شود و رجشواری با موفقیت دوره ای از رشد فعال را پشت سر بگذارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...