علت جوش یا آکنه در مردان

علت جوش یا آکنه در مردان

علت جوش یا آکنه درصورت مردان چیست؟

ممکن است جوش زیر پوستی  یا آکنه که یکی از انواع جوش می باشد، همانند نوجوانان برای هر فردی در هر سنی ایجاد شود. گاهی اوقات ، جوش یا آکنه میتواند به مدت طولانی نیز وجود داشته باشد. مردان بالغ هم میتواند دچار جوش یا آکنه شوند. اما حتی برای جوش یا آکنه های شدید هم درمان هایی وجود دارد.
در بیشتر افراد؛ تغییرات هورمونی میتواند موجب ایجاد جوش یا آکنه شود. این هورمونها، چربیهایی را در سطح بدن ایجاد میکنند که میتواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود، و گاهی اوقات موجب رشد باکتریها بر روی پوست میشود.

هر دوی این موارد، میتوانند موجب ایجاد جوش شوند. در مردانی که پدرانشان دارای جوش یا آکنه های شدید بوده اند، احتمال بیشتری برای بروز جوش یا آکنه وجود دارد.

گاهی اوقات داروهایی مثل لیتیوم ، که برای درمان اختلال دو قطبی استفاده میشود و نیز کورتیکواستروئیدهایی مثل پردنیزولون، می‌توانند موجب ایجاد جوش یا آکنه شوند.


جوش در مردان

مردان اغلب در صورت و یا در پشت خود دچار جوش یا آکنه میشوند. مواد شیرین، میتوانند علت جوش صورت در سن بالا و یا  موجب تشدید آکنه شوند.جوش هایی که در پشت ظاهر میشوند؛ اغلب در آب و هوای گرم و یا در هنگام انجام تمرین بروز میکنند. کنترل این جوش ها، نسبت به جوش های موجود در پشت ، مشکلتر است.

اما افراد کمی پشت شما را میبینند. برخی از مردان برجستگیهای ناشی از اصلاح را در بدن خود دارند , که شبیه به آکنه است، اما وجود موهای رشد کرده در این منطقه و یا انجام اصلاح یا اشتباه، دلیل اصلی بروز این مورد میباشد.

 

برای بهبود چه کاری میتوانید انجام دهید؟

بهداشت را رعایت کنید، پوست خود را تمیز نگه دارید. برای این منظور، تعداد زیادی از پاک‌کننده ها در دسترس قرار دارند. به طور کلی، از محصولاتی که دارای دانه هایی در داخلشان هستند، اجتناب کنید، چون این دانه ها، میتوانند پوست شما را خراش بدهند. صورت خود را دوبار در روز بشویید.


برای صورت 

از یک لیف حمام تازه و ملایم برای پوست خود استفاده کنید. وقتی اصلاح میکنید، همواره از ماشین تمیز استفاده کنید. ممکن است بخواهید از یک محصولِ دارای بنزوئیل پراکسید، رتینول، یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. دکتر شما میتواند برای شما یک انتی بیوتیک را تجویز کند که میتوانید برای جلوگیری از ایجاد جوش، آن را با فوم اصلاح خود مخلوط نمایید. اگر پمپهای اصلاح برای شما مشکل ساز هستند، سعی کنید از تیغ برقی استفاده کنید، و اصلاح بیش از حد نزدیک به پوست را انجام ندهید.


برای پشت 

در هنگام استحمام، از بُرسی استفاده کنید که بتوانید با استفاده از آن، مناطقی از پشت خود ؛ که دارای دسترسی نیستند را بشویید. یک سیستم شستشوی صوتی با سَریِ قابل تعویض نیز میتواند یکی دیگر از انتخابهای شما برای این منظور باشد.

محصولات دارای بنزوئیل پراکسید و یا اسید سالیسیلیک، میتوانند ایجاد جوش یا آکنه در پشت شما را کنترل کنند. شما برای تهیه این محصولات نیازی به نسخه ندارید. یک تیشرت سفید کتانی، میتواند بهترین پوششِ نزدیک به پوست شما باشد.درمان های خانگی مثل روغن درخت چای برای جوش یا چای سبز هم گزینه های خوبی است 


جوش یا آکنه‌های سرسخت

اگر در منزل و به مدت 4 تا 8 هفته درمان را انجام داده اید، ولی جوش یا آکنه های شما هنوز هم از بین نرفته اند، شاید لازم باشد که با متخصص پوست مشورت کنید. در هنگام ملاقات، متخصص پوست، پوست شما را چک خواهد کرد و یک برنامه درمانی را به شما توصیه خواهد کرد.

ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آکنه و درمان جوش داشته باشید، نسخه قدرتمندِ بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک، یا یک نوع ِ دارویی به نام رتینوئیدها، میتوانند برای شما کمک کننده باشند. اگر جوش یا آکنه‌ی شما شدید است، متخصص پوستِ شما ممکن است دارویی با نام ایزوترتینوئین را برای شما تجویز نماید. زنانی که تصمیم به بارداری دارند، باید از این دارو اجتناب نمایند، زیرا میتواند موجب بروز نقصهای جنینی شود.

اما مردان، در صورتیکه همسرانشان تصمیم به بارداری دارند، نیاز به توصیه های اضافی در مورد مصرف این دارو ندارند. گزینه های دیگری هم وجود دارند. یکی از آنها، استفاده از درمانهای لیزری برای پوست میباشند. و یک گزینه دیگر، درمان نوری همراه با درمان با خلا میباشد. این کارها ممکن است گران قیمت باشند، و ممکن است بیمه شما آنها را پوشش ندهد اما علاوه بر درمان جوش به درمان جای جوش صورت هم کمک می کند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید