فرایند کسب و کار

اصطلاح فرایند کسب و کار، به معنای حقیقی آن، برای اولین بار توسط آدام اسمیت در سال 1776 به کار برده شد. از آن زمان، به یک استاندارد جهانی تبدیل شد. همه فعالیت های انجام گرفته در یک سازمان از نظر منطقی با هم گروه بندی شده (بر اساس پیامد تجاری آن ها) و مستند شدند. هر گونه چنین گروه فعالیت هایی به عنوان یک فرایند کسب و کار نامیده می شود.
زمانی که یک سازمان در چرخه زندگی خود پیشرفت می کند، فرایندهای کسب و کار آن دیگر کافی باقی نمی ماند. که این مسئله به دلایل زیر اتفاق می افتد.
• با پیشرفت زمان، نیازهای تجاری تغییر می کند. که این باعث می شود فرایندهای قدیمی ناکارآمد یا منسوخ شوند.
• برخی از فرایندها با گذشت زمان تکراری می شوند، از این رو منجر به کاربرد بی حاصل از منابع می شود.
• اگر سازمان گسترش یابد، چه اساساً یا غیر اساسی، فرایندهای کسب و کار آن به یک تغییر مؤثر نیاز دارند.
یک سازمان به دو روش مختلف می تواند به چنین وضعیتی رسیدگی کند:
• روند بهبود فرایند
روند بهبود فرایند یا PIP منجر به بهبود تدریجی در پیامد فر آیند می شود. به طور کلی زمانی اجرا می شود که هر گونه فرایند پایدار نیاز به تغییراتی برای مطابقت با کسب و کار در حال تغییر یا نیازهای سازمانی، دارد.

در سیارک بخوانیم: بهبود فرایند کسب و کار 

• مهندسی مجدد فرایند کسب و کار

بر خلاف PIP، مهندسی مجدد فرایند به منظور بهبود تحول در پیامد فرایند می باشد. این شامل شروع کردن از اول و دوباره کاری می شود. مهندسی مجدد فرایند کسب و کار تلاش می کند که موجب ایجاد نتایج چشمگیری از نظر هزینه، کیفیت، یا سرعت شود. مهندسی مجدد فرایند کسب و کار (BPR) معمولاً در مراحل آخر چرخه زندگی سازمان زمانی که فرایندها تکمیل شده و شروع می کنند به از بین رفتن، اتفاق می افتد.
منشأ اصطلاح BPR باز می گردد به سال 1993، زمانی که مایکل همر و جیمز آ. چامپی آن را به صورت زیر تعریف کردند: "مهندسی مجدد، بازنگری اساسی و طراحی مجدد بنیادی فرایندهای کسب و کار برای دستیابی به پیشرفت های چشمگیر در مقررات بحرانی، همزمان عملکرد، از قبیل هزینه، کیفیت، خدمات، و سرعت می باشد."
از آن زمان، مهندسی مجدد فرایند کسب و کار به یک موضوع محبوب در چرخه تجارت تبدیل شد. با پیشرفت هایی در فن آوری اطلاعات، BPR روی هم رفته به یک پایه جدید دست یافت. مهندسی مجدد فرایند کسب و کار (BPR)، زمانی که با اتوماسیون فعال تکنولوژی ترکیب می شود، دارای پتانسیل برای ایجاد پیشرفت مؤثر در عملکرد فرایند می باشد.
با این حال، در سال های اولیه BPR، کل تمرکز بر روی جنبه فن آوری آن بود. جنبه مردم، بیشتر از آن چیزی بود که نادیده گرفته شود. این موجب عدم موفقیت طرح های BPR در تعداد زیادی از سازمان هایی شد که در آن ها کارمندان ضدیت و مقاومت با چنین طرح هایی را نشان دادند. در نتیجه، در سال های بعد، مدیریت تغییر به بخش جدایی ناپذیر BPR تبدیل شد. در این بخش ما به جنبه مردمی با جزئیات قابل توجهی رسیدگی خواهیم کرد.
چندین روش توسط دانشگاهیان و وکلای متعدد برای اجرای موفقیت آمیز BPR در یک سازمان تعیین شده است. در این فصل، ما بر ارائه رویکرد اجرا با در نظر گرفتن راهنماهایی برای همه آن ها و گرد آوردن بهترین ویژگی ها از هر یک از آن ها، تلاش کردیم.

در سیارک بخوانیم: فرایند کسب و کار چیست؟ 

 اجرای BPR

از مطبوعات معاصر، روش های موجود متعددی برای اجرای BPR در یک سازمان وجود دارد. با این حال، ما برای تحکیم آن ها و ایجاد چارچوبی که شامل بهترین ویژگی ها از هر یک از آن ها می باشد، تلاش کردیم. چارچوب به شرح زیر می باشد.

 آغاز تغییر استراتژیک

همان طور که توسط بسیاری افراد گفته شده است، برنامه ریزی "اگر شما در برنامه ریزی موفق نمی شوید، شما برای شکست برنامه ریزی می کنید" بخش جدایی ناپذیر از هر گونه طرح مهندسی مجدد می باشد. این مرحله یک سازمان را با پرسیدن سؤالات زیر برای BPR آماده می کند:
• آیا BPR مورد نیاز است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، اهداف آن چیست؟
• چه کسی توسط فعالیت مهندسی مجدد تحت تأثیر خواهد بود؟
• چه قدر تلاش برای اجرای BPR مورد نیاز خواهد بود؟ چه کسی درگیر خواهد شد؟
• چگونه موفقیت این طرح اندازه گیری خواهد شد؟
هر یک از زیرمراحل با جزئیات درادامه مقاله  شرح داده می شود........

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید