حساب و اسناد دریافتنی چیست؟

( سیارک) بسیاری از مردم یکباره تصمیم به خرید میگیرند و اگر بخواهند منتظر بمانند اشتیاق آنها برای خرید کاهش می یابد جهت استفاده از مزیت این خریداران بیشتر شرکت ها به مشتریان خود فروش اعتباری را پیشنهاد میکنند زیرا موجب افزایش فروششان میشود. یکی از معایب این استراتژی زمانی خود را نشان میدهد که برخی از خریداران قادر به پرداخت بدهی خود نیستند و یا تمایلی برای پرداخت آن ندارند. با این وجود گستردگی پیشنهادات فروش اعتباری نشان میدهد که مزیت افزایش در میزان فروش نسبت به ایراد سوخت برخی حسابها دارای اهمیت بیشتری است.

زمانی که شرکت به یک مشتری اجازه میدهد تا اکنون خرید کند و بعدا پرداخت کند، حق شرکت برای دریافت این وجه در آینده را یک حساب دریافتنی مینامند.

معمولا، مقدار این مطالبات کم است و دوره زمانی دریافت آن کوتاه است. بیشتر حسابهای دریافتنی ظرف مدت 30 روز نقد میشوند. هنگامی که زمان بیشتری مورد نیاز است و یا مبلغ دریافتنی رقم بالایی است، فروشنده معمولا از خریدار درخواست میکند تا یک یادداشت که در آن توافقات اعتباری بین طرفین ثبت شده است، صادر کند. این یادداشت شامل تاریخ سررسید، نرخ بهره و سایر اطلاعات میباشد. دریافتنی هایی که به وسیله چنین یادداشتهایی مستند میشوند را اسناد دریافتنی مینامند. حسابها و اسناد دریافتنی به عنوان دارایی در ترازنامه گزارش میشوند.

فرض کنید که دولت ایالات متحده 10 میلیون دلار سوخت فسیلی از شرکت شورون (chevron) خریداری میکند. حال فرض کنید دولت هم پیشنهاد خرید نقدی و هم پیشنهاد خرید اعتباری را مطرح کرده است. شرکت شورون مطمئن است که دولت بدهی خود را در زمان مقرر پرداخت خواهد کرد. به نظر شما آیا شرکت شورون باید اهمیتی به شیوه پرداخت، نقدی یا اعتباری 30 روزه، بدهد؟ چرا؟ ( سیارک)
پاسخ: شورون قطعا فروش نقدی را به فروش نسیه به دولت ترجیح میدهد. اگرچه مطمئن باشد که حساب دریافتنی از دولت وصول خواهد شد زیرا هرچه زودتر وجه نقد خود را دریافت کند زودتر میتواند آن را مجددا سرمایه گذاری کند.
هزینه بهره مربوط به یک حساب دریافتنی کوچک 50 دلاری که سررسید 30 روزه دارد ممکن است ناچیز به نظر برسد (با ترخ 4 درصد، مبلغی کمتر از 0.2 دلار میشود) اما زمانی که حسابهای دریافتنی شرکت شورون 17.2میلیارد باشد، هزینه بهره شرکت در دنیای واقعی، با نرخ 4 درصد و سررسید 30 روزه برابر با 56.5 میلیون دلار خواهد بود. و این مبلغ برای یک سال تمام بیشتر از 688 میلیون دلار میشود، تقریبا 32 روز طول میکشد تا شورون حسابهای دریافتنی خود را وصول کند و نرخ متوسط وزنی بهره بدهی های شرکت تقریبا 4.2 درصد است.
بیشتر شرکت ها انتظار وصول تمام مبالغ حسابهای دریافتنی خود را ندارند. حتی مشتریان خوش حساب نیز گاهی صورت حساب خود را پرداخت نمیکنند. ارزش قابل شناسایی خالص حسابهای دریافتنی نشان دهنده مقدار دریافتنی هایی است که یک شرکت پیش بینی میکند در آینده وصول خواهد کرد. ارزش قابل شناسایی خالص برابر است با ارزش اسمی منهای ذخیره حسابهای مشکوک الوصول. ذخیره حسابهای مشکوک الوصول نشان دهنده برآورد یک شرکت از حسابهای سوخت شده است. برای نشان دادن این موضوع، شرکتی را با حسابهای دریافتنی 50000 دلار در نظر بگیرید که برآورد میکند2000 دلار از حسابهای دریافتنی خود را نمیتواند وصول کند. ارزش قابل شناسایی خالص دریافتنی ها برای این شرکت بدین صورت محاسبه میشود:
حسابهای دریافتنی 50,000
منهای: ذخیره حسابهای مشکوک الوصول (2,000)
که حاصل برابر است با ارزش قابل شناسایی خالص دریافتنی ها 48,000

یک شرکت طبیعتا نمیتواند در طی یک روز مقدار دقیق دریافتنی هایی را که در آینده قادر به وصول نخواهد بود میشخص کند. بنابراین ذخیره حسابهای مشکوک الوصول و ارزش قابل شناسایی خالص ضرورتا حسابهای برآوردی خواهند بود. با این حال ارزش قابل شناسایی خالص نسبت به ارزش اسمی رقم دقیق تری از مبلغ قابل وصول را ارائه میدهد. شرکت ها جهت اجتناب از نشان دادن دارایی ها بیش از میزان واقعی در ترازنامه معمولا دریافتنی های خود را به ارزش قابل شناسایی خالص گزارش میکنند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید