قهوه عربیکا را ترجیح می دهید یا روبوستا : نقاط قوت و ضعف محبوب ترین قهوه های جهان

قهوه عربیکا و روبوستا

عربیکا در مقابل روبوستا: بررسی کامل نقاط قوت و ضعف محبوب ترین قهوه های جهان


عربیکا یا روبوستا؟ - سوال قدیمی که عاشقان قهوه تازه کار پرسیده اند. همانطور که می دانید، هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد، اما در این مقاله به سادگی و به وضوح در مورد تفاوت بین این دو نوع، که واقعا مهم است، به شما خواهیم گفت.


واقعیت: بدون روبوستا، عربیکا وارد نمی شد
انواع مختلفی از قهوه در جهان وجود دارد، اما در یک فروشگاه زنجیره ای معمولی (اگرچه در یک فروشگاه تخصصی، به احتمال زیاد، بیش از حد) فقط دو نوع - عربیکا و روبوستا در انواع مختلف پیدا خواهید کرد. و همچنین مخلوط آنها. در عین حال ، بسیاری عادت دارند با کلاس اول با احترام رفتار کنند و با درجه دوم - با کمی تحقیر. این "تبعیض" به ویژه از نظر فروش قابل توجه است: محبوبیت قهوه عربیکا دو برابر (60-70٪ تولید جهانی) از Robusta (30-40٪) است.

با این حال، بدون روبوستا، اصلاً عربیکا وجود نخواهد داشت!


عربیکا (با نام مستعار Coffea arabica، قهوه عربی) محصول تلاقی روبوستا با گونه‌ای کم‌شناخته و نامطلوب برای کشت صنعتی به نام eugenioidis است.

 

قهوه عربیکا و روبوستا

 

درختان قهوه عربی عاشق مراقبت دقیق، کود و دامنه کوه های مرتفع - از ارتفاع 600 متری از سطح دریا هستند. روبوستا (Coffea canephora، قهوه کنگو) به طور کلی فقط به گرما نیاز دارد و هر چیز دیگری به دنبال آن خواهد بود.به هر حال، کلمه "robusta" از کلمه لاتین robustus به معنای "قوی" گرفته شده است.

قهوه عربیکا و روبوستا

 

نقاط قوت و ضعف عربیکا و روبوستا

محتوای کافئین

عربیکا حاوی حدود 1.5٪ کافئین، روبوستا - 3٪ است. یک نکته واضح به نفع روبوستا برای کسانی که قهوه را نه به خاطر ذائقه، بلکه به خاطر نشاط می نوشند.

طعم قهوه عربیکا و روبوستا 

و در این نامزدی، عربیکا با اختلاف زیادی پیشتاز است و روبوستا را بسیار پشت سر گذاشته است. این به این دلیل است که دانه های قهوه عربیکا دو برابر بیشتر قند دارند. نوشیدنی در ابتدا شیرین تر می شود، حتی اگر شیرین کننده اضافه نشود. علاوه بر این، طیف طعم های آن به دلیل مقادیر زیاد اسیدهای میوه بسیار غنی تر است. آنها منطقاً ترشی محسوسی به عربیکا می دهند.

 

دختر

 

روبوستا همیشه در مورد تلخی و چگالی غنی است که ناشی از محتوای بالای کافئین و تانن است. قهوه روبوستا کمی قابض، "صاف"، بدون شگفتی و انتقال چند وجهی از گل به مرکبات خواهد بود. حاوی مقدار زیادی اسید کلروژنیک است، اما طعم ترش برای آن معمول نیست.

قیمت  قهوه عربیکا و روبوستا

روبوستا دوباره در اینجا برنده می شود. با توجه به اینکه شرایط رشد این رقم نیاز به هزینه های کارگری و سرمایه گذاری های مالی خاصی ندارد، قیمت محصول نهایی نیز با قیمت تمام شده عربیکا دمدمی مزاج قابل مقایسه است.

 

قهوه عربیکا و روبوستا

 

ویژگی های دانه

آنقدرها هم مهم نیست، اما جالب است. از نظر ظاهری، تشخیص دانه های روبوستا از عربیکا بسیار آسان است، به خصوص اگر دو توده را در کنار هم قرار دهید. دانه‌های Coffea Canephora کوچک‌تر، گردتر و رنگ‌های متنوع‌تر به نظر می‌رسند، در حالی که Coffea arabica با شکل کشیده، اندازه بزرگ و "برنزه" یکنواخت مشخص می‌شود.

 

قهوه

چگونه قهوه را انتخاب کنیم

بیایید همه موارد بالا را خلاصه کنیم و یک بار دیگر آن را در قفسه ها برای کسانی که یک سورت تک را ترجیح می دهند قرار دهیم.

عربیکا برای شما بهتر است اگر:

شیرینی طبیعی مهم است،
شما طعم های غنی را دوست دارید ،
شما به کافئین زیادی نیاز ندارید،
قهوه را در ترک، فرنچ پرس یا با استفاده از روش "قیف" درست می کنید،
وجود یک کرم برای شما مهم نیست،

قهوه کمی ترش دوست دارید.
شما حاضرید بیشتر بپردازید.

 

قهوه

 

روبوستا برای شما بهترین است اگر:

در هر صورت در قهوه خود شکر یا شربت می ریزید
به خصوص طعم ظریف را متمایز نمی کنید،
قهوه ترش دوست ندارید
برای بهبود عملکرد به دوز خوبی از کافئین نیاز دارید،
شما در دستگاه قهوه ساز قهوه درست می کنید،
شما کرم زیبای غلیظ دوست دارید،
شما تمایلی به پرداخت اضافی ندارید.

 

قهوه


و همیشه سازش وجود دارد. بسیاری از تولیدکنندگان ، مخلوط‌های قهوه را تولید می‌کنند که در آن عربیکا و روبوستا به نسبت‌های مختلف (و گاهی انواع دیگر مانند eugenioidis یا liberica) مخلوط می‌شوند. با توجه به این، قهوه جالب تر، ترکیبی است. هر چه مقدار عربیکا در آن بیشتر باشد، در عین حال شیرین تر و ترش تر است. غلبه روبوستا یک نوشیدنی مقوی قوی می دهد.


ما خوانندگان خود را تشویق می کنیم که در جستجوی قهوه عالی خود جسور باشند و روبوستای ساده و ساده را از لیست گزینه ها حذف نکنند، بلکه به آن  - حداقل به عنوان بخشی از یک ترکیب خوب فرصت بدهند. شاید این ترکیب یک یافته واقعی برای شما باشد!

 

قهوه عربیکا را ترجیح می دهید یا روبوستا؟  و اگر کاپوچینو دوست دارید مقاله کاپوچینو طرز تهیه فواید و عوارض  را بخوانید

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید