تاریخچه خودرو جیپ بخش دوم

تاریخچه خودرو جیپ:

جیپ ستر کماندو

جیپ جیپستر کماندو: تولید میان سال های 1967 تا 1973، Jeep Jeepster Commando

ازلحاظ فنی این مدل خودرو جیپ بسیار شبیه به مدل سی جی-6 بود و از بسیاری از امکانات آن خودرو در این مدل بهره گرفته شد، با این تفاوت که مدل جدید خودرو اسپورت بود که بیشتر برای این منظور طراحی و ساخته شده بود که افراد علاقه مند به گردش و تفریح از آن لذت ببرند. مدل نهایی خودرو که روانه بازار شد بسته به سفارش مشتری می توانست به شکل وانت باشد، سقف جمع شو داشته باشد و یا با بدنه استیشن واگن طراحی شود. در میان تمامی این طراحی های سفارشی، طراحی ای که با سقف تا شو بود، از محبوبیتی ویژه برخوردار شد و به زودی تبدیل به یک خودرو کلاسیک با ظاهری زیبا شد. تمام تلاش سازندگان این مدل به خصوص از خودرو جیپ آن بود که  سیستم تعلیق به کار گرفته شده در آن، به بهترین شکل ممکن باعث بهبود کنترل و رانندگی با خودرو شود.

جیپ چروکی

جیپ چروکی: تولید میان سال های 1975 تا 1983، Jeep Cherokee

اگر به خودرو واگنییری که در بخش قبلی این مقاله در میان موارد دیگر ذکر شده است، نگاهی دوباره بیندازید، متوجه شباهت های این مدل جدید خودرو جیپ با آن می شوید. در طراحی این مدل جدید که به صورت دو در ساخته می شد، سعی بیشتر بر آن بود تا خودروی اسپورت تر از همیشه در اختیار خریداران قرار گیرد و به واسطه این تدبیر جدید، سازندگان قصد داشتند تا قشر جوان تر را نیز به سمت خودرو های خود بکشانند. فرمان و روکشی که برای ساخت این مدل در نظر گرفته شد، گواهی بر این ادعا است. از دیگر نکات منحصر به فرد این مدل جدید، ظاهر زیبای آن بود و برای اولین بار بود که چنین دقت نظر و ظرافتی در طراحی بدنه خودرو می دیدیم. یک طراحی سفارشی به خصوص هم برای این خودرو در نظر گرفته شده بود که با نام Wide-Track شناخته می شد. در این طراحی از لاستیک هایی پهن تر و نیز محور هایی بزرگتر برای چرخ های عقب و جلو استفاده شد. محور های مورد استفاده در این طراحی جدید چیزی حدود سه اینچ بزرگتر از محور های مدل اصلی و ابتدایی بود. در سال 1977 هم مدل چهار در آن در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

جیپ سی جی-7

جیپ سی جی-7: تولید میان سال های 1976 تا 1986، Jeep CJ-7

مدل جدید خودرو جیپ به گونه ای صنعت خودرو سازی این برند را وارد مرحله ای جدید کرد. در سال 1976 بود که از خودرو سی جی-7 جیپ پرده برداری شد و نخستین تغییرات عمده ای که در ساخت خودروهای مدل سی جی طی بیست سالی که از معرفی آن می گذشت، در این مدل  سی جی-7، ده اینچ بزرگتر از محور چرخ های مدل سی جی-5 بود و همین مسئله امکان بهره گرفتن از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک به چرخ ها را می داد (ساخت مدل سی جی-5 تا سال 1983 ادامه داشت). نکته دیگری که در خصوص این مدل جدید وجود داشت این بود که در طراحی بدنه آن، سازندگان برای نخستین بار از پلاستیک فشرده در طراحی سقف و درب های آهنی در کنار هم استفاده کردند.

جیپ اسکرمبلر

جیپ اسکرمبلر: تولید میان سال های 1981 تا 1985، Jeep Scrambler

این مدل در حقیقت وانتی بود که از روی مدل جی سی-7 طراحی شد و تقریباً از لحاظ فنی و حتی ظاهری همان خودرو سی جی-7 بود، با این تفاوت که محور چرخ ها در این مدل کمی بزرگتر بود (محور چرخ ها در آن چیزی حدود 103 اینچ بود) و نیز تغییرات جزئی در جعبه دنده آن داده شد تا امکان انتقال بار بیشتری بوسیله آن وجود داشته باشد. این مدل که بسیاری آن را با نام مدل سی جی-8 می شناختند(حتی با این وجود که در آن زمان هنوز امکان بهره گرفتن از موتور وی 8، هشت سیلندری در آن نبود)، همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد، از لحاظ مکانیسم خودرو دقیقاً شبیه به مدل سی جی-7 بود. در ساخت طراحی سفارشی خودرو که سقفی باز داشت از دو سقف محکم و ظریف، بسته به سفارش مشتری، استفاده می شد. نکته ای که در خصوص این خودرو وجود دارد این است که تنها سی هزار عدد از آن روانه بازار شد و همین باعث محبوبیتش در میان کسانی شد که کلکسیونر خودرو هستند.

جیپ چروکی (اکس جی)

جیپ چروکی (اکس جی): تولید میان سال های 1984 تا 2001، Jeep Cherokee (XJ)

محبوبیت روز افزونی که خودرو های شاسی بلند یا SUV در آن سال ها در آمریکا پیدا کرده بود، باعث شد تا سازندگان برند جیپ یک مدل کاملاً جدید و به روز شده از مدل چروکی قبلی خود در سال 1984 روانه بازار کنند. در ساخت و طراحی این مدل جدید از شاسی یک تکه ای استفاده شد که متفاوت از طراحی بدنه روی یک قاب یا فریم معمولی، در مدل های پیشین بود. اگر بخواهیم این مدل جدید را با مدل گرند واگنییر که در بخش قبلی مقاله در میان موارد بود، مقایسه کنیم باید عنوان کنیم که حدود بیست و یک اینچ از آن کوتاه تر است و ابعاد آن نیز شش اینچ کمتر از مدل گرند واگنییر است و تمامی این ها در حالی است که وزن آن نزدیک به هزار پوند (هر پوند تقریباً برابر با نیم کیلوگرم است) کمتر از گرند واگنییر است. سیستم جلویی تعلیق خودروی که در این مدل به کار گرفته شده بود، کاملاً جدید و متفاوت از مدل های پیشین برند جیپ بود. در میان طراحی های سفارشی ای که از این خودرو روانه بازار می شد می توان به طراحی به همراه کنترل بر چرخ های عقب، علاوه بر چرخ های جلو اشاره کرد. در سال های اولیه تولید خودرو، از یک موتور چهار سیلندر (سیلندر ها با ابعاد 2.5 لیتر) و بعد از آن از یک موتور وی 6، شش سیلندر (سیلندر ها با ابعاد 2.8 لیتر) استفاده شد تا این که بالاخره در سال 1987 موتور شش سیلندری (سیلندر ها با ابعاد چهار لیتر) که بسیاری انتظارش را می کشیدند در این مدل جدید مورد استفاده قرار گرفت. میان سال های 1984 تا 1990 نیز یک مدل واگنییر جدید از روی همین خودرو چروکی طراحی و روانه بازار شد که از مشخصات به خصوص آن می توان به چراغ های چهار تکه جلو و طرح چوبی که در رنگ آن به کار گرفته شده بود، اشاره کرد.

جیپ کمانچی (ام جی)

جیپ کمانچی (ام جی): تولید میان سال های 1986 تا 1992، Jeep Comanche

این مدل جدید خودرو جیپ در حقیقت همان مدل چروکی است که از روی آن وانتی طراحی شد و با این نام روانه بازار شد. همانند چروکی، برای ساخت این وانت هم از شاسی یک که بهره گرفته شد که تا آن زمان هیچ وانت دیگری چنین قابلیتی نداشت و این در نوع خود کمانچی را منحصر به فرد می کرد. مکانیسم به کار گرفته شده در این مدل دقیقاً همانند، مدل چروکی بود و دو طراحی سفارشی برای آن در نظر گرفته شد: اولی طراحی اسپورت تر خودرو بود که کمی فضای کمتری در اختیار خریدار قرار می داد و دومی طراحی اصلی و بزرگ خودرو بود که فضای بیشتری داشت. در طراحی های بعدی که از این خودرو روانه بازار شد، از امکاناتی نظیرکنترل بر چرخ های عقب نیز استفاده شد.

جیپ رانگلر (وای جی)

جیپ رانگلر (وای جی): تولید میان سال های 1987 تا 1996، Jeep Wrangler

مدل جدید خودرو جیپ که برای نخستین بار در سال 1987 از آن پرده برداری شد، با نام وانگلر شناخته می شد. این خودرو در حقیقت به عنوان جایگزینی برای مدل سی جی در نظر گرفته شده بود که تا آن زمان مدل های بسیاری از آن در اختیار خریداران قرار گرفته بود، اما نکته ای که در خصوص این مدل جدید وجود داشت این بود که با وجود شباهت جزئی که به مدل سی جی داشت، در حقیقت مکانیسم مورد استفاده در آن بیشتر شبیه به مدل چروکی بود تا سی جی. همانگونه که در تصویر هم مشاهده می کنید، از لحاظ ظاهری هم این مدل جدید تغییراتی کرده بود که آن را متفاوت از مدل های پیشین می کرد؛ چراغ های جلوی مربعی شکل، از جمله این تغییرات بود. طراحی داخلی مدل وانگلر نیز مدرن تر و به روز تر از مدل های پیشین بود و به خاطر این که راننده در آن بیشتر احساس راحتی می کرد، به زودی از محبوبیت خوبی در میان علاقه مندان به خودرو برخوردار شد. در طول دورانی که این خودرو ساخته و روانه بازار می شد، چیزی حدود ششصد هزار عدد از آن به فروش رسید. در آگوست سال 1987 بود که نهایتاً کمپانی خودرو سازی کرایسلر، حق امتیاز ساخت خودرو جیپ را از امریکن موتورز خریداری کرد و از آن زمان به بعد، خودروی که با نام جیپ روانه بازار می شد، در حقیقت زیر مجموعه کرایسلر به شمار می رفت.

جیپ گرند چروکی

جیپ گرند چروکی: تولید میان سال های 1993 تا 1998، Jeep Grand Cherokee

در سال 1993 بود که از این خودرو شاسی بلند جدید جیپ پرده برداری شد که نه خیلی بزرگ و بود و نه خیلی کوچک و با امکاناتی که در آن به کار گرفته شد، استانداردهای جدیدی برای رانندگی، هندلینگ و راحتی در خودرو های شاسی بلند به وجود آمد. برای نمونه نخستین بار بود که از ایر بگ در سمت راننده بهره گرفته شد. جیپ گرند چروکی یک سیستم تعلیق چهار زمانه داشت و نیز برای کسانی که سفارش می دادند، قابلیت استفاده از موتور قدرتمند هشت سیلندر (با سیلندر هایی به ابعاد 5.2 لیتر) وجود داشت. در کنار این ها طراحی سفارشیِ دیگری نیز وجود داشت که امکان کنترل بر چرخ های عقب را نیز به راننده می داد. در همان سال 1993، مدل گرند واگنییر جدیدی هم از خودرو جیپ معرفی شد که تمامی امکانات مورد استفاده در گرند چروکی، در آن هم موجود بود و تنها تفاوت هایی ظاهری داشت؛ برای نمونه رنگ بدنه طرح چوب آن از جمله این تفاوت ها بود. میان سال های 1995 تا 1997 یک طراحی سفارشی به خصوص با نام اورویس از این خودرو روانه بازار شد که رنگ بدنه سبز داشت به همراه نوار های باریک طلایی. این رنگ بندی در طراحی داخلی نیز رعایت شده بود. در سال 1996، چهل مورد فنی در گرند چروکی مورد بازبینی قرار گرفته و به روز شد و در سال 1998 نیز از سیلندر هایی به ابعاد 5.9 لیتر در موتور آن بهره گرفته شد.

جیپ رانگلر (تی جی)

جیپ رانگلر (تی جی): تولید میان سال های 1997 تا 2006، Jeep Wrangler (TJ)

در سال 1997، مدل جدید رانگلر روانه بازار شد که ظاهری شبیه به مدل های قدیمی تر سی جی داشت و از چراغ های دایره ای شکل جلو در آن استفاده شده بود. شیشه جلوی اتومبیل قابلیت جمع شدن داشت و درب های آن را می شد کاملاً جدا کرد. دو طراحی سفارشی نیز برای سقف آن در نظر گرفته شده بود که یکی سقف جمع شوی فلزی بود و دیگری سقفی از جنس پلاستیک فشرده. سیستم تعلیق چهار زمانه در این مدل جدید نیز مورد استفاده قرار گرفت که به مراتب کنترل راننده را افزایش می داد. قابلیت رانندگی در شرایط سخت نیز با استفاده از امکانات جدید فنی بهره گرفته شده در آن بیشتر شده بود.

جیپ رانگلر روبیکن

جیپ رانگلر روبیکن، Jeep Wrangler Rubicon

در سال 2003 بود که مدل جدید رانگلر، با نام روبیکن روانه بازار شد. خودروی که قابلیت رانندگی در شرایط سخت را به مرحله جدیدی وارد کرد و از این لحاظ فوق العاده بود. برای نخستین بار در این خودرو از سیستم قفل کننده درب دکمه ای استفاده شد و نیز جعبه دنده منحصر به فرد و لاستیک های سی و دو اینچی آن، پیش از این در هیچ مدلی از خودرو جیپ به کار گرفته نشده بود. در کنار این مسائل بیشتر مسائل فنی مدل های پیشین نیز مورد باز بینی قرار گرفته و در این خودرو تمامی آن ها به روز شد. در سال 2004 نیز طراحی Unlimited (نامحدود) رانگلر روانه بازار شد که محور چرخ های بزرگتری داشت و نیز چیزی حدود سیزده اینچ به فضای اتاقک داخلی خودرو افزوده شد.

جیپ گرند چروکی

جیپ گرند چروکی: تولید میان سال های 1999 تا 2004، Jeep Grand Cherokee

برای نخستین بار در سال 1999 بود که مدل گرند چروکی کاملاً مورد بازبینی قرار گرفت و طراحی جدیدی از آن روانه بازار شد. در این طراحی جدید کنترل راننده و هندلینگ خودرو به مراتب بهتر شده بود و موتور قدرتمند هشت سیلندری (با سیلندرهایی به ابعاد 4.7 لیتر) در آن به کار گرفته شد. از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این طراحی جدید می توان به سیستم کنترل چهار چرخه آن اشاره کرد. با وجود شباهت هایی که این طراحی جدید از لحاظ ظاهری به مدل اصلی داشت، بیشتر امکاناتی که در آن به کار گرفته شده بود، متفاوت از مدل اصلی بود. سیستم ارگونومیک داخلی خودرو به طور کلی بهبود پیدا کرده بود و طراحی داخلی بسیار لوکس و زیبایی برای آن در نظر گرفته شد.

جیپ لیبرتی

جیپ لیبرتی: تولید میان سال های 2002 تا 2007، Jeep Liberty

در سال 2002 مدل جدید خودرو جدید جیپ با نام لیبرتی روانه بازار شد که به عنوان جایگزینی برای چروکی در نظر گرفته شده بود و در طراحی آن از همان المان های کلاسیک مدل های مشهور جیپ بهره گرفته شد. چراغ های دایره ای شکل و پنجره مشبک جلویی هفت تکه از قبیل این المان ها بودند. از امکانات فنی به کار گرفته شده در این مدل جدید می توان به این موارد اشاره کرد: سیستم تعلیق جلویی کاملاً مجزا، موتور وی 6، شش سیلندر (با سیلندر هایی به ابعاد 3.7 لیتر)، قابلیت کنترل چرخ های عقب و موارد دیگری که همه به بهبود فنی خودرو کمک شایانی کردند. در سال 2005 نیز در طراحی های جدید از موتور های 2.8 لیتری بهبود یافته به همراه سیستم شش دنده ای در این مدل بهره گرفته شد که امکان رانندگی در سرعت های بالاتر را در اختیار خریداران می گذاشت.

جیپ گرند چروکی

جیپ گرند چروکی: تولید میان سال های 2005 تا 2010، Jeep Grand Cherokee

در سال 2005، مدل گرند چروکی مورد بازبینی اساسی قرار گرفت و طراحی جدیدی از آن روانه بازار شد که هدف اصلی آن متمرکز بر افزایش قدرت خودرو در کنار بهبود زیبایی ظاهری بود. سیستم تعلیق به کار گرفته در این طراحی جدید نیز به گونه ای بود که خودرو صدای کمتری تولید می کرد. خریدارانی که این خودرو را انتخاب می کردند، امکان بهره گرفتن از موتورهای متفاوتی را بسته به سفارشی که می دادند داشتند. از جمله این موتور های می توان به موتور 5.7 لیتری ای اشاره کرد که نزدیک به سیصد و سی اسب بخار قدرت داشت. ترجمه  itrans.ir
ادامه دارد...........

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید