شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما

به هر دلیلی که کارفرما عذر شما را از سر کار خواسته مثلا ورشکستگی، تعدیل نیرو ، کم شدن کار و .... حالا شما برای احقاق حق خود، قصد شکایت از کارفرما را دارید . مراحل این شکایت به چه صورت است ؟ چقدر زمان برای شکایت دارید؟

نکات مهم در خصوص شکایت از کارفرما

اول موارد مهم را برای کارگری که اخراج شده است، بگویم که در صورت رعایت نکردن این موارد حقشان ضایع می شود.

1- کارگر اخراجی  تا 30 روز زمان دارد که به شعبه اداره کار و امور اجتماعی مربوطه مراجعه کند و شکایت خود را تنظیم نماید. پس هر چه زودتر اقدام کنید زودتر به نتیجه می رسید (یا رای برگشت به کار می گیرد و یا برقراری بیمه بیکاری)

اما  دعاوی مانند مطالبه حقوق و مزايای پرداخت نشده و همچنين بيمه معوقه،مشمول مرور زمان نمیشوند، و محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد. و در هر زمان، كارگر و حتی بعد از فوت كارگر وراث قانونی می توانند اقامه دعوی بر علیه کارفرما نمايند.

2- در زمان تنظیم شکایت توضیحات طولانی ننویسید ، کسی نمی خواند، خلاصه و مفید بنویسید مثلا درخواست بازگشت به کار 2-درخواست سنوات 3- درخواست پرداخت حق بیمه ، حقوق معوقه، عیدی پرداخت نشده و ... .اگر طلب معوقه داشته باشید و در دادخواست بنویسید، در جریان دادرسی به نفع شما است.(خیلی مهم است)

3- در صورتی که می خواهید از بیمه بیکاری استفاده کنید زمان شکایت همان یک ماه است  پافشاری شما بازگشت به کار باشد و حتما در صدور رای قطعی از مراجع حل اختلاف باید قید شده باشدکه  اخراج خواهان غیر ارادی و از سوی کارفرما صورت گرفته تا مشمول بیمه بیکاری شوید. همچنین باید  حق بیمه شما حداقل یکسال قبل از اخراج به صورت مستمر از کارگاه مربوطه واریز شده باشد.

در اداره کار بخش مشاوره بصورت رایگان وجود دارد، در صورت نیاز به راهنمایی از این بخش کمک بخواهید.

مراحل شکایت از کارفرما

1- شعبه بیمه تامین اجتماعی که کارفرما برای شما و سایر کارکنان آن مجموعه  حق بیمه ماهانه رد می کرده است را پیدا کنید. از طریق این شعبه ، کار و امور اجتماعی که به بیمه شما مربوط می شود را پیدا کنید.

2- به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه ای که حق بیمه برای شما رد می شده است بگیرید.گرفتن این نامه خیلی مهم است.

3- در صورت داشتن سوابق بیمه آنها را با مراجعه به شعب بیمه جمع آوری کنید.یعنی در آخرین شعبه بیمه جمع کنید. تمام این مراحل سیستمی است فقط کافیست تقاضا کنید و برای انجام شدن پیگیری کنید. با مراجعه به شعب کارتان زودتر در جریان می افتد. در خیلی از مواقع کارمند باید یک تیک را بزند ولی تا زمانی که مراجعه نکنید کارتان انجام نمی شود.

4- سوابق را به اداره کار مربوطه ببرید، واحد ارجاع بروید، فرم‌های دادخواست را دریافت کرده این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما نمایش می‌دهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را همان طور که در بالا ذکر کردم خلاصه و مفید می‌نویسید.

در هنگام مراجعه به اداره کار مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشید. اگر قبلا پرونده قضایی نداشته اید باید کد ثنا تهیه کنید.اگر به اینترنت دسترسی دارید از طریق سایت http://sana1.adliran.ir/Signup/Index می توانید خودتان جهت تهیه کد ثنا اقدام کنید.  بعد از دریافت کد ثنا تمام مراحل پرونده با اس ام اس به شما  اطلاع رسانی می شود. مثل کسر مدارک، زمان برگذاری جلسات و ....

5- اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه توافق یا سازش می‌دهد و از شما می‌خواهد که آنرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته بعد برگزار می شود، کارفرما در آن جلسه حضور پیدا کند.
6- جلسه برای توافق در همان اداره کار انجام می‌شود، دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می‌کنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت از کارفرما بابت حقوق به پایان می‌رسد اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیاید یا اینکه توافقی بدست نیامد کار به جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما می‌رسد.

7-جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش برگذار می شود، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می‌شود. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به ۲ طرف ابلاغ می‌شود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می‌شود.
8- جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.یا بازگشت به کار اعلام می شود که در صورت دلایل مورد قبول از طرف کارفرما رای بیمه بیکاری صادر می شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری بر اساس سابقه کار، مجرد یا متاهل بودن می باشد.این مدت جزو سوابق بیمه ی فردحساب می شود.

در همان جلسه اول (در بند شماره 6) مبلغ طلب کارگر حساب می شود و در نامه ای که به امضای کارگر و کارفرما می رسد ، کارفرما موظف است که بدهی خود را تا تاریخ قید شده به کارگر پرداخت کند در صورت پرداخت نکردن بدهی از طرف کارفرما شما می‌توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضایی که آدرس آن را در اختیار شما می گذارند، مراجعه و با یک مامور به آدرس کارفرما مراجعه کنید. معمولا کارفرما در همان جلسه بدهی را قبول و کار به موارد قضایی نمی کشد.

مهم است 

در ضمن حقوق فاصله زمانی که کارگر اخراج شده تا پایان قرارداد محاسبه و بعهده کارفرما می باشد.عیدی کارگر تا پایان قرارداد محاسبه و به عهده کارفرما می باشد. تمام این دیون در همین جلسه به کارفرما ابلاغ می شود.مثلا اگر پایان قرارداد کارگری بهمن باشد و در پایان ماه آذر اخراج شود کارفرما موظف است حقوق دی و بهمن کارگر را پرداخت کند و حق بیمه این مدت کارگر را واریز نماید.عیدی و سنوات بر اساس تعرفه محاسبه و جزو دیون پرداختی می باشد. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • David rahimi :

    سلام عرض شد من ۱۰سال تودشرکتدکارکردم الان چند ماه اخراج حقوق معوقه دارم وبیمه اصلا رد نکرده برام برای معوقه حقوق وبیمه شکایتدکردم اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری چیکار کنم

    1399/4/2 8:33
    • طاهره مصطفوی :

      سلام مقاله شکایت از کارفرما در همین سایت را بخوانید تمام مراحل دریافت بیمه بیکاری در آن آمده است

      1399/4/2 12:00
  • محمود رجبی :

    سلام. من چند سال پیش بخاطر گرفتن بیمه بیکاری از کارفرما شکایت کردم و مجبور شدم در فرم شکایت بنویسم در مورد حقم شکایت ندارم چون بعدا دوباره استخدام نمیکرد. میخاستم بپرسم برای گرفتن حق و حقوق 8سال این رضایت بیمه بیکاری به ضرر من شده یا میتوانم به حقم برسم. ممنون میشم راهنمایی کنید. باتشکراز همگی

    1400/4/27 7:46

بیشتر بخوانید