مسجد کبود زیباترین مسجد در افغانستان

مسجد کبود در افغانستان

شاهکارهای معماری زیادی روی این سیاره وجود دارد و مساجد در این لیست مکان خاصی را اشغال می کنند. یکی از باشکوه ترین شاهکار های معماری شرقی، مسجد آبی یا مسجد کبود در افغانستان است. این مسجد که زیباترین مسجد در افغانستان است در مرکز ولایت بلخ در شهر مزار شریف واقع شده است .ساختمان این مسجد فوق العاده زیبا، تقریبا به طور کامل با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده است، چشم را می نوازد و باعث می شود که با استعداد معماران و هنرمندانی که روی این شاهکار معماری کار کرده اند، بی تفاوت نمانید و به فکر فرو روید.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود اساسا بازسازی شده از روی  مسجد قدیمی که در حدود 1220 توسط چنگیز خان نابود شد می باشد. مسجد توسط سلطان احمد سنگر از سلسله سلجوقی بازسازی شد. سپس، در قرن 15، سلطان حسین میرزا بیکار این ساختمان را بازسازی کرد، یا به جای آن، یک ساختار جدید را ساخت که بزرگتر و شیک تر بود.

مسجد کبود در افغانستان

عکس فوق العاده زیبا از کاشی کاری فیروزه ای

نقشه محل مسجد که در دهه 1910 ساخته شده نشان می دهد که مسجد قبلا یک فضای کوچکتر را اشغال کرده بود. در طول سال ها، مقبره های مختلف در قلمرو مسجد برای تعدادی از رهبران سیاسی و مذهبی افغانستان ساخته شده است، که منجر به این واقعیت شده است که ساختمان در حال حاضر نسبتا مشابه با مسجد قبلی نیست. به طور کلی، از مسجد اصلی باستانی چیز زیادی باقی نمانده اما شکل به روز شده این ساختمان به عنوان زیباترین مسجد در افغانستان به رسمیت شناخته شده است.

مسجد کبود در افغانستان

مورخان افغان ادعا می کنند که حضرت علی(ع) در واقع در نزدیکی بغداد دفن شده بود، اما بلافاصله پس از کشته شدن آن حضرت،  پیروانش بدن او را پنهان کردند. آنها می ترسیدند که دشمنان حضرت ، پس از مرگ او آرام نخواهند بود ومحل دفن او را تخریب خواهند کرد.به این دلیل آنها بدن حضرت علی(ع) را با یک شتر به محل دیگری منتقل کردند، و در نهایت در محلی که دفن کردند بعدها "مزار شریف" (به معنای واقعی کلمه - "مقبره مقدس") نامیده شد .

مسجد کبود در افغانستان

در طول حمله ی چنگیزخان به این سرزمین های ، قبر باید با خاک پوشیده می شد تا دشمنان متوجه آن نشوند.محلی ها در مورد مسجد افسانه های زیادی می گویند و بعضی از داستان ها توسط مورخان افغان تایید می شود. جالب توجه است، ایرانیان و اعراب از این فرضیه حمایت نمی کنند و معتقدند که حضرت علی (ع) در این جا دفن نشده است و محل قبر آن حضرت در نجف واقع شده است.

مسجد کبود در افغانستان

یکی از ویژگی های متمایز مسجد کبود این است که حتی غیر مؤمنان می توانند وارد آن شوند اما دیدن آرامگاه حضرت علی(ع) برای نمایندگان سایر ادیان ممنوع است.آنها اجازه ورود به مسجد را دارند، اما آنها مجاز به ورود به مقبره حضرت علی(ع) نیستند.

مسجد کبود در افغانستان

نمای بیرون مسجد بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد: دو گنبد آبی روشن به خوبی با پوشش تمام کاشی  با سایه های آبی ترکیب شده اند. سنگ فرش کف آبی-فیروزه ای با رنگ های زرد و قرمز با هماهنگی زیبا و بسیار پیچیده می شود اما داخل ساختمان زیبایی کمتری دارد.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود به وضوح به عنوان جاذبه اصلی گردشگری، کسب و کار مزار شریف و بلخ محسوب می شود. این مسجد علاوه بر بنای یادبود معماری به مرکز زندگی اجتماعی شهر تبدیل شده است.

در اواخر ماه مارس، شیعیان یک پرچم بزرگ را بر مسجد بنا نهاده اند تا آغاز وقایع 40 روزه را به افتخار نوروز نشان دهند. پایان این دوره تعطیلات، به نام "شکوفه سرخ"، معمولا با زمان شگفت انگیزی که لاله های قرمز در اطراف مزار شریف گل می دهد، مطابقت دارد.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی در یونسکو ثبت شده است و علاوه بر زائران مسلمان (عمدتا شیعیان) و گردشگران، تعداد زیادی از هنرمندان ، عکاسان از آن دیدن می کنند.

مسجد کبود در افغانستان
 

ساکنان محلی معتقدند که یکی از هزاران کبوتر سفیدی که تقریبا همیشه در حیاط مسجد و اطراف آن دیده می شوند، در واقع کبوتر نیست.

مسجد کبود در افغانستان

عکس فوق العاده زیبا از پرواز کبوتران سفید

بر اساس یک باور دیگر ، کبوترهای خاکستری معمولی که در این محل مقدس پرواز می کنند،اگر به مدت 40 روز در این مسجد اقامت کنند، سفید می شوند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید