ویرانه های با شکوه شهر مداین صالح در دل کویر

مداین صالحچه اسراری از تمدن باستانی نبطی‌ها در این قلعه های تنها در صحرا نگهداری می شود؟

 

 

مداین صالح

مداین صالح ، الحجر ، هگرا  یک شهر باستانی باشکوه و قابل توجه است که در دوره پیش از اسلام ساخته شده است. در شمال عربستان سعودی واقع شده است.مداین صالح در سرزمین حجاز در ۴۰ کیلومتری شمال شهر العلا و جنوب دومه جندل قرار دارد. این شهر در یکی از مهمترین مسیرهای تجاری باستان قرار دارد که کشورهای قدرتمند آن دوران باستان مانند عربستان ، بین النهرین ، سوریه و مصر را به هم متصل می کند. تمام شهرهای این تمدن اسرارآمیز و تأثیرگذار در دل کویرهای بی جان در صخره ها تراشیده شده اند.این نبطی ‌های مرموز در دوران باستان چه کسانی  بودند ، چرا و در کجا بدون هیچ ردی ناپدید شدند؟

  •  

 

سرزمین حجر

ویرانه های با شکوه مدائن صالح یک مکان باستانی فوق العاده مهم است. این شهر اغلب با پایتخت نبطی ، پترا مقایسه می شود. شهر نبطی پترا در قلمرو اردن جدید واقع شده است. مورخان نام این شهر را از متون یونان باستان آموخته اند. در ترجمه به معنی "سنگ" سرزمین حجر است.

 

قصر الفرید
پایتخت کشور نبطی پترا است.

 

پر زرق و برق ترین و باشکوه ترین این ویرانه های باستانی و شاخص ترین نماد مداین صالح ، قصر الفرید است. قصر الفرید یک مقبره است. این عبارت ترجمه شده به معنای "قلعه تنها" است و واقعاً همین طور است - ساختاری تنها در وسط شن های کویر است. این مقبره از سنگ  در قرن اول میلادی تراشیده شده است ، اما نمای آن هرگز به پایان نرسیده است ، و این مقبره را برای تحقیق بسیار جالب می کند.

 

این مکان در یک دشت ، در دام یک فلات بازالت است که بخشی از کوههای حجاز را تشکیل می دهد . قسمت های غربی و شمال غربی سایت شامل یک سطح آبهای زیر زمین است که می توان در عمق 20 متری (66 فوت) به آن دسترسی داشت. این مکان به دلیل چشم انداز کویری قابل توجه است ، که با برآمدگی های ماسه سنگ در اندازه ها و ارتفاعات مختلف مشخص شده است

 

مداین صالح

قصر الفرید یکی از نزدیک به صد مقبره در این شهر باستانی از تمدن نبطی ها است.

 

شکل مقبره نشان می دهد که آنها از بالا به پایین تراشیده شده اند. قصر الفرید فقط یکی از بیش از نود چنین مقبره باستانی است که در دوران اوج تمدن نبطی ها در اینجا تراشیده شده است. مورخان بر این باورند که دره در ابتدا ساکن ادومیت بوده است. پایتخت نبطی ها ، پترا ، حدود 4-3 قرن قبل از میلاد تاسیس شد. امپراتوری نبطی ها در سراسر اردن ، سوریه و عربستان سعودی گسترش یافته است. این تمدن فوق العاده پیشرفته با ساختار اجتماعی و نوشتاری پیشرفته بود. نوشتن  عربی دقیقاً ریشه در نوشته های تمدن نبطی ها دارد.

 

مداین صالح

قصر الفرید.

 

مداین صالح
مقبره های دیگر مداین صالح.سرزمین حجر

  

تمدن نبطی ها

نبطی ها به دلیل قرارگیری در یک مسیر مهم تجاری ، کشوری فوق العاده ثروتمند بود. کاروان هایی که از اینجا عبور می کردند کالاهایی مانند عاج ، ادویه ، ابریشم ، بخور ، دارو ، فلزات و سنگ های قیمتی حمل می کردند. همه مردم جهان باستان برای به دست آوردن حق مالکیت این راههای تجاری مبارزه سختی انجام دادند. نبطی ها برای محافظت از خود در برابر حملات ، شهرهای خود را در میان صخره ها بنا کردند.

 

شهرهای تمدن نبطی ها بسیار غیرقابل دسترس بودند و منابع تأمین آب خود را داشتند. این امر خصوصاً در صحرا بیشتر صدق می کرد. فقط یک راه برای پایتخت آنها ، پترا وجود داشت - این یک جاده بسیار باریک بین صخره های صعب العبور است. حتی امپراتوری قادر مطلق روم نیز قادر به شکستن و فتح این شهر باشکوه نبود.

 

مداین صالح

مقبره دیگری در شهر باستانی نبطی.

 

معماری مقبره های نبطی ها به سبک هلنیستی حتی اکنون نیز شگفت انگیز است.  این فقط یک شاهکار بی نظیر بود. به خصوص با توجه به این واقعیت که نبطی‌ها عشایر ساده ای بودند. شهر پترا به سیستم فوق العاده پیچیده ای از سدها و کانال های آبیاری مجهز شده است. خانه های این شهر ، تمام ساختمان ها ، کاخ های سلطنتی و مراکز مذهبی - همه اینها به طور معجزه آسایی کاملاً متناسب با چشم انداز شنی اطراف است. به نظر می رسد که این شهر به راحتی در سنگ های اطراف حل می شود.

 

در قرن اول میلادی ، با این حال نبطی ها بخشی از امپراتوری روم شدند. این یک عمل حسن نیت از طرف نبطی‌ها بود ، زیرا سربازان رومی هرگز موفق به فتح این شهر تسخیر ناپذیر نشدند. این ایالت به یک استان روم تبدیل شد و نام عربستان پتریا را دریافت کرد. دوره روم با ساخت بناهای معماری سنتی برای این فرهنگ - ستون ها و یک تئاتر مشخص شده است.

 

تاریخچه نبطی ها  ، از انحطاط امپراتوری روم تا ظهور اسلام ، ناشناخته مانده است.  این تاریخچه فقط به صورت پراکنده توسط مسافران و زائرانی که در قرون بعدی به مکه راه می یافتند ، ذکر شد.  Hegra هگرا به عنوان ایستگاه در طول مسیر حج ، تأمین منابع غذایی و آب زائران را انجام می داد. در میان این شرح ها توصیفی توسط ابن بطوطه ، مسافر قرن 14 ، با اشاره به مقبره های سنگ تراشیده شده قرمز رنگ هگرا وجود دارد که تا آن زمان به عنوان "الحجر" شناخته می شد. با این حال ، ابن بطوطه هیچ اشاره ای به فعالیت های انسانی در آنجا نکرده است.

 

مداین صالح

تئاتر به عنوان یک سایت باستانی امپراتوری روم.

 

دولت Nabataean در قرن دوم مضمحل شد. محققان معتقدند که انحطاط این جامعه پیشرفته به دلیل تغییر شبکه راههای تجاری بوده است. شهر پالمیرا سوریه قطب جدید این شبکه شده بود. کاروانها از ایران ، هند ، چین تا رم از آن عبور می کردند. اهمیت نبطی کمرنگ شد و سپس کاملاً ناپدید شد. دولت به زوال رفت. ساکنان شهرهای زیبای خود را در جستجوی زندگی بهتر ترک کرده اند.

 

امروزه شهرهای نبطی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند و به قطب گردشگری تبدیل شده است.باستان شناسان و محققان برجسته در اینجا کار می کنند ، کارهای مرمت در حال انجام است. سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می کنند تا از یک نمونه با شکوه و شگفت انگیز از معماری خیره کننده باستانی تمدن معمایی نبطی ها لذت ببرند.

 

طبق متن اسلامی ، ثمودی ها توسط خدا (خدا) به دلیل عمل بت پرستی مجازات شدند ، در اثر زلزله و انفجار صاعقه . بنابراین ، این سایت به عنوان یک مکان نفرین شده شهرت یافته است - تصویری که دولت ملی در تلاش است تا بر آن غلبه کند در حالی که می خواهد مدائن صالح را برای ظرفیت های گردشگری خود توسعه دهد .

 

181723078.jpg

مداین صالح.

محوطه باستان شناسی در یک محیط خشک قرار دارد. آب و هوای خشک ، عدم اسکان مجدد پس از رها شدن سایت ، و اعتقادات محلی غالب به عنوان شهر نفرین شده  ، همگی منجر به حفظ وضعیت فوق العاده الحجر یا مداین صالح شده است ، که تصویری گسترده از سبک زندگی نبطی ها را ارائه می دهد.  موقعیت مکانی در چهارراه تجارت و همچنین زبانها ، خطهای مختلف و سبکهای هنری منعکس شده در نمای مقبره های ماندگار آن ، این مکان را از سایر مکانهای باستانی متمایز می کند. به درستی لقب "پایتخت آثار تاریخی" را در میان 4000 مکان باستانی عربستان سعودی به خود اختصاص داده است.

 

خط تمدن نبطی ها

نوشته های تمدن نبطی ها  آرامی اصلی بود ، اما آنها از خط نابایی استفاده کردند که از زبان آرامی شکل گرفت. تعداد زیادی از کتیبه های تمدن نبطی ها باقی مانده است. متعاقباً ، خط نبطی به پایه ای تبدیل شد که خط عربی کلاسیک بر اساس آن شکل گرفت.
 
بنای مقبره معبد نبطی
image001.png
 
(رمزگشایی این کتیبه توسط سنگ نگاره G.G. Kotova ساخته شده است)
 
کتیبه را باید از چپ به راست خواند ، زیرا حروف P ، N ، K و علامت شماره 8 به سمت راست چرخانده شده اند.
 
کتیبه واضح  است. سه حرف اول و آخرین ، دهم کاملا قابل تشخیص هستند: این M است (1،10). I (2) ، P (3). چهارمین کاراکتر حرف N است که در آن مورب و عمودی راست از اندازه کاسته می شوند و بالا می روند. این هجی نامه N در حروف Lycian و Carian یافت می شود. کاراکترهای پنجم و ششم حرف I هستند. این حروف منحنی هستند ، که به وضوح با درک زیبایی کارور یا نویسنده کتیبه در ارتباط است.
 
پیش از این ، نویسندگان در متنهای ونیزی و تریپیلی (امری کاربردی و زیبایی شناختی) املای مشابه (منحنی) حروف I را پیدا کرده بودند. هفتمین علامت حرف V (Y) است که در سمت چپ آن به صورت خمیده به تصویر کشیده شده است ، دقیقاً مانند حرف اول. اتروسک ها ، ونیزها ، چترها ، یونانیان غربی ، والیان حرف V (Y) دارند.
 
کاراکتر 8 ، لیگاتور حروف C و I است که نشانگر SI است. همچنین ، به صورت لیگاتور ، ضمیر نشان دهنده SI ، به عنوان مثال ، در متون کاریان ، نوشته شده است. ضمیر نمایشی SI در زبان های روسی ، اتروسک و لیکیایی یافت می شود. شخصیت نهم حرف K است. هجی مشابهی در متن اتروسک از اشتاینبرگ مشاهده شده است. به این معنا که تفاوت های ظریف در گرافیک حروف خاص ، محلی نیستند ، بلکه در سایر حروف الفبا یافت می شوند.
 
در حرف آخر M ، یک خط تیره به زیر پای راست می رود و قطع می شود. شاید به دلیل کمبود جا ، آنها سعی در نوشتن لیگاتور MN داشته باشند (پس آخرین کلمه باید به عنوان КМН خوانده شود). تفاوت های ظریف در گرافیک حروف خاص نیست ، محلی است ، آنها در سایر همسایگان و حروف الفبا بسیار یافت می شوند
image002.png

 

در سال 2008 ، یونسکو مدائن صالح را به عنوان یک سایت میراث فرهنگی اعلام کرد و به عنوان اولین میراث جهانی عربستان سعودی شناخته شد . این بنا به خاطر بقایای به خوبی حفظ شده از اواخر دوران باستان ، به ویژه 131 مقبره یادبود سنگ تراشیده شده ، با نماهای تزئین شده دقیق ، از پادشاهی نبطی انتخاب شده است .اگر به اسرار دنیای باستان علاقه مند هستید ، مقاله ما را بخوانید. شهر باستانی تیمگاد که بیش از ۱۰۰۰ سال در ماسه های آفریقا دفن شده بود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • طاهره مصطفوی :

    در خاورمیانه مردمی وجود داشتند که در یک زمان یک کشور مستقل و قدرتمند ایجاد کردند "در اعماق صحرای صخره ای اردن ، شهر صخره ها ، سرزمین حجر پنهان شده است - پترا ، که هزاران سال پیش توسط دستان مردم باستان نبطی ( ناباتایی ) ایجاد شده است. این یک معجزه باستانی است - این شهر در امتداد یک دره پیچ در پیچ شکل گرفته در میان صخره ها ، در مکانی که در دوران باستان بستر رودخانه بود ، امتداد یافته است. پله های تراشیده شده در صخره ها منجر به تعداد بی شماری از سازه ها - بناهای تاریخی ، نکروپلیس ها ، مخازن ، محراب ها می شود. بیش از هشتصد بنای تاریخی پترا تا به امروز باقی مانده است. نمایشی از زیبایی بی سابقه ظاهر می شود. به نظر می رسد که نمای تراش خورده ، گویی مستقیماً روی صخره ها زندگی می کند ، سبک معماری تمام همسایگان پادشاهی نبطی را منعکس می کند ، و در عین حال بی نظیر است. با تماشای بناهای تاریخی ، مجسمه ها ، ستون ها ، قوس ها و یک آمفی تئاتر که از صخره ای جامد نیز تراشیده شده است ، که می تواند تا 3 هزار نفر را در خود جای دهد ، هر چه بیشتر به جادوگری که این شهر را ایجاد کرده ایم ، باور می کنید.

    1400/3/16 13:00
  • ویدا ویدا :

    پادشاهی ناباتمیا دولتی است که توسط نبطی ها ، گروهی از قبایل سامی شکل گرفته است که در قرن 3 وجود داشته است. قبل از میلاد مسیح. - 106 م در قلمرو اردن ، اسرائیل ، سوریه و عربستان سعودی مدرن است. پایتخت پادشاهیتمدن نبطی ها پترا در دره وادی موسی (اردن) است. مشخص است که ، برخلاف سایر تمدن های باستان ، ناباتایی ها برده داری نداشتند و هر یک از اعضای جامعه با حقوق و تعهدات مشخصی روبرو بودند. متأسفانه ، در مورد زندگی Nabateans ، روش زندگی ، سنت ها و فرهنگ آنها اطلاعات کمی در دست است ، این قبیله فرزندان منابع اطلاعاتی ادبی و مکتوب از این نوع را ترک نکرده است ، اما باستان شناسان و مورخان در تلاشند تا تصویر تمدن و زندگی نباتات در پترا از آثار باستانی و ویرانه های ساختمان هایی که در قلمرو متعلق به نباتات بوده است. در اوایل تمدن خود ، نبطی ها زندگی عشایری داشتند. قبایل عشایر ناباتایی طبق قوانین سختی زندگی می کردند. آنها خانه ای نساختند ، باغچه کاشتند و یا حتی شراب ننوشیدند. ردیابی تغییرات در این قوانین در طول قرن ها جالب است - نباتایی ها مردمی بسیار "فرصت طلب" بودند و می توانستند قوانین خود را به خاطر بقا کنار بگذارند.

    1400/3/16 13:04
  • بهنام :

    معروف است که اوایل نبطی ها بت پرست بودند. خدایان اصلی پانتئون Nabatean دوشارا و آلات بودند. با این حال ، نبطی ها با احساس تأثیر فرهنگ یونان بر خود ، نام های جدیدی به خدایان خود دادند: دوشارا ویژگی های زئوس و دیونیسوس و مادر خدایان آلات - آتنا و افرودیت (ناهید) را به دست آورد. وقتی مسیحیت به آیین دولتی تبدیل شد ، نبطی ها نیز آن را پذیرفتند. زندگی نبطی ها با گذشت زمان شروع به تغییر می کند و قوانین قدیمی فراموش می شوند. به تدریج ، آنها از قوانین خود منحرف می شوند و شروع به سبک زندگی کم تحرک می کنند. در محل کاروانسراها ، شهرها و قلعه های نظامی ظاهر شدند. و موفقیت Nabataeans در کشاورزی را می توان خارق العاده نامید: عشایر سابق در کویر روش های اصلی جمع آوری باران را توسعه دادند ، که به آنها امکان می دهد مناطق وسیعی از کویر را به واحه های شکوفا تبدیل کنند. به عنوان مثال در کویر داغ و سوزان ، درختان زیتون و حتی انگور وجود دارد. و تمدن نبطی ها آخرین قانون باستانی خود را لغو می کنند: آنها شروع به ساختن شراب می کنند! Nabateans منابع آب تهیه می کردند و می دانستند که چگونه آنها را به خوبی پنهان کنند. این احتمال وجود دارد که آنها در بیابان به فروش آب مشغول بودند و این یکی از منابع اصلی درآمد تمدن نبطی ها بود.

    1400/3/16 13:08
  • محسن :

    واقعیت این است که نهرهای صحرا فقط در زمستان و در فصل بارندگی پر از آب می شوند و مهم این بود که بتوان این آب را برای یک سال کامل جمع کرد. این تکنیک به شرح زیر بود: یک مخزن بزرگ در حاشیه رودخانه حفر شد که در مقابل آن عمق بیشتری پیدا کردند. این فرورفتگی به عنوان یک فیلتر عمل می کرد ، در آن خاک و سنگها ، که توسط جریان حمل می شد ، ته نشین می شدند و از قبل آب تمیزتر مخزن را پر می کرد. آنها سعی می کردند ورودی این مخازن را از هر راه ممکن استتار کنند و نقشه محل آنها اغلب در سر نباتات قرار داشت. باستان شناسان مدرن مخازن زیرزمینی آب را کشف کرده اند که فقط برای نباتات شناخته شده بود و بعد از آنها استفاده نمی شد ، زیرا هیچ کس در مورد آنها نمی دانست. در نتیجه کاوش ها و آزمایش های باستان شناسی در یک مزرعه آزمایشی ، اطلاعاتی در مورد روش های آبگیری و آبیاری تمدن نبطی ها به دست آمد که اکنون با موفقیت در توسعه زمین های بیابانی استفاده می شود.

    1400/3/16 13:15
  • hadi 522 :

    ثروت نباتایان به دلیل راههای تجاری متعددی که از سرزمینهای آنها می گذشت جمع شد. نبطی ها عاج ، ابریشم ، ادویه ، فلزات گرانبها ، سنگ های قیمتی ، بخور و دارو می فروختند. در قرن 3 قبل از میلاد ،نبطی ها شروع به ساختن شهری در میان صخره ها کردند ، که قرار بود به عنوان یک قلعه قابل اعتماد ، گنجینه های خود را از حمله دشمنان محافظت کند. معابد و مقبره های تراش خورده درست در ماسه سنگ قرمز تنها بقایای این تمدن باستانی هستند. Nabatea برای دویست سال شکوفا شد.رومی ها که مدتها می خواستند انحصار حمل و نقل ادویه ها و بخور را بدست آورند ، در سال 106 پادشاهی غنی نبطی ها را در اختیار گرفتند و استقلال سیاسی خود را از دست داد ، به بخشی از امپراتوری روم تبدیل شد و نام جدیدی دریافت کرد - استان عربستان پطریا. و با گسترش اسلام ، نبطی ها به طور کامل از صحنه تاریخی ناپدید شدند ، و رمز و راز ظاهر خود را ، که به سختی قادر به کشف آن هستند ، با خود برد ند... اما شهرهای آنها هنوز یادآور این قوم شگفت انگیز است.

    1400/3/16 13:28

بیشتر بخوانید