شهر زیرزمینی نوش آباد در استان اصفهان

نوش آباد

 

شهر بزرگ زیرزمینی نوش آباد با قدمت 1500 ساله که تنها 15 سال پیش افتتاح شد، چه رازهایی را حفظ می کند؟

انوش آباد یا نوش آباد قدیمی ترین شهر زیرزمینی مرکز ایران در استان اصفهان است. مردم محلی نیز آن را - شهر زیرزمینی اویی "Wuyi" می نامند. باعث شگفتی همیشگی گردشگران از این بنای تاریخی می شود. این یک شاهکار معماری واقعی است.شهر زیرزمینی اویی نه تنها با زیبایی نفس گیر خود، بلکه با عظمت واقعی اندیشه مهندسی پیشینیان، تخیل هر شخصی را برانگیخته است. این شهر اسرارآمیز که نفوذ در آن بسیار دشوار است، ورطه ای از اسرار صاحبان خود را نگه می دارد. با شروع از این واقعیت که هیچ کس نتوانست ورودی آن را پیدا کند ...

شهر آب سرد و خوش طعم

بر اساس افسانه، معروف‌ترین پادشاه ایرانی از سلسله ساسانی، خسرو یکم معروف به خسرو انوشیروان (پادشاهی از ۵۳۱ تا ۵۷۹) زمانی برای استراحت در این منطقه توقف کرد. او آرزو داشت از چاه محلی آب بنوشد. حاکم شگفت زده شد که چقدر آب خوشمزه، تمیز و خنک است. او بلافاصله دستور ساخت شهری در این مکان را داد. پس آن را - انوش آباد که در لغت به معنای - شهر آبهای سرد و گوارا است نامید. به طور قطع مشخص نیست که آیا این مورد است. اما اینکه در این منطقه کویری ایران واقعاً منابع آب شیرین وجود دارد یک واقعیت غیرقابل انکار است.

همچنین بخوانید:  اختراع قنات در ایران

 

nushabad-11.jpg

 

همچنین بخوانید: چرا مسیری که شرق و غرب را به هم متصل می‌کرد «ابریشم» و حقایقی دیگر درباره مهم‌ترین بزرگراه باستانی

 

نوش آباد

یکی از ورودی های مجموعه زیرزمینی.

 

نوش آباد
قلعه نوش آباد.

 

نوش آباد شهری کوچک با حدود 10000 نفر سکنه است. این یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشور است زیرا در سال 2006 یک کشف شگفت انگیز در اینجا رخ داد. یکی از اهالی در حال حفر چاه در محوطه خانه شخصی خود بود که با غافلگیری بسیار غیرمنتظره مواجه شد. درست زیر خانه او یک پادشاهی زیرزمینی واقعی بود. شهری عظیم در زیر زمین که بیش از 4 کیلومتر مربع وسعت دارد. هزارتوی کامل از معابر و اتاق های زیرزمینی.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد

یکی از اتاق های زیرزمینی

 

شهر زیرزمینی نوش آباد
هزارتوی واقعی از راهروها و معابر.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد در عمق 4 تا 18 متری قرار دارد. شبکه اتاق ها، کانال ها و راهروها در سه سطح به هم پیوسته با ارتفاع 1.70 تا 1.80 متر قرار دارد. نوش آباد شاهکار واقعی معماری ساسانی است. راهروهای پیچ در پیچ و پیچیده و ورودی های استتار شده آن مکان مناسبی برای پنهان شدن از تهاجمات دشمن بود. تونل های این شهر در قرن سیزدهم در زمان حمله مغول نیز مورد استفاده قرار گرفت. هجوم هوای تازه توسط یک سیستم پیچیده از شفت های تهویه تامین می شد. آب از یک چشمه زیرزمینی فوق العاده تامین می شد. پناهگاه زیرزمینی همه چیز برای زنده ماندن از یک محاصره بسیار طولانی داشت.

شهر زیرزمینی نوش آباد

در اینجا امکان نشستن در یک محاصره طولانی وجود داشت.

همچنین بخوانید : ارگ بم چه راز هایی در سینه دارد

 

چرا پناهگاه باستانی نوش آباد متروک شد؟

مردم محلی نوش آباد را اویی می نامند. دانشمندان قدمت آن را به دوران ساسانیان می‌رسانند و قدمت آن را 1500 سال تخمین می‌زنند. علاوه بر این که شهر زیرزمینی به عنوان یک پناهگاه عالی در برابر دشمنان عمل می کرد، نسخه دیگری نیز در حال بررسی است. کارشناسان بر این باورند که این مکان پناهگاهی از گرمای سوزان روز و همچنین سرمای شدید شب بوده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد

در اینجا می توانید از گرما و سرما پنهان شوید.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد
اتاق های بزرگ زیادی وجود داشت.

 

ورود به سیاهچال از نقاط مختلفی انجام می شد. ورودی هایی از ساختمان های مسکونی و همچنین از بسیاری از مکان های عمومی وجود داشت. برخی از محققین معتقدند که اینها اصلاً ورودی نوش آباد نیستند. این به احتمال زیاد یک سیستم تهویه مطبوع پیچیده در چنین منطقه گرمی است. برعکس سایر محققین در این سیستم از معابر و گوشه و کنار، سیستم دفاعی پیچیده ای را می بینند. با کمک آن امکان کمین و دستگیری دشمنان وجود داشت. در هر صورت گذرگاه ها با اتاق هایی در طرفین چیده شده اند. احتمالاً یک اتاق برای هر خانواده. در عین حال، تونل های عمودی به عنوان رابط بین سطوح و تونل های U شکل به عنوان محورهای تهویه عمل می کنند. این مجموعه همچنین دارای یک آب انبار طاقدار فوق العاده چشمگیر است. امروزه برای پذیرایی از بازدیدکنندگان استفاده می شود.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد

همان آب انبار طاقدار.

 

شهر زیرزمینی در سراسر قرون وسطی و در دوران امپراتوری صفویه (1501-1722) مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین در زمان سلطنت قاجار (از 1785 تا 1925 بر ایران حکومت کردند). جایی در اواخر این دوره به دلایل نامعلومی از کار افتاد و به کلی فراموش و رها شد. در سال 2006 دوباره افتتاح شد. این مکان به یک مکان محبوب توریستی تبدیل شده است و زیبایی، مقیاس و معماری خیره کننده خود را تحت تاثیر قرار می دهد. دو ورودی به شهر وجود دارد. هر دوی آنها آنهایی نیستند که در دوران باستان استفاده می شد. ورودی واقعی هنوز پیدا نشده است.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد

این شهر اخیراً افتتاح شده است.

 

شهر زیرزمینی نوش آباد
این قلعه همچنین به عنوان دفاعی برای مردم شهر عمل می کرد.

 

تعداد کمی شهر زیرزمینی در جهان وجود دارد. همه آنها چندان قدیمی نیستند، اما می توانند با زیبایی رقابت کنند. مقاله دیگر ما را بخوانید 

برای پیدا کردن عجیب ترین شهر استرالیا فقط باید به داخل سوراخ نگاه کنید


مقاله را دوست داشتید؟ با گذاشتن نظر از ما حمایت کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید