طرز تهیه خورش باقلا قاتق گیلانی

طرز تهیه خورش باقلا قاتق یکی از غذای مخصوص استان گیلان در این پست آورده شده اگر گیلانی های عزیز در طرز تهیه این غذای خوشمزه ایرادی دیدند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند تا اصلاح شود.


مواد لازم برای تهیه خورش باقلا قاتق 

- لوبيا كشاورزی 2 لیوان
- شويد خشك 2 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ 2 عدد
- سير 4 حبه
این خورش از معروف ترین غذاهای شمال ایران می باشد که به اسامی باقالا قاتق ، باقالا خورش و گاهی خورش گل در چمن معروف است ؛ لوبیای این خورش از خانواده لوبیا چیتی می باشد که به نامهای لوبیا کشاورزی ، لوبیای رشتی یا پاچ باقالا هم معروف است. (سیارک)
طرز تهیه خورش باقلا قاتق :لوبیاها را از چند ساعت قبل در آب جوش خیس کنید  و آب آن را   2 بار بار عوض نمایید.لوبیا ها را پوست کنید و آن را به دو نیم لپه نمایید. سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده ، حال لوبیاها را اضافه کرده و همراه با سیر چند دقیقه دیگر تفت داده تا لوبیاها نیم پز شود. حالا نوبت شوید خشک است که به خورش باقلا قاتق اضافه شود.پس از اینکه کمی تمام  مواد با هم تفت داده شد حدودا 2 – 3 لیوان آب اضافه کرده بصورتی که روی مواد گرفته شود، در قابلمه را بسته و با حرارت ملایم و به مدت 15 دقیقه بگذاریدتا باقلا پخته و خورش جا بیفتد برای ته نگرفتن خورش در مدت پخت خورش را هم بزنید.
پس از پختن باقلاها دو عدد تخم مرغ را داخل خورش شکسته و با حرارت ملایم بگذارید تخم مرغ ها بسته شوند و خورش به اصطلاح به روغن بیفتد. سپس خورش را در ظرف کشیده و همراه با برنج یا نان سرو نمایید ( گیلانی ها این خورش را همراه با برنج ، ماهی دودی یا تخم ماهی شور مصرف می نمایند).
فوت و فن آشپزی: نمک باعث دیر پختن لوبیاها می شود پس نمک را بعد از پختن لوبیاها اضافه کنید. بجای سیر تازه از پودر سیر هم می توانیداستفاده نمایید.مقدار غلظت این خورش به ذائقه افراد بستگی دارد ، اگر خورش را سفت تر میپسندید کمی بیشتر بپزید تاآب آن کم شود.اگر برای تهیه این خورش از شوید تازه استفاده کردید  مقدار شوید را  دو برابرکنید. و آب شوید را کاملا بگیرید.بجای این نوع باقلا از باقلای سبز ریز یا لپه باقالی هم می شود استفاده کرد.
مقدار تخم مرغ در این خورش ذائقه افراد بستگی دارد . میتوانید از تخم مرغ تنها در داخل خورش استفاده کرده یا فقط به عنوان تزئین روی ان تخم مرغ نیمرو را بگذارید.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Janet 103 :

    Dec18 Heya, I just hopped over to your web site thru SteplbuUmon. Not somthing I might typically read, but I enjoyed your views none the less. Thanks for making some thing well worth reading through.

    1395/12/26 23:39

بیشتر بخوانید