کوینولا چیست

quinoa-orig-1180x770.jpg

کوینو چیست

کوینولا دانه کوچک لوبیا شکل به رنگ عاج است که عطری ملایم و طعمی شیرین دارد . کوینولا از برنج سبکتر است ولی میتوان به عنوان جایگزین برنج از آن استفاده نمود و معمولا برای غلیظ کردن سوپ میتوان به آن اضافه کرد.کوینولا  نمونه ای دیگر از غلات کامل است که سرشار از پروتئین می باشد.

کوینولا چیست  کوینو چیست

کینوا (کوینو) را غلات سرخپوستان آند می نامند. اما در حقیقت ، کینوا یک دانه نیست ، بلکه یک محصول شبه  دانه  یا به عبارت ساده تر ، کینوا است. برای یک فرد ایرانی ، کینوا در رژیم غذایی موجود نیست .


سواحل دریاچه افسانه ای تیتیکاکا زادگاه کوینو Chenopodium quinoa محسوب می شود. کینوا در آنجا به صورت بوته های بلند رشد می کند. در سرخپوستان محلی ، کینوا همراه با ذرت و سیب زمینی در رژیم غذایی گنجانده می شود و چیز خوشمزه ای محسوب نمی شود. دانه های کینوا خورده می شوند ، از نظر ظاهری بسیار یادآور دانه های گندم سیاه هستند ، فقط با رنگ های مختلف.

 

3aedf1267a250b0a8c21f507d0d1ba8a.png

کوینو

رنگ بذر کینوا از نظر رقم متفاوت است و دانه ها می توانند مایل به سفید ، قرمز ، قهوه ای یا سیاه باشند. بالای دانه کینوا پوسته تلخی دارد. بنابراین ، لازم است قبل از پخت هر چیزی از کینوا ، از شر ساپونین ها - مواد تلخ خلاص شوید. برای این کار دانه های کینوا را کاملاً در آب تمیز بشویید. ساپونین ها کینوا را تقریباً یک گیاه آسیب ناپذیر برای جوندگان و سایر آفات ساخته است: هیچ کس دوست ندارد دانه های تلخ را بخورد. بنابراین ، کاشت کینوا عملاً هیچ  تهدید کننده ای ندارد.  یکی از قدیمی ترین دانه های کشت بشر در آمریکای جنوبی است.

 

polza-quinoa.jpg

 

ناسا گفت که کینوا می تواند به طور بالقوه در ایستگاه های فضایی رشد کند. امروزه هیچ محصول ایده آلی وجود ندارد که تمام نیازهای غذایی انسان را برآورده کند. با این حال ، هنگام انتخاب از بین گزینه های غذایی موجود ، کینوا نزدیک به محصول عالی است.

 

دانه های کینوآ آب پز تقریباً شفاف و از نظر اندازه چهار برابر می شوند. و پختن کینوا بسیار آسان و سریع است: فقط 15 دقیقه جوشاندن در آب نمک و دانه های کینوا وقتی پخته می شوند ، طعم مغزهای ظریف و بافت دانه ای دلپذیری دارند. و جوانه زنی بذرهای کینوا به طور کلی 2-3 ساعت طول می کشد. کینوا برای انواع سالادها و مواد پر کننده بسیار مناسب است و همچنین کاملا جایگزین برنج موجود در پلو و بلغور می شود. مانند هر ماده غذایی سالم ، کینوا نیز اخیراً محبوبیت بی نظیری پیدا کرده است و در بهترین غذاهای گرانترین رستوران های جهان گنجانده شده است. 

 

خواص کوینولا

quinoa.jpg

کوینولا سالم ترین جایگزین برای برنج و ترکیبات دارای گلوتن می باشد. از خواص کوینولا محتوای غنی اسید آمینه آن است که سبب می شود تا غذایی عالی برای عضله سازی باشد. همچنین سالم ترین گزینه برای آن هایی می باشد که در صدد اجتناب از غذاهای پر نشاسته هستند. 

 

دو فواید بسیار مهم کینوا میزان پروتئین بالای آن و عدم وجود مطلق گلوتن است. این امر باعث می شود کینوا یک ماده غذایی ضروری برای وگان ها و کسانی که به گلوتن تحمل ندارند ، باشد. سهولت رشد و عدم وجود آفات ، کینوا را به عنوان گیاهی با ظرفیت بالا برای کشورهایی که با مشکلات غذایی روبرو هستند ، ایجاد می کند. همچنین کینوا به طور جدی به عنوان گیاهی در نظر گرفته می شود که قادر به تأمین پروتئین و عناصر کمیاب است.


بلغورهای کینوا یک مجموعه طبیعی ، کاملاً طبیعی و متعادل از نظر ایده آل از مواد معدنی و ویتامین ها است.

کینوا سرشار از فیبر ، کلسیم ، روی ، پتاسیم ، منگنز ، فسفر و  آهن است - که دو برابر گندم ، ویتامین های A ، E ، C ، B دارد - از جمله ریبوفلاوین ، که  برای تجدید خون لازم است.

علاوه بر این ، دانه های کینوا (کوینولا) سرشار از لسیتین و سلنیوم ، مواد مغذی ضروری برای سلامتی ما هستند.به علاوه - ترکیب منحصر به فرد اسیدهای آمینه موجود در کینوا (کوینولا) باعث می شود که پروتئین آن کامل و نزدیک به شیر گاو باشد. به علاوه ، کینوا 16 تا 20 درصد پروتئین بیشتر از هر گیاه دیگری دارد.

تنها عیب دانه ها این است که پوسته آنها حاوی مقدار زیادی ساپونین است - مواد تلخی که از دانه ها در برابر آسیب محافظت می کند. اما در حال حاضر در حین تمیز کردن ، قسمت اصلی ساپونین ها به همراه پوسته برداشته می شود و بقیه با خیساندن و شستشو برداشته می شود.

 

pavpvarp.jpg

 

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد کربوهیدرات‌ها این است که آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند. اما در حقیقت نوع کربوهیدارت‌ها است که باعث افزایش وزن می‌شوند. کوینو مملو از فیبر و پروتیین هستند که باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند. برخلاف سایر غلات، یکی از خواص کوینولا موجب پایین آوردن قند خون می‌شود و در عوض ولع انسان را برای مصرف قند و کربوهیدارت کم می کند. 

 

بی جهت نبود که در تمدن اینکا کینوا  ،کوینولا اساس رژیم غذایی بود - از آن به عنوان گیاهان مقدس یاد می شد و "مادر همه غلات" نامیده می شد. طبق افسانه ها ، فصل کاشت کینوا توسط خود امپراطور آغاز شد و اولین بذر را با ملاقه طلایی می کاشت.

علاوه بر همه موارد ، کینوآ  ،کوینولا بسیار خوشمزه است و اگر هنوز دانه جوانه کوینولا را امتحان نکرده اید - ما به شما اطمینان می دهیم - کشف طعم شگفت انگیزی در انتظار شماست!

طرز استفاده از کوینولا ،کینوا

Southwestern-Quinoa-Salad-Serving.jpg

در رژیم غذایی سنتی ، فرنی را از کینوا تهیه می کنند ، به سالاد و گوشت چرخ کرده اضافه می کنند ، به سوپ ها اضافه می کنند و دسرها را تهیه می کنند. جایگزین کامل و خوشمزه تری برای برنج و سایر غلات است. و در فهرست غذا های خام ، کینوا به صورت خیسانده یا به صورت جوانه مصرف می شود.

امروز یک سالاد با کینوا ، هویج ، سبزیجات ، آب لیمو و روغن زیتون درست کردم. خوب ، بسیار خوشمزه است. من به آزمایش ادامه خواهم داد. 

 

از آنجا که دانه ها را قبل از فروش پوست می گیرند تا پوسته تلخ از بین برود. ممکن است جنین هسته آسیب ببیند و نباید انتظار 100٪ جوانه زنی داشت.

با این حال ، بیشتر غلات هنوز جوانه می زنند. دانه کینوا حلقه برجسته ای در اطراف خود دارد. این "تاج" نامیده می شود - این جنینی است که باید جوانه بزند

960m.jpg

کوینولا از کجا بخریم

کوینولا در ایران، کوینولا از کجا تهیه کنیم ، بذر کینوا را از کجا تهیه کنیم 

در سوال کاربران که پرسیده اند قیمت کوینولا و کوینولا از کجا بخریم باید بگویم که تقریبا الان در تمام فروشگاه های بزرگ و سوپر مارکت ها کوینولا خوراکی بصورت بسته بندی به فروش می رسد و قیمت کوینولا متاسفانه با این نرخ تورم ثابت نیست. برای خرید بذر کینوا فروشگاه های آنلاین  بذر کینوا را می فروشند .در گوگل سرچ کنید.

 

طرز تهیه استیک گوشت گوساله و لیمو با سالاد کوینولا

طرز تهیه کوینولا و لوبیا سیاه

طرز تهیه سالاد کینوا

گیاه کینوا یک‌ منبع بسیار مهم مواد غذایی در آینده

عضلانی کردن بدن با دانه کینوا Quinoa

 

Recept-salata-so-shpinatom-i-bobami-jedami-2.jpg

موارد منع مصرف و آسیب کینوا

منع مصرف قابل توجهی برای مصرف کینوا وجود ندارد ، اما زنان باردار  و زنانی که به کودک خود شیر می دهند باید مراقب باشند. از آنجا که این دسته از افراد مستعد واکنش های آلرژیک هستند ، توصیه می شود قبل از مصرف کینوا با پزشک مشورت کنید.

 

در صورت استفاده از کوینولا ، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ناصراحدی 236 :

    سلام،ممنون ازمطلب مفیدتون لطفامطالب بیشتری دراختیارمان قراربدهید

    1395/5/29 0:54
  • طاهره مصطفوی :

    اگر ساکن تهران هستید فکر کنم بازار بزرگ و یا بازار تجریش داشته باشه. نمایشگاهی در خیابان حجاب تهران ، این بذر را می فروشد. البته زمان نمایشگاه کوتاه است.

    1395/7/7 21:28
  • ناصر :

    کجا گیرم میاد؟ از کجا میشه خریدش؟

    1395/6/3 22:47
  • dorsa 87 :

    جالب بود ولی فکر کنم سخت گیر بیاد.

    1395/10/28 12:37
  • جلال صفایی :

    سلام.خیلی عالی بود و توصیه میکنم که حتما اگه کسی میخواد استفاده کنه چند روز داخل آب داخل یک بشقاب بزارید و یک دستمال کاغذی بزارید روش جوانه بزنه و داخل سالاد استفاده کنید و حتما به انسانهای بزرگ سال مثل پدر مادرهاتون بگید استفاده کنن چون خواصی که داره رو فقط با خوردن میشه فهمید از انرژی روزانه و لطافت پوست بعد از 20 روز.البته محصولات از کشور ایتالیا BIO هست و کاملا سالم

    1395/8/25 21:37
  • محمدرضا صحيح :

    بسيار عالي بود ممنون از اطلاعات جامع و كاملتون. موفق باشين.

    1396/1/18 11:29
  • سعید :

    طعم و بافت quinoa کمی شبیه به برنج قهوه ای است که با جو دوسر مخلوط شده باشد.کوینولا خامه ای ، ترد و تا حدی مغذی است ، همه در یک سطح قرار دارند.کوینولا چند منظوره است و می تواند از چندین راه تهیه شود. قبل از پختن، آن را بشویید.

    1399/4/8 13:38

بیشتر بخوانید