طرز تهیه شیره خرما در منزل

طرز تهیه شیره خرما در منزل

طرز تهیه شیره خرما در منزل

 

 

مواد لازم برای  تهیه شیره خرما در منزل

- یک کیلو خرما

- آب 4 لیوان    

شیره خرما را شاید بتوانیم به راحتی از بازار بصورت آماده تهیه کنیم.اما در صورتی که می خواهید از کیفیت شیره خرما مطمئن باشید و مسائلی مثل اضافه شدن شکر چه بصورت طبیعی ، چه بصورت قند مصنوعی ،افزودن مواد نگهدارنده و یا افزوده شدن مواد ترکیبی دیگر برای غلیظ شدن شیره خرما برای شما اهمیت دارد پس بهتر است دست بکار شوید و خودتان در منزل شیره خرما خانگی را تهیه کنید .طرزدرست کردن شیره خرما در  این مقاله آورده شده است.

 

 

طرز تهیه شیره خرما با تصویر

شیره خرما خانگی

طرز تهیه شیره خرما با تصویر

طریقه گرفتن شیره خرما

در  طرز تهیه شیره خرما خانگی  سعی کنید از خرما های شیره دار استفاده کنید .  گرفتن شیره خرما  از خرما خشک و یا مجلسی مناسب نیست. حال خرما را می شوریم و هسته  خرما را جدا می کنیم .  طرز تهیه شیره خرما با خرما خشک   تفاوتی با خرما های شیره دار ندارد. قبل از جوشاندن خرما خشک را بگذارید در آب خیس بخورد تا با دو انگشت براحتی له شود.

 

طرز تهیه شیره خرما

  طرز تهیه شیره خرما          طرز تهیه شیره خرما آشپزخانه کوچک من

 

برای  تهیه شیره خرما  ، خرما ها را در قابلمه ای که اندازه باشد می ریزیم و آب را که جوشانده ایم روی خرما ها ریخته ، حدود یک ساعت  کنار می گذاریم . بعد از یک ساعت قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید تا زمانی حرارت می دهیم تا خرما ها نرم و له شوند.

 

حال دوباره قابلمه را کنار می گذاریم تا کمی سرد شود و بعد از سرد شدن خرما ها را له می کنیم  و محتویات قابلمه را داخل آبکش می ریزیم تا شیره خرما جدا شود می توانیم با فشار دست شیره را صاف کنیم . در طرز تهیه شیره خرما با هسته  همین روش را انجام می دهیم  فقط هسته ها و تفاله خرما در آبکش باقی می ماند .

هر کیلو خرما چقدر شیره میده

طرز تهیه شیره خرما در منزل

در  طرز تهیه ی شیره ی خرما  خانگی ،  به این دلیل که مثل کارخانه از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود ،  شیره بدست آمده را دوباره می جوشانیم تا به غلظت مورد نظر برسد زیادی رقیق باشد کپک می زند.حال شاید بخواهید بدانید  هر کیلو خرما چقدر شیره میده  . تقریبا نصف نصف شیره غلیظ می دهد.در طرز تهیه شیره خرما  خانگی بجز هسته ها هیچ دور ریزی ندارید زیرا از تفاله باقی مانده در صافی هم به 2 روش که در همین مقاله آمده می توانید استفاده کنید.

 

بعضی ها از هسته خرما هم استفاده می کنند و آن را دور نمی ریزند به این صورت که بعد از خشک شدن ، هسته خرما را  آسیاب می کنند و پودر بدست آمده را 20 تا 30 دقیقه تفت(روی حرارت بدون روغن) می دهند و بعد مثل قهوه دم می کنند. در این مقاله طرز تهیه قهوه هسته خرما و خواص هسته خرما  را بخوانید.

 

ارده رو با چی بخوریم؟

شیره خرما را می توانیم صبحانه با کره ، یا بصورت ارده شیره مصرف کنیم و یا برای روی شیر برنج استفاده کنیم.

 

 

طرز تهیه نان خرما

باقیمانده خرما ی له شده از  ( طرز تهیه ی شیره خرما در منزل ) در صافی را می توانیم  در کف دست بصورت قلقلی های کوچک در آوریم و کمی کنجد یا پودر نارگیل بپاشیم و با چایی میل کنیم و یا برای تهیه نان خرما از آن استفاده کنیم بصورت زیر:

 

یک عدد خمیر از نانوایی تهیه می کنیم مقداری از خرما له شده را با کمی کره تفت می دهیم اگر مغز گردو دارید کمی خرد و اضافه کنید و حال ته تابه راچرب می کنیم خمیر را به دو قسمت می کنیم با وردنه خمیر را به اندازه  ته تابه صاف می کنیم و خمیر را در تابه چرب شده می گذاریم حال خرما تفت داده شده را روی خمیر پهن می کنیم کمی کنجد می پاشیم .

 

لایه بعدی خمیر را با وردنه پهن می کنیم و روی لایه خرما می گذاریم و دوباره کمی کنجد ، هسته کتان و یا هر هسته روغنی که در آشپزخانه دارید رویش می پاشید و تابه را روی گاز با شعله کم می گذارید . در صورتی که فر دارید از فر استفاده کنید.در صورت استفاده از تابه روی گاز دقیقا مثل کوکو هر طرف را برگردانید تا نان خرما کاملا بپزد.این نان بخاطر اینکه بیشتر شیره خرما گرفته شده برای دیابتی ها هم مناسب است.

 

نان خرما

نان خرما آماده است بفرمایید نوش جان

 

 

خواص شگفت انگیز خرما

خواص شگفت انگیز خرما

 

خواص غذایی ۱۰۰ گرم خرما

  • ویتامین B6 – ۰.۲ میلی گرم
  • منیزیم – ۵۴ میلی گرم
  • پتاسیم – ۶۹۶ میلی گرم
  • منگنز – ۰.۳ میلی گرم
  • فیبر – ۶.۷ میلی گرم
  • مس – ۰.۴ میلی گرم

1-برای دوره بارداری مفید است زنانی که در دوران بارداری خرما مصرف می کنند زایمان راحتتری دارند.

2- بخاطر شکر طبیعی ازجمله کلوگز، فراکتوز و ساکاروز انرژی شما زیاد می شود.
3- خرما به خاطر ویتامین B6  باعث سلامت مغز می شود. 
4- خرما سرشار از آهن  است و برای جلوگیری و برطرف کردن کم خونی مفید بخصوص برای زنان مفید است.
5- خرما حاوی سلونیوم، منگنز و منیزیم می باشد و باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن و قدرت استخوانها می شود.
6- پتاسیم موجود در خرما خطر حمله قلبی را کاهش می دهد

7- بخاطر فیبرهای موجود در خرما باعث بهتر شدن  هضم غذامی گردد.

 

انواع خرما: خرما تر  خرما  خشک  خرما نیمه خشک  عکس و تصاویر انواع خرما بهترین  و گرانترین خرما جهان

 

 

خرما پیارم

خرمای پیارم

خرما پیارم گرانترین خرما درایران و در استان هرمزگان تولید می شود . نیمه خشک و دیررس می باشدو در گروه خرماهای نیمه خشک جای می گیرد. بیشتر قند آن از نوع فروکتوز می باشد که به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن سوخت و ساز می شود برای افراد دیابتی مناسب می باشد.

 

 

خرما مضافتی

خرمای مضافتی

خرما مضافتی  از شناخته‌ شده‌ترین نوع خرما در ایران می باشد. دارای رطوبت زیادی است و با ذائقه مردم سازگار می باشد.  

 

 

خرما گنتار

خرمای گنتار

خرما گنتار،خرما تر می باشد. این نوع خرما را می‌توانید به‌ صورت خارک و رطب نیز مصرف نمایید.

 

 

خرما استعمران

خرمای استعمران

 در ۷۰ درصد از نخلستان های خوزستان در ایران تولید می شود بسیار شیرین است برای ورزشکاران مناسب است و در گروه  خرماهای نیمه خشک قرار می گیرد و به همین خاطر برای صادرات مناسب است 

 

 

خرما شاهانی

خرمای شاهانی

خرما شاهانی خرما تر و درجه یک بحساب می آید. دارای  بافت نرم و مرطوب است برای تهیه‌ی انواع شیره خرما بسیار مناسب است .  بسیار خوش رنگ و با نام های شاوانی ، شونی و خورک خوانده می شود .  در نخلستان های هرم بعمل می آید.

 

 

خرما زاهدی

خرمای زاهدی

خرما زاهدی طلایی و بیضی شکل ،دارای بافت نرم و طعم آجیلی ، پوست ضخیم، نیمه خشک ، فیبر زیاد و نسبت به سایر خرماها دارای شیرینی کم‌تری است. در جنوب ایران به ثمر می نشیندو چون شیرینی معتدلی دارد  طرفداران زیادی در خارج و داخل کشور دارد. این خرمابه علت  آسانی  در ذخیره و حمل  صادرمی شود.

 

 

خرما کبکاب

خرمای کبکاب

خرما کبکاب نیمه خشک ، پوست  ضخیم ، شهد یا شیره ی فراوان و بسیار خوش رنگ است  پرمصرف در ایرانو عمدتا در نخلستان های بهبهان بعمل می آید ی دارد.

 

 

خرما ربی

خرمای ربی

خرما ربی  خرما نیمه خشک با ماندگاری مطلوب ، ظاهری چروکیده و قدی کشیده و در نواحی وسیعی از سیستان و بلوچستان کاشته می شود.

 

 

خرما برهی

این نوع خرما زرد ، ترد با مزه‌ی شکر قهوه‌ای و کاراملی و شیرین می باشد.قابل فریز شدن برای ماه ها و اصالتا از عراق است ولی در ایران هم بعمل می آید.

 

 

خرما آل مهتری

این نوع از خرما که بومی استان هرمزگان است ، زودرس و میوه آن کشیده و کوچک می باشد . بخاطر زود به ثمر رسیدن ارزش اقتصادی بالایی دارد 

 

 

خرما خضراوی

خرمای خضراوی

درخرما خضراوی،هسته کاملا از میوه جدا، نرم  و به صورت خارک و رطب وارد بازار می شود. این خرما اصالتا از نخلستان های عراق وارد ایران شده ودومین رتبه در استان خوزستان از نظر کشت را دارد.

 

 

خرما خاصویی

خرمای خاصویی


خرما خاصوئی در خوزستان پرطرفدار و پرمصرف و ظاهری شبیه به بامیه دارد ، خرما خاصوئی،  مرغوب و  با قابلیت نگهداری بالا در بهبهان خوزستان بعمل می آید. 

 

 

خرما مرداسنگ

خرمای مرداسنگ

خرما مرداسنگ  در کرمان بعمل می آید از نظر اهمیت درجه‌ی متوسط بحساب می آید و چون کم تولید می شود بیشتر در استان کرمان دیده می شود .

 

 

خرما عجوه

خرمای عجوه


این نوع خرما یا خرما(Ajwa) از عربستان می باشد و  ترکیبی از انواع نرم و خشک می باشد، شیرین و دارای خواص شفابخش می باشد.

 

 

خرما انبارار

خرمای انبارار

(Anbara) رنگ قهوه ای و شکل این خرمابزرگ ،گوشتی با هسته‌های کوچک  و شیرین می باشد ، به خاطر هسته کوچک از نظر اقتصادی به صرفه است و  مورد علاقه‌‌ی خریداران می باشدالبته  یکی از گران‌ترین انواع خرما می باشد .

 

 

خرما صفوی

خرمای صفوی

رنگ سیاه، نرم و گوشتی ، حاوی ویتامین زیاد ، شیرین می باشد. در مدینه بعمل می آید. بخاطر مواد معدنی زیادخاصیت شفابخشی که دارند در صورت مصرف با معده‌ی خالی، کرم معده‌ را از بین می برد.

 

 

ساغای

خرما ساغای

(Saghai)

این خرما قهوه ای رنگ و چروک ،  تر و تازه که  قسمت نوک آن زرد کمرنگ است در ریاض عربستان به ثمر می نشیند.

 

 

خرما خدری

خرما خدری

(Khudri)

رنگ  این خرما قهوه‌ای ، خشک و شیرین با پوست چروکیده که انواع درشت  و کوچک دارد. خدری از خرما های صادراتی است

 

 

خرما شکری

خرما شکری

(Shukkari)

این خرماشکری برای رفع خستگی مناسب است و کلسترول را پایین می آورد . ترد و واقعا شیرین می باشد . در نواحی جنوبی ایران و  قصیم عربستان  بعمل می آید.

 

 

خرما مدژول

خرمای مدژول

معروف به ملکه‌ی خرماها است .  بافت بزرگ و نرمبا طعمی قوی و شیرین . در ساخت  انواع شیک‌ها و اسموتی‌ها در امریکا استفاده می شود . کشت بسیار زیادی در عربستان دارد. 

 

 

خرما خُلاص

خرمای خلاص

این خرما دارای عطر کاراملی  و در صورت تازه بودن چسبناک است. با قهوه عربی سرو می کنند.پوست  خرما ی  خُلاص  شل و براحتی قابل جدا شدن است . ریشه این خرما از منطقه قصیم و الخرج عربستان می باشد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Yamary 83 :

    هسته خرما محصول جانبی صنعت میوه خرما است. مطالعات مختلف که روی هسته خرما انجام شده است نشان داده که می تواند منبع عالی فیبر غذایی باشد. علاوه بر این ، اجزای دیگر مانند پروتئین و مواد معدنی نیز به میزان قابل توجهی در هسته خرما وجود دارد. با توجه به ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته خرما ، استفاده از این روغن به منظور تغذیه ، به عنوان روغن خوراکی و همچنین برای تولید مارگارین به دلیل پایداری و مقاومت بالای روغن هسته خرما در برابر عملیات حرارتی پیشنهاد می شود. ماندگاری خوب و ذخیره سازی این روغن حتی برای مدت زمان طولانی.

    1400/7/2 12:02
  • Yamary 83 :

    خرما سرشار از ویتامین های زیادی است که به محافظت در برابر از دست دادن رنگدانه کمک می کند. دو مورد از آنها مس و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) هستند که به تحریک تولید رنگدانه کمک می کنند. رنگ مو بر اساس میزان ملانین در رشته ها تعیین می شود. با افزایش سن ، بدن ما ملانین کمتری تولید می کند و موهای ما را سفید می کند. در حالی که نمی توانیم پیری را معکوس کنیم ، می توانیم بدن خود را ترغیب کنیم تا با خوردن غذا و استفاده از محصولاتی که به طور طبیعی سرشار از مس و پانتوتنیک اسید هستند ، مانند روغن دانه خرما ، ملانین کافی تولید کند.

    1400/7/2 12:07
  • Yamary 83 :

    روغن خرما علاوه بر جلوگیری از شوره سر و آکنه پوست سر ، به دلیل خواص مرطوب کنندگی آن نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اسیدهای چرب امگا -6 و امگا -9 موجود در روغن به کنترل از دست دادن آب کمک می کند بنابراین رطوبت مو دست نخورده باقی می ماند و کوتیکول ها بسته می شوند. برای احیای موهای خشک و شکننده ، توصیه می کنیم از محصولات مراقبت از مو تهیه شده با روغن خرما استفاده کنید.

    1400/7/2 12:08
  • Yamary 83 :

    روغن هسته خرما از دانه خرما با روش استخراج سوکسله به دست می آید. روغن هسته خرما عمدتاً از چهار اسید چرب اولئیک ، لینولئیک ، لوریک و پالمیتیک اسید تشکیل شده است.

    1400/7/2 12:13
  • Yamary 83 :

    استفاده از روغن دانه خرما بر روی پوست اثرات محافظتی در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UV-B را در مقایسه با پوست استفاده شده با روغن هسته خرما تایید کرده است. به طور مشابه مطالعه نشان داد که روغن هسته خرما می تواند پوست انسان را ترمیم کند که می تواند به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی باشد. وجود آنتی اکسیدان های طبیعی مانند فنل ها و توکوفرول ها در روغن هسته خرما قادر بود از آسیب اکسیداتیو کراتینوسیت ها ناشی از قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن بر روی پوست جلوگیری کند. علاوه بر این ، آنها همچنین دریافتند که روغن هسته خرما می تواند از پوست در برابر آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از پراکسید هیدروژن (H2O2) از طریق فرآیند پراکسیداسیون لیپیدی محافظت کند که بهتر از روغن زیتون است.

    1400/7/2 12:16
  • Yamary 83 :

    نازک شدن موها جزء طبیعی فرآیند پیری است. ریزش مو توسط عوامل زیادی ایجاد می شود. اما این ایده اصلی است: هنگامی که سلول های ما انرژی کافی تولید نمی کنند ، تمام اندام های ما - از جمله فولیکول های مو - شروع به پیری می کنند. در نتیجه ، رشد موها کند شده و ریزش به زودی آغاز می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، شما نیاز به ویتامین B2 و اسیدهای آمینه دارید تا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. روغن خرما دارای اسید آمینه و ریبوفلاوین (ویتامین B2) بالایی است که می تواند به طور موثری ریزش مو را مهار کند. اسید آمینه در تولید کراتین ، پروتئینی که مسئول تقویت فولیکول ها و افزایش قابلیت ارتجاعی مو است ، ضروری است. از طرف دیگر ریبوفلاوین نقش عمده ای در تولید انرژی و بازیابی عملکرد و توسعه سلولی دارد.

    1400/7/2 12:18
  • Yamary 83 :

    محیطی ایده آل برای رشد موهای سالم مورد نیاز است. و نیازی نیست که به دور نگاه کنیم. پوست سر جایی است که موها تغذیه خود را دریافت می کنند ، بنابراین همیشه باید در بهترین حالت برای حمایت از رشد مناسب موها باشد. روغن خرما شامل مقادیر فراوان اسیدهای چرب امگا 6 است که چربی های چند غیر اشباع هستند و تغذیه کننده پوست سر هستند. به غیر از این ، روغن خرما همچنین سرشار از اسید لوریک است ، یک اسید چرب اشباع شده که حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این امر با از بین بردن شوره سر و آکنه به ایجاد محیط مطلوب برای رشد مو کمک می کند.

    1400/7/2 12:19
  • Barbie 728 :

    هسته خرما دارای چندین خواص دارویی شگفت انگیز است. هسته خرما به جلوگیری از کلیه و کبد در برابر سمیت یا آسیب ، مفید در دیابت ، غنی از آنتی اکسیدان ها ، جلوگیری از آسیب DNA و مبارزه با عفونت های مختلف ویروسی کمک می کند.

    1400/7/2 12:32
  • Barbie 728 :

    هسته خرما از آسیب DNA جلوگیری کنید بر اساس یک مطالعه ، هسته خرما در برابر آسیب کبدی ناشی از شیمیایی و آسیب DNA اکسیداتیو ، اثر دفاعی نشان داده اند. هسته خرما در برابر مسمومیت کبدی محافظت می کنند و این اثر محافظتی کبدی ممکن است به فعالیت های آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داده شود.

    1400/7/2 12:32
  • Barbie 728 :

    هسته خرما در درمان مشکلات قند خون مفید است هسته خرما در درمان مشکلات مربوط به قند خون ، دیابت و عوارض مربوط به آن مفید هستند. بر اساس تحقیقات اخیر ، دانه ها اثرات محافظتی بالقوه ای را در برابر عوارض اولیه دیابتی کبد و کلیه نشان داده اند.

    1400/7/2 12:33
  • Barbie 728 :

    هسته خرما و عوامل ضد ویروسی دانه خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس های بیماری زای مختلف انسان عمل می کند. این می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از انواع عفونت های ویروسی مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که عصاره هسته خرما توانایی قوی در جلوگیری از عفونی بودن را نشان می دهد و از لیز باکتریایی به طور کامل جلوگیری می کند.

    1400/7/2 12:33
  • Barbie 728 :

    هسته خرما از آسیب کلیه و کبد جلوگیری کنید دانه های خرما سرشار از پروآنتوسیانیدین ها هستند که در واقع به محافظت از کبد و کلیه در برابر آسیب کمک می کند. یک مطالعه بیان می کند که عصاره دانه خرما غنی از پروآنتوسیانیدین ها در برابر مسمومیت ناشی از شیمیایی کلیه و کبد محافظت می کند.

    1400/7/2 12:34
  • Barbie 728 :

    هسته خرما آنتی اکسیدان است دانه های خرما سرشار از آنتی اکسیدان هستند و دارای آنتی اکسیدان و قابلیت مهار رادیکال های آزاد هستند. این به بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در تحقیقی اخیر ، پتانسیل آنتی اکسیدانی هیدرولیزات پروتئین بذر خرما می تواند به عنوان یک ماده غذایی بالقوه برای ارتقاء سلامت مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیقی دیگر مشخص شد که دانه های خرما ایرانی مواد قوی رادیکال گیر هستند و می توانند به عنوان منبع خوبی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای مصارف دارویی و تجاری در نظر گرفته شوند.

    1400/7/2 12:34

بیشتر بخوانید