طرز تهیه باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند

باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در ایران باقالی پلو است.معمولا در فصل تابستان باقالی را برای فصول دیگر فریز می کنندبنا به سلیقه، بعضی ها نصف یعنی 2 لپه و بعضی افراد یک برش در باقالی می دهند و از قسمت طول به 4 قسمت تقسیم می کنند. معمولا باقالی پلو با ماهیچه گوسفند، گوشت گردن گوسفند، گوشت تکه ای گوسفند و گوساله و مرغ تهیه می شود . که اصیل ترین آن با ماهیچه گوسفند است. مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می تواند بنا به دلخواه خودتان زیاد یا کم شود در صورتی که رژیم لاغری دارید و برنج کمتر مصرف می کنید باقالی را زیادتر کنید و بالعکس برنج را کمتر . میزان گوشت و نمک و ادویه جات غذا بنا به ذائقه خودتان کم یا زیاد شود. این طرز تهیه باقالی پلو برای ۴ نفر است با سیارک همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو مجلسی

باقالی سبز تازه وترد شسته شده و ریز شده۳ پیمانه

شوید تازه، شسته شده و خرد شده نیم کیلو
برنج ۴ پیمانه
گوشت ماهیچه متوسط برای هر نفر یک عدد  
پیاز ۱ عدد درشت
سیر 4 حبه

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

برای کسانی که حتما در غذاهای گوشتی رب دوست دارند.

فلفل دلمه ای 1/4 فلفل متوسط

آبلیمو 3 قاشق غذا خوری
روغن مایع به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

 

 

دستور پخت و طرز تهیه باقالی پلو مجلسی

طبق معمول برای  پخت انواع گوشت ها  پیاز و سیرها را به صورت نگینی ریز  و جداگانه به همراه روغن تفت دهید تا نرم و طلایی شوند.فلفل دلمه ای را ریز کرده کمی تفت دهید.
گوشت را پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید. حالکمی آب بریزید و  بعد از جوش آمدن ،حرارت را کم کنیدتا گوشت کاملا بپزد. بعد از پخته شدن کامل گوشت می توانید نمک ، کمی رب (بنا به ذائقه خودتان) ، آبلیمو را بریزید و بگذارید چند دقیقه با هم بجوشند. (کلا در تهیه ماهیچه و گوشت برای انواع پلو مثل باقالی پلو و چلو گوشت از رب استفاده نمی کنم برای ترشی از آبلیم و برای رنگ آب گوشت از زعفران ساییده و حل شده در آب استفاده می کنم.)

در یک قابلمه کوچک مقداری آب می ریزیم تا جوش بیاید حال باقالی را می ریزم تا نیم پز شود و از روی حرارت برمی داریم و آبکش می کنیم. باقالی در زمان پخت کف زیادی تولید می کند برای همین بهتر است که کف را با کفگیر برداریم و جدا از برنج آبکش کنیم .

برنج را کمی زنده تر نسبت به برنج سفید آماده کنید، قبل از برداشتن از روی حرارت باقالی نیمه آماده و شوید های خرد شده را بریزید و هم بزنید ، بعد از 3 تا 4 قل جوشیدن از روی حرارت بردارید و آبکش کنید.
ته دیگ خوشمزه را به یکی از پنج روش که در مقاله طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با ته دیگ خوشمزه 5 مدل آورده ام آماده کنید و حال باقالی پلو را با کفگیر در قابلمه بریزید
کمی آب و روغن  و زعفران آماده روی برنج می ریزیم درب قابلمه را می بندیم شعله را زیاد می کنیم تا دم برنج گرفته شده به این صورت که برنج بخار کند و روی درب قابلمه از داخل قطرات آب بچسبد. حال شعله را کم کنید تا برنج روی حرارت ملایم دم بکشد.

 

 

تزیین باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند

تزیین باقالی پلو مجلسی با ماهیچه گوسفند

هر کدام از ماهیچه های پخته شده را به آرامی بردارید تا گوشت از استخوان جدا نشود و در طرف مناسب قرار دهید یا در کنار بشقابی که می خواهید باقالی پلو را بکشید . حال آب باقالی پلو را از صافی رد کنید و با پشت قاشق پیاز و سیر و فلفل دلمه ای های پخته شده را له کنید تا کاملا مزه شان از صافی رد شود . آب گوشت را در کاسه های کوچک به تعداد بریزید و در کنار بشقاب هر نفر بگذارید.

 

 

نکات مهم در تهیه باقالی پلو مجلسی

در صورتی که باقالی پلو را برای خودتان می پزید و از برنج ایرانی استفاده می کنید می توانید برنج را بصورت کته آماده کنید و در اواخر پخت باقالی و شوید خرد شده را اضافه نمایید.
در صورتی که دانه دانه شدن پلو و باقالی پلو برایتان اولویت دارد حتما برنج را از قبل با نمک و آب ولرم خیس کنیدزمان برای خیس خوردن برنج به نوع برنج بستگی دارد.
برای دم کردن باقالی پلو یا هر پلو دیگری به جای قابلمه می توانید از پلو پز استفاده کنید حرارت یکسان در کف پلوپز باعث می شود برنج و ته دیگ بهتر شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید