آیا آلودگی هوا در کاهش طول عمر اثرگذار است؟

بحران در قاره کهن

(سیارک) دیدگاه عموم مردم و دانشمندان بر این امر است که چهار و نیم میلیارد نفر از مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند که دو برابر آلوده تر از,  حداکثر آلودگی  از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی می باشد.

این شاخص بیانگر این امر است که افزایش میزان آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی که توسط خودرو و کارخانجات تولید می شود اگر از حد استاندارد خود خارج شود سلامت افراد را به خطر می اندازد با این حال از طریق آلودگی وحشتناک بیشتر از این بر سلامت انسان به طور دقیق و واضح ای اندازه گیری نشده بود اما اخیراً پژوهشی صورت گرفته که در نشریه علمی PNAS مشروح آن منتشر شده است.

بر اساس این پژوهش مردم شمال چین به دلیل اعمال سیاست‌های خاص دولت این کشور در معرض ۴۶ درصد آلودگی بیشتری نسبت به مردم جنوب چین و مردم بقیه قسمت‌های جنوب قاره آسیا قرار دارند و این آلودگی باعث شده طول عمر ساکنان این مناطق به شکلی اجبار گونه ۳۷ ماه کوتاه‌تر از مردم نواحی دیگر قاره آسیا باشد. از عوامل این بحران می توان به توزیع زغال سنگ رایگان در نواحی شمالی چین به منظور جلوگیری از مهاجرت مردم این نواحی جنوب چین می‌باشد. که سبب شده است تا مردم با  آلودگی اجباری در این منطقه نسبت به سایر مناطق چین و سایر مناطق آسیا زندگی کنند و این چارچوب بررسی وضعیت حالت ایده‌آل برای بررسی و مقایسه اثر آلودگی هوا و طول عمر انسان به وسیله پژوهشگران و اندیشمندان می باشد. بر مبنای پژوهش و با آنالیزاز ذرات معلق در هر متر مکعب هوا معین گردید که حدود ۷ ماه و نیم از عمر افراد ساکن در مناطق آلوده کاسته می شود و هنگامی که در مجموع افرادی که در یک محیط و در یک مجموعه شهری زندگی می کنند جمع شود مقدار طول عمر بسیار زیادی را که جمع طول عمر کاسته شده کل افراد می باشد را  شامل می شود. 

بحران مشابه در ایران

البته این بحران نه تنها  در کشور چین و یا سایر شهرهای این کشور نمود می‌یابد بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز امروزه با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان می باشند.

کشور ایران نیز به دلیل اعمال سیاست‌های چالش برانگیز در طول سه دهه اخیر آلودگی شدید در حوزه شهرها مواجه شده است که به طور غیر قابل باوری سبب کاهش طول عمر افراد می گردد البته در خصوص کشور ایران پژوهش های معتبر و قابل استنادی صورت نپذیرفته است اما وضعیت کنونی شهرهای کشور ایران خود گواهی بر اوضاع نامطلوب آلودگی هوا در این شهرها می باشد که به نوعی بیشتر شهرهای بزرگ ایران و کلان شهرها به این چالش دست به گریبان است.

راه چاره چیست؟

اما چه باید کرد که این چالش دست از سر شهرها و کشورهای ما بر دارد و به نوعی مسئله طول عمر افراد  و مسئله سلامتی افراد را از تیر رس خود خارج سازد.

برنامه ها و راهبردهای گوناگونی را در این راستا می توان ارائه داد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و توجه به سوخت‌های جایگزین همانند انرژی های پاک خورشیدی و بادی باشد همچنین با تغییر مکان گزینی کاربری های آلاینده نظیر کارخانجات به بیرون از شهرها می توان از درصد آلودگی این صنایع آلاینده در خصوص شهرها به طور فزاینده‌ای کاسته شود.

در سیارک بخوانیم:

آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ 

توسعه خدمات دیجیتال شهری، راه مقابله با آلودگی هوا است

آثار آلودگی هوا روی اعصاب مردم قابل مشاهده است 

چند فناوری نوین برای حل معضل آلودگی هوا 

راهکار پاناسونیک برای مقابله با آلودگی هوا! 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید