رفع بوی بد دهان 10 راه

بوی بد دهان از جمله مسائلی است که می تواند پیامدهای بسیار ناخوشایندی برای افراد به همراه داشته باشد. از جمله عواملی که می توانند مسبب بوی بد دهان شوند می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی بیماری ها، خوردن غذاهایی که بیش از حد چاشنی دارند، مصرف دخانیات، مصرف برخی از داروها و حتی خشکی دهان اشاره کرد. شاید هر کسی راحتی لازم را برای گوشزد کردن این مسئله به شما را نداشته باشد، با این حال، یک دوست خوب و یا یکی از اعضای خانواده شما حتما در صورت داشتن چنین مسئله ای به شما خواهند گفت. حال اگر از این مسئله اطمینان نداشته باشید، با خواندن این مقاله به طور دقیق تر به مسائلی که مسبب بوی بد دهان که بر اثر بیماری های داخلی بدن نباشد، پی خواهید برد و نیز با راهکارهایی برای رهایی از آن آشنا خواهید شد. با سیارک همراه باشید.

خوردن قرص نعنا

اگر برای ناهار خود ساندویچی خورده باشید که در آن از مقدار زیادی چاشنی و ادویه جات استفاده شده بوده باشد، بهتر است بدانید که بوی این گونه ادویه ها برای چند ساعتی در دهان باقی خواهند ماند و نفس فرد را تحت الشعاع قرار می دهند. بنا بر این توصیه می شود که در کشوی میز محل کار خود همیشه چند عدد قرص نعنا داشته باشید (و یا در کیف دستی که کوله پشتی تان) و به این صورت تا زمانی که موقعیتی برای مسواک زدن پیدا کنید، از بوی بد دهان در امان باشید.

استفاده از دهان شویه

یکی دیگر از راهکارهایی که به واسطه آن می توان از باکتری های موجود در دهان رهایی یافت، استفاده از دهان شویه های ضد باکتری است. تنها نکته ای که بهتر است به خاطر داشته باشید این است که تا جایی که برای تان مقدور است، از آن دسته از دهان شویه هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود الکل نداشته باشد، توانایی از بین بردن باکتری های موجود در دهان را داشته باشد و در نهایت سبب خشک شدن دهان نشود. منتول و اکالیپتول از جمله موادی هستند که به طور معمول در دهان شویه ها و به جای الکل مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشیدن چای سبز

پلی فنل هایی در چای وجود دارد که بنا به تحقیقات انجام شده خاصیت ضد میکروبی و خوش بو کننده دارد، بنا بر این، می توان پس از هر وعده غذایی یک فنجان کوچک چای سبز خورد تا به این واسطه از تجمع آن دسته از گازهایی که در دهان سبب شکل گیری بوی بد می شوند، جلوگیری شود. تنها نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که چای سبز نیز، همانند هر چای دیگری حاوی مقادیری کافئین است و به همین خاطر پس از صرف وعده غذایی شب خود بهتر است از خوردن آن خودداری کنید، چرا که می تواند در خواب تان اختلال ایجاد کند.

خوردن میوه و سبزی بیشتر

بوی بد دهان هم بهانه دیگری می شود برای این که از شما بخواهیم مصرف میوه و سبزیجات خود را در طول روز افزایش دهید: میوه و سبزیجات، به طور کلی حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و برای خوردن شان لازم است نسبتا بیشتر از سایر خوراکی ها جویده شوند، به خاطر همین جویدن بیشتر دندان ها تمیز می شوند. بنا بر این کافی است شروع به جویدن توت فرنگی، پرتغال یا اسفناج کنید و علاوه بر تأمین ویتامین سی مورد نیاز خود، به از بین بردن باکتری های موجود در دهان تان نیز کمک کنید.

کاهش مصرف خوراکی هایی که در آن از شکر استفاده شده است

مطمئنا کسانی که عادت دارند در طول روز تعداد زیادی آب نبات و شیرینی های دیگر این چنینی بخورند، کمکی به سلامتی خود نمی کنند و اگر این عادت را متوقف کنند، علاوه بر فوایدی که متوجه سلامتی خود می کنند، از بوی بد دهان نیز تا حدود زیادی در امان خواهند ماند، چرا که تحقیقات نشان داده مصرف خوراکی های حاوی شکر یکی از عوامل اصلی بوی بد دهان است.

نوشیدن آب بیشتر

یکی دیگر از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که به هنگام عدم تولید بزاق کافی در دهان، ذراتی که مسبب اصلی بوی بد دهان هستند، از بین نخواهند رفت و در دهان جای گیر می شوند. برای نمونه می توان به بوی بد دهان به هنگام صبح اشاره کرد که بیشتر افراد از آن رنج می برند: در حقیقت علت اصلی این مسئله همین کاهش تولید بزاق در دهان است. زمانی که خواب هستیم، به مراتب بزاق کمتری نسبت به حالت بیداری تولید می کنیم. توصیه ای که در این باره می شود این است که در طول روز حداقل هشت لیوان آب لازم برای بدن خود را بنوشید. این را هم به خاطر داشته باشید که داروهایی چون آنتی هیستامین ها (داروهای ضد حساسیتی چون سیتریزین و لوراتادین) هم می توانند سبب خشکی مضاعف دهان شوند.

عوض کردن مسواک قدیمی

احتمالا از این مسئله آگاهی دارید که تقریبا هر سه ماه یک بار بهتر است مسواک را عوض کرد، به خصوص اگر ظاهر مسواک قدیمی تان کهنه شده باشد. می توانید در آغاز روز نخست هر فصل یک مسواک جدید تهیه کنید؛ این گونه دیگر هیچ گاه این مسئله را فراموش نخواهید کرد.

در سیارک بخوانیم:مناسب ترین زمان برای مسواک زدن 

عصر اطلاعات و تکنولوژی استفاده از مسواک 

جویدن اسفناج

این راهکار برای آن دسته از افرادی است که معمولا از بوی بد دهان رنج نمی برند و تنها قصد دارند بوی پیاز یا سیری که در غذایی به خصوص بوده است را از بین ببرند که در این صورت می توان با جویدن اسفناج تا حدود زیادی آن بو را از بین برد.

مسواک زدن سطح زبان

ممکن است در نگاه اول این مسئله برای تان عجیب به نظر برسد، با این حال، می توان با مسواک زدن سطح زبان باکتری ها و ذرات قرار گرفته بر آن در طول روز را تا حدود زیادی پاک کرد. می توانید به سادگی و به هنگام مسواک زدن دندان های تان این کار را انجام دهید و یا این که دستگاه مخصوص به پاک کردن زبان خریداری کنید و باکتری های مسبب بوی بد دهان را از بین ببرید.

در سیارک بخوانیم: تمیز کردن زبان 

مصرف نکردن دخانیات

البته اگر عادت به کشیدن سیگار داشته باشید، مطمئنا تا کنون افراد بسیاری شما را از ضررات آن آگاه کرده اند، با این حال بد نیست اگر این جا هم دوباره در این باره صحبت شود. بوی بد دهان، یکی از عوارض مستقیم سیگار کشیدن است و تقریبا تمامی افراد سیگاری از این مسئله رنج می برند، بنا بر این بهتر است برنامه ریزی مشخصی کرده و این عادت رفتاری خود را هر چه سریع تر متوقف کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    بوی بد دهان بعضی وقتا از بیماریهای داخلی بدن خبر می دهد. فکر کنم باید ازمایش خون بدیم

    1397/7/24 15:16
  • ManuelNow 853 :

    هر بار که پزشک شخصی سعی می کرد برخی از قوانین بهداشت شخصی را برای مائو توضیح دهد، مائو عبارت "ببرها هرگز دندان های خود را مسواک نمی زنند." را می گفت . صبح ها دهانش را با چای سبز می شست و برگ های چای را می جوید. به همین دلیل، پلاک سبز رنگی روی دندان هایش ایجاد شد که بیشتر شبیه گل و لای بود. دندانپزشک او با انزجار از پلاک های سبزی که دندان های مائو در طول سال ها تبدیل به آنها شده بود صحبت کرد.

    1400/12/14 13:27
  • ManuelNow 853 :

    طبق یک نسخه، دلیل این امر کودکی دهقانی فقیر حاکم بزرگ آینده مائو بود. البته، فقرا هیچ ایده ای در مورد مسواک نداشتند، خیلی کمتر می دانستند چگونه از آن استفاده کنند. آنها فقط از خلال دندان درشت استفاده می کردند که بزرگترین تکه های غذا را از شکاف بین دندان ها جدا می کرد. این که آیا مائو هرگز یاد نگرفت که چگونه از مسواک استفاده کند و فلسفه "ببر" را در زیر آن خلاصه کند، یا سعی کرد چیزی در تقابل با غرب ثابت کند، اکنون نمی توان دانست.

    1400/12/14 13:28
  • ManuelNow 853 :

    طبق یک نسخه، دلیل این امر کودکی دهقانی فقیر حاکم بزرگ آینده مائو بود. البته، فقرا هیچ ایده ای در مورد مسواک نداشتند، خیلی کمتر می دانستند چگونه از آن استفاده کنند. آنها فقط از خلال دندان درشت استفاده می کردند که بزرگترین تکه های غذا را از شکاف بین دندان ها جدا می کرد. این که آیا مائو هرگز یاد نگرفت که چگونه از مسواک استفاده کند و فلسفه "ببر" را در زیر آن خلاصه کند، یا سعی کرد چیزی در تقابل با غرب ثابت کند، اکنون نمی توان دانست.

    1400/12/14 13:30
  • ManuelNow 853 :

    به هر حال، حتی امروز، در قرن بیست و یکم، بسیاری از چینی های روستایی همچنان به شستشوی دهان خود طبق روش مائو تسه تونگ ادامه می دهند و کاملاً از مسواک و خمیر دندان غافل می شوند. برای اصلاح این وضعیت، حتی یک کمیته ملی بهداشت دهان و دندان چین ایجاد شد.

    1400/12/14 13:32
  • ManuelNow 853 :

    طبق خاطرات پزشک شخصی کوان یانچی که بعداً به عنوان کتاب جداگانه ای با عنوان زندگی خصوصی مائو تسه تونگ منتشر کرد، مائو عادات زیادی داشت که حتی هم عصرانش را شوکه کرد. از جمله، مد خاص مائو تسه تونگ، طول عمر بود. اول از همه، او سعی کرد تا حد امکان زندگی خود را طولانی کند و فعالانه از خدمات صیغه های جوان، ترجیحاً باکره استفاده می کرد. رهبر چین به نوعی با نگرش خاصی به بهداشت مسئله طول عمر را حل کرد. او هرگز خود را نشست، فقط با حوله های داغ مرطوب خود را پاک کرد، یا بهتر است بگوییم که او را پاک کردند. جای تعجب نیست که با این شیوه زندگی، مائو توسط یک بیماری مقاربتی - تریکومونیازیس گرفت. مائو تسه تونگ عمر طولانی داشت، اما رکورد نشکست. او پس از دو حمله قلبی شدید در سن 82 سالگی درگذشت.

    1400/12/14 13:35

بیشتر بخوانید