عواملی که باعث بدتر شدن آلرژی پوستی می شود

(سیارک) :عوامل یا شرایط زیادی می تواند علائم آلرژی پوستی را که بیشتر در حال حاضر باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن، تشدید چرخه خارش و افزایش آسیب به پوست می شود، را بدتر کند. این عوامل می تواند به دو بخش اصلی تقسیم شود : محرک ها و آلرژن ها. عوامل عاطفی و برخی عفونت ها و بیماری ها نیز می توانند بر آلرژی پوستی تاثیر بگذارند.


محرک ها موادی هستند که مستقیما بر پوست تاثیر می گذارند و زمانی که در غلظت بالا تماسی طولانی وجود دارد، باعث می شود که پوست قرمز و خارشی شود یا بسوزد. خیس و خشک کردن مکرر پوست ممکن است بر عملکرد مانعی پوست تاثیر بگذارد. همچنین، الیاف پشمی یا مصنوعی و لباس های چسبنده زمخت یا نازک می تواند پوست را مالش داده، باعث التهاب شده و مسبب شروع چرخه خارش شود. صابون ها و مواد شوینده ممکن است تاثیر خشک کنندگی داشته باشند و باعث بدترشدن خارش شوند و برخی عطرها و لوازم آرایشی ممکن است پوست را تحریک کنند. قرار گرفتن در معرض برخی مواد، مانند حلال ها، گردوغبار، یا شن و ماسه نیز ممکن است شرایط را بدتر کند. دود سیگار ممکن است پلک ها را تحریک کند.(سیارک)
آلرژن ها موادی در غذاها، گیاهان، حیوانات یا هوا هستند که پوست را ملتهب می کنند زیرا سیستم ایمنی بدن در برابر این مواد واکنش زیادی نشان می دهد. التهاب حتی زمانی که شخص در برابر مقادیر اندک این مواد برای مدت محدودی قرار می گیرد نیز اتفاق می افتد. اگرچه مشخص شده است که آلرژن در هوا، مانند گرد و غبار ریز،گرده ها، کپک ها و شوره مو یا پوست حیوانات ممکن است علائم آلرژی پوستی را در برخی افراد بدتر کند، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا تنفس این آلرژن ها یا نفوذ واقعی آن ها به پوست باعث این مشکلات می شود. وقتی که افراد مبتلا به آلرژی پوستی در تماس با یک محرک یا آلرژی که به آن حساس هستند قرار می گیرد، سلول های تولید کننده التهاب فعال می شوند. این سلول ها مواد شیمیایی ای را رها می کنند که باعث خارش و قرمزی می شود. همانطور که فرد با خاراندن و مالش پوست پاسخ می دهد، آسیب بیشتری رخ می دهد.
محرک های رایج
- الیاف پشمی یا مصنوعی
- صابون ها و مواد شوینده
- برخی عطرها و لوازم آرایشی
- موادی مانند کلورین، روغن های معدنی یا حلال ها
- گرد و غبار یا شن و ماسه
- دود سیگار
کودکان مبتلا به آلرژی پوستی گرایش به داشتن شیوع بالای آلرژی غذایی تا موادی که در مکان های عمومی موجود است دارند. یک واکنش آلرژیک به غذا ممکن است باعث التهاب پوستی (به طور کلی یک جوش قرمز خارش دار)، علائم گوارشی (درد شکم، استفراغ، اسهال) و/یا علائم دستگاه تنفس فوقانی (گرفتگی، عطسه و خس خس سینه) شود. رایج ترین آلرژی زا (ایجاد کننده آلرژی) غذایی تخم مرغ ها، شیر، بادام زمینی، گندم، سویا، آجیل های درختی، صدف و ماهی می باشد.(سیارک
علاوه بر محرک ها و آلرژن ها، عوامل عاطفی، عفونت های پوستی و درجه حرارت و آب و هوا نقشی در آلرژی پوستی بازی می کنند. اگرچه این بیماری به خودی خود توسط عوامل عاطفی ایجاد نمی شود، می تواند با استرس، خشم و ناامیدی، بدتر شود. مسائل شخصی یا تغییرات اصلی زندگی مانند طلاق، تغییر شغل، یا مرگ عزیزان، نیز می تواند این بیماری را بدتر کند.
حمام کردن بدون مرطوب کننده مناسب بعد از حمام یک عامل رایجی است که باعث عود آلرژی پوستی می شود. رطوبت پایین زمستان یا آب و هوای خشک در طول سال برخی مناطق جغرافیایی همانند خانه بیش از حد گرم و حمام و دوش داغ یا طولانی، می تواند باعث بدتر شدن بیماری شود. عرق کردن و خنک شدن متناوب می تواند باعث عود بیماری در برخی افراد شود. عفونت باکتریایی نیز می تواند باعث آن شود یا شدت آلرژی پوستی را افزایش دهد. اگر بیماری تجربه عود ناگهانی بیماری را دارد، پزشک ممکن است عفونت را بررسی کند.
درمان آلرژی پوستی
درمان وقتی موثرتر است که همکاری ای که شامل بیماری، اعضای خانواده و پزشک است، گسترش یابد. پزشک یک برنامه درمانی را بر پایه ی سن بیمار، علائم و سلامت عمومی مطرح خواهد کرد. بیمار یا اعضای خانواده فراهم کننده ی درمان نقش بزرگی در موفقیت درمان با دنبال کردن به دقت دستور العمل های پزشک و توجه کردن به آنچه که مفید یا غیر مفید است، ایفا می کند. بیشتر بیمارها بهبود مراقبت از پوست خود و تغییرات سبک زندگیشان را گزارش خواهند داد.
دو هدف اصلی در درمان آلرژی پوستی در درمان پوست و جلوگیری از عود آن وجود دارد. برای بیماری و اعضای خانواده، توجه داشتن به هرگونه تغییر در وضعیت پوست در پاسخ به درمان و پافشاری در شناسایی درمانی که ظاهرا بهتر جواب می دهد، مهم است.
داروها : انواع داروها برای درمان آلرژی پوستی استفاده می شوند.
کرم ها وپمادی کورتیکواستروئید چندین سال است که برای درمان آلرژی پوستی و دیگر بیماری های خود ایمنی تاثیرگذار بر پوست استفاده می شود. (سیارک
هنگامی که کروتیکواستروئیدهای موضعی موثر نباشد، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید بدنی را تجویز کند که یا خورده می شود یا بجای استفاده مستقیم روی پوست، تزریق می شود. معمولا این داروها فقط در موارد مقاوم و تنها برای دوره های زمانی کوتاه استفاده می شود.
آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های پوستی ممکن است لازم باشند. اگر عفونت ها ویروسی یا قارچی باشند، پزشک همچنین ممکن است داروهای خاصی برای درمان این عفونت ها تجویز کند.
برخی آنتی هیستامین ها که باعث خواب آلودگی می شوند، می تواند خاراندن در طول شب را کاهش داده و هنگامی که دارو قبل از خواب مصرف می شود، اجازه خواب راحتتری را می دهد. این تاثیر می تواند به ویژه برای بیمارانی که خاراندن شبانه باعث بدتر شدن بیماری آنها می شود، مفید باشد.
مهارکننده های موضعی کلسینورین باعث کاهش التهاب در پوست و کمک به جلوگیری از عود آن می باشد.
مرطوب کننده های ترمیم کننده مانعی باعث کاهش از دست رفتن آب بدن و خدمت به بازسازی پوست می باشد.
نور درمانی : استفاده از اشعه ماوراء بنفش A و یا امواج نوری B، به تنهایی یا در ترکیب، می تواند یک درمان موثر برای درماتیت های معتدل تا متوسط باشد. اگر دکتر فکر می کند که نور درمانی ممکن است برای درمان علائم آلرژی پوستی مفید باشد، او از حداقل قرار گرفتن لازم در معرض آنها استفاده خواهد کرد و به دقت پوست را نظارت خواهد کرد.(سیارک

- آلرژی پوستی چیست؟

- چه کسی آلرژی پوستی دارد؟

- علل آلرژی پوستی

- علائم آلرژی پوستی

- مراحل آلرژی پوستی

- تشخیص آلرژی پوستی

- آلرژی پوستی و کیفیت زندگی

- درمان آلرژی پوستی در نوزادان و کودکان

- انواع اگزما - درماتیت

- گرده های آلرژی زا

- چه تحقیقی در زمینه آلرژی پوستی انجام شده است

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.(سیارک

مترجم توسط itrans.ir  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید