شیوع بالای کمبود ویتامین D در میان افراد میانسال و سالمند

پوکی استخوان به یک مشکل عمده بهداشت عمومی جهانی تبدیل شده ، و با افزایش مرگ و میر، عوارض همراه با آن، و کاهش کیفیت زندگی همراه شده است . کشورهایی مانند چین، با یک اقتصاد به سرعت در حال توسعه و پیری جمعیت بالا، در حال تجربه یک بیماری همه گیر پوکی استخوان در حال رشد می باشند. بسیاری از عوامل خطر پوکی استخوان شناسایی شده اند که در این میان ویتامین D به طور کلاسیک نقش مهمی در تنظیم کلسیم و متابولیسم استخوان بازی می کند . عواقب شناخته شده کمبود ویتامین D عبارتند از هایپرپاراتیروئیدیسم ثانویه، از دست دادن پر شتاب استخوان، افزایش دگرگونی استخوان، ضعف عضلانی مبدائی (نزدیک به مرکز بدن)، افزایش نوسان بدن، افت، پوکی استخوان و شکستگی ها می باشد. شواهد جمع آوری شده نشان می دهد که در مطالعات مشاهده ای در کشورهای غربی سطوح ویتامین D به طور معکوس با پوکی استخوان ارتباط دارد .

استئوپروز یا پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

بررسی اجمالی پوکی استخوان


شیوع کمبود ویتامین D در سراسر جهان افزایش یافته است. حتی در کشورهایی با نور خورشید فراوان، عدم کفایت ویتامین D در 64 درصد از زنان یائسه دچار پوکی استخوان مشاهده شده است. بین 40٪ تا 100٪ از سالمندان ایالات متحده و مردان و زنان غیر بستری اروپا به صورت کمبود یا نارسائی ویتامین D طبقه بندی شده اند
تجزیه و تحلیل رگرسیون منطقی چندگانه نشان داد که CHD، چاقی، چربی خون، سن، جنسیت زن، و سیگار کشیدن پیش بینی کننده قابل توجه از کمبود ویتامین D بودند، در حالی که مصرف چای، فعالیت فیزیکی متوسط، مصرف شیر، مصرف مکمل ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظ بودند. پیش بینی کننده های قابل توجهی از کمبود ویتامین D در زنانی که CHD، چاقی، چربی خون و سن مسن تر داشتند وجود داشت، در حالی که مصرف چای، فعالیت فیزیکی متوسط، مصرف شیر، مصرف مکمل ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظ بودند. در مردان ، اختلال چربی خون، چاقی، سیگار کشیدن، CHD، و سن پیش بینی  قابل توجهی از کمبود ویتامین D بودند، در حالی که مصرف چای، فعالیت فیزیکی متوسط، مصرف شیر، و قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظ بودند.پوکی استخوان در زنان  نسبت به مردان شایع ترمی باشد. 
فرض بر این است که جمعیت هایی که در مکان آفتابی زندگی می کنند، با احتمال کمتری از کمبود ویتامین D به دلیل آفتاب فراوان در طول سال مواجه اند ولی با این حال، نتایج حاصل از مطالعه حاضر این فرضیه را به چالش کشید.

افراد چاق ویتامین D کمتری از دسترسی زیستی به منابع پوستی و رژیم غذایی به دلیل تمایل برای ویتامین D جهت سپردن در بافت چربی دارند. در افراد چاق، افزایش غلظت ویتامین D خون کمتر از افراد غیر چاق بعد از یک مقدار خوراکی ویتامین D یا قرار گرفتن زیر تابش نور خورشید است. علاوه بر این، در بیماری هایی مانند CHD یا سکته مغزی که باعث ناتوانی می شود، کاهش فعالیت در فضای باز می تواند سطوح ویتامین D را پایین بیاورد، که به سوء جذب کلسیم ارتباط دارد و ممکن است منجر به هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه شود. هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه از دست دادن استخوان را تسریع و / یا بازگشت استخوان کمک می کند و زمینه افراد را برای شکستگی شکننده آماده می کند . علاوه بر این، مطالعه حاضر نشان داد که عوامل فوق همراه با سیگار کشیدن در مردان پیش بینی کننده مستقل از کمبود ویتامین D هستند، و اثرات تجمعی عوامل قابل توجه بود، در حالی که مصرف چای، فعالیت فیزیکی متوسط، مصرف شیر، مصرف مکمل ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید عوامل محافظ در برابر کمبود ویتامین D بودند. چنین مشاهداتی نشان می دهد که افراد با این عوامل خطر به ویژه از مکمل ویتامین D بالاتر و / یا غنی سازی مواد غذایی و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف چای بهره مند شوند. بنابراین، آزمایش های بالینی برای ارزیابی اثرات سودمند بالقوه محتمل ضروری است.
در مطالعه ما تفاوت جنسیتی در شیوع پوکی استخوان قابل توجه بود. میانگین سطح BMD مردان در مقایسه با زنان، که می تواند مربوط به کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی باشد  در مردان بیشتر بود. تراکم استخوانی عالی و نرخ کاهش استخوان کندتر ممکن است تا حدی به کاهش شیوع پوکی استخوان در مردان کمک کند .ترجمه  itrans.ir

پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید