ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

كروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند. از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را ویروس کرونا می گویند.

ویروس کرونا به شکل جدید به نام 2019-nCoV از پایان سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین گسترش پیدا کرد و باعث تعطیلی چندین شهر چین و ترس جهانی شد. این ویروس نوع جهش یافته همان ویروس از خانواده کرونا است.

تنها داروی کنترل کننده ویروس با نام K22 میتواند با نمونه ضعیف ویروس مقابله کند و در برابر MERS و SARS کاری از پیش نمی برد.

2019-nCoV یا ویروس ووهان بسیار مسری است و به آسانی از طریق هوا منتشر می شود. به همین دلیل باید مراقب برخورد با افراد مشکوک به بیماری بود.

 

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

2019-nCoV یا ویروس کرونا در مقایسه با سارس و مرس از همین خانواده ضعیف تر است و تلفات کمتری دارد. طبق گزارشات به دست امده تا امروز کروناویروس حدود 2.6% تلفات جانی ثبت کرده است که در مقایسه با SARS با 11% و MERS بالای 36% آمار کمی است. البته در مقایسه با مثلا آنفولانزا فصلی با حدود 0.1 درصد، آمار بالایی است.

نگرانی اصلی درباره ویروس کرونا جدید بیشتر از میزان تلفات، سرعت انتشار آن است، در صورتی که تعداد مبتلایان زیاد شود امکانات پزشکی قادر به پاسخگویی نخواهد بود و آمار کشته ها به شدت بالا خواهد رفت.

آیا کرونا در ایران مشاهده شده است؟

به گفته وزیر بهداشت تا زمان نوشتن این مقاله نمونه ای از این ویروس شناسایی نشده است، باتوجه به طولانی بودن زمان مشاهده علائم بیماری، ممکن است افرادی مبتلا شده باشند ولی هنوز علائمی نداشته باشند تا شناسایی شوند پس بهتر است از برخورد با اشخاصی که از مکان هایی که بیماری در آنجا دیده شده تا حد امکان پرهیز کرد. جالب است که بدانید ویروس MERS یکی از خطرناکترین ویروس های کرونا در سال 2015 در ایران نیز مشاهده شد. فرد بیمار از عربستان به ایران بازگشته بود و متاسفانه فوت کرد. در آن سال ویروس MERS در عربستان شایع شده بود و جان بیش از 774 نفر را گرفت.

 

درمان کرونا ویروس جدید

متاسفانه تا این لحظه درمان موثری برای ویروس کرونا پیدا نشده است، یک پزشک هندی مدعی شده با داروهای گیاهی ویروس کرونا را درمان می کند، او اعلام کرده که درمان گیاهی روی تب دنگی موثر است، ویروس تب دنگی توسط پشه آئدس به انسان منتقل می شود. این پشه به ببر آسیا مشهور است و در سال های اخیر جان بسیار از ساکنان مناطق استوایی را گرفته است.

 

آیا باید نگران ویروس کرونا جدید ووهان باشیم؟

خیر، اگر با ساکنان مناطق بیمار برخورد ندارید جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این ویروس فقط چند ساعت خارج از بدن زنده می ماند.

 

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید