چه چیزی باعث ایجاد حلقه آبی در اطراف عنبیه چشم می شود؟

 آرکوس سنیلیس

علت تغییر رنگ دور عنبیه چشم

با افزایش سن ، ساختار و شکل ظاهری بدن شما تغییر می کند. این طبیعی است و معمولاً جای نگرانی نیست. با تغییر پوست ، ساختار استخوان و رنگ مو به دلیل افزایش سن ، ممکن است چشم شما نیز تغییر کند.Arcus senilis ، آرکوس سنیلیس یک نیم دایره از رسوبات خاکستری ، سفید یا زرد در لبه خارجی قرنیه شما است ( چربی دور قرنیه چشم) ، لایه بیرونی شفاف جلوی چشم شما. از رسوبات چربی و کلسترول ساخته شده است. 

در بزرگسالان مسن ، آرکوس سنیلیس شایع است و معمولاً به دلیل افزایش سن ایجاد می شود. در افراد جوان ممکن است مربوط به سطح کلسترول بالا باشد.Arcus senilis را گاهی قوس قرنیه ، قوس پیری می نامند.

 

وجود حلقه هایی با رنگ آبی در اطراف عنبیه چشم - قسمت رنگی چشم - غیر معمول نیست. به این حالت قوس قرنیه ، قوس پیری (با قوز قرنیه فرق دارد)گفته می شود.

 

ممکن است ارتباطی بین شروع زودرس قوس قرنیه ، قوس پیری (که به آن arcus senilis نیز گفته می شود) و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چه چیزی باعث قوس قرنیه ، قوس پیری می شود و چه زمانی این مسئله باعث نگرانی می شود.

 

چرا دور عنبیه چشم من یک حلقه آبی وجود دارد؟

قوس قرنیه

 

حلقه های آبی اطراف عنبیه در اثر رسوب کلسترول در چشم ایجاد می شوند. این رسوبات در واقع سفید یا زرد رنگ هستند اما می توانند آبی رنگ به نظر برسند.

این ممکن است خطرناک به نظر برسد ، اما اینطور نیست. محققان تخمین می زنند که این شرایط در هر مکانی تأثیر می گذارد20 و 35 درصد منبع مورد اعتماداز افراد ، با افزایش سن به احتمال زیاد با رسیدن به سن 80 سالگی ، احتمال ابتلا به قوس قرنیه  تقریباً 100 درصد است.

 

برای افراد زیر 40 سال ، این شرایط نادر است و ممکن است باعث نگرانی شود. قوس قرنیه  در افراد زیر 40 سال نادر در نظر گرفته می شود. اگر در 30 سالگی یا قبل از آن مشاهده کنید که در اطراف چشم شما حلقه های آبی ایجاد شده است ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید.اگر سن شما زیر 40 سال است و متوجه علائم قوس قرنیه هستید با پزشک صحبت کنید.

 

چگونه حلقه آبی دور چشم بوجود می آید؟

قوس قرنیه

قوس قرنیه در چشم (سمت راست) و چشم سالم (سمت چپ)

علت آبی شدن دور چشم

قوس قرنیه ، قوس پیری اغلب توسط یک   حلقه آبی  که عنبیه شما را احاطه کرده مشخص می شود. حلقه ها همچنین می توانند خاکستری ، سفید یا مایل به زرد به نظر برسند.وقتی چشم خود را مشاهده می کنید ، ممکن است به نظر برسد که حلقه های قوس قرنیه ، قوس پیری درست در کنار عنبیه شما قرار دارند. رسوبات کلسترول که باعث تشکیل حلقه های قوس قرنیه ، قوس پیری می شوند در واقع در قرنیه شما ، لایه خارجی چشم شما قرار دارند.

 

اگر متوجه یک فیلم سفید مایل به شیری یا یک رنگ پریدگی روی کل چشم خود شوید ، این نشانه معمولی قوس قرنیه ، قوس پیری نیست. گچ سفید روی چشم شما می تواند علامت آب مروارید باشد و باید توسط چشم پزشک تشخیص داده شود.


کلسترول می تواند در قرنیه رسوب کند و به صورت یک حلقه سفید ، خاکستری یا  حلقه آبی دور چشم   در اطراف عنبیه ظاهر می شود. این معمولاً بر بینایی تأثیر نمی گذارد. قوس قرنیه ، قوس پیری که به آن آرکوس سنیلیس نیز گفته می شود ، یک بیماری شایع در افراد مسن است.


آب مروارید نوعی بیماری در لنز چشم است. اما در مقابل ، قوس قرنیه ، قوس پیری روی قرنیه تأثیر می گذارد. با آب مروارید ،  چشم ابری  و تار به نظر می رسد. قوس قرنیه ، قوس پیری نباید ظاهر مردمک را تغییر دهد.

 

 آب مروارید

عکس: آب مروارید

چه کسانی در معرض خطر حلقه های آبی در چشم است؟

حلقه های آبی در اطراف عنبیه یک بیماری شایع برای افراد مسن است. اگر شما بیش از 60 سال سن دارید و متوجه می شوید این نوع حلقه ها شروع به شکل گیری می کنند ، قوس قرنیه ، قوس پیری ممکن است بخشی از روند پیری طبیعی شما باشد.

اگر 40 سال یا کمتر دارید و علائم قوس قرنیه ، قوس پیری دارید ، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی باشید.یک مطالعه در سال 2015 بر روی 227 شرکت کننده نشان داد که قوس قرنیه ، قوس پیری با خطر بیشتری از بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به هایپرکلسترولمی خانوادگی مرتبط است. اگر کمتر از 40 سال دارید با پزشک مشورت کنید و علائم قوس قرنیه ، قوس پیری را مشاهده کردید.

 

حلقه آبی چشم چگونه درمان می شود؟

قوس قرنیه ، قوس پیری یک بیماری خوش خیم در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که برای سلامتی شما مضر نیست و به طور معمول هیچ درمانی لازم نیست.مانند هر وضعیت چشم  یا بینایی ، توصیه می شود به محض مشاهده تغییر در نحوه نگاه و رفتار چشمان خود ، برای معاینه کامل چشم و معاینه بینایی از پزشک چشم خود وقت بگیرید.یک پزشک می تواند هر گونه نگرانی اضافی را رد کند و اطمینان حاصل کند که چشمان شما هنوز در سلامت هستند.

علامت قوس قرنیه ، قوس پیری در مقابل لیمبوس

لیمبوس

 

قوس قرنیه ، قوس پیری چشم   شباهت هایی به بیماری چشمی دیگری به نام علامت لیمبوس دارد.علامت لیمبوس ناشی از رسوب کلسیم در قرنیه شما است. این وضعیت باعث می شود یک فیلم سفید شیری روی چشمان شما ظاهر شود و ممکن است نحوه ظاهر شدن رنگ چشم شما را تغییر دهد.

علائم Limbus به صورت حلقه در اطراف عنبیه شما ظاهر نمی شود. این باعث می شود که رنگ زرد یا سفید رنگ در قرنیه شما ظاهر شود. علامت لیمبوس یک بیماری خوش خیم نیست و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.


قوس قرنیه ، قوس پیری برای بسیاری از افراد بخشی طبیعی از پیری است. توجه به حلقه  آبی در اطراف عنبیه چشم شما معمولاً دلیل نگرانی نیست.Arcus senilis در اثر رسوبات چربی (لیپیدها) در قسمت خارجی قرنیه شما ایجاد می شود. کلسترول و تری گلیسیرید دو نوع چربی در خون شما هستند. برخی از چربی های خون شما از غذاهایی که می خورید ، مانند گوشت و محصولات لبنی ناشی می شود. بقیه را کبد تولید می کند.

 

دلیل آبی شدن دور مردمک چشم

 

فقط به دلیل وجود حلقه در اطراف قرنیه ، لزوما به این معنی نیست که کلسترول بالایی دارید . Arcus senilis با افزایش سن بسیار رایج است. این احتمال به این دلیل است که رگ های خونی در چشمان شما با افزایش سن بازتر می شوند و اجازه می دهند کلسترول و سایر چربی ها به قرنیه نشت کنند.

 

حدود 60 درصد افراد 50 تا 60 ساله این بیماری را دارند. بعد از 80 سالگی ، تقریباً 100 درصد افراد این قوس را در اطراف قرنیه خود دارند.Arcus senilis در مردان بیشتر از زنان است. آفریقایی-آمریکایی ها بیشتر از افراد سایر اقوام دچار این بیماری می شوند.در افراد زیر 40 سال ، آرکوس سنیلیس اغلب به دلیل یک بیماری ارثی است که سطح کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می دهد.

 

قوس قرنیه

در موارد نادر ، کودکان با قوس پیری به دنیا می آیند. در افراد جوانتر ، گاهی اوقات این بیماری arcus juvenilis نامیده می شود.

 

Arcus senilis همچنین می تواند در افراد مبتلا به دیستروفی بلوری مرکزی اشنایدر ظاهر شود. این شرایط نادر و ارثی باعث رسوب کریستال های کلسترول بر روی قرنیه می شود.


اگر به قوس سنلیس مبتلا هستید ، متوجه یک نیم دایره سفید یا خاکستری در دو قسمت فوقانی و تحتانی قرنیه خواهید شد. خطوط ممکن است در نهایت پر شوند تا یک دایره کامل در اطراف عنبیه شما ایجاد شود ، که قسمت رنگی چشم شما است.احتمالاً علائم دیگری نخواهید داشت. دایره نباید بر
نیازی به درمان این بیماری نیست. با این حال ، پزشک ممکن است توصیه کند که چشم خود را چک کنید.

 

قوس قرنیه

درمان چربی دور مردمک چشم

اگر شما زیر 40 سال ندارید و به آرکوس سنیلیس مبتلا هستید ، باید آزمایش خون بدهید تا سطح کلسترول و چربی شما بررسی شود. ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کلسترول بالا و بیماری عروق کرونر باشید .پزشک می تواند از چند طریق کلسترول بالا را درمان کند. شما ممکن است با تغییر در سبک زندگی ، مانند ورزش بیشتر و خوردن غذاهای کم چربی اشباع ، چربی ترانس و کلسترول ، شروع کنید.

 

اگر رژیم و ورزش کافی نباشد ،  دارو می تواند به کاهش سطح چربی کمک کنند:

داروهای استاتین ماده ای را که کبد شما برای ساخت کلسترول استفاده می کند ، مسدود می کنند. این داروها شامل آتورواستاتین (لیپیتور) ، فلوواستاتین (لسولک) ، لوواستاتین (آلتوپروف) ، پرواواستاتین (پراواچول) و روزوواستاتین (کرستور) هستند.


رزین های متصل به اسید صفراوی کبد شما را مجبور می کند تا از کلسترول بیشتری برای تولید مواد گوارشی به نام اسیدهای صفراوی استفاده کند. این باعث کاهش کلسترول در خون شما می شود. این داروها شامل کلستیرامین (Prevalite) ، کلسیولام (Welchol) و کلستیپول (Colestid) هستند.
مهارکننده های جذب کلسترول مانند ازتیمایب (Zetia) جذب کلسترول در بدن شما را کاهش می دهد.


ممکن است از داروها برای کاهش سطح تری گلیسیرید استفاده شود:

فیبرات ها تولید لیپیدها را در کبد شما کاهش داده و باعث افزایش تری گلیسیرید از خون می شوند. آنها شامل فنوفیبرات (Fenoglide ، TriCor) و جم فیبروزیل (Lopid) هستند.نیاسین تولید لیپیدها توسط کبد شما را کاهش می دهد.


رابطه بین حلقه آبی در اطراف عنبیه و سطح غیر طبیعی کلسترول

قوس قرنیه

 

رابطه بین arcus senilis و سطح غیر طبیعی کلسترول در افراد مسن بحث برانگیز بوده است. برخی از مطالعات منبع مورد اعتماد می گویند این وضعیت با مشکلات کلسترول و بیماری های قلبی عروقی در افراد مسن مرتبط است. سایر مطالعات منبع مورد اعتماد می گویند arcus senilis علامت طبیعی افزایش سن است و نشانه ای برای خطرات قلبی نیست.

 

هنگامی که قوس پیری قبل از 45 سالگی شروع می شود ، اغلب به دلیل بیماری به نام چربی خون خانوادگی است . این فرم ژنتیکی از طریق خانواده ها منتقل می شود. افراد مبتلا به این بیماری سطح غیر طبیعی بالایی از کلسترول یا تری گلیسیرید در خون دارند. در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی هستند.


Arcus senilis به خودی خود عارضه ای ایجاد نمی کند ، اما کلسترول بسیار بالای آن که در برخی افراد باعث ایجاد آن می شود ، می تواند خطرات قلبی را افزایش دهد. اگر قبل از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شوید ، ممکن است در معرض خطر زیادی برای بیماری عروق کرونر یا بیماری های قلبی عروقی باشید.


Arcus senilis نباید بر بینایی شما تأثیر بگذارد. با این حال ، اگر به آن مبتلا هستید - به خصوص اگر قبل از 40 سالگی تشخیص داده شده باشید - ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر باشید. کاهش سطح کلسترول با رژیم ، ورزش و دارو می تواند خطرات بیماری قلبی را کاهش دهد.

اطمینان حاصل کنید که به طور منظم توسط چشم پزشک معاینه می شوید تا از سلامت چشم اطمینان حاصل کنید.

 

افرادی که حلقه تیره ای در اطراف عنبیه خود دارند برای دیگران جذابیت بیشتری دارند

2360646666.jpg

حلقه سیاه دور عنبیه چشم


دانشمندان: افرادی که حلقه تیره ای در اطراف عنبیه خود دارند برای دیگران جذابیت بیشتری دارند.متخصصان آزمایشات جالبی را انجام دادند که نشان داد عنبیه چشم می تواند در مورد سلامت انسان صحبت کند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که افرادی که حلقه ای تیره در اطراف عنبیه چشم دارند از نظر دیگران جذاب تر هستند.

آزمایشات دانشمندان به منظور اثرگذاری بر حلقه های لیمبال بر اولین برداشت از یک شخص انجام شد. کارشناسان مطمئن هستند که جذابیت چهره نشان دهنده سلامت انسان است.

به گزارش Planet Today ، چند صد نفر در این مطالعه شرکت کردند . در طول سه ساعت ، آنها تعدادی از چهره ها را اسکن و ارزیابی کردند که برخی از آنها حلقه هایی در اطراف عنبیه چشم خود داشتند. پس از آن ، متخصصان دریافتند افرادی که حلقه های لیمبال دارند سالم تر از افراد بدون حلقه هستند.

دانشمندان افزودند که حلقه های اطراف عنبیه با گذشت زمان با کاهش سلامتی و افزایش سن فرد کمتر نمایان می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید