چگونه از بی خوابی خلاص شویم 16 علت خواب و بی خوابی

حدود 15 درصد از جمعیت جهان از بی خوابی رنج می برند. برای حفظ سلامت فیزیولوژیکی و روانی مطلوب، مردم هر شب حدود 8 ساعت خواب راحت نیاز دارند. ما جزئیات بیشتری را بررسی کردیم که می تواند باعث بی خوابی شود و متوجه شدیم چه ابزار موثری به خواب بهتر کمک می کند.
 

 

1. مولتیپل اسکلروز و بی خوابی

دانشمندان از دانشگاه دیویس کالیفرنیا،  مطالعاتی انجام دادند که رابطه بین بی خوابی و مولتیپل اسکلروز  را شناسایی کرد. برای بی خوابی با عامل مولتیپل اسکلروزیسو 2300 نفر انتخاب شدند که برای آنها اسکلروز چندگانه مشاهده شد. بیش از 70٪ از شرکت کنندگان اختلال خواب داشتند.
علیرغم خستگی که مشخصه مولتیپل اسکلروزیس است، فرد اغلب نمی تواند حداقل نیم ساعت خوابش ببرد. اغلب شما باید قرص های خواب را مصرف کنید تا بتوانید بی خوابی را در نهایت فراموش کنید. افرادی که در سن 20 تا 50 سالگی هستند در منطقه خطرناک قرار دارند .
 

 

2. استرس و بی خوابی

نتایج تحقیق آکادمی آمریکایی داروهای خواب نشان می دهد که استرس می تواند منجر به بی خوابی شود. توماس روث و همکارانش خاطر نشان می کنند که نقش مهم این است که چگونه بیمار با این وضعیت مقابله می کند. در مواردی که فرد دائما تحت فشار است، بیخوابی ممکن است مزمن باشد.
 

 

3. نوشیدنی های انرژی زا و بی خوابی

مصرف نوشیدنی های انرژی زا در سال های اخیر افزایش یافته است. مطالعه 4 ساله توسط کارشناسان دانشگاه کامیلو خوزه سلا، اثرات مثبت و منفی نوشیدنی های انرژی زا بر روی انسان را مورد بررسی قرار داده اند. شرکت کنندگان اظهار داشتند که با مصرف نوشیدنی های انرژی زا قدرت و استقامت بیشتری دارند، اما بی خوابی و عصبانیت ظاهر می شوند.
اثرات منفی با محتوای کافئین در بخش انرژی همراه است که دارای اثر تحریک کننده همراه با تحریک سیستم عصبی مرکزی است.
 

 

4.آسم و بی خوابی

تیم محققان از دانشگاه پیتسبورگ متوجه شدند که بی خوابی در افراد معمولی بخاطر آسم است. در 37٪ افراد مبتلا به اسپاسم عضلانی با مشکلات تنفسی، اختلالات خواب مشاهده شد. شرکت کنندگان با بیخوابی در کنترل بیماری کمتری داشتند، آنها دارای افسردگی و سایر نشانه های مزمن و نشانه های فیزیکی در بدن بودند.
دانشمندان می گویند که برای بیماران با آسم، برای کاهشخطر ابتلا به عوارض جانبی بسیار مهم است که از بی خوابی خلاص شوند.
 

 

5. سکته مغزی و بی خوابی

تحقیق دانشگاه سورری نشان می دهد کسانی که سکته مغزی داشته اند از بی خوابی رنج می برند وخوابیدن برای آنها مشکل است، که بی خوابی به نوبه خود بر بهبود کلی و کیفیت زندگی آنها تاثیر می گذارد. دانشمندان بر این باورند که بی خوابی بیماران مبتلا به سکته مغزی، ناشی از تعدادی از عوامل کمک کننده مانند استرس روانی بیشتر ، درد و ناراحتی، و نیز کاهش سطح فعالیت بدنی است .
اهمیت خواب برای بیمار در طول دوره بهبودی پس از سکته مغزی، قابل درک است زیرا خواب به بهبود و حفظ رفاه جسمی و روانی کمک می کند.
 

 

6. نوشیدن الکل و بی خوابی

 
در  مطالعه دانشگاه جان هاپکینز4 970 بزرگسال شرکت کردند. این افراد چندین روز گزارش دادند که در طی 3 ماه گذشته "4 یا بیشتر نوشیدنی ها را در یک زمان" نوشیدند. پاسخ ها برای محاسبه میانگین روزهای هفته در هنگام استفاده از نوشیدن استفاده شد. شرکت کنندگان همچنین گزارش کردند که مشکل خواب و مشکلات خواب وجود دارد.
نتایج نشان داد افرادی که 2 روز در هفته یا بیشتر بنوشند، مستعد ابتلا به بی خوابی هستند .
 

7. یائسگی و بی خوابی

ثابت شده که زنان بیشتر مستعد ابتلا به بی خوابی هستند. تحقیق جدید دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که در دوره یائسگی خطر بی خوابی چندین برابر افزایش می یابد. شايعترين شكايات مربوط به خواب عبارتند از: خواب رفتن، بيداری و كاهش كيفيت خواب.
 
از 3302 شرکت کننده در مطالعه، بیش از یک سوم ، گزارش بیداری شایع در شب داشتند و از بی خوابی رنج می بردند.
 

 

8. سیستم ایمنی ضعیف و بی خوابی

دکتر Eamonn Mallon از دانشگاه لستر نشان داد که سیستم ایمنی بدن نیز می تواند باعث بی خوابی شود. بیولوژیست خاطر نشان کرد که تصور غلط و رایج این است که اگر شما بیمار هستید، بیشتر می خوابید. با این حال، مطالعه برعکس را نشان داد که بی خوابی ناشی از بیماری، نسبتا گسترده است.
یک سیستم ایمنی ضعیف می تواند به بیماری منجر شود که معمولا باعث اختلالات خواب می شود.

 

9. تماشای تلویزیون و بی خوابی

در مطالعه دانشگاه میشیگان423 جوان بین 18 تا 25 ساله شرکت کردند. آنها به بررسی  منظم بودن تماشای تلویزیون، کیفیت خواب، خستگی و بی خوابی با توجه به دیدن چند قسمت متوالی از سریال پرداختند. نویسندگان یادآوری می کنند که به دلیل ساختار پیچیده روایی چنین نمایش هایی، بیننده باید به طور کامل در آنچه اتفاق می افتد بر روی صفحه نمایش غوطه ور شود.
در نتیجه، تعامل شدید با محتوای برنامه تلویزیونی ممکن است نیاز به یک دوره طولانی برای استراحت قبل از خواب داشته باشد. در موارد مکرر، این می تواند منجر به بی خوابی شود.
 

چه چیزی به خواب رفتن کمک خواهد کرد؟

 

1. یوگا و خواب راحت

تحقیقات موسسه تحقیقات بهداشت سیاتلنشان داده است که تمرین یوگا برای 12 هفته می تواند فرد را از بی خوابی خلاص کند . 249 نفر در آزمون شرکت کردند. آنها یوگا و تمرینات هوازی متوسط را انجام دادند. نتیجه افزایش کیفیت خواب، کاهش سطح افسردگی و استرس بود.
زنان در منوپوز یا یائسگی باید توجه ویژه به یوگا داشته باشند: این کمک خواهد کرد که آنها از بی خوابی خلاص شوند.

 

2. داروهای گیاهی و خواب راحت

اختلال خواب می تواند به طور کل زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و با تعدادی از بیماری ها همراه باشد .چاقی، افسردگی، اضطراب و فرآیندهای التهابی. رابرت رنتری در مقاله خود « بررسی اثر بخشی داروهای گیاهی برای بی خوابی » چندین گیاه را توصیف کرد که می تواند برای بهبود کیفیت خواب استفاده شود. چنین گیاهانی، به عنوان مثال، والرین، هویج، بابونه و ....
این روش درمان خوب است زیرا این روش طبیعی، ایمن و موثر است. برای جلوگیری از بی خوابی، توصیه می شود از مصرف مقدار زیادی ادویه جات خودداری کنید.
 

 

3. آب میوه و خواب راحت

محققان از دانشگاه لوئیزیانا متوجه شدند که نوشیدن آب گیلاس دو بار در روز به مدت 2 هفته باعث افزایش زمان خواب در حدود 90 دقیقه در افراد مبتلا به بی خوابی می شود. گیلاس منبع طبیعی ملاتونین است که به تنظیم چرخه بیداری کمک می کند.
اگر آبمیوه های گیلاس را در صبح و عصر بخورید متوجه خواهید شد که مشکلات مربوط به بی خوابی برای همیشه فراموش شده است. برعکس، نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین توصیه نمی شود.
 

 

4. نور درمانی و خواب راحت

با توجه به نظر گریس دین از دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو، نور نقش مهمی در تنظیم ریتم های شبانه روزی، یا به اصطلاح ساعت داخلی بدن دارد.شدت زیاد نور یا، برعکس، کمبود نور باعث خوابیدن خواهد شد.
درمان اختلالات خواب با نور درمانی چیزی جدید نیست، اما این مطالعه آزمایش یک روش منحصر به فرد در درمان است. عینک با لامپهای یکپارچه یک جایگزین قابل حمل برای منبع نور ثابت است که معمولا در درمان بیماران مبتلا به بی خوابی استفاده می شود.
 

 

5. مدیتیشن و خواب راحت

دیوید بلک با همکارانش از دانشگاه جنوب کالیفرنیا یک کارآزمایی بالینی کوچک شامل 49 نفر از افراد مبتلا به اختلالات خواب را انجام داد. نتایج نشان داد که مراقبه آگاهانه در حل مسائل مربوط به بیخوابی نقش مهمی دارد.
در مدیتیشن، کیفیت خواب بیماران نه تنها بهبود یافت، بلکه افسردگی، اضطراب و استرس نیز برطرف شد و نشانه ای از خستگی گذشته وجود نداشت.
 

 

6. لنزهای رنگی و خواب راحت

محققان مرکز پزشکی می دانند که مردم به سختی عادت های خود را تغییر می دهند دانشگاه کلمبیا روش کاهش اثرات منفی نور محیط شبانه را آزمایش کرد. گوشی های هوشمند، و دیگر دستگاه های نوری با LED هایی که در شب روشن و خاموش می شوند، میزان ملاتونین و افزایش هشیاری با بالا می برند.
استفاده از لنزهای رنگی که نور آبی را از بین می برد، این اثرات را خنثی می کند. 
 
و چه چیزی باعث بی خوابی شما می شود و چگونه با آن مبارزه می کنید؟ با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.
 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید