حالات بدنی نامناسب به هنگام خوابیدن و عوارض ناشی از آن

بیشتر ما عادت داریم به هنگام خوابیدن، حالت بدنی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که بیشتر احساس راحتی کنیم  اما نکته ای در این خصوص وجود دارد و بیشتر افراد معمولا از آن غافل می مانند: این که چگونگی حالت بدن به هنگام خوابیدن از اهمیت بالایی برخوردار است و با انتخاب حالتی اشتباه ممکن است ضرر های گوناگونی را متوجه خود کنیم. البته بسیاری بر این باورند که تنها درد ناحیه ای به خصوص از بدن (گردن یا کمر) مرتبط با حالت بدن به هنگام خواب است و این در حالی است که اتفاقات دیگری نیز به هنگام انتخاب حالت بدنی نامناسب رخ می دهد که معمولا از چشم افراد پنهان می مانند. در این مقاله قصد داریم شما را با نشانه هایی آشنا کنیم که حاکی از داشتن حالت نا مناسب بدن به هنگام خواب هستند و با توجه به آن ها می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص سلامتی خود پیدا کرده و خواب شبانه خود را بهتر کنید. با سیارک همراه باشید.

درد های ناشی از انتخاب حالت بدنی نا مناسب

یکی از مشخص ترین و شایع ترین علائم داشتن حالت نا مناسب بدنی به هنگام خواب این است که فرد به هنگام بیدار شدن احساس کند قسمت هایی از بدن اش درد می کنند. این مسئله به هیچ عنوان اتفاق خوشایندی نیست و حالت بدنی به هنگام خواب شبانه نباید به گونه ای باشد که در نهایت منجر به احساس درد شود. کریس برانتنر، متخصص خواب و اختلالات مربوط به آن است و سایتی دارد با نام «SleepZoo.com». او در این خصوص عنوان کرده است که غالب افرادی که به هنگام صبح در ناحیه کمر خود احساس درد می کنند، معمولا شب هنگام روی شکم خود می خوابند و این حالت بدنی را نا مناسب دانسته است. کریس در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «علاوه بر این، خوابیدن بر روی شکم می تواند در نهایت سبب درد در ناحیه گردن هم بشود. اگر برای مدتی طولانی سر فرد به یک سمت باقی بماند، این مسئله تشدید می شود.»

خر و پف کردن

شاید این گونه به نظر برسد که خر و پف کردن به هنگام خواب تنها زمانی مشکلی به شمار رود که افراد نزدیک به شما به هنگام خواب، از این مسئله ناراحت شوند، اما حقیقت این است که مسئله دیگری نیز در خصوص خر و پف کردن وجود دارد. اگر از جمله افرادی هستید که به هنگام خواب خر و پف می کنید، می توانید با تغییر دادن حالت بدنی خود به کاهش و توقف این خر و پف ها کمک کنید. بیل فیش، متخصص خواب و اختلالات مربوط به آن در این خصوص عنوان کرد: «اگر بخواهیم به طور سطحی و ظاهری به خر و پف کردن افراد نگاه کرده و آن را مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کنیم که تنها به عنوان عادتی آزار دهنده برای دیگران شناخته می شود، اما حقیقت این است که بسیاری از افرادی که به نگام خوابیدن خر و پف می کنند، دچار آپنه خواب (وقفه تنفسی) هستند؛ به این معنی که طی هر ساعت خواب شان، بین بیست تا سی بار، فرایند تنفس در بدن شان برای لحظه ای متوقف شده و اختلالی در خواب شان ایجاد می شود. بنا بر این به این گونه افرادی که از این عادت به هنگام خوابیدن رنج می برند، توصیه می شود روی کمر خود نخوابند، چرا که در این صورت خواب شان آن گونه که باید انرژی لازم برای بدن شان در طول روز بعدی را فراهم نخواهد کرد (به همان دلیل آپنه خوابی که عنوان شد).»

دکتر نیل کلاین، سخنگوی مرکز سلامت و اختلالات مربوط به خواب در آمریکا نیز در این خصوص عنوان کرد: «ارتباط مستقیمی میان چگونگی حالت بدن به هنگام خواب، و فرایند تنفس در فرد وجود دارد. بسیاری از افرادی که دچار اختلال آپنه (وقفه تنفسی) مربوط به خواب هستند، زمانی که روی کمر می خوابند، این اختلال شدت بیشتری پیدا کرده و تعداد دفعاتی که تنفس شان برای لحظه ای کوتاه متوقف می شود، افزایش پیدا می کند. البته هنوز به طور دقیق و علمی نمی توان گفت که علت این مسئله چیست، با این وجود، نظریاتی در این خصوص مطرح است مبنی بر این که تأثیر نیروی جاذبه بر بافت های موجود در بدن انسان، سبب می شود کمی به سمت پایین کشیده شده و راه های انتقال هوا را کمی تنگ تر از حالت عادی کنند.»

بنا بر این اگر به هنگام خوابیدن خر و پف می کنید، بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کنید، چرا که اگر مسئله مربوط به اختلال آپنه خواب باشد (که غالبا برای این افراد همین گونه است) می توان با اندیشیدن تدابیری از آن رهایی یافت.

خوابیدن به اندازه کافی و با این وجود، احساس خستگی کردن

یکی دیگر از نشانه هایی که به هنگام مشاهده آن می توان به این نکته پی برد که فرد به هنگام خواب، حالت بدنی مناسبی نداشته است، خستگی مداومی است که او در طول روز احساس می کند. دارن جی کوچ، مشاور سلامت خانواده و پزشک متخصص در این خصوص عنوان کرد که این مسئله احساس خستگی در طول روز نیز می تواند نشانه دیگری از این باشد که فرد دچار اختلال آپنه خواب است و به همین خاطر باید هر چه سریع تر در جهت رفع و بهبود این اختلال اقدام کند. علاوه بر این دارن نیز همانند دو متخصصی که در مورد قبلی به آن ها اشاره شد، عنوان کرد افرادی که از این اختلال رنج می برند، تا جایی که برای شان مقدور است، نباید روی کمر خود بخوابند. او در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «کسانی که به این اختلال دچار هستند، زمانی که بر روی کمر خود می خوابند، ماهیچه های گلو و حنجره شان به گونه ای تغییر حالت پیدا می کنند که مسیر عبور هوا را تا حدودی مسدود می کنند. این مسئله باعث می شود اکسیژن کمتری به هنگام خواب وارد بدن فرد شود و در بلند مدت عوارض جدی تری در پی خواهد داشت. خر و پف کردن و خستگی در طول روز، دو نشانه معمول و رایج در میان افرادی است که به این اختلال مرتبط با خواب دچار هستند و در صورت مشاهده، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در خصوص آن مشورت شود».

داشتن سر درد به هنگام بیدار شدن از خواب

البته بیدار شدن در حالی که فرد از سر درد رنج می برد، به هیچ عنوان احساس خوشایندی نیست، با این وجود، مسئله ای که بیشتر این افراد به طور معمول نادیده می گیرند و اطلاعی در خصوص آن ندارند، این است که این گونه سر درد ها می تواند ارتباط مستقیمی با چگونگی حالت بدنی فرد به هنگام خوابیدن داشته باشد. کرک هانتسمن، محقق و دارای مرکز درمانی در آمریکا، طی پستی که در وب سایت خود در این خصوص منتشر کرد، گفته بود که داشتن سر درد به هنگام بیدار شدن از خواب، می تواند مربوط به حالت بدنی فرد زمان خوابیدن اش باشد و به همین خاطر است که این گونه افراد باید بالشی که برای خوابیدن بر می گزینند و چگونگی قرار گرفتن گردن و سر شان به هنگام خوابیدن را بیشتر مد نظر قرار دهند.

نکته دیگری که در خصوص این گونه افراد معمولا مشاهده می شود، ارتباط سر درد های این چنینی با فشار دادن دندان های شان بر یکدیگر به هنگام خواب است (به واسطه عفونتی که در دندان شکل گرفته و یا دیگر اختلالات مربوط به سلامت دهان و دندان). به همین خاطر به این گونه افراد توصیه می شود که مراجعه ای به دندان پزشک متخصص نیز داشته باشند تا در صورت وجود اختلالی در سلامتی دهان و دندان شان، از آن آگاهی پیدا کنند.

احساس سوزش قلب

برانتر در این خصوص عنوان کرد: «کسانی که روی کمر خود می خوابند، بیشتر در معرض احساس سوزش قلب قرار می گیرند، چرا که به هنگام دراز کشیدن، معده و گلوی فرد هم سطح می شوند و همین مسئله باعث می شود تا اسید موجود در معده به سمت گلو حرکت کند و مقداری از آن به قلب برسد و احساس سوزش را ایجاد کند. البته نباید برای مقابله با این مسئله، به سرعت روی کناره های بدن خوابید، چرا که خوابیدن روی سمت راست بدن هم می تواند چنین حالتی را ایجاد کند. به جای این کار، توصیه ای که می شود این است که کمی قسمت بالا تنه خود را به هنگام خوابیدن بالا تر از قسمت پایین تنه بدن قرار دهیم (به وسیله انتخاب بالشی که کمی بلند تر باشد و این کار را امکان پذیر کند) و یا این که روی کناره سمت چپ بدن بخوابید.»

شاید تا کنون به این نکته پی برده باشید که بسته به شرایط بدنی و سلامت فرد، حالت بدنی ای که باید به هنگام خوابیدن انتخاب کند، متفاوت از سایرین است و به عوامل مختلفی ارتباط پیدا می کند. بنا بر این تنها کاری که هر فرد باید انجام دهد این است که بسته به علائم و نشانه هایی که پس از خواب با آن ها دست و پنجه نرم می کند (سوزش قلب و سایر مواردی که تا کنون عنوان شده اند)، اقدام به شناسایی حالت بدنی مناسب برای خود کند.

استفاده از بالش و تشک متفاوت نیز می تواند یکی از راهکار های دیگر باشد

دکتر روبرت کوزر در این خصوص عنوان کرد که کمی هزینه اضافی و خرید تشک و یا بالشی که به فرد کمک کند بتواند به سادگی حالت بدنی مورد نیاز خود برای خوابی کامل و سالم را به ارمغان بیاورد، می تواند راهکار بسیار خوبی باشد و در نهایت می تواند تفاوت عمده ای در چگونگی خواب فرد و کیفیت آن داشته باشد. این مسئله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم به واسطه تجربه خوابی بی کیفیت، فرد علاوه بر تمامی مواردی که تا کنون ذکر شد، دچار التهاب نیز می شود و این مسئله در بلند مدت برای فرد دردسر ساز خواهد شد. دکتر کوزر در این خصوص عنوان کرد: «بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، افرادی که ساعات کمتری در طول شب می خوابند، به مراتب بیشتر از سایرین در معرض التهاب قرار می گیرند. این التهاب پس از مدت زمان کوتاهی مزمن تر و جدی تر می شود و در بلند مدت در عملکرد سایر ارگان های بدن نیز می تواند ایجاد اختلال کند و سلامت فرد را به خطر بیندازد. به همین خاطر است که من و همکاران ام اهمیت زیادی برای خواب شبانه و پیدا کردن حالت بدنی ایده آل برای هر فرد، تأکید می کنیم. حالت بدنی و وسایلی که فرد برای خوابیدن انتخاب می کنند، اهمیت زیادی دارند و نباید این امکانات و حالت بدنی به گونه ای باشند که فرد در طول شب مدام از این پهلو به آن پهلو شده و نتواند خواب سالم و کاملی داشته باشد.»

دکتر کوزر در خصوص تشکی که برای خوابیدن فرد ایده آل است عنوان کرد که تشک باید تا جایی که امکان دارد خیلی نرم نباشد و چندان فرو نرود. در نهایت در صورتی که حالت های بدنی مختلف را انتخاب کردید و همه آن ها را آزمودید و اگر تشک و بالش خود را نیز عوض کردید و هم چنان با اختلالاتی ناشی از عدم خواب کامل و کافی رنج می برید، بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص مشاوره کرده و علت آن را جویا شوید.

در سیارک بخوانیم:

معایب خوابیدن روی زمین 

اختلال عجیب و غریب خواب 10 مورد 

نکاتی که باید برای بهتر خوابیدن بدانید 

چگونگی فعالیت مغز انسان هنگام خواب

چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است 

حالت خوابیدن چه تاثیری بر روی سلامتی شما خواهد داشت؟ 

ارتباط بی خوابی در3 ماه آخر بارداری با افسردگی پس از زایمان  

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید