تاریخچه شکلات

 درخت شکلات

اگر از مردم بپرسید که آیا شکلات دوست دارند یا نه؟ بیشتر آن ها پاسخ مثبت می دهند. هر شخص در سال 9 کیلوگرم شکلات می خورد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که شکلات از کجا آمده است. قرار است به زمان سفر کنیم و شمارا به ابتدای زندگی شکلات و سیر پیشرفت آن ببریم. با ما همراه باشید.

داستان زندگی شکلات در جنگل های بارانی شروع می شود. جایی که درخت کاکائو رشد می کند. روی درخت کاکائو میوه هایی با پوشش سخت به وجود می آید و درون این میوه ها دانه های کاکائو وجود دارد. دانه های جادویی کاکائو به شکلات تبدیل می شوند.

خواص ​​شکلات با محتوای کاکائو 

چگونه یک ماسک صورت شکلاتی درست کنیم

آیا شکلات تلخ می تواند از شما ورزشکار بهتری بسازد؟

درخت کاکائو در مناطق شرجی و پرباران و گرم و زیر سایه ی شاخ و برگ بلندترین درختان جنگل های بارانی رشد می کند. سپس روی درخت کاکائو شکوفه ی گل های سفید و صورتی رشد می کند. این گل ها بروی تنه ی اصلی درخت و شاخه ها به صورت مستقیم رشد می کند و بالا می رود. پشه های کوچک گرده های بارور را به شاخه می برند. روند رشد میوه های پوشش دار شروع می شود. فقط میزان کمی از این گرده ها به میوه تبدیل می شوند. میوه ی درخت کاکائو روی تنه اش به صورت مستقیم رشد می کند. بعد از حدود چهار ماه پوشش های غلاف دار به اندازه یک طالبی بزرگ می شوند. یک ماه دیگر طول می کشد تا میوه کاملا  رسیده باشد. رنگ میوه ی رسیده نارنجی تیره تا قرمز است. این پوشش بسیار محکم  باید شکسته شود تا بتوان دانه های کاکائو را از آن خارج کرد. این دانه ها طی فراندی به شکلات تبدیل می شوند. اولین کسانی که این دانه ها را دیدند، با خود فکر کرند که آیا می توان با آن چای خوشمزه درست کرد؟ (سیارک)

رسوم باستانی

درخت کاکائو در یک منطقه ی باستانی به نام میسومریکا که شامل جنوبی ترین بخش مکزیک و آمریکای مرکزی می باشد، رشد می کند. بسیاری از باستان شناسان معتقدند که اولین مردمانی که میوه ها را باز کردند و دانه های کاکائو را از پوشش آن خارج کردند، اولمیکس های باستانی بودند که 1200 سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کردند.

منطقه ی آبی رنگ محل زندگی آزتک ها

منطقه ی قرمز رنگ محل زندگی مایا ها

مایاها اولین مردمانی بودند که به کشاورزی و کشت و پرورش درخت کاکائو پرداختند. این اولین کشاورزی با کاکائو بود. مایاها محصول درختان خود را با آزتک ها که در منطقه ای خشک بودند، معاوضه می کردند.

 هم مایاها و هم آزتک ها از دانه های کاکائو  برای درست کردن نوعی نوشیدنی به نام چاکلاتال استفاده می کردند. آن ها دانه های کاکائو را خشک و سپس خرد و با آب مخلوط می کردند. مایاها آن را داغ و آزتک ها سرد می نوشیدند. (سیارک)

برخی اوقات به علت تلخ بودن این نوشیدنی به آن فلفل یا وانیل اضافه می کردند تا از تلخی آن بکاهند. خود واژه چاکلاتال به معنی آب تلخ است. چاکلاتال یک نوشیدنی گران و اشرافی بود و تنها اشراف زاده ها و خانواده ی سلطنتی می توانستند از آن بنوشند. آزتک ها و مایاها از دانه ها کاکائو به عنوان پول نیز استفاده می کردند. همچنین به عنوان هدیه به پادشاه و خدایان نیز استفاده می شدند. زمین هایی که در آن کاکائو پرورش داده می شدند بسیار مقدس بودند و مردم عادی نمی توانستند بدون مجوز به آن جا قدم بگذارند. آزتک ها به زمین های کاشت کاکائوی مایا ها حمله کردند و تمامی این زمین ها را تصرف کردند. پادشاه آزتک از مردم به عنوان مالیات دانه ی کاکائو می گرفت. باستان شناسان می گویند مونتزوما پادشاه آزتک در خزانه ی خود 960 میلیون دانه ی کاکائو داشته است.

اروپا و فراتر از آن

در سال 1492 کریستوفر کلومب اولین اروپایی بود که به آمریکا سفر کرد. در چهارمین و آخرین سفر او برای کشف سرزمین های جدید در سال 1502، کشتی او از میان قایق مایاهایی که مشغول بازرگانی بودند، عبور کرد. کلومب به خدمه ی خود دستور داد تا کالا های همراه مایاها را ضبط کنند. پسر کلومب، فردینان، در مورد کالاهای ضبط شده توسط پدرش می نویسد که آن ها دانه های قهوه ای رنگی را با دقت بسیار حمل می کردند که به نظر بسیار گران بها می رسیده است. و البته که این ها همان دانه های کاکائو بودند. کلمب مقداری از این دانه ها را با خود به اسپانیا برد. هم او و هم پادشاه اسپانیا به این دانه های قهوه ای بسیار علاقه مند شدند. دیگر کاشفان پا جای کلمب، برای کشف دنیای جدید، گذاشتند.در سال 1519 کاشفی اسپانیایی به نام هرناندو کورتس به مکزیک رسید. پادشاه آزتک، مونتزوما، او را به مهمانی صرف چاکلاتال دعوت کرد. اما کورتس برای تصرف زمین برای اسپانیا آمده بود. درسال 1521 او تمدن بزرگ آزتک را مغلوب کرد. متصرفان اسپانیایی به  رسوم آزتک ها علاقه مند شدند و از برخی از آن ها مانند نوشیدنی دانه های کاکائو و استفاده از این دانه ها به عنوان پول، استفاده کردند. مزه چاکلاتال در ابتدا برای آن ها بسیار تلخ بود، اما آن ها با اضافه کردن شکر به آن، این نوشیدنی را به یک نوشیدنی محبوب تبدیل کردند. کاشفان به زودی به کشور خود بازگشتند و برای کشور خود نوشیدنی شکلات داغ شیرین درست کردند. هم شکر و هم دانه های کاکائو از جنگل های بارانی آمریکای مرکزی صادر می شدند، در نتیجه کالاهای لوکسی محسوب می شدند. همین امر باعث می شد که فقط ثروتمندان توانایی خوردن نوشیدنی شکلات داغ و شیرین را داشته باشند. در سال های 1650 اروپایی ها در مهمانی های خود به جای قوه این نوشیدنی را صرف می کردند. درسال 1660 پرنسس ماریا ترزای اسپانیا با پادشاه لویی چهاردهم فرانسه ازدواج کرد. او بسیار به شکلات علاقه مند شد به طوری که در دربار او یک نفر تنها موظف بود که برای او شکلات داغ مخصوص درست کند. اشراف زاده های فرانسوی به طبعیت از ملکه ی جدید خود با دستور مخصوصی که ملکه می پسندید، این نوشیدنی را درست می کردند. در دهه 1700 اروپایی ها نوشیدنی شکلات را از اقیانوس اطلس به آمریکای شمالی بردند. در سال 1765 اولین کارخانه شکلات سازی آمریکایی در ماساچوست، راه اندازی شد. جان هانون یک تجارت شکلات در ایرلند راه انداخت. و بعد از رسیدن به آمریکا دنبال شریکی برای کارخود می گشت. او دکتر جیمز بیکر را ملاقات کرد و از او برای همکاری در تجارت شکلات دعوت کرد. کارخانه جدید شکلات آن ها به وسیله یک آسیاب آبی شکلات ها را به خوبی پودر می کرد. تا قبل از آن با دست پودر شکلات درست می شد.

 کارخانه های شکلات

در سال 1765 مخترع اسکاتلندی، جیمز وات، یک موتور بخار ساخت که هم از مواد خوب ساخته شده و هم ارزان بود. پودر کردن شکلات با ماشین بخار آن را به ماده ای ارزان تر و در دسترس عموم قرار داد. در سال 1828 شیمیدان هلندی کنراد ون هوتن ماشین پرس شکلات اختراع کرد  که مزه ی آن را بهتر می کرد. دانه های کاکائو را به کاکائو حجیم و کره یکاکائو تبدیل می کنند. کره ی کاکائو به شکلات حالتی چرب می دهد و اجازه نمی دهد با آب کامل مخلوط شود. دستگاه فشار شکلات بیشتر کره ی کاکائو را خارج می کند و نتیجه، شکلاتی است که خالص است و با آب به راحتی مخلوط می شود. (سیارک)

دستگاه ابتدایی فشار شکلات

در دهه 1840 شرکت شکلات سازی فری در انگلستان، اولین شکلات مایع خود را ساخت. این شکلات از ترکیب پودر کاکائو، شکر و کره ی آب شده ی کاکائو ساخته می شود. صنعت ساخت شکلات به سرعت پیشرفت کرد. انواع مختلف شکلات ساخته شد. حتی شکلات های مغزدار با مغز بادام و گردو و فندق و... نیز تولید شد. امروزه شکلات در دسترس همگانی قرار داردو همه در هر سنی می توانند شکلات بخرند. کدبری دیگر شرکت شکلات سازی در انگلستان جعبه های متفوتی برای شکلات هایش در نظر گرفت. جعبه های شکلات پازل مانند ساخته شده بودند و بچه ها می توانستند آن ها را ببرند و از آن ها به عنوان پازل استفاده کنند. (سیارک)

تا سال 1875 شکلات هایی که ساخته می شدند تنها از نوع تخته ای یا شکلات تیره بودند و مانند ماسه سنگ زبر و زمخت بودند. سپس در سویس دو پیشرفت بزرگ روی داد. نری نستل به پیشنهاد شریکش دنیل پیتر، به شکلات شیر غلیظ اضافه کردند. آن ها شیر شکلات اختراع کردند. چهار سال بعد، رودولف لیندت کونچی را اختراع کرد. ماشینی که دارای غلطک هایی است که از روی لایه ی رویی و زیرین شکلات عبور می کنند. این حرکات باعث می شود که شکلات به دست آمده دارای سطحی سیقلی و حالتی نرم باشد. در ایالات متحده ی آمریکا میلتون هرشی در سال 1905 کارخانه شکلات سازی خود را راه اندازی کرد. او این کارخانه را در منطقه ای در پنسیلوانایا تاسیس کرد که سرشار از مواد لبنی بود. او شکلات های خود را با جدیدترین ماشین آلات روز تولید می کرد. یکی از بزرگترین ایده هایی که باعث موفقیت او شد اضافه کردن مغز ها به شکلات شیری بود. کارخانه شکلات سازی هرشی امروز هم یکی از بهترین ها در آمریکاست. هرشی یک شهرک بزرگ برای کارمندانش و یک هتل مجلل برای بازدید کنندگان ساخت. هر ساله از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر شکلاتی می آیند.

 

شکلات های امروزی

میانگین کاکائویی که هر درخت کاکائو تولید می کند تنها یک کیلوگرم از دانه های کاکائو است. زمین های بیشتر و بیشتری زیر کشت درخت کاکائو می روند تا بتوان شکلات تولید کرد. این درخت به باران و درجه حرارت بالا نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و میوه های غلاف دارش  کاملا رسیده شود. درخت کاکائو زیر درخت های بلندی مانند درخت موز و یا درخت نارگیل رشد می کند. چهار سال طول می کشد تا درخت جوان بتواند محصول بدهد. زمانی که میوه های غلاف دار کاملا رسیده باشند مردمان بومی آن ها را می چینند و سپس آن ها را برای یک هفته در یک جای تاریک می گذارند تا روند رسیدن کامل شود. آن را باز می کنند و دانه های کوچک کاکائو را خارج و جلوی آفتاب پهن می کنند تا خشک شوند دانه های خشک شده را به کارخانه های شکلات سازی می فرستند. (سیارک)

درکارخانه دانه ها را پاک کرده و آن ها را درون دستگاهی با دمای بالا قرار می دهند تا بوداده شوند. سپس پوسته ی دانه نیز با دستگاه دیگری کنده می شود. فقط دانه های خارج شده از پوسته برای تولید شکلات مورد استفاده قرار می گیرند. دانه های بدون پوشش را درون دستگاهی قرار می دهند که چربی آن را می گیرد. سپس شکلات حجیم خالص را خارج می کند و کره ی کاکائو را به قسمتی جداگانه می فرستد تا از آن با ترکیب شیر و شکر شکلات سفید درست کنند. برای درست کردن شکلات پودر شده، شکلات حجیم را درون دستگاهی قرار می دهند که آن را له و پودر می کند. به پودر شکلات هایی که قرار است در نوشیدنی ها از آن ها استفاده کنند شکر نیز آضافه می شود. شکلات تخته ای، شکلاتی است که با شکلات حجیم و شکر و کره ی کاکائو ترکیب شده است. تمامی این مواد به اندازه ای مشخص در یک مخلوط کن بزرگ با هم به خوبی مخلوط می شوند. سپس دورن قالب ریخته شده و در فریزر قرار می دهند تا سفت شوند. همچنین از نوع مایع این نوع شکلات برای روکش دار کردن بستنی ها نیز استفاده می شود.

 دفعه ی دیگر که خواستید شکلات بخرید به درصد خلوص کاکائو دقت کنید. هرچه در صد خلوص بیشتر باشد، سالم تر و البته تلخ تر است. شکلات خالص برای سلامتی مفید است. اما این مواد افزوده شده به آن مانند شکر و کره ی کاکائو است که باعث چاقی می شود. این به خود شما بستگی دارد چه نوع شکلاتی با چه خلوصی مصرف کنید. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید