خواص ژل رویال یا شاه انگبین

 

ژل رویال یا شاه انگبین چیست؟

ژل رویال (شاه انگبین) با پرستیژ به نظر می‌رسد، کنجکاوی‌تان را تحریک می‌کند و دلایل خوبی پشت آن است که بپرسید شاه انگبین چیست . این نام به تنهایی می‌تواند شما را جذب خود کند، اما چه چیزی آن را جذاب می‌کند؟ خب، برای شروع ژل رویال ضد تومور گزارش شده است، خواص آنتی باکتریال دارد و بهبود دهنده زخم است.
خب حالا مطمئن هستم که الان به این فکر می‌کنید مداوا با شاه‌انگبین از کجا شروع شده است. ژل رویال یک ماده مغذی تولید شده توسط زنبورهای جوان پرستار است و مقادیر قابل توجهی پروتئین دارد که برای رشد سلول و بازتولید آن ضروری است. درست مثل عسل، ژل رویال از کندوی عسل می‌آید (با این حال، زنبورها این مواد را به علل بسیار متفاوتی تولید می‌کنند). با این که عسل انرژی زنبورهای کارگر را تأمین می‌کند، شاه انگبین به عنوان منبع اصلی غذا برای ملکه عمل می‌کند. در واقع یک درمان شاهانه است و احتمالاً این نام از آن مشتق شده است. و درست مثل برخی از کاربردهای عسل، شاه انگبین علل بهداشتی متعددی دارد.

برخی از خواص ژل رویال یا خواص شاه انگبین برای سلامتی شامل قابلیت آن برای جلوگیری از انواع مشخصی از سرطان، کاهش فشار خون، تسکین ناباروری جنسی(ژل رویال برای ناباروری)، کاهش سطح کلسترول، حفاظت از کبد، کاهش التهاب، تسکین اختلالات گوارشی، جلوگیری از سالخوردگی زودهنگام، کمک به تلاش برای کاهش وزن، و افزایش گردش خون است.

طرز تهیه ژل رویال

با این که اغلب افراد می‌دانند که عسل محصول زنبورهای عسل است، اما بیشترشان نمی‌دانند که همین حشره نوع دیگری از ماده مغذی را تولید می‌کند. شاه انگبین در واقع از روی سر زنبور خارج می‌شود و در یک سلول ملکه (شاخون) (یک لانه زنبوری خاص) جمع آوری می‌شود. زمانی که لاروهای زنبور متولد می‌شوند، مستقیماً با ژل رویال یا شاه انگبین دریافتی از کارگران تغذیه می‌کنند تا با این ماده مغذی سالم بتوانند در چند روز اولیه زندگی‌شان ادامه حیات دهند.دربالا عکس ژل رویال لارو های دیده می شود. با این حال، پس از 4-3 روز، لاروها دیگر شاه انگبین مصرف نمی‌کنند. با این حال، برای زنبورهای ملکه احتمالی، ژل رویال یا شاه انگبین بسیار مهم‌تر است. در واقع، لاروهای ملکه در این سلول‌های خاص ملکه قرار می‌گیرند و اطراف آن‌ها با شاه انگبین احاطه می‌گردد. این بهشان کمک می‌کند تا رشد «مورفولوژی ملکه» شان را توسعه دهند.


یک پروتئین با نام رویالاکتین وجود دارد که موجب تغییر فنوتیپی در لاروهای ملکه می‌شود. آن باعث می‌شود تخمدان‌هایشان رشد کرده و به اندازه‌ای بزرگ شود که از زنبورهای معمولی بزرگ‌تر شود. علاوه بر این، آن به افزایش عمر ملکه تا 20 برابر بیشتر از یک زنبور معمولی شناخته می‌شود.


همچنین، از آن جا که زنبورها کارگران خوبی هستند، یک کلونی می‌تواند تا 500 گرم ژل رویال یا شاه انگبین در یک دوره 6-5 ماهه ذخیره کند. یک ملکه احتمالاً نمی‌تواند این میزان را مصرف کند و همین علت ایجاد بازار برای این مکمل ماده مغذی شده است. آن به طور معمول در برنامه غذایی یا فروشگاه‌های غذاهای ارگانیک یافت می‌شود. شما می‌توانید ژل رویال یا شاه انگبین را در بازارهای کشاورزان نیز پیدا کنید. از نظر استفاده، آن معمولاً به حالت دانه‌ای یا پودری بوده و معمولاً به سالادها، اسموتی ها، ماست یا برخی نوشیدنی‌های سرد یا دورچین بشقاب اضافه می‌شود. نکته مهم این است که هرگز نباید ژل رویال یا شاه انگبین را گرم کرد، چرا که گرما تمام خواص آنزیمی و برخی از پروتئین‌هایی که آن را برای بدن انسان سودمند می‌سازد، از بین می‌برد. اگرچه خیلی معروف نیست، اما به علت خواص سلامتی آن، برخی افراد آن را به برنامه غذایی‌شان می‌افزایند.

 

 

ارزش غذایی ژل رویال یا شاه انگبین

شاه انگبین دارای انواع مواد مغذی از جمله مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، فسفر، سیلیسیم، گوگرد و پتاسیم و نیز سرشار از ویتامین‌های گروه ب، بیوتین، اینوزیتول، فولات، نوکلئیک اسید، گاما گلوبولین و 17 آمینواسید مختلف از جمله 8 آمینواسید ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آن نبوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

 

 

خواص ژل رویال یا شاه انگبین برای سلامتی

از خواص شگفت انگیز می توان به موارد زیر اشاره کرد

فشار خون: تحقیقات نشان داده است که برخی از پروتئین‌های یافت شده در ژل رویال یا شاه انگبین دارای تأثیر مستقیم بر سطح فشار خون انسان هستند. این هیدرولیزات پروتئین می‌تواند دارای تأثیر طولانی مدت بر روی فشار خون باشد.
علاوه بر آن، پتاسیم موجود در ژل رویال که به مانند یک رگ گشا برای کاهش تنش عروق خونی و قلب عمل می‌کند و باعث شده ژل رویال روشی عالی برای جلوگیری از انواع مشکلات قلبی به نظر برسد.
سطح کلسترول: اگرچه اغلب افراد غذاهای شیرین و لذیذ را به کلسترول ناسالم ربط می‌دهند، این در مورد ژل رویال صادق نیست. در واقع، تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن منظم آن به برنامه غذایی‌تان می‌تواند موجب افت قابل توجه سطح کلسترول «بد» شده و به شما در جلوگیری از تصلب شریان و مشکلات قلبی-عروقی متعاقب آن مانند حملات قلبی و سکته کمک کند.
مشکلات ناباروری: اگرچه عملکرد دقیق ژل رویال یا شاه انگبین در فرایند باروری واضح نیست، برخی گمان می‌کنند که تأثیر آن بر روی باروری انسان به رویالاکتین مربوط است که یک پروتئین تأثیرگذار در مورفولوژی ملکه بوده و به او در تداوم جنسی کمک می‌کند.
علت آن هرچه که باشد، نشان داده شده است که موجب افزایش باروری مردان و افزایش تحرک اسپرم می‌شود، به طوری که احتمال باردار شدن شریکشان را افزایش می‌دهد.
جلوگیری از سرطان: تعدادی عامل آنتی اکسیدان یافت شده در ژل رویال یا شاه انگبین وجود دارد، اما به طور مشخص ژل رویال یا شاه انگبین قابلیت جلوگیری از بیسفنول A که به BPA معروف است را دارد. این یک استروژن محیطی است و به افزایش سطح سرطان سینه ارتباط دارد. بنابراین، با حفظ ژل رویال یا شاه انگبین در برنامه غذایی‌تان می‌توانید به جلوگیری از این نوع سرطان خطرناک و به شدت متداول جلوگیری کنید.

طریقه مصرف ژل رویال

طریقه مصرف ژل رویال: بازه گسترده ویتامین‌ها و آنزیم‌های فعال موجود در ژل رویال یا شاه انگبین آن را به یک عامل بالقوه ضد التهاب تبدیل می‌سازد. با این حال، از آن جا که گرمای بیش از حد خواص آنزیم‌ها را از بین می‌برد، ژل رویال یا شاه انگبین را نمی‌توان برای کاهش التهاب قورت داد.
بنابراین می‌توانید ژل رویال یا شاه انگبین را به‌صورت خمیری روی نواحی دچار التهاب بدن استعمال کنید تا درم التهاب تسکین یابد.
پیری زودرس: درست مانند کمک ژل رویال یا شاه انگبین به افزایش قابل توجه عمر ملکه، ترکیبات آنتی اکسیدان یافت شده در ژل رویال یا شاه انگبین می‌تواند رادیکال های آزادی را که به طور معمول موجب پیری زودرس سلول‌هایمان می‌گردند، حذف کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند چروک را حذف کرده و درخشش سالم به پوستتان بدهند؛ جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از تباهی لکه زرد و افزایش عمر با پیشگیری از بیماری‌های عروقی خاص از دیگر خواص آنتی اکسیدان‌ها است.
اثرات کاهش وزن: لسیتین یکی از ترکیبات موجود در ژل رویال یا شاه انگبین است که می‌تواند به طور کارآمدی موجب کاهش کلسترول، بهبود عملکرد کبد و هضم بهتر غذا شود. تمام این موارد می‌تواند به اقدام برای کاهش وزن کمک کند. به علت بهبود سوخت و ساز بدن در اثر ژل رویال یا شاه انگبین و مقدار پروتئین این مکمل غذایی، آن یک تقویت کننده کاهش وزن قطعی است!
فعالیت سوخت و ساز: این واقعیت که ژل رویال یا شاه انگبین دارای تمام 8 آمینواسید ضروری است که بدن انسان قادر به تأمین آن نیست، ژل رویال یا شاه انگبین را به یک منبع غذایی بسیار مهم تبدیل ساخته است. دستیابی به آن 8 آمینواسید می‌تواند دشوار باشد، اما برای ساخت پروتئین‌های تازه در بدن و حفظ عملکرد صحیح سوخت و ساز بدن ما ضروری هستند. ژل رویال یا شاه انگبین می‌تواند از این رو موجب افزایش احیای سلولی، تقویت رشد عضلات، افزایش استحکام استخوان و بهینه سازی فرایندهای هورمونی/آنزیمی در بدن ما شود و به چندین عامل تقویت سلامت در سبک زندگی ما بیانجامد!  

 

ژل رویال و آلرژی

تعدادی از افراد به عسل، گرده زنبور و ژل رویال یا شاه انگبین حساسیت دارند. این واکنش آلرژیک می‌تواند کاملاً شدید بوده و حتی موجب آنافیلاکسی سریع شود. مشورت کردن با پزشک خود یا یک آلرژیست قبل از اضافه کردن ژل رویال یا شاه انگبین به برنامه غذایی خود، می‌تواند ایده خوبی باشد.

 

خلاصه خواص ژل رویال و طریقه مصرف

عکس کپسول ژل رویال

• کمک به کاهش وزن
• کمک به جلوگیری از سرطان سینه
• تسکین دردهای ناشی از التهاب
• جلوگیری از پیری زودرس سلول‌ها
• کمک به کاهش سطح کلسترول بد
• ژل رویال برای باروری ، افزایش باروری مردان و افزایش تحرک اسپرم‌ها
• بهبود هضم سالم غذا و عملکرد کبد
• کاهش فشار روی رگ‌های خونی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی
• حذف چروک، جلوگیری از ریزش مو و تباهی لکه زرد
• تقویت احیای سلول‌ها، رشد عضلات و استخوان‌ها و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودکان(خواص ژل رویال برای کودکان)
احتیاط در مصرف : ممکن است موجب آلرژی شود!

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید