5 خواص شگفت انگیز چغندر

در

چغندر

آیا شما عادت به خوردن چغندر دارید؟ بدانید که این غذا فواید زیادی دارد. ما به شما اجازه می دهیم در این مقاله خواص چغندر را کشف کنید!

چغندر گیاهی است که خیلی اوقات فراموش می شود و به دلایل خوبی فواید زیادی برای سلامتی ما دارد. چغندر از سبزیجات متحد واقعی برای یک زندگی سالم تر است.  یک سبزی شگفت انگیز برای اضافه کردن فوری در برنامه تغذیه و رژیم غذایی خود.

این سبزی ریشه ای، بمبی از ویتامین ها و فیبرها است . برای جلوگیری از کمبود منیزیم ، مواد معدنی ، کلسیم و پتاسیم مناسب است. 

چغندر برای قلب مفید است

برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی احتمالی ، چغندر ایده آل است. به دلیل غلظت بالای پتاسیم و آنتی اکسیدان ، به کاهش فشار خون کمک کرده و کلسترول را کاهش می دهد. از این رو مشکلات قلبی به خوبی پیشگیری می شود و مهمتر از همه از آن جلوگیری می شود.

 

چغندر بیماریهای التهابی را کاهش می دهد

اگر یک ماده وجود داشته باشد که سرشار از آنتی اکسیدان باشد ، آن چغندر است. بنابراین یک متحد عالی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های التهابی مزمن به علت  چاقی یا بیماری کرون به عنوان مثال است. بنابراین ایده آل این است که حداقل یک بار در هفته مصرف کنید.

 

چغندر از سرطان جلوگیری می کند

بتانین دشمن سرطان است زیرا این ماده به از بین بردن سلولهای سرطانی کمک می کند. خبر خوب ، چغندر حاوی بتانین  است! از ادغام آن به طور مرتب در برنامه تغذیه و رژیم غذایی دریغ نکنید.

 

چغندر کبد را تمیز می کند

چغندر  حاوی بتانین است ، یک ماده با خاصیت آنتی اکسیدان  که از کبد محافظت می کند. در آب میوه های خود چغندر خام را اضافه کنید. حال شما بهتر خواهد شد.

 

چغندر از چشمان شما مراقبت می کند

شما به اندازه کافی در مورد آن فکر نمی کنید ، اما مهم است که از چشمان خود مراقبت کنید. و برای همین ، چغندر بهترین متحد شما یا به طور دقیق برگهای چغندر بهترین محصول برای چشم است. آنها حاوی کاروتنوئیدها ، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به فیلتر کردن نور آبی کمک می کنند و بنابراین ، مشکلات آب مروارید یا شبکیه را به شدت محدود می کنند. این برگ ها را در آب میوه ، در سالاد یا همانطور که می خواهید همراه با اسفناج مصرف کنید.

 

چگونه چغندر را مصرف کنیم؟

هر چند چغندر همه ی خواص خوب را روی کاغذ دارد اما برای طعم آن همه  اتفاق نظرندارند. با این وجود روش های زیادی برای طبخ آن وجود دارد ! در آب میوه ، اسموتی ، سبزیجات خام ، سوپ و گازپاچوها (سوپ سرد مثل آب دوغ خیار)، پخته شده یا خام ، چغندرها به هر شکل و حتی به صورت شیرینی عرضه می شوند. در اینجا چند ایده برای طعم دادن به آن و به دست آوردن تمام مزایا ذکر شده است:

آب چغندر سیب انار
کلم قرمز کلم پیچ ، هویج ، چغندر
Hummus هوموس چغندر با پنیر
چغندر و عسل برشته شده در فر
چغندر بخار پز شده (لبو)
کیک چغندر

نظرات

۱۴۰۰/۹/۲۷چغندر در پزشکی، آرایشی و بهداشتی و آشپزی استفاده می شود . معمولاً از برگ و ریشه چغندر استفاده می شود.

۱۴۰۰/۹/۲۷چغندر حاوی ویتامین های A، B1، B2، B6، B12، C، PP، U، بتائین، بتانین، قند، فولیک، سیب، اسیدهای اگزالیک، مواد نیتروژن دار، عناصر کمیاب - ید، پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، سدیم، مس، ید، لیتیوم، کبالت.

۱۴۰۰/۹/۲۷از خواص دارویی چغندر در موارد زیر استفاده می شود: - چغندر برای کم خونی. - چغندر برای تب. - چغندر برای بیماری های عروق لنفاوی. - چغندر برای درمان زخم های بدخیم. - چغندر برای یبوست مزمن. - چغندر برای بیماری های کبد و مجاری صفراوی. - چغندر برای گلودرد، ورم لوزه، به عنوان شوینده گلو. - چغندر به عنوان یک مقوی عمومی، با ضعف و کاهش قدرت - چغندر برای بهبود متابولیسم - چغندر برای بیماری کلیوی - چغندر برای ذات الریه، جنب

۱۴۰۰/۹/۲۷-چغندر برای میگرن - چغندر برای درمان تومورهای بدخیم فقط آب چغندر تازه تهیه شده خاصیت ضد سرطانی دارد، چغندر آب پز و شیره آب پز چنین خاصیتی ندارند. - چغندر برای درمان بیماری های پوستی. - چغندر برای درمان زخم های ضعیف، التهاب، سوختگی. - چغندر برای درمان تومورها و کبودی ها. - چغندر برای پیشگیری از تصلب شرایین و ترومبوفلبیت. - چغندر برای تقویت سیستم قلبی عروقی. - چغندر برای عادی سازی کار دستگاه گوارش - چغندر برای پاکسازی خون - چغندر برای چاقی. - چغندر برای دیابت. - چغندر برای هموروئید. - چغندر برای فشار خون بالا و آنژین صدری. - چغندر برای افزایش خاصیت ارتجاعی عروق خونی. - چغندر برای اسکلروز. چغندر برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری ها.

۱۴۰۰/۹/۲۷-چغندر برای سینوزیت و رینیت. - چغندر برای کاهش فشار. - چغندر برای بیماری پریودنتال.

در ادامه بخوانید...

نوشیدنی‌ چغندر و آب نعناع برای پاکسازی بدن

در

مواد لازم
• ریشه چغندر
• چند عدد برگ نعناع
• کمی نمک


طرز تهیه
1. چغندر را به صورت مکعبی خورد کنید.
2. آن را در مخلوط کن بریزید.
3. چند برگ نعناع به آن اضافه کنید.
4. کمی نمک به آن اضافه کنید.
5. آنها را چرخ کنید.
6. تا وقتی تازه است آن را بنوشید.
فواید
• چغندر سرشار از بتالاینهایی است که به سم زدایی کمک می کند. همچنین خواص ضد التهابی داشته و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است.
• نعناع طبع سرد دارد. به حرکت صفرا از کبد به روده کوچک کمک می کند و نیز در دفع چربی مفید است. علاوه بر این نعناع عضلات معده را شل کرده و آن را معطر می نماید. (سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین روش پخت قارچ

در

 

محققان در ده سال اخیربه این نتیجه رسیده اند که  غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان( موادی  که سلول ها را در مقابل مواد شیمیایی مضر محافظت می کنند) و برای بدن مفید می باشند در بسیاری از سبزیجات، میوه‌ها، مغزدانه‌ها و غلات سبوس‌دار (یا محصولات آن مثل نان سبوس‌دار)  وجود دارد. ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم و بتا کاروتن  که جزو آنتی اکسیدان ها به شمار می آیند و از  ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم و بتا کاروتن جلو گیری می کنند البته در رژیم های غذایی علاوه بر آنتی اکسیدان ها ، باید از پنج گروه غذایی در کنار ورزش، پرهیز از سیگار و  مصرف الکل را باید مد نظر قرار دهیم.(سیارک)

یکی از سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان قارچ می باشد که به تازگی بهترین روش پخت قارچ توسط پژوهشگران اسپانیایی استفاده از مایکروویو یا کباب کردن عنوان شده است.محققان معتقدند که آب پز یا سرخ کردن قارچ به علت طولانی تر بودن زمان پخت نسبت به استفاده از مایکروویو یا کباب کردن باعث از دست رفتن مقدار بیشتر آنتی اکسیدان این ماده غذایی ارزشمند ( حاوی پروتئین (و اسیدهای آمینه ضروری)، فیبر و ویتامین‌های زیادی مثل بی، سی، دی و ای می باشد و چربی و کالری کمی ) می گردد.در سرخ کردن و آب‌پز کردن قارچ با وجود خوشمزه تر شدن آن ، اما  آنتی‌اکسیدان، پروتئین و کربوهیدرات آن در روغن از بین می رود  و ارزش غذایی آن کم می شود.
 پژوهشگران اسپانیایی در آب پز کردن قارچ به این نکته پی بردند که در آب باقی مانده از آب پز شدن قارچ مقدار زیادی  گلوکان که در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثر است ، وجود دارد .

نتیجه کلی : بهترین روش برای حفظ خواص سبزیجات این است که زمان پخت را تا حد امکان کم کنیم. و نگذاریم مواد مفید قارچ وارد روغن و یا آب شود.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

پزشکان خواص ضد پیری را در این ماده غذایی یافتند

در

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا کشف کردند که آنتی اکسیدان ارگوتیونئین آمینو اسیدی است که توسط بدن تولید نمی شود.قارچ سفید حاوی موادی است که می تواند روند پیری را در بدن کاهش و ضد پیری عمل کند. این نتیجه گیری توسط دانشمندان از دانشگاه پنسیلوانیا (ایالات متحده آمریکا) کشف شده است.

مطالعه آنها نشان داده است که قارچ سفید یکی از سبزیجات با منبع یون هیدروژنی است که به تنهایی در بدن تولید نمی شود.

شخص این ماده را تنها از رژیم غذایی دریافت می کند، در حالی که در قارچ سفید ergotionein حداقل 10 برابر بیشتر از هر محصول دیگری است.

علاوه بر این، قارچ ها حاوی  یکی دیگر از آنتی اکسیدان مهم به نام گلوتاتیون  می باشند.

مواد آنتی اکسیدانی توانایی کنترل سطح اکسیژن واکنشی، از جمله رادیکال های آزاد در سلول ها را دارند. از این جهت، آنها از آسیب DNA که برای زندگی سلول های مولکول ها و غشاهای سلولی ضروری است جلوگیری می کنند.

فرآیند پیری در بدن بوسیله تجمع آسیب در سلول ها به علت اکسیداسیون ایجاد می شود. بنابراین اثر محافظتی آنتی اکسیدان ها می تواند باعث کند شدن روند پیری شود.

"مهمترین مواد مغذی موجود در قارچ ها سلنیوم، ویتامین D، گلوتاتیون و ارگوتیونئین است. همه آنها به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند که می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. "

مطالعه اثر خواص قارچ بر بدن، توسط دانشمندان سنگاپور و ژاپن صورت گرفته است. در اولین مورد، کارشناسان نتیجه گرفتند که با کاهش ارگوتیونئین در بدن ، تعداد اختلالات شناختی افزایش می یابد - افراد مسن که از قارچ استفاده می کنند دچار زوال عقل نمی شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

گیاهان خوراکی خود را پرورش دهید

در

آیا چیزی لذیذتر و مغذی تر از گوجه فرنگی های رسیده ، سبزیجات ،هلوهای تازه و غلات یا گیاهان و ادویه جات مطبوع وجود دارد ؟ گیاهان خوراکی خود را پرورش دهید . خواه در باغچه ی حیات خلوت یا در چند گلدان در لبه ی پنجره که کار جالب ، پرارزش و سالمی است. اگر بخشی از باغچه ی خود را با دوستان و همسایه ها تقسیم کنید ، حتی می توانید روابط اجتماعی خود را نیز گسترش داده و سلامتی را نیز به اطراف توسعه بخشید.(سیارک)

طبق گفته ی دکتر فیلیپ اسمیت ، یک باغبان با تجربه که تحقیقات چاقی را در NIH‌ پشت سر گذاشته " باغبانی دارای مزیت های سلامتی فراوانی است که باعث می شود فرد به خارج از خانه رفته و فعال باشد و کمتر در جای خو بنشیند که به کاهش استرس کمک می کند . " باغبانی می تواند به ارتقای رژیم غذایی شما نیز کمک کند اگر میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. آنها خصوصا با طعم قویتر خود در زمانی که تازه و رسیده چیده می شوند ، لذیذ تر هستند. "
میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و ویتامین های ضروری و مواد معدنی هستند. تحقیقات نشان داده که خوردن میوه و سیزی به عنوان بخشی از کل رژیم غذایی سالم می تواند خطر بیماری های طولانی را مثل بیماری های قلبی ، سکته و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. فیبر درون میوه و سیزی می تواند به تسهیل یبوست و نرمال کردن دفع کمک کند.
میوه و سبزیجات نیز به کاهش جذب کالری کمک می کند – خصوصا اگر جایگزین غذاهای بسیار چرب و پرکالری گردد و به شما در کنترل وزن کمک میکند. گیاهان نیز طعم های جالب و غنی به وعده های غذایی تان بدون افزودن ذره ای کالری ، اضافه می کند.
باغبانی ، سلامت روانی شما را نیز ارتقا می بخشد. برخی مطالعات نشان داده که فعالیت فیزیکی در محیط های طبیعی – یا حتی در معرض طبیعت بودن نیز می تواند حالتان را بهتر کرده و نگرانی را کاهش داده و اعتماد به نفس را بالا ببرد. اسمیت می گوید " پرورش سبزیجات و حفاری در خاک ، فعالیت فیزیکی را افزایش داده و به فرد احساس شادی و حس ارتباط با زمین را می دهد " .
بچه ها نیز می توانند از پرورش و مراقبت از گیاهان خوراکی بهره ببرند. مطالعاتی نشان داده که بچه هایی که با برنامه های باغبانی سر و کار دارند میل بیشتری به انتخاب غذاهای سالمتر داشته و میوه و سبزی بیشتری نیز می خورند و مهارت های اجتماعی پیشرفته تری نیز دارند.
" باغبانی به کودکان کم سن کمک می کند پرورش و مراقبت از چیزها را بیاموزند. شاید آنها لذت خوردن میوه و سبزی هایی را که خود پرورش داده اند ، درک کنند. و متمایل به خوردن غذاهایی باشند که می دانند برایشان خوب است. " طبق گفته ی اسمیت ، " بزرگسالان نیز اغلب دریافتند که مزه ی مطبوع میوه ها و سبزیجاتی که تازه و مستقیم از باغ آورده میشوند بسیار بهتر است. "
بازماندگان ازسرطان که بعد از بیماری به کار باغبانی پرداخته اند ، در بررسی جزئی با حمایت NIH متمایل به داشتن فعالیت فیزیکی بالاتر و جذب سبزی بیشتر به همراه ارتقای توان و قدرت خود بوده اند. بررسی وسیعتر با حمایت NIH اکنون در دست اقدام است که نشان دهد آیا باغبانی سلامت و خوشی بازماندگان قدیمی تر سرطان را بهبود می بخشد یا نه.

تحقیق دیگری که اخیرا توسط NIH‌ انجام شده ، تحقیق روی خانواده های هندی آمریکایی است که مشغول باغبانی اجتماعی هستند که جذب میوه و سبزی بالاتری داشته و کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده اند. طبق گفته ی دکتر شارلوت پرات در NIH‌ کسی که تحقیق روی تغذیه ، فعالیت فیزیکی و سلامت قلب را گذرانده " محققان نیز بدنبال این هستند که ببینند آیا باغبانی فشار خون را کاهش ، قدرت دست را افزایش و منجر به سلامت جسمی و روحی بهتری می گردد یا نه.
طبق گفته ی پرات " امریکایی ها معمولا میوه و سبزی کافی نمی خورند ؛ که یکی از اشکالات امروز رژیم غذایی ماست. " دستورالعمل های رژیمی فدرال برای آمریکایی ها که در سال 2015 منتشر شد توصیه کرده که بزرگسالانی که 2000 کالری در روز مصرف می کنند ، باید تقریبا 2.5 پیمانه سبزی و 2‌ پیمانه میوه در روز مصرف کنند. ولی تنها درصد کمی از بزرگسالان و کودکان توصیه های میوه و سبزیجات را رعایت می کنند.

در زمان انتخاب سبزیجات ، مجموعه ای از رنگ ها و گونه ها را روزانه بخورید. بروکلی ، اسفناج ، سبزیجات کلم برگ ، کلم پیچ یا دیگر سبزی های تیره ، انتخاب خوبی هستند. شما باید سبزیجات نارنجی و قرمز را نیز مثل گوجه ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، فلفل قرمز را نیز انتخاب کنید. پرورش بسیاری از این ها در خانه کار آسانی است.
" اینها همگی در اصل منبع خوب ویتامین ها شامل ویتامین A,C و فیبر نیز هستند " طبق گفته ی پرات ، " برخی سبزیجات دارای مواد معدنی مثل پتاسیم ، آهن و کلسیم هستند".
بسیاری از مواد مغذی میوه و سبزیجات برای سلامت کامل ، مفید هستند. اگر داروهای خاصی مصرف می کنید با این حال باید مطلع باشید که برخی از محصولات گیاهی با چگونگی عملکرد دارویی شما تداخل دارد. مثلا ، گریپ فروت با داروهای خاصی واکنش می دهد – مثل داروهای کلسترول ، فشار خون و آلرژی و باعث عواض جانبی جدی می گردد. (سیارک)
" افرادی که دارو برای پیشگیری از لخته ی خون ، مصرف می کنند در هنگام خوردن سبزیجاتی به رنگ سبز تیره یا با جذب مکمل های این ویتامین دچار مشکل می گردند که سرشار از ویتامین K هستند . " طبق گفته ی پرات ، ویتامین K به ارتقای لخته شدن خون کمک کرده ولی رقیق کننده ی خون مثل وارفارین ( نیز به نام کومادین ) برای داشتن عوارض برعکس ، طراحی شده اند و غذاهای سرشار از ویتامین K ، اسفناج ، کلم دلمه ای و برخی از گونه های کاهو هستند.
بسیاری از انواع بوته ها نیز تعاول خطرناکی با داروهای خاص دارند . ولی احتمال این مشکلات زمانی بیشتر می شود که بوته ها به عنوان مکمل مصرف گردند.
طبق گفته ی دکتر کریاگ هاب ، متخصص گیاهان دارویی در NIH‌، " گیاهان و ادویه جات مدت های زیادی برای طعم دادن به غذا استفاده شده اند و از زمان باستان برای درمان های پزشکی به کار رفته اند " . " زمانی که شما گیاهان را پرورش می دهید ، دانه ها را هم می کارید ، دقت می کنید تا رشد کنند و می دانید مزه شان چگونه است. ولی زمانی که این چیزها را به شکل مکمل دریافت می کنید ، معمولا به عصاره ی فشرده ی گیاهی می رسید که بسیار قوی تر از چیزی هستند که در باغ وجود دارد".
هاب اضافه کرد که برخی از گیاهان خریداری شده به شکل مکمل ، به گونه ای نیستند که ادعا می شود- " آنها با برخی از گونه های ترکیبات داروخانه ای به طور تقلبی ترکیب شده یا شامل موادی نیستند که برچسب روی آنها نشان می دهد".
هاب تاکید می کند که صحبت با دکتر دررباره ی مکمل هایی که شما جذب می کنید برای اطمینان از اینکه باعث تعامل مضر با داروهایتان نمیشود ، بسیار اهمیت دارد. شما می توانید چیزهای بیشتری راجع به گیاهان ، عوارش جانبی نهان و چیزهایی که دانشمندان راجع به خواص دارویی می گویند در وب سایت HERBS AT GLANCE‌ بدانید.
طبق گفته ی اسمیت " اگر فکر میکنید جایی برای باغچه ی حیات خلوت ندارید ، دوباره فکر کنید. " برخی از سبزیجات مثل هویج ، کاهو ، کلم پیچ و فلفل های تند به جای زیادی نیاز ندارد. اسمیت می گوید " اینها را می توان در گلدان یا باغچه های کوچک نیز پرورش داد. " شما می توانید گوجه های درختی را نیز امتحان کنید که از دستگیره یا ایوان آویزان می شود "
ولی مهم نیست در کجا به آن می رسید – در حیات خلوت یا در بازار کشاورزان یا در مغازه – مطمئن باشید که شما و خانواده تان ، حجم زیادی از میو ه و سبزیجات را به طور روزانه مصرف کنید.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

چای سبز (درمان خانگی برای گلودرد)

در

چای سبز:
به سختی می توانید کسی را پیدا کنید که درباره فواید متعدد چای سبز چیزی نشنیده باشد. این چای طعمی عالی دارد، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و به طور قابل توجهی ایمنی بدنتان را تامین می سازد . می تواند برای تسکین گلودرد بعنوان درمان خانگی استفاده گردد. انواع زیادی از چای سبز در بازار وجود دارد و شما مجبور خواهید بود تا یکی را انتخاب کنید. بسیاری از آنها به صورت کیسه ای ارائه می گردد. می توانید طعم های مختلفی از آن را دم کنید.


مواد مورد نیاز:
• یک کیسه چای سبز
• آب
• آب لیمو- به مقدار دلخواه
• عسل
طرز تهیه:
مقداری آب را بجوشانید. مقداری از آن را در فنجان بریزید و سپس کیسه‌های چای سبز را در آن بیندازید. چند بار هم بزنید. مقداری آب لیمو و عسل به چای اضافه کنید. با این حال نسبت به میل و انتخاب خود، می توانید از لیمو استفاده کرده و یا لیمو نریزید. برای تسکین گلو درد می توانید چای سبز را چند بار در روز مصرف کنید.(سیارک)

 طرز تهیه انواع چای برای درمان گلو درد

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

دوغ نوشیدنی سم زدا

در

مواد لازم:
• دوغ
• برگ نعناع
• برگ گشنیز
• هویج نازک
• نصف قاشق چایخوری پودر زیره بو داده
• کمی نمک


طرز تهیه
1. دوغ را داخل ظرفی بریزید.
2. چند برگ نعناع و چند برگ گشنیز را ریز کنید.
3. هویج را خورد کنید.
4. هویج و سبزی ها را به دوغ اضافه کنید.
5. کمی نمک و پودر زیره بو داده را اضافه کنید.
6. خوب بهم بزنید.
فواید
• دوغ غنی از ویتامین A، اسیدهای فولات، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و اسید چرب امگا ۳ است. به کاهش وزن، جلوگیری از بیماری های پوست، حفظ هضم خوب (شامل باکتری های خوب) کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.
• بتا کروتن موجود در هویج، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. هویج به کاهش وزن، بهبود بینایی، تقویت سلامت قلب و عروق و مبارزه با سرطان کمک می کند.
• برگ گشنیز حاوی ویتامین A و ویتامین K زیادی است. همچنین غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم می باشد. برگ گشنیز در درمان سوء هاضمه، درمان بیماری های پوستی و اختلالات قاعدگی، حفظ سطح قند خون و سطح کلسترول و بهبود بینایی مفید می باشد.
• دانه های زیره سیاه آهن بالایی دراد که برای قاعدگی زنان بسیار مهم می باشد. همچنین دانه زیره به هضم و مبارزه با سرطان کمک می کند.(سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...