قرص سیتریزین

سیتریزین، قرص سیتریزین

 

موارد مصرف سیتریزین

قرص سیتریزین برای خارش، خارش چشم، خارش بینی

سیتریزین به صورت قرص و شربت در دسترس است. قرص سیتریزین یک IS آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی مانند آبریزش از چشم ، آبریزش بینی ، خارش چشم / بینی، عطسه ، کهیر و خارش می باشد. سیتریزین با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص ( هیستامین ) که بدن شما در طول یک واکنش آلرژیک تولید می کند این کار را انجام می دهد.
سیتیزین سبب جلوگیری از واکنش شدید آلرژیک (مانند آنافیلاکسی ) نمی شود. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد ، همیشه همراه خود داشته باشید.

 

نحوه استفاده از قرص سیتیزین

قبل از مصرف سیتریزین به بروشور دارو مراجعه کنید، تمام نکات موجود در بسته بندی محصول را بخوانید . اگر سوالی دارید، با داروساز خود مشورت کنید . اگر پزشک شما سیتریزین را تجویز کرده است، آن را معمولا به صورت روزانه استفاده کنید.
 
اگر از قرص های روکش دار استفاده می کنید، هر قرص سيتريزين را درسته و کامل قورت دهید. اگر از قرص بدون روکش ستفاده می کنید، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و سپس با آب و یا بدون آب بخورید . اگر از فرم مایع سیتریزین استفاده می کنید، دوز را با دقت با استفاده از قاشق اندازه گیری خاص داخل بسته بندی استفاده کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز ستیریزن صحیح نباشد.
 
دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. دوز خود را افزایش ندهید و یا سیتریزین را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید.
 
اگر علائم آلرژی شما پس از 3 روز درمان بهبود نیافت و یا در صورتی که بیش از 6 هفته و یا بیش از 6 هفته ادامه یافت، به پزشک اطلاع دهید . در صورتی که وضعیت شما بدتر شد یا اگر فکر می کنید یک مشکل جدی پزشکی دارید (مثلا یک واکنش آلرژیک بسیار جدی / آنافیلاکسی )، به پزشک مراجعه کنید .
 

 

عوارض جانبی سیتریزین

خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان ممکن استبر اثر مصرف سیتریزین قرص رخ دهد. درد معده ممکن است به خصوص در کودکان نیز رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
اگر پزشک شما سیتریزین را تجویز کرده است ، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده که منافع سیتریزین بیشتر از خطر عوارض مصرف قرص سیتیریزین است. بسیاری از افرادی که از سیتریزین استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
در صورت وجود هر گونه عوارض جانبی جدی بعد از مصرف قرص سیتروزین، از جمله: ادرار کردن زیاد، ضعف ، به پزشک خود اطلاع دهید .
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به سیتریزین نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید ، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس دارید، از کمک های پزشکی استفاده کنید.
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی سیتیزین احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی رایج سیتریزین 

اختلال خواب

افزایش تعداد ضربان قلب
نامنظم شدن ضربان
احساس بی حوصلگی شدید، سردرگمی و اضطراب
بیش فعالی
گیجی و مشکلات بینایی و عدم حفظ تعادل
کاهش مقدار ادرار
خواب آلودگی
خشک شدن دهان و گلو
حالت تهوع
سرفه
یبوست

اختلال حافظه

کاهش میل جنسی

افسردگی ، توهم

تیک عصبی

افزایش احتمال خودکشی

 

احتیاط لازم قبل از مصرف سیتریزین

قبل از مصرف سیتریزین ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا به هیدروکسین ؛ یا به levocetirizine ؛ یا اگر آلرژی دارید . سیتریزین ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از cetirizine ، به پزشک یا داروساز خود از: سابقه پزشکی ، به خصوص: مشکلات پروستات، بیماری کلیوی و بیماری کبدی خود بگویید.
 
سیتریزین ممکن است باعث خواب آلودگی شود.سعی کنید در زمان استفاده از سیتریزین رانندگی نکنید، از ماشین آلات سنگین استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هشیاری دارد را انجام ندهید، تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. اجتناب از نوشیدنی های الکلی. اگر از ماری جوانا استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید.
 
محصولات مایع ممکن است دارای قند باشد. در صورت ابتلا به دیابت توصیه نمی شود . در مورد استفاده از سیتریزین از دکتر یا داروساز خود بپرسید.
 
قبل از انجام هر عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) بگویید.

 

مصرف سیتریزین در دوران بارداری و شیردهی

قبل از استفاده در صورتی که باردار هستید به پزشک خود بگویید. در دوران بارداری ، سیتریزین باید تنها زمانی که شدیدا مورد نیاز باشد استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای با پزشک خود صحبت کنید.
 
سیتریزین از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود. قبل از تغذیه با شیر مادر، با پزشک خود مشورت کنید .
 

 

تداخل دارویی سیتریزین

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.
 
در صورت استفاده از داروهای دیگر که موجب خواب آلودگی می شوند مانند داروهای ضد افسردگی یا سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون )، الکل، ماری جوانا ، داروهای خواب یا اضطراب (مانند الپرازولام ، لورازپام ، زولپیدم)، آرام بخشهای ماهیچه ای (مانند کاییزوپروتول ، سیکلوبنزاپرین ) یا سایر داروهای آنتی هیستامین (مانند کلرپینیرامین ، دیفن هیدرامین ) به پزشک خود اطلاع دهید.
 
برچسب ها را بر روی تمام داروهای خود (مانند آلرژی و سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند.
 
با هر نوع آنتی هیستامین هایی که روی پوست استفاده می شود (مانند کرم دیفن هیدرامین، پماد، اسپری) استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود.
 
Cetirizine بسیار شبیه به هیدروکسی ایزین و لوکوسیتیرین است . از مصرف سیتریزینها در هنگام استفاده از سیتیزینخودداری کنید.
 
سیتریزین ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش پوست آلرژیک )، باعث نتایج غلط تست شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما از سیتریزین استفاده می کنید.
 

 

مصرف بیش از حد سیتریزین

اوردوز با سیتریزین
اگر کسی سیتریزین را بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفسی باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مصرف سیتریزین

دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
تمام قرار ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را به طور مرتب انجام دهید.
 

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید ودوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)

 

نگهداری سیتریزین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
 
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید