افزایش اعتماد به نفس و امید از طریق تحمل درد جسمی

در

تحقیقات نشان می دهند که حس تندرستی خوشروانی از طریق درد جسمی ممکن است که تجربه شود، نظیر آنچه در طول بیماری جسمی و اصلاح بدنی (BM) تجربه می شود، هرچند بحث برانگیز و خلاف واقع است.
اگر چه بقاء سرطان می تواند با عوارض جانبی جسمی و روانشناختی منفی تشخیص و درمان ادامه یابد، ولی همچنین گزارش هایی از ادراکات همزمان رشد خویشتن از طریق تحمل درد جسمی وجود دارد. افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس و همچنین امید و معنابخشی، گزارش های رایج بعد از درمان سرطان می باشند  برخی از بیماران حتی بر این باورند که دردشان شکلی از تطهیر برای رهایی پس از مرگ است .
در متاسنتزی که هفرون و همکاران در٢٠٠٩ انجام دادند پی بردند که نجات یافتگان از بیماری دریافتند که محرومیت جسمانی بدن توسط عوارض جانبی بیماری ها برای دستیابی نهایی آنها به رشد روانی ضروری بوده است. هفرون و همکاران گزارش دادند که:

مردم می توانند حس قدرت درونی و همچنین قدردانی از بدنشان را در هنگام تجربه زوال جسمانی بدست آورند. علاوه بر این، افراد می توانند رابطه سالم تر و قدرشناسانه تری با بدن خود پس از تجربه درد جسمانی داشته باشند . 

درگیر شدن در اصلاحات بدنی به طور سنتی عمل افراد به حاشیه رانده شده در نظر گرفته می شود  در روانشناسی، تحقیقات عمدتاً بر آسیب شناسی روانی در رابطه با چنین رفتار دردناک و خودانگیخته ای متمرکز است . اما این همیشه مورد توجه نبوده است. جوامع یونانی و رومی هنر بدن را به عنوان نمادی از رهبری و مقام استفاده می کردند، از جمله شجاعت در میدان نبرد. جوامع دیگر از این عمل برای استحکام فردی و هویت گروهی استفاده می کردند، از قبیل اقوام اولیه کانادایی امریکایی.

به تازگی، محققان به تجارب مثبت و سلامت روانی اذعان کرده اند که ممکن است ریشه آن در شکل های خاصی از اصلاحات بدنی باشد (به عنوان مثال، افزایش اعتماد به نفس، اعتبار، کمال).

منطق رایج برای درگیر شدن در اصلاحات بدنی شامل دلایل ماهیت تزئینی (مد جانبی)  تا پیگیری خوشروانی بیشتر (رشد خویشتن) می باشد. خالکوبی، به طور خاص، می تواند شکلی از ابراز وجود و اعتبار باشد، و به اشخاص خالکوبی شده اجازه می دهد که شخصیت و همچنین ارزش و سیستم اعتقاد خود را نشان دهند. درد و تداوم خالکوبی همچنین محرک اصلی برای درگیر شدن در اصلاحات بدنی هستند. خالکوبی می تواند ناشی از یک حس موفقیت و غرور از عملی دردناک و روند نقاهت باشد. گزارش های افزایش اعتماد به نفس و احساس «کمال» ناشی از این واقعیت است که هر کسی نمی تواند چنین دردی را تحمل کند؛ فرد بایداصلاحات بدنی خود را بدست آورد.
در مورد آن فکر کنید...
آیا شما خال کوبی دارید؟ به زمانی که آن را انجام داده اید، فکر کنید. انگیزه شما چه بود؟ آیا شما هنوز هم از آن راضی هستید؟ اگر شما خال کوبی ندارید، دلایل شما برای نزدن خالکوبی چیست؟ آیا برای تداوم سلامتی است یا به خاطردرد خالکوبی؟ یا دلیل دیگر؟ فکر می کنید که چرا دیگران خال کوبی زدن را برمی گزینند؟

افراد با افزودن چنین دوام هنری برای خود حس لذت را ناشی از ایجاد چیزی معنی دار می دانند که به بخشی از بدنشان تبدیل می شود (مصنوع جسمانی). آنها با زدن حرف آخر از چگونگی نگاه و چگونگی ترسیم خود به جهان، اعتبار می یابند. اصلاحات بدنی نه تنها هویت فردی را ارتقاء می دهد، بلکه گروه های اجتماعی خاص را متصل کرده و استحکام می بخشد. بدن می تواند ازعواقب لذت بخش تا معنی دارتر حس تندرستی را از درد بیماری و اصلاحات بدنی بدست آورد.

 موضوعات لمس بین فردی، رفتارهای جنسی، فعالیت جسمی، تغذیه و حتی درد بدنی تنها آغاز درک بدن و اثرات آن بر تندرستی است. همانند بسیاری از مباحث در روانشناسی مثبت، نیاز است که تحقیقات دقیق تری در تمام زمینه ها صورت بگیرد و در این خصوص فکر به آینده هیجان انگیز است.
روانشناسی مثبت ، علم تندرستی است و در نتیجه شامل تحقیق بر روی بدن و نقشی است که در این زمینه بازی می کند. به طور کلی، اطلاعات ارائه شده در این مقاله و لینک مقالات بالا تحولات جالب و هیجان انگیز برای رشته روان شناسی مثبت را برجسته می کند. پژوهش ترکیبی و گسترده بر روی بدن های مثبت چیزی است که ما باور داریم به بخشی از آینده روانشناسی مثبت تبدیل می شود.
با تأمل در این مقالات شما اکنون باید مفهوم «بدن مثبت» را بدانید.
 بدن هم در روانشناسی مثبت و هم روانشناسی عمومی تحت شناخت است.
 لمس بین فردی، مانند ماساژ درمانی و تماس فردی با دیگران، برای رشد و تندرستی مهم است.
 رفتارهای جنسی مثبت، با یک شریک قابل اعتماد، می تواند هم تندرستی لذت بخش وهم تندرستی خوشروانی را تحت تأثیر قراردهد.
 تغذیه می تواند نقش جالبی در خلق ما از یک «بدن مثبت» بازی کند.
 فعالیت جسمی یکی از مهم ترین چیزهایی است که ما می توانیم برای تندرستی جسمی و روانی خود انجام دهیم.
 تجربه درد جسمانی می تواند باعث یک تجربه دگرگون شونده شود، در نتیجه باعث افزایش تندرستی خوش روانی می شود.(سیارک)

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تاثیر مثبت تغذیه بر سلامت روان و تندرستی

در


(سیارک)از آنجا که روانشناسی مثبت بر روی سلامت متمرکز است جای تعجب است که بر نقش بالقوه تغذیه در این رشته توجه اندکی مبذول شده است. برای ما مهم است که مجددا به سلامت به یک معنای جامع بنگریم. ارتباط بین آنچه که ما انجام می دهیم و آنچه که می خوریم به طور بالقوه می تواند سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد. بخش های زیر به طور خاص، چگونگی حفظ وزن سالم و رژیم غذایی را بررسی می کند، که علاوه بر مصرف گروه های مواد غذایی انتخاب شده، می تواند تاثیر مثبت بر سلامت روان و تندرستی ما بگذارند 

در مورد آن فکر کنید...

پس از خوردن یک شام چرب و پر کالری چه احساسی دارید؟

می خواهید که با جهان رقابت کنید؟ خوش شانسی این است که این مورد وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که زمانی که ما با غذاهای ناسالم سرشار از چربی های اشباع شده پرخوری می کنیم، مسلما آنچه که خماری چربی بالا گفته می شود را تجربه خواهیم کرد، که می تواند باعث افول عملکرد شناختی ما شود. البته این تحقیق روی موش ها انجام شد. دفعه بعد سعی نمایید منعکس کنید که چگونه انتخابهای غذا بر الگوی فکریتان تاثیر می گذارد.

شواهد اپیدمیولوژیک برای محققان و سیاست گذاران شواهد متقاعد کننده ای در مورد اهمیت حفظ وزن سالم از طریق تغذیه مناسب و فعالیت بدنی فراهم کرده است. داشتن یک رنج شاخص حجم بدنی سالم (وزن بدن (کیلوگرم) / قد (m2) ٢٥- ١٨ به طور قابل توجهی می تواند خطر بیماری های متعدد از جمله سرطان های خاص (برای مثال، کلیه، مری، روده بزرگ، کیسه صفرا و لوزالمعده) را کاهش دهد.. تغذیه یکی از بهترین شیوه ها برای مبارزه و جلوگیری از چاقی است ازجمله رژیم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و کاهش مصرف چربی . وزارت کشاورزی ایالات متحده(یو اس دی ای)١٠ رژیم غذایی روزانه ای برای ارتقاء تندرستی بدنی ارائه می دهد که شامل:

■ غلات و محصولات جانبی غلات (٦ تا ١١ وعده در روز)
■ میوه (٢ تا ٤ وعده)
■سبزیجات (٣ تا ٥ وعده)
■ لبنیات (٢وعده)
■ گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ (٢ تا ٣ وعده)

چرا این غذاهای خاص نسبت به چیزهای دیگر برای ما بهتر هستند؟

غذاهایی که حاوی اسیدهای آمینه و تریپتوفان هستند (به عنوان مثال، بوقلمون و موز) برای تولید متابولیت هیدروکسی تریپتوفان­٥ (5HTP) توسط بدن جذب می شوند، که در نهایت به سروتونین (HT5) تبدیل می شود. سروتونین، البته، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با بهبود سلامت روان، الگوهای خواب، انرژی و سطوح کاهش یافته افسردگی، استرس و علائم پیش از قاعدگی است.
دوپامین یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی است اغلب با تجربه لذت و تندرستی لذت بخش مرتبط است. این می تواند با تجزیه مواد غذایی که سرشار از اسید آمینه تیروزین هستند تولید شود. خوردن غذاهای سرشار از تیروزین، مانند پنیر و شکلات می تواند به مبارزه با استرس و اضطراب کمک کند و ممکن است تجربیات لحظه ای لذت را القا کند.
با توجه به بیماریهای جسمی، استفاده از مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان و زوال قدرت شناختی محبوبیت سریعی به دست آورده است.

وولک و همکاران در٢٠٠٦ پی بردند زمانی که زنان یک یا چند وعده ماهی چرب در هفته استفاده می کنند با کاهش٧٤ درصدی گسترش سرطان کلیه مواجه می شوند. علاوه بر این، روابط امید بخش دیگری بین اسیدهای چرب امگا­٣ و دیگر اختلالات جسمی وذهنی از قبیل آلزایمر، بیماریهای خلقی،

افسردگی و بیماری های قلب بوجود آمده است.

خواص تغذیه ای  محصول غذایی دیگر که بطور خاص در تحقیقات بالینی تغذیه و تندرستی مورد توجه می باشد شکلات است. تمدن های باستانی مانند مایا و آزتک از کاکائو (شکلات) برای لذت بردن و اهداف دارویی استفاده می کردند. در بریتانیا، در طول قرون شانزدهم تا قرن بیستم، شکلات کاربردهای دارویی بسیاری داشت، از کاهش لاغری، بی علاقگی، خستگی، هضم غذا، تب، نقرس، سنگ کلیه گرفته تا عملکرد جنسی ضعیف 
محققان امروزی بر این باورند که وجود پلی فنول ها - به طور خاص، فلاوانول (فلاوانول ­٣­ او ال اس و یا کاتوچین) – درشکلات خالص علت اصلی مزایای آن بر سلامت جسمی محسوب می شود. این نظریه ها ادعا می کنند که این کاتوچین ها تعداد آنتی اکسیدانها ی موجود خون را افزایش داده و به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک میکنند. آنتی اکسیدان ها که به تازگی به عنوان مواد ضد سرطان شناخته شده اند بد نامی زیادی به دست آورده اند. بطور کلی در حدود ٢٣٠ آزمایش انسانی ( ٢٨ آزمایش بالینی) در مورد تاثیر مصرف شکلات بر سلامت جسمی و روانی وجود دارد. این مطالعات به طور عمده تنها دوزهای واحد را تجویز و مورد مطالعه قرار داده است با این حال محققان بر این باورند که اثرات سودمند آن ممکن است در دوزهای انباشته باشد. به طور کلی، برخی از شواهد هم مقطعی و هم اپیدمیولوژیک وجود دارد، که نشان از پیوند مثبت بین مصرف شکلات تلخ (١٠٠ گرم در روز) وبیماریهای شناختی، سرطان،دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و حتی تمام علل مرگ و میردارد. البته نکته مهم این است که شکلاتی که بیشترین تاثیر را دارد شکلات تلخ است (حداقل ٧٠ درصد). هنگامی که با شیر مخلوط می شود، به نظر می رسد برخی از مزایای شکلات درون جریان خون از بین می رود . پژوهش دیگری نشان از پلی فنول های (رسوراترول) موجود در پوست انگور دارد، که آنتی اکسیدان ها را افزایش داده و بسیار شبیه شکلات های تلخ عمل می کند. 
به عنوان یک اصل کلی، اهمیت حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل مواد مغذی نباید دست کم گرفته شود. اگر چه در حال حاضر، محققان در میان زمینه های بیماری های بالینی استفاده از تغذیه را به عنوان کمک به سلامت جسمی حمایت می کنند، اما تحقیقات بالینی و مستقل بیشتری برای ایجاد یک مبنای مدرک مستحکم مورد نیاز است .(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

روانشناسی مثبت

در

از آنجا که روانشناسی مثبت از لحاظ پیشرفت و درک علمی با فراز و نشیب پیش می‌رود، تمرکز روی اهمیت بدن در عملکرد فیزیکی و روانی هنوز کند و آهسته است. با ترکیب عناصر تندرستی لذت‌گرا و فضیلت گرا، ما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانیم یک «بدن مثبت» را از طریق مکانیسم های اصلی ایجاد کنیم: لمس انسان، رفتار مثبت جنسی، فعالیت بدنی، تغذیه و حتی درد فیزیکی. این 5 بخش به تجربه گذرای خوشی و احساس‌های طولانی‌تر معنابخشی و رشد خویشتن کمک می‌کنند.

بدن در روانشناسی

هزاران سال انسان با پیچیدگی‌های بغرنج تعاملات ذهن بدن درگیر بوده است. به‌عنوان امر عادی در سراسر پزشکی و روانشناسی معاصر ، یگانه انگاری (پایه تجربه نگری) تأیید می‌کند که ذهن و بدن یکی هستند و دارای ویژگی‌های معنوی جداگانه نیستند. آنچه ما می‌اندیشیم و احساس می‌کنیم، نتیجه مستقیم تعاملات فیزیکی در مغز است. اما درنهایت، بدن ما روی هیجان‌ها، احساسات و تجربیات ما تأثیر می‌گذارد. جنبش انسان‌گرایی بیشتر وقت خود را صرف این مفهوم تجسم کرده است (چگونه افراد مالک بدن خود هستند و از آن استفاده می‌کنند)؛ درحالی‌که روانشناسی مثبت روی خود آن بدون تأثیر روی بدن در تندرستی تأکید کرده است.

انواع شادکامی

روانشناسی مثبت به شکل سنتی ، شادکامی اصیل را به‌عنوان ترکیبی از تندرستی لذت‌گرا و فضیلت گرا تلقی کرده است. در داخل دو نوع شادکامی، سه نوع سبک زندگی متفاوت وجود دارد: زندگی لذت‌بخش، زندگی همراه با مجذوبیت و زندگی بامعنا. زندگی لذت‌بخش شامل احساسات و هیجانات مثبت است که بخش ضروری برای موفقیت و تندرستی ما است. زندگی لذت‌بخش خودش به دو قسمت تقسیم می‌شود: لذت‌ها و کامروا شدن‌ها. لذت‌ها شامل بوهای خوش، طعم‌ها، احساسات جنسی و غیره است؛ درحالی‌که کامروا شدن شامل فعالیت‌هایی (از قبیل کتاب خواندن یا آشپزی) است که نیازمند کمی برنامه‌ریزی قبلی هستند . خوشبختانه، بدن ما قابلیت تحریک این احساسات لذت و هیجانات مثبت و مطلوب را دارد.
بدن می‌تواند به ایجاد زندگی همراه با مجذوبیت کمک کند. به وجد آمدن ، از طریق فعالیت‌های بدنی می‌تواند حس مجذوبیت، جذب و تندرستی را به دنبال این واقعیت تحریک کند. علاوه بر این، مجذوبیت در رفتارهای ماهرانه با عزیزان شما، می‌تواند روابط عمیق‌تر و معنادارتری ایجاد کند.
درنهایت، بدن قدرت زیادی برای تحریک زندگی معنادار دارد که در گزارش‌های معنوی و تعالی همراه با آن آشکار است. افرادی که بدن‌های آن‌ها دردهای فیزیکی بسیار شدیدی را به‌طور مداوم تحمل کرده است، احساس معنا و ارتباط معنوی از طریق خویشتن زخمی را گزارش می‌کنند .
با وجود این، بسیاری از افراد جامعه ما فراموش کرده‌اند که داشتن لذت‌های فیزیکی چقدر مهم است و ممکن است درنهایت منجر به دستاوردهای فضیلت گرا شود. قسمت بعدی 5 بخش پیشنهادی بدن مثبت را در ارتباط با تندرستی لذت‌گرا و فضیلت گرا به شکل خلاصه شرح می‌دهد.

پنج مؤلفه از یک بدن مثبت

لمس کردن

در طول چند دهه گذشته، روانشناسان از اهمیت لمس برای بهزیستی فیزیکی و روانی آگاه شده‌اند .

شواهد اولیه نشان دهنده اهمیت لمس بین فردی، از مطالعات هری هارلو به دست آمدند که شامپانزه های نوزاد مادر گرم را انتخاب می کنند یا به جای آن مادر قابل‌لمس بدون غذا را به مادر سرد و بی‌رحم با غذای فراوان ترجیح می دهند.

امروزه، مؤسسه تحقیقات لمس واقع در میامی، صدها مطالعه بالینی را روی اهمیت لمس بین فردی (ماساژ درمانی، بازتاب شناسی بالینی، بغل کردن و غیره) را روی بهزیستی فیزیکی و روانی در جمعیت بالینی و عادی مطالعه کرده است. این مطالعات مبنایی برای ایجاد «علم لمس » فراهم کرده است.
تکنیک مداخله، دارای تحقیقات فراوان ماساژ درمانی (MT) است. شواهد نشان می‌دهند که ماساژ درمانی قابلیت افزایش عملکردهای فیزیکی و روانی را دارد. از نظر فیزیکی، هنگامی که ماساژ درمانی در کودک در معرض خطر (قبل از بلوغ) استفاده شود، می‌تواند قابلیت آن‌ها را برای افزایش وزن، افزایش دما و خواب بیشتر افزایش دهد.

مشخص شده است که وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، ماساژ درمانی به درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)، آرتروز، آسم و پرخاشگری کمک می‌کند . در افراد بالغ، ماساژ درمانی می‌تواند میگرن  علائم قبل از قاعدگی ، فشارخون و سطح کورتیزول  را کاهش دهد و ایمنی و عملکرد عصب غده داخلی را در بیماران سرطان پستان و HIV  و انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین  را افزایش دهد.


از نظر روانی، مداخلات ماساژ درمانی کاهش چشمگیر افسردگی  را مشابه کارایی روان‌درمانی معمولی گزارش کرده است . همچنین ظاهراً ماساژ درمانی هنگامی که در دوزهای ساده تجویز می‌شود، مفید است.

چرا به نظر می‌رسد که ماساژ درمانی چنین تأثیر مثبتی روی بهزیستی فیزیکی و روانی ما دارد؟

محققان (مویر و هارن) چندین فرضیه را پیشنهاد کردند. اولین نظریه، نظریه «کنترل دریچه» کاهش درد است. به شکل تخصصی‌تر، این نظریه پیشنهاد می‌کند که با اعمال فشار در قسمت‌های دیگر غیر از محل درد، ماساژ درمانی می‌تواند «فعال‌سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک» را تحریک کند که اضطراب را کاهش و تندرستی را افزایش دهد . اخیراً، نظریه «تغییرات شیمی بدن»، افزایش سطوح استروتونین و دیگر آندورفین ها را در خون، بعد از ماساژ درمانی نشان داده است. این تغییر در شیمی بدن با فرضیه دیگری ارتباط دارد که ماساژ درمانی می‌تواند به «تولید خواب ترمیمی» کمک کند. با تحقیقات ورزشی، تصور می‌شود که ماساژ درمانی از طریق «روش‌های مکانیکی» عمل می‌کند؛ به‌طوری که ماساژ درمانی چسبندگی زیرجلدی را می‌شکند و مانع فیبروز می‌شود و نیز گردش خون و لنف را افزایش می‌دهد . درنهایت، تصور می‌شود که تأثیرات امیدوارکننده ماساژ درمانی روی درد می‌تواند به علت «توجه بین فردی» باشد که یک نفر از سوی ماساژور دریافت می‌کند. همانند تأثیر روان‌درمانی، ممکن است تأثیر روابط باشد که تندرستی بیماران را تغییر می‌دهد و لزوماً انتخاب خود مداخله نیست . گرچه انتقادهایی در مورد انتخاب معیارهای شرکت‌کنندگان، کنترل‌های کور و تکنیک‌های تصادفی مطرح شده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در هر دو جمعیت بالینی و عادی، لمس بین فردی از طریق ماساژ درمانی می‌تواند تأثیر چشمگیری روی معیارهای خود گزارشی و اهداف تندرستی فیزیکی و روانی داشته باشد.

در مورد آن فکر کنید...
فکر می‌کنید که چه چیزی موجب تأثیرات مفید ماساژ درمانی می‌شود؟ اگر تاکنون ماساژ درمانی داشته‌اید، چه چیزی از آن را دوست داشته اید؟ چه چیزی از آن را دوست نداشته اید؟در قسمت نظرات با کاربران به اشتراک بگذارید.

در ادامه این مقاله علمی تحقیقی به تأثیرات روانی در آغوش گرفتن (بغل کردن) می پردازیم.......(سیارک)

 

نظرات

در ادامه بخوانید...