چگونه مجسمه سازان، این هنرمندان اهل ایتالیا توانستند نازک ترین و سبک ترین لایه حجاب مانند را از یک بلوک سنگ مرمر جامد، که به نظر می رسد با کوچکترین نسیم در حرکت است را بتراشند؟ برای ایجاد این اثر خارق العاده، مهارت بسیار بالایی لازم است و تنها چند مجسمه ساز در این هنر بسیار پیچیده به کمال رسیده اند.
عکس از "بانوی زیر حجاب" مجسمه ساز R. Monti
تاثیر حجاب در مجسمه سازی برای کسانی که این پدیده را می بینند،بسیار شگفت انگیز است.
تکنیک "حجاب" در مجسمه سازی از زمان یونان باستان شناخته شده بود، اما محبوبیت آن در دهه 1700 به اوج خود رسید. نخستین مجسمه ساز که حجاب را در سنگ مرمر احیا کرد،استاد Corradini، استاد ناپلی بود.
شاهکارهای حجاب از سنگ مرمر، حجاب از سنگ مرمر در قرن 18th
معروف ترین مجسمه آنتونیو کورادینی با "اثر حجاب" عفت است (Pudizia)، که یک بنای سنگ قبر مادر شاهزاده ریموندو است که در مدت کوتاهی پس از تولد فوت کرد.
مجسمه ای از یک زن که از پارچه های شفاف ونازک سر تا پا را پوشانده است. مجسمه ساز در این مجسمه غیرممکن را ممکن کرده است و به طورشگفت انگیز و دقیقی در هر قسمت از سنگ و از زیر پارچه شفاف، خطوط صورت و بدن زن را نمایان کرده و به نمایش گذاشته است. این کار به عنوان شاهکار مجسمه سازی در جهان می شناسند و به عنوان بهترین نمونه ازخلاقیت بنیانگذار آن محسوب می شود.
آنتونیو کورادینی / 1720
آنتونیو کورادینی. "بانوی زیر حجاب" در روسیه
این یک قطعه از مجسمه معروف " Ver a" است که در ونیز برای پیتر بزرگ خریداری شده است.این مجسمه اولین بار در باغ تابستانی بود و سپس در سالن سنت جورج در کاخ زمستانی قرار داشت اما در سال 1837 کاخ زمستانی آتش گرفت. پس از ترمیم، قسمت بالایی آن در باغ غرفه تزاریسین در پیترفف نصب شد.
با این حال، مجسمه ساز قصد داشت تا مهارت های خود را به کمال برساند در کار خود "ظهور مسیح" برای کلیسای سان سئرو در ناپل، که توسط پرنس ریموندو سفارش داده شد مهارت خود را به کمال برساند. با شروع انجام سفارش، او موفق به ایجاد یک مدل رسی از مجسمه شد اما مرگ به او مجال نداد و در سن 64 سالگی زندگی را بدرود گفت.
اما این وضعیت غم انگیز را یکی دیگر از مجسمه سازان با استعداد و جوان و البته ناشناخته که از ایده آنتونیو کورادینی در سنگ مرمر برخوردار بودبه اتمام رسانید.
ظهور مسیح ، 1753، جوزپه سنارتینو
حتی استاد بزرگ Antonio Canova، با دیدن این مجسمه، با صدای بلند گفت: " من 10 سال از زندگی خود را فقط برای ساختن چنین شاهکاری می دهم! "
مجسمه "ظهور مسیح" به بهترین اثرجوزپه سنارتینو، Giuseppe Sammartino تبدیل شد.
حجاب در سنگ مرمر قرن نوزدهم
پس از آنتونیو کورادینی بزرگ و پیرو وی، جوزپه سنارتینو، تقریبا یک قرن مجسمه سازی با این تکنیک بسیار پیچیده به مجسمه سازان اضافه نشد. فقط در ابتدای قرن نوزدهم صنعتگران با استعداد ظاهر شدند که توانستندبه آن تسلط پیدا کنند.
در اواسط قرن نوزدهم، مجسمه ساز جیووانی استرازا Strazza مجسمه مریم باکره با استفاده از همان "حجاب" در سنگ مرمر ساخت.
جیووانی Strazza - مریم باکره، 1850
همچنین، مجسمه ای با شکوه با عنوان "مریم باکره با پوشش حجاب"، که مجسمه ساز آن جیووانی ماریا بنتسونی بود. هر لایه از لباس ها بسیار دقیق ساخته شده و اثر شگفت انگیزی از لایه بندی های نازک در آن ایجاد کرده است.
جیووانی ماریا بنیسونی. "مریم باکره در حجاب" 1864
متاسفانه کارهای مشابه دیگری از این اساتید باقی نمانده است.
معروف ترین مجسمه ساز ایتالیایی رافائل مونتی
اما معروف ترین مجسمه ساز ایتالیایی در قرن نوزدهم ، که موفق به تسلط کامل بر این هنر شد، به طور رسمی به عنوان رافائل مونتی (1848-1881) در نظر گرفته شده است.
نازک ترین مینای مایع که به نظر می رسد تقریبا بی وزن است و آماده است تا با کوچکترین نسیم به لرزش درآید در آثار رافائل مونتی دیده می شود.
رافائل مونتی مجسمه عروس، 1847
معروف ترین مجسمه ساز مجسمه های خود را به تصویر می کشد و چند دختر را که سرهای خود را زیر نازک ترین حجاب قرار داده اند، نشان می دهد.
رافائل مونتی 1860 مؤسسه هنر مینیاپولیس ایالات متحده
رافائل در مجسمه ها، الهع تجارت، الهه مقدس آتش رادر روم باستان به تصویر می کشید.
عکس از نازک ترین حجاب تراشیده شده از سنگ مرمر که به طرز ماهرانه ای به نور اجازه عبور می دهد.
چگونه هنرمندان ایتالیایی موفق به ایجاد نازک ترین حجاب از سنگ مرمر شد؟
علاوه بر این واقعیت که رافائل مونتی چند مجسمه منحصر به فرد را با پوشش حجاب ایجاد کرد، او همچنین اسرار پیچیده ترین تکنولوژی را نشان داد. در کار خود، استاد از نوع خاصی از سنگ مرمر استفاده می کرد که دارای دو لایه با تراکم های مختلف بودند. لایه رویی این سنگ مرمر نسبت به پایین چگالی کمتری دارد. بهترین پردازش لایه فوقانی باعث میشد که یک لایه شفاف و نازک برای حجاب ایجاد شود. منحصر به فردترین مسئله این است که تمام کار برای پردازش این سنگ مرمر توسط استاد کاران بصورت دستی انجام می شد بدون استفاده از تکنولوژی های خودکار.
استادان پیشین نیز احتمالا از سنگ مرمر با ساختار مشابه استفاده می کردند. نادر بودن این نوع خاص از سنگ مرمر و پیچیدگی تولید این مجسمه ها، تعداد کم مجسمه هایی با حجاب سنگ مرمر را توضیح می دهد.