مکرمه قنبری که بود و چرا پیکاسوی ایران نامیده شد

نقاشی
کمپانی فاکس هالیوود تصمیم گرفته فیلم زندگی مکرمه قنبری را بسازد ، آنهم با بازی مریل استریپ در نقش ایشان .
 
این خانم ،  مکرمه قنبری ساکن یکی از گمنام ترین روستاهای مازندران(دریکنده) است .مکرمه قنبری قبل از نقاش شدن ، در سنین جوانی مجبور به ازدواج شد و هرگز فرصتی برای تحصیل به دست نیاورد ، نه فرزند بزرگ کرد ، کشاورزی کرد و به عنوان متخصص التیام و بهبود زخم، خیاطی و آرایش کار می کرد. به گفته خودش ، ازدواج او یک ازدواج ناخوشایند بود. ( او هرگز شوهر فقید خود را در نقاشی های خود وارد نكرد.) از 64 سالگی بود كه قنبری نقاشی را شروع كرد و هیچ وقت آموزش رسمی ندید.
نقاشی
وقتی فرزندانش که نگران سلامتی او بودند دیگر اجازه کار مزرعه و گله گاو را که از آن لذت می برد به او ندادند ، قنبری به عنوان راهی برای بیان احساسات خود به کار نقاشی روی آورد. در دشت های خزر شمال ایران که قنبری در آن متولد شده و زندگی می کرد ، زنان اغلب وابستگی شدیدی به احشام خود دارند قنبری بیوه ، که در اوایل دهه شصت زندگی خود بود ، وقت خود را صرف مراقبت از گاوهایی که دوست داشت و کارهای مزرعه ای کرد ، تا اینکه خیلی بیمار شد و مجبور شد برای مراقبت های پزشکی به تهران برود.
نقاشی
در حالی که او در رختخواب بیمار بود ، فرزندانش که نگران سلامتی او بودند ، گاوها را فروختند تا حجم کار او را کاهش دهند. اما عمل خیرخواهانه آنها او را به افسردگی سوق داد. اولین نقاشی او پرتره یکی از گاوهایی بود که خیلی دلش برای او تنگ شده بود.
 
نقاشی
یکی از دوستانش برای بیان خودش کاغذ و مداد رنگی به او داد و قنبری بلافاصله با وسواس شروع به طراحی کرد. به مدت چهار سال ، او از ترس از آنچه همسایگانش فکر می کنند ، هنر خود را مخفی نگه داشت. او یک کشاورز بی سواد و یک زن بود - چه حقی داشت که قلم مو را روی کاغذ بکشد؟
 
نقاشینقاشی
نقاشینقاشی
نقاشی
 
او اواخر شب نقاشی می کرد و اگر کسی به خانه می آمد ، کار خود را پنهان می کرد و در مورد رنگ دستانش دروغ می گفت. اما روحیه خلاقیت او سرکوب نشد. کار او به دیوارهای خانه ، اجاق گاز و پشت کاغذ دیواری های دور ریخته شده راه پیدا کرد. هنگامی که او علاقه جدید خود را کشف کرد ، پسرش 50 برگ کاغذ برای مکرمه قنبری آورد و او به زودی دو طرف همه آنها را نقاشی کرد و هنگامی که از فروشگاه خریداری نمی کرد ، رنگهای طبیعی خود را ساخت.
نقاشی
در ابتدا همسایگان او شوکه شده و با ایده خلاق و جدید او مخالفت کردند. نه تنها برای یک کشاورز تحصیل نکرده نقاشی کشیده نمی شد ، بلکه عقایدسخت گیرانه استفاده از شخصیت های انسانی  در هنر را منع می کردند. اما  مکرمه قنبری هرگز احساس نکرد که هنر او با ایمانش مغایرت دارد. وقتی از او در این باره سوال شد ، وی گفت ، "من به مدرسه نرفتم و سواد خواندن و نوشتن ندارم ، بنابراین شناخت کافی ندارم . "نقاشی های قنبری که با شاگال مقایسه شده اند و به نظر می رسد چیزی از رویای رنگارنگ است ، داستانهایی است که وی شب ها شنیده است. چهره های شگفت انگیزی از گوشه و کنار خانه کوچک او ، آدم و حوا ، یک جفت جوان عاشق و ....
نقاشی
کارهای مکرمه قنبری قبل از اینکه در سال 2005 در سن 77 سالگی فوت شود ، بیش از همسایگانش به پیروزی رسید. نمایشگاهی از کارهای وی در پایتخت تهران بود ، مستندی در مورد او ساخته شد و مردم از سراسر جهان برای ملاقات با او آمدند. شایعاتی درباره یک نسخه بیوگرافی هالیوود با بازی مریل استریپ در نقش ایشان وجود داشت. مکرمه قنبری ، همانطور که شناخته شده بود ، "پیکاسوی ایران" نامیده شده است. امروز خانه کوچک او موزه است. و همسایگان درها و دیوارهای ورودی خود را به یاد او نقاشی می کنند.
نقاشی
مکرمه قنبری در سن هفتاد سالگی به شهرت جهانی می رسد ، هر چند که در ایران خودمان تعداد زیادی او را نمی شناسند ولی نمایشگاههایی در آمریکا و اروپا برپا میشود که آثار او را به نمایش می گذارند .

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید