درمان آکنه هورمونی زنان

در

در برخی زنان، آکنه به دلیل افراط هورمون های آندروژن (مردانه) به وجود می آید. دلیل این است که این امر ممکن است موردی باشد که شامل هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو در صورت یا بدن)، شیوع آکنه قبل از قاعدگی، دوره های ماهانه نامنظم و سطح خون بالای برخی آندروژن ها است.

پزشک ممکن است یکی از چندین دارویی را برای درمان زنان با این نوع آکنه تجویز کند :

- قرص های ضد بارداری. برای کمک به سرکوب آندروژن تولید شده توسط تخمدان ها

- دوز پایین داروهای کورتیکواستروئید، مانند پردنیزون یا دگزامتازون. برای کمک به سرکوب آندروژن تولید شده توسط غدد آدرنال

- داروهای ضد آندروژن مانند اسپیرونولاکتون. برای کاهش تولید چربی.

درمان های دیگر برای آکنه

پزشکان ممکن است از انواع دیگر روش ها به علاوه درمان دارویی برای درمان بیماران مبتلا به آکنه استفاده کنند. برای مثال، پزشک ممکن است کومدون های بیمار را در طول ملاقات در مطب از بین ببرد. گاهی اوقات پزشک کورتیکواستروئیدها را مستقیما داخل ضایعات برای کمک به کاهش اندازه و درد کیست های ملتهب و برآمدگی ها تزریق خواهد کرد.(سیارک)

 هرگونه درمان بهترین راه برای جلوگیری از اثر زخم آکنه است. هنگامی که زخم روی می دهد، پزشک ممکن است یک روش دارویی یا جراحی برای کمک به کاهش اثر زخم پیشنهاد کند. لیزر سطحی ممکن است برای درمان اثر زخم های نامنظم استفاده شود. درمابراژن (یا میکرولایه برداری سطحی پوست) که شکلی از "ریختن" زخم هاست، گاهی اوقات استفاده می شود. گزینه دیگر درمان زخم های عمیق ایجاد شده با آکنه کیستی انتقال چربی از بخشی دیگر از بدن به زخم است. پزشک ممکن است هم چنین ماده پرکننده ی مصنوعی ای را زیر زخم تزریق کند تا ظاهرش را بهبود بخشد. (سیارک)

 - چگونه آکنه گسترش می یابد؟
- چه عواملی باعث به وجود آمدن آکنه می شود؟
- چه کسانی جوش می زنند؟
- آکنه چگونه درمان می شود؟
- درمان انواع جوش های ملتهب متوسط تا شدید
- درمان آکنه شدید یا آکنه مربوط به کیست
- درمان دیگر آکنه
- چگونه افرادمبتلا به آکنه از پوست خود مراقبت کنند؟
- چه تحقیقی در زمینه آکنه انجام شده است؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

عوارض قرص دگزامتازون

در

 

موارد مصرف دگزامتازون

موارد مصرف دگزامتازون، موارد مصرف قرص دگزامتازون : دگزامتازون برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت ، اختلالات خون / هورمون / سیستم ایمنی بدن ، واکنش های آلرژیک، برخی از شرایط پوست و چشم ، مشکلات تنفسی ، اختلالات خاص روده و برخی سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان یک آزمایش برای اختلال غدد آدرنال ( سندرم کوشینگ ) مورد استفاده قرار می گیرد.

دگزامتازون هورمون کورتیکواستروئید(کورتون دار) است. دگزامتازون پاسخ دفاعی طبیعی بدن شما را کاهش می دهد و علائمی مانند تورم و واکنش های نوع آلرژیک را کاهش می دهد.

داروی بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون دار هستند. 

بدون شک، کورتیکواستروئیدها (همچنین به عنوان گلوکوکورتیکوئید یا به سادگی استروئیدها نامیده می شوند) می توانند به شما کمک کنند تا سریعتر احساس بهبودی کنید. اما با اقدامات ضد التهابی و ضدعفونی قوی خود، برخی از ناهنجاری ها را به وجود می آورند. شما و دکتر شما باید قبل از مصرف استروئیدها درباره ریسک ها و مزایای آن صحبت کنید .آیا شما می خواهید برخی از عوارض و موارد مصرف را برای کمک به کاهش عوارض جانبی بالقوه استروئیدها یاد بگیرید؟ 
 

مزایای کورتیکواستروئیدها

چه شما استروئیدها را با مالیدن استفاده کنید (پماد)، یا به شکل قطره چشمی، یا بصورت قرص و یا تزریق کنید، استروئیدها باعث کاهش التهاب و درد می شوند.
 
اگر شما یک نوع التهابی از آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید (آرتریت روماتوئید) ، آرتریت روماتوئید (psA) ، لوپوس  یا اسپاستیلیک آندیکولوز (AS) دارید ، می توانید از استروئیدها برای کنترل التهاب استفاده کنید.
 
التهاب خطرناک در سیستم، که ارگانهای شما را تهدید می کند، می تواند با کنترل سریع با کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی کنترل شوند.
 
پسوریازیس و یووئیت را می توان با کرم های استروئید و قطره چشم مدیریت کرد.
 
اگرچه استئوآرتریت (OA) به طور معمول به عنوان یک نوع التهابی آرتریت در نظر گرفته نمی شود، اما یک عنصر التهابی در این بیماری وجود دارد. به همین دلیل تزریق استروئید به مفصل با OA می تواند تسکین سریع و موقت را به شما بدهد.
 
با سرکوب سیستم ایمنی در افراد مبتلا به اشکال خود ایمنی از آرتریت، کورتیکواستروئیدها می توانند مسیر بیماری شما را تغییر دهند. مطالعات در طول سال ها شواهد واضح نشان داده اند که درمان طولانی مدت کورتیکواستروئید در دوز کم، پیشرفت بیماری در آرتریت روماتوئید (RA) را حداقل به 50٪ کاهش می دهد، زمانی که به افراد در اوایل دوره بیماری خود داده می شود. 
 
کورتیکواستروئیدها  بر روی خلق و خوی شما اثر می گذارد. این بستگی به اینکه چگونه به دارو واکنش نشان می دهید، خوب یا بد است. برای بعضی ها، آنها احساس خوب و سرخوشی می کنند. یا می توانند اثر مخالف داشته باشند و شما را افسرده کنند. به طور کلی این اثرات روحی در چند هفته اول درمان اتفاق می افتد و سپس کاهش می یابد.
 
مزایای داروهای استروئیدی بر علائم بیماری اغلب طولانی مدت است. تزریق مفصلی به شدت درد و التهاب شما را کم می کند، اما بسته به نوع خاص تزریق دارو، تنها 1 تا 3 ماه طول می کشد. هنگام مصرف خوراکی یا مالیدنی کورتیکواستروئیدها باید روزانه برای داشتن اثر خود مصرف شوند. با توجه به علائم بهیودی، شما ممکن است دوز خود را تنظیم کنید.
اگر شما RA یا لوپوس دارید، کاهش پاسخ سیستم ایمنی بیش از حد بدن شما ممکن است مزایای متفاوتی در استفاده از کورتیکواستروئیدها داشته باشد. با این حال، این اثر می تواند شما را به عفونت ها آسیب پذیر کند و پس از جراحی، روند بهبود را کند نماید.
 
هنگامی که شما شروع به مصرف کورتیکواستروئیدها می کنید، غده فوق کلیه بدن شما باعث کاهش تولید کورتیزول طبیعی می شود. بدن شما وابسته به استروئیدی می شود که شما مصرف می کنید. بنابراین قطع کورتیکواستروئید درمانی ممکن است دشوار باشد، حتی اگر شما فقط دوز کمی را مصرف کنید. قطع ناگهانی مصرف استروئیدها می تواند خطرناک باشد. پزشک شما به تدریج ازدوز داروها کم می کند تا بدن به حالت طبیعی برگردد.
 
اگر کورتیکواستروئیدها مصرف شود، می تواند عوارض دیگری ایجاد کند. اکثر این موارد مربوط به میزان مصرف دارو و مدت زمان آن بستگی دارد. استفاده کوتاه مدت و دوز کم باعث عوارض جانبی ملایم و قابل کنترل می شوند. برخی از رایج ترین موارد عبارتند از:
افزایش اشتها، افزایش وزن، احتباس آب، تورم، نوسانات خلقی، بی حالی، مشکل خواب، ضعف عضلانی، تاری دید، افزایش رشد مو در بدن، بدن به آسانی کبود می شود، کاهش مقاومت در برابر عفونت، آکنه، پوکی استخوان، افزایش قند خون، فشار خون بالا، تحریک معده، آب مروارید یا گلوکوم

 

نحوه استفاده از دگزامتازون

این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده با غذا یا شیر بخورید. این دارو را با یک لیوان آب کامل (8 اونس / 240 میلی لیتر) بخورید، مگر اینکه دکتر غیر از این تجویز کرده باشد. اگر از فرم مایع دارو استفاده می کنید، از یک دستگاه اندازه گیری دارو استفاده کنید تا دقت تجویز دوز درست باشد.(از قاشق داخل بسته بندی دارو استفاده کنید) از یک قاشق خانگی استفاده نکنید.
 
اگر این دارو را یک بار در روز مصرف می کنید، قبل از 9 صبح آن را بخورید.
دوز دارو و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.
 
برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از این دارو به طور منظم از این دارو استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در یک زمان (ها) بخورید. مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. دستورالعمل دوز را با دقت دنبال کنید و این دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده است مصرف کنید.
 
مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. بعضی از این شرایط ممکن است بدتر شود اگر دارو را ناگهان قطع کنید، ممکن است نیاز به کاهش دوز دارو داشته باشید.
اگر وضعیت شما بهبودی نداشته و یا بدتر شده، به دکتر خود اطلاع دهید.

 

عوارض قرص دگزامتازون

عوارض قرص دگزامتازون، عوارض آمپول دگزامتازون، شربت دگزامتازون، عوارض قرص دگزامتازون برای کودکان، عوارض قرص دگزامتازون برای بارداری

ناراحتی معده ، سردرد ، سرگیجه ، تغییر قاعدگی، خواب کم ، افزایش اشتها و یا افزایش وزن ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که منافع قرص دگزامتازون یا آمپول دگزامتازون برای شما بیشتر از خطر عوارض قرص دگزا است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر هر کدام از این عوارض و موارد مصرف که معمولا شایع نیست ، اما جدی هستند را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید: علائم عفونت (مثل تب، گلودرد مداوم )، درد استخوانی / مفصلی ، افزایش تشنگی / ادرار، ضربان قلب سریع / آرام / درد چشم / فشار ،مشکلات در دید، سوزش سر دل ، مدفوع سیاه و سفید، استفراغی که به نظر مانند قهوه می رسد، صورت پف کرده، تورم مچ پا /  شکم درد، قرمزی،/ پاها، خستگی، تغییرات ذهنی / خلق و خوی (به عنوان مثال، افسردگی ، نوسانات خلقی، تحریک)، رشد غیرطبیعی مو / پوست ، درد عضلانی /گرفتگی ، ضعف ، کبودی خون / خونریزی، بهبود زخم، پوست ضعیف، تشنج .
 
واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شدید ، از جمله:خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، به پزشک متخصص مراجعه کنید .
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

احتیاط لازم قبل از مصرف دگزامتازون

قبل از مصرف دگزامتازون، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا کورتیکواستروئیدهای دیگر (مانند پردنیزون )؛ یا اگر آلرژی دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود.
 
قبل از استفاده از این دارو ، به پزشک یا داروساز خود: سابقه بیماری شما، به ویژه: عفونت ها (مثلا سل ، تبخال ، عفونت های قارچی)، بیماری کلیوی ، بیماری های کبدی ، شرایط روانی / حالت روحی (مثل روانپریشی ، اضطراب ، افسردگی ) مواد معدنی خون (به عنوان مثال پتاسیم / کلسیم کم )، بیماری تیروئید ، مشکلات معده / روده (مانند زخم، کولیت زخمی ، دیورتیکولیت ، اسهال ناشناخته)، فشار خون بالا ، مشکلات قلبی (مانند نارسایی احتقانی قلب ، حمله قلبی اخیر )، دیابت ، بیماری های چشم (مانند آب مروارید ، گلوکوم ، عفونت تبخال چشم )، استخوان های شکننده ( پوکی استخوان )، تاریخچه لخته های خون را بگویید.
 
این دارو ممکن است علائم عفونت را از بین ببرد و یا شما را در معرض خطر بیشتر عفونت های شدید قرار دهد.هر گونه صدمه یا علائم عفونت (به عنوان مثال، گلودرد مداوم / تب / سرفه ، درد در هنگام ادرار، درد عضلانی) که در طول درمان رخ می دهد را به پزشک معالج گزارش دهید.
 
بدن شما  با استفاده از داروهای کورتیکواستروئید برای مدت زمان طولانی می تواند به استرس فیزیکی پاسخ دهد. بنابراین، قبل از عمل جراحی یا درمان اضطراری، یا اگر یک بیماری جدی / آسیب جدی دارید، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که شما از این دارو استفاده می کنید یا از این دارو در 12 ماه گذشته استفاده کرده اید. اگر خستگی غیرمعمول / شدید یا کاهش وزن ایجاد می کند، به پزشک خود اطلاع دهید . اگر مدت طولانی از این دارو استفاده کنید، یک کارت هشدار یا دستبند پزشکی شناسایی داشته باشید که نشاندهنده استفاده شما از این دارو را مشخص کند.
 
از تماس با افرادی که به تازگی واکسن فلج اطفال یا واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده اند، اجتناب کنید .
 
از تماس با افرادی که دارای ویروس سرخک هستند، اجتناب کنید مگر اینکه قبلا این بیماری ها را گرفته باشید (به عنوان مثال در دوران کودکی). اگر شما در معرض یکی از این عفونت ها هستید و قبلا آن را نگرفته اید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
اگر سابقه زخم دارید یا دوزهای زیاد آسپیرین یا سایر داروهای آرتروز را مصرف می کنید، هنگام مصرف این دارو برای کاهش خطر خونريزي معده و روده ، نوشیدنی های الكلی را محدود كنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.
 
اگر دچار دیابت هستید ، این دارو ممکن است کنترل قند خون شما را سخت تر کند . نظارت بر سطح قند خون خود را به طور مرتب و با اطلاع پزشک خود از نتایج. دارو، برنامه تمرینی یا رژیم غذایی تنظیم کنید.
 
این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا فعالیتهایی را انجام دهید که مستلزم هشیاری نیست تا اینکه مطمئن شوید که میتوانید چنین فعالیتهایی را با خیال راحت انجام دهید.
 
اگر در مدت طولانی استفاده شود، این دارو ممکن است رشد کودک را کند نماید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید. به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از رشد فرزند اطمینان حاصل کنید.

 

مصرف دگزامتازون در دوران بارداری و شیردهی

در برخی موارد که پزشک تشخیص می دهد می‌توان با قبول برخی عوارض جانبی از این دارو استفاده نمود. مصرف خودسرانه  هر دارویی به‌ویژه در زمان بارداری کاملا ممنوع است.

نوزادان متولد شده در مادرانی که از این دارو برای مدت زمان طولانی و یا در دوزهای بالا استفاده کرده اند ممکن است سطح پایین هورمون کورتیکواسترویید را داشته باشند .اگر متوجه علائمی مانند تهوع مداوم / استفراغ ، اسهال شدید ، یا ضعف در نوزاد خود شدید به پزشک معالج کودک اطلاع بدهید.
 

 

تداخل دارویی با دگزامتازون

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید .
 
برخی از محصولات که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند عبارتند از: Aminoglutethimide، قرص های ضد بارداری ، داروی Dasatinib ، lapatinib ، سونیتینیب ، aldesleukin ، کلستیرامین ، دیگوکسین ، داروهایی که می تواند باعث خونریزی / کبودی (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل " رقیق کننده خون "مانند dabigatran / وارفارین ، NSAIDs مانند آسپرین / سلکوکسیب / ایبوپروفن )، افدرین ، استروژن جایگزین هورمون ، ایسونیزید ، میف پرستون ، ریلپیفیرین، تالیدومید .
 
سایر داروها می توانند حذف دگزامتازون از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند، که ممکن است دگزامتازون را تحت تاثیر قرار دهد. نمونه هایی از ضد قارچ های آزول (مانند کتوکونازول )، باربیتورات ها (مانند فنوباربیتال )، ریفامایسین ها (مانند ریفامپین )، داروهای خاصی برای درمان تشنج (مانند فنیتوین)، و غیره استفاده می شود.
 
اگر پزشک برای شما آسپیرین را برای حمله قلبی یا پیشگیری از سکته (معمولا در دوزهای 81 تا 325 میلی گرم در روز) تجویز کرده، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما دستورالعمل دیگری بدهد.
 
این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشات پوستی ) مواجه شود، و احتمالا باعث نتایج کاذب شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.
 

 

مصرف بیش از حد دگزامتازون

اوردوز با دگزامتازون
اگر کسی دگزامتازون را بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفسی باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مصرف دگزامتازون

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید .
اگر این دارو برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد، آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (به عنوان مثال سطح قند / کانی، فشار خون ، آزمایشات چشم ) باید به صورت دوره ای انجام شود تا عوارض جانبی را بررسی کنید.
 
صحبت با دکتر خود در مورد ایجاد تغییرات در شیوه زندگی خود که ممکن است عوارض جانبی این دارو را کاهش دهد (به عنوان مثال، مقدار ورزش ، تغییرات رژیم غذایی از جمله کنترل مصرف نمک و گرفتن بیشتر پتاسیم / کلسیم ).
 

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید ودوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)
 

 

نگهداری دگزامتازون

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
 
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

عوارض جانبی نادر دگزامتازون

عوارض جانبی رایج دگزامتازون

خواب آلودگی
وضعیت اضطراب و ترشح اسید معده
افزایش گرسنگی(زیاد شدن اشتها)
حالت عصبی

عوارض جانبی نادر و کمیاب

در صورت تجربه، اینها تمایل به بیان شدید دارند
 
خونریزی معده یا روده
سندرم کوشینگ
دیابت
افزایش سلولهای سفید خون
مقدار کم کلسیم در خون
پوکی استخوان
پوست نازک شکننده
پوست خشک
قند خون بالا
دوره های نامنظم
پف چهره بخاطر احتباس آب 
ضایعات کوچک قرمز پوست 

عوارض جانبی نادر

پارگی در دیواره معده یا روده
ریتم قلب بصورت غیر طبیعی
عملکرد غیر طبیعی کبد
التهاب حاد پانکراس
کم خونی
شکستگی استخوان 
آب مروارید
رینتوپاتی
توقف کامل قلب
کاهش سلول های سفید خون
اختلال عصبی
کبد بزرگ شده
لیپوماتوز اپیدورال
آمبولیسم
هذیان
فشار خون بالا
بهبود زخم
افزایش فشار در چشم
نارسایی هیپوتالاموس و غده هیپوفیز
بلوک های بزرگ بنفش یا قهوه ای روی پوست
Lluid در ریه ها
سندرم لوپوس 
مشکل روانی
تغییرات خلق و خوی
مشکلات عضلانی
پارانویا
پارگی تاندون
تشنج
ضربان آرام قلب
مشکل تنفس
زخم معده
واسکولیت
توزیع غیرطبیعی چربی
عدم وجود دوره قاعدگی
آکنه
تاری دید
سردرگمی
افسردگی
اختلال درگیر تغییر شخصیت
تعریق بیش از حد
احساس شدید سلامتی
ضربان قلب سریع
احساس سرخوشی
احساس سنگینی
سر درد
خونریزی خون زیر پوست
سکسکه
کم کاری تیروئید
التهاب پوستی که توسط آلرژی ایجاد می شود
از دست دادن حافظه
ضعف عضلانی
بی حسی و گزگز
هیجان بیش از حد
غده تیروئید بیش از حد فعال است
راش
قرمزی پوست
پوسته پوسته شدن پوست
علائم کشش پوست
نقاط کوچک پودری بر روی پوست
تورم شکم
وجود قند در ادرار
احتباس قابل مشاهده آب
افزایش وزن

نظرات

در ادامه بخوانید...

این داروی ارزان به کاهش مرگ و میر کروناویروس کمک می کند

در

دگزامتادون

دانشمندان: دگزامتازون به کاهش مرگ و میر Covid-19 کمک می کند
دانشمندان بریتانیایی می گویند دگزامتازون دارو ی ارزان و مقرون به صرفه می تواند به نجات جان بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا ویروس کمک کند.به گفته محققان ، گنجاندن دگزامتازون در دوره درمان ، خطر مرگ را برای بیماران در تهویه مصنوعی ریه (تهویه مکانیکی) 33٪ و برای بیماران با ECMO (روش اکسیژن رسانی خون) 33٪ کاهش می دهد.

آزمایشات بالینی دگزامتازون در درمان بیماران مبتلا به عفونت کروناویروس بخشی از تلاش گسترده ای است که در سراسر جهان انجام می شود تا مؤثرترین داروهای موجود برای درمان Covid-19 باشد.

به گفته محققان ، اگر از همان ابتدای بیماری همه گیری ، از دگزامتازون در معالجه بیماران "شدید" استفاده می شد ، در انگلیس می توانست تا 5 هزار نفر را نجات دهد.

این دارو ارزان است ، بنابراین اثربخشی آن در تلاش برای زندگی بیماران کورو ویروس به ویژه برای کشورهای فقیر با تعداد زیادی از موارد مرتبط است.

طبق آمار ، 19 از 20 بیمار مبتلا به عفونت کروناویروس نیازی به بستری ندارند. بیشتر بیماران بستری در حال بهبودی هستند و تنها بخش کمی از بیماران به تهویه یا اکسیژن درمانی نیاز دارند.

 

همانطور که در بیانیه دانشمندان آمده است ، دگزامتازون در معالجه بیماران با بیماری جدی اثربخش است.

موفقیت بزرگ در درمان کروناویروس

دگزامتازون قبلاً در فرآیندهای مختلف التهابی استفاده می شود. دانشمندان دریافته اند که این دارو می تواند به حداقل رساندن صدمه به بدن از بیش فعالی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با coronavirus کمک کند.بیش فعالی سیستم ایمنی بدن خطرناک است زیرا باعث " طوفان سیتوکین " می شود ، که می تواند منجر به مرگ شود.


در کارآزمایی های بالینی دارو که تحت نظر محققان دانشگاه آکسفورد انجام شد ، حدود 2 هزار بیمار در بیمارستان ها به عنوان بخشی از دوره درمان ، دگزامتازون دریافت کردند.نتایج درمان آنها با نتایج درمانی 4000 بیمار دیگر که تجویز دگزامتازون تجویز نشده بودند ، مقایسه شد.معلوم شد که برای بیماران در تهویه مکانیکی ، خطر مرگ با استفاده از دگزامتازون از 40 به 28 درصد کاهش یافته است ، برای بیماران در ECMO - از 25 به 20 درصد.

 

پروفسور پیتر هوربی ، رئیس تیم دانشگاه آکسفورد می گوید: دگزامتازون بسیار مؤثر است:تاکنون این تنها دارویی است که خطر مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این یک موفقیت بزرگ است.


یکی از محققان برجسته ، پروفسور مارتین لوندری ، توضیح می دهد که از 8 بیمار مبتلا به تهویه مکانیکی ، می توان به لطف دگزامتازون و یکی از 20-25 بیمار مبتلا به اکسیژن درمانی نجات داد.

این دوره برای 10 روز درمان طراحی شده است و برای هر بیمار 5 پوند هزینه دارد. برای نجات یک زندگی به طور متوسط ​​35 پوند نیاز دارد. این دارویی است که در سراسر جهان در دسترس است. "

به گفته این دانشمند ، دگزامتازون باید بلافاصله برای بیماران شدید تجویز شود. این متخصص خاطرنشان می کند: برای معالجه یک نوع خفیف بیماری ، معنایی  در استفاده از آن وجود ندارد.

طبق گفته مارتین لندری ، دگزامتازون به بیماران با علائم خفیف Covid-19 کمک نمی کند. دگزامتازون برای کسانی که مشکل تنفسی دارند لازم است.
آزمایشات داروهای از قبل موجود برای درمان Covid-19 از ماه مارس انجام شده است. از جمله آزمایش دارویی علیه مالاریا بود - هیدروکسی کلروکین. تصمیم گرفته شد تا از ترس اینکه خطر مرگ را افزایش دهد ، استفاده از آن را ترک کند و ممکن است بیمار باعث ایجاد بیماری های قلبی شود.


یکی دیگر از داروهای آزمایشگاهی ، Remdesivir ، یک داروی ضد ویروسی است که تصور می شود مدت زمان درمان بیماران مبتلا به Covid-19 را کوتاه کند و به آنها در بهبودی سریعتر و بازگشت به حالت طبیعی کمک می کند.

 

اولین دارو با تاثیر مثبت در مبارزه با Covid-19 است  برخی  از مواد مخدر جدید و گران قیمت است. این یک گلوکوکورتیکواستروئید قدیمی و ارزان است.

و چیزی که باید از آن خوشحال شویم وجود دارد ، زیرا این بدان معنی است که در حال حاضر بیماران در سراسر جهان می توانند از این دارو استفاده کنند. به همین دلیل نتایج اصلی آزمایشات بالینی بلافاصله منتشر شد.


دگزامتازون از اوایل دهه 1960 برای درمان شرایط مختلف از جمله آرتریت روماتوئید و آسم استفاده شده است. تقریبا نیمی از بیماران Covid-19 که نیاز به تهویه ریه دارند ، زنده نمی مانند. بنابراین کاهش 33٪ خطر مرگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در مراقبت های ویژه ، این دارو به صورت داخل وریدی تجویز می شود ، بیماران کمتر شدید آن را در قرص می گیرند. داروی دیگری که در درمان بیماران مبتلا به Covid-19 اثبات شده است ، Remdesivir ، رمدسیویر است ، یک داروی ضد ویروس که قبلاً برای درمان ابولا استفاده می شده است.نشان داده شده است كه  داروی رمدسیویر (Remdesivir ) با كاهش شروع علائم بيماري از 15 روز به 11 روز مؤثر است.بر خلاف دگزامتازون ، Remdesivir ، رمدسیویر یک داروی جدید با تعداد محدودی از تأمین کنندگان است و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کورتیکوئید استروئید چیست؟

در

_112920280_8664167e-6115-47ec-8622-b6ebe7dab410.jpg

کورتیکوئید استروئید یا کورتون یک استروئید (لیپید یا چربی) که در غده فوق کلیوی انسان تولید می شود. کورتیکوئید استروئید در کاهش التهاب، کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند. به عنوان مثال در بیمار با آلرژی فصلی شدید جهت مسدود کردن پاسخ های شدید سیستم ایمنی بدن به آلرژن به مقدار و مدت محدود استفاده می شود. کورتیکوئید استروئید یا کورتون بر سوخت و ساز و افزایش قند خون موثر است.

 

دگزامتازون

کورتون به شکل دارویی به نام دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، متیل پردنیزولون، کلوبتازول، بکلومتازون، پردنیزون، فلودروکورتیزون، فلوسینولون، فلوتیکازون در بازار وجود دارد. این دارو ها به شکل خوراکی، افشانه، پماد و تزریق قابل مصرف هستند.

 

عوارض جانبی کورتیکوئید استروئید

مصرف کورتیکوئید استروئید عوارض جانبی زیادی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. وقتی کورتون استفاده می شود غده فوق کلیوی انسان میزان ترشح کورتیزول را کاهش داده و بعدا بیمار دچار مشکلات جدی می شود. در موارد طولانی مدت استفاده از کورتیکوئید استروئید باعث پوکی استخوان شدید، آکنه یا جوش، آب مروارید، افزایش قند خون،  افسردگی و حتی سرطان می شود.

 

بیشتر بدانیم: 

عوارض قرص دگزامتازون

 

نظرات

در ادامه بخوانید...