چه چیزی باعث پیر شدن مغز ما می شود

در
مغز پیری
با افزایش سن ، نورون ها کوچک می شوند و اتصالات بین آنها شروع به تضعیف می کند.دقیقاً مانند بقیه بدن ، پیر شدن مغز شما اجتناب ناپذیر است. در حقیقت ، در طول عمر شما ، اندام سه پوندی بیش از هر قسمت دیگر بدن تغییر خواهد کرد. بسیاری از افراد مسن ممکن است با به یاد آوردن نامها و اعداد ، به خاطر سپردن قرارها ، انجام چند وظیفه و انجام مفاهیم جدید در حافظه ، مشکل پیدا کنند. 
 
دانشمندان تلاش می کنند تا دریابند که چگونه مغز با گذشت زمان تغییر می کند. با افزایش سن ، مناطق مختلفی از مغز کوچک می شوند ، به ویژه آنهایی که در یادگیری و سایر کارهای سطح بالاتر دخیل هستند. اتصالات بین سلولهای عصبی یا سلولهای عصبی شما تخریب می شود و منجر به کندتر شدن پردازش اطلاعات می شود. و ممکن است جریان کلی خون در مغز نیز کاهش یابد. با این وجود شواهد در حال افزایش وجود دارد که نشان می دهد مغز با وجود پیری طبیعی هنوز قادر به سازگاری و تغییر است.
 
به راحتی ارتباط پیر شدن مغز و هرگونه عارضه روانی ناشی از بیماری آلزایمر آسان نیست. این بیماری به طور معمول سلولهای عصبی و اتصالات آنها را در مناطقی از مغز که مسئول حافظه هستند از بین می برد. اما در حالی که مغز تا حدودی به عنوان بخشی از پیری سالم در حال کوچک شدن است ، مقدار زیادی از نورونها را در این فرآیند از دست نمی دهد. اساساً ، تغییرات مرتبط با آلزایمر - و سایر اشکال زوال عقل - بخشی طبیعی از پیری مغز محسوب نمی شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا آلزایمر از والدین به ارث می رسد

در
آلزایمر

 

آیا آلزایمر ارثی است

بزرگترین لذت های زندگی اغلب ساده ترین است: خندیدن به خاطرات کودکی با یک دوست قدیمی. خرید شام خانوادگی. برای تعطیلات بعدی برنامه ریزی کردن و گپ و گفتگوی آنلاین با اقوامی که در شهرهای دیگر ، کشورهای دیگر زندگی می کنند.
اینها مواردی است که بیماری آلزایمر آن ها را دزدیده و هرگز بازگشتی ندارد. آلزایمر می تواند به تدریج یا سریع پیشرفت کند ، اما بیماران به ناچار حافظه خود ، توانایی تفکر ، برنامه ریزی ، و حتی شناخت افراد نزدیک به خود را از دست می دهند. تمام هویت آنها اساساً هم در جهان و هم برای خود آنها گم شده است.
 بیش از 46 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند. آلزایمر یکی از پرخطرترین مشکلات سلامتی قرن بیست و یکم محسوب می شود. انتظار می رود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل هر 20 سال دو برابر شود - به این معنی که تا سال 2050 بیش از 135 میلیون نفر مبتلا خواهند شد. بیماری آلزایمر (AD) علت اصلی زوال عقل است ، که معمولاً در افراد مسن تشخیص داده می شود اما در افراد جوان 30 یا 40 سال نیز رخ می دهد.
آلزایمر تا حدودی ارثی است. اما عوامل دیگری نیز در این بازی وجود دارد.دانشمندان تصور می كنند كه عوامل مختلفی چگونگی پیشرفت بیماری آلزایمر را تعیین می كنند. به طور فزاینده ای ، تحقیقات نشان داده است که ژن ها نقش اصلی در بروز بیماری دژنراسیون مغز دارند. اما آلزایمر می تواند در مراحل مختلف زندگی تجلی یابد. این که آیا بیماری در اوایل زمان زندگی یا شروع آلزایمر در اواخر عمر باشد  می تواند چگونگی ابتلا به آن را اثبات کند.
 
آلزایمر در اوایل شروع به طور معمول بین سنین 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد و بسیار نادر است کمتر از 10 درصد از مبتلایان به این بیماری به شدت با ژنتیک در ارتباط است. دانشمندان سه ژن را پیدا کرده اند که در آن جهش ها می تواند باعث ابتلا به آلزایمر یا FAD شود. اگر پدر یا مادر شما (بیولوژیکی) یکی از ژنهای جهش یافته را داشته باشد ، شما نیز احتمال ارث بردن آن را دارید. با این حال ، همه افراد مبتلا به آلزایمر در اوایل رشد جهش در این سه ژن را ندارند.
 
برای بیشتر مبتلایان به آلزایمر علائم در حدود 65 سالگی یا دیرتر شروع می شود. در حالی که محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که دقیقاً چه عاملی منجر به بروز آلزایمر در اواخر عمر می شود ، آنها فکر می کنند که یک پکیج از عوامل ژنتیکی و خطر های محیطی ابتلا به بیماری را در فرد ایجاد می کند. بنابراین ، اگر یکی از بستگان مبتلا به آلزایمر باشد ، لزوماً به این معنی نیست که شما این بیماری را به ارث خواهید برد. اما احتمالاً بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به آلزایمر را دارید.
سیستم های بهداشت و درمان در حال حاضر با مشکلات جدی در مقابله با بروز فعلی آلزایمر روبرو هستند و ممکن است فقط در یک یا دو دهه توسط تعداد کاملی از بیماران آلزایمر که به مراقبت احتیاج دارند غلبه کنند. مطابق با بیماری آلزایمر بین المللی ، حدود 40٪ هزینه های مراقبت از زوال عقل در سرتاسر جهان توسط منابع "غیر رسمی" پرداخت می شود - که در بسیاری موارد به معنای خانواده بیمار است.
 

 

مشکلات تشخیص آلزایمر

در حال حاضر ، تشخیص AD عمدتاً مبتنی بر علائم بالینی ، از جمله آزمایش شناختی است و تعداد قابل توجهی از بیماران تشخیص داده می شوند که بیماری آنها قبلاً پیشرفت کرده باشد. این علائم معمولاً بعد از سن 60 سالگی بروز می کند اگرچه افرادی که دارای جهش های ژنتیکی کمیاب هستند ممکن است زودتر به این بیماری مبتلا شوند. تشخیص AD براساس اقدامات شناختی تنها در 70-80٪ موارد صحیح است. حتی با مطالعات تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ، تشخیص ممکن است قطعی نباشد.
 

 

آزمایش برای تشخیص آلزایمر

آزمایشات جدیدی ایجاد شده است که مبتنی بر نشانگرهای زیستی موجود در مایع مغزی نخاعی (CSF) ، مایعات موجود در ستون فقرات و اطراف مغز است. CSF به عنوان محافظ ستون فقرات و مغز عمل می کند ، منابع مورد نیاز خون را به همراه می آورد و مواد زائد سلول های مغز را از بین می برد.
 
این مایع می تواند حاوی پپتیدهایی باشد که ارتباط نزدیکی با بیماری آلزایمر دارند: آمیلوئید بتا (Abeta) و تاو . در یک مغز سالم ، این پپتیدهای Abeta تجزیه و از بین می روند. در یک بیمار مبتلا به آلزایمر ، آنها با هم جمع می شوند و پلاک های سخت و نامحلول را تشکیل می دهند. درهم و برهم های عصبی Tau - الیاف نامحلول ، پیچ خورده و پیچیده ، که از ساختارهای تشکیل دهنده پروتئین تاو به نام میکروتوبول ها تشکیل شده اند - به طور معمول مواد مغذی و سایر مواد مهم را از یک سلول عصبی به سلول دیگر منتقل می کنند. با آلزایمر پروتئین غیر طبیعی است و میکروتوبولها ناپایدار هستند. آزمایش های جدید Abeta و Tau می تواند اطلاعات بالینی را در اختیار پزشکان قرار دهد تا به آنها در تشخیص سریعتر و دقیق تری کمک کند.
نشانگرهای زیستی در تشخیص بیماری AD بسیار زیاد است. آنها اقدامات عینی هستند ، قابل تجدید پذیر هستند و از نظر پزشک مستقل هستند.

 

تشخیص زود هنگام آلزایمر

بدون هیچ درمانی برای آلزایمر ، آیا واقعاً نکته ای برای آزمایش و تشخیص بیماری وجود دارد؟ کارشناسان به دلایل مختلف پاسخ مثبت می دهند. دکتر جفری کاممینگز ، مرکز کلینیک کلیولند لو روو مرکز بهداشت مغز (کلیولند ، اوهایو)اظهار داشت: تشخیص دقیق و در اسرع وقت "بسیار مهم است".
 
وی می گوید: "ما می دانیم كه بیماری خیلی دیر در جریان بالینی تشخیص داده می شود."
 
اگرچه بسیاری از مطالعات در مورد داروهای نویدبخش نتایج منفی داشته اند ، اما محققان توانستند درباره این بیماری ویرانگر اطلاعات بیشتری کسب کنند و درک عمیق تری از نحوه طراحی کارآزمایی های بالینی و شناسایی افرادی که باید در آن قرار گیرند ، کسب کنند. به عنوان مثال ، دانشمندان اکنون می دانند که رویکرد درمانی بیماران در مراحل اولیه بیماری باید متفاوت از رویکرد افراد در مراحل بعدی باشد.
 
ما می خواهیم بیماران زود تشخیص داده شوند تا بتوانیم درمان را شروع کنیم. ما می توانیم آنها را در کارآزمایی های بالینی قرار دهیم و مهمتر از همه ، ما به آنها و خانواده های آنها کمک خواهیم کرد تا درک کنند که این بیماری چیست.
و آنچه کاملاً مشهود است این است که ، مانند سرطان ، تشخیص و تشخیص زودرس آلزایمر از اهمیت حیاتی برخوردار است. هرچه زودتر درمان شروع شود ، احتمال اینکه تأثیر مثبتی در جلوگیری از پیشرفت بیماری داشته باشد ، بیشتر است. برای آزمایشات بالینی ، دانستن اینکه بیماران شرکت کننده واقعاً آلزایمر دارند - و نه شکل دیگری از زوال عقل - اعتماد به نفس بیشتری به نتایج نشان می دهد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دو محصول برای مغز که شما را از زوال عقل نجات می دهد

در
دانشمندان دریافته اند که مصرف منظم دو غذا به حفظ عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل تا پیری کمک می کند.دانشمندان آمریکایی و اسپانیایی یک مطالعه ده ساله را به اتمام رسانده اند. آنها سالها است که افراد با رژیم های مختلف را تماشا می کنند و به این نتیجه رسیده اند که روغن زیتون و ماهی بهترین غذاها برای عملکرد مغز هستند. نتایج این مطالعه در مجله علمی انجمن آلزایمر منتشر شده است.
 
این مطالعه شامل دو گروه از افراد بود. یکی با استعداد ژنتیکی به بیماری آلزایمر ، دوم بدون آن. که به طور دوره ای برای عملکرد شناختی مورد آزمایش قرار می گرفتند.
 
معلوم شد کسانی که به رژیم غذایی مدیترانه ای پایبند بوده اند عملکردهای ذهنی را طولانی تر از کسانی که متفاوت می خورند حفظ می کنند. علاوه بر این ، این وابستگی به گروهی که شخص متعلق به آن بود ارتباطی ندارد.
 
سپس دانشمندان شروع به نظارت بر نحوه عملکرد عناصر اصلی رژیم بر روی مغز کردند: سبزیجات و میوه ها ، غلات کامل ، آجیل و حبوبات ، روغن زیتون و ماهی. نتیجه گرفته شد افرادی که ماهی زیادی و روغن زیتون می خورند ، شاخص های بهتری دارند. همین شاخص ها در افرادی بودند که مستعد ابتلا به این بیماری بودند.
 
همانطور که مشخص شد ، آنها 19 درصد علائم کمتری از این بیماری ایجاد کرده اند که قابل مقایسه با دارو درمانی است. یعنی فقط دو محصول به حفظ عملکردهای شناختی تا پیری کمک می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

در

 (سیارک) : یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که برای افراد میانسال و مسن، عدم تحرک و ورزش نکردن مهمتر از با عوامل ژنتیکی بوده و آنها را مستعد بیماری زوال عقل می‌کند.



پژوهش دانشگاه مک مستر کانادا:بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

به نقل از مدیکال نیوز تودی، در سراسر جهان، حدود 47.5 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل زندگی می‌کنند که این رقم تا سال 2030، افزایش یافته و به حدود 75.6 خواهد رسید.

بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل بوده و در حدود 60 تا 80 درصد از تمام موارد را شامل می‌شود .در ایالات متحده به تنهایی حدود 5.4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری آلزایمر ژن آپولیپوپروتئین APOE e4 است .به گزارش انجمن آلزایمر، بزرگسالانی که دارای یک کپی از ژن APOE e4 هستند، سه برابر بیشتر از سایرینی که این ژن را ندارند به بیماری دچار می‌شوند.

در حالی که کسانی که دو کپی از این ژن را دارند 8 تا 12 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

با این حال، محققان این پژوهش جدید از جمله جنیفر هیس، استادیار گروه حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن کم تحرک بسیار بیشتر است.

یک پژوهش که در سال 2015 در Journal of Aging and Physical Activity منتشر شده نشان می‌دهد که بزرگسالان 60 سال و بالاتر حدود 9.4 ساعت از روز خود را در بی‌تحرکی به سر می‌برند که این رقم حدودا معادل 65 تا 80 درصد از ساعات بیداری روز آنها است.در این مطالعه، هیس و همکارانش شروع به بررسی ارتباط بین فعالیت فیزیکی و خطر زوال عقل در میان افراد مسنی که دارای ژن APOE e4 و فاقد آن هستند کردند.

محققان با تجزیه و تحلیل فعالیت فیزیکی و توسعه زوال عقل 1646 فرد مسن به این یافته‌ها دست یافتند.تمام شرکت کنندگان در زمان شروع پژوهش فاقد بیماری زوال عقل بوده و تا پنج سال بعد نیز دنبال شده و بر وضعیت آنها نظارت شد.

محققان دریافتند در میان افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند، کسانی که ورزش تحرکی نداشته و ورزش نمی‌کنند بیشتر از آنها که ورزش می‌کنند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.این در صورتی است که برای افرادی با ژن APOE E4 ، تفاوت قابل توجهی در ابتلا به زوال عقل چه در صورت داشتن تحرک و چه در صورت کم تحرکی وجود نداشت.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم تحرک و ورزش برای توسعه زوال عقل خطرناک تر از داشتن ژن APOE e4 است.البته این نمی‌تواند خبر بدی برای افراد مسن باشد و باعث ترس آنها شود چرا که نتایج مطالعه نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند در برابر توسعه زوال عقل محافظت کند.

در نهایت این پژوهش نشان دهنده این است که سبک زندگی افراد و نوع فعالیت آنها بر مغز آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این پژوهش در Journal of Alzheimer's Disease. به چاپ رسیده است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ز نیرو بود مرد را راستی... ز سستی کژی آید و کاستی

۱۳۹۵/۱۰/۲۸فکر کنم استرس بیشتر نقش داره

۱۳۹۵/۱۰/۲۸بیشتر بیماری ها از بی تحرکی است

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از آلزایمر

در

طبق اظهارات پزشکان آلزایمر بخش اجتناب ناپذیری از پیری است. "دکتر شاراد پل"  میگوید

درواقع بسیاری از علائم مشخصه آلزایمر ، مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی را میتوان جلوگیری یا کاهش داد.

یک جراح سرطان پوست، پزشک خانواده و نویسنده بهداشت ژنتیک اظهار داشته ما با رعایت برخی موارد میتوانیم از آلزایمر خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم. 

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر



1-  ترک سیگار
یکی از موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ترک سیگار میباشد. آمار بین المللی آلزایمر نشان داده احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به آلزایمر 45درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد. بنیاد کشف دارو و آلزایمز گزارش داده ترک سیگار در هر زمان میتواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حتی ترک سیگار پس از چند دهه نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. افرادی که سیگاری نیستند اما در تماس مستقیم دود سیگار هستند نسبت به افراد سیگاری بیشتر در معرض آلزایمر قرار میگیرند. تماس با دود سیگار باعث درگیری عروق مغزی و ایجاد آلزایمر ناشی از درگیری عروق میشود


2- ترک مشروبات الکلی
ترک مشروبات الکلی نیز مانند ترک سیگار میتواند خطر کلی آلزایمر را کاهش دهد. بطور کلی نوشیدن یک الی 3لیوان مشروبات الکلی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. با این حال نوشیدن مقدار متوسط آن ممکن است خطر ابتلا به سکته را کاهش دهد و با باز کردن رگهای خونی خطر لخته شدن خون و در نهایت بیماری های قلبی را کاهش میدهد. اما اگر شما مشروبات الکلی مصرف نمیکنید هیچوقت بخاطر فواید آن این کار را انجام ندهید.


3- فعالیت بدنی
فعالیت یک روش بسیار خوبی برای پیشگیری از آلزایمر است. درست است که فعالیت ها برای آلزایمر مفید است ولی سعی کنید متناسب با سن فعالیت داشته باشید. حرکات یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری در کاهش استرس و فشار خون و حفظ تعادل موثر میباشند. یک گروه از محققین دودسته 16نفری بالای 67سال را انتخاب کردند: یک دسته بمدت 6ماه، 4بار در هفته ورزش های هوازی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت داشتند و دسته دوم در مدت مشابه و به تعداد دفعات یکسان گروه ورزشی هوازی، ورزش استقامت انجام دادند، با توجه به اینکه تمامی شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شناختی خفیفی بودند، بعد از گذشت 6ماه اسکن مغزی افراد نشان داد در گروه ورزش هوازی حجم مغز افراد نسبت به گروه ورزش استقامت افزایش بیشتری یافته بود. همچنین طبق یافته محققان گروه هوازی شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه و مهارت های فکری بودند.

4- مصرف غذاهای مفید

آنچه در مصرف غذاها باید مد نظر داشته باشید نوع غذاهایی است که روزانه مصرف میکنید، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای میتواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا، دانه غلات مثل گندم و برنج، همراه با گوشت قرمز حداقل و  فرآورده های لبنی میباشند. تحقیقات نشان داده است افراد مسن تر که رژیم غذای مدیترانه ای را رعایت مینمایند نسبت به انواع دیگر رژیم های غذایی کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار میگیرند.

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

5- خواب کافی

خواب خوب و کافی ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. دانشگاه برکلی(Berkeley)  اعلام داشته افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند درصد بتاآمیلوئید خون آنها افزایش میابد که باعث بیماری آلزایمر، شایعترین نوع آلزایمر میگردند. بهترین روش برای مبارزه با بی خوابی کاهش استرس از طریق حرکات یوگا و تمرکز میباشد، سعی کنید از خوردن قرص های خواب آور وغذاهای کافئین دار و شیرین در شب بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند بعضی از افراد با وارد شدن به دوران سالمندی، توانایی لازم برای داشتن خواب عمیق را از دست میدهند. این مسئله میتواند پیامد های منفی و مخربی را برای سالمندان داشته باشد.

سالمندانی که چندین بار در شب از خواب بیدار میشوند در معرض ابتلا به آلزایمر هستند پس بهتر است از دوران میانسالی بفکر چاره باشیم.


6- یادگیری زبان جدید

یاد گیری زبان جدید با آلزایمر بی ارتباط نیست، هنگامی که یادگیری زبان جدید را شروع میکنید مغز به شروع به فعالیت کرده و عصب های آن تحریک میشوند و این عمل مغز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. اگر یادگیری زبان در سنین پیری بسیار مشکل است بهتر است بجای یادگیری زبان از جدول های سودوکو یا پازل استفاده شود.
 تجربیات خود را در مورد علائم و درمان بیماری آلزایمر با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

زوال عقل یا دمانس

در

زوال عقل یا دمانس به خاطر کهولت سن بوجود می آید و شایع ترین نوع آن بیماری آلزایمر می باشد.زوال عقل در واقع با تجمع یک سری پروتئین ها در مغزو ایجاد پلاک ها مانع ارسال پیام های عصبی به مغز شده و علائم بیماری را ایجاد میکنند .ولی آلزایمر تنها نوع بیماری زوال عقل نیست مثلا یک نوع دیگر از بیماری زوال عقل در عروق مغزاتفاق می افتد  که باعث سکته مغزی و یااختلالات عروقی دیگر ی رابا نرسیدن خون به بافت های مغز و آسیب به بافت های مغز بوجود می آورد . نوعی دیگر از زوال عقل لوی بادی است که با علائم بیماری پارکینسون همراه است.

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

پیشگیری از آلزایمر

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند 
شایع ترین علائم این بیماری فراموشی است مثلا فرد سوالی را مرتب تکرار می کند.در صورت خارج شدن از منزل احتمال دارد مسیر برگشت را پیدا نکند.در موارد شدید اعضای خانواده را نمی شناسد.گاها این افراد زمان و مکان را گم می کنند و نمی دانند چه روز ویا چه ساعتی از روز و یا شب است و گاهی مثلا شخصی 60 ساله فکر می کند دختریا پسر جوانی است . این افراد در صبحت و ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند بصورتی که فرد کلمه مورد نیاز را برای ادامه گفتگو پیدا نمی کند و یا صحبت های طرف مقابل را ممکن است متوجه نشود.به علت این مسائل این افراد دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

گاهی افراد مبتلا ، مشکلات شخصیتی هم پیدا می کنند. مثلا گاهی فردحرف نامناسب یا عمل نا مناسبی انجام می دهد و در مواردی ممکن است فرد برای کارهای زندگی نیاز به کمک داشته باشد. مثل غذا خوردن یا لباس پوشیدن
بنا برتحقیقی در بریتیش مدیکال ژورنال، یکی از معتبرترین مجلات پزشکی بریتانیا   شمار مبتلایان به این بیماری در ۲۰ سال آینده، یک و نیم برابر می‌شوداما پژوهشگران می‌گوینداحتمال ابتلا به دمانس در بین همه گروه‌های سنی رو به کاهش می باشد و علت آن را بالا رفتن سطح سواد و دانش افراد ، کنترل فشار خون ، چربی خون ، دیابت و ترک سیگار می دانند.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از دمانس زوال عقل

در


با توجه بیشتر به سلامت جسمی و روحی می‌توان خطر ابتلای به دمانس را دست کم ۳۰ درصد کاهش داد.در حالیکه آمار مبتلایان به دمانس (زوال عقل) در جهان در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر تخمین زده شده و پیش‌بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۳۰ میلیون نفر برسد، پژوهشگران شماری از عوامل موثر در بروز عارضه دمانس (زوال عقل) را شناسایی و راه‌هایی را برای کاهش خطر ابتلای به آن توصیه کرده‌اند.

زوال عقل یا دمانس

دانشمندان رابطه ای بین نوشیدنی های رژیمی و حملاتی که موجب زوال عقل می شود را یافته اند

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

زندگی نزدیک ترافیک سنگین خطر ابتلای به زوال عقل را افزایش می‌دهد  


نتیجه تفصیلی مطالعات هیئتی متشکل از بیست و چهار تن از متخصصان جهانی دمانس که به کنفرانس بین‌المللی انجمن مبارزه با آلزایمر در لندن ارائه خواهد شد حاکی از آن است که اگرچه نشانه‌های دمانس معمولا در سنین بالای عمر مشخص می‌شود اما روند تغییرات مغزی منجر به این بیماری به تدریج و در طول سال‌ها بروز می‌کند. به این ترتیب، یافتن راه‌های حفظ سلامت مغز قبل از ظاهر شدن علایم دمانس می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

در این بررسی، عوامل مهم بروز دمانس و میزان اثرگذاری هرکدام در ابتلای به این عارضه مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد که ضعف شنوایی در سنین میانسالی ۹ درصد و کمبود تحصیلات (تا زیر سطح متوسطه) ۸ درصد در ایجاد دمانس نقش دارد. سایر عوامل موثر و سهم آنها در ابتلای به این بیماری عبارتست از استعمال دخانیات (۵ درصد)، افسردگی (۴ درصد)، عدم تحرک جسمی (۳ درصد)، انزوای اجتماعی (۲ درصد)، فشار خون بالا (۲ درصد)، چاقی (۱ درصد) و دیابت نوع ۲ (۱ درصد).
به این ترتیب، عوامل قابل کنترل در زندگی ۳۵ درصد در بروز دمانس تاثیر دارند و فرد از طریق مقابله با آنها می‌تواند خطر ابتلای به این عارضه را کاهش دهند. سایر عوامل ایجاد این عارضه خارج از اختیار فرد قرار دارند.
به گفته پژوهشگران، ساختن "ذخیره شناختی یا ادراکی" در سنین میانسالی باعث تقویت شبکه‌های مغزی شده و امکان آن را می‌دهد تا این شبکه‌ها در سنین کهولت و حتی با بروز آسیب هم بتوانند عملکرد نسبتا مناسبی داشته باشند.


تمام نکردن دوره تحصیلات متوسطه به عنوان یکی از عوامل خطرساز حاکی از آن است که ادامه فرآیند یادگیری در تمامی طول عمر به ایجاد ذخیره مغزی جهت مقابله با دمانس کمک می‌کند. در مورد ضعف شنوایی نیز گفته شده است که این وضعیت باعث کاهش ارتباط فرد با دیگران و "انزوای اجتماعی" او می‌گردد که از جمله عوامل بروز دمانسمی باشد.
عوامل حفظ سلامت جسمی از جمله سلامت قلب، مانند تحرک جسمی و جلوگیری از چاقی نیز در جلوگیری از بروز دمانس موثرمی باشد.

 

توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلای به دمانس

متخصصان تاکید دارند که برای کاهش خطر ابتلای به دمانس لازم است که فرد هر چه زودتر مثلا در سنین ۴۰ تا ۶۴ سالگی و قبل از ظاهر شدن نشانه‌های بیماری در صدد مقابله با عوامل بروز آن برآید. مهمترین توصیه‌هایی که در این زمینه شده به شرح زیر است:

۱- تحرک بدنی:

توصیه شده است که افراد از سنین میانسالی دست کم پنج بار در هفته هر بار ۳۰ دقیقه به طور مستمر ورزش یا فعالیت‌هایی کنند که باعث افزایش ضربان قلب و تشدید تنفس شود. پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری و شنا از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه توصیه می‌شود.

۲- ترک سیگار

نه تنها برای حفظ سلامت عمومی بدن به خصوص قلب و ریه بلکه در جلوگیری از بروز دمانس موثر است.

۳- استفاده از رژیم غذایی سالم و متوازن

شامل مواد خوراکی متنوع نیز از توصیه‌های جدی است. به گفته کارشناسان یک رژیم غذایی مناسب باید شامل ماهی‌های چرب، میوه، سیفی‌جات، غلات و آرد سبوس دار و روغن زیتون باشد و سهم گوشت قرمز، شکر، چربی‌های اشباع شده و نمک در آن به حداقل رسیده باشد. چنین رژیمی باعث کاهش خطر ابتلای به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

۴- میانه‌روی در مصرف الکل

نیز مهم است و افراط در این زمینه قطعا در بروز دمانس، و بیماری‌های دیگری مانند دیابت و امراض قلبی، موثر است.

۵- مراقبت‌های بهداشتی از سنین میانسالی

توصیه شده است به نحوی که شخص به طور مرتب فشار خون، میزان کلسترول و قند خود را زیر نظر داشته باشد زیرا مشکلاتی که در مورد این عوامل بروز کند در ابتلای به دمانس تاثیر دارد.

۶- وزن مناسب

نیز برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلای به دیابت نوع ۲، سکته مغزی و امراض قلبی لازم است و به این ترتیب، عاملی در کاهش خطر دمانس محسوب می‌شود. داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی در این زمینه توصیه شده است.

۷- و بالاخره "ورزش مغزی روزانه"

مانند مطالعه، حل جدول یا بازی‌های فکری و فراگیری مطالب جدید که مغز را فعال نگاه می‌دارد به کاهش خطر ابتلای به دمانس کمک می‌کند. شواهدی هم وجود دارد که معاشرت و داشتن ارتباط اجتماعی هم در این زمینه موثر است.

نظرات

در ادامه بخوانید...