چگونه شنا در آب سرد زوال عقل را درمان می کند

در

شنا

 

هزاران علاقه مند به شنا در زمستان در سراسر جهان وجود دارند که متقاعد شده اند شنا در آب سرد به بهبود سلامتی و طولانی شدن جوانی کمک می کند. در سال 2018 ، دانشمندان دریافتند که چنین روش های آب درمانی می توانند باعث بهبود خلق و خو و تأثیر مثبت بر سلامت روانی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی شوند. و همین چندی پیش دانشمندان دانشگاه کمبریج ، مطالعه کردند چطور آب سرد بر توانایی های شناختی مغز تأثیر می گذارد و به نتایج بسیار جالبی رسیدند.

 

"پروتئین شوک سرد" چیست و خواب زمستانی حیوانات چه ارتباطی با آن دارد؟

دانشمندان دریافته اند که شنا در آب سرد تولید پروتئین خاصی را در مغز فعال می کند - RBM3 که "پروتئین شوک سرد" نیز نامیده می شود. بلافاصله باید گفت که این ماده برای دنیای علمی جدید نیست. پروتئین RBM3 معمولاً در پستانداران هنگامی تولید می شود که بدن آنها در هنگام خواب زمستانی آزاد می شود. اما برای افرادی که عمدتا وقت خود را در گرما سپری می کنند ، این ماده غیر مشخص محسوب می شود.

 

محققان پیشنهاد می کنند که RBM3 پس از خواب زمستانی طولانی مدت نقشی اساسی در بهبودی مغز پستانداران دارد. پس از همه ، همانطور که می دانید ، در طول خواب زمستانی در بدن حیوانات ، تمام فرایندهای حیاتی کند می شوند.

 

در سال 2015 ، تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج آزمایشی را انجام دادند که در آن دو گروه از موشها - سالم و دارای اختلالات نورودژنراتیو - در حالت هیپوترمی قرار گرفتند (دمای بدن آنها را به 35 درجه کاهش می دهد). دانشمندان پس از بازگشت دما دریافتند که در موش های سالم سیناپس ها (محل اتصال سلول های عصبی در مغز) ترمیم می شوند و همزمان سطح پروتئین RBM3 افزایش می یابد. اما در حیوانات بیمار ، تمام شاخص ها بدون تغییر باقی مانده اند. این نتیجه به دانشمندان این امکان را می دهد که این پروتئین RBM3 است که در شکل گیری اتصالات عصبی جدید نقش دارد.

در مطالعه دیگری ، همچنین روی موش ها ، دانشمندان دریافتند که با افزایش مصنوعی سطح RBM3 در بدن می توان از مرگ سلول های مغزی ناشی از بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کرد.

 

شنا

 

دانشمندان و پزشکان مدت هاست که می دانند در برخی شرایط ، کاهش درجه حرارت بدن انسان می تواند به عنوان محافظتی موثر برای مغز باشد. بنابراین ، بیماران مبتلا به ترومای مغزی و کسانی که باید تحت عمل جراحی قلب قرار بگیرند ، با کاهش درجه حرارت بدن قرار می گیرند. علاوه بر این ، حتی تا همین اواخر ، دانشمندان ، اگرچه نتیجه مثبتی از چنین روش هایی می دیدند ، اما این رابطه را کاملاً درک نمی کردند.

 

اما همانطور که در طی تحقیقات مشخص شد ، یک ارتباط مستقیم بین کاهش دما و ترمیم / تخریب سیناپس ها وجود دارد. در بیماران مبتلا به بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر ، سیناپس ها از بین می روند. این همان چیزی است که باعث ایجاد علائم زوال عقل مانند گیجی ، از بین رفتن حافظه و تغییرات خلقی می شود. با پیشرفت بیماری ، ممکن است تمام قسمت های مغز در بیمار از بین بروند. اتفاقاً اتفاق مشابهی برای حیواناتی رخ می دهد که خواب زمستانی می کنند. در طول یک خواب طولانی زمستانی ، با کند شدن روند زندگی ، تقریباً 20-30٪ از سیناپس های مغز چنین حیواناتی از بین می روند. اما پس از بیدار شدن ، ارتباطات عصبی به طور معجزه آسایی بازیابی و ترمیم می شوند.

 

محققان کمبریج تصمیم گرفتند تأثیر پروتئین RBM3 را بر روی مغز انسان با جزئیات بیشتری بررسی کنند. محققان گروهی از شناگران را كه به طور منظم از استخر روباز لندن استفاده می كردند (شنا در آب سرد) به عنوان موضوع مطالعه خود انتخاب كردند و افرادی كه به طور منظم تای چی را تمرین می كردند ، اما در آب سرد شنا نمی كردند ، به عنوان یك گروه كنترل عمل می كردند. برای 3 زمستان (2016-2018) ، دانشمندان شناگران را مشاهده کردند و به طور منظم مقدار پروتئین در خون آنها را اندازه گیری کردند. پس از تجزیه و تحلیل دقیق از وضعیت نمایندگان هر دو گروه ، متخصصان دریافتند وقتی دمای بدن شناگران به 34 درجه کاهش می یابد ، سطح پروتئین RBM3 در بدن آنها افزایش می یابد. برای نمایندگان گروه کنترل(افرادی كه به طور منظم تای چی را تمرین می كردند) ، این شاخص بدون تغییر باقی مانده است.

 

شنا

 

این کشف به چه معناست؟

دمانس یکی از بیماری های شایع در جهان است که افراد مسن را درگیر می کند. فقط در انگلستان تعداد بیماران مبتلا به زوال عقل بیش از 1 میلیون نفر است و پیش بینی می شود تا سال 2050 دو برابر شود. در عین حال ، امروزه هیچ درمان موثری برای بیماری زوال عقل وجود ندارد.

 

البته کشف دانشمندان لندنی به این معنا نیست که هرکسی که می خواهد با ترمیم سیناپس از خود در برابر زوال عقل محافظت کند ، باید فوراً به شنا در آب سرد بپردازد. اما دانشمندان بر این باورند که نتایج تحقیقات آنها انگیزه ای برای تولید داروهای جدید خواهد بود که می توانند مانند شنا در آب سرد بر روی بدن انسان تأثیر بگذارند. علاوه بر این ، خنک کردن بدن تا 34 درجه می تواند برای همه شناگران راحت و ایمن نباشد ، به خصوص اگر تازه وارد "شنای زمستانی" شوند.

 

علاوه بر این ، شوک ناشی از غوطه وری و شنا در آب سرد با افزایش شدید ضربان قلب و افزایش فشار خون همراه است ، که در مقابل بیماری های قلبی عروقی ، می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود. غوطه ور شدن ناگهانی در یک محیط سرد می تواند باعث تشنج شود ، که فرد را در معرض خطر غرق شدن قرار می دهد. و هرچه بیشتر در آب سرد بمانید ، حرکات شما آهسته و ناخوشایندتر می شوند ، که باعث می شود گاهی اوقات به سختی بتوانید از آب خارج شوید ، که بسیار خطرناک است.

 

بنابراین ، حتی برای شناگران باتجربه نیز رعایت نکات ایمنی هنگام رفتن به آبهای آزاد در فصل سرما مهم است. و هرگز نباید "شنا در زمستان" را به تنهایی ، در آب ناشناخته یا بدون اطمینان از بیماری قلبی انجام دهید. اما کاملاً ممکن است دانشمندان به زودی دارویی اختراع کنند ، که باعث افزایش سطح پروتئین شوک سرد در بدن انسان بدون شنا در آب سرد شود. مطالعات بیشتر در مورد توانایی های طبیعی بازسازی موجودات زنده می تواند بسیاری از یافته های مهم و مفید را برای ما به ارمغان آورد.

نظرات

۱۴۰۰/۹/۲۰ما متوجه می شویم که در چه مواردی نمی توان رفتار غیرمعمول را به سن، خستگی و خلق و خوی بد نسبت داد و ارزش آن را دارد که فوراً با یک متخصص تماس بگیرید.دمانس معمولا با کهولت سن همراه است و این کلیشه در جامعه وجود دارد که اختلال حافظه مرتبط با افزایش سن طبیعی است. با این حال، نمی توان پیری و زوال عقل را یکسان دانست، زیرا این یک بیماری است، به عبارت دقیق تر، گروهی از بیماری ها که به هیچ وجه به دلیل سن ایجاد نمی شوند، اما به دلایل دیگر، آنها معمولاً خود را در کهنسال.

۱۴۰۰/۹/۲۰بسیار مهم است که زوال عقل را در اسرع وقت شناسایی کنید، زیرا یکی از وظایف کلیدی درمان، کند کردن قابل توجه توسعه آن و به تعویق انداختن شروع درماندگی کامل است. بنابراین، هر چه زودتر اولین علائم یک بیماری قریب الوقوع آشکار شود، فرد سریعتر می تواند کمک های لازم را دریافت کند و سال های زندگی کامل را طولانی تر کند. در مراحل اولیه، بیمار می تواند به خوبی با زندگی روزمره سازگار شود، به فروشگاه، درمانگاه برود، کارهایی را در اطراف خانه انجام دهد، بنابراین تشخیص تظاهرات بیماری چندان آسان نیست. شما باید بسیار مراقب باشید که آلارم را از دست ندهید. علائم غیر آشکار زوال عقل را به شما یادآوری می کنیم و به شما می گوییم

۱۴۰۰/۹/۲۰شلختگی با افزایش سن، به دلایل واضح، مراقبت از خود برای افراد دشوارتر می شود: خود شخص از نظر جسمی ضعیف تر می شود، سریعتر خسته می شود. بنابراین، حفظ نظم در آپارتمان در سنین پیری نسبت به دوران جوانی زمان و تلاش بیشتری می طلبد. اما اگر آپارتمان یک مادر یا یک مادربزرگ مسن، که قبلاً مرتب بود، اکنون شبیه یک انباری است، همه چیز به طور تصادفی از جای خود خارج شده است، ظروف قابل شستشو نیستند و یک لایه گرد و غبار همه جا وجود دارد - این ممکن است یک سیگنال هشدار دهنده حتی اگر نسبت به ظاهر بی تفاوت باشید، اگر شخصی چیزهایی را در ترکیب های غیر معمول بپوشد، هفته ها همان لباس را بپوشد، موهای خود را شانه نکند و غیره، ارزش آن را دارد که به دمانس مشکوک شوید.

۱۴۰۰/۹/۲۰به عنوان یک قاعده، زمانی که بیماری به دلیل آسیب شناسی عروقی رخ می دهد، مشخصه به اصطلاح زوال عقل عروقی است. از آنجایی که گردش خون مختل می شود، عملکردهای مختلف بدن از جمله راه رفتن را تحت تاثیر قرار می دهد. ناپایدار می شود، می لرزد و شکایت از سرگیجه نیز ممکن است رخ دهد. البته زوال عقل لزوماً علت آن نیست، بلکه باید بیماری را نیز در نظر داشت.

۱۴۰۰/۹/۲۰نوسانات خلقی "شخصیت با افزایش سن بدتر می شود" یکی دیگر از کلیشه های رایج است که از تشخیص به موقع زوال عقل جلوگیری می کند. اگر یکی از عزیزان در سنین بالا دچار نوسانات خلقی ناگهانی، تحریک پذیری شود، اگر بدون دلیل خاصی گریه کند یا شادی کند، منطقی است که به دکتر بروید و بررسی کنید که آیا زوال عقل شروع شده است یا خیر.

۱۴۰۰/۹/۲۰اضطراب دلایل بیش از حد کافی برای نگرانی در دنیای ما وجود دارد. و با این حال، پزشکان توجه دارند که این یکی دیگر از علائم اولیه زوال عقل است. ما در مورد اضطراب غیر قابل توضیح صحبت می کنیم که ممکن است با از دست دادن حافظه نادر و کوتاه مدت همراه باشد یا نباشد.

۱۴۰۰/۹/۲۰بی تفاوتی و افسردگی از نشانه های زوال عقل. زوال عقل قریب الوقوع نیز با از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که معمولاً به فرد لذت می بخشد، نشان داده می شود. اگر مادربزرگ قبلاً عاشق بافتن یا تماشای برنامه های تلویزیونی بود و اکنون توپ ها و سوزن های بافتنی را به گوشه ای انداخته، حتی تلویزیون روشن نمی شود، ممکن است این یکی از علائم بیماری باشد. علاوه بر این، اگر فردی نمی خواهد ارتباط برقرار کند، بیرون برود، خلق و خوی افسرده و سایر علائم افسردگی دارد، باید هوشیار باشید

۱۴۰۰/۹/۲۰چرا تشخیص زودهنگام زوال عقل مهم است؟ مشخص است که زوال عقل متأسفانه درمان نمی شود و با گذشت زمان پیشرفت می کند. اما دقیقاً به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. بله، بشر راهی برای درمان آن ابداع نکرده است، اما وسایلی وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی رشد آن را کاهش دهد و سال های زندگی کامل را برای یک فرد طولانی کند و مراقبت های سنگین را از خانواده و دوستانش حذف کند. با این حال، یکی وجود دارد اما: این راه‌حل‌ها فقط در مراحل اولیه زوال عقل کار می‌کنند - یعنی زمانی که هنوز به مشکلات جدی حافظه تبدیل نشده‌اند، که با آن تقریباً بدون خطا می‌توان آن را تشخیص داد.

۱۴۰۰/۹/۲۰به همین دلیل لازم است به محض بروز اولین علائم زوال عقل به پزشک مراجعه کنید. آنها معمولا واضح نیستند و مشخصه بسیاری از بیماری های دیگر هستند. انتخاب پزشک هم اهمیت کمتری ندارد: شما فقط به یک متخصص مغز و اعصاب عمومی نیاز ندارید، بلکه به دکتری نیاز دارید که به طور هدفمند با این مشکل نسبتاً پیچیده برخورد کند. او کمک می کند تا بفهمد که آیا واقعاً زوال عقل قریب الوقوع است یا باید علت را در دیگری جستجو کرد و داروی لازم را تجویز می کند. می توانید یک پزشک متخصص در درمان زوال عقل پیدا کنید و در مورد آن بیشتر بدانید.

در ادامه بخوانید...

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

در

 (سیارک) : یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که برای افراد میانسال و مسن، عدم تحرک و ورزش نکردن مهمتر از با عوامل ژنتیکی بوده و آنها را مستعد بیماری زوال عقل می‌کند.



پژوهش دانشگاه مک مستر کانادا:بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

به نقل از مدیکال نیوز تودی، در سراسر جهان، حدود 47.5 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل زندگی می‌کنند که این رقم تا سال 2030، افزایش یافته و به حدود 75.6 خواهد رسید.

بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل بوده و در حدود 60 تا 80 درصد از تمام موارد را شامل می‌شود .در ایالات متحده به تنهایی حدود 5.4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری آلزایمر ژن آپولیپوپروتئین APOE e4 است .به گزارش انجمن آلزایمر، بزرگسالانی که دارای یک کپی از ژن APOE e4 هستند، سه برابر بیشتر از سایرینی که این ژن را ندارند به بیماری دچار می‌شوند.

در حالی که کسانی که دو کپی از این ژن را دارند 8 تا 12 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

با این حال، محققان این پژوهش جدید از جمله جنیفر هیس، استادیار گروه حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن کم تحرک بسیار بیشتر است.

یک پژوهش که در سال 2015 در Journal of Aging and Physical Activity منتشر شده نشان می‌دهد که بزرگسالان 60 سال و بالاتر حدود 9.4 ساعت از روز خود را در بی‌تحرکی به سر می‌برند که این رقم حدودا معادل 65 تا 80 درصد از ساعات بیداری روز آنها است.در این مطالعه، هیس و همکارانش شروع به بررسی ارتباط بین فعالیت فیزیکی و خطر زوال عقل در میان افراد مسنی که دارای ژن APOE e4 و فاقد آن هستند کردند.

محققان با تجزیه و تحلیل فعالیت فیزیکی و توسعه زوال عقل 1646 فرد مسن به این یافته‌ها دست یافتند.تمام شرکت کنندگان در زمان شروع پژوهش فاقد بیماری زوال عقل بوده و تا پنج سال بعد نیز دنبال شده و بر وضعیت آنها نظارت شد.

محققان دریافتند در میان افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند، کسانی که ورزش تحرکی نداشته و ورزش نمی‌کنند بیشتر از آنها که ورزش می‌کنند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.این در صورتی است که برای افرادی با ژن APOE E4 ، تفاوت قابل توجهی در ابتلا به زوال عقل چه در صورت داشتن تحرک و چه در صورت کم تحرکی وجود نداشت.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم تحرک و ورزش برای توسعه زوال عقل خطرناک تر از داشتن ژن APOE e4 است.البته این نمی‌تواند خبر بدی برای افراد مسن باشد و باعث ترس آنها شود چرا که نتایج مطالعه نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند در برابر توسعه زوال عقل محافظت کند.

در نهایت این پژوهش نشان دهنده این است که سبک زندگی افراد و نوع فعالیت آنها بر مغز آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این پژوهش در Journal of Alzheimer's Disease. به چاپ رسیده است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ز نیرو بود مرد را راستی... ز سستی کژی آید و کاستی

۱۳۹۵/۱۰/۲۸فکر کنم استرس بیشتر نقش داره

۱۳۹۵/۱۰/۲۸بیشتر بیماری ها از بی تحرکی است

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از آلزایمر

در

طبق اظهارات پزشکان آلزایمر بخش اجتناب ناپذیری از پیری است. "دکتر شاراد پل"  میگوید

درواقع بسیاری از علائم مشخصه آلزایمر ، مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی را میتوان جلوگیری یا کاهش داد.

یک جراح سرطان پوست، پزشک خانواده و نویسنده بهداشت ژنتیک اظهار داشته ما با رعایت برخی موارد میتوانیم از آلزایمر خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم. 

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر



1-  ترک سیگار
یکی از موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ترک سیگار میباشد. آمار بین المللی آلزایمر نشان داده احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به آلزایمر 45درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری میباشد. بنیاد کشف دارو و آلزایمز گزارش داده ترک سیگار در هر زمان میتواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حتی ترک سیگار پس از چند دهه نیز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. افرادی که سیگاری نیستند اما در تماس مستقیم دود سیگار هستند نسبت به افراد سیگاری بیشتر در معرض آلزایمر قرار میگیرند. تماس با دود سیگار باعث درگیری عروق مغزی و ایجاد آلزایمر ناشی از درگیری عروق میشود


2- ترک مشروبات الکلی
ترک مشروبات الکلی نیز مانند ترک سیگار میتواند خطر کلی آلزایمر را کاهش دهد. بطور کلی نوشیدن یک الی 3لیوان مشروبات الکلی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. با این حال نوشیدن مقدار متوسط آن ممکن است خطر ابتلا به سکته را کاهش دهد و با باز کردن رگهای خونی خطر لخته شدن خون و در نهایت بیماری های قلبی را کاهش میدهد. اما اگر شما مشروبات الکلی مصرف نمیکنید هیچوقت بخاطر فواید آن این کار را انجام ندهید.


3- فعالیت بدنی
فعالیت یک روش بسیار خوبی برای پیشگیری از آلزایمر است. درست است که فعالیت ها برای آلزایمر مفید است ولی سعی کنید متناسب با سن فعالیت داشته باشید. حرکات یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری در کاهش استرس و فشار خون و حفظ تعادل موثر میباشند. یک گروه از محققین دودسته 16نفری بالای 67سال را انتخاب کردند: یک دسته بمدت 6ماه، 4بار در هفته ورزش های هوازی نظیر تردمیل و دوچرخه ثابت داشتند و دسته دوم در مدت مشابه و به تعداد دفعات یکسان گروه ورزشی هوازی، ورزش استقامت انجام دادند، با توجه به اینکه تمامی شرکت کنندگان مبتلا به اختلال شناختی خفیفی بودند، بعد از گذشت 6ماه اسکن مغزی افراد نشان داد در گروه ورزش هوازی حجم مغز افراد نسبت به گروه ورزش استقامت افزایش بیشتری یافته بود. همچنین طبق یافته محققان گروه هوازی شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه و مهارت های فکری بودند.

4- مصرف غذاهای مفید

آنچه در مصرف غذاها باید مد نظر داشته باشید نوع غذاهایی است که روزانه مصرف میکنید، رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای میتواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. این رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا، دانه غلات مثل گندم و برنج، همراه با گوشت قرمز حداقل و  فرآورده های لبنی میباشند. تحقیقات نشان داده است افراد مسن تر که رژیم غذای مدیترانه ای را رعایت مینمایند نسبت به انواع دیگر رژیم های غذایی کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار میگیرند.

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

5- خواب کافی

خواب خوب و کافی ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. دانشگاه برکلی(Berkeley)  اعلام داشته افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند درصد بتاآمیلوئید خون آنها افزایش میابد که باعث بیماری آلزایمر، شایعترین نوع آلزایمر میگردند. بهترین روش برای مبارزه با بی خوابی کاهش استرس از طریق حرکات یوگا و تمرکز میباشد، سعی کنید از خوردن قرص های خواب آور وغذاهای کافئین دار و شیرین در شب بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند بعضی از افراد با وارد شدن به دوران سالمندی، توانایی لازم برای داشتن خواب عمیق را از دست میدهند. این مسئله میتواند پیامد های منفی و مخربی را برای سالمندان داشته باشد.

سالمندانی که چندین بار در شب از خواب بیدار میشوند در معرض ابتلا به آلزایمر هستند پس بهتر است از دوران میانسالی بفکر چاره باشیم.


6- یادگیری زبان جدید

یاد گیری زبان جدید با آلزایمر بی ارتباط نیست، هنگامی که یادگیری زبان جدید را شروع میکنید مغز به شروع به فعالیت کرده و عصب های آن تحریک میشوند و این عمل مغز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش میدهد. اگر یادگیری زبان در سنین پیری بسیار مشکل است بهتر است بجای یادگیری زبان از جدول های سودوکو یا پازل استفاده شود.
 تجربیات خود را در مورد علائم و درمان بیماری آلزایمر با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

زوال عقل یا دمانس

در

زوال عقل یا دمانس به خاطر کهولت سن بوجود می آید و شایع ترین نوع آن بیماری آلزایمر می باشد.زوال عقل در واقع با تجمع یک سری پروتئین ها در مغزو ایجاد پلاک ها مانع ارسال پیام های عصبی به مغز شده و علائم بیماری را ایجاد میکنند .ولی آلزایمر تنها نوع بیماری زوال عقل نیست مثلا یک نوع دیگر از بیماری زوال عقل در عروق مغزاتفاق می افتد  که باعث سکته مغزی و یااختلالات عروقی دیگر ی رابا نرسیدن خون به بافت های مغز و آسیب به بافت های مغز بوجود می آورد . نوعی دیگر از زوال عقل لوی بادی است که با علائم بیماری پارکینسون همراه است.

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

پیشگیری از آلزایمر

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند 
شایع ترین علائم این بیماری فراموشی است مثلا فرد سوالی را مرتب تکرار می کند.در صورت خارج شدن از منزل احتمال دارد مسیر برگشت را پیدا نکند.در موارد شدید اعضای خانواده را نمی شناسد.گاها این افراد زمان و مکان را گم می کنند و نمی دانند چه روز ویا چه ساعتی از روز و یا شب است و گاهی مثلا شخصی 60 ساله فکر می کند دختریا پسر جوانی است . این افراد در صبحت و ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند بصورتی که فرد کلمه مورد نیاز را برای ادامه گفتگو پیدا نمی کند و یا صحبت های طرف مقابل را ممکن است متوجه نشود.به علت این مسائل این افراد دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

گاهی افراد مبتلا ، مشکلات شخصیتی هم پیدا می کنند. مثلا گاهی فردحرف نامناسب یا عمل نا مناسبی انجام می دهد و در مواردی ممکن است فرد برای کارهای زندگی نیاز به کمک داشته باشد. مثل غذا خوردن یا لباس پوشیدن
بنا برتحقیقی در بریتیش مدیکال ژورنال، یکی از معتبرترین مجلات پزشکی بریتانیا   شمار مبتلایان به این بیماری در ۲۰ سال آینده، یک و نیم برابر می‌شوداما پژوهشگران می‌گوینداحتمال ابتلا به دمانس در بین همه گروه‌های سنی رو به کاهش می باشد و علت آن را بالا رفتن سطح سواد و دانش افراد ، کنترل فشار خون ، چربی خون ، دیابت و ترک سیگار می دانند.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از دمانس زوال عقل

در


با توجه بیشتر به سلامت جسمی و روحی می‌توان خطر ابتلای به دمانس را دست کم ۳۰ درصد کاهش داد.در حالیکه آمار مبتلایان به دمانس (زوال عقل) در جهان در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر تخمین زده شده و پیش‌بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۳۰ میلیون نفر برسد، پژوهشگران شماری از عوامل موثر در بروز عارضه دمانس (زوال عقل) را شناسایی و راه‌هایی را برای کاهش خطر ابتلای به آن توصیه کرده‌اند.

زوال عقل یا دمانس

دانشمندان رابطه ای بین نوشیدنی های رژیمی و حملاتی که موجب زوال عقل می شود را یافته اند

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

زندگی نزدیک ترافیک سنگین خطر ابتلای به زوال عقل را افزایش می‌دهد  


نتیجه تفصیلی مطالعات هیئتی متشکل از بیست و چهار تن از متخصصان جهانی دمانس که به کنفرانس بین‌المللی انجمن مبارزه با آلزایمر در لندن ارائه خواهد شد حاکی از آن است که اگرچه نشانه‌های دمانس معمولا در سنین بالای عمر مشخص می‌شود اما روند تغییرات مغزی منجر به این بیماری به تدریج و در طول سال‌ها بروز می‌کند. به این ترتیب، یافتن راه‌های حفظ سلامت مغز قبل از ظاهر شدن علایم دمانس می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

در این بررسی، عوامل مهم بروز دمانس و میزان اثرگذاری هرکدام در ابتلای به این عارضه مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد که ضعف شنوایی در سنین میانسالی ۹ درصد و کمبود تحصیلات (تا زیر سطح متوسطه) ۸ درصد در ایجاد دمانس نقش دارد. سایر عوامل موثر و سهم آنها در ابتلای به این بیماری عبارتست از استعمال دخانیات (۵ درصد)، افسردگی (۴ درصد)، عدم تحرک جسمی (۳ درصد)، انزوای اجتماعی (۲ درصد)، فشار خون بالا (۲ درصد)، چاقی (۱ درصد) و دیابت نوع ۲ (۱ درصد).
به این ترتیب، عوامل قابل کنترل در زندگی ۳۵ درصد در بروز دمانس تاثیر دارند و فرد از طریق مقابله با آنها می‌تواند خطر ابتلای به این عارضه را کاهش دهند. سایر عوامل ایجاد این عارضه خارج از اختیار فرد قرار دارند.
به گفته پژوهشگران، ساختن "ذخیره شناختی یا ادراکی" در سنین میانسالی باعث تقویت شبکه‌های مغزی شده و امکان آن را می‌دهد تا این شبکه‌ها در سنین کهولت و حتی با بروز آسیب هم بتوانند عملکرد نسبتا مناسبی داشته باشند.


تمام نکردن دوره تحصیلات متوسطه به عنوان یکی از عوامل خطرساز حاکی از آن است که ادامه فرآیند یادگیری در تمامی طول عمر به ایجاد ذخیره مغزی جهت مقابله با دمانس کمک می‌کند. در مورد ضعف شنوایی نیز گفته شده است که این وضعیت باعث کاهش ارتباط فرد با دیگران و "انزوای اجتماعی" او می‌گردد که از جمله عوامل بروز دمانسمی باشد.
عوامل حفظ سلامت جسمی از جمله سلامت قلب، مانند تحرک جسمی و جلوگیری از چاقی نیز در جلوگیری از بروز دمانس موثرمی باشد.

 

توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلای به دمانس

متخصصان تاکید دارند که برای کاهش خطر ابتلای به دمانس لازم است که فرد هر چه زودتر مثلا در سنین ۴۰ تا ۶۴ سالگی و قبل از ظاهر شدن نشانه‌های بیماری در صدد مقابله با عوامل بروز آن برآید. مهمترین توصیه‌هایی که در این زمینه شده به شرح زیر است:

۱- تحرک بدنی:

توصیه شده است که افراد از سنین میانسالی دست کم پنج بار در هفته هر بار ۳۰ دقیقه به طور مستمر ورزش یا فعالیت‌هایی کنند که باعث افزایش ضربان قلب و تشدید تنفس شود. پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری و شنا از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه توصیه می‌شود.

۲- ترک سیگار

نه تنها برای حفظ سلامت عمومی بدن به خصوص قلب و ریه بلکه در جلوگیری از بروز دمانس موثر است.

۳- استفاده از رژیم غذایی سالم و متوازن

شامل مواد خوراکی متنوع نیز از توصیه‌های جدی است. به گفته کارشناسان یک رژیم غذایی مناسب باید شامل ماهی‌های چرب، میوه، سیفی‌جات، غلات و آرد سبوس دار و روغن زیتون باشد و سهم گوشت قرمز، شکر، چربی‌های اشباع شده و نمک در آن به حداقل رسیده باشد. چنین رژیمی باعث کاهش خطر ابتلای به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

۴- میانه‌روی در مصرف الکل

نیز مهم است و افراط در این زمینه قطعا در بروز دمانس، و بیماری‌های دیگری مانند دیابت و امراض قلبی، موثر است.

۵- مراقبت‌های بهداشتی از سنین میانسالی

توصیه شده است به نحوی که شخص به طور مرتب فشار خون، میزان کلسترول و قند خود را زیر نظر داشته باشد زیرا مشکلاتی که در مورد این عوامل بروز کند در ابتلای به دمانس تاثیر دارد.

۶- وزن مناسب

نیز برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلای به دیابت نوع ۲، سکته مغزی و امراض قلبی لازم است و به این ترتیب، عاملی در کاهش خطر دمانس محسوب می‌شود. داشتن رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی در این زمینه توصیه شده است.

۷- و بالاخره "ورزش مغزی روزانه"

مانند مطالعه، حل جدول یا بازی‌های فکری و فراگیری مطالب جدید که مغز را فعال نگاه می‌دارد به کاهش خطر ابتلای به دمانس کمک می‌کند. شواهدی هم وجود دارد که معاشرت و داشتن ارتباط اجتماعی هم در این زمینه موثر است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

در


بر اساس تحقیقی دانشگاهی  داشتن دوستان صمیمی و ازدواج کردن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری "آلزایمر" می شود.
در این تحقیق که بوسیله پژوهشگران دانشگاه "لاف بارو" در انگلستان صورت گرفته است، شش هزار و ششصد و هفتاد و هفت نفر به مدت هفت سالدر این تحقیق شرکت کرده اند.
در نتیجه این تحقیق آمده است که :

 کیفیت حلقه زندگی اجتماعی فرد مهمتر از گستردگی آن می باشد.

انجمن آلزایمر می‌گوید که برای کمک به بیماران  زوال عقل، دمانس باید  سعی نماییم  که آنها "روابط اجتماعی پرمعنای خود را حفظ کنند."
در ابتدای  این تحقیق هیچکدام از افراد  مبتلا به بیماری "آلزایمر" نبودند، اما در پایان این دوره آزمایشی ۲۲۰ نفر از آنها به این بیماری مبتلا شده بودند.

پیشگیری از آلزایمر

سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

۹ عاملی که نسبت آن با ابتلا به آلزایمر در این تحقیق  سنجیده شد عبارتند از:

دیابت نوع دوم ۱%

چاقی ۱%

فشار خون بالا ۲%

انزوای اجتماعی ۲%

بی‌تحرکی ۳%

افسردگی درمان نشده در مراحل ابتدایی ۴%

کشیدن سیگار۵%

تحصیلات متوسطه ناتمام ۸%

ناشنوایی در میانسالی ۹%
محققان صفات و ویژگی‌های افراد مبتلا به بیماری زوال عقل را با افرادسالم ، مقایسه کردند تا علائمی ازتاثیر زندگی اجتماعی بر میزان خطر ابتلا به بیماری ، کشف کنند.یکی از موارد کشف شده درباره  تعداد دوستان افراد بود ، محققان به این نتیجه رسیدند که  تعداد دوستان مهم  نیست ، بلکه کیفیت رابطه دوستی  است که دارای  اهمیت است.
به گفته پروفسور "هاگرورست" :

امکان دارد گروهی از دوستان اطراف شما باشند، اما روابط صمیمانه و نزدیکی که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمرمی شود را نداشته باشند. در نتیجه تعداد زیاد دوستان مهم نیست بلکه کیفیت رابطه مهم می باشد.

او معتقد است که دوستان واقعی و نزدیکان صمیمی مانند یک سپر در مقابل اضطراب عمل می‌نمایندو اضطراب مستقیما باعث بیماری زوال عقل  می‌گردد.دراین تحقیق همچنین نشانداده شده  که افراد مجرد دو برابر افراد متاهل در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می گیرند .
بر اساس یافته‌ها، بیماری آلزایمر دهه‌ ها قبل از تشخیص در مغز بیمار شروع می‌گردد و تغییراتی را ایجاد می‌کند که بر توانایی معاشرت اجتماعی اشخاص تاثیر می‌گذارد.
به گفته دکتر براون در بیماری آلزایمر تنهایی مسئله مهمی و تاثیر گذاری می باشد.او می‌گوید که اگر دوستان و نزدیکان با بیمار همراهی نکنند، بیماری فرد را به انزوای کامل می کشاند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

با افرادی که دمانس دارند گفتگو کنید

در

این تحقیق می‌گوید ۱۰ دقیقه حرف زدن با این افراد به طور روزانه در باره علایقشان می‌تواند به آنها کمک کند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد تنها ده دقیقه گفت‌و‌گوی روزانه با افرادی که دمانس دارند می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها منجر شود.

 در بسیاری از آسایشگاه‌ها، فعالیت‌های اجتماعی به صورت گروهی انجام می‌شود که باعث می‌شود در اغلب موارد گروهی از ساکنان در آن مشارکت نکنند.

علائم اولیه شروع بیماری آلزایمر

جلوگیری بازی‌های ویدیویی 3بعدی از ابتلا به دمانس

چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را سه برابر افزایش می دهد

محققان این تحقیق را در یک بازه زمانی ۹ ماهه در ۶۹ آسایشگاه در انگلستان انجام دادند.
آنها می‌گویند تعامل یک به یک همراه با پرستاری و مراقبت شخصی می‌تواند به طرز قابل توجهی به کاهش خشم و اضطراب این افراد منجر شود.

نویسندگان تحقیق می‌گویند در آسایشگاه‌ها و سایر مراکز باید رویکردها بیشتر معطوف به شخص شوند.

کارمندان آسایشگاهی که این افراد در آنجا مستقر بودند، تعلیم دیده بودند که از علایق شخصی بیماران و توانایی‌های آنها آگاه شوند واز این افراد و بستگان‌شان در باره مراقبتی که دریافت می‌کردند سوال کنند.

این افراد در مدت یک هفته شاهد آن بودند که به آنها رسیدگی شخصی‌تری می‌شد. با آنها درباره خانواده‌شان یا علایق‌شان مانند ورزش صحبت می‌شد و به آنها در فعالیت‌هایی مانند باغداری یا موسیقی کمک می‌شد.

سرکه بلوبری به مقابله با زوال عقل کمک می کند

رژیم غذایی که ریسک آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش می دهد

چگونه از کودکی آلزایمر را پیشگیری کنیم؟

آلزایمر؛ اپیدمی جوامع

پروفسور کلایو بالارد از دانشگاه اکستر که هدایت این تحقیق را به عهده داشته گفته است اگر چنین روشی به اجرا گذاشته شود، می‌تواند واقعا تغییر واقعی در کیفیت زندگی مبتلایان ایجاد کند.او می‌گوید در بسیاری از آسایشگاه‌ها، با ساکنان آنها روزانه کمتر از دو دقیقه تعامل می‌شود.

محققان دریافتند که در چنین رویکردی بهبودهایی در کیفیت زندگی آنها و میزان اضطراب به وجود می‌آید.( سیارک)

این تحقیق در نشریه 'پلوس مدیسین ' منتشر شده و در آن از ۸۰۰ نفر که دمانس داشتند تحقیق شده است.

در سیارک بخوانیم:

پیشگیری از دمانس زوال عقل

رابطه کارپولوبیا لووتا و آلزایمر Carpolobia lutea

زندگی نزدیک ترافیک سنگین خطر ابتلای به زوال عقل را افزایش می‌دهد

نظرات

در ادامه بخوانید...