عکس های دیده نشده از تخت جمشید

در

عادت دارم هر چند وقت یکبار به عکس هایی که در مسافرت هایم گرفته ام نگاهی بیندازم و این بهانه را، چند روز پیش عکسی در تلگرام به من داد!! عکسی از 2 نفر ایستاده روی یکی از مجسمه های تخت جمشید و نفر سومی که در حال عکس گرفتن از آنها بود و مشخصا نفر چهارم که این صحنه را شکار کرده و زیر عکس نوشته بود:" دوستان، ما 2500سال تمدن نداریم بلکه در 2500 سال پیش متمدن بوده ایم و این ها خیلی باهم متفاوت هستند ."واین بهانه ای شد برای زیر و رو کردن عکس ها و مروری بر خاطرات شیراز گردی در آن هوای گرم تابستان و نور خورشیدی که در آن دشت بیکران چشم ها را می زد.  حدود 14 سال پیش  برای اولین بار به شیراز سفر کردم حاصل این شیراز گردی هزارواندی عکس بود.

معمولا در عکس هایی که از تخت جمشید می بینیم ستون هایی سر بفلک کشیده یا کنده کاریی هایی بر روی تخته سنگ های بسیار بزرگ ، مجسمه هایی سنگی بدون خط و خراش می بینیم عکس هایی که برای این پست جدا کرده ام گوشه ای از بی مهری به این میراث فرهنگی و گردشگری را نشان می دهد.

                         عکسی از 2 نفر ایستاده روی یکی از مجسمه های تخت جمشید 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر

در
رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر هزاران ساله، مورخان درباره هدف آن بحث می کنند.

با توجه به افسانه ها، غول هایی که قبلا در قلمرو لائوس مدرن کنونی زندگی می کرده اند، در حافظه صدها کوزه بزرگ سنگی در استان Xieng Khouang حفظ شده است . وزن آنها اغلب به 6 تن می رسد. البته، ساکنان محلی، ادعا می کنند که اکثر مردم عادی از آنها استفاده می کرده اند، اما برای چه منظوری؟هنوز مشخص نشده است. بله، و این کوزه های عجیب غول پیکری که در سراسر دره پراکنده اند، احتمالا بین 1500 تا 2000 سال پیش هستند. واقعا شگفت انگیز است!

کوزه های غول پیکر اسرار آمیز
دره یخچال - اصلی ترین نقطه ی تاریخی لائوس است
دره کوزه یکی از مشهورترین نشانه های تاریخی لائوس است و به قطب گردشگری در لائوس تبدیل شده است. در طول جنگ داخلی (1970)، قلمرو Xieng Khouang بارها بمباران شد، بنابراین امروز کار باستان شناسان دشوار شده است. گردشگران نیز تنها بر روی یک پلتفرم خاص، که از مواد انفجاری پاک سازی شده اند، مجاز  به بازدید می باشند. با وجود تمام مشکلات، مورخان همچنان به جستجوی آثار باستانی خود میپردازند و از نجات یک میراث فرهنگی جهانی و اضافه کردن آن به میراث جهانی یونسکو  حمایت می کنند.
درختی که در یک کوزه رشد کرده است
دانشمندان چندین فرضیه در مورد منشا کوزه ها ارائه می دهند. اکثر مردم تمایل دارند فکر کنند که در جایی که امروزه بیش از 60 سایت با صدها کوزه ی مرموز وجود دارد، یک مسیر تجاری باستانی در هزاران سال پیش بوده است. مخازن ساخته شده از سنگ، گرانیت، ماسه سنگ یا مرجانی کالسیته می توانسته اند برای ذخیره مواد غذایی یا جمع آوری آب باران استفاده شوند.
بیشتر کوزه ها دور هستند
نظریه دیگر: کوزه ها به عنوان محل دفن های ویژه استفاده می شده اند.
کوزه مستطیلی
همچنین یک افسانه باستانی وجود دارد که می گوید زمانی که پادشاه جونگ تصمیم می گیرد پیروزی خود را بر ارتش دشمن جشن بگیرد و همه افراد محلی را با شراب برنج "لائوس لائو" پذیرایی کند نیاز به کوزه هایی داشته است.
سن کوزه ها از 1500 تا 2000 سال
احتمالا کوزه ها در مسیر تجارت قدیمی پراکنده بوده اند
ابعاد کوزه ها شگفت انگیز است: هر یک از نیم متر تا سه متر طول دارد. بعضی از آنها یک شکل گرد سنتی دارند، برخی مستطیل شکل هستند.بعضی از آن ها می توانند تا ۱۳ تن وزن داشته باشند و بلندترین ارتفاعدر کوزه ها ۳ متر است. نزدیک کوزه ها، تعداد زیادی صفحات گرد پیدا شد که احتمالا به عنوان پوشش و درب کوزه هااستفاده می شده است.
 
کوزه های باستانی در 60 سایت جداگانه پراکنده شده اند
 
کوزه ها می توانسته اند به عنوان ظروف ذخیره سازی مواد غذایی و یا در دفن مرده ها و مراسم تشییع جنازه استفاده می شود.
رمز و راز دیگری که بسیاری از مورخان را برای چندین سال گیج کرده است، توپ های کروی سنگی مرموز در کاستاریکا است . هیچ کس هنوز موفق به کشف اهداف توپ های غول پیکری که هزاران سال پیش ساخته شده، نشده است!

نظرات

در ادامه بخوانید...

گردشگری در ماسوله

در

تابستان نزدیک است و بهترین موقع برای زنگ تفریح خانواده ها ، فارغ از درس و مدرسه و استراحتی برای فرزندان ، تا برای سال تحصیلی آینده  تجدید قوا نمایند و چه خوب که با خانواده به سفر بروند. مطمئن هستم در صورتی که در کودکی سفری با پدر و مادر داشته اید هنوز در خاطرات شما باقی مانده ، وسیله ای که با آن به سفر رفته اید،شهری که مقصد شما بوده وشهر های مسیری که تا مقصد طی کرده اید ، مکانی که اطراق کرده ایدو لذت خوردن غذایی که از بیرون تهیه شده ، همه و همه جزو خاطرات خوب شما باقی می ماند.در این پست یکی از جاذبه های گردشگری ایران را معرفی کنم که شاید آرزوی تعداد زیادی از غیر ایرانیان برای بازدید از نزدیک این مکان باشد.

 

ماسوله ! به معنای کوه بلند می باشد. ماسوله دراستان گیلان و 60 کیلومتری شهر رشت در  شمال ایران قرار دارد و همسایه های چهارسمت آن  فومن، ماسال، طارم علیا و خلخال می باشد.

10 دلیل برای اینکه با کودکان خود به مسافرت برویم

سیر و سفر در مکان های دیدنی و ناشناخته ایران

ماسوله به علت قدمت زیاد بین  به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ سال در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.بعلت قرار گرفتن در منطقه ی کوهستانی مخصوصا در فصل بهار با وجود مه غلیظ و باران های فصلی بسیار زیبا می باشد.

ماسوله  تابستان های معتدل و زمستان های سردی دارد، پس در صورتی که همراهان کم سن و سال یا میانسال با شما هستند و یا با سرما مشکل دارید بهترین زمان برای مسافرت به ماسوله در فصل تابستان می باشد.

علاوه بر طبیعت زیبا ی منطقه ، معماری شگفت انگیزخانه ها ، چوبی بودن مصالح خانه ها و بخصوص در و پنجره ها باعث زیباتر شدن این روستا شده است خانه های روستای ماسوله بصورت پلکانی قرار دارند و حیاط هر خانه پشت بام خانه بعدی می باشدکه بعنوان محل رفت وآمد و پیاده رو استفاده می شود.تزیین پنجره ها با گلدان های شمعدانی زیبا سلیقه صاحب خانه را به نمایش می گذارد. در صورتی که دوست داشته باشید در این خانه های پلکانی چند شبی را اطراق کنید،می توانید از محلی های ساکن ماسوله اجاره نمایید. برای رفتن به ماسوله (با ماشین شخصی) وارد شهرستان فومن در استان گیلان شویدوازفومن از طریق  جاده جنگلی بسیار زیبایی  به ماسوله می رسید.

نکات شگفت‌انگیزی که در طول سفرها در ایجاد ارتباط دوستانه به شما کمک می‌کند

در صورتی که برای گردشگری به  ماسوله سفر کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

باداب سورت

در

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است. این چشمه در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است.

زیباترین و خطرناک ترین مکان دنیا چاه یعقوب

20 مکان عجیب دنیا 

سی مکان دیدنی فراموش شده

این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریای خزر جای دارند و ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.(سیارک
این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدیدآورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.(سیارک

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

16 مکان که دیدن آنها برای شما جالب است

در

                                                                                                         

                برنامه ریزی تعطیلات معمولا محدود به یک مکاننیست .

ونیز
به نام "دیزنی لند در دریا" نامیده می شود دقیقا تعریف نشده است . در حالی که ساکنین ونیزی برای حفظ خانهای خانه های خود دربالای اب مبارزه میکنند ، گردشگران از سراسر جهان خیابان معروف باریک و کانال ها را مسدود کرده اند. شما میتوانید معماری زیبا ایتالیایی وکشیهای غول پیکرگشتزنی رایبینید که منتظر فیلمبرداری شما هستند .

زیباترین و خطرناک ترین مکان دنیا چاه یعقوب

20 مکان عجیب دنیا 

سی مکان دیدنی فراموش شده

باداب سورت

 

آمستردام

مطمئنا این جایی است که Anne Frank یاداوری میکند وحرمت Van Goughرا نگه میدارد. اما ایا میدانید چه چیزی سفر به ارزشمند میسازد؟ یک کافه علفهای هرز ساکنان تعجب اور، ساکنین فوق العاده بیماری از مردم امستردام با انبوهی ازگردشگران که به منطقه نور قرمز و داروخانه های محلی ماری جوانا هجوم میاورند وتحت تاثیر ماری جوانا قرار گرفته اند .

 

   سانتورینی
 سانتورینی ظرفیت بازدید کننده سفرهای دریائی خود را در 8000 نفر در روز محدود کرده است، که واقعا به نظر می رسد بسیار سخاوتمندانه است. بله، این جزیره دیوانه وار زیبا است. مطمئنا، شما از یک غروب خیالی فوق العاده عاشقانه لذت خواهید برد .   

آکسفورد

مری کلارکسون، عضو شورای کار و شهرداری لرد اعلام کرده تابستان امسال بسیار شلوغ است .بعضی از گردشگران به جشنواره ادینبورگ میروند تا برای کوتاه مدت از جهنم گردشگری شهر آکسفورد در امان باشند .زیبائی آکسفورد تقریبا بین ژوئن و اکتبر فوق العاده است. خطوط خیابان ها وخطوط دو چرخه پر از مربیان گردشگری و پیادهروها بصورت غیر قانونی مسدود شده اند .شاید شهردار لرد نتواند از آکسفورد بازدید کند.

روسیه                                                          

مردم در تعطیلات اغلب لبخند می زنند روس ها فکر می کنند افرادی که لبخند می زنند احمق هستند.مردم روسیه معتقد ند همیشه باید کر کرد وبرای تفریح  کمتر وقت میگذارند .

جزایر گالاپاگوس

یک مکان منحصر بفرد روی کره زمین است که از پوشش گیاهی وجانوری بالائی برخوردار است .مکانی دور از الایندههای مواد سوختی و ازدحام زباله میباشد .

ماجو پیکو

مکان قدیمی و بسیار دور که دولت پرو مجبور شده برای گردشکران محدودیت زمانی داشته باشد .وگردشگران برای بازدید از این مکان باید یک راهنمائی داشته باشند .اگر می خواهید خدایان Incan  را بازدید کنید باید از مسیرهای تعیین شده خاصی به انجا برسید .

 

بولیوی

به بولیوی تبزیک میگوئیم ! بر اساس یک گزارش از سوی انجمن جهانی اقتصاد ازنظر محبوبیت اخرین رتبه را در جهان کسب کرده است . 

ریف بریر بزرگ

یک صخره مرجانی در اقیانوس ارام غربی، درساحل کوئیز ،استرالیا با مسافتی حدود 2000 کیلومتر که تقریبا"با ساحل موازی است و بزرگترین صخره مرجانی جهان است ویکی از عجایب هفتگانه جهان است .سفید کننده تودهای نیز نامیده میشود .هنگامی اتفاق میافتد که کلیه مرجانها از شدت گرما از بین میروند .در انجا شما بهترین منظره طبیعی جهان را خواهید دید .

 جزایر کوه خای

80 درصد این صخره ها ی در امتداد این ساحل زیبا به علت حرکتهای غیر انسانی تخریب شده اند .به همین جهت بازدید از این مکان برای عموم ممنوع شده است .

نظرات

در ادامه بخوانید...

شهری در آلمان که ۵ قرن است اجاره خانه در آن زیاد نشده!

در


در دنیایی که همه چیر روز به روز در حال گرانتر شدن است، در دنیایی که قیمت همه چیز از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن به سرعت رو به رقم های نجومی است، باورتان می شود جایی در دنیا وجود داشته باشد که ۵ قرن است قیمت اجاره خانه در آن زیاد نشده است؟ آن هم در اروپا؟ آن هم در آلمان؟! شاید فکر کنید این یک شوخی و رویا است، ولی کاملا واقعیت دارد. جایی که در منطقه ی بی نظیر باواریای آلمان قرار دارد، نام این مکان فوگری (Fuggerei) است. 

روستای فوگری در آلمان

روستای فوگری یک جای کوچک و بسیار خوش آب و هوا در کشور آلمان و قدیمی ترین مجموعه مسکونی اجتماعی جهان است. این مجموعه در شهر آوکسبورگ بایرن قرار دارد و در سال ۱۵۱۶ توسط یکی از ثروتمندان جوان به نام یاکوب فوگر ساخته شد، هدف او از ساختن این مجموعه، درست کردن جایی بود تا افراد نیازمند و کسانی که توان پولی ندارند بتوانند در آن اسکان پیدا کنند. در آن سال ها حدود ۵۲ خانه مجموعا در فوگری ساخته شد و کم کم بزرگ و بزرگ تر شد و مغازه ها و کلیساهایی هم در آن ساخته شدند و فوگری گسترش پیدا کرد.

 

روستای فوگری در آن دوران که مانند یک مجموعه بود، در شب ها قفل می شد و در نتیجه حالتی مستقل داشت. جالب است بدانید که در روستای فوگری هنوز هم سکونت می شود و عجیب تر از عجیب این که از سال ۱۵۲۰ تا به امروزه، اجاره خانه در این شهر زیاد نشده است!

 

واقعا شبیه به افسانه است ولی واقعیت دارد که زندگی در چنین جای زیبایی به چه اندازه می تواند ارزان باشد، مخصوصا وقتی در کشوری مثل آلمان باشید. قیمت اجاره ی خانه ها در آن دوران یک سکه طلای رایشنر بود که کمتر از یک یورو است و هنوز هم همان است و زیاد نشده است. علاوه بر اینکه قیمت چیزی در روستای فوگری از ۵ قرن پیش تا حالا زیاد نشده است، رسم زندگی در این منطقه درست مثل همان چیزی است که در آن دوران بود یعنی انجام دعای ربانی و نیایش ها و قبول داشتن شرایط زندگی یعنی این که همه ی افرادی که در این روستا زندگی می کنند باید مسیحی کاتولیک باشند، از افراد کم بضاعت و واقعا تهی دست باشند که حداقل به کسی بدهکار نباشند و حداقل ۲ سال هم در آوکسبورگ زندگی کرده باشند.

 


خانه های روستای فوگری به گونه ای ساخته شده اند که هر واحد آن حتی اگر در آپارتمان باشد، یک در جدا به بیرون دارد و در نتیجه شبیه به خانه های ویلایی است. خانه ها معمولا ۴۵ تا ۶۵ متر هستند و در هر خانه امکاناتی مثل آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن و گاهی یک اتاق دیگر است. همچنین در این خانه ها هم آب لوله کشی و هم امکاناتی مثل تلویزیون هم هست. جالب است بدانید که هنوز هم دروازه ی شهر شب ها قفل می شود.

چه کسی روستای فوگری را ساخت و به چه دلیل؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره ی کوتاهی شد، روستای فوگری توسط یاکوب فوگر جوان از ثروتمندان آن دوران ساخته شد. خانواده ی فوگر از ثروتمندان بودند که کار تجارت انجام می دادند، یاکوب البته از سرمایه گذاران آن دوران هم بود. او در واقع یک انسان خوب و خیر بود که از ثروتش به نفع مردم هم استفاده کرد و فوگری را در سال ۱۵۱۶ ساخت. فوگری در سال های بعد گسترش پیدا کرد و بزرگ تر شد. متاسفانه روستای فوگری در دوران جنگ جهانی دوم آسیب های زیادی دید ولی دوباره مانند قبل مرمت شد.

 


درست است که امروزه دیگر یاکوب خیرخواه زنده نیست ولی یادگار و میراثی که از او به جا مانده به همان سبک و سیاق آن دوران سرپاست. یاکوب در آن دوران صندوق خیریه ای درست کرد و در آن مقدار اولیه ی ۱۰۰۰۰ رایشنر را گذاشت، امروزه هم این صندوق مانند قبل با صداقت تمام اداره می شود.

امروزه در روستای فوگری در مجموع ۶۷ خانه، ۱۴۷ آپارتمان؛ یک کلیسا به نام کلیسای سنت مارک و یک ساختمان اداری وجود دارد.

بازدید از روستای فوگری

در حال حاضر گردشگران می توانند از این روستا از نزدیک دیدن کنند و سبک زندگی در آن جا را ببینند. شاید برایتان جالب باشد که چرا فوگر جوان این شرایط را در نظر گرفته بود، در واقع از آن جایی که او فردی مذهبی بود می خواست مطمئن شود که مردمی که در این جا زندگی می کنند شهروندان یک دستی هستند و به کلیسایی که او علاقه داشت و در آن جا ساخته بود می روند.

 


قبل از سفر به روستای فوگری بخوانید
اگر علاقه مند شده اید تا از این روستا دیدن کنید، می توانید بعد از رفتن به باواریا هم با دوچرخه، هم تراموا و هم ماشین شخصی به آن جا بروید. مسیر دسترسی آن بسیار راحت است. هزینه ی تور بازدید از این روستا در سال ۲۰۱۱، ۴ یورو بود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کویر گردی و روستاهای شگفت انگیز

در


کویر و روستاهای کویری شگفت‌انگیزند، همچون داستان‌های هزار و یک شب. شاید تصور کنید که اقلیم کویر خشک و خشن است، اما مهربانی‌های کویر و کویرنشینان، این منطقه را به مقصد گردشگری خوبی تبدیل کرده است.

خور و بیابانک در حاشیه کویر مرکزی ایران یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری است. شاید آشناترین روستاهای کویری هم برای گردشگران ایرانی در این منطقه قرار داشته باشد. فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» بسیاری از ایرانی‌ها را با زیبایی‌های کویری این منطقه آشنا کرده است.

مصری در قلب ایران


روستای مصر شاید مشهورترین روستای کویری ایران باشد. بسیاری برای دیدن زیبایی‌های روز و شب کویر به این روستا سفر می‌کنند. وجود شتر و ماشین‌های مخصوص کویرنوردی در این روستای زیبا، خود بر جذابیت‌های گردشگری می‌افزاید.

شترسواری در روستای مصر و فرحزاد می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی برای شما باشد. اقامت در کاروانسراهای قدیمی و خانه‌های بوم‌گردی در این منطقه برای هر گردشگری خاطره‌ساز است.

تپه‌های شنی که خاصیت درمانی هم دارد و بسیاری از گردشگران از گوشه و کنار برای استفاده از خواص درمانی آن به این روستا سفر می‌کنند. شب‌های کویر با آسمان پرستاره‌اش از دیگر ویژگی‌های جذاب این منطقه است.

قلعه بیاضه، دژ کویری

 

 روستای بیاضه به دلیل داشتن یک قلعه تاریخی معروف شده است. بیاضه قلعه‌ای از زمان ساسانیان دارد که در طول تاریخ استوار ایستاده است. وارد قلعه که می‌شوید، اتاق‌های تو در تو و کوچک همراه با ساباط‌هایش نظر شما را جلب می‌کند.

همچنین دور قلعه خندقی بوده که امروزه هم آثاری از آن را می‌توان دید. قسمتی از این قلعه بازسازی شده و امکان بازدید گردشگران از آن وجود دارد. این قلعه باستانی، با سبک معماری ساسانی، قرن‌ها به عنوان دژ مستحکم و تسخیرناپذیر کویر مرکزی ایران کارکردهای دفاعی و مسکونی داشته است و بنا به روایت‌های تاریخی در دوره اسماعیلیه پایگاه هواداران حسن صباح بوده است.

قلعه بیاضه، با بنایی چند طبقه و خندق عریض و عمیق و برخوردار از مجموعه خشتی به هم‌پیوسته و بافت گسترده تاریخی پیرامون آن، نمونه بارز یک ارگ و دژ کویری است.

گرمه، روستایی با نخلستان و چشمه‌های آب سرد

 

 همچنین در منطقه خور و بیابانک، روستاهای دیگری هم هست که می‌تواند برای هر مسافری جالب باشد. روستای گرمه حدود 85 کیلومتر با مصر فاصله دارد.

از جاذبه‌های گرمه، نخلستان و چشمه آبی است که برای کشاورزان منطقه بسیار با اهمیت است. چشمه آب سرد در روستای گرمه یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد. در این چشمه ماهی‌های سیاه کوچکی زندگی می‌کنند که به محض آنکه کسی پایش را داخل آن بگذارد دور آن حلقه می‌زنند و مردم از آن برای درمان بیماری‌های پوستی از دیرباز استفاده می‌کردند.

صنایع‌دستی مردم گرمه نیز می‌تواند سوغات خوبی برای انتهای یک سفر نوروزی باشد، وسایلی که با برگ‌های درخت خرما یا همان نخل ساخته می‌شوند، از جمله زیرانداز و سبدهای زیبا.منبع:برترین ها

نظرات

در ادامه بخوانید...