اختراعاتی که می توانند کره زمین را از خطر نابودی نجات دهند بخش دوم

در

اختراعی که به وسیله آن می توان دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها را بدل به محصولاتی کرد که در هنرهای بصری مورد استفاده قرار می گیرند

اگر از جمله کسانی باشید که به نقاشی کشیدن، نوشتن و خلق آثار این چنینی علاقه دارند، با استفاده از این اختراع جدید علاوه بر این که قادر خواهید بود آثار هنری خود را خلق کنید، در کنار آن آلودگی هوا را نیز تا حدودی کاهش خواهید داد؛ آلودگی ای که بنا به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی سلامت، خطرناک ترین تهدید بیرونی برای سلامت انسان و نیز محیط زیست است و سالانه به طور میانگین نزدیک به 6.5 میلیون نفر، به واسطه قرار گرفتن در معرض این گونه آلودگی ها جان خود را از دست می دهند که در نوع خود رقم قابل توجهی است.

انیرود شارما، مهندسی است که به دنبال راهکار و راه حلی برای کمتر کردن این گونه آلودگی ها می گشت و در نهایت قادر به اختراع روشی شد که به واسطه آن فرد قادر خواهد بود کربن موجود در دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها را بازیافت و مورد استفاده های دیگر قرار دهد. دستگاه اولیه ای که انیرود به همراه تیم تحقیقاتی اش ساختند این امکان را به وجود می آورد که حدود نود و پنج درصد از کل کربن (کربنی که در این حالت معمولا شکل دوده به خود می گیرد) موجود در دود آلوده خارج شده از اگزوز خودرو ها (و نیز دودی که سایر موتور های سوختی آن را وارد جریان هوا می کنند) را بدل به جوهر و یا رنگی کرد که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. انیرود بر محصول نهایی حاصل از این فرایند نام «Air-Ink (جوهر هوا)» را نهاده است.

حبابی از جنس آب که به عنوان جایگزینی برای کیسه های پلاستیکی ساخته شده و مصرف خوراکی دارد

آمار و ارقام استفاده سرانه کیسه های پلاستیکی در جهان سر سام آور است: در هر دقیقه حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی در نقاط مختلف جهان خریداری و توسط افراد استفاده می شود. رودریگو گارسیا گنزالس شخصی است که راهکاری برای این مسئله پیدا کرده است. تکنیک و روشی در آشپزی حرفه ای وجود دارد که از آن تحت عنوان «کروی ساختن ذرات آب (Spherification)» یاد می شود و همان گونه که از نام اش بر می آید، با به کار بستن این روش ذرات آب شکل کروی به خود می گیرند. گارسیا گنزالس از این روش بهره گرفته است و به واسطه آن یک توپ کوچک یخ زده از آب را با ماده دیگری که از جنس عصاره جلبک دریایی است کاملا پوشش داده و از این عصاره به عنوان پوسته ای برای آب یخ زده خود بهره گرفته است. نتیجه این ایده خلاقانه یک حباب نسبتا کوچک آبی می شود که حالتی ژلاتینی به خود گرفته است و می توان از نمونه های بزرگ تر آن به عنوان جایگزینی برای کیسه های پلاستیکی بهره گرفت. نکته جالب توجه در خصوص این اختراع خلاقانه گارسیا گنزالس این است که این محصول مصرف خوراکی دارد و پس از استفاده به جای دور ریختن می توان آن را خورد؛ اگر هم در محیط زیست و آب دریا ها ریخته شود ضرری را متوجه جانداران دیگر نخواهد کرد.

اختراعاتی که می توانند کره زمین را از خطر نابودی نجات دهند بخش اول 

دستگاهی که زباله های پلاستیکی شناور در آب های آزاد را جمع آوری می کند

پیش از این و در بخش نخست همین مقاله اطلاعاتی در خصوص سطلی داده شد که قادر به جمع آوری زباله های موجود در آب های آزاد بود. حال قصد داریم شما را با اختراع دیگری در این حوزه آشنا کنیم. بویان سالت شخصی است که این اختراع به نام او ثبت شده است. بویان از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داد تا تمامی وقت خود را صرف اختراع جدید اش کند؛ اختراعی که به وسیله آن می توان پلاستیک های موجود و شناور در آب های آزاد را جمع آوری کرد. در حال حاضر این اختراع بویان به عنوان یکی از وسایل اصلی طرحی به شمار می رود که هدف از پیاده ساختن آن، جمع آوری زباله های موجود در آب های اقیانوس آرام  بوده است. در حال حاضر نزدیک به 1.8 تریلیون تکه پلاستیک در آب های آزاد شناور است؛ تکه هایی که به وسیله جریان آب وارد نقاط مختلف شده اند. دستگاهی که توسط بویان سالت اختراع شده است، در حقیقت یک لوله بسیار بزرگ و شناور است که می تواند پلاستیک های شناور در آب را به سمت خود کشیده و در محفظه هایی به خصوص جای دهد. این لوله ثابت نیست و به گونه ای طراحی شده است که به همراه موج های آب حرکت کند (البته لنگر هایی هم برای ثابت نگاه داشتن آن در مواقع ضروری تعبیه شده است). در نهایت پلاستیکی که توسط این لوله جمع آوری می شود، به وسیله قایق های موتوری به سمت خشکی برده می شوند.

دستگاهی که به وسیله آن می توان لاستیک ها را بازیافت کرد

معمولا برای خلاصی از زباله هایی چون لاستیک، مجبور به آتش زدن آن ها می شوند، چرا که تخریب پذیر نیستند و زمان قابل توجهی لازم است تا تجزیه شوند. آتش زدن لاستیک موجب به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی و بسیار خطرناکی به شکل دود می شود که آب، خاک و هوا را به شدت آلوده می کند و خطری جدی برای محیط زیست به شمار می رود. حال دستگاهی اخترع شده است که امکان بازیافت کرده این لاستیک ها را فراهم می کند و به جای انباشتن و سوزاندن آن ها، می توان با استفاده از این دستگاه به تکه های بسیار کوچک لاستیک تجزیه شان کرد و از این تکه ها برای ساخت محصولات گوناگونی چون چمن های مصنوعی بهره گرفت.

طرز کار دستگاه این گونه است که ابتدا لاستیک را به قطعات کوچک تری بدل می کند و سپس این تکه های کوچک وارد روزنه های دیگر دستگاه شده و کوچک تر و کوچک تر می شوند تا در نهایت بتوان از آن ها در ساخت محصولات دیگر بهره گرفت. نکته دیگری که در خصوص این دستگاه وجود دارد این است که هر گونه ناخالصی موجود در لاستیک ها را نیز (فلز و یا هر ناخالصی دیگر) جدا کرده و بنا بر این لاستیک های کوچک به دست آمده کاملا خالص و قابل استفاده خواهند بود.

تولید محصولات غذایی و کشاورزی به وسیله فضولات جانداران آب زی

آکواکالچر نامی است که به انگلیسی به پرورش ماهی و آکواریم اطلاق می شود؛ هیدروپونیک نیز نامی است که برای کشاورزی بدون استفاده از خاک یا به عبارت دیگر کاشت محصولات کشاورزی در محلول های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد (معادل فارسی آن آب کشت است). در حال حاضر روش جدیدی اختراع شده است که به واسطه آن می توان با استفاده از فضولات جانداران آب زی (که در محیط مصنوعی پرورش داده می شوند، حوضچه یا آکواریوم)، گیاهانی را پرورش داد. این گیاهان در نهایت آب محل زندگی این جانداران آب زی را پاکیزه نگاه خواهند داشت. نامی که برای این روش تازه انتخاب شده است، آکواپونیک نام دارد که ترکیبی است از دو نامی که در ابتدای متن همین مورد عنوان شد.

این روش تازه اختراع شده می تواند نقشی مهم و اساسی در تولید محصولات طبیعی و ارگانیک داشته باشد: با استفاده از این روش می توان به جای ریختن فضولات جانداران آب زی در آب های آزاد و آلوده کردن این آب ها، آن ها را برای پرورش و تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار داد. فایده دیگری که استفاده از این روش دارد این است که آب را نیز از آلودگی پاک کرده و مصرف آب مورد نیاز برای حوضچه ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. تصویری که مشاهده می کنید متعلق به نخستین منبع پرورش محصول آکواپونیک در کانادا است.

دستگاهی که بازمانده های غذا را به انرژی مورد نیاز برای فعالیت اجاق گاز بدل می کند

دستگاه دیگری که قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم این قابلیت را دارد که با استفاده از بازمانده غذا ها و مواد خوراکی و نیز فضولات جانداران مزارع و جانوران دامی، انرژی تجزیه پذیر و پاکیزه ای تولید کرد و آن را برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار داد. نام این دستگاه «زیست گاز خانه (Home Biogas 2.0)» است (تصویری که مشاهده می کنید متعلق به همین دستگاه است) و به طور مستقیم به اجاق گاز موجود در خانه متصل می شود. تنها مسئله ای که در خصوص استفاده از این دستگاه منحصر به فرد وجود دارد این است که باید در شرایط آب و هوایی نسبتا گرمی باشید که بتوانید به طور بهینه از آن بهره بگیرد و این منبع سوخت رسانی را در خانه خود داشته باشید (میانگین دمای هوا در طول شبانه روز باید نزدیک به بیست درجه سیلسیوس یا شصت و هشت درجه فارنهایت باشد).

پس از نصب دستگاه، تنها کاری که لازم است انجام دهید، قرار دادن بازمانده های غذا و فضولات دامی در چاهکی است که روی قسمت فوقانی آن در نظر گرفته شده است. این غذا یا فضله دامی به داخل محفظه به خصوصی در دستگاه می افتد و سپس سایر فرایند های مربوط به تبدیل آن ها به انرژی و سوخت آغاز می شود. طرز کار این دستگاه به این صورت است که حرارت نور خورشید را دریافت کرده و به وسیله آن باکتری به خصوصی که در مخزن دستگاه جای دارد، فعال شده و شروع به کار می کند و بازمانده های غذا و فضولات دامی را بدل به زیست گاز می کند. گاز حاصل از این فرایند در مخزن دیگری که برای ذخیره آن تعبیه شده است، جای گرفته و با فشار بسیار اندک و به مرور زمان به سمت اجاق گاز آشپزخانه روانه می شود.

 هواپیما های بدون سرنشینی که درخت می کارند

به جرأت می توان گفت که درختان مهمترین نقش را در بقای محیط زیست ایفا می کنند: گاز های گلخانه ای مضر برای هوا را در خود ذخیره می کنند، آب و هوا را تصفیه می کنند و کربن و سایر ترکیبات مضر را از آن ها جدا می کنند، غذا و سرپناه برای موجودات و انسان تأمین می کنند و به طور کلی عامل اصلی بقای اکو سیستم یا زیست بوم ها هستند. متأسفانه اما در هر دقیقه در سراسر جهان، به اندازه مساحت بیست و هفت زمین فوتبال درخت از دست می دهیم (آتش سوزی جنگل ها، خشکی، قطع درختان و عوامل این چنینی سبب این مسئله هستند).

این مسئله باعث شد تا یک شرکت مهندسی فعال در بریتانیا (شرکتی با نام زیست کربن (Bio Carbon)) اقدام به ساخت هواپیما های بدون سرنشینی کند (drone) که وظیفه کاشت درخت را به عهده گرفته و تا حدودی خسارت وارد آمده بر زمین را جبران کنند. طرز کار این هواپیما های بدون سرنشین به این صورت است که ابتدا مکان های مناسب برای کاشت درخت را شناسایی کرده و سپس خود را در ارتفاع دو متری سطح زمین جای گیر می کنند. پس از آن دانه های درختان را با سرعتی بر روی زمین پخش می کنند که در عمق مناسب برای رشد قرار بگیرند.

توربین های بادی غول آسایی که شبیه به درختان نخل اند

باد، منبعی عاری از هر گونه آلودگی و تجدید پذیر از انرژی است و به صورت تئوری می توان عنوان کرد که تنها با استفاده از همین انرژی حاصل شده از باد، می توان تمامی مصارف بشری را تأمین کرد و از هر گونه انرژی دیگر بی نیاز شد، البته این تئوری تنها در صورتی قابل عملی شدن خواهد بود که فضای بسیار بزرگی در اختیار داشته باشیم، چرا که به تعداد زیادی توربین بادی احتیاج خواهیم داشت. گزینه دیگری که در این خصوص پیش روی ما قرار دارد (به جز ساخت تعداد زیادی توربین بادی) این است که توربین های بادی غول پیکری بسازیم (توربین های بادی ای که ارتفاع شان از برج ایفل بلند تر باشد) که ده برابر توربین های بادی حال حاضر قدرت داشته باشند.

در حال حاضر گروهی از مهندسان در حال کار کردن بر روی همین مسئله هستند و قصد دارند توربین های بادی غول پیکری بسازند که تنها طول تیغه هاشان به چیزی حدود دویست متر خواهد رسید. البته نکته ای که در این خصوص اهمیت پیدا می کند، این است که چنین حجم بزرگی باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت تحمل فشار باد در ارتفاع بالا را داشته باشد، به همین خاطر است که این مهندسان، قصد دارند این توربین ها را به گونه ای طراحی کنند که شبیه به درختان نخل، به هنگام وزش باد خم شوند تا قادر به تحمل فشار ناشی از آن باشند. بنا بر این طراحی این توربین های بادی غول پیکر به گونه ای خواهد بود که بتوانند حتی فشار ناشی از طوفان ها را نیز تحمل کنند.

ماهواره هایی که نشتی گاز متان را شناسایی می کنند

بعضا شکستگی ها و آسیب دیدگی هایی در لوله هایی که حامل گاز متان هستند پدید آمده و سبب نشتی پیدا کردن این گاز خطرناک برای محیط زیست می شوند. نکته ای که در خصوص گاز متان وجود دارد این است که بی بو است و قابل مشاهده نیست، بنا بر این، در صورتی که به بیرون نشت پیدا کند، این امکان وجود دارد که برای ماه های متوالی به نشتی ادامه دهد و کسی هم نتواند از این مسئله آگاهی بیابد. گاز متان، برای محیط زیست بسیار خطرناک است و تا چیزی حدود هشتاد برابر گاز کربن امکان ذخیره کردن حرارت در خود را دارد. و اما راهکاری که برای این مسئله در نظر گرفته شده است فرستادن یک ماهواره با نام «متان ست (Methane SAT)» به فضا است که هر گونه نشتی در نقاط مختلف را روی نمایشگر های به خصوص نشان خواهد داد.

دستگاهی که به وسیله آن می توان دمای صخره های مرجانی را کاهش داد و از خطر نابودی آن ها جلوگیری کرد

همان گونه که می دانید، به واسطه تغییرات اقلیمی و آب و هوایی شکل گرفته در کره زمین، حرارت به مرور در حال بالا رفتن است و پیش از هر چیز دیگری، این صخره های مرجانی هستند که به واسطه این بالا رفتن حرارت در معرض تهدید نابودی قرار می گیرند، چرا که قابلیت تحمل حرارت های بالا را ندارند و از بین می روند. مو احسانی، مهندسی است ساکن در آریزونا و برای این مسئله راهکاری اندیشیده است و در حال طراحی دستگاهی متشکل از یک لوله و یک پمپ یا تلمبه است و به وسیله آن می توان آب سرد تر موجود در بستر اقیانوس ها را به قسمت فوقانی آب و جایی که صخره های مرجانی در آن قرار گرفته اند منتقل کرد و بدین صورت دمای آن ها را پایین تر آورد. ایده اصلی مو احسانی این است که انرژی مورد نیاز برای این پمپاژ کردن آب به سمت بالا را از حرکت موج های دریا تأمین کند و در صورت عملی شدن این ایده خلاقانه، کمک شایانی به حفاظت از صخره های مرجانی خواهد کرد.

آنزیم های تجزیه کننده پلاستیک

اگر این روندی که پیش گرفته ایم را تغییر ندهیم و همین مسیر را ادامه دهیم، تا سال 2050، نزدیک به دوازده میلیارد تن، زباله پلاستیکی روی کره زمین خواهیم داشت و این آمار بسیار نگران کننده است. گروهی از محققان ژاپنی البته راهکاری برای این مسئله پیدا کرده اند که تا حدودی از نگرانی های موجود خواهد کاست: این محققان آنزیمی جهش یافته اختراع کرده اند که با نام PETase شناخته می شود و در صورت استفاده تنها ظرف چند روز قادر خواهد بود زباله های پلاستیکی را تجزیه کند؛ فرایندی که در حالت عادی صد ها سال زمان می برد. البته نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که آنزیم های جهش یافته قادر به از بین بردن کلی پلاستیک نمی باشند و تنها می توانند آن را به مواد اولیه تشکیل دهنده اش تجزیه کنند که برای بازیافت پلاستیک مناسب خواهد بود.

صفحه های تأمین انرژی آینده

صفحه های خورشیدی ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، بر روی پشت بام ها و یا زمین های آزادی قرار می گیرند که قابلیت جذب نور خورشید را بهتر از هر جای دیگری داشته باشند. اخیرا دانشمندان در حال انجام دادن تحقیقاتی هستند مبنی بر این که آیا عملی شدن این ایده قابل تصور است که از صفحه هایی استفاده کرد که به جای نور خورشید منبع دیگری برای تأمین انرژی داشته باشند؛ منبعی چون قطرات باران. یا این که صفحاتی که بر سطح جاده ها نصب شوند (تصویری که مشاهده می کنید متعلق به نمونه های آزمایشی همین صفحات است) و انرژی مکانیکی حاصل از عبور و مرور خودرو ها را به انرژی های دیگری بدل کنند. البته این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آلودگی هوا موش‌ها و سخنان بی وقت

در

 

كامبیز نوروزی حقوقدان:  حق حیات و حق آرامش، اگرچه زیاد مورد بحث نبوده، اما از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حق‌های انسان‌هاست. سرنوشت مردم بازیچه‌ای برای خودنمایی نیست. آرامش مردم، چیزی نیست که با سخنان بی‌وقت و گمانه‌زنی‌های ضعیف، وسیله‌ای در دست افراد وقت‌ناشناس شود.

در گزارشی که در یکی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آمده و به‌سرعت در شبکه‌های خبری و پیام‌رسان‌ها نیز منتشر شد، از مسئله موش‌های بعد از زلزله در تهران گفته شده است. معلوم نیست اصلا این ادعا چقدر پایه و اساس درست و کارشناسی دارد؟ از تکرار این سخنان بی‌وقت خودداری می‌کنم؛ اما نکته این است که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

ساختن چهره‌ای تباه و مرگ‌بار و مشمئزکننده از زندگی و ریختن آوار سیاهی و مرگ و نابودی در دل مردم چه هنری است؟ اینکه موش‌ها بعد از زلزله چه می‌کنند، با چنان جزئیاتی که آدم را یاد تخیلی‌ترین فیلم‌های هالیوودی می‌اندازند، چه نشانی از اخلاق دارد؟ مگر مردم تهران الان کم مشکل دارند؟ از آلودگی هوا و گرانی و ترافیک و نبود باران تا این روزهای اخیر که دلهره زلزله هم به آن افزوده شده است، بر دوش مردم سنگینی می‌کند. حالا این سخنان چیست که در گوش مردم فرومی‌کنید؟ این تصویر تخیلی که در این سخنان ساخته شده چه کمکی به مردم می‌کند؟

این اخلاق نیست. در زیست و سخن اخلاقی، انسان به آثار سخنش می‌اندیشد. خیر عمومی را در نظر می‌گیرد. در این گزارش کدام خیر و صلاح عمومی وجود دارد؟ در روزنامه‌نگاری بحران‌پاشاندن بر روح و روان مردم، خلاف اخلاق حرفه‌ای و حتی اخلاق عمومی است. این گزارش نه نشانه دلسوزی، نه حکایتگر قهرمانی و نه گویای مسئولیت اجتماعی است. فرض کنیم محتوای این گزارش درست است، حالا مردم باید چه کنند با این موش‌های بعد از زلزله؟ چرا هیچ‌یک از مقامات و نهادهای رسمی کشور، از ستاد مدیریت بحران تا وزارت کشور و شورای شهر تهران به این نمی‌اندیشند که سیاست‌های رسانه‌ای معینی را برای مسئله زلزله در تهران در پیش بگیرند تا روح و روان مردم تهران به بهانه زلزله این‌گونه مورد آسیب قرار نگیرد.

اگر یک بار ساعت ٢٣:٢٧ چهارشنبه ٢٩ آذر مردم تهران با زلزله لرزیدند، این سخنان و امثال آنها ساعت به ساعت دل و جان تهرانی‌ها را بیهوده می‌لرزانند.

فراموش نکنیم قول سعدی را که «دو چیز طیره عقل است؛ دم‌فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی». منبع: روزنامه شرق

نظرات

در ادامه بخوانید...

ترافیک

در

یکی از بزرگترین مشکلات شهر نشینی و زندگی در کلان شهر ها، ترافیک است.  هیچ کس دوست ندارد که دقیقه های طولانی را در ترافیک بگذراند و هیچ کس مایل نیست  زمانی که عجله دارد دقیقه های طولانی را در ترافیک های سنگین بگذراند. اما چاره ی کار چیست؟

بعد از شهر نشینی و آغاز تولید ماشین ها، افراد قادر به خریدماشین کم بودند، اما این وضعیت دیری نپایید و مردم زیادی به این چهار پای آهنی علاقه مند شدند و دسته دسته آن ها را وارد خیابان های خود کردند و اسب ها را از اسطبل ها حذف کردند.

با افزایش جمعیت و بالارفتن سطح علم و تکنولوژی و نیاز به استفاده از وسایل نقلیه برای سفر و حمل و نقل رونق بیش از گذشته به رونق ماشن ها کمک کرد. اما همان طور که می دانیم هر تکنولوژی ساخت بشر به موازات فوایدش مشکلات و مضراتی هم به وجود می آورد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ماشین ها بعد از آلودگی هوا به وجود آوردند، ترافیک بود. از آن جا هم که نژاد بشر به گونه ای است که ابتدا بیماری به وجود می آورد و سپس به فکر درمان است، ابتدا ترافیک به وجود آمد، شهر ها آلوده شدند و بعد از آن به فکر راه چاره ای برای ترافیک بودند. بعد به فکر ساخت ماشین های کم مصرف افتادند و سپس به فکر اسفاده از ماشین هایی افتادند که آلودگی ایجاد نکنند. اما آیا این ها می توانند مشکل ترافیک را حل کنند؟ خیر هیچ کدام نمی توانند راه حل مناسبی برای رفع این مشکل باشند. در سال های گذشته همواره از مردم خواسته شده که به جای استفاده از ماشین های شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما این راه هم آیا چاره کار بوده است؟ بدون شک پاسخ منفی است. پس چاره ی کار چیست؟ چاره ی کار حل مشکل از ریشه است. تنها راه آن فرهنگ سازی وایجاد بستر مناسب برای فرهنگ ساخته شده است.  در این مقاله سعی می کنیم شما را با راه هایی آشنا کنیم که برخی از کشور های توسعه یافته برای حل این مشکل از آن استفاده می کنند.

استفاده از دوچرخه:

شاید در ابتدا به خود بگویید که خب این چه ربطی به فرهنگ سازی دارد. با ذکر یک مثال برای شما توضیح خواهیم داد. کشور ژاپن یکی از قطب های فرهنگی و اقتصادی بزرگ جهان است. و خب خواه ناخواه با خود ازدحام جمعیت و ماشین ها و قطعا ترافیک را به همراه دارد. اما مردم این کشور ترجیح می دهند از دوچرخه به جای وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند. زیرا در بین مردم این گونه فرهنگ سازی شده است که دوچرخه سواری علاوه بر این که به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند، برای سلامتی هم بسیار مفید است. اما تنها به فرهنگ سازی هم بسنده نکرده اند بلکه بستری مناسب هم برای گسترش فرهنگ ساخته شده نیز ایجاد کرده اند. برای مثال: در هر جای این کشور که باشید در پیاده رو ها مکان هایی را مشاهده می کنید که تنها با استفاده از یک کارت می توانید دوچرخه ی مورد علاقه ی خود را اجاره کرده و با خیال راحت از آن استفاده کنید سپس بعد از اتمام کار خود آن را دوباره به پارکینگ مخصوص آن پس دهید. می توانید حق اشتراک های روزانه، ماهیانه و حتی سالیانه خریداری کنید و از تخفیف و جوایز ارزنده ی آن نیز لذت ببرید. علاوه بر این ها در تمام خیابان ها یک قسمت مخصوص برای دوچرخه سوار ها وجود دارد که با خیال راحت و بدون این که مزاحم ماشین ها شوند به دوچرخه سواری می پردازند. هزینه ی یک دوچرخه و استفاده از آن بسیار ارزان تر از ماشین است و این خود تشویق خوبی برای مردم است.

راه حل دیگر استفاده از وسائل نقلیه عمومی است. اما باز هم تاکید می کنم که همراه با فرهنگ سازی باید باشد.

در این مورد باز هم کشور ژاپن را مثال میزنیم. برای سوار شدن به مترو صف های مرتب تشکیل می شود، هیچ کس دیگری را هل نمی دهد، هر ایستگاه تنها یک ظرفیت محدود را سوار می کند. هزینه ی پایینی دارد. و مهمتر از همه بر خلاف برخی از کشور های دیگر این مکان جای خرید و فروش کالا ها و اجناس نیست و از تمام این ها مهم تر زمان بندی دقیق آن است. همه ی وسائل نقلیه ی این کشور درست و سر وقت حاظر می شوند و نظم و ترتیب و زمان بندی دقیق هم در بین مردم و هم در بین حرکت وسائل نقلیه نهادینه است و همین امر منجر به این شده است که مردم به این حمل نقل عمومی اعتماد کرده و بیشتر از آن استفاده کنند. تنها با یک اپلکیشن می توانید تاکسی خبر کنید. نرخ آن را راننده تعیین نمی کند بلکه از طرف دولت تعین شده و با متخلفین به شدت برخورد می شود و هزینه ها معقولانه و مناسب تعیین می شوند.

حمایت از تولیدات داخلی و کیفت بالا:

عجیب به نظر می رسد نه؟ هر کشور خواهان این است که از تولیداتی استفاده کند که قابل اعتماد هستند و چه بهتر که این تولیدات داخلی باشند و در عین حال بشود برروی کیفیت آن ها هم حساب کرد. برای مثال برخی از کشور های در حال توسعه در حال تولید قطار هایی در مترو هستند که تنها با نیروی مغناطیسی کار می کنند سریع السیر هستند و هزینه ی کمتری در بر می گیرند. تولید داخلی و قابل اعتماد هستند. بیشتر کشور های اروپایی از استاندارد هایی در ساخت خودرو های خود استفاده می کنند که از جانب محیط زیست جهانی تعیین شده است. این استاندارد ها باعث می شوند که ماشین های کمتر و درنتیجه با کیفیت تر تولید شوند و در عین حال فرهنگ سازی جمعیت متناسب و استفاده از ماشین هایی با کمترین آلاینده ها که در خدمت تاکسی رانی ها هستند باعث می شوند که مردم بیشتر برای استفاده از این وسائل از خود تمایل نشان دهند. کیفیت و راحتی این وسائل خود باعث جلب اعتماد شده و مردم را به این وا می دارد که از این وسائل استفاده کنند. در عین حال در میان مردم به گونه ای فرهنگ سازی شده است که درک می کنند این وسائل نقلیه عمومی هستند و تنها خودشان نیستند که حق استفاده دارند. در نتیجه از آسیب رساندن به آن ها و ضرر اقتصادی جلوگیری می کنند و با متخلفین برخورد می کنند.

نمونه های بسیار دیگری نیز هستند که می توان روز ها راجع به آن صحبت کرد که نشان می دهند فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای این فرهنگ سازی مهم است و تا چه اندازه در کنترل ترافیک موثر است. پس از همین حالا فرهنگ را جدی تر بگیریم و از خودمان برای ایجاد تغییرات مثبت شروع کنیم. کودکان ما از ما خواهند آموخت و تبدیل به نسلی فرهنگ آموخته و منظم خواهند شد و خواهیم دید که آلودگی و ترافیک تنها با فرهنگ سازی تا چه اندازه کاهش می یابد. باشد که آیندگان کمتر عمرشان در ترافیک و دود دم اگزوز ها تلف شود. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا آلودگی هوا در کاهش طول عمر اثرگذار است؟

در

بحران در قاره کهن

(سیارک) دیدگاه عموم مردم و دانشمندان بر این امر است که چهار و نیم میلیارد نفر از مردم جهان در معرض هوای آلوده هستند که دو برابر آلوده تر از,  حداکثر آلودگی  از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی می باشد.

این شاخص بیانگر این امر است که افزایش میزان آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی که توسط خودرو و کارخانجات تولید می شود اگر از حد استاندارد خود خارج شود سلامت افراد را به خطر می اندازد با این حال از طریق آلودگی وحشتناک بیشتر از این بر سلامت انسان به طور دقیق و واضح ای اندازه گیری نشده بود اما اخیراً پژوهشی صورت گرفته که در نشریه علمی PNAS مشروح آن منتشر شده است.

بر اساس این پژوهش مردم شمال چین به دلیل اعمال سیاست‌های خاص دولت این کشور در معرض ۴۶ درصد آلودگی بیشتری نسبت به مردم جنوب چین و مردم بقیه قسمت‌های جنوب قاره آسیا قرار دارند و این آلودگی باعث شده طول عمر ساکنان این مناطق به شکلی اجبار گونه ۳۷ ماه کوتاه‌تر از مردم نواحی دیگر قاره آسیا باشد. از عوامل این بحران می توان به توزیع زغال سنگ رایگان در نواحی شمالی چین به منظور جلوگیری از مهاجرت مردم این نواحی جنوب چین می‌باشد. که سبب شده است تا مردم با  آلودگی اجباری در این منطقه نسبت به سایر مناطق چین و سایر مناطق آسیا زندگی کنند و این چارچوب بررسی وضعیت حالت ایده‌آل برای بررسی و مقایسه اثر آلودگی هوا و طول عمر انسان به وسیله پژوهشگران و اندیشمندان می باشد. بر مبنای پژوهش و با آنالیزاز ذرات معلق در هر متر مکعب هوا معین گردید که حدود ۷ ماه و نیم از عمر افراد ساکن در مناطق آلوده کاسته می شود و هنگامی که در مجموع افرادی که در یک محیط و در یک مجموعه شهری زندگی می کنند جمع شود مقدار طول عمر بسیار زیادی را که جمع طول عمر کاسته شده کل افراد می باشد را  شامل می شود. 

بحران مشابه در ایران

البته این بحران نه تنها  در کشور چین و یا سایر شهرهای این کشور نمود می‌یابد بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز امروزه با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان می باشند.

کشور ایران نیز به دلیل اعمال سیاست‌های چالش برانگیز در طول سه دهه اخیر آلودگی شدید در حوزه شهرها مواجه شده است که به طور غیر قابل باوری سبب کاهش طول عمر افراد می گردد البته در خصوص کشور ایران پژوهش های معتبر و قابل استنادی صورت نپذیرفته است اما وضعیت کنونی شهرهای کشور ایران خود گواهی بر اوضاع نامطلوب آلودگی هوا در این شهرها می باشد که به نوعی بیشتر شهرهای بزرگ ایران و کلان شهرها به این چالش دست به گریبان است.

راه چاره چیست؟

اما چه باید کرد که این چالش دست از سر شهرها و کشورهای ما بر دارد و به نوعی مسئله طول عمر افراد  و مسئله سلامتی افراد را از تیر رس خود خارج سازد.

برنامه ها و راهبردهای گوناگونی را در این راستا می توان ارائه داد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و توجه به سوخت‌های جایگزین همانند انرژی های پاک خورشیدی و بادی باشد همچنین با تغییر مکان گزینی کاربری های آلاینده نظیر کارخانجات به بیرون از شهرها می توان از درصد آلودگی این صنایع آلاینده در خصوص شهرها به طور فزاینده‌ای کاسته شود.

در سیارک بخوانیم:

آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ 

توسعه خدمات دیجیتال شهری، راه مقابله با آلودگی هوا است

آثار آلودگی هوا روی اعصاب مردم قابل مشاهده است 

چند فناوری نوین برای حل معضل آلودگی هوا 

راهکار پاناسونیک برای مقابله با آلودگی هوا! 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اپی توریسم و جذب صنعت توریسم

در


 اپی توریسم ، شکلی از گردشگری است که با فرهنگ و سنت های جوامع روستایی سر و کار دارد و می تواند به عنوان یکی از پایدار ترین روش های توسعه و گردشگری در نظر گرفته شود. اپی توریسم شکلی از گردشگری در ارتباط با زنبور به عنوان یک حرفه سنتی و با محصولات زنبور عسل از جنبه های محیط زیستی، مواد غذایی و دارویی است.

 

فعالیتهای مربوط به اپی توریسم شامل بازدید از زنبورستانها، موزه ها در هوای آزاد و موزه های زنبور عسل است که در آن گردشگران فرصت مشاهده کار پرورش دهندهء زنبور عسل، روش ساخت عسل، خواص و ویژگی های آنها، کشف اطلاعات در مورد محصولات زنبور عسل، تماشای نحوه زندگی کلنی زنبور عسل ، شناخت همبستگی زیست محیطی بین یک مرد و زنبور عسل را دارند . عملکرد خوب اپی توریسم  در اروپا مشاهده شده است.

 

قرن 21 دوره توسعه اقتصادی شدید و افزایش تخریب محیط زیست طبیعی است. کاهش تنوع زیستی و اختلالات بسیاری از اکوسیستم ها مشکلاتی هستند که هر روز با آن مواجه هستیم. افزایش روند جهانی شدن، رفتار، سنن، فرهنگ و یکپارچگی جوامع محلی را تهدید می کند. از نقطه نظر زیست محیطی، مقابله با این فرایندهای منفی لازم است. اجرای اصول توسعه پایدار می تواند با مشکل مواجهه شود. گردشگری شاخه ای از اقتصاد است که در آن ارزش های فرهنگی و طبیعی باید حفظ شوند .

 

گرایش مشاهده شده در گردشگری در سال های اخیر، علاقه مندی به اشکال طرفداری از محیط زیست سفر است: اکوتوریسم و توریسم کشاورزی، طبیعت و توریسم فرهنگی. گردشگران به دنبال انواع فعال سپری کردن وقت آزاد خود هستند، با این حال، نه تنها فعالیت بدنی بسیار مهم است بلکه فعالیت شناختی هم اهمیت دارد. فرصت به دست آوردن تجربه های جدید، برای بازدید از ویژگی های طبیعی و فرهنگی یک منطقه انگیزه ای برای بسیاری از سفرهای توریستی می شود .

 

یک نمونه عالی از این شکل اپی توریسم است. اپی توریسم (نام برآمده از نام لاتین زنبور عسل - عسل Apis mellifera) یک شکل از گردشگری مربوط با زنبور به عنوان یک حرفه سنتی و با محصولات زنبور عسل در محیط زیست، مواد غذایی و جنبه دارویی است.

فعالیت های مربوط به اپی توریسم شامل بازدید از زنبورستانها، موزه ها در هوای آزاد و موزه های زنبور عسل است که در آن یک توریست فرصت مشاهده کار پرورش دهنده زنبور عسل، روش ساخت عسل، خواص و ویژگی های آن (از جمله مزه انواع عسل)، درک سایر محصولات زنبور عسل (گرده، موم، نان زنبور عسل، ژل )، تماشای نحوه زندگی کلنی زنبور عسل ، شناختن همبستگی زیست محیطی بین یک انسان و زنبور عسل را پیدا می کند .

ممکن است اپی توریسم بر اساس موزه های پرورش زنبور عسل فعلی و موزه های هوای باز باشد، اما به طور کلی، این پیشنهاد ممکن است توسط صاحبان زنبورستانها، مزارع زنبور عسل و کشت و اکوتوریسم مزارع با زنبورستانها خانه شکل گرفته باشد.

توسعه اپی توریسم فرصتی برای فعال شدن مناطق روستایی، ایجاد مشاغل جدید و ترویج فرهنگ و سنت یک منطقه می دهد.

اسلوونی کشوری است که رهبری بازار اپی توریسم را بر عهده دارد، که در آن اپی توریسم یکی از شاخه های گردشگری است که هم برای گردشگران داخلی و هم خارجی بسیار جذاب شده است. در طی 5 سال گذشته، توسعه پویای اپی توریسم در لهستان، آلمان، جمهوری چک، لیتوانی، اوکراین  و اسپانیا  ثبت شده است.

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش اول

در

موتور بخار

توماس سیوری، یک مهندس نظامی انگلیسی است که در سال 1698 برای نخستین بار نام موتور بخار را بر سر زبان ها انداخت. در حقیقت او کسی است که نخستین موتور بخاری که اختراع شد، به نام او ثبت شده است. البته این موتور بخاری که در تصویر مشاهده می کنید، موتور بخاری نیست که در سال 1698 و توسط توماس سیوری اختراع شد. سال ها بعد و در سال 1760 بود که نهایتاً یک مهندس اسکاتلندی به نام جیمز وات، موتور بخار توماس سیوری را مورد بررسی و تحقیق قرار داد و یک موتور کاملاً جدید و به روز شده از روی آن طراحی کرد و ساخت. این موتور بخار اساسی شد برای آن چه قرار بود در آینده ساخته و تولید شود. اختراع موتور بخار توسط جیمز وات به عنوان یکی از مهمترین رخداد های انقلاب صنعتی ای شناخته می شود که از اروپا و آمریکا آغاز شد و سپس تمام دنیا را در بر گرفت وهمه چیز را وارد مرحله جدیدی کرد.

حروف الفبا

یک سیستم کاملاً پیچیده و دشوار که غالباً بر پایه استفاده از تصویرها استوار بود، پیش از به میان آمدن حروف الفبا، برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گرفت. پس از مدت ها و بنا به نظر مورخان، در آغاز دوره نو سنگی و میان سال های 1850 تا 1700 پیش از میلاد مسیح بود که نخستین تلاش ها برای به وجود آوردن حروف الفبا صورت گرفته و این گونه به نظر می رسد که نخستین حروف الفبایی که متشکل از حروف صدا دار باشد در میان همین سال ها به وجود آمده است. اطلاعات دیگری که از نخستین حروف الفبای موجود در تاریخ بشر موجود است، این است که این حروف متشکل از بیست و دو سمبل هستند که هر کدام نمایانگر صدایی به خصوص می باشند.

کاغذ

این محصول مورد استفاده بشر یکی از مهمترین اختراعاتی است که تا کنون توسط بشر انجام شده است. مورخان چینی قادر به اختراع کاغذ بوده اند و بنا به باور مورخان از سال 105 پس از میلاد مسیح، این محصول حیاتی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. تی سای، دولت مردی چینی بود و به این نکته پی برد که از ترکیب پوست درخت توت با کنف، پارچه و تور ماهیگیری قادر به تولید خمیری خواهد بود که بعد ها به خمیر کاغذ شهرت گرفت و با استفاده از همین خمیر بود که توانست کاغذ تولید کند. کاغذی که در نهایت یکی از علل اصلی ثبت تاریخ، دست به دست گشتن دین ها و تجربیات فرهنگ های گوناگون دنیا شد و سبب شد که بشر به دانش کنونی دست یافته و با درس گرفتن از تجربیات گذشتگان خود رو به جلو حرکت کند.

قطب نما

قطب نما از جمله مواردی است که پی بردن به این که برای نخستین بار چه کسی قادر به اختراع آن شده است، کاری دشوار است، چرا که اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. البته این به این معنی نیست که هیچ اطلاعاتی از آن در دست نداریم. به باور مورخان، قطب نما (البته مطمئنا نه به شکل امروزی آن) در تمدن های باستانی چین و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است و اولین استفاده از قطب نما های مغناطیسی توسط مردمانی صورت گرفته است که در اطراف مدیترانه سکونت داشتند. نخستین زمانی که برای استفاده از این گونه قطب نما ها به ثبت رسیده است به قرن دوازدهم باز می گردد.

واکسیناسیون

پیش از آن که واکسیناسیون همه گیر شده و به عنوان پیشگیری از بیماری های خطرناک و کشنده مورد استفاده قرار بگیرد، این چینی ها بودند که روشی مخصوص به خود به ثبت رسانده بودند که بی شباهت به واکسیناسیون نبود. در این روش، طبیبان چینی سعی می کردند میکروبی که عامل بیماری سرخک و آبله و امثالهم می شد را از بدن بیمار برداشته و به گونه ای کنترل شده در بدن کودک سالم قرار می دادند و او را تحت نظر می گرفتند تا در آینده دیگر به این گونه بیماری ها دچار نشود. نهایتاً اما در سال 1796 بود که برای نخستین بار ادوارد جنر، پزشک و محقق بریتانیایی توانست واکسن را به گونه ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، بر سر زبان ها بیندازد و این فعالیت های ادوارد بود که منجر به اختراع و گسترش واکسیناسیون به شکل امروزی آن شد. اوارد از ویروسی که باعث آبله گاو می شد استفاده کرد تا به واسطه آن آبله را به طور کنترل شده وارد بدن انسان کرده و از بروز این بیماری در آینده فرد جلوگیری کند. داستان جالبی پشت این اختراع ادوارد است: روزی ادوارد در مزرعه ای بود و با زنی که در حال دوشیدن یک گاو بود هم کلام شد و صحبت جالبی از او شنید که در نهایت منجر به اختراع واکسن شد. آن زن به ادوارد گفت: «من هیچ وقت به آبله دچار نخواهم شد، چون این بیماری را از گاو گرفته ام و حالا خوب شده ام. هیچ وقت صورتم با دانه های حاصل از آبله از زیبایی نخواهد افتاد.».

فریز کردن و خنک نگاه داشتن خوراکی ها

برای نخستین بار در سال 1748 بود که دکتر ویلیام کولن، اولین نمونه از دستگاه تولید شده توسط انسان که به واسطه آن می شد محصولات و مواد خوراکی را برای مدتی خنک نگاه داشت، در دانشگاه گلسگو در معرض دید عموم قرار داد، با این وجود سال ها بعد و در سال 1805 بود که نهایتاً مخترع آمریکایی، الیور اوانز، اولین دستگاهی که بدون هیچ مشکلی قادر به خنک نگاه داشتن مواد خوراکی بود را تولید کرد و همین دستگاه مخترع آمریکایی بود که به عنوان پایه و اساس یخچال و فریزر های امروزی قرار گرفت. این دستگاه تولید شده توسط الیور اوانز آمریکایی، به سرعت توجهات زیادی را به خود جلب کرد و بیشترین استفاده از آن در آن زمان به نام کارخانه های بسته بندی گوشت ثبت شد. تصویری که مشاهده می کنید، دستگاهی است که در سال 1926 برای خنک نگاه داشتن مواد غذایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گرفت.

بیهوشی

نکته قابل توجه در خصوص استفاده از بیهوشی قدمت آن است. برای نخستین بار، چیزی حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح بود که برای نخستین بار، سومری ها با استفاده از تریاک حاصل از خشخاش مجروح جنگی و یا کسی که از بیماری بسیار دردناکی رنج می برد را بی هوش می کردند. با وجود این شکل امروزی بیهوشی که توسط داروهای به خصوص صورت می گیرد، به نیمه های قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. جان کالینز وارن و ویلیام مورتون دو پزشک متخصصی بودند که برای نخستین بار در سال 1846 میلادی در عمل جراحی خود از داروهای ویژه ای برای بیهوش کردن بیمار خود استفاده کردند. داروهای مورد استفاده توسط این دو پزشک متخصص، به عنوان پایه و اساس کار محققان قرار گرفت و نمونه هایی از روی آن ساخته شد که به مراتب عوارض کمتری متوجه بیمار خواهند کرد.

لنزهای اُپتیکال (وابسته به بینایی)

بنا به اطلاعاتی که به دست رسیده است، ایتالیا نخستین کشوری است که در آن استفاده از لنزهای شیشه ای به ثبت رسیده است. لنزهایی که برای ساخت آن ها از کریستال طبیعی استفاده شده بود و نخستین استفاده از این گونه لنز ها در ایتالیا به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. البته این لنزها تفاوت های عمده ای با لنزهای کنونی داشتند و نهایتاً در سال 1729 بود که وکیلی انگلیسی به نام چستر مور هال، با استفاده از دو لنز به طور مجزا و قرار دادن این دو لنز بر یکدیگر، نخستین لنزهای بی رنگی را اختراع کرد که به عنوان پایه و اساس لنزهایی قرار گرفتند که اکنون در چشم پزشکی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه چاپ

یوهانس گوتنبرگ، یک آهنگر آلمانی بود که برای نخستین بار از تکه های فلزی بهره گرفت و به وسیله آن ها یک دستگاه متحرک تایپ نوشته ها اختراع کرد. این اختراع گوتنبرگ در سال 1430 انجام گرفت و به عنوان نمونه اصلی برای دستگاه های چاپی در نظر گرفته شد که سال های بعدی مورد استفاده قرار گرفتند. نخستین انجیلی که دست نویس نیست و به وسیله دستگاه، چاپ شده است، توسط همین دستگاهی چاپ شد که یوهانس گوتنبرگ آلمانی اختراع کرد.

پنی سیلین

اولین آنتی بیوتیکی که عالم پزشکی به خود دیده است، برای نخستین بار به طور کاملاً تصادفی و به وسیله دکتر الکساندر فلمینگ اختراع شد (فردی که در تصویر مشاهده می کنید). الکساندر فلمینگ یک میکروب شناس و متخصص بود که در بیمارستان سینت ماری لندن مشغول به کار بود. او بعدها در خصوص این اختراع شگفت انگیز خود عنوان کرد: «روز بیست و هشتم سپتامبر 1928 بود که نزدیکی های سحر از خواب بیدار شدم و به هیچ عنوان در آن زمان به فکر این نبودم که با اختراع نخستین آنتی بیوتیک یا  دارویی که به واسطه آن می توان میکروب و باکتری ها را از بین برد انقلابی در دنیای پزشکی ایجاد کنم. اما حدس می زنم این دقیقاً همان اتفاقی بود که در نهایت رخ داد.»

سیستم های ضد عفونی کننده و بهداشتی

برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم میلادی بود که استفاده از این گونه سیستم های بهداشتی، به شکلی که اکنون رایج است، مطرح شد. در سال 1848 بود که برنامه ای تحت عنوان سلامت و بهداشت عمومی طرح ریزی و اجرا شد و یکی از متخصصان این حوزه که سر ادوین چادویک نام داشت، در سال های بعدی، اصلاحاتی در این خصوص صورت داد و مواد جدیدی مورد استفاده قرار داد و در نهایت در سال 1866 بود که برنامه جامعی برای بهداشت و سلامت جامعه بدون هیچ ایراد و اصلاحی پیاده سازی شد. از دیگر دستاورد های بزرگ در این حوزه می توان به یافته های دکتر جان اسنو در سال 1854 اشاره کرد که برای نخستین بار به این نکته پی برد که بیماری وبا، قابلیت انتشار در میان اقشار جامعه به وسیله آب را دارا است و نیز چهار سال بعد و در سال 1860 میلادی بود که لوئیز موریاس برای نخستین بار صحبت از مخازنی را به میان آورد که قابلیت نگاه داری و دفع آن چه در فاضلاب ها جاری می شود در آن ها وجود داشته باشد. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به یک مکان کاملاً استرلیزه و ضد عفونی شده است که در بریتانیا و در دوران جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می گرفت.

کودهای مصنوعی

پروفسور فریتز هابر، یک شیمی دان آلمانی بود که توانست روشی اختراع کند که با به کار گیری آن می شد آمونیاک موجود در نیتروژن را با آمونیاک موجود در هیدروژن ترکیب کرد. برای نخستین بار در سال 1918 بود که فریتز هابر این فرایند را با موفقیت انجام داد. در نهایت همین ترکیب بود که به واسطه آن دانشمندان قادر به تولید انبوه کود های مصنوعی شدند و در اتفاقی که در جهان با نام انقلاب سبز شناخته می شود، این کود ها توانستند نقش عمده و مهمی داشته باشند. تصویری که مشاهده می کنید مربوط به پروفسور فریتز هابر، مخترع روش ساخت کودهای مصنوعی است.

موتوری که به وسیله احتراق داخلی کار می کرد

برای نخستین بار در سال 1858 بود که مهندسی بلژیکی به نام ژان ژوزف اتین توانست نخستین موتور محرکی را طراحی کند و بسازد که به وسیله سیستم احتراق داخلی کار می کرد. اما این تنها طرح اولیه بود و چند سال بعد و در سال 1876 بود که مهندسی آلمانی تبار با نام نیکلاس اوتو توانست کمی طرح اولیه ژان را گسترش داده و نخستین موتور چهار زمانه را طراحی کند و بسازد. در سال 1885 هم شخصی به نام کارل بنز توانست تغییراتی روی هر دو موتور قبلی انجام داده و از آن برای حرکت دادن یک سه چرخه (سه چرخه ای که در تصویر مشاهده می کنید) استفاده کند. به همین خاطر است که نخستین اتومبیلی که ساخته شده است متعلق به کارل بنز است و همین سه چرخه ای است که در تصویر مشاهده می کنید.

اینترنت

اگر بخواهیم به نخستین استفاده هایی که از اینترنت شده است اشاره کنیم، باید به نگاهی به تاریخ جنگ سرد بیندازیم، یعنی زمانی که ایالات متحده آمریکا، از آن به عنوان سلاحی در خدمت دولت استفاده کرد. در سال 1962 بود که دولت مردان آمریکایی، به شدت نگران حمله قریب الوقوعی بودند که اتحاد جماهیر شوروی قرار بود بر شبکه های تلفنی که جای جای آمریکا را به یکدیگر متصل می کرد انجام دهند و پس از آن یک محقق و دانشمند ام آی تی آمریکایی بود که ایده یک شبکه بسیار بزرگ را مطرح کرد که به واسطه آن قادر به اتصال تعداد زیادی دستگاه کامپیوتر و انتقال اطلاعات به این طریق باشند. به مرور زمان و تا سال 1965 بود که ایده های جدیدی در این زمینه مطرح شد و طرح اولیه دانشمند آمریکایی توسعه بیشتری پیدا کرد و در همین سال 1965 بود که شبکه اینترنتی که اکنون با نام «آرپا» شناخته می شود به وجود آمد. آرپا به طور انحصاری برای استفاده دولت آمریکا طراحی شد. در نهایت در سال 1969 بود که اولین پیام به وسیله اینترنت منتقل شد و از آن زمان تا کنون پیشرفت چشمگیر خود را ادامه داده است.ترجمه  itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش دوم

در

هواپیما

هفدهم دسامبر سال 1903 بود که دو برادر آمریکایی تبار با نام های اُرویل و ویلبر رایت، نخستین هواپیمایی که تا کنون بشر به خود دیده است را اختراع کرده (هواپیمایی که در تصویر مشاهده می کنید) و از آن تاریخ به بعد، حمل و نقل به شکلی دیگر رقم خورد و وارد مرحله ای جدید شد. اُرویل و ویلبر تنها قادر بودند برای مدت 59 ثانیه با این هواپیما در آسمان بمانند و مسافتی که برای نخستین بار با آن قادر به پیمودن بودند به چیزی حدود دویست و شصت متر می رسید. فعالیت بی وقفه این دو برادر ادامه پیدا کرد و در نهایت دو سال بعد، یعنی در سال 1905 بود که توانستند نخستین هواپیمایی را تولید کنند که قابلیت پیمودن مسافت بیشتری با آن وجود داشته باشد. همین هواپیما بود که به عنوان پایه و اساس کار سایر مهندسان پرواز قرار گرفت و به مرور زمان هواپیماهایی تولید شد که در حال حاضر در آسمان های نقاط مختلف جهان به پرواز در می آیند.

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش اول

نیروی الکتریسیته یا برق

زمانی که صحبت از برق و نیروی الکتریسیته می شود، نخستین نامی که به ذهن همگان می رسد، توماس آلوا ادیسون است. با این وجود جالب است بدانید که این اختراع به صورت ناگهانی اتفاق نیفتاد و افراد بسیاری در این راه گام گذاشته، تلاش کردند و این تلاش ها، به عنوان پایه و اساس کار مخترع بزرگی چون ادیسون شد. ویلیام گیلبرت، بنجامین فرانکلین، الساندرو ولتا و مایکل فارادی از جمله کسانی بودند که وقت زیادی را صرف این کار کردند. البته، اتفاق بزرگی که در سال 1878 رخ داد، سبب شد که انسان با این نیروی الکتریسیته فوق العاده و نتایجی که می تواند به همراه داشته باشد آشنا شد. درست در زمانی که توماس ادیسون در آمریکا، و جوزف سوان در انگلستان نخستین لامپ های رشته ای را درست کردند که با نیروی الکتریسیته می شد آن ها را روشن نگاه داشت.

تلوزیون

جان لوگی بیرد شخصی بود که برای اولین بار نام تلویزیون را مطرح کرد و در ماه مارچ 1925 بود که برای نخستین بار از سیستم ویدئویی اولیه خود که تازه آن را ساخته بود پرده برداشت. نخستین فعالیت های جان لوگی محدود به این می شد که می توانست تصویر صورت انسانی را به فاصله ای دور تر فرستاده و به واسطه این دستگاه خود به نمایش بگذارد. البته، سیستم به کار گرفته شده در همین دستگاه های ویدئویی بود که در نهایت امکان تولد تلویزیون های سال های آتی را فراهم آورد.

کامپیوتر های شخصی

در سال 1971 بود که تد هاف، مهندس شرکت اینتل، توانست ریزپردازنده ها را تولید کند و کارکرد آن ها را به مرور گسترش دهد و این عامل مهمی در شکل گیری دنیای کامپیوترهای شخصی، به گونه ای که امروزه آن ها را می شناسیم، بود. طی همان سال ها بود که کسانی چون پائول جی آلن، بیل گیتس، استیو جابز و استفان وزنیاک، با هم فکری و فعالیت های بسیار زیادی که انجام دادند، توانستند نمونه های اولیه کامپیوتر های شخصی را تولید کنند که با نام میکرو کامپیوتر شناخته می شد و قابلیت های زیادی را در اختیار خریدار گذاشته و از لحاظ قیمت نیز به گونه ای بود که مردم عادی هم امکان خرید آن را داشته باشند.

تلفن

الکساندر گراهام بل، محقق و دانشمندی بود که در اسکاتلند به دنیا آمده و در آمریکا بزرگ شد و زندگی می کرد. هفتم مارچ سال 1876 بود که در نهایت اختراع جدید و کاملاً نوینی به نام او ثبت شد که نام تلفن برای آن در نظر گرفته شد. بل در آن زمان که تلفن را اختراع کرد، در مدرسه ای کار می کرد به طور به خصوص برای کسانی در نظر گرفته شده بود که از نعمت شنوایی محروم بودند و در کنار کار خود، ایده جالبی به ذهنش رسید که بیشتر وقت خود را صرف آن می کرد. این ایده انتقال صدا از نقطه ای به نقطه دیگر و به وسیله قدرت الکتریسیته بود که در نهایت منجر به اختراع تلفن شد. البته تلفن اولیه گراهام بل بسیار متفاوت از چیزی است که امروزه وجود دارد، با این حال، ایده اصلی انتقال صدا به وسیله قدرت برق یا الکتریسیته همانی است که گراهام بل در دستگاه اولیه خود به کار گرفت و دیگران به گسترش و توسعه ایده گراهام بل پرداخته و تلفن های امروزی را به وجود آوردند. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به الکساندر گراهام بل است.

شکافت هسته ای

در سال 1984 بود که فیزیک دان مطرح ایتالیایی، انریکو فرمی، برای نخستین بار واکنشی را پایه ریزی کرد که با نام واکنش زنجیره ای هسته ای شناخته شد و طی همان سالیان بود که صحبت ها در خصوص شکافت هسته ای و امکانات جدیدی که برای بشر فراهم خواهد کرد مطرح شد. البته این تنها آغاز ماجرا بود و فعالیت های انریکو فرمی، به عنوان پایه و اساس کارهای بعدی قرار گرفت که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و امکان استفاده از انرژی هسته ای به گونه ای که امروزه آن را می شناسیم فراهم آمد. در حقیقت در سال 1938 بود که دو دانشمند و محقق آلمانی به نام های اوتو هان و فریتز استراسمن برای نخستین بار قادر به شکستن یک اتم اورانیم به بخش های مختلف شدند و از آن زمان بود که فرایندهای هسته ای رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

دستگاه های الکترونیکی نیمه رسانا (دستگاهی که رسانندگی الکتریکی آن از فلزات کمتر و از عایق ها بیشتر است)

در سال 1947 بود که جان باردین، والتز براتین و ویلیام شاکلی با همکاری با یکدیگر توانستند نخستین دستگاه ترانزیستور را اختراع کنند (وسیلۀ نیمه‌رسانای فعال در مدارهای الکترونیکی که شامل سه یا تعداد بیشتری پایانه باشد و تقریباًً تمام عملیات لامپ‌های گرما ـ یونی، ازجمله تقویت و آشکارسازی و نوسان‌سازی و کلیدزنی را انجام دهد). دستگاهی که در ساخت آن از وسایل الکتریکی نیمه رسانا استفاده شده بود. البته ایده این وسایل و دستگاه های نیمه رسانا، پیش از این نیز توسط فیزیک دان ایتالیایی، الساندرو ولتا و در سال 1782 مطرح شده بود، اما وی قادر به بکارگیری عملی ایده و تئوری خود نشده بود. در سال 1901 نیز برای نخستین بار از این وسایل نیمه رسانا در دستگاه های رادیویی استفاده شد و جاگادیش چاندرا، دانشمند هندی کسی بود که به این ایده جامه عمل پوشانید.

رادیو

در سال 1901 بود که مخترع ایتالیایی، گولیلمو مارکونی، توانست به وسیله دستگاهی که اختراع کرده بود نخستین امواج رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس عبور داده و به گیرنده هایی در فاصله بسیار دور تر برساند. البته پیش از این نیز ایده چنین کاری توسط دانشمندان دیگری مطرح شده بود و گولیلموی ایتالیایی، فعالیت های آن ها را به عنوان پایه و اساس کار خود قرار داد و در نهایت موفق شد به بسیاری از تئوری های آن ها جامه عمل بپوشاند. نیکلا تسلا و ناتان استابل فیلد از جمله کسانی بودند که تلاش های بسیاری در این خصوص کردند. نیکلا تسلا حتی تا جایی پیش رفت که در سال 1893 توانست یک دستگاه اولیه از رادیو اختراع کند و در معرض دید عموم قرار دهد.

داروهای کنترل بارداری

دکتر کارل دیراسی که اصالتاً اتریشی تبار بود و بزرگ شده آمریکا، شیمی دانی بود که به عنوان پدر و پیشگام دارو ها و قرص هایی شناخته می شود که برای کنترل و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. کارل دیراسی تحقیقات جامعی در خصوص قاعدگی شدید و اختلالات مربوط به آن انجام داد و در سال 1957 بود که سازمان های بهداشت و سلامت رسمی آن زمان، از اهمیت این تحقیقات وی آگاهی پیدا کرده و مهر تأیید بر آن نهادند. در نهایت در سال 1960 بود که این شیمی دان ساکن آمریکا، توانست با استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیقاتش، اقدام به تولید دارویی کند که برای پیشگیری از بارداری می شد از آن بهره گرفت.

تلفن همراه

برای نخستین بار در سال 1973 بود که اولین نمونه تلفن همراه توسط جان اف میشل و مارتین کوپر، طراحی، ساخته و در معرض دید عموم قرار داده شد. با این حال چیزی حدود ده سال طول کشید تا نخستین نمونه های قابل استفاده از این تلفن های همراه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و در نهایت در سال 1983 بود که برای اولین بار از دستگاه های تلفن همراه استفاده شد.

میکروسکوپ

آن چیزی که به عنوان پایه و اساس کار میکروسکوپ های امروزی قرار گرفته است، در سال 1620 و برای نخستین بار توسط کرنیلز دربل مورد استفاده قرار گرفت. اما حقیقت این است که سال ها پیش از آن و نزدیک به قرن سیزدهم میلادی بود که صحبت از استفاده از آب در ظروف کروی شکلی می شد که به واسطه آن می شد اجسام را کوچکتر یا بزرگتر از اندازه معمول آن ها مشاهده کرد و همین ایده ها بود که برای طراحی و ساخت عدسی میکروسکوپ های امروزی به کار گرفته شد.

پرینترهای سه بعدی

در سال 1981 بود که هیدئو کوداما برای نخستین بار قادر به تولید وسایل و ادواتی شد که با به کارگیری آن ها می شد دستگاه پرینتر سه بعدی به وجود آورد و در حقیقت ایده اصلی هیدئو از ساخت این وسایل همین کار بود، با این حال، چیزی حدود بیست سال طول کشید تا این ایده عملی شود. در سال 2000 بود که پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هیدئو را قادر ساخت که کارکرد وسایل خود را بهبود بخشیده و نخستین دستگاه های پرینتر سه بعدی را طراحی کند و بسازد.

مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک و فعالیت های مربوط به آن برای نخستین بار در سال 1973 بود که روی مجموعه ای از باکتری ها مورد استفاده قرار گرفت. مهندسی ژنتیک شامل فعالیت هایی می شود که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی و بهداشت به وجود آورده است و با استفاده و به کارگیری تحقیقاتی که در این حوزه انجام می شد، محققان قادر بودند که بیماری های بسیار خطرناکی را که معمولاً به مرگ افراد منجر شده و تهدید جانی به شمار می رفتند را کنترل کرده و درمانی برای آن ها بیابند. ارگانیسم های جدیدی نیز در این حوزه به وجود آمد که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی به ارمغان آورد.

بلوتوث

در سال 1994 بود که اریکسون توانست برای نخستین بار این تکنولوژی را اختراع کند و چیزی حدود پنج سال بعد و در سال 1999 بود که نمونه های کاربردی اولیه آن مطرح شد. البته در همان سال 1999 نبود که بلوتوث به طور گسترده ای بر روی دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد و چند سالی زمان برد تا استفاده گسترده از این تکنولوژی بر روی دستگاه های تلفن همراه آغاز شود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...