پرتاب تلسکوپ جیمز وب به دلیل کروناویروس به تعویق افتاد

در

تلسکوپ جیمز وب

پرتاب تلسکوپ جیمز وب به دلیل تاج ویروس به تعویق افتاد . ناسا امیدوار است که آنها بتوانند این کار را قبل از پایان سال 2021 انجام دهند.ناسا دوباره راه اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب را به تعویق انداخت زیرا  koronavirus  مراحل ساخت آن را کند کرد. زمانپرتاب  این تلسکوپ برای مارس 2021 برنامه ریزی شده بود. با این حال ، توماس زوربوخن ، دستیار مدیریت علوم ناسا ، گفت این بیماری همه گیر باعث شده تا کار آنها عقب بماند.

 

زوربوچن گفت: "ما از ماه مارس شروع نمی کنیم." - ما قطعاً موفق به راه اندازی این تلسکوپ در مارس 2021 نخواهیم شد. این به این دلیل نیست که ما کار اشتباهی انجام داده ایم ، این تقصیر کسی نیست و برنامه ریزیاشتباه نبوده است. " وی توضیح داد که تاریخ پرتاب در مارس 2021 قبل از همه گیری کروناویروس از قبل بلند پروازانه به نظر می رسید.

 

در گزارش ژانویه دفتر حسابهای دولت آمریكا گفته می شود كه غیر عملی است - آنها چنین نتیجه گیری را "براساس ارزیابی دقیق ریسكها ، هزینه ها و برنامه ها" تهیه كردند. با این حال ، پس از همه گیری بیماری کروناویروس ، ناسا و پیمانکار آنها ، Northrup Grumman ، تعداد شیفت ها را از دوازده به پنج در هفته کاهش دادند.

 

کار ادامه دارد و زوربوچن امیدوار است که این تلسکوپ هنوز هم می تواند در پایان سال 2021 پرتاب شود. در ماه ژوئن ، ناسا بخش آینه تلسکوپ را آزمایش کرد. این آژانس گفت که این تلسکوپ جدید "رصدخانه مادون قرمز مداری" است که باید جانشین تلسکوپ فضایی هابل در فضا شود. در حال حاضر به دلیل پیچیدگی طراحی ، تاخیرهای زیادی در اجرای این پروژه وجود داشته است.

 

نام "جیمز وب" در سال 2002 به تلسکوپ داده شد ، قبل از آن تلسکوپ فضایی بعدی نسل جدید ("تلسکوپ فضایی نسل جدید") نامیده شد. اگر هابل کیهان را بطور عمده در محدوده نوری بگردد و فقط محدوده های مادون قرمز نزدیک و ماوراء بنفش را ضبط کند ، که با اشعه مرئی مرز دارد ، آنگاه جیمز وب روی قسمت مادون قرمز طیف متمرکز می شود ، جایی که می توانید اجسام قدیمی تر و سردتری را مشاهده کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ناسا عکس فوری افسانه ای گرفته شده توسط ویوجر 1 در سال 1990 را به روز کرد

در

ناسا عکس فوری افسانه ای گرفته شده توسط ویوجر -1 را در سال 1990 به روز کرد
تصویر Pale Blue Dot توسط ماموریت Voyager-1 از فاصله 5.9 میلیارد کیلومتری زمین گرفته شده است. این عکس به عنوان بخشی از مأموریت به سرپرستی دانشمند کارل ساگان گرفته شده است ، در همان زمان کاوشگر عکس هایی از سیارات دیگر را ارسال کرد.

ناسا عکس فوری افسانه ای گرفته شده توسط ویوجر -1 را در سال 1990 به روز کر

ناسا تصمیم گرفته است به افتخار سی امین سالگرد این عکس ،آن را به روز کند. عکس اصلی شامل سه عکس گرفته شده توسط یک کاوشگر با استفاده از سه فیلتر رنگی بود. عکس جدید فیلترهای متعادل را بازسازی کرده است که به لطف آنها تصویر واضح تر می شود ، و پرتوی خورشید در اطراف کره زمین، دقیقاً مانند نور خورشید شروع به سفید شدن می کند. 

ناسا عکس فوری افسانه ای گرفته شده توسط ویوجر -1 را در سال 1990 به روز کر

Voyager-1 یک ایستگاه بین سیاره ای اتوماتیک است که از 5 سپتامبر 1977 در منظومه شمسی کاوش می کند. ماموریت اصلی برنامه فضایی مطالعه مشتری و زحل بود. Voyager-1 اولین فضا پیمایی بود که تصاویر ماهواره ای مفصلی از این سیارات گرفت. پس از اتمام مأموریت اصلی ، Voyager-1 ماموریت دیگری را برای مطالعه مناطق دور افتاده منظومه شمسی ، از جمله کمربند کوپر و مرز هلیوسفر آغاز کرد. Voyager-1 سریعترین فضاپیمایی است که از منظومه شمسی خارج شده و به  دورترین مناطق منظومه شمسی رفته است.

ناسا عکس فوری افسانه ای گرفته شده توسط ویوجر -1 را در سال 1990 به روز کر

عکس زمین ، زحل در پیش زمینه. عکس گرفته شده توسط ماموریت کاسینی در سال 2013.

عکس زمین ، زحل در پیش زمینه. عکس گرفته شده توسط ماموریت کاسینی در سال 2013.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ناسا ساخت دروازه مسکونی را برای ایستگاه نزدیک ماه آغاز می کند

در
ناسا

ناسا ساخت دروازه مسکونی برای ایستگاه Moonway Gateway را آغاز کرده است. برای پروازهای طولانی به ماه و مریخ مفید خواهد بود.

ناسا  187 میلیون دلار به نورثروپ گرومن اختصاص داد تا یک ماژول مسکونی برای هواپیمای  آژانس فضایی طراحی کند. این مکان به عنوان ایستگاهی برای فضانوردانی که در مدار ماه قرار دارند خدمت می کند. پیمانکار باید برای واحد مسکونی و لجستیکی ایستگاه طراحی کند. اندازه آن را می توان با یک آپارتمان استودیوی کوچک مقایسه کرد. خدمه پس از رسیدن به مدار ماه در آنجا زندگی خواهند کرد.

 

در سال 2019 ، ناسا برای ساخت دروازه خدمه تحت فشار کابین تحت عنوان "Residential and Logistics Outpost" با Northrop Grumman قرارداد امضا کرد. این شرکت HALO را بر روی فضا پیمای Cygnus نصب خواهد کرد که از سال 2014 به ISS پرواز می کند.

 

جیم براینشتاین ، مدیر ناسا گفت: " این توافقنامه نقطه عطف دیگری در برنامه های عملیاتی قابل اطمینان و پایدار ماه است." "دروازه عنصر اصلی برنامه بلند مدت ناسا برای اکتشاف ماه و آماده سازی برای پروازهای مریخ است . "

 

Artemis برنامه اکتشاف ماه با کمک خدمه ناسا است. همانطور که برایدنشتاین خاطرنشان کرد ، ناسا اطمینان دارد که این مأموریت به ارسال فضانوردان به مریخ در دهه 2030 کمک خواهد کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ساخت آینه اصلی تلسکوپ فضایی جدید ناسا به پایان رسید

در

تلسکوپ فضایی جدید ناسا

اسکات اسمیت ، مدیر تلسکوپ در مرکز پروازهای فضایی Goddard ناسا در گرینبلت ، مریلند ، اهمیت رسیدن به آن نقطه عطف را برجسته و کارهای تیم را عنوان کرد. "موفقیت به تیمی بستگی دارد که هرکسی در آن سهم خود را انجام دهد و این به ویژه در شرایط چالش برانگیز امروزی بیشتر صدق می کند. همه در ایجاد این نگاه اول نقشی دارند و به سوالات الهام بخشی پاسخ می دهند. "

 

تلسکوپ فضایی جدید ناسا در وسعت گسترده ای از فضا و زمان برای مطالعه جهان با استفاده از نور مادون قرمز که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست ، نگاه می کند. مقدار جزئیاتی که این مشاهدات نشان خواهد داد مستقیماً به اندازه آینه تلسکوپ مربوط است ، زیرا سطح بزرگتر نور بیشتری را جمع می کند و جزئیات دقیق را اندازه گیری می کند.

 

آینه اصلی تلسکوپ فضایی جدید ناسا Roman دارای قطر 2.4 متر است. گرچه اندازه آینه اصلی تلسکوپ فضایی هابل است اما وزن آن کمتر از یک چهارم است. آینه Roman به لطف پیشرفت های چشمگیر فناوری 186 کیلوگرم وزن دارد. سطح آن صدها برابر باریک تر از یک آینه خانگی معمولی است. آینه Roman  تا حدی صیقل داده شده است که میانگین برآمدگی سطح آن فقط 1.2 نانومتر ضخامت دارد.

 

آینه اصلی ، همراه با سایر اپتیک ها ، نور را به سمت دو ابزار علمی هدایت می کند. اولی در اصل یک دوربین بسیار بزرگ 300 مگاپیکسلی است که وضوح شارپ مشابه هابل را ارائه می دهد ، تقریباً 100 برابر میدان دید. با استفاده از این ابزار ، دانشمندان می توانند ساختار و توزیع ماده تاریک نامرئی را نقشه برداری کنند ، سیستم های سیاره ای اطراف سایر ستارگان را مطالعه کنند و چگونگی تکامل جهان به وضعیت فعلی را بررسی کنند.

 

کروناگراف فناوری را نشان می دهد که جلوی درخشش ستارگان را می گیرد و به ستاره شناسان اجازه می دهد سیارات را به طور مستقیم در مدار اطراف آنها نشان دهند. اگر فناوری کروناگراف مطابق انتظار عمل کند ، سیاره هایی را مشاهده می کند که تقریباً یک میلیارد برابر کم نورتر از ستاره اصلی آنها هستند و امکان بررسی دقیق سیارات غول پیکر اطراف خورشیدهای دیگر را فراهم می کنند.

 

تلسکوپ رومن از یک نقطه دید در حدود 930000 مایل (حدود 1.5 میلیون کیلومتر) از زمین در جهت مخالف با خورشید رصد خواهد کرد. تلسکوپ جدید به شما کمک می کند تا نور ناخواسته خورشید ، زمین و ماه را مسدود کند ، در حالی که  فضاپیما از راه دور به خنک نگه داشتن ابزار کمک می کند ، اطمینان حاصل شود که می تواند سیگنال های مادون قرمز ضعیف را تشخیص دهد.

 

تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن با همکاری آزمایشگاه NASA's Jet و Caltech / IPAC در پاسادنا ، کالیفرنیا ، موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور و یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان موسسات تحقیقاتی ایالات متحده ، در Goddard کار می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ژاپن قصد دارد تا سال 2023 روی ماه نیروگاه درست کند

در

ماه

آژانس اکتشاف هوا فضا ژاپن قصد دارد تا سال 2035 کارخانه سوخت هیدروژن در ماه ایجاد کند. این خبر روز دوشنبه توسط آژانس کیودو گزارش شد.

امکانات تولیدی قرار است در منطقه قطب جنوب ماهواره طبیعی زمین (ماه ) ایجاد شود ، جایی که همانطور که کارشناسان تصور می کنند ، ذخایر قابل توجهی از یخ وجود دارد.

 

از آن آب به دست می آید که سپس به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می شود. دانشمندان ژاپنی با استفاده از این عناصر قصد تولید انرژی دارند.

طبق محاسبات اولیه ، این مقدار به 21 تا 37 تن آب نیاز دارد. این نیروگاه هزینه حمل سوخت از زمین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این ، اجرای موفقیت آمیز پروژه به تسریع سرعت اکتشاف ماه و فضا کمک خواهد کرد.

 

سال گذشته ژاپن تصمیم خود را برای پیوستن به برنامه ماه ناسا اعلام کرد. در تاریخ 10 ژوئیه ، وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری ژاپن و ناسا توافق نامه همکاری در زمینه تحقیق در مورد ماهواره طبیعی زمین را امضا کردند.ما در مورد تعامل با هدف تأمین تجهیزات تحقیقاتی لازم ، تبادل داده ها در سطح ماه ، ایجاد مشترک یک مریخ نورد در ماه و همچنین ارسال احتمالی فضانوردان ژاپنی به ماه صحبت می کنیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ایده برای قرار ملاقات زوجین 43 مورد

در

چندبار می توانید به صرف شام یا دیدن یک فیلم بروید؟البته رعایت این استاندارد های همیشگی هیچ ایرادی ندارد، اما پس از مدتی خسته کننده خواهد شد.به ویژه اگر مدت طولانی در درون یک رابطه بوده باشید، حتما دیگر ایده ی جدید نخواهید داشت.شما هنور هم با هم قرار می گذارید. درست است.حتی روابط بلند مدت هم به داشتن قرارهای گاه به گاه نیاز دارند.
بنابراین، برای شمایی که فکر می کنید برای قرارهایتان در مخمصه افتاده اید ایده هایی داریم که می توانید به آنها فکر کنید.

 

1. یک تور رستوران گردی راه بندازید یک منطقه یا یک دسته از رستوران ها را انتخاب کنید. با کوکتل و غذاهای ساده در یک سالن شروع کنید،جایی متفاوت برای خوردن غذای اصلی بروید و در پایان با یک دسر افسانه ای پایان دهید.
2. به دنبال گنج باشید فروشگاههای عتیقه را بگردید، مغازه های دست دوم را بگردید.لازم نیست خرید کنید، فقط به دنبال سرگرم شدن باشید.
3. فیلمهای پر پیچ و تاب را نگاه کنید به جای چانه زدن بر سر درام و اکشن و یا اینکه بخاطر حل مشکل بروید و فیلم کمدی ببینید چرا آن را به شانس واگذار نمی کنید. چشمهایتان را ببندید و انتخاب کنید.هر چه با شد هر دو نفر باید قبول کنید تا سرگرم کننده شود و گرنه سرگرم کننده نیست.
4. نزدیکترین پارک عمومی را پیدا کنید به پیک نیک بروید. به پیاده روی و گشتن در طبیعت بروید ..
5. دوچرخه کرایه کنید به تورهای دوچرخه سواری منطقه خود بروید. همچنین تورهای دوچرخه سواری سازمان دهی شده ای برای شما وجود دارد
6. برای بعدازظهرتان یک قایق کرایه کنید اگر قایق بادبانی در دسترس نیست قایق پارویی اجاره کنید،قایق پدالی یا کایاک.
7. به فستیوال ها و جشنواره ها در شهرهای نزدیک بروید
8. افق شام خود را گشترده تر کنید. یک رستوران جدید انتخاب کنید، جایی که تاکنون هیچ یک از شما نرفته اید.می تواند غذاهای محلی قومی باشد به جای چیزهایی که همیشه به طور معمول می خورید.
9. کتابی در مورد صورتهای فلکی بگیرید، با تلسکوپ به ستاره ها نگاه کنید و ببیند چند صورت فلکی را پیدا می کنید. ترجیح می دهید کار حرفه ای تری انجام دهید؟ از یک رصدخانه بازدید کنید.
10.  در شب اشپزی کنید با همدیگر غذای مورد علاقه تان را بپزید.
11. شام در کشتی تفریحی اگر در نزدیکی اقیانوس و حتی یک دریاچه زندگی می کنید، می توانید به آسانی شامتان را در یک کشتی تفریحی صرف کنید.شام یا صبحانه در کشتی یکی دیگر از گزینه های پیش روی شماست.
12. یک پیک نیک داخلی داشته باشید شام را در پتوی پیک نیک که در آن را در گوشه ی اتاق پهن کرده اید صرف کنید.  غذاهای  مورد علاقتان را حاضر کنید. پیک نیک داخلی می تواند رمانتیک تر و حتی سرگرم کننده تر از پیک نیک های بیرونی باشد. در محیطی خلوت و بدون مزاحم انجام می شود!
13. از یک موزه بازدید کنید در نزدکی همه یک موزه وجود دارد یا اینکه با چند ساعت  رانندگی می توان به موزه رسید.برای یک بعدازظهر در نمایشگاه برنامه ریزی کنید. اگر هنر موضوع مورد علاقه ی شما نیست، تاریخ،ورزش یا موزه های فرهنگی را امتحان کنید.
14. فعالیت جدیدی را با همدیگر یاد بگیرید رقص، عکاسی و ....
15. به تئاتر بروید تئاتر برای قرارها بسیار مناسب است. از سینما رفتن شیک تر است و شما را وادار به پوشیدن لباس رسمی  و حضور در محافل فرهنگی می کند.
16. به گالری هنری بروید رفتن به گالری هنرهای محلی ایده ی فوق العاده ای است.
17. غذاها و دستور غذاهای جدیدی را امتحان کنید غذاهای افوام دیگر را بررسی کنید، چیزهایی که قبلآ هرگز امتحان نکرده اید. عنصر ماجراجویی را به قرارهای خود اضافه کنید،و چه کسی می داند، شاید شما دو نفر چیزهای جالب دیگری هم یافتید.
18. برای یک روز توریست شوید به گشت و گذار در اطراف شهرستان خود بروید.به مکانهایی بروید که همیشه از کنارش گذشته اید اما وارد نشده اید.
19. کودک درون خود را بیدار کنید در اسباب بازی فروشی توقف کنید تا چیزها را ببینید. 
20. از نو یک خاطره بیاد ماندنی خلق کنید به یک قرار بیادماندنی قبلیتان فکر کنید، چیزی که برای شما معنایی خاص به عنوان یک زوج دارد، جایی که اولین بار همدیگر را دیدید، اولین قرارتان با یکدیگر، جایی که عشقتان را مطرح کردید.
21. در یک شب آماتوری قرار بگیرید از یک کلوب، یا کافی شاپ دیدن کنید و نگاه کنید که چگونه آماتورها استعدادهایشان را نمایش می دهند.اگر اهل ماجرا جویی هستید خودتان بلند شوید و آن کار را امتحان کنید.
22. بولینگ بولینگ یک ایده ی مدرسه قدیمی گاه به گاه است که احساس ارامش خوبی به شما می دهد. نه تنها باعث به وجود امدن یک قرار سرگرم کننده می شود بلکه آن را بسیار فوق العاده می کند.
23. جسور باشید به کوهنوردی، طناب نوردی و پریدن از ارتفاع یا اسمان نوردی بروید.
24. تئاتر در فضای باز به شکسپیر در پارک فکر کنید. هیچ چیز زیباتر و سرگرم کننده تر از دیدن یک نمایش در زیر سایه بان به جای تئاتر سر بسته نیست.
25. بازی شبانه لازم نیست برای داشتن اوقات خوب پول زیادی خرج کنید. به جایش یک بازی را انتخاب کنید،  و در محیط داخلی خانه بازی کنید.
26. به اسکیت بروید Roller skating همواره جالب و سرگرم کننده است، حتی اگر هیچ یک از شماها قبلآ هرگز آن کار را انجام نداده باشد.اسکیت روی یخ هم گزینه ی بسیاری خوبی برای ماههای سرد سال است.
27. سفر پر رمز و راز یک بعدازظهر برنامه ریزی کنید و همینطور بدون در نظر داشتن جای خاصی بیرون بروید. فقط سوار ماشینتان شوید و رانندگی کنید.فقط وقتی خواستید غذا بخورید یا به جایی مورد علاقتان رسیدید بایستید. لذت ببرید، اما ممکن است بخواهید گوشی تلفن هوشمند یا جی چی اس همراه داشته باشید برای استفاده در مواردی که نتوانسیتد راه خانه را پیدا کنید.
28. در یک رقابت دوستانه در فضای باز شرکت کنید مسابقه موتور سواری را دنبال کنید، بیس بال بازی کنید یا مسابقانی در زمینه رانندگی
29. به محل های بازی بروید یک بازی محلی را تماشا کنید.نمی دانید باید به کجا بروید؟ از یک نوجوان 13 ساله ی محلی بپرسید، آنها می دانند!
30. به پارک تفریحی بروید سرسره سوار شدن، آب نبات چوبی خوردن، عکس گرفتن ، شرکت در بازی های کارناوالی، و مشاهده ی اطراف از بالای چرخ و فلک.
31. ورزش کنید رفتن به زمین گلف، زمین تنیس، پیست اسکی، و یا برخی ورزش های سرگرم کننده دیگر.
32. تئاتر شام اینگونه شام ها بسیار پر طرفدار شده اند،غذای خوب، سرگرمی پر جنب و جوش، و لذت. ترکیبی عالی برای یک قرار ملاقات.
33. از یک اکواریوم دیدن کنید اکواریوم ها فقط برای کودکان مدرسه ای نیستند.انها مکان خوبی برای قرارهای ملاقات هم هستند. در حالی که زندگی ابزیان را نگاه می کنید قدم بزنید.
34. به پیک نیک بروید. مکان مناسبی را انتخاب کنید. برای آنکه کارتان سرگرم کننده تر باشد، غذاهای محلی  را انتخاب کنید ، صبحانه ای بخورید و یا در نور مهتاب به پیک نیک بروید.
35. به غروب افتاب نگاه کنید در ساحل قدم بزنید، کنار یک حوض بنشینید، یا فقط نقطه ای ارام را پیدا کنید تا با هم غروب افتاب را تماشا کنید.بسته ی غذایی کوچکی بردارید و به تماشای خورشید بنشینید.
36. استادیوم و یا محل ورزشی منطقه ی خود بروید. بلیط های یک بازی حرفه ای را بگیرد یا تیم محلی مورد علاقتان را تشویق کنید.
37. در یک کنسرت شرکت کنید موزیک زنده همیشه گزینه ی مناسبی برای قرار ملاقات است. بلیط های یک اجرای بزرگ یا یک گروه محلی را بکیرید یا در یک کلوب محلی حاضر شوید.
38. به ساحل بروید در زیر افتاب دراز بکسید،شنا کنید و یا روی سنگ ها بازی کنید. یک روز در ساحل قرار ملاقات خوبی است.
39. به اسب سواری بروید یک اسطبل محلی پیدا کنید و یک راهنما بگیرید ، اگر بلدید اسب سواری کنید یک اسب اجاره کنید. حرکت کنید!
40. داوطلب شوید بخشی از زمانتان را در یک پناهگاه یا اشپزخانه های محلی یا حتی پروژه زیباسازی شهر بگذرایند. کمک به دیگران می تواند واقعا راهی جالب یرای وقت گذرانی با همدیگر باشد و شرکت در فرایند یک کار خوب باشد.
41. بالا،بالا و بالاتر بروید یک بالون هوای گرم بگیرید،از بالا به مناظر مورد علاقتان نگاه کنید و یا فقط از غوطه ور بودن در هوا لذت ببرید.
42. تور کارخانه ای چیز عجیبی به نظر می رسد، اما در واقع دیدن درون یک کارخانه نوشابه سازی یا کارخانه محلی بسیار جذاب است. چیزهایی را می بینید که هرگز تصور نمی کردید.
43. ماراتون فیلم می توانید تعدادی فیلم به انتخاب خود بردارید(بدون استدلال) و همراه با ریموت و مقداری تنقلات روی یک مبل گرم و نرم بنشینید. 
 گزینه های زیاد دیگری هم برای قرار ملاقاتها وجود دارند، بستگی دارد که علاقه و بودجه و موقعیت شما چطوری است. همیشه برای همه ی زوجها روشی وجود دارد.به یاد داشته باشید، چه 20 ساله باشید چه 60 ساله، قرارهایتان باید سرگرم کننده باشد.

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸موارد جالبی بود

در ادامه بخوانید...

راز "ستاره ی عجیب مگاساختاری"

در

اخترشناسان چگونه میتوانند راز "ستاره ی عجیب مگاساختاری" را حل کنند.

 

به گزارش  (سیارک)  اگر به اندازه کافی به اطراف نگاه کنید نهایتا  چیزهای عجیب و غریبی پیدا میکنید. این قانون طبیعت در تاریخچه‌ی علم است، و در سال گذشته باز هم این مساله به اخترشناسی به نام تابتا بویاجین ثابت شد. او در عین کند و کاش در داده های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، که بر علائم سیارات محوری 150000 ستاره نظارت میکند، متوجه شیء شد که شبیه بقیه نبود. یک تک ستاره که نام رسمی آن KIC 8462852 است اما نام غیررسمی آن ستاره تابی است، و به صورت غیر قابل توضیحی چشمک میزند: برخلاف سایه های ایجاد شده توسط سیارات، برخلاف هر ضربان ستاره‌ای شناخته شده ای، و بر خلاف هر آنچه که قبلا شناخته شده بود.

 

ستاره تابی بسیار غیرمعمول است و چند ستاره شناس از جمله همکار بویاجین یعنی جیسون رایت، این احتمال را داده‌اند که چشمک زدن این ستاره عادی نیست و این چشمک زدن به دلیل حضور یک ساختار مصنوعی عظیم است. این حدس و گمان باعث شد که نام مستعار دیگری به ستاره ی KIC 8462852 داده شود و آن نام عبارت است از "ستاره مگاساختار عجیب"، و موجب سیلی از داستانهای نفسگیر شد: در برنامه‌ی شب شنبه به شدت به معرفی آن پرداختند. پس از آن بویاجین یک سخنرانی TED انجام داد و توجهات بیشتری را به ستاره‌ی خود جلب کرد. بروزرسانی: یک هفته بعد این مصاحبه را نوشتم، ستاره تابی هنوز هم عجیب و غریب است: یک مطالعه جدید نشان میدهد که در طول سه سال گشته تاریک تر شده است.


حالا بویاجین که اخیرا به دانشگاه ایالاتی لوئیزیانا پیوسته است، با وظیفه‌ی دلهره آور طبقه بندی از طریق طیف گسترده ای از توضیحات روبرو شده است، از پیش پا افتاده ترینها تا عجیب و غریبترینها. احتمالا از شنیدن این مساله متعجب نمیشوید که او طرفدار نظریه‌ی فضای-بیگانه نیست، بلکه اعتقاد دارد که ایده‌های علمی تر عجیب تر هستند. من در مورد اینکه چگونه میخواهد این راز را حل کند با خانم بویاجین صحبت کردم – و همچنین در مورد راههای عجیبی که علم بنیادی در برابر تحقیقات اکتشافی انباشته شده است و تضمینی نیست که منجر به پاسخهایی واضح شوند گفتگو کردیم. (برای شنیدن اخبار بیشتر در مورد فضا و ستاره شناسی، من را در توییتر دنبال کنید: @coreyspowell). (سیارک
چه زمانی متوجه شدید که با چیز بسیار عجیبی سر و کار دارید؟
اشکالات زیادی وجود دارد که میتوانید در داده ها بیابید، و البته نمیخواهید وقت خود را روی چیزی که اثبات شده و قطعی است بگذارید. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، شکارچیان سیاره (یک شهروند داوطلب در گروه علمی) این مساله را کشف کردند. وقتی این مساله را به من نشان دادند، گفتم: "داده ها بد هستند، حتی نمیخواهم به آنها نگاه کنم"، اما آنها گفتند: "ما آزمایشات اولیه را انجام دادیم و این مساله را بررسی کردیم." اگر برای اینکار نبود دیگر به KIC 8462852 نگاه نمیکردم.

سپس بررسیهای بیشتری انجام دادم، و دیگر افراد تیم هم برای این کار به من کمک کردند، این بررسیها را گروههای متفاوت کمی در ناسا نیز انجام داده بودند، و تیم کپلر هم داده‌ها را تایید کردند. کم کم یک رابطه‌ی عشق- نفرت ساخته شد، زیرا هرچه بیشتر در مورد این ستاره مطلبی یاد میگرفیتم، فهمیدن و شناخت آن سختتر میشد. هر آنچه در ستاره میدیدم بسیار بسیار عادی بود (بجز تغییرات بسیار بسیار غیرعادی آن در روشنایی). این ستاره شبیه هیچ یک از ستارگان گروه بندی شده نبود و تفاوتهایی را میشد در آن دید. یک فرآیند یک فرآیند یادگیری تدریجی است، یادگیری در مورد خود ستاره و بررسی نظریه‌های مختلف.
وقتی با چنین مساله‌ای روبرو شوید چکار میکنید، با ستاره‌ای که به نظر میسرد از تمام اکتشافات علمی سرپیچی کرده است؟
وقتی چیزی میبینید که در هیچ کدام از مقولات جای نمیگیرد، شروع میکنید و با مردم در مورد آن صحبت میکنید. من هم همین کار را انجام دادم. ایده های همکارانم را شنیدم و نظریه های مختلف را آزمایش کردم. وقتی تصمیم گرفتیم مقاله ای در این مورد بنویسیم واقعا نتایجی قطعی نداشتیم، و این رفتار غیر عادی به خودی خود نمیتواند یک مقاله هیجان انگیز باشد. روشی که دانشمندان با آن آموزش میبینند این است که داده‌های بدست آوردند، نظریه ها را تست کنند، و یک مقاله علمی ارائه دهند. نوشتن مقاله ای اینچنینی که نتیجه ای ندارد، و فقط طرح سوال است، با این طرز فکر بسیار خسته کننده است.
ما زمان زیادی برای فکر کردن به KIC 8462852 صرف کردیم. ایده این بود که هرچه یاد گرفته بودم را بنویسم، هر نظریه ای که سعی دارد در مورد این ستاره توضیح دهد، و آن را همانطور که هست نشان دهم. این کار موجب هیجان‌انگیز شدن مقاله نمیشد، بلکه آن چیزی که آن را هیجان انگیز میکرد این بود که این مقاله یک سبک جدید بود. بنابراین این مساله را عنوان کردم: رابطه عشق – نفرت. هیجان انگیز است اما در این زمان کمی خسته کننده به نظر میرسد. همه چیزی که میدانیم این است که به یک گروه جدید دست پیدا کرده‌ایم.
البته حجم زیاد گزارشات جدید تضادی با هم نداشتند. این اخبار کمی سر در گمی‌ها را کم کردند، و با این احتمال را دادند که ما در اطراف یک ستاره در دور دست یک شی مصنوعی بیانه دیده ایم. در مورد این پاسخ چه نظری دارید؟
قطعا خواهم گفت که این امر، امری قریب الوقوع است. حتی در مقالات خوبی که در مورد این ستاره نوشته شده است، عنوان آن اغلب پیشرو است. برخی افراد گزارشات مسئولیت پذیری نداشتند و فقط آن را قدمی رو به جلو میدانستند. میدانید، این همان چیزی است که باید باشد. در کل انتظار چنین هیجانی را نداشتم، اما با نگاهی به گذشته متوجه شدم که باید هم همین گونه باشد! (سیارک

تعجب کردم که چرا برای حل این مساله به ناسا یا دیگر آژانسهای بزرگ نزدیک نشدید تا برای حل این راز به شما کمک کنند. چرا اینکار را نکردید؟
این ستاره نیاز به نظارتهای بلند مدت و مداوم داشت، زیرا راهی برای پیش بینی رخ دادن مجدد این مساله نبود. این اتفاق روند دوره‌ای مرتبی نداشت. تجهیزات دولتی توانایی نظارت بلند مدت را نداشتند. نظارتهای عمومی به خوبی برنامه ریزی شده بودند به طوری که میتوانستید امکان مشاهده در سه شب متوالی را داشته باشید. هیچ راهی برای نظارت مستمر بر مبنایی روزانه نبود. شما میتوانید از امتیازات دولتی برای خریدن زمان استفاده کنید (روی یک شبکه تلسکوپ خصوصی)، اما گرفتن امتیازات دولتی بسیار طول میکشد. اگر همین حالا پروپزالی بنویسم، و اگر واقعا پیروز شوم، یک سال طول میکشد تا پولمان را بگیریم. همچنین گرفتن امتیازات دولتی فرآیندی رقابتی دارد. تضمینی برای موفقیت نیست، مخصوصا برای پروپزالی مانند این. ما به یک ستاره نگاه میکنیم: ریسک بالا، پاداش بالا. این چیزی نیست که متوسل به بنیاد علمی ملی باشد.
برای راه انداختن کمپین Kickstarter از چه چیزی الهام گرفتید؟ این مساله مرا هم متعجب کرده است.
در طول چند ماه گذشته بعد از اکتبر که ستاره در کانون توجهات قرار گرفت، در واقع – هزاران ایمیل از مردم دریافت کردم که از من در مورد اینکه چگونه میتوانند همکاری داشته باشند سوال پرسیده بودند. ما یک Reddit AMA داشتیم و مردم پیشنهاد هر گونه خدماتی را میدادند: "من چیزی در مورد علم نمیدانم اما میتوانم کار کدگذاری را انجام دهم". آنها میخواستند مشارکت داشته باشند. سپس من یک گفتگوی TED در فوریه انجام دادم و پس از آن توانستم به مردمی که علاقه مند به مشارکت هستند نزدیک شوم. ستاره کیک استارتر طرفداران خودش را در TED پیدا کرد. اتفاقات یکی پس از دیگری افتاد تا اینکه این پروژه خلق شد.
کمپین کیک استارتر تبدیل شد به بهترین کمپین در دنیا، زیرا عموم مردم اجازه داشتند در آن مشارکت کنند. این پروژه با موضوع علم برتر ادامه پیدا کرد، زیرا اینگونه بود که ستاره کشف شد. در این پروژه امکان بروزرسانی کارکرد علم امکان پذیر بود. این امتیاز مثبتی است که در امتیازات دولتی نمیتوانید آن را داشته باشید، زیرا بسیار خصوصی هستند. (سیارک

بنابراین طرح حمله چیست؟ چطور اتفاق ناگواری که ممکن است در اطراف ستاره بیافتد را تجسم میکنید؟
طرح ما رصد ستاره در طول یک سال تقویمی کامل توسط شبکه (خصوصی) تلسکوپ جهانی رصدخانه ی کامبر (LCOGT) است. ما بودجه کامل برای پوشش این طرح را داشتیم و حتی بودجه ما کمی بیشتر هم بود. ما هم اکنون در حال رصد هستیم، زمانی پایانی که LCOGT به هدیه داده است 200 ساعت است. در انتهای تابستان، وقتی بودجه‌ی کیک استارتر منتقل شد، میتوانیم فرآیند را در آگوست و شاید هم در دسامبر سال 2017 ادامه دهیم.
باز هم میخواهیم شیب روشنایی ستاره را ببینیم – به همان صورت ساده ای که است. وقتی شیب ها شروع شوند، چقدر طول میکشند، اگر تعداد شیبها زیاد باشد، همه داده‌ها در رابطه با نظریه‌ها روی میز است. همچنین میتوانیم مشاهدات جزئی تری از اتفاقاتی که در جلوی ستاره میافتد بدست آوریم، زیرا ما سیستمی داریم که وقتی ستاره روشنایی نرمال خودش را نداشته باشد به ما اطلاع میدهد. LCOGT به ما کمک میکند تا به محض وقوع یک رخداد طیف آن را داشته باشیم و همچنین میتوانیم به مشاهدات شدیدتری برسیم.
اگر این شی یک مگاساختار بیگانه نیست که از جلوی ستاره تابی عبور میکند، پس چیست – و چطور میتوانید بفهمید که چیست؟
با توجه به مشاهدات جدیدی که داریم، میتوانیم مطالب زیادی در مورد مواد در حال عبور از جلوی ستاره بگوییم: اینکه آیا یک شی غبارآلود است، آیا نوعی ماده جامد است. [فرضیه بویاجین این است که شیبدار شدن بر اثر گروه زیادی ستاره دنباله دار رخ میدهد، و شاید هم دلیلش برخی از رخدادهای زمین شناسی است که در اطراف ستاره رخ میدهد]. آنچه مهم است این است که ما میتوانیم به یک سری مشاهدات طیفی پایه برسیم و در نتیجه اگر تغییری در سرعت شعاعی آن رخ دهد و یا اگر تشعشات متغیری از خطوط رخ دهد میتوانیم آن را ببینیم، در نتیجه میتوانیم آنچه که رخ میدهد را پیش بینی کنیم.
اگر شیبهای کاهنده بر اثر یک خانواده ی ترانزیتی از ستارگان دنباله دار رخ دهد، این اتفاق امری کاملا جدید است. ما هرگز ندیده بودیم که ستارگان دنباله دار به جلوی ستاره بروند. گرد و غبار ناشی از ستاره های دنباله دار همان چیزی هستند که شما به صورت منحنی نور میبینید. آنچه که در رصد طیفی میبینید گاز متشکل از ستارگان دنباله دار است. این امر بسیار هیجان انگیز است. در سیستم خورشیدی یا در اطراف ستارگان دیگر قبلا چنین چیزی رخ نداده بود. ما از این مساله چیزهای زیادی میتوانیم یاد بگیریم.
چه سیگنالی دریافت کردید که متوجه شدید توده ستاره دنباله دار پاسخ شما نیست، و اینکه باید شی عجیب و غریب تری را در نظر بگیرید؟
ما به دوره اوربیتالی نگاه میکنیم (همانطور که با اپیسودهای کاهنده نشان داده میشود). اینکار باعث میشود که نظریه ها یکی پس از دیگری به نفع ما باشد. البته ستارگان دنباله دار در مدار بسیار بیضوی حرکت میکنند، و اگر بخواهیم در مورد کل خانواده های ستارگان دنباله دار صحبت کنیم، باید گفت که برخی از اعضای آن ممکن است عبور مجدد نداشته باشند. این امر ماجرا را پیچیده میکند. هرچه به شیبهای بیشتری برسیم برای ما بهتر است. اگر آنها عمیقتر باشند (نسبت به آنچه که قبلا دیده بودیم)، اگر بیشتر طول بکشند، هر کدام از این مشاهدات به ما کمک میکند تا بتوانیم نظریه ها را تست کرده و به نظریه درست برسیم.
تا کنون به نظر میرسد که ستاره تابی منحصر به فرد است. چگونه میتوانیم بفهمیم که این ستاره مشابهی دارد یا نه؟ و یا اینکه چطور بفهمیم این ستاره از چه نوعی است؟
ما از طریق پایگاه داده ای کپلر تحقیقاتی انجام دادیم و در هیچ سطحی مانند این ستاره را ندیدیم، اما کپلر فقط به 0.2% از آسمان رصد دارد. تحقیقاتی وجود دارند که به قسمت زیادی از آسمان رصد دارند. اکنون که ویژگیهای زیادی از این ستاره را میدانیم، میتوانیم یک Al راه اندازی کنیم تا ستاره دیگری شبیه آن را پیدا کنیم؟ و یا ممکن است ستاره بعدی اصلا شباهتی با این ستاره نداشته باشد؟ الان چیزی نمیدانیم. چیزی که میدانیم این است که اگر بخواهیم شی مشابه دیگری پیدا کنیم نیاز به داده‌های اصلی طولانی مدت تری داریم. کپلر چهار سال به طول انجامید، و این ستاره فقط برای بخش کوچکی از آن زمان جالب بود.
چه چیزی موجب افزایش نگرانیها میشود؟ اگر یک سال رصد کنید و چیزی پیدا نکنید چه اتفاقی میافتد؟ اگر از بد شانسی شما وقتی ستاره را میبینید هیچ کار جالبی انجام ندهد چه میشود؟
قطعا موقع شروع به کار این موارد را در نظر گرفتیم. هر چه بیشتر رصد کنیم شانس بیشتری برای رسیدن به جزئیات بیشتر داریم. شاید باید یک پروژه ده ساله را راه اندازی کنیم. این امر نیاز به کار بیشتری دارد. رصد خانه LCOGT با ما همکاری میکند، و اگر نیاز داشته باشیم که یک کیک استارتر دیگر رخ دهد این کار را انجام میدهیم هرچند که نیاز به کار زیادی دارد.
به نظر میرسد که برای انجام این تحقیق اکتشافی بدون توسل به کیک استارتر یا چیزی مشابه آن، راهی طولانی در پیش دارید. نظر شما چیست؟
همانطور که مشخص است، هزاران ستاره شناس از ما حمایت میکنند. نظرات زیادی در کیک استارتر ثبت شده اما هیچکس نگفته است که کارتان بیهوده است، نمیتوانید اینکار را انجام دهید، باید بیشتر با علم پیش بروید. همه دیدگاه ما را درک میکنند. نظرات بسیار خوب هستند، اما ممکن است در پایان سال به نتیجه کمی برسیم. کانال تحت حمایت دولت برای دانشمندان است که از طریق آن میتوانند طرحهای پر ریسک را اجرا کنند و قطعا به علومی که امید چندانی به آنها نیست نیز اجازه کار میدهند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...