چرا اورانوس عجیب ترین سیاره منظومه شمسی است

در

اورانوس

 

علی رغم اینکه همه سیارات منظومه شمسی شناخته شده اند ، این بدان معنا نیست که دانشمندان همه چیز را در مورد آنها می دانند. علاوه بر این ، به لطف داده های بدست آمده از ماهواره ها و کاوشگرهای مختلف ، کارشناسان تقریباً هر روز به کشف جدیددست پیدا می کنند . ما به شما می گوییم دانشمندان از اورانوس چه می دانند و اینکه این سیاره چرا نام عجیب ترین سیاره منظومه شمسی را بدست آورده است.

 

از اورانوس چه می دانیم؟

اورانوس هفتمین سیاره از خورشید و اولین سیاره کشف شده توسط دانشمندان است. گرچه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است ، اما مدتهاست که اشتباهاً تصور می شود ستاره است به دلیل تاریکی و کندی سیاره. این سیاره همچنین دارای شیب شدیدی است که به دلیل آن ، محور آن تقریباً مستقیم به خورشید هدایت می شود.(کجی محور چرخش آن از ۹۰ درجه بیشتر و برابر ۹۸ درجه)

 

منجم بریتانیایی ویلیام هرشل در 13 مارس 1781 اورانوس را با تلسکوپ خود کشف کرد و تمام ستاره ها را به اندازه 10 برابر کم نورتر از آنچه با چشم غیر مسلح دیده می شود ، مطالعه کرد. به نظر می رسید که یک ستاره دیگر است و یک سال بعد هرشل فهمید که این ستاره در مدار سیاره در حال حرکت است.

 

اورانوس (همانطور که معمولاً پس از 1850 نامیده می شد) به نام خدای آسمانی یونان ، اورانوس ، اولین فرمانروای آسمان ها نامگذاری شده است. این تنها سیاره ای است که به نام یک خدای یونانی ، نه یک رومی ، نامگذاری شده است. قبل از تصویب این نام ، نامهای زیادی برای این سیاره جدید مطرح شده بود ، از جمله Hypercronius ("بیش از زحل") ، Minerva (الهه رومی الهه) و هرشل کاشف آن. هرشل برای تملق و تملق پادشاه جورج سوم انگلیس ، نام "جورجیوم سیدوس"  را مطرح كرد ، اما این ایده در خارج از انگلیس و زادگاه پادشاه جورج ، هانوفر ، آلمان محبوب نبود.

 

ستاره شناس آلمانی ، یوهان بود ، که به طور مفصل مدار اورانوس را توصیف کرد ، نام نهایی را به این سیاره داد. استدلال کرد که چون زحل پدر مشتری بود ، نام این سیاره جدید باید به نام پدر کیوان باشد.

 

 

واقعیت عجیب و غریب در مورد اورانوس

اورانوس چرخش و شیب عجیبی دارد.  این جهت گیری غیرمعمول می تواند با برخورد با جسمی به اندازه یک سیاره یا چندین جسم کوچک ، بلافاصله پس از شکل گیری آن همراه باشد. 

 

اورانوس
NASA / JPL-Caltech


این شیب غیرمعمول باعث به وجود آمدن فصلی طولانی می شود که حدود 20 سال به طول می انجامد. این بدان معناست که تقریباً برای یک چهارم سال اوریان ، برابر با 84 سال زمینی ، خورشید مستقیماً بر روی هر قطب می تابد و نیمه دیگر  را برای زنده ماندن در یک زمستان طولانی ، تاریک و سرد ترک می کند.

 

 

طوفان های غیرمعمول در اورانوس

شیب شدید محور اورانوس می تواند باعث ایجاد آب و هوای غیرمعمول شود. طبق گفته ناسا ، وقتی نور خورشید برای اولین بار پس از سالها به مناطق خاصی می رسد ، باعث گرم شدن جو می شود و باعث طوفان های عظیم بهاری می شود.

با این حال ، هنگامی که ویجر 2 برای اولین بار از اورانوس در سال 1986 در اوج تابستان در جنوب آن عکس گرفت ، این فضاپیما سیاره ای با حدود 10 ابر را مشاهده کرد . چند دهه بعد ، تلسکوپ های پیشرفته ای مانند هابل وارد بازی شدند و فصول طولانی در اورانوس پیش از این که دانشمندان شاهد هوای شدید در اورانوس باشند ، دنبال می شود.

 

اورانوس


در سال 2014 ، ستاره شناسان برای اولین بار طوفان های تابستانی در اورانوس را مشاهده کردند. از قضا ، این طوفان های عظیم هفت سال پس از نزدیک شدن این سیاره به خورشید رخ داده است و این یک راز باقی مانده است که چرا پس از حداکثر گرم شدن  سیاره ، طوفان های عظیم رخ داده است.

 

دیگر هوای غیرمعمول اورانوس شامل باران الماسی است که گمان می رود هزاران مایل در زیر سطح سیارات غول پیکر یخی مانند اورانوس و نپتون غرق شود. اعتقاد بر این است که کربن و هیدروژن توسط دما و فشار شدید در عمق جو این سیارات فشرده می شوند و الماس تشکیل می دهند.

 

 

اورانوس حلقه دارد

حلقه های اورانوس اولین حلقه هایی بودند که بعد از حلقه های زحل مشاهده شدند. بنابراین ستاره شناسان دریافتند که حلقه ها از ویژگیهای مشترک سیارات هستند و فقط از ویژگیهای زحل نیستند.

اورانوس دارای دو مجموعه حلقه است. سیستم داخلی عمدتا از حلقه های تاریک باریک تشکیل شده است ، در حالی که سیستم بیرونی دو حلقه دور دیگر که توسط تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شده است دارای رنگ روشن است: یکی قرمز ، دیگری آبی. دانشمندان 13 حلقه شناخته شده در اطراف اورانوس را شناسایی کرده اند.

 

اورانوس


یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که حلقه های اورانوس ، زحل و نپتون ممکن است بقایای سیارات کوتوله مشابه پلوتو باشند که مدتها پیش بسیار به جهان های غول پیکر نزدیک شده بودند. این سیارات کوتوله به دلیل گرانش بسیار زیاد از هم گسیخته و امروزه به صورت حلقه ای حفظ می شوند.

 

 

اورانوس 27 قمر دارد

اورانوس 27 قمر شناخته شده دارد. چهار قمر اول آن به جای آنکه از روی اسطوره های یونان یا روم نامگذاری شود ، از ادبیات انگلیس نامگذاری شده است . 

 

اوبرون و تیتانیا بزرگترین قمرهای اورانوس هستند و اولین قمر ها هستند که توسط هرشل در سال 1787 کشف شد. ویلیام لاسل ، که اولین کسی بود که ماه را به دور نپتون می دید ، دو قمر بعدی اورانوس ، آریل و آمبریل را کشف کرد. تقریباً یک قرن می گذرد تا ستاره شناس هلندی-آمریکایی جرارد کوئیپر ، معروف در کمربند کویپر ، میراندا را در سال 1948 پیدا کرد.

 

در سال 1986 ، ویجر 2 از اورانوس بازدید کرد و 10 قمر دیگر را کشف کرد که قطر آنها 26 تا 154 کیلومتر است: ژولیت ، پاک ، کوردلیا ، اوفلیا ، بیانکا ، دزدمونا ، پورتیا ، روزالیند ، کرسیدا و بلیندا. هر یک از این قمرها تقریباً نیمی از یخ آب و نیمی از سنگ است.

 

اورانوس
اورانوس و پنج ماهواره مهم آن در این مونتاژ تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای ویجر 2 به تصویر کشیده شده است. قمرها ، از بزرگترین تا کوچکترین که در اینجا ظاهر می شوند ، آریل ، میراندا ، تیتانیا ، اوبرون و آمبریل هستند.


از آن زمان ، منجمان با استفاده از هابل و رصدخانه های زمینی تعداد ماهواره های شناخته شده را به 27 مورد افزایش داده اند و یافتن آنها آسان نبوده است.

بین کوردلیا ، اوفلیا و میراندا دسته ای از هشت ماهواره کوچک وجود دارد که به هم نزدیک شده اند. ستاره شناسان هنوز نمی فهمند که چگونه ماهواره های کوچک موفق به جلوگیری از برخورد با یکدیگر شدند. ناهنجاری های موجود در حلقه های اورانوس ، دانشمندان را به این احتمال سوق می دهد که ممکن است قمرهای بیشتری وجود داشته باشد.

 

علاوه بر ماهواره ها ، اورانوس ممکن است مجموعه ای از سیارک های تروا  ، در یک منطقه خاص معروف به نقطه لاگرانژ  ، اجرامی در مدار مشابه سیاره را نیز داشته باشد . اولین مورد در سال 2013 کشف شد ، علی رغم اینکه نقطه لاگرانژ این سیاره برای جای دادن چنین اجسامی بسیار ناپایدار است.

 

 

اورانوس دورترین سیاره نیست ، اما سردترین سیاره است

همانطور که بسیاری از دانش آموزان می دانند ، اورانوس سیاره بیرونی منظومه شمسی است. نپتون سیاره شناخته شده بعدی است که فراتر از دسترس آن است و شاید حتی در آن دورتر ممکن است یک سیاره بزرگ دیگر وجود داشته باشد (منجمان پیشنهادی وجود آن را "سیاره نهم" نامیده اند). با کمال تعجب دانشمندان سیاره ای ، معلوم شد که نپتون سردترین سیاره شناخته شده در منظومه شمسی نیست. این اورانوس است. این بدان دلیل است که اورانوس منبع گرمای داخلی برای تکمیل گرمای خورشید ندارد.

 

9-PLANETS-IN-SPACE-HD-WALLPAPER.jpg

حتی در زمینه منظومه شمسی ، شکل گیری اورانوس و نپتون یک معما باقی مانده است. دانشمندان دانشگاه های زوریخ و کمبریج وابسته به NCCR PlanetS سوئیس توضیح جالبی ارائه داده اند که با شبیه سازی های جامع پشتیبانی می شود. نتایج آنها در مجله علمی  Nature Astronomy منتشر شده است .

علی رغم اینکه همه سیارات منظومه شمسی شناخته شده اند ، این بدان معنا نیست که دانشمندان همه چیز را در مورد آنها می دانند. علاوه بر این ، به لطف داده های بدست آمده از ماهواره ها و کاوشگرهای مختلف ، کارشناسان تقریباً هر روز به کشف خود ادامه می دهند.

 

در سال 1977 ، ناسا کاوشگر فضایی ویجر 2 را برای کاوش در سیارات دور منظومه شمسی پرتاب کرد. در سال 1986 ، ویجر 2 به اورانوس رسید و دانشمندان داده های باورنکردنی در مورد این سیاره بدست آوردند. علاوه بر این ، مطالعه این داده ها حتی امروز به ستاره شناسان اجازه می دهد تا کشف های جدیدی انجام دهند.

 

یکی از جدیدترین مطالعات ستاره شناسان در جورجیا نشان داد که میدان مغناطیسی اورانوس با آن می چرخد. به زبان ساده ، هر روز قطب مغناطیسی در کره زمین تغییر می کند. اگر فرض کنیم که تغییر قطب ها روی زمین رخ دهد ، کره زمین در معرض سقوط کامل قرار دارد. در اورانوس ، چنین فاجعه ای هر روز رخ می دهد.

دانشمندان ناسا برای مطالعه دقیق این و سایر ویژگی های غیرمعمول ترین سیاره منظومه شمسی قصد دارند پروژه ای را درباره سازمان مأموریت بدون سرنشین به اورانوس توسعه دهند.

نظرات

۱۴۰۱/۲/۴تحقیق در مورد سیاره ها برای کودکان.......در زمان های قدیم، مردم فقط پنج سیاره را می شناختند: عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل، فقط آنها را می توان با چشم غیر مسلح دید. اورانوس، نپتون و پلوتون با تلسکوپ در سال های 1781، 1846 و 1930 کشف شدند. برای مدت طولانی، ستاره شناسان با مشاهده سیارات از زمین، آنها را مورد مطالعه قرار دادند. آنها تعیین کردند که همه سیارات به جز پلوتون در مدارهای دایره ای در یک صفحه و در یک جهت حرکت می کنند، اندازه سیارات و فاصله آنها از خورشید را محاسبه کردند، ایده خود را از ساختار سیارات تشکیل دادند. حتی پیشنهاد کرد که زهره و مریخ می توانند شبیه زمین باشند و ممکن است روی آنها حیات وجود داشته باشد.

۱۴۰۱/۲/۴پرتاب ایستگاه‌های فضایی خودکار به سیارات امکان گسترش چشمگیر و از بسیاری جهات تجدید نظر در ایده‌های مربوط به سیارات را فراهم کرد: دیدن عکس‌هایی از سطح، کاوش در خاک و جو سیارات امکان‌پذیر شد.

۱۴۰۱/۲/۴تحقیق در مورد سیاره ها برای کودکان....... سیاره تیر....... عطارد سیاره کوچکی است که کمی بزرگتر از ماه است. سطح آن نیز پر از دهانه های برخوردی شهاب سنگ است. هیچ فرآیند زمین شناسی این فرورفتگی ها را از چهره عطارد پاک نکرده است. درون عطارد سرد است. به دور خورشید، سریعتر از سایر سیارات و به دور محور خود بسیار کند حرکت می کند. عطارد با دو بار دور زدن دور خورشید، فقط سه بار فرصت دارد تا به دور محور خود بچرخد. به همین دلیل، درجه حرارت در سمت آفتابی سیاره از 300 درجه فراتر می رود و در سمت بدون روشنایی، تاریکی و سرمای شدید حاکم می شود. عطارد تقریبا هیچ جوی ندارد.

۱۴۰۱/۲/۴تحقیق در مورد سیاره ها برای کودکان.......سیاره زهره...... کاوش در زهره آسان نیست. در لایه ضخیمی از ابرها احاطه شده است و در زیر این لایه ضخیمی آرام یک جهنم واقعی پنهان شده است، فشار صد برابر بیشتر از زمین است، دمای روی سطح حدود 500 درجه است که ناشی از "اثر گلخانه ای" است. ایستگاه خودکار شوروی "Venera - 9" برای اولین بار موفق شد تصاویری از سطحی پر از گدازه و پوشیده از سنگ را به زمین منتقل کند. در شرایط سیاره زهره، دستگاهی که به سطح سیاره پایین می‌آید به سرعت از کار می‌افتد، بنابراین دانشمندان آمریکایی تصمیم گرفتند تا داده‌هایی را در مورد نقش برجسته این سیاره به روشی متفاوت به دست آورند.

۱۴۰۱/۲/۴ایستگاه خودکار "ماژلان" که بارها در اطراف سیاره زهره پرواز می کرد، سیاره زهره را با رادار کاوش کرد و در نتیجه تصویر جامعی از سطح سیاره زهره به دست آمد. در برخی از نقاط، نقش برجسته زهره شبیه به زمین است، اما، به طور کلی، مناظر عجیب هستند: مناطق کوهستانی مرتفع که توسط رشته کوه هایی به عرض 250-300 کیلومتر احاطه شده اند، کل منطقه ای که در آن اشغال شده است. توسط آتشفشان ها؛ دیگر تشکیلات آتشفشانی شبیه کیک هایی با لبه های شیب دار و تاجی صاف است.

۱۴۰۱/۲/۴سطح سیاره زهره با کانال هایی کنده شده است که توسط گدازه تراشیده شده است. آثاری از فعالیت های آتشفشانی فعال در همه جای سیاره زهره قابل مشاهده است. دهانه‌های شهاب‌سنگ در سطح زهره به طور مساوی توزیع می‌شوند، به این معنی که سطح آن در همان زمان شکل گرفته است. دانشمندان نمی توانند توضیح دهند که چگونه این اتفاق می افتد، به نظر می رسد سیاره زهره در حال جوشیدن است و غرق در گدازه است.

۱۴۰۱/۲/۴اتمسفر سیاره زهره اصلا شبیه جو زمین نیست، عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است. ضخامت پوسته گازی سیاره زهره، در مقایسه با زمین، بسیار بزرگ است. لایه ابرها در سیاره زهره به 20 کیلومتر می رسد. آنها وجود محلول آبی غلیظ اسید سولفوریک را پیدا کردند.

۱۴۰۱/۲/۴نور خورشید به سطح سیاره زهره نمی رسد، گرگ و میش در آنجا حاکم است، باران گوگرد می بارد، منظره دائماً توسط رعد و برق روشن می شود. در بالای اتمسفر سیاره زهره، بادهای دائمی در جریان است که ابرها را با سرعت زیادی به حرکت در می آورند، لایه بالایی جو سیاره زهره در عرض چهار روز زمینی یک انقلاب کامل در اطراف سیاره ایجاد می کند. بدنه جامد زهره، برعکس، به آرامی و در جهتی متفاوت از تمام سیارات دیگر به دور محور خود می چرخد. زهره ماهواره ندارد.

۱۴۰۱/۲/۴مریخ.... در قرن بیستم، سیاره مریخ توسط نویسندگان برای داستان های علمی تخیلی انتخاب شد؛ در داستان های آنها، تمدن مریخ به طور غیرقابل مقایسه ای بالاتر از تمدن زمینی بود. مریخ غیرقابل دسترس اسرارآمیز زمانی شروع به افشای اسرار خود کرد که فضاپیمای خودکار شوروی و آمریکایی برای مطالعه آن آغاز شد.

۱۴۰۱/۲/۴ایستگاه Mariner-9، که به دور مریخ می چرخد، از تمام نقاط سیاره عکس گرفت، که امکان ایجاد یک نقشه دقیق از توپوگرافی سطح سیاره مریخ را فراهم کرد. محققان آثاری از فرآیندهای زمین‌شناسی فعال را در سیاره مریخ کشف کرده‌اند: آتشفشان‌های عظیم، بزرگترین آنها، المپوس، به ارتفاع 25 کیلومتر، و یک گسل عظیم در پوسته مریخ، به نام دره مارینر، که از یک هشتم سیاره عبور می‌کند.

۱۴۰۱/۲/۴ساختارهای غول پیکر برای میلیاردها سال در یک مکان در سیاره مریخ رشد کردند، برخلاف زمین با قاره های در حال حرکت، سطح مریخ حرکت نکرد. ساختارهای زمین شناسی زمین در مقایسه با مریخی ها کوتوله هستند. آیا اکنون آتشفشان ها در مریخ فعال هستند؟ دانشمندان بر این باورند که فعالیت های زمین شناسی در این سیاره آشکارا متعلق به گذشته است.

۱۴۰۱/۲/۴مناظر مریخ تحت سلطه بیابان های صخره ای مایل به قرمز است. ابرهای شفاف روشن بالای سرشان در آسمان صورتی شناورند. آسمان در غروب آفتاب آبی می شود. جو مریخ بسیار کمیاب است. هر چند سال یکبار طوفان های گرد و غباری رخ می دهد که تقریباً تمام سطح سیاره را در بر می گیرد.

۱۴۰۱/۲/۴ یک روز در مریخ 24 ساعت و 37 دقیقه طول می کشد، میل محور چرخش مریخ به صفحه مدار تقریباً مشابه زمین است، بنابراین تغییر فصل در مریخ کاملاً مطابق با تغییر است. فصول روی زمین این سیاره توسط خورشید ضعیف گرم می شود، بنابراین دمای سطح آن، حتی در یک روز تابستان، از 0 درجه تجاوز نمی کند، و در زمستان، دی اکسید کربن یخ زده از سرمای شدید روی سنگ ها می نشیند، و کلاهک های قطبی نیز عمدتاً از آن تشکیل شود. هنوز هیچ اثری از زندگی پیدا نشده است.

۱۴۰۱/۲/۴از روی زمین، مریخ به عنوان یک ستاره مایل به قرمز دیده می شود، احتمالاً به همین دلیل است که مریخ نام خدای جنگ، را یدک می کشد. دو ماهواره او فوبوس و دیموس نام داشتند که در یونانی باستان به معنای "ترس" و "وحشت" است. ماهواره های مریخ "سنگ های" فضایی با شکل نامنظم هستند. فوبوس 18 کیلومتر در 22 کیلومتر و دیموس 10 در 16 کیلومتر است.

۱۴۰۱/۲/۴مشتری در سال 1977، دانشمندان و مهندسان آمریکایی یک ایستگاه بین سیاره ای خودکار را به سمت مشتری به عنوان بخشی از برنامه ویجر راه اندازی کردند. هر 175 سال یک بار، مشتری، زحل، نپتون و پلوتون به گونه ای نسبت به زمین قرار می گیرند که یک فضاپیمای پرتاب شده می تواند همه این سیارات را در یک پرواز بررسی کند.

۱۴۰۱/۲/۴مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. سطح جامد ندارد و عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. به دلیل سرعت بالای چرخش حول محور خود، به طور محسوسی در قطب ها فشرده می شود. مشتری میدان مغناطیسی بزرگی دارد، اگر قابل مشاهده باشد، از روی زمین به اندازه قرص خورشید به نظر می رسد.

۱۴۰۱/۲/۴در این عکس ها، دانشمندان توانستند تنها ابرهایی را در جو سیاره ببینند که نوارهایی موازی با خط استوا ایجاد می کنند. اما آنها با سرعت زیادی حرکت کردند و به طرز خیالی خطوط خود را تغییر دادند. گردبادهای متعدد، شفق های قطبی و رعد و برق در پوشش ابر مشتری ثبت شده است.

۱۴۰۱/۲/۴سرعت باد در سیاره مشتری به صد کیلومتر در ساعت می رسد. شگفت انگیزترین شکل گیری در جو مشتری یک لکه قرمز بزرگ به اندازه 3 برابر زمین است. ستاره شناسان از قرن هفدهم آن را رصد کرده اند. این امکان وجود دارد که این نوک یک گردباد عظیم باشد. مشتری بیش از آنچه از خورشید دریافت می کند، انرژی آزاد می کند. دانشمندان بر این باورند که در مرکز سیاره مشتری، گازها به حالت مایع فلزی فشرده می شوند. این هسته داغ نیروگاهی است که باد و میدان مغناطیسی هیولایی تولید می کند.

۱۴۰۱/۲/۴اما شگفتی های اصلی برای دانشمندان نه توسط خود مشتری، بلکه توسط ماهواره های آن ارائه شد. ۷۹ قمر شناخته شده برای سیاره غول‌آسای مشتری وجود دارد. بزرگترین آنها آیو، اروپا، کالیستو و گانیمد توسط گالیله کشف شد، آنها حتی با دوربین های دوچشمی قوی قابل مشاهده هستند. اعتقاد بر این بود که ماهواره های تمام سیارات مانند ماه هستند - آنها سرد و بی جان هستند. اما قمرهای مشتری باعث شگفتی محققان شد.

۱۴۰۱/۲/۴آیو به اندازه ماه است، اما اولین جرم آسمانی غیر از زمین است که دارای آتشفشان های فعال است. آیو پوشیده از آتشفشان است. سطح آن توسط جریان های گدازه ای چند رنگ شسته می شود، آتشفشان ها گوگرد منتشر می کنند. اما دلیل فعالیت آتشفشانی فعال چنین جرم کیهانی کوچکی چیست؟ آیو با چرخش به دور مشتری عظیم، یا به آن نزدیک می شود یا دور می شود.

۱۴۰۱/۲/۴تحت تأثیر افزایش یا کاهش نیروی گرانشی، Io یا منقبض یا منبسط می شود. نیروهای اصطکاک لایه های داخلی آن را تا دمای بسیار زیادی گرم کردند. فعالیت آتشفشانی آیو باورنکردنی است، سطح آن در برابر چشمان ما در حال تغییر است. آیو در میدان مغناطیسی قدرتمند مشتری حرکت می کند، بنابراین بار الکتریکی عظیمی ایجاد می کند که در جریان مداوم رعد و برق به مشتری تخلیه می شود و باعث ایجاد طوفان در سیاره مشتری می شود.

۱۴۰۱/۲/۴قمر اروپا سطح نسبتاً صافی دارد . با لایه ای از یخ پوشیده شده است، به احتمال زیاد اقیانوس در زیر آن پنهان شده است. در اینجا به جای سنگ های مذاب، آب از شکاف ها بیرون می زند. این یک نوع کاملاً جدید از فعالیت های زمین شناسی است.

۱۴۰۱/۲/۴قمر گانیمد بزرگترین قمر منظومه شمسی است. ابعاد آن تقریباً به اندازه عطارد است. کالیستو تاریک و سرد است، سطح آن با دهانه‌های شهاب‌سنگ برای میلیاردها سال تغییر نکرده است.

۱۴۰۱/۲/۴سیاره زحل..... زحل، مانند مشتری، سطح جامد ندارد - یک سیاره غول پیکر گازی است. همچنین از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است، اما سردتر است، زیرا خود گرمای کمتری تولید می کند و کمتر از خورشید دریافت می کند. اما در زحل بادها سریعتر از مشتری هستند. راه ها، گرداب ها و تشکیلات دیگر در جو زحل مشاهده می شود، اما آنها کوتاه مدت و نامنظم هستند.

۱۴۰۱/۲/۴طبیعتاً توجه دانشمندان به حلقه هایی معطوف شد که استوای سیاره زحل را احاطه کرده اند. آنها توسط ستاره شناسان در قرن هفدهم کشف شدند، از آن زمان دانشمندان در تلاش برای درک چیستی آنها بوده اند. عکس‌هایی از حلقه‌ها که توسط ایستگاه فضایی خودکار به زمین منتقل شده‌اند، محققان را شگفت‌زده کرد. آنها موفق شدند صدها حلقه تو در تو را شناسایی کنند، برخی از آنها با یکدیگر در هم تنیده شده بودند، نوارهای تیره روی حلقه ها پیدا شد که ظاهر و ناپدید شدند. دانشمندان توانستند حلقه های زحل را از فاصله نسبتاً نزدیک ببینند، اما سؤالات بدون پاسخ آنها بیشتر شد.

۱۴۰۱/۲/۴علاوه بر حلقه ها، ماهواره ها در اطراف زحل حرکت می کنند. بزرگترین آنها - تیتان کمی کوچکتر از عطارد است. جو متراکم تیتان بسیار ضخیم تر از زمین است و تقریباً به طور کامل از نیتروژن تشکیل شده است، اجازه دیدن سطح ماهواره را نمی دهد، اما دانشمندان پیشنهاد می کنند که ساختار داخلی تیتان شبیه ساختار زمین است. دمای سطح آن زیر منفی 200 درجه است.

۱۴۰۱/۲/۴اورانوس با تمام سیارات دیگر از این جهت متفاوت است که محور چرخش آن تقریباً در صفحه مدارش قرار دارد، همه سیارات شبیه به یک اسباب‌بازی به نظر می‌رسند و اورانوس به‌گونه‌ای می‌چرخد که گویی «به پهلو خوابیده است». وویجر موفق شد کمی در جو اورانوس "دیدن" کند، این سیاره از نظر ظاهری بسیار یکنواخت است.

۱۴۰۱/۲/۴وویجر 12 سال طول کشید تا به نپتون برسد. وقتی دانشمندان سیاره ای بسیار شبیه به زمین را در حومه منظومه شمسی دیدند، چقدر شگفت زده شدند. رنگ آن آبی عمیق بود، ابرهای سفید در جهات مختلف در جو حرکت می کردند. بادهای روی نپتون بسیار قوی تر از سیارات دیگر می وزند.

۱۴۰۱/۲/۴ دانشمندان سیستمی از حلقه ها را در اطراف نپتون کشف کرده اند، اما آنها ناقص هستند و کمان هستند، هنوز توضیحی برای این موضوع وجود ندارد. نپتون و اورانوس نیز سیارات غول پیکری هستند، اما نه گازی، بلکه سیارات یخی.

۱۴۰۱/۲/۴نپتون 3 ماهواره دارد. یکی از آنها - تریتون در جهت مخالف چرخش خود نپتون می چرخد. شاید در منطقه گرانشی نپتون شکل نگرفته باشد، اما زمانی که به سیاره نزدیک شد و به منطقه جاذبه آن افتاد، جذب آن شد. تریتون سردترین جسم منظومه شمسی است که دمای سطح آن کمی بالاتر از صفر مطلق (منفی 273 درجه) است. اما آبفشان های نیتروژنی روی تریتون کشف شده است که نشان دهنده فعالیت زمین شناسی آن است.

۱۴۰۱/۲/۴پلوتون اکنون دیگر به طور رسمی یک سیاره نیست. اکنون باید آن را یک "سیاره کوتوله"، یکی از سه سیاره منظومه شمسی در نظر گرفت. سرنوشت پلوتون در سال 2006 با رای اعضای انجمن بین المللی نجوم در پراگ تعیین شد.

۱۴۰۱/۲/۴تصمیم برای در نظر گرفتن پلوتو یک سیاره کوتوله پس از کشف حدود 50 سیاره دیگر در منظومه شمسی توسط ستاره شناسان گرفته شد که اندازه آنها با اندازه پلوتون قابل مقایسه بود.

۱۴۰۱/۲/۴برای جلوگیری از سردرگمی و به هم ریختن نقشه‌های منظومه شمسی، اتحادیه بین‌المللی نجوم دستور داده است که اجرام آسمانی به اندازه کافی بزرگ که در بین هشت سیاره شناسایی شده قبلی نیستند، به عنوان سیارات کوتوله طبقه‌بندی شوند. به طور خاص، پلوتون، شارون (قمر سابق پلوتون)، سیارک سرس که بین مدارهای مریخ و مشتری در گردش است، و همچنین اجرام به اصطلاح کمربند کویپر Zena (Xena، شی UB313) و سدنا (شیء 90377) ) وضعیت جدیدی دریافت کرد.

در ادامه بخوانید...

آیا ستاره دنباله دار بوریسف در زمان نزدیک شدن به خورشید منهدم می شود

در
اولین ستاره دنباله دار بین ستاره ای وقتی نزدیک به خورشید می شود از هم پاشید
ستاره دنباله دار  ۲ آی/بوریسوف، 2I / Borisov ارتباط زیادی با ستاره های خورشیدی ما دارد. این می تواند نشانه ای باشد که دنباله دار بیگانه با نزدیکتر شدن به خورشید کاملا منهدم شود.
 

ستاره دنباله دار بین ستاره ای بوریسوف

در نوامبر 2019 ، ستاره شناسان بهترین تصاویر از ستاره دنباله دار 2I / Borisov ، یک سنگ فضایی بین ستاره ای را که از منظومه شمسی ما عبور می کند ، ضبط کردند. 
 
در ماه سپتامبر ، اخترشناسان از کشف اولین ستاره دنباله دار بین ستاره ای خبر دادند که از منظومه شمسی ما بازدید کرده است و با نام کاشف اوکراینی خود 2I / Borisov ثبت شد. این دنباله دار مدار بسیار گسترده ای دارد - نشانه ای از داستان که نشان می دهد منشا آن خارج از منظومه شمسی ما است و فراتر از تأثیر خورشید شکل گرفته است. 
 
در ماههایی که گذشت ، ستاره شناسان اندازه گیری هر حرکت ستاره دنباله دار ۲ آی/بوریسوف را در حالی که به سمت پریلئون حرکت می کند - نقطه ای از مدار خود را که نزدیکترین به خورشید است قرار داده است. دانشمندان با بررسی حرکات بوریسف ، روشنایی و آرایش شیمیایی متوجه شده اند که می تواند با نزدیک شدن به خورشید منظره ای چشمگیر بسازد.
در اینجا گزارشی از آنچه اخترشناسان تا به امروز کشف کرده اند آورده شده است ، و در هفته های آینده چه چیزی را باید از ستاره دنباله دار بین ستاره ای ۲ آی/بوریسوف یکی دیگر از سنگ های فضایی بیگانه ، اولین ستاره دنباله دار میان ستاره ای ، Borisov که در سپتامبر 2019 اعلام شد را جستجو کنید. 
 

گاز و غبار اوموآموآ

'Oumuamua ، اولین دنباله دار بین ستاره ای ، در حال تخلیه گاز و گرد و غبار. اولین این اجسام اوموآموآ بود که دانشمندان آن را دو سال پیش دیدند و مطمئن شدند اجسام میان ستاره‌ای وجود دارند. 
 
این سنگ فضایی میان ستاره ای برای اولین بار در فاصله 3 واحد نجومی یا AU کشف شد که 1 AU میانگین فاصله بین خورشید و زمین است. باوجود نسبتاً درخشان بودن بوریسف به دلیل نزدیکی به خورشید مورد توجه قرار نگرفت.
 
اما اخیراً ، گروهی از اخترشناسان از طریق داده های قدیمی نگاهی به گذشته انداختند و ستاره دنباله دار بیگانه را در تصاویر از دسامبر گذشته ، جایی که نادیده گرفته شده بود ، پیدا کردند. در آن زمان ، تقریباً سه برابر دورتر از هم اکنون بود. 
 
تماشای بوریسف با نزدیک شدن به خورشید همچنین به اخترشناسان به درک ترکیب آن کمک می کند. با گرم شدن دنباله دار ، گازهایی را آزاد می کند که می تواند درخشندگی آن را افزایش دهد. گازهای متفاوتی در دماهای مختلف آزاد می شوند ، بنابراین با تماشای تغییر در روشنایی در فواصل مختلف از خورشید ، ستاره شناسان می توانند تصور نادرستی از آنچه مسافر بین ستاره ای ایجاد می کند ، بدست آورند.
 
دانشمندان می توانند با نگاه کردن به طول موج های  ستاره دنباله دار - طیف آن - به طور دقیق تری تشخیص دهند که چه مقدار از ترکیبات را این سنگ فضایی آزاد می کند.
 
به تازگی ، دانشمندان شواهدی از بخار آب را گزارش دادند و به این لیست افزودند که شامل سیانید ، هیدروکسید ، کربن دیاتومیک و اکسیژن اتمی است. این اطلاعات هنگام مقایسه بوریسوف با ستاره های دنباله دار منظومه شمسی مفید هستند.
 
ما دوست داریم که از دنباله دارها و سیارک ها به عنوان باقی مانده های اولیه شکل گیری سیاره زمین فکر کنیم. آدام مک کی ، اخترشناس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا ، و نویسنده یک اثر arXiv در این زمینه گفت: وقتی ما دنباله دارهای خودمان را مورد مطالعه قرار می دهیم ، می خواهیم فیزیک و شیمیی را که در اوایل شکل گیری منظومه شمسی رخ داده بود ، بفهمیم.
 
مک کی می گوید: میدوارم با دنباله دار های میان ستاره ای ، بتوانیم درک کنیم که آیا این همان فرآیندهای مشابهی هستند که در اوایل شکل گیری سایر سیستم های سیاره ای اتفاق افتاده است؟
 

ستاره دنباله دار کوچک قرمز

تاکنون ، بوریسف ، که از طریق منظومه شمسی ما با 110،000 مایل در ساعت حرکت می کند ، بسیار شبیه به دیگر ستاره های دنباله دار طولانی مدت است - آنهایی که حداقل 200 سال طول می کشد تا به دور خورشید بگردند.
 
مطالعات اولیه نشان داد که دنباله دار بیگانه از نظرطیف رنگ، رنگی قرمز مشابه سایر دنباله دارهای شناخته شده دارد. اندازه آن هنوز به خوبی درک نشده است ، اما دانشمندان گمان می کنند هسته ی جامد ستاره دنباله دار - کمتر از 4 مایل در طول آن باشد ، که برخی تخمین ها آن را به 1 نزدیک می کند. 
 
این خصوصیات نشان می دهد که ستاره دنباله دار بوریسف ممکن است سفرهای خورشیدی خود را با یک فینال بزرگ به پایان برساند ، از آنجا که ستاره های دنباله دار با طول طولانی با نزدیک شدن به خورشید به دلیل گرمای شدید ، از هم گسیخته می شوند و چنین سرنوشتی می تواند در انتظار بازدید کننده بین ستارگان ما (بوریسف) باشد ، اما ممکن است بدون صدمه ای به راه خود ادامه دهد
 
Ye می گوید: "یک نقل قول در مورد دنباله دارها وجود دارد: ستاره های دنباله دار مانند گربه ها هستند ، آنها فقط هر کاری را انجام می دهند که دوست دارند."
 
بعضی از دنباله دارها طغیان های گسترده ای دارند و بعضی از دنباله دارها کاملاً عادی رفتار می کنند. بنابراین سرنوشت ۲ آی/بوریسوف فراتر از حدس هر کسی است. ما هر روز شاهد ۲ آی/بوریسوف خواهیم بود و اگر تجزیه شود ، اگر کار دیوانه واری انجام دهد ، فوراً خواهیم دانست. " 
 
ستاره دنباله دار بوریسف در 8 دسامبر نزدیکترین فاصله خود را به خورشید خواهد داشت و در تاریخ 28 دسامبر نزدیکترین فاصله را با سیاره زمین خواهد داشت. اگر از گرمای خورشید زنده بماند ، انتظار می رود بازدید کننده بیگانه ما به محض دور شدن از خورشید، طی چند ماه به سرعت محو و نامرئی شود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نگاهی اجمالی به آینده بسیار دور منظومه شمسی

در

کوتوله سفید WDJ0914 + 1914 و سیاره اش به اندازه نپتون را نشان می دهد که در گردش به دور این ستاره مرده است.این سیاره غول پیکر 4 برابر ستاره مرده WDJ0914 + 1914 است.

ستاره شناسان سیاره ای به اندازه نپتون را در مدار یک ستاره به اندازه زمین کشف کردند. 

در این نمودار موقعیت WDJ0914 + 1914 در صورت فلکی سرطان (خرچنگ) نشان داده شده است. این نقشه بیشتر ستارگان را که در شرایط مناسب با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند نشان می دهد ، و WDJ0914 + 1914 خود با یک دایره قرمز روی تصویر برجسته شده است. این کوتوله سفید توسط یک سیاره مانند نپتون در حال تبخیر است ، اولین سیاره غول پیکر که تا کنون در اطراف کوتوله سفید یافت شده است.

 
"این ستاره، سیاره ای دارد که ما به طور مستقیم نمی توانیم آن را ببینیم" ، بوریس گونسکی ، نویسنده تحقیق از دانشگاه وارویک در بیانیه مطبوعاتی گفت  . "اما به دلیل اینکه این ستاره خیلی داغ است ، سیاره را تبخیر می کند و ما جو را از دست می دهیم." در حقیقت ، ستاره در حال گردش ، جریانی از مواد تبخیر شده را به دور از سیاره با سرعت تقریبی 260 میلیون تن در روز می فرستد.
 
اکتشاف جدید به عنوان اولین مدرک نشان می دهد که تبخیر سیارات در اطراف ستارگان مرده ممکن است تا حدودی در سراسر جهان رایج باشد. و از آنجا که خورشید ما ، مانند اکثر ستارگان ، سرانجام به یک کوتوله سفید نیز تکامل می یابد ، این یافته حتی می تواند به سرنوشت منظومه شمسی ما نیز سرایت کند.
 
کوتوله سفید مورد نظر ، لقب WDJ0914 + 1914 ، در صورت فلکی سرطان در حدود 1.500 سال نوری قرار دارد. گرچه کوتوله سفید دیگر مانند ستاره عادی دیگر در حال ذوب هسته ای نیست ، گرمای آن هنوز هم 49.500 درجه فارنهایت (25،000 سانتیگراد) تخمین زده شده است و پنج برابر گرمتر از خورشید است.
 
محققان در ابتدا پس از غربال کردن در حدود 7000 کوتوله سفید مشخص شده توسط نقشه آسمان اسلون دیجیتال ، هسته ذوب ستاره را برای پیگیری پرچم گذاری کردند. وقتی این تیم طیفهای منحصر به فرد WDJ0914 + 1914 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند ، آنها اثر شیمیایی هیدروژن را کشف کردند که تا حدودی غیرمعمول است. آنها همچنین علائمی از اکسیژن و گوگرد را کشف کردند - عناصری که قبلاً آنها را در یک کوتوله سفید ندیده بودند.
 
گونیسكی در بیانیه مطبوعاتی رصدخانه جنوب اروپا (ESO) گفت: "این یكی از آن شفاف سازی ها بود  ." "ما می دانستیم که باید اتفاق استثنائی در این سیستم رخ دهد و [ما] حدس زدیم که ممکن است این مربوط به نوعی بقایای سیاره ای باشد."
 
بنابراین ، برای به دست آوردن درک بهتر از آنچه در سیستم عجیب اتفاق می افتد ، این تیم از  ابزار X-Shooter  در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO   در شیلی برای انجام مشاهدات پیگیری استفاده کرد. براساس نگاه دقیق تر ، محققان دریافتند که عناصر غیرمعمول که فکر می کردند در کوتوله سفید اتفاق افتاده ، در واقع از دیسک فلزی گازی در اطراف ستاره مرده گرفته شده اند.
 
گونیسک گفت: "در ابتدا ، ما فکر کردیم که این یک ستاره باینری است که یک دیسک از جرم جریان یافته بین این دو ستاره تشکیل شده است." "با این حال ، مشاهدات ما نشان می دهد که این یک کوتوله سفید تنها با یک دیسک در اطراف آن است که تقریبا 10 برابر اندازه خورشید ما ، ساخته شده فقط از هیدروژن ، اکسیژن و گوگرد است. چنین سیستمی قبلاً هرگز دیده نشده است ، و بلافاصله برای من روشن است که این یک ستاره بی نظیر بود. "
 
ماتیاس شریبر ، اخترشناس در دانشگاه والپارایزو در شیلی ، که تعیین کننده آن بسیار حیاتی است ، گفت: "چند هفته طول کشید تا بفهمید که تنها راه ساختن چنین دیسک تبخیری توسط یک سیاره غول پیکر است. تجزیه و تحلیل دقیق آنها از ترکیب دیسک با آنچه اخترشناسان انتظار  داشتند در صورت تبخیر غول های یخی مانند اورانوس و نپتون در فضا تبادل شود ، مطابقت دارد  .
 
براساس محاسبات شرایبر ، دمای شدید کوتوله سفید به معنای بمباران سیاره غول پیکر نزدیک است - که با 0.7 واحد نجومی (AU) از ستاره واقع شده است ، جایی که 1 AU فاصله زمین تا خورشید است - با فوتون های پر انرژی. این امر باعث می شود سیاره زمین توده خود را با سرعت بیش از 3000 تن در ثانیه از دست بدهد.
 
اما مطابق  مقاله منتشر شده، "با افزایش خنک شدن کوتوله سفید ، سرعت از دست دادن جرم به تدریج کاهش می یابد.از آنجا که این سیاره غول پیکر نزدیک به کوتوله سفید واقع شده است ، محققان می گویند که باید در مرحله غول سرخ ستاره ها از بین رفت. یعنی ، مگر اینکه بعد از انتقال ستاره به یک کوتوله سفید ، به داخل مهاجرت کند.  
 
گونیسک گفت: "این کشف پیشرفت اساسی است زیرا طی دو دهه گذشته شواهد در حال رشدی داشتیم که نشان می دهد سیستم های سیاره ای در مرحله کوتوله های سفید زنده مانده اند." وی گفت: "ما بسیاری از سیارک ها ، ستاره های دنباله دار و دیگر اشیاء کوچک سیاره ای را دیدیم که به کوتوله های سفید برخورد می کنند و توضیح این وقایع نیاز به اجسام بزرگتر با جرم سیاره ای دورتر دارد. داشتن مدارکی برای سیاره واقعی که خود در آن پراکنده شده است یک گام مهم است." 

سرنوشت نهایی منظومه شمسی 

در 5 میلیارد سال ، هنگامی که خورشید آخرین هیدروژن موجود در هسته خود را می سوزاند ، به دنبال پوسته های متمرکز هیدروژن پیرامون هسته فعلی خود بی حرکت می شود. این روند ناپایدار باعث می شود که خورشید به یک غول سرخ تبدیل شود ، به این معنی که زهره و به احتمال زیاد زمین را می بلعد.
سرانجام خورشید لایه های بیرونی خود را به فضا می ریزد. و هنگامی که این کار را انجام دهد ، یک ستاره شناس بیگانه، یک سحابی سیاره ای زیبا را که اطراف هسته سوخته و فوق العاده داغ خورشید قرار دارد ، مشاهده می کند که معروف به کوتوله سفید است.
خورشید کوتوله سفید آینده باید مانند WDJ0914 + 1914 سیارات غول پیکر منظومه شمسی از جمله سیاره زمین را تبخیر کند.
شرایبر گفت: "به یک معنا ،" WDJ0914 + 1914 نگاهی اجمالی به آینده بسیار دور از منظومه شمسی ما می باشد. "

نظرات

در ادامه بخوانید...

29 آوریل سیارک بزرگ OR2 1998 به زمین نزدیک می شود

در
سیارک بزرگ OR2 1998 به زمین نزدیک می شود
در 29 آوریل در ساعت 4:56 صبح  ، یک سیارک بزرگ 1998 یا OR2 به زمین نزدیک می شود. این شیء با فاصله 6.3 میلیون کیلومتر به سیاره زمین نزدیک می شود ، اما خطرناک نیست.
 
1998 OR2 - سیارک نزدیک کره زمین از گروه  Amor ، قطر آن 4 کیلومتر است. این بزرگترین سیارک بالقوه خطرناک است ، اما می تواند فقط در مقیاس صدها یا هزاران سال آینده به زمین نزدیک شود.
 
29 آوریل ، شی با فاصله 6.3 میلیون کیلومتر به سیاره ما نزدیک می شود - این نسبتاً دور است. به عنوان مثال ، در ژوئن سال 2020 ، زهره در 43 میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می شود.
 
کمترین فاصله تا زمین در طی عبور آن حدود 6 میلیون کیلومتر خواهد بود (20 برابر فاصله از زمین تا ماه). بنابراین ، گفتگوها درباره هرگونه عواقب عبور آن بعید است . مدار این اجسام (نسبتاً بزرگ) بصورت مداوم و برای مدت زمان طولانی مورد مطالعه و مدل سازی قرار می گیرد.
 
به گفته اخترشناسان ، در سال 2079 این شی با 2 میلیون کیلومتر ، در سال 2127 - 2.5 میلیون کیلومتر به زمین نزدیک می شود. علاوه بر این ، مدار آن با مدار چرخش سیاره ما تقاطع ندارد.
 
پیش از این، دانشمندان برای اولین بار یک گروه از سیارک ها بین ستاره ای پیدا شده در منظومه شمسی را کشف کردند. این کشف امکان مطالعه دقیق تر از شکل گیری سیستم سیاره ای را فراهم می آورد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کشف حیات در سیاره زهره - ونوس

در

Eh4lnHrVkAAWO2V.jpg

 

مهمترین خبر سال 2020، بالاخره کشف حیات فرازمینی اتفاق افتاد، گاز فسفین پیدا شده در سطح ناهید براثر فعالیت های زیستی یا به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ایجاد می شود. بالاخره فضایی ها پیدا شدند، آنهم نه خیلی دور بلکه بیخ گوشمان، زهره ونوس دومین سیاره منظومه شمسی است، 

 

5a6147efc8e4dde8bd8f8119c50c9e69.jpg

 

ناهید در شعر و ادبیات فارسی جایگاه ویژه ای دارد، فردوسی در آغاز شاهنامه چنین می گوید:

 

به نام خداوند جان و خرد        کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای        خداوند روزی ده و رهنمای
خداوندِ کیوان و گردان سپهر        فروزندهٔ ماه و ناهید و مهر

 

به گفته دانشمندان ممکن است باکتری خاصی عامل تولید گاز فسفین که نیازی به اکسیژن ندارد.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اگر مشتری نبود سیاره زهره امروز می توانست قابل سکونت باشد

در

سیاره زهره

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه کالیفرنیا ، ریورساید ، اگر مشتری مدار خود را به دور خورشید تغییر نمی داد ، امروز زهره یک سیاره بی آب و علف نبود. دانشمندان یافته های خود را در  The Planetary Science Journal منتشر کردند.

 

جرم مشتری دو و نیم برابر جرم سایر سیارات منظومه شمسی است. اندازه غول پیکر آن می تواند به راحتی بر مدار سیارات دیگر و بر قابلیت سکونت آنها تأثیر بگذارد.

 

در ابتدای شکل گیری مشتری به عنوان یک سیاره ، به خورشید نزدیکتر شد و سپس به دلیل برهم کنش دیسک سیاره و دیگر سیارات غول منظومه شمسی از خورشید دور شد. این جنبش ، به نوبه خود ، روی سیاره ناهید ( زهره یا ونوس) تأثیر گذاشت.مشاهدات سایر سیستمهای سیاره ای نشان داده است که چنین مهاجرتهایی از سیارات غول پیکر پس از تشکیل ممکن است نسبتاً شایع باشد. 

 

دانشمندان بر این باورند که سیارات فاقد آب مایع نمی توانند حیاتی را که ما می شناسیم پشتیبانی کنند. در حالی که ونوس ممکن است به دلایل دیگری مقداری آب در اوایل تشکیل خود از دست داده باشد و احتمالاً به هر حال این کار را ادامه می داد ، استیون کین متخصص نجوم UCR اظهار داشت که این حرکت مشتری است که احتمالاً ناهید را به سمت وضعیت نامناسب فعلی سوق می دهد.

 

کین ، رهبر این مطالعه ، توضیح می دهد: "یکی از نکات جالب در مورد زهره امروز این است که مدار آن تقریباً کاملاً دایره ای است." "در این پروژه ، من می خواستم بفهمم که آیا همیشه چنین مدار دایره ای دارد یا خیر ، و اگر چنین نیست ، عواقب این چیست؟"

 

برای پاسخ به این سوالات ، کین مدلی ایجاد کرد که از منظومه شمسی تقلید می کند و مکان همه سیارات را در هر زمان مشخص و چگونگی کشیدن مدارهای یکدیگر در جهات مختلف را محاسبه می کند.

این دانشمند دریافت که همزمان با مهاجرت مشتری و تحت تأثیر قرار گرفتن مدار زهره ، این سیاره دچار تغییرات آب و هوایی فاجعه باری می شود ، گرم می شود و سپس آب سرد و خنک می شود.

در نهایت ، کین می گوید ، مهم است که بفهمیم چه اتفاقی برای سیاره زهره افتاده است ، سیاره ای که روزی احتمالاً قابل سکونت بود و اکنون دمای سطح آن تا 427 درجه سانتیگراد است.

وی نتیجه گیری می کند: "من بر تفاوت بین سیاره زهره و زمین و آنچه در سیاره زهره رخ داده است تمرکز می کنم تا بتوانیم بفهمیم زمین چقدر قابل سکونت است(تا چه زمانی) و برای مراقبت بهتر از این سیاره چه کاری می توانیم انجام دهیم."

نظرات

۱۴۰۱/۱۰/۱۰اگر سریال ِ زیبای ِ " گستره " expanse را نگاه کنید . در تمامی قسمتها در هر لوکیشنی ، بهترین نمونه از شرایط شکلی سیارک‌ها و تجارت بین آنها را به تصویر کشیده است . سریالی بسیار زیبا از نشان دادن حالت ِ مراوده مالی و غذایی سیارات و نظام حکومتی بین آنها و سیاست حاکم بر هر یک از سیارات و سیارک‌ها و حتی تشکیل یک کولنی کوچک بر روی یک سنگ آسمانی را بسیار هیجان انگیز نشان می‌دهد. حتما این سریال را تماشا کنید و مطمئن باشید که از وقت و زمان فراغت خود به بهترین نحو استفاده کردید. خصوصا کسانی که دنبال فیلمی آموزنده و تایید شده هستند که مثلا مبادا زمان استراحتگاه را هدر داده باشند.

۱۴۰۱/۱۰/۱۲با سپاس از شما برای معرفی سریالexpanse . با امتیاز IMDb در 8.5/10 حتما سریال زیبایی است در اولین فرصت دانلود می کنم.

در ادامه بخوانید...

سیارک تروا چیست و چقدر برای زمین خطرناک است؟

در

سیارک تروا

ستاره شناسان احتمال برخورد سیارک Apophis با زمین را در سال 2068 محاسبه کرده اند. ما به شما خواهیم گفت که این رویداد چقدر محتمل است و سیارک های دیگر در منظومه شمسی چه هستند.

 

نزدیک شدن به یک سیارک

ستاره شناسان از داده های آژانس فضایی ایالات متحده ناسا برای اصلاح اندازه گیری اثر یارکوفسکی برای سیارک آپوفیس استفاده کردند. این پدیده - اساساً یک شوک تقریباً نامحسوس ناشی از نور خورشید - به ویژه برای آپوفیس مهم است زیرا احتمال برخورد آن در سال 2068 را دارد. مدت ها پیش بینی می شد که یک سیارک  نزدیک به زمین در سالهای 2029 ، 2036 و 2068 نسبتاً نزدیک به جهان ما عبور کند. اما اخیراً دانشمندان احتمال برخورد سیارك با زمین را در سال 2068 اصلاح كرده اند. طبق اطلاعات ناسا ، خطر سقوط سنگ فضایی به سیاره ما 0.00026٪ است.

 

لازم به ذکر است که آپوفیس زودتر به زمین نزدیک می شود - در سالهای 2029 و 2036 ، با این حال ، محاسبات ستاره شناسان احتمال برخورد سیارک با سیاره ما را در رویکرد بعدی کاملاً منتفی می کند.

 

اما اگر آپوفیس به زمین سقوط کند چه اتفاقی می افتد؟ دانشمندان نیز چنین داده هایی دارند. با توجه به سرعت و مقیاس بقایای باستان ، کارشناسان تخمین می زنند که برخورد با زمین باعث آزاد شدن حدود 1200 میلیون مگاتن انرژی معادل TNT می شود - برای تشکیل دهانه ای به طول 5 کیلومتر کافی است. در حقیقت ، نام مستعار آپوفیس "روز رستاخیز" کاملاً مناسب خواهد بود ، زیرا چنین برخوردی میلیون ها انسان را از بین می برد. خوشبختانه این بعید است. 

 

احتمال برخورد بین سیاره ما و آپوفیس در اوایل سال 2016 بسیار کوچک در نظر گرفته شده بود ، با احتمال 99.99933٪ احتمال پرواز این سیارک از کنار زمین. مشاهدات اخیر که اولین بار در اکتبر گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همین حالا به روزرسانی شد ، خوشبختانه نشان می دهد که این حتی بعیدتر است.

 

سیارک های تروجان چیست؟

علاوه بر اینکه سیارک ها به طور دوره ای به زمین نزدیک می شوند ، یک گروه خاص از سیارک ها در منظومه شمسی وجود دارد - تروا.

اولین سیارک ها از این نوع در نزدیکی مشتری کشف شدند و به نام شخصیت های جنگ تروا توصیف شده در ایلیاد هومر نامگذاری شدند و گروه 60 درجه جلوتر از مشتری نام عمدتاً یونانیان را گرفتند و عقب مانده - تروا ها (در کل ، بیش از 6 هزار  از آنها شناخته شده است.) بعداً ، "تروا" ها نیز در نزدیکی نپتون (حدود ده) ، اورانوس و مریخ کشف شدند و در سال 2010 اولین و تاکنون تنها سیارک تروا در نزدیکی زمین - 2010 TK7 با قطر حدود 300 متر (در نقطه L4 ، به طوری که "انصافاً" بیشتر شبیه "یونانی" است). اعتقاد بر این است که همه اینها میراث اوایل منظومه شمسی است ، زمانی که توزیع سیارات ، سیارک ها و دنباله دارها با آنچه اکنون دانشمندان مشاهده می کنند بسیار متفاوت بود.

 

 

مریخ تاکنون تنها سیاره زمینی است که همراهان تروایی در آن هم در L4 و هم در L5 یافت می شوند.

اولین تروجان مریخی بیش از 25 سال پیش در L5 کشف شد و به یادآوری تعجب معروف ریاضیدان یونان باستان Archimedes ("یافتم!یافتم!") ، Eureka نامگذاری شد ، که کشف کرد. تا به امروز ، تعداد تروجان های شناخته شده نزدیک مریخ به 9  رسیده است ، اما همه آنها ، به جز یکی - (121514) 1999 UJ7 ، در نقطه لاگرانژ L5 واقع شده اند. علاوه بر این ، تمام تروجان های L5 در نزدیکی Eureka گردش می کنند. دلیل چنین توزیع ناهمواری از این اشیا هنوز مشخص نیست ، اگرچه چندین توضیح وجود دارد. در یک سناریو ، سیارک مولد ، واقع در نقطه L5 ، در هنگام برخورد نابود شد و قطعات آن اکنون توسط دانشمندان مشاهده می شود.

ta010359_lucy3-b-orbit-crop.png

این نمودار مسیر مداری لوسی را نشان می دهد. مسیر فضاپیما (سبز) در یک چارچوب مرجع نشان داده می شود که مشتری در حالت ثابت باقی می ماند . پس از پرتاب در اکتبر 2021 ، لوسی قبل از برخورد با اهداف تروا  ، دو بار از کنار زمین عبور کرد. در ابر L4 ، لوسی از سال 2027 تا 2028 از کنار (3548) Eurybates (سفید) و همراهش ، (15094) Polimela (صورتی) ، (11351) Leukus (قرمز) و (21900) Orus (قرمز) عبور خواهد کرد. پس از اینکه لوسی دوباره از کنار زمین عبور کرد ، لوسی از ابر L5 دیدن می کند و در سال 2033 با ستاره دوتایی Patroclus-Menothius (صورتی) ملاقات می کند. به عنوان پاداش ، در سال 2025 ، در مسیر رسیدن به L4 ، لوسی از کنار یک سیارک کوچک کمربند اصلی (52246) دونالد جوهانسون (سفید) عبور خواهد کرد ، که به نام کاشف  لوسی نامگذاری شده است.


فرضیه دیگر این است که یوریکا می توانست روند به اصطلاح شکاف چرخشی را تجربه کند - پس از چرخش ، قطعات کوچک باقیمانده در مدار ناحیه مرکزی را از دست داد. در هر دو مورد ، فرض بر این است که سیارک ها از خانواده یوریکا زمانی بخشی از یک جسم قدیمی بودند. گرچه دانشمندان قبلاً به نشانه های غیر مستقیم واقعیت این فرضیه برخورد کرده اند ، اما تنها پس از مطالعه ترکیب همه تروجان ها ، به عنوان مثال ، با استفاده از تجزیه و تحلیل طیفی ، می توان آن را بدون ابهام تأیید کرد.

چه سیارکهای دیگری در منظومه شمسی وجود دارد؟

یک مطالعه دیگر از سیارک ها در این ماه نشان می دهد سیارک های تروای مشتری ممکن است غیرعادی تر از آنچه تصور می شد باشد. سیارک های تروا اجرامی سنگی هستند که دقیقاً در مقابل غول گاز و درست در پشت آن ، در نقاط گرانشی معروف به نقاط لاگرانژ ، به دور خورشید می چرخند. گروه سیارک ها در مقابل مشتری (L4 یا یونانی) کمی بزرگتر از گروه پشت آن است (L5 ، تروجان). با این حال ، تاکنون ، ستاره شناسان معتقد بودند که در غیر این صورت تفاوت کمی بین این دو وجود دارد. تحقیقات جدید این نظریه را مورد تردید قرار می دهد.

InnerSolarSystem-en.png

در سیارک هایی مانند منظومه شمسی داخلی و سیارک های سیارک مشتری تروا مشتری سیارک کمربند سیارکی مشتری هیلدا. مدارهای سیارات مشتری تروا به دو گروه تقسیم می شوند: اردوگاه یونان در جلو و اردوگاه تروا که مشتری را در مدار خود دنبال می کند.


گروهی از دانشمندان با استفاده از داده های آخرین سیستم هشدار دهنده برخورد زمین با سیارک (ATLAS) ، مستقر در هاوایی ، تغییرات غیر منتظره در شکل تروجان ها را کشف کردند. تحقیقات جدید نشان می دهد که اشیا در جمعیت L4 در واقع طولانی تر از میانگین در جمعیت L5 هستند.

چرا مهم است؟ خوب ، این تفاوت "می تواند به معنی تکامل متفاوت برخورد در هر ابر باشد" ، در مقاله آمده است. جمعیت زیاد گروه L4 به این معنی است که اجسام داخل آن فرصت بیشتری برای برخورد با یکدیگر داشته اند. هنگامی که یک تروجان با دیگری برخورد می کند ، اجسام بزرگتر فرسوده می شوند یا به قطعات کوچک تبدیل می شوند. برخوردهای میلیاردی منجر به این شده است که سیارکهای L4 بیشتر از اجسام L5 شکل غیر عادی به خود بگیرند.

 

این کشف درسی در مورد تاریخ تکامل منظومه شمسی است و تروجان مشتری در آینده نزدیک چیزهای بیشتری برای دانشمندان ارائه می دهند. برای مشاهده دقیق این بقایای اولیه اولیه منظومه شمسی ، ناسا قرار است امسال یک فضاپیمای رباتیک را برای بازدید از آنها پرتاب کند. این مأموریت به نام  لوسی نامگذاری شده است ، زیرا با مطالعه تروجان می توان "فسیل های سیاره ساز" را کشف کرد

 

آیا کره زمین سیارک های تروا دارد؟

سیارک های تروای زمین سیارکی هستند که در نزدیکی نقاط L 4 و L 5 سیستم زمین-خورشید قرار دارند و بنابراین ، در امتداد مدار زمین 60 درجه جلوتر (L4) یا عقب (L5) از آن دور خورشید حرکت می کنند. برای سال 2019 ، فقط یک شی از این دست شناخته شده است ، 2010 TK7 (در نقطه L4).

سیارک های تروا وقتی از زمین مشاهده می شوند برای همیشه در آسمان با دمای 60 درجه پشت یا مقابل خورشید قرار دارند .  از آنجا که سیارک های تروا در مدار زمین حرکت می کنند ، با آن در رزونانس مداری 1: 1 قرار دارند. با این حال ، همه سیارک های دارای این طنین تروجان نیستند ، زیرا لزوما در L4 و L5 قرار ندارند. نمونه ای از این سیارک ها (3753) کرویتنی است.

 

2010 TK7 اولین سیارک تروای زمین است که در سال 2010 با تلسکوپ فضایی مادون قرمز WISE کشف شد. این یک جسم کوچک است ، قطر آن حدود 300 متر است و به دور نقطه L4 می چرخد ​​و صفحه دایره البروج را ترک می کند. با وجود جستجوی فعال ، هنوز سیارک های تروا دیگری یافت نشده است (به عنوان مثال ، در سال 2017 ، فضاپیمای OSIRIS-REx و Hayabusa-2 به ترتیب از نزدیکی L4 و L5 عبور کردند ، که هیچ چیز دیگری پیدا نکردند).

 

با این حال ستاره شناسان اخیراً یک سیارک تروآ را در مدار زمین کشف کردند. به یاد بیاورید که این نام سیارک هایی است که در مجاورت نقاط لاگرانژ قرار دارند و همانطور که از این امر برمی آید ، در رزونانس مداری سیارات یا ماهواره های آنها است.در نقاط لاگرانژ ، جسمی با جرم ناچیز در مقایسه با دو جسم اصلی سیستم (به عنوان مثال زمین و خورشید) می تواند نسبت به این اجسام بی حرکت بماند. به عنوان مثال ، مشتری بیش از 9000 سیارک تروایی دارد. زمین فقط یک مورد را تایید کرده است.اکنون به نظر می رسد دانشمندان مورد دوم را پیدا کرده اند. این شی 2020 XL5 نامگذاری شد. مدار سیارک در زیر به صورت فیروزه ای نشان داده شده است.

 

ezgif.com-gif-maker (1).gif

همچنین گزارش شده است که این سیارک هیچ خطری برای زمین ندارد. برعکس ، با وجود نام تهدیدآمیز ، سیارک های تروا می توانند به زمینی ها کمک کنند ماهیت منظومه شمسی را بهتر درک کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...