زبان بدن: شناسایی دروغ

در

درنظر داشته باشید هر شخصی متناسب با شرایطی که در آن قرار دارد ممکن است دروغ بگوید. همه افراد ذاتا دروغگو یا راستگو نیستند. شرایط یکی از مهمترین پارامترها در دروغ گفتن است. ممکن است شخصی برای خوب جلو داده خود یا حتی کلاه برداری دروغ بگوید، آیا دروغ جرم است؟

 

آیا دروغ جرم است؟

«کامن لا» و «رومی ـ ژرمنی»، دو نظام حقوقی اصلی دنیا هستند. در نظام حقوقی کامن لا که کشورهای انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزلند و… از آن تبعیت می‌کنند و رابطه نزدیکی با اخلاقیات دارد، دروغگویی جرم تلقی می‌گردد. اما در نظام رومی ـ ژرمنی که برگرفته از حقوق روم باستان می‌باشد و کشور ما از این نظام پیروی می‌کند، دروغگویی یک رذیلت اخلاقی بوده که فاقد ضمانت اجراست.‏

در نظام حقوقی ایران، دروغ وقتی با اوصاف خاصی همراه شود جنبه مجرمانه پیدا می‌کند. به عنوان مثال در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، نشر اکاذیب جرم بسیار سنگینی است به صورتی که اگر فردی مطالبی را منتشر کند چه در سطح ملی (با هدف وارد کردن خدشه به امنیت و منافع ملی که با عنوان تشویش اذهان عمومی نیز از آن یاد می‌شود) و چه در سطح فردی (هرگونه انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان یا علیه مقامات رسمی) نشر اکاذیب بوده و مستوجب مجازات است. همچنین قانونگذار برای سوگند دروغ در ماده ۶۴۹ قانون مزبور (هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد سوگند دروغ یاد کند) مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس را معین نموده و برای شهادت دروغ در ماده ۶۵۰ مقرر نموده: هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به یکی از دو مجازات ۳ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شود.

در آمریکا دروغ گویی در مواردی "جعل هویت مامور فدرال"، "دروغ گفتن به مامور فدرال"، "دروغ گفتن درباره سلامتی" و "شهادت دروغ" نیز جرم است که در قانون آورده شده است.

 

چگونه دروغ را شناسایی کنیم؟

فرد دروغگو هرچقدر هم ماهر باشد بازهم مواردی غیرارادی انجام می دهد که از کنترل فرد خارج است. یکی از نشانه های دروغ پوشاندن دهان با دست است. این نشانه کلاسیک دروغ است. این زبان بدن است.

 

مهمترین نشانه دروغ

پوشاندن دهان در هنگام صحبت نشانه کلاسیک دروغ است، اگر به رفتار کودکان دقت کنید که مهارت کافی در دروغگویی ندارد بلافاصله متوجه این نشانه خواهید شد، اگر فردی در هنگام صحبت دهان خود را می پوشاند یا با دست دهان یا بینی خود را لمس می کند در همان لحظه درحال دروغ گفتن است.

جزئیات زیاد یکی دیگر از نشانه های فرد دروغگو است، مثلا اگه شخصی بخواهد در مورد قراری که داشتید و دیر سر قرار حاضر شده بهانه ای دروغین جور کند شروع به داستان بافی می کند و وارد جزئیات می شود. مثلا از تصادفی که در راه پیش آمده می گوید و ریز ریز اتفاقاتی را برای شما تعریف می کند که در حالت عادی اگر شاهد چنین حادثه ای بوده باشد به بیشتر آنها توجه نمی کند!

همانطور که در تصاویر بالا میبینید حتی افراد سرشناس نیز دروغ می گویند. پس مراقب باشید!

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

افراد مسمومی که باید مراقب آنها باشید

در

در زندگی همه ما عوامل استرس زا  وجود دارد. به منظور دستیابی به بهره وری هر چه بیشتر باید افراد سمی و عوامل استرس زا را از زندگیمان دور کنیم. تمرکز بر روی اولویت ها می تواند در حرکت رو به جلوی ما در زندگی بسیار مفید باشد. اما اول از همه لازم است که این افراد مسموم را بشناسیم.

1.  افراد خودپرست
غرور گاهی یک فضیلت است. اما مغرور بودن به این معنی است که شما  معتقدید  بهتر از هر کسی هستید که در اطراف شما وجود دارد.بودن در کنار کسی که با شما با احترام رفتار نمی کند بلکه به تهدید و تحقیر شما می پردازد  بسیار مسموم کننده و برای توسعه و پیشرفت شما زیان آور است.(سیارک)
2. افرادحسود
به نظر می رسد که چنین افرادی زمانهای سختی و شکست شما را بیشتر از زمانهای موفقیت شما می بینند. آنها معتقدند خودشان سزاوار آن لحظه های موفقیت هستند نه شما. .از حسادت این افراد در همه حال باید پرهیز کرد.
3. افراد پر مدعا
این افراد فقط در شرایط راحتی به عنوان یک دوست عمل می کنند. وقتی به کمک نیاز دارید از شما را ترک می کنند. نمی توان به آنها تکیه کرد.
4. افراد واپس گرا
این افراد راه پیشرفت شما را می بندند و شما را به گذشته و عادات قدیمی بر می گردانند.آنها به راکد بودن باور دارند و می خواهند شما همیشه همان شخصی که قبلا بودید ، بمانید. اشاره کردن به چنین افرادی سخت است، اما آنها افرادی هستند که همیشه بخش جدایی ناپذیر زندگی شما هستند و ممکن است نادیده گرفتن  آنها سخت باشد.آما بهتر است که آنها را آگاه کنید و به آنها یادآوری کنید که چقدر موفق شدن برایتان مهم است.اگر نمی توانند با این شرایط شما کنار بیایند بهتر است بروند.
5. افراد قضاوت کننده
برای این دسته افراد هیچ چیز هیچ وقت به اندازه کافی خوب نیست. انها معتقدند باید از همه انتقاد کنند و به جای ستایش کردن سرزش کنند. حتی وقتی سعی می کنید انگیزه های واقعی خود را به آنها بگویید هرگز گوش نمی کنند. ارتباط برقرار کردن با آنها سخت است چون هیچ وقت شنونده های خوبی نیستند. دور شدن از صحبتهای منفی آنهاو اجتناب از بحث با آنها می تواند در موفقیت و پیشرفت شما مفید باشد.
6. افراد کنترل گر
این افراد وسواس کنترل دارند. آنها می توانند گمراه کننده، موذی، و حیله گر باشد و شما را از خواسته های خودتان دور کنند. گذشتن  از چنین افرادی بهترین پیشنهاد برای شماست چرا که  نمی توانید آنها را قانع کنید و یا آنها را بهتر کنید.
7. دروغ گوها
حقیقت این است که دروغ امری رایج است و برخی دروغ ها مضر و خطرناک هستند. با این وجود افراد مسموم  که همواره دروغ می گویند می توانند شما را تخریب کنند و مسیر رشد شما را بگیرند. شما باید اطراف خودتان را با افراد قابل اعتماد که از شما حمایت می کنند و پیشنهادات صادقانه و صریح به شما می دهند پر کنید.
8. شایعه سازها
این نوع از افراد آدمهای نا امنی هستند و از زبان خود برای پیچ و تاب دادن به حقایق و تحریف اطلاعات استفاده می کنند. آنها نمی خواهند به رسمیت شناخته شوند و این کار ممکن است تنها راه آنها برای جلب توجه دیگر افراد باشد. زمانی که سعی می کنید مشکلی را که آنها بوجود آورده اند حل کنید، تنها راه این خواهد بود که انها را از زندگی خود بیرون کنید چرا که وجودشان سرطان است!
9. انگل ها(مزاحم ها)
چنین افرادی تنها از زندگی شما تغذیه می کنند نیت آنها فقط رسیدن به منافع خودشان است. از جنین افرادی همواره باید اجتناب کرد.
10. قربانی ها
اینها هیچ وقت مسولیت قبول نمی کنند.هرگز قبول نمی کنند که  اشتباه کرده اند.واکنش های زنجیره ای آنها می تواند برای موفقیت شما مضر باشد. بهتر است که از چنین افراد دور شوید و آنها را از زندگی خود برانید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

زبان بدن

در

توجه به زبان بدن در زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما چه اهل کسب و کار باشید و چه متصدی آماده‌سازی غذا، اگر با ارباب رجوع سر و کار دارید، باید بدانید که چگونه ارتباط مؤثر و مفیدی با مردم داشته باشید.
گفته می‌شود که 93 درصد از ارتباطات از نوع غیرکلامی است. بنابراین لازم است که بدانید در ورای کلماتی که از دهان شما خارج می‌شود، چه چیزی را بیان می‌کنید. در اینجا 11 ترفند برای فهم بهتر زبان بدن و برقراری ارتباط مفیدتر آورده می‌شود:



1- آینه‌وار باشید
آینه‌وار بودن یعنی آن کاری را بکنید که طرف صحبت شما انجام می‌دهد، البته با زیرکی و به نحو نامحسوس. شما نباید هر اقدام کوچکی که آنها انجام می‌دهند را کپی‌سازی کنید بلکه باید با ظرافت و مهارت، هر آنچه را که آنها معمولاً انجام می‌دهند را انجام دهید. با تقلید کردن کارهای آنان - مثلاً اگر آنها دست روی سینه می‌گذارند شما هم دست روی سینه بگذارید، اگر آنها نرم حرف می‌زنند شما هم به نرمی حرف بزنید، یا اگر آنها در موقع صحبت در چشم‌های شما نگاه می‌کنند شما هم به چشم‌های آنها نگاه کنید- شما رابطه دوستانه‌ای را با آنها برقرار می‌کنید. آنها خودشان را به شما بیشتر شبیه احساس کرده و لذا خود را با شما در ارتباط بیشتری احساس میکنند. این کار در وضعیت فعلی واقعاً تأثیرگذار است. این روش‌ها را می‌توان در هر جایی به کار برد، ولی خصوصاً در ملاقات‌های نامزدی، جلسات کاری و ملاقات با اشخاص جدید مفید است.

2- تظاهرهای غیرضروری انجام ندهید
برخی مواقع، افراد عصبی دست‌هایشان را روی سینه‌شان می‌گذارند تا یک نوع تظاهر انجام دهند که گویی می‌خواهند دکمه سردست یا ساعت مچی‌شان را نشان دهند. آنها ممکن است در جلوی جمعیت زیادی در حال قدم زدن باشند یا در حال گام برداشتن به سوی یک بانوی زیبا باشند، یا شاید در حال رفتن به روی صحنه (سن) به منظور انجام یک سخنرانی باشند، ولی با نشان دادن این تظاهر غیرضروری با بازوهایشان، عدم اعتماد به نفس زیادی را از خود به نمایش می‌گذارند. آنها این کار را به عنوان تلاشی ناخودآگاه برای پوشاندن بدن‌شان توسط دست‌هایشان انجام می‌دهند. این عمل در مردها بسیار شایع است و باید ترک شود. بدون دلیل با هیچ چیز ور نروید تا از لو رفتن اضطراب بالقوه که در پشت ظاهر معمولی‌تان قرار دارد، جلوگیری کنید. در عوض، دست‌ها را در دو طرف بدنتان قرار دهید و با اعتماد به نفس و طمأنینه، به سوی هر جایی که روان هستید، گام بردارید.(سیارک)

3- فیگور اقتدار بگیرید
فیگور اقتدار یعنی این که بازوهای خود را به حالت کشیده و روی سر خود، تا بالاترین ارتفاع بالا ببرید. به این ترتیب، دست‌هایتان به شکل V روی سرتان قرار می‌گیرند. این فیگور به طور عملی مورد مطالعه قرار گرفته و افزایش تستوسترون (هورمون مردانه)، اعتماد به نفس و خصیصه‌های رهبری در تمام کسانی که این عمل را انجام داده‌اند، به اثبات رسیده است. دفعه بعد، اگر قبل از یک جلسه بزرگ، احساس اضطراب یا عدم اطمینان داشتید، بازوهایتان را به همان شکل بالا ببرید و فیگور قدرت بگیرید. از انجام دادن این کار خوشحال خواهید شد.

4- پاهایتان را روی هم نیندازید
وقتی که مردم پاهایشان را روی هم می اندازند، علامت می‌دهند که آنها واقعاً مخالف و سرسخت هستند. این کار برای مواقعی که می‌خواهید از کسی فاصله بگیرید خیلی عالی است ولی اگر در حال انجام یک معامله بزرگ برای خرید یک خودروی جدید هستید یا اگر در حال تلاش برای متقاعد کردن رئیس‌تان برای یک ارتقاء شغلی یا حقوقی هستید، نشان دادن مخالفت نمی‌تواند ایده خوبی باشد. به جای این کار، پایتان را از روی پایتان بردارید و با حالت باز بنشینید. خلاصه اینکه، ما همه عاشق آن هستیم که معامله‌های بزرگی انجام دهیم.

 5- بخندید تا واقعاً ارتباط برقرار کنید
چه چیزی بهتر از یک چهره متبسم و شاد است؟ یک چهره متبسم، خوشحال و خندان. خنده، اوج اوج ارتباط بین دو نفر را نشان می‌دهد و به اندازه چندین جلد کتاب در مورد رفافت و الفت، حرف برای گفتن دارد. اگر می‌خواهید در یک مورد کاری یا شخصی با کسی ارتباط برقرار نمایید، خنده کنید. خندیدن در یک ملاقات نامزدی، یا خنده‌دار کردن ملاقات نامزدی، علامت‌های باور نکردنی از جذابیت و عشق است. بازگو کردن یک لطیفه جالب و مناسب در خلال یک مصاحبه، می‌تواند یخ جلسه را بشکند و روش بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با رئیس آینده‌تان! است. خندیدن و دیگران را خنداندن، اگر منجر به برقراری ارتباط مؤثر شود، فواید فوق‌العاده ای را عاید شما خواهد کرد.

6- بازوهایتان را روی هم نگذارید
همانگونه که انداختن پاها بر روی یکدیگر، یک وضعیت نامناسب از لحاظ زبان بدن بود، گذاشتن بازوها به روی هم (دست به روی سینه گذاشتن) نیز به همین صورت است. گذاشتن بازوها به روی یکدیگر، علامت حالت دفاعی و تردید است. هنگامی که بازوهایتان را روی هم می گذارید، از کسی که در حال صحبت با او هستید، فاصله می‌گیرید. به جای این کار، دفعه بعد که می‌خواهید با کسی که تازه ملاقات کرده‌اید ارتباط برقرار کنید، بازوهایتان را از روی هم بردارید و ملاحظه کنید که ایجاد ارتباط دوستی با آنها چه قدر راحت‌تر می‌شود.(سیارک)

 7- چانه‌تان را بالا بگیرید
موقعی که چانه‌تان را بالا می‌گیرید، غرور، اعتماد به نفس و اقتدار بالایی را از خود به نمایش می‌گذارید. اگر تا به حال کسی را دیده باشید که سرش را پایین گرفته باشد، به اهمیت بالا گرفتن چانه، پی خواهید برد. با بالا گرفتن چانه، شما نشان می‌دهید که به خودتان اطمینان داشته و خاطرجمع هستید. دفعه بعد که خواستید اعتماد به نفس خود را نشان دهید، مثلاً موقع انجام سخنرانی بر روی صحنه، یا تعریف کردن یک داستان برای گروهی از دوستان، و یا مصاحبه برای تصاحب یک موقعیت شغلی مورد علاقه، چانه‌تان را بالا بگیرید.

 8- کف دستتان را هم بالا بگیرید
هنگامی که با استفاده از دست‌های خود، ارتباط برقرار می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که وضعیت کف دست‌هایتان به طرف بالا باشد. با انجام این کار، شما به طور ناخودآگاه در طرف مقابل، ایجاد اطمینان می‌کنید. این کار نشان می‌دهد که شما روراست هستید و چیزی را برای پنهان کردن از کسی که در حال صحبت با او هستید، ندارید. لازم نیست که حتماً کف دستان شما در همه حال به طرف بالا باشد، بلکه بالا گرفتن کف دست در فواصل زمانی منظم می‌تواند فکر خوبی باشد. این تکنیک در هنگام فروش، بازاریابی، یا هنگام تلاش برای متقاعد کردن کسی در مورد چیزی و به طور کلی، در هر جایی که صداقت و راستی مورد تردید باشد، به طور ناباورانه‌ای تأثیرگذار است.

9- سرتان را تکان دهید.
هنگام تلاش برای برقراری دوستی با کسی که در حال صحبت با او هستید، سرتان را در مواقعی که او مطلب جدیدی را بیان می‌کند، تکان دهید. این علامت بزرگی است که نشان می‌دهد شما با آنها موافق هستید و اینکه به آنچه آنها می‌گویند گوش می‌دهید و قبول می‌کنید. تکان دادن سر توسط شنونده و نشان دادن اینکه واقعاً در حال گوش دادن هست، الفت بزرگی را در گفتگو ایجاد می‌کند. دفعه بعد که دوست یا همسرتان چیزی را برای شما تعریف می‌کند، در موقع مناسب سرتان را تکان دهید و خواهید دید که آنها چقدر خوشحال‌تر خواهند شد، چرا که آنها از مهارت‌های شنیداری شما لذت خواهند برد.

10- از تکان‌تکان دادن پاهایتان خودداری کنید
نگاه کنید، درست است که ممکن است خسته شده باشید ولی می‌توانید کار دیگری بکنید- مثلاً رفتن ناگهانی به ساندویچی سر کوچه- ولی تکان‌تکان دادن پاهایتان در موقعی که مدیرتان در حال صحبت راجع به موضوع مهمی است، او را خوشحال نخواهد کرد. بلکه در واقع او را عصبانی هم خواهد کرد، چرا که بدن شما به او می‌گوید که او چقدر برای شما خسته‌کننده است. به جای این کار، پاهای خود را یکی دو دقیقه بی‌حرکت نگه دارید و بگذارید که او خودش را خالی کند. به عوض ناراحت کردن او، به حرف‌هایش گوش فرا دهید (یا حداقل وانمود کنید که گوش می‌دهید) و ارتباط واقعی با او برقرار کنید. دفعه بعد که او ترفیعات شغلی آینده را مرور می‌کند، شاید شما در بالای فهرست او قرار بگیرید.

 11- بازوی طرف مقابل را به آرامی لمس کنید
با لمس کردن آرام هر شخص، شما در حقیقت با استفاده از بازو با او حرف می‌زنید. مثلاً هنگامی که شما در حال تعریف کردن یک داستان یا لطیفه خنده‌دار هستید، با این کار حس اعتماد را در او ایجاد می‌کنید. این بدان معنی نیست که دوره بیفتید و مردم را مدام لمس کنید، نخیر منظورم این نیست. بلکه منظورم یک لمس سبک و نرم بازو یا یک ضربه آرام و دوستانه روی شانه یا قسمت غیرخصوصی دیگری از بدن می‌باشد. با انجام این کار، شما در واقع یک رابطه دوستانه بین خودتان و آن شخص برقرار می‌کنید و نه یک رابطه خشک و همین طور یک رابطه روحی و عاطفی. دفعه بعد که با کسی قرار نامزدی داشتید، سعی کنید در حال مکالمه، او را به روش یاد شده لمس کنید و روابط بهتر را ملاحظه کنید.
این بود آنچه که می‌خواستم ارائه دهم. 11 ترفند برای کمک به موفقیت شما در زندگی شخصی و حرفه‌ای! شاید شما بهترین سخنران یا نقال نباشید، ولی اگر شما قادر باشید زبان بدن خود را کنترل کنید، می‌توانید بهترین معاشرت‌کننده باشید! و این تصویر کلی، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. خلاصه اینکه، زندگی کلاً حول محور ارتباط می‌چرخد و بدن شما تقریباً با هر چیزی روابط برقرار می‌کند.(سیارک)

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸من معمولا پاهام رو روی هم میندازم یعنی مقتدرم؟

در ادامه بخوانید...

شخصیت‌ شناسی با کارهایی که انجام می دهید

در

 (سیارک) : زمانی که دو نفر برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می کنند طبیعی است که در رفتارها و عکس العمل های هم به دنبال نشانه هایی از صداقت، نوع دوستی، ذکاوت و هر چیز دیگری باشند تا بتوانند تصمیم بگیرند آیا این معاشرت اولیه را بسط بدهند یا خیر.


در همین راستاست که اگر با فوت و فن عکس‌العمل‌های افراد آشنا شوید متوجه خواهید شد که چطور شکل دست دادن آدمها، وقت‌شناسی‌شان و چشمهایشان به همراه چندین و چند فاکتور دیگر پرده از رازهای شخصیتی شان برمی دارد.

با این فوت و فن ها بیشتر آشنا شوید و بدانید که زبان بدن بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید می تواند رازهای درونی شما را برای دیگران آشکار کند.

دست دادن شما...
خیلی از افرادی که مورد تحقیق قرار گرفته اند بر این عقیده اند که می‌توان آدم ها را بر اساس نوع دست دادنشان قضاوت کرد.

آنهایی که قوی و محکم دست می دهند، به همان نسبت شخصیت های قوی دارند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

در کنار این، افرادی که شل و ضعیف دست می دهند معمولا شخصیت های ضعیفی دارند و ترجیح می دهند سراغ کارهایی بروند که از راحت ترین راه ها به نتیجه برسند.

در همین زمینه یک تحقیق نشان می دهد افرادی که محکم و استوار دست می دهند اصولا آدم هایی هستند برون گرا که بیشتر احساسات خود را بروز می دهند و کمتر خجالتی و عصبی خواهند بود.

وقت شناسی شما...
آیا برای یک قرار بسیار مهم دیر کرده اید؟ در اینصورت فردی که منتظر شماست ممکن است پیش خودش فکر کند به لحاظ شخصیتی نمی تواند روی شما خیلی حساب باز کند. (سیارک

این را بدانید که یک فرد فعال قطعا سر وقت در قرار خود حاضر می شود. این فرد با انگیزه است ، ذهنی سازمان یافته دارد و برای زمان خودش ارزش قائل است چون روی یکساعت قبل و بعد ساعت قرار خود هم برای پیشبرد کارهایش حساب کرده.

با این حال و بر حسب تحقیقات علمی افرادی که به طور کلی دیر بر سر قرارهای خود حاضر می شوند لزوما آدم های بی ملاحظه ای نیستند بلکه می توانند افرادی کند باشند که زیادی خونسرد هستند.

دستخط شما...
مهم نیست که درباره چه می نویسید، مهم این است که دستخط شما حرف های زیادی برای گفتن دارد، آن هم درباره شخصیت شما.

افرادی که حین نوشتن قلم را روی کاغذ به شدت فشار می دهند معمولا در نوع نگرش خود افراد خیره سری هستند. اما در عین حال اعتماد به نفس زیادی دارند.

خط شناس حرفه ای، کثی مک نایت می گوید افرادی که نامه های بلند می نویسند معمولا افراد مردم داری هستند و در معاشرت با مردم قرار دارند، در حالیکه آن عده که نامه های کوتاه می نویسند، معمولا درونگرا هستند.

وقتی در یک نامه خطوط به سمت راست کج می شوند یعنی فرد نگارنده شخصیتی دوستانه و احساساتی دارد.

افرادیکه دستخط آنها در نگارش یک متن به هیچ سمتی کج نمی شود اصولا افرادی عملگرا هستند. و آنهایی که دستخطشان به سمت چپ گرایش پیدا می کند، افرادی درونگرا هستند.

رنگ مورد علاقه شما...
تئوری وجود دارد مبنی بر اینکه چطور رنگ مورد علاقه شما پرده از رازهای شخصیتی‌تان برمی‌دارد. مثلا این تئوری می‌گوید اگر رنگ مورد علاقه شما زرد است، شما فردی هستید با درخواست‌های منطقی و ارزش‌های فردیتی.

در عین حال طبق مقاله‌یک روانشناس ، فرضیه‌ای با کمی تفاوت می‌گوید افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند به لحاظ شخصیتی سرسخت و مصمم هستند در حالیکه افراد علاقه‌مند به رنگ زرد، از یادگیری لذت می‌برند و همه جا به دنبال خوشی هستند.

سلیقه شما در موزیک...
بر اساس تحقیقی که در سال 2003 انجام شد،‌ افراد بر اساس سلیقه خود در زمینه موسیقی قضاوت شده‌اند. این تحقیق می‌گوید افرادی که به موسیقی‌های ترکیبی و منعکس کننده تفکر آهنگساز علاقه‌مند هستند؛ آدم‌هایی بازتری به حساب می‌آیند به این ترتیب که آنها تجربیات جدید را می‌پذیرند، شخصیت لیبرالی دارند و از گنجایش ذهنی وسیعی برای پذیرش تازه‌ها برخودارند. (سیارک

در عین حال همین مطالعه می‌گوید آن عده که موزیک‌های معمولی و شاد را ترجیح می‌دهند معمولا افرادی هستند برونگرا و اهل ورزش.

ارتباط چشمی شما...
دست دادن شل و بی‌رمق به همراه ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی ثابت، نشان دهنده ضعف طرف مقابل در کنترل خود است.

بر همین اساس آدرین فارنهام یکی از روانشناسان سایت سایکولوژی تودی می‌گوید افراد برونگرا خیلی بیشتر از درونگراها تلاش می‌کنند حین مکالمه خود با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار کنند و او را نگاه کنند.

بر همین اساس افرادی که حین مکالمه ارتباط چشمی بیشتر با طرف مقابل خود برقرار می‌کنند از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند و شخصیت اجتماعی قوی‌تری دارند.

شکل سوال پرسیدن شما...
حتی اگر یک نفر در طول مکالمه با شما درباره خودش هیچ چیزی نگوید باز هم می‌توانید رازهای شخصیتی او را کشف کنید.

وقتی یک نفر را برای اولین بار می‌بینید به این نکته دقت کنید که چقدر زمان می‌برد تا او هم از شما در برابر پرسش‌هایی که مطرح کرده‌اید سوالی بپرسد. شاید برایتان عجیب باشد وقتی بدانید که این موضوع تا چه اندازه می‌تواند نشان دهد فرد مقابل شما یک گیرنده است یا یک دهنده. به این ترتیب مشخص خواهد شد که طرف مقابل شما، صرفا شما را دوست دارد یا اینکه آنچه که شما می‌توانید به عنوان خدمات به او عرضه کنید را دوست دارد.

اگر شما ناخن‌هایتان را می‌جوید...
موضوع خیلی ساده و مشخص است. وقتی فردی ناخن‌هایش را می‌خورد یعنی در درون به شدت خودخوری می‌کند.

ناخن خوردن،‌ کندن موها و پوست یعنی اینکه آنها به کمال گرایی تمایل دارند هر چند نمی‌توانند کاملا خودشان را آرام نگه دارند و در درون استرس دارند.منبع: خبرآنلاین
این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

19 ترفند برای خواندن زبان بدن

در

خواندن زبان بدن افراد مهارت خاصی لازم دارد. اگر فردی بازوانش را جمع و به بدن چسبانده است بدین معنی است که سرما میخورد.

اگر شما میخواهید فکر و احساس فردی را تشخیص دهید، حرکات بدن و حالات چهره فرد گویای این احساسات میباشند. گاهی اوقات چهره ظاهری فرد با آنچه که با صدای بلند میگوید مطابقت ندارد. در زیر ما بینش های علمی اهمیت زبان بدن را از قول روانشناسان، مجلات پژوهشی و چند کتاب جذاب بیان میکنیم.


 حرکت شانه ها به معنی بی اعتنایی و عدم اطلاع از یک موضوع بوده و یک علامت جهانی میباشد.

حرکت شانه ها یک نمونه خوبی از بی اعتنایی جهانی میباشد که یک فرد با این حرکت نشان میدهد انچه را که شما میگویید نمیداند یا درک نمیکند. وقتی کف دست راست را نشان میدهید بدین معنی است که چیزی داخل دستها پنهان نکرده یا از موضوعی بی اطلاع هستید.

خم کردن شانه ها به معنی محافظت از گلو در برابر خطر میباشد، بالا بردن ابرو به معنی موافق نبودن به انجام کاری میباشد. که این ها همه حرکات جهانی هستند. (سیارک)


دستان باز نشان دهنده صداقت است. وقتی کسی در دادگاهی سوگند یاد میکند، یک دست روی متن مذهبی گذاشته و دست دیگر بحالت باز مقابل مخاطب خود بالا میرود. وقتی کسی دستش را بالا میگیرد بدین معنی است که او تسلیم شده و از طرف او تهدیدی متوجه کسی نمیشود.


نبود چین و چروک دور چشم نشان دهنده لبخند جعلی است. دانشمندان اعلام کرده اند کسی نمیتواند لبخند جعلی را تقلید کند. و زبان بدن از طریق احساسات بیان میشود. محققان بر این باورند که ایجاد یک لبخند واقعی تقریبا غیر ممکن است. انها اعلام کرده اند لبخند واقعی از چین و چروک های اطراف چشم مشخص میشود. وقتی کسی واقعا میخندد چین و چروک های چشم او مشخص است و در لبخند ساختگی این چین و چروک ها دیده نمیشوند. هنگامی که کسی میخواهد وانمود کند که خوشحال است، شما این چین و چروک ها را در صورت او نمیبینید.


بالا بردن ابرو نشانه ناراحتی است. همانطور که چین و چروک اطراف چشم ها نشانه لبخند واقعی است، از نظر روانشناسان بالا بردن ابرو نشانه ترس، تعجب و ناراحتی میباشد. بنابراین وقتی کسی مدل موها  و لباس های خود را با ابروهایش هماهنگ میکند ممکن است صادقانه نباشد.


انگشت اشاره با دست بسته نشانه تسلط است. هنگامی که کسی با انگشت اشاره و دست بسته علامت میدهد به معنی تسلط شدن است هرچند این علامت همیشه تدبیر درستی نیست. انگشت اشاره با کف دست بسته مانند یک گرزی است که ظاهرا شخص میخواهد با ان دیگری را تسلیم کند یا با این علامت دیگران را تهدید میکند. و گاهی اوقات با بالا اوردن بازوها همراه است، درست مثل اولین حرکت پستانداران که یک حمله فیزیکی انجام میدهند.


زبان بدن به خوبی منظور شما را منعکس میکند. وقتی دونفر کنار هم راه میروند حرکات و حالات انها اینه یکدیگرند. وقتی دوست شما به سمت شما قدم برمیدارد شما نیز این کار را خواهید کرد. وقتی دوست شما در یک قرار ملاقات با دست علامتی میدهد شما نیز همین حرک را تکرار خواهید کرد به همین دلیل است که روانشناسان میگویند در یک ارتباط افراد اینه یک دیگرند.


دروغ نگویید: هنگامی که کسی قصد فریب شما را دارد به چشمهای شما خیره میشود طوری که این حرکت او ممکن است شما را ناراحت کند. در بعضی مواقع انها حتی پلک نمیزنند.


تماس های چشمی نشان دهنده علاقه مثبت یا منفی میباشند: هنگامی که شما به چشم های کسی نگاه میکنید، برانگیخته شدن حالت هایی را در بدن او احساس میکنید. برانگیخته شدن این حالات بطرف مقابل و شرایط بستگی دارد. نگاه کردن به چشم های یک غریبه ناخوشایند است و بعنوان تهدید تلقی میگردد و نگاه کردن به یک جنس مخالف ممکن است مثبت و یک دعوت تلقی گردد.


نحوه ایستادن نشانگر حس و قدرت فرد است:  نحوه ایستادن افراد سرنخهای بزرگی از احساس و قدرت انها است. هنگامی که کسی ایستاده و سینه اش را به جلو میدهد در واقع احساس قدرت و مدیریت دارد. تحقیقات نشان داده اند حتی افراد نابینا هنگام برنده شدن در یک رقابت فیزیکی راست ایستاده، سینه جلو و بازوان خود را بشکل V  درکنار خود نگه میدارد.


گاهی مجموعه ای از حرکات بیان کننده احساس میباشند: گاهی اتفاق میافتد در یک تماس چشمی درحالی که فرد مقابل به شما نگاه میکند، با یک دست موهای خود را مرتب کرده و با انگشت های دست دیگر چانه اش را لمس میکند.


متقاطع کردن پاها نشانه ای از مقاومت و نپذیرفتن مذاکره است: خواندن زبان بدن مانند خواندن یک کتاب است. هنگامی که در یک مذاکره ای یک نفر پاهایش را به حالت متقاطع قرار میدهد مشخص میشود که امکان حل وفصل وجود ندارد. وقتی کسی پاهایش را به حالت متقاطع میگذارد نشان میدهد که از نظر روحی، عاطفی و حتی جسمی در شرایط خوبی نبوده و احتمال حل وفصل در مذاکره ضعیف است.


گرد کردن فک، سفت کردن گردن، کشیدن  ابرو با دست نشانه استرس است. تمام این چیزها واکنش های حاشیه ای در ارتباط با سیستم حاشیه ایه مغز هستند. درنظر گرفتن احساسات و واکنش به تهدید و همچنین تضمین بقاء همه از مسئولیت های سنگین سیستم حاشیه ای هستند. وقتی از اتوبوس جا میمانید دندانها را به فک فشار داده و گردنمان را میمالیم. وقتی از ما خواسته میشود اخر هفته هم کار کنیم حدقه چشمهایمان کوچک میشود. افراد سالی میلیونها بار این حرکات را بکار میبرند.


هنگامی که افراد چندین بار دست ها یا صورت خود را لمس میکنند انها عصبی هستند. "ناوارو" گفته کارمندان هنگام عصبانی شدن این حرکات را انجام میدهند بدون اینکه کلمه ای حرف بزنند. "ناوارو" اضافه کرده خنده دار است اغلب ما وقتی ناراحت هستیم با دست زدن به صورت و مالش پوست دست، خودمان را تسکین میدهیم.


اگر کسی با خنده شما را همراهی میکند از شما راضی است. هنگامی که شما طنزی میگویید یا خوشمزگی میکنید، خندیدن افراد نشان میدهد که از این حرکت شما راضی هستند و پذیرش مثبت طنز یک نقش محوری در توسعه انسان دارد.


 

وضعیت بدن معتبر و گسترده نشانه رهبری است. برخی از افراد وقتی احساس میکنند متصدی کاری هستند یا سعی میکنند متصدی باشند، با گام های بلند و دستان باز بحالت راست راه میروند و دستها به حالت نخل در کنار بدن قرار میگیرد. (سیارک)


لرزیدن ران نشانه اضطراب است: پاهای شما بزرگترین قسمت بدن شما هستند. لرزیدن ران نشان دهنده اضطراب، خشم یا هردو میباشد و تا زمانی که حرکت نکند کسی متوجه ان نمیشود.


یک لبخند جزیی همراه با اشاره چشمی علامت فتنه است: هنگامی که فردی قصد فریب یا تمسخر فرد دیگر را دارد با یک پوزخند و نگاه جزیی هدف خود را نشان میدهد. که تشخیص این خنده با خنده معمولی کاملا ساده است.


تکان نخوردن گوشه ابرو به منزله ناراحتی نیست: هنگامی که کسی ایستاده و گوشه ابروی او تکان نمیخورد به منزله ناراحتی او نبوده و شخص وانمود میکند که ناراحت است.


هنگامی که یک طرف صورت فعال تر از طرف دیگر است: اگر هنگام ابراز احساسات دو طرف صورت متقارن نباشند نشانگر این است که فرد واقعا خوشحال یا ناراحت نبوده و وانمود میکند که اینگونه است. این تقارن در صورت کسی که از شوخی شما ناراحت است کاملا مشخص است. منبعmsn.com

این پست را چگونه می‌بینید؟برای شما مفید بود؟لطفا با نوشتن کامنت درقسمت نظرات ما را مطلع کنید.

 

حق انتشار مقالاتی که در سایت سیارک ثبت می شود متعلق به سایت سیارک است و امکان انتشار به صورت کلی یا بخشی از آن بدون ذکر نام منبع  (سیارک) ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نشانه های زبان بدن برای شناسایی دروغ ها

در


حرکات بدن یک فرد معمولاً نشان دهنده‌ی احساساتی هستند که او از طریق رابط ها یا نشانه ها، تجربه می کند. در کل، فرد در آن زمان آگاه نیست که دارد از خودش زبان بدن نشان می دهد. رفتارهای بدن می توانند حرکات خاص، پیچش صدا، سرعت در صحبت کردن، گذاشتن پاها یا دست ها روی همدیگر، یا دیگر حرکات بدن باشد.
برخی از نشانه های زبان بدن مربوط به اضطراب یا استرس می باشند و از این رو می توانند به فریبکاری ارتباط داشته باشند. این نشانه ها شامل: لکنت در صحبت کردن، افزایش گام صدا، خطاهای کلامی، گشاد شدن مردمک چشم، پلک زدن بیش از حد، بالا انداختن دست یا شانه ها، و لمس کردن غیرمعمولی یا بیش از حد دست ها یا صورت می باشند. اما نشانه های زبان بدن، مطلق نیستند.
برخی نشانه های جالب دیگر درباره‌ی زبان بدن عبارت اند از: پاها از مغز دورتر هستند و کنترل آنها از بقیه‌ی اعضای بدن، سخت تر است، پاها به سمتی اشاره می کنند که شخص به طور ناخودآگاه دوست دارد به آن طرف برود، مچ یا زانوها سرسخت هستند، و کج کردن سر نشانه ای از حالت دوستی است.
با این وجود، زبان بدن، بسته به هر فرد، متفاوت است. و یک تمایل برای فریبکارانه خواندنِ زبان بدن توسط افرادی که خودشان مشکوک هستند، وجود دارد. مورد آخر شامل حسابرس ها و حسابداران قضایی می شود که از بدبینی حرفه ای استفاده می کنند. بنابر این زبان بدن مملو از موقعیت هایی است که آن را به عنوان ابزاری برای شناساییِ پیوسته‌ی فریبکاری، غیرقابل اعتماد می کنند، و در دادگاه نیز غیرقابل ارائه است.

نشانه های فریبکاری

علاوه بر نشانه های زبان بدن، نشانه های دیگری نیز وجود دارند که برای شناسایی دروغ ها استفاده می شوند. فهرستی از زمینه های نشانه ها و یک مثال از هر کدام در ادامه آورده شده است:
• تعاملات بین فردی. سر را به نشانه‌ی «بله» بعد از این که منظورش را رسانده، تکان می دهد، ژست های ناسازگار می گیرد.
• حالات عاطفی. افراد فریبکار تمایل دارند که از برقراری رابطه احساسی با فردی که آنها را مورد پرس و جو قرار می دهد، پرهیز کنند.
• محتوای کلام. پس از مطرح شدن سوال، دوباره خود همان سوال را به عنوان جواب بازگو می کند، «آیا خودت یک چک نوشتی؟» «نه، من خودم یک چک ننوشتم.»
• اظهارات چگونه بیان می شوند. با جایگزین کردن ضمیر، از افراد، وقایع، و غیره استفاده نمی کند. -- « این تجهیزات » در برابر « تجهیزات من ».
• چارچوب های روانشناسی. اظهارات فریب دهنده همواره در توضیح دادن وقایع، چیزهای بدی که اتفاق است را حذف می کنند، به جز آنهایی که درباره‌ی تاخیرها یا لغوها می باشند.
بار دیگر، همین طور که این نشانه ها جالب هستند، اما تناقض های کافی برای ایجاد مشکل وجود دارد. با این حال همین که بازجویی کلاهبرداری حداقل از این نشانه ها آگاه باشد نیز کمک کننده است. به علاوه، برخی همان نشانه های ساده ای هستند که در روش های قابل اعتمادترِ شناسایی فریب نیز استفاده می شوند (مثل SCAN).

زبان چشم

یک شاخص قابل اعتمادتر برای صداقت، زبان چشم است. متخصصین باور دارند که چشم ها، ارتباط پذیرترین بخش از بدن انسان هستند. چشم ها یک زبان دارند و قواعدی که در ادامه می آیند، به عنوان نشانه های دسترسی بصری (VAC) شناخته می شوند. با این وجود، نشانه ها و تعبیرهای حرکات چشم تنها برای افراد راست دست صدق می کنند. در نتیجه، قبل از شروع به استفاده از هر گونه VAC، به مصاحبه شونده قبل از شروع مصاحبه، چیزی بدهد تا امضا کند چرا که نشانه ها برای افراد چپ دست برعکس هستند؛ یعنی، شما پاسخ ها را به عنوان صادقانه در برابر فریبکارانه تعبیر می کنید یا برعکس!( سیارک)
به عقیده‌ی متخصصینی همچون دان رابون، وقتی که از مصاحبه شونده سوالاتی پرسیده می شود که وی برای پاسخ دادن به آنها نیاز دارد چیزی به یاد آورد، چشم ها لو می دهند که فرایند ذهنی، فریبکارانه است یا صادقانه. اینها برخی از ترکیب ها هستند:
• چشم ها به طرف چپ و بالا. بازیابی تصاویر از گذشته -- « اولین ماشین شما چه رنگی بود؟ »
• چشم ها به طرف چپ و به سمت گوش. بازیابی خاطرات شنوایی، به یاد آوردن یک صدا -- « زنگ تماسِ اولین تلفن همراهتان چه بود؟ »
• چشم ها به طرف چپ و پایین. مربوط به مکالمه‌ی درونی، جهتی که افراد معمولاً هنگام صحبت کردن با خودشان به آن خیره می شوند.
• چشم ها به طرف راست و بالا. ساختن تصویرهای بصری -- «خانه‌ی بعدی شما چه شکلی خواهد بود؟ »
• چشم ها به طرف راست و به سمت گوش. ساختن یک صدا -- « آیا می توانید یک ترانه بسازید و آن را برای من بخوانید؟ »
• چشم ها به طرف راست و پایین. مربوط به احساسات یا حس جنبشی-لمسی -- « آیا می توانید بوی یک آتش در پیک نیک را به خاطر آورید؟ »
اصول زبان چشم همچنین شامل جنبه هایی از پلک زدن می شوند. تحت شرایط عادی، یک شخص در حدود 20 بار در دقیقه پلک می زند، که هر پلک زدن در حدود یک چهارم ثانیه طول می کشد. فرد تحت استرس، معمولآً به طور قابل توجهی بیشتر از حالت عادی پلک می زند. اگر از یک نفر فیلمبرداری شود، یا در تلویزیون باشد، او حدوداً دو برابر سریع تر از حالت نرمال پلک می زند. اما یک فرد بی خواب نیز به دفعات بیشتری پلک می زند.
دیگر نشانه های زبان چشم عبارت اند از:
• خیره شدن به طرف پایین. در فرهنگ آمریکایی، این برابر است با شکست، گناه، یا تسلیم شدن.
• بالا بردن ابروها. عدم قطعیت، بی اعتمادی، غافلگیری، یا درماندگی.
• بالا بردن یک ابرو و به عقب بردن سر. تحقیر، تکبر، یا غرور.
• گشاد شدن مردمک. علاقه به موضوع.
از زبان چشم می توان خیلی چیزها را دریافت، و استفاده از بهترین روش ها در مشاهده ها منجر به نتایج و تعبیرهای قابل اطمینان تر خواهد شد.

تحلیل اظهارات

تحلیل اظهارات، تکنیکی است که برای شناسایی فریب در اظهاراتی که افراد بیان می کنند استفاده می شود. بنا به روانشناس آلمانی، اودو اوندوچ، که پدر تحلیل اظهارات به شمار می رود، « اظهاراتی که محصول تجربه هستند، شامل مشخصه هایی هستند که عموماً در اظهاراتی که محصول تصور هستند، وجود ندارند. »
تحلیل اظهارات از یک آزمون کلمه-به-کلمه‌ی اظهارات استفاده می کند. این تحلیل، صداقت را توسط یک تحلیل کلمات تعیین می کند، به جای آنکه بر این موضوع تمرکز کند که آیا اظهاراتِ بیان شده، صادقانه هستند یا خیر. شخص فریبکار، به طور ناخودآگاه، تضادی که با آن درگیر هستند را در شیوه‌ی ارتباطش آشکار می کند. تحلیل اظهارات، اساساً به دنبال نشانه هایی است که فرد دارد تلاش می کند که خودش را از آن مسائل یا حقایق جدا کند (برای مثال، نشانه‌ی جایگزینی ضمیرها که قبل تر ذکر شد).( سیارک)
برخی هشدارهای خاص که باید در تحلیل اظهارت به دنبال آنها بود، شامل توجه خاص به این موارد می شود: «من»؛ هر گونه انحراف یک هشدار است (برای مثال، شخص با اشاره کردن به «من» شروع می کند و سپس به «ما» تغییر می دهد). افراد فریبکار به طور ناخودآگاه تلاش می کنند خودشان را از مسائل یا حقایق دور کنند. این هشدار برای ضمیرهای مالکیتی نیز صحیح است. هر گونه تغییر در استفاده از اسم، یک هشدار است (مثلاً، «کامپیوتر من» به « آن کامپیوتر»). این تکنیک روی اظهارات مکتوب، اظهارات ضبط شده‌ی صوتی، یا اظهارات ویدیویی نیز کار می کند. 
یک هشدار تحلیل اظهارات دیگر، توازن حقیقی در یک اظهارات مکتوب است. وقتی که پرسیده می شود که قبل از واقعه‌ی مورد سوال (مثلاً یک کلاهبرداری)، هنگام اتفاق، یا پس از آن واقعه چه اتفاقی افتاد، شیوه ای که فرد میزان محتوا در این سه بخش را موازنه می کند، شاخصی از صداقت است. یک شخص راستگو تمایل دارد که به طور مساوی بین محتوای این سه چارچوب زمانی، تعادل برقرار کند. توضیحات یک شخص فریبکار، نامتعادل است زیرا او می خواهد خودش را از آن اتفاق بد دور کند (می خواهد که در کلاهبرداری دست نداشته باشد) – خصوصاً در چارچوب زمانیِ میانی، واقعه‌ی تناقض؛ توضیحات آن چارچوب زمانیِ میانی دارای کلمات بسیار کمتری از دو تای دیگر خواهد بود.

SCAN

تحلیل محتوای علمی (SCAN)، تکنیکی است که مشابه با تحلیل اظهارات است. SCAN همانند تحلیل اظهارات تلاش نمی کند به دنبال حقیقت وقایع بگردد بلکه به دنبال اثر فریب در روش بیان اظهارات است. SCAN میان-فرهنگی است که کاربردپذیری آن را افزایش می دهد. افراد فریبکار تمایل دارند که به طور غیرمستقیم دروغ بگویند، و آشکارا دروغ نگویند. دروغ های غیرمستقیم شامل طفره رفتن، حذف کردن حقایق بحرانی، تظاهر به فراموشی، و فاصله گرفتن از وقوع تناقض در انتخاب کلمات می شوند، و به جای آنها از «حیله های کلامی» استفاده می کنند تا از بیان اظهارات آسیب زننده پرهیز کنند. به منظور موثر بودن SCAN، تحلیلگر به یک اظهار صادقانه از مظنون نیاز دارند.
SCAN، همانند تحلیل اظهارات، به دنبال تغییر در استفاده از ضمیرها است. همچنین به دنبال وقفه هایی در روایت هستند که نشان دهنده‌ی فریب است. عبارتِ « من به یاد نمی آورم»، اغلب تلاشی برای پنهان کردن چیزی است. تغییر در زمان فعل نیز نشان دهنده‌ی پاسخ عاطفیِ قوی به موضوع است. تعدادی نشانه های دیگر نیز وجود دارند که متخصصینِ SCAN از آنها استفاده می کنند.طبق  نظر یکی از کارشناسان، SCAN به اندازه‌ی آزمون دروغ سنجی قابلیت اطمینان دارد. اما هر دوی SCAN و دروغ سنج، ابزار تحقیقی هستند و شواهد قانونی نیستند. ترجمه  itrans.ir



نظرات

در ادامه بخوانید...

راهنمای تربیت کودک (بخش هشتم)

در

قبل از ادامه ی مجموعه مقالات راهنمای تربیت کودک از شما عزیزان به دلیل اینکه مدتی از انتشار مقالات قبل گذشته است و در این بین وقفه ای به وجود آمد عذر خواهی می کنم و خوشحالم که همچنان خواننده ی این مقالات هستید.

یاد آوری می کنم که در مقالات قبل سخن از تربیت کودک و دشواری های آن به میان آمد و گفتیم سعی می کنیم در یک مجموعه از مقالات شما را با راهکارهای تربیت کودک از نظر عملی آشنا کنیم. همان طور که مشاهده کرده اید در سری قبلی مقالات سعی کردیم قبل از کار عملی شما را با برخی از نظریات روانشناسی مهم آشنا کنیم. نظریات شرطی سازی در حد لازم توضیح داده شد و موارد کاربردی با مثال بیان شد. لازم است قبل از ادامه نکاتی را در مورد علم روانشناسی مختصر برای شما بیان کنم. علم روانشناسی نظریات فراوانی دارد که در دسته های رفتارگرایی، شناختی، هیجانی و ... تقسیم بندی می شوند. علت این تعداد زیاد نظریات این است که بر روی تعریف های مفهومی بسیاری از مفاهیم مهم روانشناسی اتفاق نظر وجود ندارد. هر روانشناس از دیدگاه خود جنبه ای را که به نظرش مهم است توضیح داده است و سعی در تبیین رفتار انسان داشته است که بعد از او دانشمندان دیگر قسمت هایی از نظریه ی او را با آزمایشات پایا و معتبر تأیید کرده اند و قسمت هایی را رد کرده اند. پس اگر بخواهیم فقط نظریات را بیان کنیم امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم شما را با راهکارها و استراتژی های عملی آشنا کنیم لازم است برخی از مفاهیم را از نظر علمی بدانید. پس سعی می کنیم در ادامه ی مقالات در هر دو زمینه کار کنیم. اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید لطفا بیان کنید.

شاید شما قبل از تولد فرزندتان، برای تربیت او برنامه ریزی کرده اید ولی پس از تولد با بزرگ تر شدن فرزندتان می بینید که رفتارهایی را از خود نشان می دهد که شما دوست ندارید. اگر بدون آمادگی نیز فرزندی را به دنیا آورده باشید باید برای تربیت کودک خود تلاش کنید؛ امکان ندارد شما تلاشی انجام ندهید و انتظار داشته باشید فرزند شما به بهترین نحو ممکن رشد همه جانبه (جسمی، روانی، شناختی، هیجانی و ...) داشته باشد و انسانی سالم باشد.

در نظر بگیرید فرزند شما در محیط خانواده بزرگ می شود؛ به مدرسه می رود و همچنین در جمع فامیل یا شهر بازی یا کوچه، استخر و ... در جمع همسالان قرار می گیرد؛ به طور کلی بهتر است بدانید علاوه بر خانواده، فرهنگ، اقتصاد، جامعه و ... بر فرزند شما و روش تربیتی او تأثیر می گذارد و اگر شما بخواهید کودک خود را درست تربیت کنید بهتر است همه ی این موارد را در نظر بگیرید. علاوه بر این موارد چیزی که امروزه نقش مهمی در زندگی خانوادگی اکثر مردم ایران پیدا کرده است، پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت است که متأسفانه جامعه نشان می دهد که فرهنگ استفاده صحیح از این موارد را ندارد و از این جهت خانواده ها باید بیشتر از فرزندان خود مراقبت کنند.

امکان دارد کودک شما رفتارهایی داشته باشد و شما این رفتارها را دوست نداشته باشید. احتمالا وقتی در ذهن خود او را با کودکی دیگر مقایسه می کنید، می گویید چگونه است که آن کودک بدون مشکل و بسیار عالی رشد جسمی و اخلاقی دارد ولی فرزند من این همه مشکل ایجاد می کند؟ احتمالا شما راه حل ها و علت ها را جست و جو می کنید و می خواهید بدانید چگونه از شر این رفتارهای مزاحم خلاص شوید. علت ها را می توانید با یادگیری نظریه های روانشناسی مختلف جست و جو کنید و راهکارها را نیز به شما معرفی می نماییم و شما نیز با یادگیری نظریات مختلف می توانید از راهکارهای ابداعی خودتان استفاده کنید. در هرصورت همان طور که در شرطی سازی گفته شد، کودک شما همه ی این رفتارهای خوب یا بد را فرا می گیرد. گاهی اوقات امکان دارد شما بدون اینکه خودتان بدانید این رفتار نادرست را به کودکتان آموزش داده باشید. برای مثال تلفن زنگ می خورد. مادر تلفن را جواب می دهد ولی با پدر کار دارند. پدر در مقابل فرزند خود را صدای آرام می گوید: «بگو خانه نیست.» خوب فکر کنید. به نظر شما این کودک در حال یادگیری چه چیزی است؟ بله پاسخ شما درست است. دروغ. یک بلای اساسی برای جان والدین در آینده. شاید کودکانی را دیده باشید که برای درخواست هر چیزی گریه می کنند و تا آن را به دست نیاورند کوتاه نمی آیند. این رفتار از جایی سرچشمه می گیرد که کودک بار اول برای درخواستش تلاش می کرد. شاید بتوان از طریق نظریه ی ثرندایک و اسکینر این رفتار را این گونه علت یابی کرد. کودک به دنبال راه حل می گردد و راه حل های مختلف را امتحان می کند هر راه حل پیامد خوشایندی داشته باشد(رسیدن به هدف) در موارد بعدی آن را تکرار خواهد کرد. کودک گریه می کند و می بیند والدین از گریه ی او بیزار هستند و به درخواست او عمل می کنند. حال کودک یک سلاح دارد. سلاحی قوی که هر هدفی داشته باشد می تواند با آن سلاح به هدف خود برسد چون چند با امتحان کرده است و اکثرا جواب داده است. شما می بینید که در این سناریو چگونه رفتار اشتباه والدین به ضرر آن ها تمام می شود و رفتار بدی را در کودک تقویت می کنند. حال راه حل این رفتار این است که در چند مورد که کودک گریه می کنند به گریه ی او پاسخ مثبت ندهند و گریه را تحمل کنند. در این حالت چون در ذهن کودک گریه نتیجه نمی دهد پس کودک یاد می گیرد که اگر گریه کنم به نتیجه نخواهم رسید، پس گریه کردن فایده ندارد و بهتر است به دنبال روش مطلوب تری باشم تا به هدفم برسم.

در اینجا لازم است چند قانون اساسی را در نظر داشته باشید:

به رفتارهای خوب فرزند خود پاداش بدهید.

به رفتارهای بد پاداش ندهید(حال ناخواسته باشد یا آگاهانه، رفتارهای بد نباید تقویت شوند. پس بیشتر دقت کنید).

بهتر است برخی از رفتارهای بد را تنبیه کنید.

این قوانین برگرفته از نظریات شرطی سازی هستند که در مقالات قبلی کامل توضیح داده شده است و در این جا از تکرار مکررات خودداری می کنیم و دلایل استفاده از این قانون ها را بیان نمی کنیم. فقط بدانید که پاداش را بلافاصله بعد از انجام کار خوب به فرزند خود بدهید. این کار باعث می شود پاداش تأثیر بیشتری داشته باشد. برای آگاهی از نحوه ی پاداش دادن در مقالات بعدی، برنامه های تقویتی اسکینر را بیان خواهم کرد. از طریق فراگیری این برنامه های تقویتی شما می توانید به درستی به فرزندان خود پاداش بدهید.

همان گونه که بیان شد نباید رفتارهای بد را پاداش بدهید بلکه باید آن ها را تنبیه کنید. البته نه هر نوع تنبیهی. تنبیه ها نیز قبلا توضیح داده شده است و گفته شد بهتر است به جای استفاده از تنبیه از برنامه های اصلاح رفتار مانند خاموشی و ... استفاده کرد.

در نمودار زیر تقویت ها و تنبه ها نشان داده شده است.

 برای آگاهی بیشتر به مقالات 5 و 6 و 7 راهنمای تربیت کودک مراجعه شود.

در این مقاله سه قانون اساسی بیان کردیم. به دلیل اینکه قصد دارم مقالات کوتاه باشد تا خسته کننده نباشد، این سه قانون را در مقاله بعدی مفصل توضیح خواهم داد که امکان دارد دریچه ای رو به نظریات جدید و جالب روانشناسی برای ما باز کند و در مقالات بعدی آن نظریات و آموزش برنامه ای را هم توضیح خواهم داد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...