خطرات گردشگری در ترکیه باید ها و نباید ها در ترکیه 

در

خطرات گردشگری در ترکیه چیست؟ چگونه برای جلوگیری از مشکلات رفتار کنیم؟ چه چیزهایی را باید از قبل مراقب باشیم؟ پاسخ ها و 20 نکته مهم در مورد ایمنی در ترکیه را بخوانید.

یک نکته مهم
با مطالعه این مقاله ، برخی از خوانندگان ممکن است فکر کنند که ترکیه خطرناک است. در واقع ، هیچ چیز از این نوع ، ترکیه یک کشور امن برای خارجی ها است. اگر ترکیه خطرناک بود ، 57 میلیون گردشگر به اینجا نخواهند آمد (داده های نهایی رکورد سال 2019 ، در همه گیری 2020 این رقم متوسط ​​تر است - 12.7 میلیون نفر).

ما با اصل "چشم و گوش باز" هدایت می شویم. ما در مورد تمام خطرات گردشگری در ترکیه هشدار می دهیم ، حتی اگر شانس خطر کم باشد ، تا خوانندگان عزیز از آنها آگاه شده و آماده باشند.

 

گردشگری در ترکیه

جیب برها را فراموش نکنید

ترک ها پول نقد را دوست دارند. انتقال به کارتهای پلاستیکی با کندی در حال انجام است. بنابراین مشکل جیب بری که در بیشتر کشور ها فراموش شده است ، در ترکیه کاملاً حاد است.

جیب بری در استراحتگاه ها نادر است ، زیرا به ندرت ازدحام جمعیت وجود دارد. با این حال ، شما باید در مکان های دیدنی هوشیار باشید. در استانبول ، باید هوشیاری مضاعف داشته باشید ، حمل و نقل عمومی سه گانه!

پول (به جز پول کم) و اسناد را فقط در جیب های داخلی خود داشته باشید. در غیر اینصورت ، یک کیف کوچک بخرید تا زیر لباسهایتان بپوشید. کوله پشتی به همراه نداشته باشید ، زیرا به راحتی قابل باز شدن و سرقت وسایل با ارزش است.

و اصلی ترین چیز! مبالغ زیادی از پول را هنگام خرید نشان ندهید. و سعی کنید کل پول را پنهان کنید. این کلی پول نقد است که به وضوح نشان می دهد شما یک گردشگر  هستید و این بدان معناست که تماس با پلیس دشوار خواهد بود.

سرقت کیف و کیف دستی با موتور سیکلت در استراحتگاه ها اتفاق می افتد ، هرچند خیلی کم. اما هنوز کیف ها و کیف های دستی را به بدن نزدیک کنید.

 

 

فراموش نکنید که مشکل اینترنت را از قبل حل کنید

سیگنال خوب برای همه
تعداد کمی از گردشگران حتی برای تعطیلات آماده اند تا از اینترنت جدا شوند. و افراد کمی می خواهند از برقراری ارتباط صوتی با عزیزان خوددارشوند. اگرچه برخی از گردشگران چنین خویشاوندانی دارند که فقط از دست آنها می توانند به ترکیه فرار کنند. اما این موارد ناراحت کننده را در نظر نخواهیم گرفت.

بهتر است از قبل در مورد راه حل مشکل ارتباطی تصمیم گیری کنید. مشکل اینترنت اغلب با Wi-Fi در هتل حل می شود. اما این تنها در صورتی است که شما قصد ترک هتل ندارید ، و اگر هتل دارای سرعت اینترنت مناسب و پوشش مناسب باشد. در موارد دیگر ، شما باید سیم کارت یا سیم کارت محلی   را انتخاب کنید.

اگر از رومینگ استفاده می کنید ، گزینه های لازم را از قبل انتخاب کنید. در بعضی موارد ، توصیه می شود سیم کارت دیگری را از اپراتور دیگری خریداری کنید (نه سونی که در خانه استفاده می کنید).

اگر می خواهید از سیم کارت محلی استفاده کنید ، اکیداً توصیه می کنیم آن را در فرودگاه خریداری کنید. در شهر یا در استراحتگاه ممکن است دیگر نتوانید خرید نکنید.

 

در روزهای اول اقامت از خرید سوغاتی خودداری کنید

گردشگری در ترکیه

 

این توصیه را می توان به گردشگران در هر کشور و هر مکان تفریحی داد. هیچ رازی نیست که هرچه فروشگاه به هتل ها و نقاط گردشگری نزدیکتر باشد ، قیمت ها نیز بالاتر می رود. بنابراین ، واضح است که ارزش خرید چیزی در فروشگاه هتل (یا حتی هتل) را ندارد.

بهتر است قدم بزنید ، دسته بندی و قیمت ها را ببینید. و در پایان تعطیلات خود ، هدیه و سوغاتی بخرید. علاوه بر این ، در پایان تعطیلات ، شما از قبل دقیقاً از مانده پول خود مطلع خواهید شد. چه چیزی برای خرید بهتر است ، مقاله ما را بخوانید " از ترکیه چی بیاریم چی نیاریم".

لطفا توجه داشته باشید که در ترکیه شما نیاز به انتخاب مکان خرید مناسب دارید. به عنوان مثال ، باقلوا ، دلمه و حلوا بهتر است در شیرینی فروشی خریداری شود ، نه در مغازه های سوغاتی. عسل کاج ، ودکا راکی ​​، روغن زیتون یا صابون ، پنیرها ، سودوک ، ادویه جات بهتر است در سوپرمارکت ها خریداری شوند.

بنابراین ، برای خرید سوغاتی ، توصیه می کنیم که قبل از هر چیز به نزدیکترین سوپرمارکت بزرگ و یک نانوایی خوب بروید. و آنچه را که در آنجا نخواهید یافت ، می توانید در مغازه های سوغاتی جستجو کنید.

 

در گفتگو ها از آتاتورک و اردوغان نام نبرید

آتاتورک و اردوغان


مصطفی کمال آتاتورک "پدر ملت ترک" است ، مورد احترام ترین بین ترک ها در تاریخ کشور و مردم است. ترک ها بسیار به او احترام می گذارند ، او را تقریباً مقدس و بی گناه می دانند.

برای بقیه جهان ، آتاتورک آنقدر بی گناه نیست. وی مسئول یا تا حدی مسئول کشتار یونانیان در Smyrna ( ازمیر امروز ) و نسل کشی ارامنه شناخته شده است. و در تاریخ  ، این شخصی است که نظرات کمونیستی خود را به روسیه شوروی اعلام کرد ، از روسیه شوروی در زمینه طلا و اسلحه کمک گرفت و سپس به سرعت ایده کمونیسم را کنار گذاشت.

اما بحث در مورد همه اینها با ترک ها کاملاً غیرممکن است. هر حرف بدی در مورد آتاتورک می تواند انرژی منفی زیادی ایجاد کند. اگرچه ترکانی هستند که بدون موضع به آتاتورک نگاه می کنند اما همه ترک ها مثل هم نیستند.

رئیس جمهور فعلی ، رجب اردوغان ، مورد تحسین بخشی از مردم قرار گرفته ، و بخشی دیگر از او بیزار است. چهره ای بسیار جنجالی. کسی او را "آتاتورک جدید" می نامد. بنابراین ، بهتر است نام رجب اردوغان را ذکر نکنید ، تا به طور تصادفی بحث در مورد او آغاز نشود.

همچنین ، ذکر موضوعات قابل ذکر نیست: نسل کشی ارامنه ، کشتار در Smyrna ، مشکلات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا ، Su-24 روسی که توسط ترک ها سرنگون شد ، مشکلات سوریه ، روابط با یونان. شما برای استراحت آمده اید ، و نه برای ترتیب دادن بحث های سیاسی!

 

مدارک خود را در هتل فراموش نکنید

گذرنامه را با خود ببرید
ترکیه اکنون به طور فعال پیشگیری از تروریسم را دنبال می کند ، علاوه بر این ، مشکل مهاجران غیرقانونی اکنون در این کشور فوری است. پلیس به طور مداوم با تأیید اسناد ، حملات را ترتیب می دهد. در استراحتگاه ها ، این پدیده نسبتاً نادر است ، در شهرها بسیار مکرر است.

در مترو استانبول ، بررسی اسناد به طور مداوم انجام می شود. بدون گذرنامه ، یک گردشگر می تواند منتظر تحویل به کلانتری و شناسایی شود. همه اینها بسیار ناخوشایند است. در شهرها باید گذرنامه به همراه داشته باشید.

در استراحتگاه ها ، گردشگران (مسافران با بلیط) می توانند به جای گذرنامه ، کوپن هتل را با خود حمل کنند. طبیعتاً کوپن هتل سند هویتی نیست اما کافی است پلیس شکایتی نداشته باشد.

شما همچنین می توانید گواهینامه رانندگی بین المللی را به همراه داشته باشید ، آنها همچنین هویت شما را ثابت می کنند. گذرنامه خود را در جیب های داخلی خود پنهان کنید ، زیرا از دست دادن آن نیاز به جستجوی سفارت (کنسولگری) و گرفتن START (گواهی بازگشت) را در پی دارد.

 

ما نباید خورشید موذی را فراموش کنیم

گردشگری در ترکیه

از خود در برابر آفتاب مضر محافظت کنیم
طبق آمار ، در تعطیلات در کشورهای گرم ، حدود یک سوم گردشگران با شدت متفاوت آفتاب سوختگی می گیرند. لطفا توجه داشته باشید که آفتاب سوختگی یک رویداد شامل بیمه نیست. یعنی درمان آنها منحصراً با هزینه گردشگر انجام می شود و شرکت بیمه هزینه های آن را تأمین نمی کند.

برای اینکه دچار آفتاب سوختگی نشوید ، باید تعدادی از قوانین ساده را دنبال کنید.

ساعات اوج فعالیت خورشید از ساعت 12:00 تا 14:30 است. بهتر است در این مدت از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید. وقت خود را صرف ناهار ، در موزه ها کنید ، می توانید چند ساعت در اتاق خود بخوابید. اگر در ساحل هستید ، وقت خود را زیر چتر ساحل سپری کنید.

کرم های ضد آفتاب برای سوختگی به خوبی کار می کنند.  به خاطر داشته باشید که زمان محافظت از کرم محدود است ، پس از چند ساعت باید دوباره استفاده شود. و با مقدار مصرف کرم حرص نخورید ، مشخصاً هیچ دلیلی برای تلاش برای پس انداز وجود ندارد.در سفر ، حتماً کلاه بردارید ، لباس باید شانه ها را بپوشاند. عینک آفتابی بسیار مطلوب است.

 

قانون پوشیدن لباس در مساجد را فراموش نکنید

گردشگری در ترکیه

چگونه می توان به طور مناسب در مسجد لباس پوشید
به طور کلی ، در ترکیه قانون لباس سختی وجود ندارد ، اگرچه این کشور اسلامی است. می توانید با همان لباسی که در زادگاه خود می پوشید در شهرهای ترکیه قدم بزنید.

با این حال ، می خواهیم توجه داشته باشیم که در مناطق شرقی کشور ، آداب و رسوم محافظه کارانه تر است. اما گردشگران بندرت به استانهای شرقی می رسند.

کد لباس برای بازدید از مساجد اعمال می شود.برای ورود به نمازخانه مسجد ، یک زن باید شانه ها و زانوها را پوشانده و سرش را پوشانده باشد. مردان باید شلوار بپوشند ، بدون شلوارک.

فراموش نکنید که هنگام ورود به نمازخانه مسجد ، باید کفش های خود را در بیاورید ، در حالی که باید جوراب داشته باشید ، نمی توانید پابرهنه باشید. چندین کنیسه در ترکیه برای گردشگران باز است ، قوانین در آنها مشابه است.

همچنین ، قوانین را به خاطر بسپارید: ایجاد سر و صدا یا عکس گرفتن از نمازگزاران در مسجد ممنوع است. در مساجد در حال اجرا ، مناطق ویژه مهمان برای بازدیدکنندگان غیر مسلمان اختصاص داده شده است و ترک این منطقه غیرممکن است.

 

بهداشت را فراموش نکنید

دستمال مرطوب ضد باکتری

 

دستمال مرطوب ضد باکتری همراه داشته باشید. هوای گرم همراه با رطوبت بالا شرایط ایده آل برای رشد باکتری ها است. در کشورهای گرم باید به بهداشت توجه ویژه شود.

بسیاری از ترک ها مدام از ادکلن لیمو ("کلونیا")  برای شستن دست های خود استفاده می کنند. ببینید چه تعداد از اروپایی ها تقریباً هر چیزی را که لمس می کنند با دستمال های ضد عفونی کننده پاک می کنند. همه اینها اقدامات بهداشتی افزایش یافته است. و در زمینه بهداشت ، بهتر است آن را ایمن کنید ، زیرا هیچ کس نمی خواهد در طول تعطیلات بیمار شود.

بنابراین ، قوانین اصلی. حتما قبل از غذا خوردن دستان خود را بشویید. اگر شستن دست در دسترس نیست ، قبل از غذا خوردن دستان خود را با یک پارچه ضد عفونی کننده پاک کنید. صورت خود را با دستان خود لمس نکنید.

میوه ها در ترکیه عالی هستند و بسیاری از گردشگران بلافاصله آنها را خریداری و می خورند. خطرناک است حتما میوه را قبل از خوردن کاملاً بشویید. 

اگر می خواهیدخود را ایمن کنید ، ظروف و کارد و چنگال را در رستوران هتل با دستمال های ضدعفونی کننده پاک کنید. هیچ رازی نیست که در بسیاری از هتل ها ظروف به شدت ضعیف شسته می شوند.

اکنون وضعیت اپیدمیولوژیک ویروس کرونا در ترکیه به حالت عادی برگشته است ، اما به هر حال اقدامات بهداشتی دو برابر یا حتی سه برابر باید رعایت شود.

 

هنگام عبور از خیابان بی توجه نباشید

گردشگری در ترکیه

 

رانندگان ترکیه بسیار بی انضباط هستند. حتی گاهی این سوال به ذهن خطور می کند: "آیا آنها حتی قوانین رانندگی را می دانند؟"

در استراحتگاه ها ، مسئله تصادفات خیلی فوری نیست ، ماشین های زیادی در اینجا وجود ندارد. اما در استانبول ، نوعی وحشت در جریان است. در صورت نیاز به عبور از گذرگاه عابر پیاده ، رانندگان بدون داشتن عذاب وجدان چراغ قرمز را رد می کنند.

رفتار بسیار بی انضباط رانندگان در استانبول با رفتار عادی در سایر مناطق کشور جبران می شود. در نتیجه ، ترکیه دارای آمار قابل قبولی از قربانیان تصادفات رانندگی است - 46.4 قربانی در هر 1000 خودرو. .

اگر در استانبول هستید ، هنگام عبور از خیابان حتما به اطراف خود نگاه کنید. حتی چراغ سبز برای عابر پیاده ایمنی را تضمین نمی کند. هرگز با هدفون در خیابان های استانبول قدم نزنید.در استراحتگاه ها می توانید هوشیاری کمتری داشته باشید ، اما نباید کاملاً بی توجه باشید. هنگام عبور از خیابان به اطراف نگاه کنید.

 

اگر غذاهای پر ادویه را دوست ندارید ، غذاهای خود را با دقت انتخاب کنید

گردشگری در ترکیه

 

غذاهای ترکی بسیار متنوع است. غذاهای بسیار تند و تند در آن وجود دارد و خنثی و شیرین و ترش علاوه بر این ، برخی از ظروف یکسان به نظر می رسند اما طعم آنها متفاوت است. نمونه بارز آن کباب آدانا و کباب اورفا است. از نظر ظاهری یکسان هستند اما آدانا تند و اورفا خنثی است. علاوه بر این ، کباب آدانا فقط تند نیست ، بلکه بسیار تند است.

 

کوکوی کفت ، برخی از انواع پلو  یا سوپ می تواند بسیار تند باشد. حتی مانتی (کوفته ترکی) نیز می تواند پر ادویه داشته باشد.

مطمئن ترین راه برای فهمیدن قبلی ، مطالعه غذاهای ترکی است. 

می توانید در رستوران بپرسید که یک غذای خاص چقدر تند است. ترک ها واژه "تند" را به خوبی می دانند.

شاید تنها گروه غذاهایی که باعث تعجب نخواهد شد ، شیرینی و دسر است. درباره آنها در بررسی ما " خوشمزه ترین دسر های ترکیه ۲۵ مورد" بخوانید .

 

کلاهبرداران را فراموش نکنید

در ترکیه موارد کلاهبرداری با گردشگران نادر است ، اما نباید آرام باشید. بیشترین طرح کلاهبرداری وجود ندارد. هر کلاهبرداری کارهای زیادی انجام می دهد.

کلاهبرداران با یک طرح بسیار ساده در مکان های دیدنی کار می کنند. یک بازرگان به گردشگر مراجعه می کند و پیشنهاد می کند که تعدادی اشیا  زیر خاک و بسیار ارزان بخرد. اگر یک توریست حتی یک شی را بردارد ، بلافاصله یک نگهبان یا یک همدست که به عنوان پلیس مبدل شده ، "انگار از زیر زمین" ظاهر می شود و گردشگر را به سرقت گنجینه ملی جمهوری ترکیه و تجارت کالاهای میراث تاریخی متهم می کند. بیشتر قربانیان این طرح ، خرید را ترجیح می دهند.

در مناطق تفریحی ، کلاهبرداران مطابق با طرح های مختلف کار می کنند. شخصی نزد گردشگر می آید ، با او آشنا می شود ، و در یک بار در نزدیکی نوشیدنی پیشنهاد می کند. در فیلم ، او دختران را به گردشگران معرفی می کند.. در پایان عصر ، غریبه و دختران ناپدید می شوند ، اما یک فاکتور نجومی ظاهر می شود.

گزینه دیگر "سخت" تر است ، اما همچنین نادر است. یک غریبه شما را به یک بار دعوت می کند یا مجبور می شود با یک جهانگردان در یک بار بنشیند. گردشگر پس از مدتی بدون پول و بدون سند در جایی بیدار می شود. حتی در چنین شرایطی مراجعه به پلیس منطقی نیست ، زیرا شما نمی توانید چیزی را ثابت کنید.

پیشنهاد می کنیم با فروشندگان خیابانی اعتماد نکنید. به نوشیدنی با غریبه ها اکتفا نکنید. محل ارز را در مکان های مشکوک تغییر ندهید. هنگام پرداخت سریع با کارت های پلاستیکی با پیام کوتاه ، صحت معامله را بررسی کنید. و مشکلی نخواهید داشت!

 

در ترکیه آب شیر را ننوشید

آب

 

استانداردهای کیفیت آب لوله کشی در ترکیه از ما بدتر نیست. این دقیقاً در شهرها وجود دارد ، در مناطق استانی ممکن است بدتر باشد. یعنی آب در خطوط لوله ترکیه پاک و آشامیدنی می شود.

اما در ترکیه یک مشکل دیگر نیز وجود دارد - خرابی متوسط ​​بسیار زیاد خطوط لوله انتقال آب. چه نوع آبی از شیر در اتاق هتل سرازیر می شود؟ بسته به بخت  و اقبال. اگر شیر آب را بازکردید و آب زرد را دیدید تعجب نکنید. فقط این که لوله ها مدت طولانی است که منابع استفاده ایمن خود را از بین برده و زنگ زده اند. ترکیه برای تعویض چنین لوله هایی عجله ای ندارد.

ما از شما می خواهیم که این خطر را انجام ندهید ، بلکه فقط از آب بطری  استفاده کنید.در هتل ها داده می شود. یا به فروشگاه بروید ، یک بطری 1.5 لیتری آب خالص از 1.25 لیر ترکیه هزینه دارد.

 ترکها سعی می کنند از آب لوله کشی استفاده نکنند. شستن و مسواک زدن با این آب کاملاً امکان پذیر است ، ترک ها این کار را انجام می دهند.

 

 در ماه رمضان چگونه رفتار کنید

ماه رمضان ماه مقدس در اسلام است
در ماه مبارک رمضان ، مسلمانان روزه می گیرند ، در طول روز نوشیدن ، خوردن ، سیگار کشیدن ممنوع است. ترکیه کشوری سکولار است و طبق قانون هیچ کس ملزم به روزه گرفتن نیست.نیمی از ساکنان ترکیه در ماه رمضان روزه می گیرند ، بقیه مسلمانان روزه می گیرند ، اما به خود اجازه تخلف می دهند. در هر صورت ، این افراد تشنه ، گرسنه هستند و برخی تمایل زیادی به سیگار کشیدن دارند.

 

بیایید مهربان تر باشیم ، احساسات مخرب را در مردم تحریک نکنیم. شما نباید در حضور تعداد زیادی از مردم غذا بنوشید یا بخورید. حتی در استانبول ، در کنار خیابان های شلوغ ، همیشه می توانید یک مکان خلوت را پیدا کنید که حداقل مردم شما را نبینند. برای سیگار کشیدن بهتر است کنار بروید.

همچنین فراموش نکنید که در ماه رمضان برخی از کافه ها و رستوران های شهرها در طول روز تعطیل هستند. عصرها آنها برای "افطار" (یک وعده غذایی بعد از غروب آفتاب) باز می شوند ، در آن زمان آنها بیش از حد شلوغ هستند. غذا خوردن در ماه رمضان می تواند یک چالش باشد. با این حال ، این مشکل در استراحتگاه ها  احساس نمی شود.

 

در داخل هتل و خودرو سیگار نکشید

پلیس

 

ترکیه اکنون هر اقدام محدودکننده ای برای مقابله با استعمال دخانیات را ابداع کرده است. تا سال 2023 ، آنها برای خرید سیگار 21 سال حتی افزایش سن و کاهش کار روز برای کارگران غیر سیگاری را تعیین می کنند. در سال 2019 ، WHO ترکیه را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با سیگار کشیدن معرفی کرد.

با این حال ، در حال حاضر قوانین ضد دخانیات بسیار زیادی وجود دارد که پلیس قادر به اجرای آنها نیست. بنابراین ، ترک ها بدون عذاب وجدان در هر جایی سیگار می کشند. از این تعجب نکنید در ترکیه سیگار کشیدن در داخل و محفظه مسافران ممنوع است.

 

سیگار کشیدن در ماشین آسان است. از این گذشته ، گشت های پلیس راهنمایی و رانندگی در همه جا در جاده ها هستند. اگر گرفتار شوید ، جریمه 188 لیر است. آنها همچنین می توانند به جرم  ته سیگار هایی که در خیابان پرتاب می کنند بگیرند ، جریمه 112 لیر است.

در هر صورت ، ما از گردشگران می خواهیم که از قوانین پیروی کنند. در داخل منزل ، از جمله در اتاق های هتل ، سیگار نکشید. اگر هتل در بالکن ها سیگار می کشد ، از قبل با پذیرش تماس بگیرید.

 

در خیابان ها با حالت مستی راه نروید

مست بودن در ترکیه به خودی خود جرم محسوب نمی شود. اما این در صورتی است که رفتاری مسالمت آمیز و آرام داشته باشید.با این حال ، هرگونه تظاهرات پرخاشگری یا نقض نظم عمومی در هنگام مستی مجازات 100 لیره ترکی است.

ترکیه اجرای قانون بسیار جالبی دارد. به عنوان مثال ، شما با صدای بلند نارضایتی از قیمت کالاها را به فروشنده ابراز می کنید. اگر این کار را هوشیارانه انجام دهید ، هیچ اتفاق وحشتناکی رخ نخواهد داد. نکته اصلی این نیست که اگر درگیری را بیشتر دامن بزنید. آنها کمی می جنگند ، احساسات را بروز می دهندو به یک لحن آرام تغییر موضع می دهند.

اما اگر همین کار را در حالت مستی انجام دهید ، در صورت حضور در هتل پلیس می تواند شما را دستگیر کند. یا نگهبان می تواندشما را بازداشت کرده و به پلیس تحویل دهد.

علاوه بر جریمه ، باید شب را در سلول بازداشتگاه در کلانتری به سر ببرید. در ترکیه هیچ مراکز هوشیاری وجود ندارد ، در اینجا آنها فقط در سلول هوشیار می شوند. صبح آزاد می شوند ، رسید جریمه را صادر می کنند.

نوشیدن الکل در انظار عمومی تخلف  محسوب نمی شود. با این حال ، بیشتر استان ها چنین ممنوعیتی را وضع کرده اند. جریمه از 100 لیر ترکیه است.

 

هر صدمه ای ، اگر در حالت مسمومیت الکلی یا دارویی اتفاق بیفتد شامل بیمه نیست

مسمومیت الکلی

 

هیچ رازی نیست که برخی از گردشگران دوست دارند ابتدا در یک بار بنشینند ، و سپس شروع به "ردیف کردن" می کنند - برای مثال از یک حرکت طولانی به استخر بپرند. برخی به سادگی در زمین لغزنده می افتند ، زیرا در اثر مستی هماهنگی مختل می شود.

ما می خواهیم به نوشندگان هشدار دهیم! هر صدمه ای ، اگر در حالت مسمومیت الکلی یا دارویی اتفاق بیفتد ، این واقعه بیمه نیست. یعنی کاملاً  با هزینه شخصی شما معالجه می شوید.

و صورتحساب ها می تواند بسیار زیاد باشد. هزینه درمان شکستگی در ترکیه حدود 6000 لیره ترکیه است. بنابراین ، خطرناک تر است و ریسک نکنید ، بلکه برای به تعویق انداختن تمام اقدامات ناامیدانه  هوشیار باشید.

با این حال ، حتی اگر در هوشیاری آسیب ببینید ، باز هم باید هزینه کنید ، فقط کمتر. اکنون کلیه بیمه های مسافرتی با فرانشیز صادر می شوند.

 

از خرید سنگ و عتیقه خودداری کنید

فروشندگان ترکیه اغلب چیزهای غیرمعمول به گردشگران ارائه می دهند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است نوعی سکه قدیمی یا عتیقه جات دیگر ارائه دهند. بهتر است از خرید چنین پیشنهادی خودداری کنید زیرا:

در مرحله اول ، با احتمال 9 از 10 ، مورد به عنوان گفته شده قدیمی نخواهد بود. یعنی جعلی است.

ثانیاً ، صادرات عتیقه و عتیقه از خاک جمهوری ترکیه ممنوع است. اگر در نقطه ای مشاهده شود ، دچار مشکل خواهید شد.

ثالثاً ، بعید است که این فروشندگان رسیدی  بدهند که ثابت کند این کالا به صورت قانونی خریداری شده است. و حتی اگر فاکتور هم باشد به زبان ترکی خواهد بود.

بنابراین ، ما به شدت توصیه می کنیم که از خرید عتیقه و به طور کلی هر چیز قدیمی خودداری کنید. در ترکیه هر چیز قدیمی بالای 100 سال به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته می شود.

برخی از فروشندگان فسیل ارائه می دهند و ادعا می کنند که میلیون ها سال قدمت دارند. یا سنگ هایی از ویرانه های شهرهای باستان. جعلی است با احتمال 99.9٪. اتلاف پول و فرصتی برای گمرک که در هنگام خروج از کشور با مشکل روبرو شوید.

 

اگر به استانبول سفر می کنید ، خرید Museum Pass را فراموش نکنید

Museum Pass

 

اگر به منظور گشت و گذار در شهر استانبول سفر می کنید ، حتماً Museum Pass Istanbul را بخرید.

این بلیط پیچیده برای چندین جاذبه در یک زمان است. هر چه بیشتر آنها را ببینید ، بیشتر پس انداز می کنید. به طور طبیعی ، تمام جاذبه های اصلی شامل: ایاصوفیه ، کاخ توپکاپی ، آب انبار باسیلیکا ، آکواریوم استانبول است.

Museum Pass استانبول برای 3 روز 115 یورو ، برای 5 روز - 135 یورو ، برای 7 روز - 145 یورو هزینه دارد. می توانید آن را در وب سایت رسمی istanbultouristpass.com خریداری کنید. در این صورت آن را به عنوان کد برنامه موبایل دریافت کنید. یعنی نیازی به دریافت فیزیکی کارت نیست. برای ورود به موزه ها ، فقط باید کد QR را از صفحه گوشی هوشمند خود اسکن کنید.

Museum Pass یک مزیت مهم دیگر نیز دارد. در فصل تابستان صف های موجود در دفاتر فروش بلیط فروشی می توانند وحشتناک باشند ، صف های  دفاتر فروش بلیط فروشی یک ساعت یا بیشتر طول می کشد. با Museum Pass ، همه جا از خط عبور خواهید کرد.

 

چانه زدن در بازار را فراموش نکنید

گردشگری در ترکیه

 

همیشه باید در بازارهای ترکیه چانه بزنید ، در غیر این صورت همه چیز را اینجا با قیمت های گزاف می خرید.اگر دوست ندارید چانه بزنید ، خجالتی هستید ، نمی خواهید وقت و اعصاب ارزشمند خود را هدر دهید ، پس بهتر است که اصلاً به بازار نروید. علاوه بر این ، بازارها چیز منحصر به فردی نمی فروشند. حتی در بازار بزرگ استانبول نیز چیز منحصر به فردی را نخواهید یافت که در فروشگاه های شهر موجود نباشد.

 

برای چانه زنی خوب و کسب سود ، باید از قیمت واقعی محصول آگاهی داشته باشید. برای اطلاع از این موضوع ، ابتدا به مغازه ها بروید ، قیمت ها را ببینید و سپس برای چانه زدن به بازار بروید. همچنین درک محصول بسیار مطلوب است - اینکه بتوان خوب و بد را تشخیص داد.

نکته مهم دیگر. سعی کنید با لیر ترکیه به بازار بروید و با لیر چانه بزنید. در غیر این صورت ، ممکن است معامله گر معامله گران را بپذیرد ، اما اگر دلار یا یورو پرداخت کنید ، با نرخ نامطلوبی برنده خواهد شد.یا مستقیماً با دلار یا یورو معامله کنید. در استراحتگاه های دریای مدیترانه ( آنتالیا ، کمر ، سیده ، آلانیا ، بلک ) این کار معمولاً انجام می شود.

 

در All Inclusive غذا را از رستوران خارج نکنید

اگرچه در هتل های All Inclusive ، میهمانان از گرفتن غذا از رستوران منع شده اند ، اما گردشگران ما هنوز آن را بیرون می آورند. اما از این طریق می توانید برای خود مشکل ایجاد کنید.

تابستان در ترکیه گرم است ، غذا به سرعت خراب می شود. متاسفانه ، بسیاری از ایرانی ها این عادت و مشکل را دارند که غذای خود را اصلا دور نمی ریزند.

قانون ساعت 6 را به خاطر بسپارید. اگر غذا بیش از 6 ساعت قبل تهیه شده است (از رستوران گرفته شده است) ، در صورت تمایل بدون تأسف و تأمل ، آن را در سطل آشغال بیندازید. به خصوص اگر در حال استراحت با کودکانی هستید که هنوز از مفهوم "تاریخ انقضا" آگاهی ندارند. سلامتی گران تر از نوعی حرص و طمع غیر منطقی است ، زیرا هنوز غذای تازه زیادی در رستوران وجود دارد.

متأسفانه در بیشتر هتل های تفرجگاههای ترکیه ، یخچال ها یا اصلاً کار نمی کنند ، یا بسیار ضعیف کار می کنند. بنابراین بعید است نگه داشتن غذا در یخچال موثر باشد. به هر حال ، دقیقاً به دلیل مشکل یخچال و فریزر ، توصیه می کنیم که برای کودکان غذایی با  خود نبرید.

نظرات

۱۴۰۰/۴/۱۸در تعطیلات و سفر به ترکیه چه میزان اینترنت نیاز داریم؟

۱۴۰۰/۴/۱۸ اکثر گردشگران ، هنگام پاسخ دادن به این سوال ، سعی می کنند خود را به نیازهای خود در خانه معطوف کنند. با این حال ، ممکن است در خارج از کشور اینترنت خیلی بیشتر و شاید خیلی کمتر نیاز داشته باشید. توصیه ما: برای کودکان ، کارتون ها را از طریق رایانه لوحی یا تلفن هوشمند در خانه بارگیری کنید تا هزینه ترافیک اینترنت را پرداخت نکنید و کارتون ها در هواپیما در دسترس باشند. در خانه ، ما با اتصال به WiFi در خانه ، در یک دفتر ، فست فود یا مراکز خرید ، به صرفه جویی در هزینه های ترافیک تلفن همراه عادت کرده ایم. در سفر ، این منابع از ترافیک رایگان در دسترس نخواهند بود. اما شاید منبع دیگری از ترافیک رایگان وجود داشته باشد - این WiFi در هتل است. اگر شبکه WiFi رایگان در هتل وجود داشته باشد و اینترنت در آن از کیفیت کافی برخوردار باشد ، می توانید بدون اینترنت موبایل به طور کامل این کار را انجام دهید. اگر WiFi پولی یا کند است ، انتظار داشته باشید حتی بیشتر از خانه ترافیک تلفن همراه داشته باشید. در تعطیلات ، گردشگران می خواهند در تماس باشند و برای برخی حتی نیاز به اینترنت افزایش می یابد - آنها می خواهند عکس ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند ، از دوستان خود در مورد برداشت های خود بگویند.

۱۴۰۰/۴/۱۸سیم کارت را در ترکیه از کدام اپراتور خریداری کنیم؟

۱۴۰۰/۴/۱۸اگر به اینترنت کمی نیاز دارید ، اپراتورهای ترکیه راه حل های خوبی برای حل این مشکل ندارند با این حال ، بسته های بزرگ اپراتورهای ترکیه ارزان تر هستند. سه اپراتور تلفن همراه در ترکیه فعالیت می کنند: Turkcell ، Turk Telecom و Vodafone. شما باید سیم کارت را ازاین سه اپراتور خریداری کنید. از سال 2021 ، سیم کارت جدید در ترکیه 150 لیره ترکیه است. هزینه تعرفه از 25 لیر را به اینجا اضافه کنید. نتیجه بسیار ناراحت کننده است. سیم کارت های توریستی وجود دارد ، ارزان ترند. با این وجود خرید آنها همیشه امکان پذیر نیست.و همیشه نمی توان سیم کارت های معمولی را خریداری کرد.

۱۴۰۰/۴/۱۸بسته ویژه تعطیلات وودافون چیست؟

۱۴۰۰/۴/۱۸وودافون ترکیه بسته ویژه ای را برای گردشگران ارائه می دهد ، این بسته "Vodafone Holiday line" ("تعرفه تعطیلات") است. یک سیم کارت با این بسته فقط توسط توریست ها قابل خرید است ، با گذرنامه ترکیه ای فروخته نمی شود. خرید بیش از 3 سیم کارت برای یک گذرنامه مجاز است. نرخ وودافون قیمت 40 لیر ترکیه است (در سال 2020 - 80 بود). برای این پول ، 20 گیگابایت ترافیک اینترنتی ، 750 دقیقه مکالمه محلی و 1000 پیامک محلی داده می شود. سیم کارت 28 روز طول می کشد. توجه! از نظر ذهنی آماده شوید که قادر به خرید چنین سیم کارتی نیستید ، آنها به راحتی در سالن های ارتباطی در دسترس نخواهند بود. اگر آن را پیدا کردید ، پس آن را با جرات دریافت کنید ، بسیار سودآور است. در ژوئن 2021 این سیم کارت های مسافرتی دیگر صادر نمی شوند. اکنون باید سیم کارت اعتباری محلی بخرید و بسته مسافرتی را فعال کنید. فعال سازی بسته فقط در یک سالن ارتباطی با گذرنامه انجام می شود. به احتمال زیاد ، چنین طرحی در آینده باقی خواهد ماند ، یعنی دیگر سیم کارت های جداگانه ای برای گردشگران وجود نخواهد داشت. یعنی شما باید برای سیم کارت (150 لیر) + بسته ترافیکی (40 لیر) هزینه کنید. سیم کارت از سالن به سالن ارزان تر یا گرانتر است. 750 دقیقه محلی به درد شما می خورد: تاکسی سفارش دهید یا با راهنمای هتل خود تماس بگیرید ، یا در تور شماره راهنمای خود را بگیرید تا در صورت گم شدن با شما تماس بگیرند. قبلاً 30 دقیقه بین المللی نیز در تعرفه گردشگری گنجانده می شد ، اکنون دیگر نیست.

۱۴۰۰/۴/۱۸اگر یک سیم کارت معمولی از Vodafone با قیمت 150 لیر خریداری کنید ، باید حساب خود را دوباره پر کنید و بسته های ترافیکی بخرید. 5 گیگابایت - 25 لیر ، 8 گیگابایت - 30 لیر ، 12 گیگابایت - 35 لیر ، 15 گیگابایت - 45 لیر. فرودگاه ها اغلب سیم کارت هایی را با بسته های متصل شده به فروش می رسانند. به نظر می رسد کمی گران تر ، اما بسیار راحت تر است.

۱۴۰۰/۴/۱۸سیم کارت های توریستی Welcome Pack Pack چیست؟

۱۴۰۰/۴/۱۸Turkcell دارای سیم کارت های توریستی Welcome Pack Pack است. می توانید آن را با قیمت 170 لیر یا بیشتر خریداری کنید. در سال 2021 ، قیمت قبل از 150 لیر افزایش یافت. شما 20 گیگابایت اینترنت ، 200 دقیقه محلی ، پیام کوتاه محلی نامحدود دریافت می کنید. توجه! از نظر ذهنی آماده شوید که قادر به خرید چنین سیم کارت نیستید ، آنها به راحتی در سالن های ارتباطی در دسترس نخواهند بود. اگر آن را پیدا کردید ، پس آن را با جرات دریافت کنید ، بسیار سودآور است.

۱۴۰۰/۴/۱۸سیم کارت معمولی ترکسل Turkcell اگر یک سیم کارت معمولی با قیمت 150 لیر از Turkcell خریداری کنید ، باید حساب خود را دوباره پر کنید و بسته های ترافیکی بخرید. 6 گیگابایت - 45 لیر ، 8 گیگابایت - 50 لیر ، 10 گیگابایت - 55 لیر ، 14 گیگابایت - 69 لیر.قیمت ها برای (ژوئن 2021) است فرودگاه ها اغلب سیم کارت هایی را با بسته های متصل شده به فروش می رسانند. به نظر می رسد کمی گران تر ، اما بسیار راحت تر است.

۱۴۰۰/۴/۱۸تورک تلکام Turk Telekom سیم کارت کارت مسافرتی ندارد. اگر سیم کارت معمولی را از Turk Telekom با قیمت 150 لیر خریداری کنید ، باید حساب خود را پر کنید و بسته های ترافیکی را خریداری کنید. 4 گیگابایت - 23 لیر ، 7 گیگابایت - 27 لیر ، 10 گیگابایت - 32 لیر. فرودگاه ها اغلب سیم کارت هایی را با بسته های متصل شده به فروش می رسانند. به نظر می رسد کمی گران تر ، اما بسیار راحت تر است.

۱۴۰۰/۴/۱۸ - اولین و ارزانترین گزینه برای حل مشکل اینترنت در ترکیه این است که با دقت نظرات هتل را بخوانید و هتلی را انتخاب کنید که WiFi رایگان محلی در آن کار می کند. - اگر به اینترنت کمی نیاز دارید ، ناامید خواهید شد. به راحتی نمی توان چند گیگابایت را ارزان خرید. - اگر به اینترنت زیادی و ارزان نیاز دارید ، به دنبال دفاتر Vodafone یا Turkcell باشید و سیم کارت های توریستی "Vodafone Holiday line" یا "Tourist Welcome Pack" را بخرید ، 20 گیگابایت اینترنت با قیمت 170 یا 190 لیر دریافت کنید. این بسته شامل چند دقیقه مکالمه محلی است. - از نظر ذهنی آماده باشید که در فرودگاه بسته های توریستی دو یا سه برابر بیشتر هزینه می کنند. یا سیم کارت های توریستی در دسترس نخواهند بود و سیم کارت های معمولی با 200 لیر یا بیشتر ارائه می دهند. با این حال ، حتی برای 200-250 لیر ، اینترنت سود بیشتری نسبت به رومینگ خواهد داشت. - از نظر ذهنی آماده باشید که سیم کارت و بسته های آن یک و نیم برابر گران تر از استراحتگاه و هتل ارائه شود. این نیز یک اتفاق بسیار معمول است.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸آیا کوسه در ترکیه و سایر خطرات دریا وجود دارد؟

۱۴۰۰/۱۰/۱۸آیا وجود کوسه ها در سواحل ترکیه واقع بینانه است؟ فرصت وجود دارد، اما بسیار کم است. پرونده بین المللی حمله کوسه نگهداری شده توسط ISAF که تمام اطلاعات واقعی در مورد حملات کوسه ها در تمام مناطق جهان را نشان می دهد. به گفته وی، طی یک دوره رصدی 120 ساله (از سال 1900 تا 2020)، تنها 4 مورد حمله کوسه به انسان در آب های ترکیه ثبت شده است که 2 مورد آن کشنده بوده است. آخرین مورد در سال 1967 در استان موغله ثبت شد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸خطرناک ترین کوسه ها برای انسان 3 نوع کوسه است: کوسه سفید بزرگ - به ندرت در آبهای دریای مدیترانه شنا می کند. ظهور آن در سال های 1985-2019 در آب های مدیترانه تنها 10 بار ثبت شد، در حالی که حتی یک مورد مشاهده در نزدیکی ساحل مشاهده نشد. کوسه دماغ صاف یا کوسه بلانت در آب‌های دریای مدیترانه ظاهر نمی‌شود، برای کوسه دماغ صاف آب‌های دریای مدیترانه خیلی سرد است. حقایق مشاهده او در اینجا ثبت نشده است. کوسه ببری - که به همین دلیل در مدیترانه یافت نمی شود - آب بسیار سرد است. حقایق مشاهده او نیز در اینجا ثبت نشده است.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸چندین گونه کوسه هنوز در آب های دریای مدیترانه زندگی می کنند، اما نباید از آنها بترسید، زیرا اندازه آنها کوچک است و خطر بزرگی برای انسان ایجاد نمی کند و به سواحل شنا نمی کند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸بنابراین، در حالی که از تعطیلات خود در ترکیه لذت می برید، نیازی به نگرانی در مورد کوسه های تیز دندان وجود ندارد. متأسفانه، چندین گونه دیگر از حیات دریایی وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸توجه داشته باشید! صدمات با هر ماهیت ناشی از حیوانات دریایی یک رویداد بیمه ای نیست. در بیمه مسافرتی استاندارد از آنها به عنوان "تعامل بی دقت با جانوران دریایی" یاد می شود و درمان با هزینه گردشگر آسیب دیده انجام می شود.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸جانوران دریایی مدیترانه: گونه های خطرناک در آب های ترکیه برای گردشگران اعتقاد بر این است که خطرناک ترین برای گردشگران در ترکیه خارپشت دریایی و چتر دریایی است. گونه های به اصطلاح "خانگی" حیات دریایی تقریباً خطرناک نیستند. با این حال، پس از افتتاح کانال سوئز (1869)، گونه های دریایی از اقیانوس هند و دریای سرخ، که اغلب سمی هستند، شروع به نفوذ به مدیترانه کردند. امروزه در دریای مدیترانه، دانشمندان، محققان محیط زیست محیطی، 443 گونه دارند که به در آنجا ساکن شده اند. علم این گونه ها را "تهاجمی" می نامد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸صدها گونه عروس دریایی در آب های مدیترانه یافت می شود. برخی از آنها برای انسان بی ضرر هستند، در حالی که برخی دیگر سمی هستند. به دلایل ایمنی، دست زدن به آنها به گردشگران توصیه نمی شود. البته، وسوسه دست زدن به چنین زیبایی دریایی بسیار عالی است، اما با این وجود، مشاهده چتر دریایی از راه دور ارجحیت دارد و مطمئناً برای سلامتی بی خطرتر است.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸اگر عروس دریایی با این وجود نیش زد، اولین قدم این است که زخم را با آب نمک بشویید.چتر دریایی پس از نیش زدن، سلول های گزنده سمی خود را روی پوست باقی می گذارد. در تعامل با آب شیرین، آنها از بین نمی روند و علاوه بر این بخش های جدیدی از سم را آزاد می کنند. فقط شستشوی زیاد با آب نمک به طور موثر این سلول های سمی را از بین می برد. حتما از ناجیان ساحلی کمک بگیرید، آنها باید بدانند در صورت سوختگی عروس دریایی چه باید کرد.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸پس از شستن محل سوختگی، باید خودتان زخم را ضدعفونی کنید یا با پزشک مشورت کنید. اعتقاد بر این است که سرکه کمک می کند. اما چنین روش محبوب خوددرمانی مشکوک است، و علاوه بر این، سرکه رادر ساحل از کجا پیدا کنیم؟ مگر اینکه ناجیان غریق آن را داشته باشند که بسیار بعید است.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸اجازه دهید به طور مفصل در مورد 3 نوع چتر دریایی که خطرناک ترین یا رایج ترین آنها محسوب می شوند صحبت کنیم. فیسالیا یک عروس دریایی بسیار بزرگ و جالب است، در حالی که برای سلامتی انسان خطرناک است. در واقع، این یک عروس دریایی نیست، بلکه چندین و چند گونه متفاوت (سیفونوفور) در یک زمان است که در یک کل ادغام شده اند. این عروس دریایی هرگز در دریای مدیترانه زندگی نکرده است زیرا دمای آب برای او بسیار سرد است. امروزه، به دلیل گرم شدن زمین، فیسالیا در حال حاضر به تعداد زیادی در سواحل جبل الطارق یافت می شود. این فقط یک مسئله زمان است - آنها چقدر سریع در سواحل ترکیه، یونان، تونس، کرواسی، ایتالیا ظاهر می شوند؟ اجزای تشکیل دهنده بدن فیسالیا شاخک ها و حباب گاز آبی بالایی هستند. به اندازه های بزرگ (تا 30 سانتی متر) می رسد و دارای برآمدگی است که به وضوح در سطح دریا قابل مشاهده است و به راحتی قابل تشخیص است. پس مراقب باش! فیسالیا از شاخک های خود برای شکار استفاده می کند و با آنها ماهی های کوچک و سخت پوستان را نیش می زند. چتر دریایی با کمک شاخک هایی که طول آنها به 30 متر می رسد، طعمه خود را در بر می گیرد و با سم می زند و سپس آن را می خورد. فیسالیا بین چیزی که باید نیش بزند - یا ماهی یا پای گردشگر - تمایز قائل نمی شود. سوختگی چتر دریایی تنها بسیار ناخوشایند است، اما هنوز کشنده نیست. اما در صورت گیرکردن دست ها یا پاهای فرد توسط شاخک ها، احتمال قطع عضو تقریباً صد درصد است. اگر بتواند تمام بدن انسان را به طور کامل بگیرد (چنین موارد استثنا نیستند!) - نتیجه کشنده تضمین می شود. طبق آمار، فیسالیا بیشتر از کوسه ها در جهان افراد را می کشد. بنابراین، در حالی که در ساحل هستید، نه به دنبال باله های کوسه، بلکه به دنبال برآمدگی های آبی بالای آب باشید. در صورت ابتلا به فیسالیا حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸عروس دریایی روپیلما Rhopilema nomadica این چتر دریایی بزرگ که قبلاً در دریای مدیترانه ساکن نبودند، از اعماق اقیانوس هند به آبهای آن در امتداد کانال سوئز مهاجرت کردند. قطریک عروس دریایی بالغ بین 40 تا 60 سانتی متر است و وزن آن به 10 کیلوگرم می رسد. رنگ مشترک این چتر دریایی یا آبی یا سفید است. عروس دریایی روپیلما از پلانکتون تغذیه می کنند. برای محافظت از خود در برابر شکارچیان، آنها دارای نیش حاوی سم هستند. پس از یک بار نیش چتر دریایی، احساس ناخوشایندی باقی می ماند، اما تهدیدی برای زندگی نیست. چتر دریایی این گونه در آب و هوای گرم به کلنی های بزرگ زاد و ولد می کند. هنگامی که در یک مستعمره بزرگ "Rhopilema nomadica" قرار می گیرد، یک فرد صدمات متعدد پوستی دریافت می کند و به دلیل مسمومیت با سموم ممکن است بمیرد یا به حدی ضعیف شود که به سادگی غرق شود. خبر خوب این است که تنها چند عروس دریایی روپیلما در سواحل ترکیه یافت می شوند، اما ظهور کل کلونی ها در آینده منتفی نیست. در حال حاضر این نوع چتر دریایی مشکلات بزرگی را در قبرس و اسرائیل ایجاد می کند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸عروس دریایی پلاژیا که توانایی درخشش در تاریکی را دارد، از نظر علمی "Pelagia noctiluca" نامیده می شود. آنها را می توان در شب در دریا با جرقه های کوتاه نورشان تشخیص داد. نزدیک شدن به این گونه چتر دریایی نامطلوب است. چتر دریایی پلاژیا، ساکنان دائمی دریای مدیترانه، در سراسر ساحل آن توزیع شده است. آنها کوچک هستند (فقط حدود 10 سانتی متر قطر)، بنابراین آنها به سختی قابل مشاهده هستند، که خطر بزرگی ایجاد می کند. آنها همچنین دارای هشت شاخک هستند که طول آنها تا 3 متر می رسد. پلانکتون، چتر دریایی پلاژیا، سخت پوستان، قلیه ماهی به عنوان غذا آنها هستند. پلاژیا نور شب بسیار دردناک نیش می زند، اما یک نیش پلاژیا خطر جدی برای سلامتی ندارد. اما اگر یک غواص یا شناگر وارد خوشه های بزرگی از این چتر دریایی شود، می تواند مقدار زیادی سم دریافت کند. شما می توانید این چتر دریایی را پس از پرتاب شدن در اثر جریان یا جزر و مد در ساحل، ببینید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸خارپشت دریایی این نوع خارپشت دریایی مستعد پرخاشگری نیست، اما با قدم گذاشتن روی آن، می توانید با خار ها به خود آسیب بزنید. هیچ یک از سه گونه موجود خارپشت دریایی سمی (Toxopneustes، Echinothurioida، Tripneustes) در آب های دریای مدیترانه زندگی نمی کنند که این خبر خوبی است. چندین گونه جوجه تیغی سمی در دریای سرخ وجود دارد، اما هنوز موفق نشده اند از طریق کانال سوئز به مدیترانه برسند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸توتیای دریایی در روز، جوجه تیغی دریایی در نزدیکی ساحل وجود ندارد، اما در شب آنها را می توان حتی در ساحل پیدا کرد. با پا گذاشتن تصادفی روی جوجه تیغی و فرو رفتن خار در پا، اقدامات زیر باید انجام شود: حتما خار گیر کرده را درآورید. ناحیه آسیب دیده را با سرکه بشویید؛ زخم را ضد عفونی کنید توصیه می شود از پزشک کمک بگیرید. هنگامی که توسط خارهای خارپشت دریایی آسیب می بینند، برخی از افراد دچار واکنش های آلرژیک می شوند که نمی توان از قبل آن را شناخت و این خطر برای همه وجود دارد. بزرگترین خطر این واقعیت است که با نفوذ عمیق به بافت، هنگام برداشتن سوزن می تواند پوست پاره شود یا خار بشکند. در این صورت باید از کمک پزشکی و جراح استفاده کنید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸شیرماهی گرمسیری ماهی های گرمسیری که در دنیای علمی به Pterois (به انگلیسی Lionfish - lionfish) معروف هستند، بسیار خطرناک هستند. سم این ماهی که در اثر گاز گرفتن وارد بدن انسان شده است می تواند باعث فلج یا مرگ شود.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸قبلاً هیچ خروس‌ماهی (عقرب‌ماهی و شیرماهی هم نامیده‌ می شوند) در مدیترانه وجود نداشت. اسکان مجدد آنها از دریای سرخ از طریق کانال سوئز انجام شد. آنها اولین بار در سال 1991 در سواحل اسرائیل کشف شدند. شیر ماهی ها در حال حاضر در سواحل قبرس و اسرائیل زندگی می کنند. تعداد کمی از آنها در نزدیکی سواحل ترکیه وجود دارد، اما جمعیت در حال افزایش است. گسترش خروس‌ماهی در خارج از زیستگاه اصلی آنها در حال حاضر یک مشکل جهانی است، به ویژه در دریای کارائیب. سرآشپزهای دومینیکن و کوبایی با تکیه بر تجربیات سرآشپزهای ژاپنی، هنر تهیه غذاهای شیرماهی را یاد می گیرند که یک غذای لذیذ در ژاپن است. با گسترش بیشتر خروس‌ماهی ها در مدیترانه، می توان انتظار داشت که آنها به عنوان غذاهای ماهی در بوفه های تونس و ترکیه و یا در مزه های یونان و قبرس ظاهر شوند. این ماهی با پخت مناسب نرم و لذیذ می شود. طول یک خروس‌ماهی بالغ تا 30 سانتی متر و وزن آن حدود 1 کیلوگرم است. باله های روشن آن باعث می شود که این ماهی به راحتی قابل تشخیص باشد. این باله های ماهی هستند که خطرناک هستند، زیرا حاوی خارهایی با سم هستند. اما نیش شیر ماهی نیز خطرناک و سمی است. طب مدرن چیزهای زیادی در مورد علائم نیش این ماهی می داند. مواردی از نیش، فلج و حتی مرگ در میان آکواریوم‌هایی که اکنون به طور فعال خروس‌ماهی را در آکواریوم پرورش می‌دهند، گزارش شده است. در صورت گزش، باید فوراً از متخصصان پزشکی کمک بگیرید تا از عواقب خطرناک جلوگیری کنید.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸برای گردشگران خطر در ترکیه کوسه نیست، بلکه مسمومیت غذایی و الکلی است.

در ادامه بخوانید...

گردشگری آلی یا کشاورزی

در

 (سیارک) گردشگری اشاره به افرادی دارد که سفر می کنند تا با فرهنگ های مختلف، مکان ها، غذا ها و نوشیدنی های متفاوت آشنا شوند، سرگرمی های مانند فعالیت هایی مانند حوادث تفریحی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشند. همه افراد با فعالیت منابع طبیعی و فرهنگی در ارتباط هستند. این منابع برای انسان بسیار مهم هستند، هم امروز و فردا. اطمینان از پایداری بسیار مهم است. اطمینان و تضمین زندگی انسان بستگی به حضور توسعه پایدار در همه بخش ها از جمله گردشگری دارد. منابع طبیعی، فرهنگی، تاریخی، ارزش های اجتماعی و زیبایی شناختی، فرآیندهای زیست محیطی و تنوع زیستی برای جلوگیری از آسیب و تضمین پایداری در گردشگری کشور ضروری ولازم می باشند. در این روش، جذابیت کشورها به طور مداوم فراهم خواهد شد. گردشگری پایدار، توسعه گردشگری است که مانع آسیب به محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ مکان های که در آن شکل می گیرد، می شود.

هدف از گردشگری پایدار، اطمینان از یک تجربه مثبت برای مردم محلی، شرکت های گردشگری؛ و خود گردشگران است. گردشگری آلی را می توان به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار یک قسمت در قلمرو جزئی و کل کشور استفاده کرد.

منشاء گردشگری آلی از اکوتوریسم است. اکوتوریسم به طور انحصاری بر طبیعت، فرهنگ و مزارع که بخشی از این طبیعت و فرهنگ است، متمرکز شده است.

هنگامی که اکوتوریسم پیرامون محصولات ارگانیک تکامل می یابد به آن گردشگری آلی گفته می شود. مزارع ارگانیک یک منبع اقتصادی اضافی برای مزارع محیط زیست و حفاظت از آنها ارائه می کنند. هنگامی که مزارع کشاورزی خود را به مدیریت آلی تبدیل و به خوبی اداره می کنند، برخی از فعالیت های گردشگری دیگر ممکن است توسعه پیدا کنند. اگر مزارع ارگانیک به لحاظ ارگانیک موفق باشند، آنها می توانند انگیزه بازدیدکننده های گردشگران را افزایش دهند. مزارع ارگانیک می توانند به لحاظ اقتصادی قابل دوام شوند، اگر محصولات با کیفیت تولید و به بازار عرضه شوند و درآمد با فعالیت های گردشگری ، به ویژه در زمینه های طبیعت و فرهنگ تکمیل شوند. مزارع ارگانیک نیز برای سلامت انسان حیاتی هستند، به این دلیل که غذاهای ارگانیک بدون آفت کش های متداول ؛ کود های ساخته شده با مواد مصنوعی و یا لجن فاضلاب؛ مهندسی زیستی؛ یا پرتوهای یونیزا تولید می شوند. قبل از اینکه غذاهای ارگانیک به سوپرمارکت های محلی و یا رستوران وارد شوند، باید گواهی ارگانیک دریافت کنند. همچنین نشان داده شده است که روش های کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست امن تر هستند، چون هیچ گونه مواد شیمیایی مصنوعی، آنتی بیوتیک و هورمون در تولید آنها وجود ندارد.

گردشگری آلی یک سیستم کشاورزی ارگانیک مورد استفاده در کسب و کار گردشگری است اما در معرض و نظارت بخش بهداشت و کشاورزی قرار دارد.

مصرف کنندگان کشورهای صنعتی به طور فزاینده علاقه مند به خرید مواد غذایی و محصولات حیوانی رایگان آفت کش ها و مواد شیمیایی دیگر هستند. گردشگری آلی یک سرمایه گذاری کسب و کار خوب در یک مزرعه کار است که فعالیت های بسیاری مانند تجارب آموزشی، تفریحی و سرگرم کننده برای بازدید کنندگان ارائه می دهد، در عین حال درآمد اضافی برای مالک تولید می کند. بازدیدکنندگان در فعالیت های یادگیری در شرایط طبیعی و یا کشاورزی دوستانه شرکت می کنند. در حالی که آنها در حال آزمایش غذاهای ارگانیک هستند، باید محصولات ارگانیک را با سرگرمی یاد بگیرند. این اطمینان وجود دارد، بازدید کنندگان که زندگی در مزرعه را تجربه می کنند ، بیشتر با زندگی طبیعی و سلامت بعدی آن کنار می آیند. این گردشگری، گردشگری آلی و یا سرگرمی کشاورزی، یا گردشگری کشاورزی نامیده می شود. تقاضای گردشگری آلی روز به روز در حال رشد است . گردشگری کشاورزی ، به اهمیت مزارع ارگانیک برای سلامت انسان، محیط زیست، کسب و کار، و رفاه اقتصاد محلی می پردازد و یک ارزیابی از نحوه استفاده مزارع ارگانیک برای مقاصد گردشگری ارائه می دهد.
این مقاله ادامه دارد.........ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

حسینیه امینی ها لوکیشن بانوی عمارت

در

خانه امینی ها در قزوین قسمتی از یک عمارت گسترده و تو در تو است که به سال 1275 قمری در دو طبقه به وسیله مرحوم محمد رضا امینی ساخته شده است. حسینیه دارای دو حیاط شمالی و جنوبی و سه تالار شرقی و غربی است. این تالار ها به موازات یکدیگر قرار دارند و به وسیله پنج درب متحرک مشبک از هم جدا می شوند.

تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر است. طول تالار میانی 18 متر و عرض آن 5 متر است. طول تالار های دیگر 10 و عرض آن ها نیز 5 متر است. آمیختگی حساب شده و زیبایی گچ بری، نقاشی روی چوب و آئینه کاری در سقف، دیوارها، طاقچه ها رف ها و دیوار واره های چوبی بسیار چشمگیر و در حد شاهکار است.

دو اتاق شمالی، جنوبی نیز در شرق و غرب تالارها وجود دارد که از تزئینات کمتری برخوردار است. سردابه، آشپزخانه، ابنارها و شربت خانه در طبقه زیرین حسینیه واقع شده است.

سرداب

لوستر

 

تالار کوچک

 

انبار

 

دیوار بین تالارها از چوب

خانه امینی ها یا حسینیه امینی ها لوکیشن فیلم های زیادی بوده است، از جدیدترین فیلم هایی که در این مکان فیلم برداری شده می توان به سریال بانوی عمارت اشاره کرد.

 

حسینیه امینی ها نگین معماری قزوین

حسینیه امینی ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی قزوین توسط حاج محمدرضا امینی از اعیان تجار قزوین، در سال ۱۲۷۵هجری قمری بنا و در آن زمان مبلغ چهل و هشت هزار تومان صرف ساخت آن شده است به قطب گردشگری در قزوین تبدیل شده است.گردشگران و توریست های زیادی از داخل و خارج کشور از این خانه‌ ی زیبا و اعیانی در قزوین بازدید می کنند

 

حیاط حسینیه امینی ها

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

کلیسای کانتور در قزوین + عکس جدید

در
کلیسای کانتور، کلیسای ارتدکس روسیه در قزوین
کلیسای کانتور یا برج ناقوس که یکی از کوچک ترین کلیساها در جهان است، در سال 1905 توسط شرکت راهسازی روسی به نام شرکت بیمه و حمل و نقل، که قرار بود راه انزلی به قزوین را بسازند برای کارکنان روسی استخدام شده در ساخت جاده انزلی به قزوین احداث شد. کلیسا، مانند کلیساهای دیگر، دارای یک طرح کلیسا با محراب شرقی است. ورودی توسط دو دیوار تزئین شده با صلیب احاطه شده است. در ورودی، یک برج سه طبقه با ناقوس دیده می شود که توسط یک گنبد کوچک محدود می شود. سالن شامل یک کلیسا و یک محراب است و در دو طرف دو منطقه مستطیلی وجود دارد.
محراب شکل یک نیم دایره با گنبد است. در مورد ظاهر کلیسا، می توانید ستون های تزئینی را مشاهده کنید. برنامه ریزی معماری کلیسای کانتور بر اساس چند ضلعی نامنظم ساخته شده از آجر قرمز است. از طبقه اول برج نازوس کلیسای یک نمایش با شکوه از زمین اطراف دیده می شود. گورستان با تعداد زیادی از مقبره ها، که یکی از آن ها متعلق به یک خلبان روسی است که زمانی که هواپیمای او در طی جنگ سقوط کرده و کشته شده است.
در مقابل کلیسای کانتور یک بنای تاریخی برای یادبود مهندسان راه سازی روسی وجود دارد. کلیسا گاه به نام کلیسای "کانتور" یا "کانگر"  که در زبان روسی به معنای دفتر کار و اداره است نامیده می شود.در حال حاضر به مکانی برای بازدید گردشگران و توریست ها تبدیل شده‌است. و این مکان گردشگری به روی مشتاقان هنر معماری باز است.
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

دره توپ یک مکان اسرار آمیز در قزاقستان

در
دره توپ ها در قزاقستان
سیاره ما تعداد زیادی از پازل های گمشده دارد که حتی علم مدرن نیز به سختی می تواند توضیح دهد. یکی از این پازل ها، منشاء سنگ های بزرگی است که در سراسر دره بی انتهای مانگایساتو در شبه جزیره قزاقستان پراکنده اند. طاهر این سنگ ها شبیه اسباب بازی مردی غول پیکر است ! چه کسی این سنگ های غول پیکر را در سراسراین دره پخش کرده است؟ دانشمندان موفق به یافتن دلیل واقعی این سنگ های  کروی بزرگ در این منطقه بیابانی شده اند.
 
دره توپ ها در قزاقستان
مورخان درباره منشاء سنگهای توپ بحث می کنند
دره توپ در قزاقستان گردشگران را که به شبه جزیره می آیند جذب می کند تا با چشمان خود، تخته سنگ های کروی شکل را ببینند. این منطقه قطبی گردشگری را برای توریست ها در داخل و خارج از قزاقستان فراهم کرده است.
دره توپ ها در قزاقستان
توپ ها دارای اندازه و رنگ های مختلف هستند، اما اغلب شامل سنگ های رسوبی (شن و ماسه) می باشند. در جریان مطالعه ی  مبدأ آنها مشخص شد که احتمالا توپها به علت تخلیه های الکتریکی که در پوسته زمین در مناطقی که گسل های تکتونیکی فعال وجود داشته شکل گرفته اند.
دره توپ ها در قزاقستان
توپ از سنگ های رسوبی تشکیل شده است
دانشمندان نشان داده اند  که این توپ های کروی سنگی  در آن روزها که تشکیل می شدند،مخازن آب در محل دره جدید وجود داشت. مرکز یا هسته ی توپ از بقایای موجودات کوچک موجود در آب تشکیل شده است. این با این واقعیت تایید می شود که با توجه به جنس درون توپ، می توانید نسخه های باستانی باقیمانده حشرات، پوسته و ماهی را مشاهده کنید.نشکیل توپ را می توان بر اساس یک گلوله برفی توضیح داد به این صورت که اول یک هسته کوچک با یک لایه ضخیم از شن و خاک رس تشکیل شده،اندازه توپ ها یکسان نیست: توپ های کوچک وجود دارد، اما  قطربعضی از آنها یک متر یا بیشتر است .
دره توپ ها در قزاقستان
هسته داخل توپ
شکل توپ به تدریج تا به امروز تغییرکرده و  تحت عمل باد، آنها به تدریج تخریب شده و میشوند، و چشم اندازی حتی مرموز تر  به خود می گیرند.
 
دره توپ ها در قزاقستان
توپ سنگی مرموز

نظرات

در ادامه بخوانید...

توپ سنگی مرموز در کاستاریکا

در
کاستاریکا یک کشور کوچک در آمریکای مرکزی است که در رتبه اول گردشگری درمانی در جهان قرار گرفته است. کاستاریکا دارای بیشترین تراکم گونه‌های زیستی در جهان می باشد. در سال 1930 در کاستاریکا این  سنگهای مرموز ماقبل تاریخ کشف شد ، در مورد آن دانشمندان استدلال کرده اند که در ادامه آمده است.
توپ سنگی مرموز در کاستاریکا جزو جاذبه های گردشگری کاستاریا به حساب می آید
 
توپ های سنگی مرموز، توسط کارکنان شرکت میوه یونایتد پیدا شد.در زمان پاکسازی در جنگل برای سازماندهی مزارع موز، و با رفتن به داخل غار ها این توپ های سنگی بزرگ جلا داده شده  را پیدا کردند. در شروع کار، هیچ کس اهمیتی به این سنگ ها نمی داد اما  به زودی از این توپ های سنگی  به عنوان دکوراسیون برای چمن های نزدیک ساختمان های دولتی، خانه های شهروندان ثروتمند و مدیران شرکت میوه یونایتد استفاده شد.
بعضی از این توپ های سنگی  در حین حمل و نقل آسیب دیده اند، برخی از آنها توسط "معدنچیان طلا" شکسته شده اند. در آن زمان دولت کاستاریکا علاقه مند به پیدا کرن این توپ ها شد، ده ها عدد از آنها در حااز بین رفتن بودند. جستجو برای سنگ ها ادامه یافت و در طی دهه های بعد، حدود 300 عدد توپ سنگی جمع آوری شد. توپ ها در اندازه های مختلف هستند: برخی کوچک ( قطر تا چند سانتی متر)، بعضی بزرگ (تا  قطر 2 متر و وزن تا 15 تن). بعضی از سنگ ها در همان مکان هایی که یافت می شدند، باقی ماندند، اما بسیاری از سنگ ها را مجبور شدند برای جلوگیری از فرسایش، آتش سوزی و خرابکاری جابجا کنند. امروزه آنها نه تنها در موزه کاستاریکا بلکه در تالارهای نمایشگاه واشنگتن و کمبریج دیده می شوند.
دشوار است دقیقا مشخص شود، چگونه  سازندگان این مصنوعات توانستند سنگ را به طور کامل صیقل بدهند، چرا که تمام توپها بدون استثنا کاملا صاف هستند.
بسیاری از فرضیه ها در مورد هدف سنگ ها مطرح شده است: بعضی از دانشمندان بر این باورند که این توپ ها از آتلانتیس گم شده هستند، بعضی دیگر زمان ساخته شدن این سنگ ها را همزمان با استون هنج Stonehenge ازبازمانده های دوران نوسنگی و عصر برنز میدانند، نظریه فوق العاده ای هم وجود دارد که سنگها را بیگانه گان فضایی برای ما ساخته اند. امروزه تمام این سنگها  تحت حفاظت یونسکو قرار دارند و از جمله جاذبه هایی برای گردشگران و  میراث فرهنگی و گردشگری کاستاریکا محسوب می شود.
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر

در
رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر هزاران ساله، مورخان درباره هدف آن بحث می کنند.

با توجه به افسانه ها، غول هایی که قبلا در قلمرو لائوس مدرن کنونی زندگی می کرده اند، در حافظه صدها کوزه بزرگ سنگی در استان Xieng Khouang حفظ شده است . وزن آنها اغلب به 6 تن می رسد. البته، ساکنان محلی، ادعا می کنند که اکثر مردم عادی از آنها استفاده می کرده اند، اما برای چه منظوری؟هنوز مشخص نشده است. بله، و این کوزه های عجیب غول پیکری که در سراسر دره پراکنده اند، احتمالا بین 1500 تا 2000 سال پیش هستند. واقعا شگفت انگیز است!

کوزه های غول پیکر اسرار آمیز
دره یخچال - اصلی ترین نقطه ی تاریخی لائوس است
دره کوزه یکی از مشهورترین نشانه های تاریخی لائوس است و به قطب گردشگری در لائوس تبدیل شده است. در طول جنگ داخلی (1970)، قلمرو Xieng Khouang بارها بمباران شد، بنابراین امروز کار باستان شناسان دشوار شده است. گردشگران نیز تنها بر روی یک پلتفرم خاص، که از مواد انفجاری پاک سازی شده اند، مجاز  به بازدید می باشند. با وجود تمام مشکلات، مورخان همچنان به جستجوی آثار باستانی خود میپردازند و از نجات یک میراث فرهنگی جهانی و اضافه کردن آن به میراث جهانی یونسکو  حمایت می کنند.
درختی که در یک کوزه رشد کرده است
دانشمندان چندین فرضیه در مورد منشا کوزه ها ارائه می دهند. اکثر مردم تمایل دارند فکر کنند که در جایی که امروزه بیش از 60 سایت با صدها کوزه ی مرموز وجود دارد، یک مسیر تجاری باستانی در هزاران سال پیش بوده است. مخازن ساخته شده از سنگ، گرانیت، ماسه سنگ یا مرجانی کالسیته می توانسته اند برای ذخیره مواد غذایی یا جمع آوری آب باران استفاده شوند.
بیشتر کوزه ها دور هستند
نظریه دیگر: کوزه ها به عنوان محل دفن های ویژه استفاده می شده اند.
کوزه مستطیلی
همچنین یک افسانه باستانی وجود دارد که می گوید زمانی که پادشاه جونگ تصمیم می گیرد پیروزی خود را بر ارتش دشمن جشن بگیرد و همه افراد محلی را با شراب برنج "لائوس لائو" پذیرایی کند نیاز به کوزه هایی داشته است.
سن کوزه ها از 1500 تا 2000 سال
احتمالا کوزه ها در مسیر تجارت قدیمی پراکنده بوده اند
ابعاد کوزه ها شگفت انگیز است: هر یک از نیم متر تا سه متر طول دارد. بعضی از آنها یک شکل گرد سنتی دارند، برخی مستطیل شکل هستند.بعضی از آن ها می توانند تا ۱۳ تن وزن داشته باشند و بلندترین ارتفاعدر کوزه ها ۳ متر است. نزدیک کوزه ها، تعداد زیادی صفحات گرد پیدا شد که احتمالا به عنوان پوشش و درب کوزه هااستفاده می شده است.
 
کوزه های باستانی در 60 سایت جداگانه پراکنده شده اند
 
کوزه ها می توانسته اند به عنوان ظروف ذخیره سازی مواد غذایی و یا در دفن مرده ها و مراسم تشییع جنازه استفاده می شود.
رمز و راز دیگری که بسیاری از مورخان را برای چندین سال گیج کرده است، توپ های کروی سنگی مرموز در کاستاریکا است . هیچ کس هنوز موفق به کشف اهداف توپ های غول پیکری که هزاران سال پیش ساخته شده، نشده است!

نظرات

در ادامه بخوانید...