عادات رفتاری مربوط به مسائل مالی که باید از جوانان یاد بگیریم هفت مورد

این مسئله کاملا عادی و منطقی است که والدین به عنوان کسانی که زمان بیشتری را بر این کره خاکی گذرانده و تجربیات بیشتری نسبت به فرزندان خود به دست آورده اند، دانش و تجربه خود را در اختیار آن ها قرار دهند تا آن ها اشتباهات والدین خود را تکرار نکنند. از سوی دیگر اما زمانی که صحبت از مسائل مالی و اقتصادی می شود، نکاتی هست که نسل قدیمی تر و والدین می توانند از جوان تر ها یاد بگیرند. یک سازمان تحقیقاتی، 1749 فرد آمریکایی را مورد تحقیق و بررسی قرار داده (افرادی که یا در رابطه ای با شخص دیگر هستند و ازدواج کرده اند، و یا این که طلاق گرفته اند) و چگونگی رویکرد هر یک در خصوص مسائل مالی را سنجیده است. نتایج حاکی از آن است که تفاوت های عمده ای از این حیث میان نسل پس از جنگ جهانی دوم یا افراد مسن تر با افراد جوان تری که در قرن حاضر وارد دوره جوانی خود شده اند، وجود داشته و در حقیقت نکات بسیاری هست که این افراد مسن تر، می توانند از این لحاظ از جوان تر ها یاد بگیرند. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار تان قرار دهیم.

عادت شماره یک افراد جوان تر: با شریک زندگی خود در خصوص مسائل مالی صحبت کنید

تحقیقات و بررسی های انجام شده نشانگر این موضوع است که افراد جوان تر، در مقایسه با نسل قدیمی تر بیشتر عادت دارند با شریک زندگی خود در خصوص مسائل مالی و اقتصادی صحبت کرده و با آن ها مشورت کنند. چیزی حدود هفتاد و پنج درصد از افراد جوان تر، در نظر سنجی های انجام شده عنوان کرده اند که حداقل هفته ای یک بار با شریک زندگی خود و یا با کسی که رابطه ای جدی با او دارند، اقدام به صحبت کردن در خصوص مسائل مالی می کنند و این در حالی است که این میزان برای نسل قدیمی تر تا چیزی حدود چهل و چهار درصد کاهش می یابد. حال اگر بازه زمانی طولانی تری را مد نظر قرار بگیریم (صحبت کردن در خصوص مسائل مالی به صورت ماهانه) تقریبا تمامی نسل جوان تر (به طور دقیق تر نود و هفت درصد آن ها) این مسئله را تأیید کرده بودند و این میزان برای نسل قدیمی تر تا هفتاد و هشت درصد کاهش می یابد.

چرا بهتر است با شریک زندگی خود در خصوص مسائل مالی مشورت کنید؟

به طور کلی می توان عنوان کرد که نسل جوان تر به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائلی که به باور قدیمی تر ها «تابو» یا نا مناسب به شمار می رود، راحت تر هستند. دکتر جین گریر، روان پزشکی برجسته و نویسنده چند کتاب موفق در خصوص روابط میان افراد است و در این خصوص عنوان کرد: «نسل جوان تر به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائل مختلف راحت تر هستند و معمولا بی پرده صحبت می کنند و این فرهنگی است که به عنوان فرهنگ به اشتراک گذاری در حال شناخته شدن است. تمامی مسائل و موضوعاتی که زمانی به عنوان مطلبی کاملا شخصی و محرمانه به شمار می رفتند (از مسائل جنسی گرفته تا اوضاع مالی و اقتصادی افراد)، در حال حاضر در میان نسل جوان در خصوص شان صحبت می شود. شبکه های اجتماعی نقش شایانی در این مسئله ایفا می کنند.». گیر در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: «شاید برای بسیاری از افراد صحبت کردن در خصوص مسائل مالی چندان کار ساده ای نباشد و علاقه ای به این کار نداشته باشند، با این وجود، این کار می تواند بر چگونگی روابط میان افراد تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. در حقیقت برخی به این خاطر در خصوص مسائل مالی با شریک زندگی خود صحبت نمی کنند تا از عقیده و قضاوت شریک زندگی شان در امان باشند و یا این که از این عقیده واهمه دارند. بسیاری از این کار سر باز می زنند (صحبت کردن در خصوص مسائل مالی) که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی میان افراد می شود. زمانی که افراد با شریک زندگی خود در مورد مسائل مالی صحبت می کنند، پرده ها از میان شان برداشته می شود و با یکدیگر راحت تر و صمیمی تر خواهند بود (همانند دو دوست صمیمی) و به هنگام فکر کردن به رؤیاها شان، این احساس را خواهند داشت که شریک زندگی شان در رسیدن به این رؤیا ها حمایت شان خواهد کرد.

عادت شماره دو افراد جوان تر: به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائل مالی راحت باشید

به احتمال بسیار زیاد به این خاطر که افراد جوان تر عادت دارند بیشتر در خصوص مسائل مالی صحبت کنند، به هنگام صحبت کردن در این رابطه راحت تر هستند. تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که نزدیک به نود درصد از افراد جوان تر به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائل مالی با شریک زندگی شان «بسیار راحت» هستند و کمتر دچار استرس می شوند. این در حالی است که این درصد برای نسل قدیمی تر تا چیزی حدود هفتاد و هفت درصد کاهش پیدا می کند. بی پرده صحبت کردن یکی از قابلیت های منحصر به فردی است که نسل جوان تر در بیشتر جنبه های زندگی خود آن را رعایت می کند و کمتر همانند قدیمی تر ها در لفافه حرف می زنند.

چرا بهتر است به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائل مالی راحت تر باشیم؟

در حقیقت این مسئله در چگونگی روابط میان افراد تأثیر بسزایی دارد؛ به عبارت دیگر هر چه افراد به هنگام صحبت کردن در خصوص مسائل مالی با یکدیگر راحت تر باشند، به طور کلی و در خصوص مسائل مختلف دیگر نیز با یکدیگر همین گونه خواهند بود و کمتر از یکدیگر واهمه خواهند داشت. این مسئله در نهایت می توان سبب شکل گیری صمیمیت تأثیر گذاری در روابط میان افراد شده و از تنش و اضطراب حاکم در میان افراد به طور قابل ملاحظه ای کاسته شود. در این صورت کمتر احتمال آن می رود که روابط میان افراد به سردی گراییده شده و به مرور فکر جدایی به ذهن شان خطور کند.

دکتر گیر در این خصوص عنوان کرد: «هر چه افراد بیشتر در خصوص نیاز های شخصی شان با یکدیگر صحبت کنند و در عین حال به هر آن چه که هر دو شان به عنوان شریک زندگی یکدیگر به آن احتیاج دارند، واقف باشند، با یکدیگر راحت تر خواهند بود. در این صورت احتمال این که ناراحتی و یا خشم فرو خورده ای میان افراد شکل بگیرد به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که افراد به هنگام صحبت کردن در خصوص این مسائل با یکدیگر، این احساس را که دیگری در حال نظارت بر عادات شان به هنگام خرج کردن پول باشد را نخواهند داشت.».

عادت شماره سه افراد جوان تر: با یک مشاور مالی مشورت کنید

چیزی حدود یک سوم افرادی که به نسل جوان تر تعلق دارند (به طور دقیق تر سی و هشت درصد آن ها) در نظر سنجی ای که انجام شده بود، عنوان کرده بودند که حداقل برای یک بار هم که شده در طول سال با یک مشاور مالی در خصوص وضعیت مالی شان گفتگو می کنند. این در حالی است که در سوی دیگر این میزان برای افرادی که به نسل قدیمی تر تعلق دارند تا سی درصد کاهش می یابد و بیش از شصت درصد این افراد عنوان کردند که به هیچ عنوان در طول زندگی شان با مشاور مالی صحبت نکرده اند.

چرا بهتر است بر اساس بازه زمانی به خصوصی با یک مشاور مالی گفتگو کنیم؟

مطمئنا مشاوره و گفتگو با کسی که در زمینه اوضاع اقتصادی و مالی تجربه بیشتری از فرد دارد به او کمک خواهد کرد به مرور زمان طرح و نقشه مؤثر تری برای آینده خود ریخته و اهدافی که به وسیله سرمایه اش می تواند به آن ها دست یابد را قابل دسترسی تر کند و نیز استفاده مؤثر تری از سرمایه اش داشته باشد. نسل جوان تر به واسطه استفاده از این راهکار و گفتگوهایی که در خصوص شرایط مالی شان با متخصصان انجام می دهند، به مراتب می توانند استفاده بهتر و مؤثر تری از سرمایه شان داشته باشند. جیسون تاکر، متخصص و مشاور مالی است و در یکی از شعب مرکزی بانک های آمریکا فعالیت می کند، او در این خصوص عنوان کرد: «کار کردن با یک متخصص در حوزه مالی و اقتصادی و استفاده از تجربیات این گونه افراد باعث می شود افراد متعلق به نسل جوان تر ابتکار عمل بیشتری در این زمینه داشته باشند (به نسبت افراد مسن تر). آمار و اطلاعات نشانگر این موضوع است که نه تنها افراد جوان تر زمان بیشتری را صرف گفتگو با متخصص های حوزه مالی و اقتصادی می کنند، بلکه زمانی که صحبت از سرمایه گذاری و هزینه کردن می شود نیز احساس موفقیت بیشتری نسبت به پدران و مادران خود دارند.».

عادت شماره چهار افراد جوان تر: زمانی را به یاد گرفتن مهارت های حوزه اقتصادی و مالی از افراد متخصص، اختصاص دهید

افراد جوان تر، زمانی که قصد سرمایه گذاری در حوزه ای به خصوص دارند، بیشتر به نظرات متخصصان حوزه اقتصادی و مالی توجه کرده و از تجربیات آن ها بهره می گیرند: بالغ بر بیست و پنج درصد کل افراد جوانی که از آن ها نظر سنجی شد عنوان کرده بودند که به هنگام سرمایه گذاری به تجربیات و نظرات افراد متخصص احتیاج پیدا خواهند کرد و این در حالی است که در سوی دیگر این میزان برای افراد مسن تر تا چیزی حدود چهارده درصد کاهش می یابد. این مسئله به مراتب باعث می شود نتایج به دست آمده از این سرمایه گذاری ها نیز برای افراد جوان تر در مقایسه با افراد مسن تر بهتر باشد و نظر سنجی های انجام گرفته در این خصوص نشان می دهد بیش از چهارده درصد از افراد جوان تر به هنگام سرمایه گذاری به نتایج بهتری دست می یابند و سرمایه گذاری شان ثمر بخش می شود و در سوی دیگر این میزان برای افراد مسن تر تا هشت درصد کاهش می یابد.

چرا باید چند و چون سرمایه گذاری را از افراد با تجربه تر آموخت؟

تاکر در این خصوص عنوان کرد: «افراد جوان نسل حاضر بیش از هر نسل دیگری به این موضوع علاقه نشان می دهند که به هنگام سرمایه گذاری نظرات متخصصان این حوزه را جویا شده و از تجربیات آن ها بهره بگیرند و به هنگام سرمایه گذاری برای آینده کاری و زندگی شان سعی می کنند تا جایی که امکان دارد از این تجربیات و آموزه ها بهره بگیرند. نتایج به دست آمده از تحقیقات حاکی از آن است که افراد جوان تر به هنگام صحبت کردن با افراد متخصص به هیچ عنوان خجالتی نیست اند و از صحبت کردن در خصوص آینده مالی و سرمایه گذاری شان با آن ها واهمه ای ندارند، چرا که مسئله مهم تر برای آن ها کسب موفقیت در حوزه مالی برای تضمین آینده شان است و این متفاوت است از عملکردی که افراد مسن تر در این خصوص در پیش می گیرند.».

عادت شماره پنج افراد جوان تر: با نگرانی های مالی خود رویا رو شوید

این گونه به نظر می رسد که افراد جوان تر به هنگام صحبت کردن در خصوص ترس ها شان در حوزه مالی نیز بسیار بی پرده تر از افراد مسن تر صحبت می کنند و واهمه ای از این لحاظ به خود راه نمی دهند. علاوه بر این نکاتی نیز وجود دارد که افراد در حوزه مالی دانش و توان کافی برای رویارویی با آن ها را در خود نمی بینند و افراد جوان تر راحت تر از مسن تر ها در این خصوص صحبت می کنند. در نظر سنجی ای که در این خصوص صورت گرفت، مسائل و مشکلاتی مربوط به حوزه مالی در اختیار افراد گذاشته شد و به آن ها گفته شد که از میان شان یک یا چند تا را که دغدغه آن را دارند بر گزینند:

  • پرداخت ماهانه اقساط
  • فشار و اضطرابی که افراد برای پرداخت بدهی ها شان احساس می کنند
  • ترس از این که توان پرداخت هزینه مواد و امکانات مورد نیاز ماهانه شان را نداشته باشند
  • ندانند برای آینده کاری و سرمایه گذاری خود چه تدابیری بیندیشند
  • زمان کافی برای انجام تحقیقات و بررسی های لازم برای سرمایه گذاری را در اختیار نداشته باشند
  • هیچ کدام

نتایج به دست آمده نشان از آن داشت که شصت و یک درصد افراد مسن تر و متعلق به نسل قدیمی تر گزینه «هیچ کدام» را انتخاب کردند و این در حالی بود که در سوی دیگر این میزان برای افراد جوان تر تا هفده درصد کاهش یافت و بیشتر آن ها از انتخاب نگرانی های خود در حوزه مالی و اقتصادی واهمه ای نداشتهاند. به ترتیب تمامی گزینه ها و درصدی که افراد جوان تر در مقابل افراد مسن تر آن را برگزیده بودند را مد نظر قرار می دهیم: «ترس از این که توان پرداخت هزینه مواد و امکانات مورد نیاز ماهانه شان را نداشته باشند (22 درصد در مقابل 6 درصد)»، «ندانند برای آینده کاری و سرمایه گذاری خود چه تدابیری بیندیشند (22 درصد در مقابل 5 درصد)»، «زمان کافی برای انجام تحقیقات و بررسی های لازم برای سرمایه گذاری را در اختیار نداشته باشند (19 درصد در مقابل 5 درصد)».

چرا نباید از رویارویی با نگرانی های مالی واهمه داشت؟

به احتمال بسیار زیاد یکی از دلایل اصلی ای که به خاطر آن افراد مسن تر از گفتگو با مشاور و متخصص حوزه اقتصادی طفره می روند، این است که از رویا رویی با نگرانی های مالی شان واهمه داشته و تمایلی به عنوان کردن این گونه نگرانی های خود در حضور متخصص مالی ندارند. این در حالی است که نسل جوان تر در سوی دیگر نه تنها چنین واهمه هایی ندارد بلکه می خواهد با استفاده از تجربه و دانش متخصص حوزه اقتصادی بر این نگرانی های خود فائق آید. این نکته را به هر عنوان باید به خاطر داشت که عدم شناسایی موانعی که در حوزه اقتصادی پیش روی افراد قرار می گیرد، برابر با عدم پیشرفت مالی و کم شدن سرمایه ها است و باید قدم های لازم برای عبور از این گونه موانع را بر داشت.

عادت شماره شش افراد جوان تر: مقداری از سرمایه های خود را برای گذران اوقات فراغت و خرید هدیه برای عزیزان خود کنار بگذارید

زمانی که افراد حاضر در گروه های سنی مختلف مورد بررسی قرار گرفتند، بیشتر آن ها اصلی ترین دلیل خود برای کنار گذاشتن مقداری از در آمد خود و جمع کردن پول شان را این مسئله عنوان کردند که هدف شان از این کار برای داشتن هزینه کافی برای رویا رویی با شرایطی پیش بینی نشده است، اما نسل جوان تر در سوی دیگر بخش زیادی از در آمدی که کنار می گذارند را به فعالیت های اوقات فراغت و خرید چیز هایی که به آن علاقه دارند اختصاص می دهند. نزدیک به نیمی از افراد جوانی که از آن ها نظر سنجی شد (نزدیک به چهل و هفت درصد) عنوان کردند که این بخش از در آمد خود را برای سفر کردن و تعطیلات خود کنار می گذارند، این در حالی بود که این میزان برای افراد مسن تر تا چیزی حدود بیست و هشت درصد کاهش یافت.

علاوه بر این نسل جوان تر بیشتر از افراد دیگر اقدام به خریداری هدیه برای شریک زندگی و عزیزان شان در موقعیت های به خصوص (سالگرد آشنایی، ازدواج و این گونه مناسبت ها) می کنند. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که نسل جوان تر به طور میانگین چیزی حدود 108 دلار در روز ولنتاین برای شریک خود هزینه می کنند و این رقم برای افراد مسن تر به 29 دلار کاهش می یابد.

چرا باید بخشی از در آمد خود را برای این گونه هزینه ها کنار بگذاریم؟

البته این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بخشی از در آمد خود را برای شرایط پیش بینی نشده و نیز دوران بازنشستگی خود کنار بگذاریم، با این وجود صرف بخشی از در آمد برای امتحان کردن تجربه های مختلف و نیز خریداری هدیه برای عزیزان می تواند ثمرات قابل ملاحظه ای برای فرد داشته باشد. سفر کردن از جمله فعالیت هایی است که اثبات شده تأثیر گسترده ای بر روحیه افراد گذاشته و اضطراب و استرس را کاهش می دهد، باعث افزایش شادابی شده و امکان ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می دهد. بنا بر این کاملا به صرفه است اگر میزانی از در آمد خود را برای این کار کنار بگذاریم. علاوه بر این دادن هدیه به شریک زندگی تان می تواند رابطه شما با او را بهتر کند.

دکتر گریر در این خصوص عنوان کرد: «صرف نظر از این که مراسم یا سالگرد به خصوصی باشد، و یا  تنها به این هدف که نشان دهید همیشه به یاد شریک زندگی تان هستید، خریدن هدیه ای برای او می تواند همیشه نشانگر این موضوع باشد که شما برای شریک زندگی خود ارزش قائل هستید و رابطه تان با او بهتر خواهد شد. در حقیقت دادن هدیه به آن ها به این معنی است که شما زمانی را صرف فکر کردن به این موضوع کرده اید که چه چیزی را دوست دارند، و یا به این معنی است که چیزی که آن ها زمانی از شما خواسته بودند را به خاطر سپرده اید. این گونه آن ها خواهند فهمید که برای شما اهمیت دارند و شما علاوه بر این که برای شان ارزش قائل هستید، آن ها را دوست می دارید.».

عادت شماره هفت افراد جوان تر: کسانی که قصد کلاهبرداری و شیادی دارند را شناسایی کنید

تحقیقات و نظر سنجی های انجام گرفته در این خصوص نشان می دهد افراد مسن تر، بسیار بیشتر از افراد جوان تر از این که در معرض شیادی و کلاهبرداری قرار گیرند واهمه دارند. تنها چیزی حدود هفت درصد از افراد جوان تری که با آن ها صحبت شد عنوان کردند که قرار گرفتن در معرض کلاهبرداری بزرگترین واهمه آن ها است و این در حالی بود که این میزان برای افراد مسن تر تا نوزده درصد افزایش می یافت. این تفاوت بیشتر به این خاطر است که نسل جوان تر آشنایی بیشتری با تکنولوژی داشته و به همین خاطر راحت تر از افراد مسن تر قادر به شناسایی آن دسته از افرادی خواهند بود که قصد شان کلاهبرداری اینترنتی و این گونه کار های خلاف است.

چرا باید توجه بیشتری را متوجه این گونه افراد کنیم؟

اگر احساس کردید محصول یا خدمتی که قصد پرداخت هزینه ای برای اش را دارید، مشکوک به نظر می رسد، بهتر آن است که پیش از اتخاذ هر گونه اقدام عملی با متخصصی در باره سرمایه گذاری خود صحبت کنید. حال می توان بار دیگر به این خصوصیت نسل جوان تر اشاره کرد که بیشتر به مشاوره با این گونه افراد متخصص در حوزه مالی تمایل نشان می دهند و در این جا هم به کمک شان آمده و کمتر از قرار گرفتن در معرض کلاهبرداری ترس از خود نشان خواهند داد. حتی به هنگام احساس کردن موقعیتی مشکوک، می توانید با کودکان خود در این خصوص صحبت کنید و اطلاعاتی که از آن محصول یا خدمت به خصوص دارید را به کودکان خود نشان دهید. آمار و ارقام نشان می دهد که آن ها (کودکان و نسل جوان تر) در خصوص شناسایی افراد کلاهبردار، بسیار توانا تر هستند.

 عادات رفتاری ای که نسل مسن تر باید به کودکان خود آموزش دهد

تا کنون تمامی تمرکز مطالبی که عنوان شد حول محور این موضوع بود که چه چیز هایی را می توان از کودکان و نسل جوان تر در حوزه اقتصادی و مالی آموخت، با این حال، عادات و رفتار هایی نیز در این خصوص وجود دارند که نسل قدیمی تر باید به کودکان خود یاد دهند و می تواند از اهمیت ویژه ای در زندگی و آینده نسل جوان تر برخوردار باشد:

  • در خصوص درآمد ها و هزینه های خود چیزی را از شریک زندگی تان مخفی نکنید: چیزی حدود یک چهارم (به طور دقیق تر بیست و چهار درصد) کل افراد جوان تری که از آن ها نظر سنجی شد عنوان کردند که چیز هایی را در خصوص در آمد و هزینه های خود از شریک زندگی شان مخفی نگاه می دارند. این در حالی بود که این میزان برای افراد مسن تر تا پنج درصد کاهش می یافت.
  • در خصوص پول خیلی بحث و جدل نکنید: البته این نکته بسیار حائز اهمیت است که با شریک زندگی خود در خصوص سرمایه گذاری ها مشورت کرده و به راهکار های خلاقانه تری در این زمینه دست یابیم، با این وجود بحث و جدل در خصوص پول معمولا به گونه ای پایان خواهد یافت که هر دو طرف ناراحت خواهند شد. تنها شش درصد از افراد مسن تر عادت به انجام این کار داشتند و این میزان برای افراد جوان تر تا چیزی حدود سی و دو درصد افزایش می یافت.
  • بخشی از درآمد های خود را برای دوران بازنشستگی تان پس انداز کنید: حتی با وجود این که ممکن است زمان حال برای پس انداز کردن نسل جوان تر برای آینده و دوران طلایی شان زود به نظر برسد، باید عنوان کرد که هر چه سریع تر این کار عملی شود، بهتر خواهد بود. سی و هشت درصد از افراد مسن تر عنوان کرده بودند که دلیل اصلی پس انداز کردن در آمد شان، داشتن سرمایه ای برای دوران بازنشستگی است و این میزان برای افراد جوان تر تا چیزی حدود بیست و سه درصد کاهش می یافت.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید