ورم پا، علت، درمان

ورم پا ها فقط نتیجه کار بیش از حد ناشی از ایستادن طولانی مدت  یا فشار بدنی در اندامهای تحتانی نیست. غالباً ، چنین علامتی یک بیماری مهمتر را نشان می دهد ، تنها یکی از نشانگرهای آن است ، پس از کشف آن باید سریعاً با یک متخصص با تجربه مشورت کنید.

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که قسمت های تحتانی پا متورم شوند ، اما همه آنها منجر به تورم با شدت های مختلف می شود. وضعیت مشابهی در اثر تجمع مایع در بافتهای نرم ایجاد می شود. به ندرت اتفاق می افتد که ناراحتی فقط بر یک قسمت از بدن آسیب بزند ، همزمان اندام فوقانی ، صورت ، حتی گردن نیز درگیر می شود.

برخی از بیماران از پا های متورم فقط به صورت دوره ای شکایت می کنند و با یک واکنش شدید منفی بدن به برخی محرک های خارجی روبرو می شوند. اما اکثر بیماران از آسیب شناسی دوره مزمن رنج می برند ، و معتقدند که خلاص شدن از شر آن فقط با وسایل خانگی امکان پذیر است: دستور العمل های طب سنتی ، پمادها و ماساژها.

پزشکان توصیه می کنند که بلافاصله به کلینیک مراجعه کنند تا علت عدم وجود غیرعادی ،،غیر متعارف ،، نابهنجاری(آنومالی) نشان داده شود  و چه مقدار ارگان های داخلی را تحت تأثیر قرار داده و چه میزان بر سلامتی و عملکرد عمومی بدن تأثیر دارد.

علت اصلی ورم پا

اگر ما در مورد شخص سالم صحبت می کنیم که فقط گاهی اوقات بیمار دچار ورم پا ها می شود ، باید دلایل آن را در شرایط نامطلوب خارجی یا بار بیش از حد در وضعیت ایستاده جستجو کرد. این به طور معمول برای افرادی که حرفه ای خاص دارند و برای مدت طولانی مجبور به ایستادن هستند، اتفاق می افتد.

همین مسئله در کسانی که در یک کامپیوتر در حالت نشسته کار می کنند شروع می شود ، اما عجله ندارند که هر ساعت برای انجام حرکات  از جا برخیزند. در پایان روز کاری ، بیمار وقتی با یک یا هر دو پا متورم روبرو می شود ، به اصطلاح با "سندرم بالش" مواجه می شود.

 

یکی دیگر از منابع اصلی مکرر آسیب شناسی ، که به طور مستقیم با بی ثبات سازی اندام های داخلی در ارتباط نیست ، معمولاً صدمات با منشاء مختلف نامیده می شود. فردی که دچار شکستگی یا دررفتگی شده، شدیدترین ورم را دارد. اما اگر بیمار به موقع کمک های اولیه دریافت کرده و پس از آن یک دوره درمانی را تحت نظر متخصص انجام دهد ، پس از یک دوره تورم آنها شروع به فروکش کردن می کنند ، زیرا استخوان ها با هم رشد می کنند و رباط ها موقعیت طبیعی خود را به دست می آورند.

اما حتی اگر بیمار با کبودی ساده در پا تشخیص داده شود ، پف کردن نیز یکی از علائم بارز وی خواهد بود. این واقعیتی است که با تورم جزئی ، از نظر ظاهری همیشه امکان پذیر نیست که بلافاصله ترک استخوان ، سایر نقض های یکپارچگی اسکلت را شناسایی کنید.

فقط رادیوگرافی اجازه می دهد تا یک تصویر بالینی دقیق را ترسیم کند.

کمتر از همه ، مشکلات پای چپ و راست نتیجه مستقیمی از نقض تعادل آب طبیعی ناشی از سوء تغذیه ، عادت های بیشمار بد ، اعتصاب غذا یا رژیم های نامتعادل است.

اولین کسانی که در گروه ریسک قرار می گیرند کسانی هستند که بیش از حد غذاهایی با محتوای نمک زیاد را دوست دارند ، که احساس تشنگی را برانگیخته و بیمار را وادار به نوشیدن چندین نوبت آب، بیشتر از آنچه برای زندگی عادی لازم است، می کنند.

یک تحریک کننده ورم پا بصورت غیرمستقیم، هوای گرم است و باعث می شود بیماران مایعات بیشتری بنوشند. بعداً ، آب ورودی باید با عرق و ادرار بیرون بیاید ، اما وقتی مایعات بیش از حد وجود داشته باشد ، به موقع قادر به خارج شدن طبیعی از بدن نیست. علاوه بر این ، طبق قانون جذب ، آب اضافی به تدریج در پایین ترین قسمت بدن جمع می شود.

 

ورم پا ها در دوران حاملگی

معمولاً علت این ناراحتی نقض جریان خون است که در اثر افزایش رحم ایجاد می شود. اما خنثی کردن چنین ادمی بسیار ساده است و پس از زایمان به خودی خود برطرف می شود. متخصص زنان و زایمان به مادران آینده توصیه می کنند غذاهای سرشار از نمک را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند که این یک ضعف بزرگ در دوران بارداری محسوب می شود.

 

طبق آمار ، اغلب زنان جوان در نیمه دوم حاملگی مجبور به برخورد با چنین مشکلی هستند. علاوه بر این ، تورم با شدت های مختلف می تواند همراه با فشار خون بالا؛ سردرد؛ ورم دست، پا ها  باشد، معمولاً مادر در انتظار  زایمان برای معالجه به بخش بستری بیمارستان ارجاع می شود.تلاش برای کمک به او با داروهای خانگی بدون تأیید قبلی برای معالجه با پزشک ، کاملاً ممنوع است ، زیرا ریسک بالایی از واکنش آلرژیک و اثر منفی بر روی جنین دارد.

 

دلایل غیر طبیعی تورم پا صرف نظر از این که ضایعه چقدر بزرگ است ، حتی اگر تورم از زانو شروع شود ، باید فوراً با پزشک مشورت کنید. این با این واقعیت توضیح داده می شود که منبع اصلی آسیب شناسی ، مصرف داروهایی با عدم تحمل فردی به اجزای ترکیب آنها است. در خانمها ، داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهایی که شامل استروئیدها - هورمونهای مردانه - محتمل ترین منبع تورم در بین داروها هستند.

ورم پا در افراد مسن

در افراد مسن ، ریشه مشکل در داروهای زیر جستجو شده است: برای تثبیت فشار خون بالا. برای حمایت از توسعه ترشحات آدرنال. طیف آرام بخش و مسکن  بعد از عمل. اگر معلوم شود که ورم دقیقاً به علت داروها است ، پس از اتمام دوره درمان ، ابتدا باید با پزشک معالج مشورت کنید. در غیر این صورت ، شما فقط می توانید وضعیت فعلی را بدتر کنید.

ورم به عنوان یک آسیب شناسی مستقل یا فقط به عنوان نشانه برخی از بیماری های جدی قابل توجه در کل سیستم اندام ، نارسایی قلبی و ناهنجاری های عروقی در ابتدا به ذهن می رسد. تورم به همان اندازه اغلب در مردان و زنان یافت می شوند.

علامت مشخص وخیم شدن ورم پا

علائم مشخصه آنها در وخیم شدن زمانی است که پوست به رنگ مایل به آبی تغییر می کند. تورم در هنگام خواب به سرعت در تمام طول اندام رشد می کند. صبح وضعیت تثبیت می شود ، زیرا در طول روز خون آسان تر در گردش است ، بنابراین دست و پا ظاهر اصلی خود را به دست می آورند. برای تشخیص نهایی ، پزشک لزوماً سایر شکایات بیمار را در نظر خواهد گرفت:

خستگی؛ تنگی نفس ؛ مشکلات مربوط به تثبیت فشار خون؛ درد در ناحیه قفسه سینه. حتی پس از عمل جراحی روی قلب ، شریان ها قابل ردیابی است. این احتمال وجود دارد که با رهایی از آسیب شناسی اصلی ، بیمار مجبور شود با واریس روبرو شود.

برای تشخیص نهایی ، پزشک مطمئناً نظرسنجی را برای متقاضی ترتیب می دهد تا علائم واریس را روشن کند. در بین آنها ، احساس سنگینی ، رگ های بیرون زده، درد ، تیره شدن پوست وجود دارد. علاوه بر این ، واریس ممکن است به هیچ وجه بر سلامت مفصل تأثیر نگذارد ، اما ممکن است به محرک تغییر شکل آن تبدیل شود.

 

اگر پا ها متورم شده است ، پس لازم است خطرات ناشی از ترومبوفلبیت را بررسی کرد. به این کار تشکیل لخته های خون در لومن رگ های پا گفته می شود.

ضمانت دیگر این که تجمع مایع در فضای بین سلولی در بالا و پایین پا مشاهده خواهد شد ، بیماری تیروئید و نارسایی کبد نیز باید بررسی شود

بیشتر اوقات ، افراد مبتلا به تورم در یک بخش معین،  مبتلا به سیروز تشخیص داده می شوند. بی ثبات سازی کبد همچنین همراه است با زردی؛ خارش، نقص مغزی؛ هیچ پمادی نمی تواند منبع اصلی بیماری را درمان کند و فقط قرمزی موضعی را از بین می برد. به جای هزینه کردن در مورد داروهای مشکوک، بلافاصله باید از پزشک معالج متخصص استفاده کنید.

هنگامی که ورم پا ها به علت غده تیروئید بوجود می آید و اغلب پس از زایمان رخ می دهد ،زن با این موارد روبرو می شود: بی حالی، خواب آلودگی، یبوست، زبان متورم، اضافه وزن، تغییر در شکل صورت. اما حتی اگر این علائم بسیار متداول پای متورم را نیز نداشته باشد، گزینه های بسیاری دیگر مانند وضعیت بعد از شکستگی یعنی کبودی باقی مانده است.

 

حتی کار بیش از حد یا اختلال در خواب باعث می شود که پا در قسمت پایینی ورم کند و در هنگام راه رفتن احساس درد کنید.

درمان ورم پا

درمان باید با تشخیص دقیق شروع شود. پزشک به شما در انتخاب لیست مناسب آزمایشات کمک می کند. نتایج آنها به شما امکان می دهد تا براساس میزان آسیب ، خصوصیات فردی بدن ، پزشک بتواند بهترین دارو را انتخاب کند. اگر علت بی ثباتی سلامت جراحتی بود ، باید تأکید بر یک دوره جامع درمانی باشد.

اما وقتی منبع تورم مصرف آب غیرطبیعی معلوم شد ، پس مجبور هستید رژیم غذایی تجویز شده را به طور مداوم حفظ کنید. این تنها راه برای از بین بردن ورم است. نیاز اصلی رژیم غذایی ، رد غذاهای حاوی مقدار نمک زیاد است. ما باید میزان نوشیدنی را کنترل کنیم ، از مقدار دو لیتر در روز تجاوز  نکند.

تنها با این روش می توان علائم هشدار دهنده را دربدن از بین برد. برای کسانی که سخت کار می کنند ، همان موقعیت را حفظ می کنند و بعد شکایت می کنند که حتی راه رفتن به آنها صدمه می زند ، متخصصان توصیه می کنند لباس زیر مخصوص فشرده سازی داشته باشند. این کار به شما امکان می دهد تا در اواخر بعد از ظهر احساس ناراحتی نکنید ، به نظر می رسد که اگر پای شما به معنای واقعی کلمه در حال سوختن است. یادگیری اصول اولیه ماساژ یا ملاقات با یک متخصص ماساژ درمانی با گذراندن یک دوره درمانی مفید خواهد بود. در طول استراحت شب ، باید پا های خسته را بالاتر از قسمت بالایی بدن قرار دهید. 

در نارسایی قلبی ، جایی که تورم تنها یکی از علائم آن است ، متخصصان قلب تجویز داروهای ادرارآور ، داروها برای عادی سازی فعالیت قلب و همچنین مجموعه خاصی از تمرینات،  را ارائه می دهند. 

علاوه بر این ، محصولاتی از لباس بافتنی پزشکی حتی برای آقایان یافت می شود. با کمک آنها نوبت به حفظ سلامت پا در سطح مناسب خواهد رسید. شما همچنین باید راحت ترین کفش های ارتوپدی را انتخاب کنید. خود درمانی برای واریس ، ترومبوفلبیت و سایر انواع آسیب شناسی های عروقی تهدید کننده زندگی است. در اینجا مهم تر این است که به دنبال چگونگی خلاص شدن از شر تورم آزار دهنده نباشید بلکه به کمک مجتمع درمانی که توسط پزشک تجویز شده است ، منبع این مشکل را درمان کنید.

پزشک به شما می گوید که هر یک از داروهای تجویز شده توسط وی به چه چیزی کمک می کند. او همچنین به شما می گوید که چه چیزی و چگونه می توانید در رژیم غذایی روزمره صرفه جویی کنید تا سریع تر اثر مطلوب را تسریع کنید. و به هیچ وجه نباید سعی کنید پمادها را بدون تشخیص اولیه آزمایشگاهی استفاده کنید ، اگر پا ها علاوه بر تورم ، خارش نیز داشته باشند، اگر چنین علائم تهدید کننده زندگی را داشتید ، باید سریعاً از پزشک متخصص کمک بگیرید. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید