برای داشتن آهن کافی و جذب بهتر چه چیزی بخوریم؟

در

کمبود آهن
متخصص تغذیه از ایالات متحده Erika Karnelya  به عنوان مشاوره در مورد تغذیه برای کمک به جلوگیری عواقب خطرناک  مرتبط با کمبود آهن می گوید:

 

آهن یک عنصر اساسی است ، به اکسیژن همراه خون کمک می کند تا وارد سلولهای اندام های داخلی و بافت ها شود . آهن همچنین به تنظیم هورمون ها و عملکرد طبیعی سلول ها کمک می کند. بنابراین ، کمبود آهن بسیار خطرناک است.

 

علائم کمبود  آهن بدن

گرگرفتگی مکرر ، ضعف گاهی اوقات همراه با سرگیجه ، تنگی نفس حتی با کمی ورزش یا راه رفتن ، ناخن ها و لب های مایل به آبی ، سایه های زیر چشم ، رنگ پریدگی پوست - همه اینها ممکن است نشان دهد که بدن اکسیژن و آهن کافی ندارد. عواقب جدی تری نیز وجود دارد - قطع قاعدگی ، میگرن شدید ، آریتمی و نبض سریع ، خشکی و ریزش مو ، ناخن های شکننده ، دست و پای سرد ، پلاک روی زبان و فشار پایین.

 

مقدار مصرف روزانه آهن

مصرف روزانه آهن به افراد بستگی دارد. مردان به 10 میلی گرم ، زنان - 18 میلی گرم ، زنان باردار و شیرده - تا 30 میلی گرم ، زنان 50+ - 12 میلی گرم ، پسران - 11 میلی گرم ، دختران - 14 میلی گرم ، کودکان زیر 3 تا 11 سال - 7 میلی گرم ،  نیاز دارند. 

 

مواد غذایی حاوی آهن

Erika Karnelya ، متخصص تغذیه توصیه می کند ، در غذاهای زیر به دنبال آهن باشید : صدف ، لوبیای سفید ، جگر گاو ، گوشت گاو ، گوشت ، ماهی تن و ماهی های دیگر ، تخم مرغ ، آجیل ، شکلات تلخ واقعی با مقدار زیادی کاکائو ، تخمه آفتابگردان ، قارچ خشک شده.

از  میوه ها ، بیشترین مقدار آهن در انار ، خرمالو ، سیب ، آلو ، شاه توت  است .

 

علاوه بر این ، دانه کدو تنبل ، دانه کتان ، دانه کنجد ، آجیل کاج ، بادام هندی ، سویا و توفو ، عدس ، چغندر ، اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی ، گندم ، جو دوسر ، گندم سیاه ، چاودار ، کینوا ، بلغور و سایر غلات کامل همچنین غنی از آهن است .


- یک قانون مهم! به یاد داشته باشید که حبوبات و غلات حاوی فیتات هستند که در جذب آهن اختلال ایجاد می کنند. متخصص تغذیه توصیه کرد: برای جلوگیری از این اتفاق ، شما باید از ویتامین C به صورت مکمل یا به صورت طبیعی استفاده کنید .

 

کمک به جذب آهن

ویتامین B ، مولیبدن (جعفری ، گوجه فرنگی ، برنج) ، مس (آووکادو ، آجیل) ، کبالت (اسفناج ، کاسنی) ، روی (غذاهای دریایی ، گندم سیاه ، نان چاودار ، دانه ها) ، ادویه (دارچین ، نعناع ، انیسون ، آویشن) ، گوگرد (سیر ، پیاز). همچنین از جمله کمک کننده های جذب آهن ، کلم ترش ، خیار شور - اما لازم است به یاد داشته باشید که نمک زیادی وجود دارد ، بیش از حد اضافه نکنید

 

این متخصص همچنین یک راز کوچک را فاش کرد. مشخص می شود که آهن در گوجه فرنگی تازه بسیار کمتر از گوجه خشک است. بنابراین ، او توصیه می کند گوجه فرنگی را در معرض آفتاب خشک کنید و سپس آن را به همه غذاهای ممکن اضافه کنید.

مواد غذایی که باعث اختلال جذب آهن می شود

ذکر مواد غذایی مهم که باعث اختلال جذب آهن می شوند شامل: غذاهای چرب ، کلسیم موجود در لبنیات ، تانن قهوه و چای ، فیتین های نان. همچنین ، مشکلات روده ای (مقدار زیادی سموم) ، بیماری های دستگاه گوارش می توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از لخته شدن خون: 6 رقیق کننده خون

در
6 رقیق کننده خون
کارشناسان محصولاتی را که خون را رقیق می کند و باعث کاهش تعداد لخته های خون می شود و در نهایت به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند را نام بردند.

زنجبیل

زنجبیل ، که در ترکیب با اسیدهای چرب آنزیمهای خاصی تولید می کنند که از جمع شدن پلاکت ها جلوگیری می کند. زنجبیل قادر به مقابله با استرس به اصطلاح اکسیداتیو است - فرایندی که بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد در بدن جمع می شوند. این استرس است که در حال تبدیل شدن به یکی از دلایل پیری است.

فلفل کاین

فلفل کاین یکی از قدرتمندترین داروهای طبیعی است که باعث رقیق شدن خون می شود. از جمله موارد دیگر ، می تواند ضربان قلب و جریان خون به اندام ها ، به ویژه لگن را تقویت کند. این امر بر عملکرد تولید مثلی تأثیر می گذارد و به جلوگیری از رکود در رحم و پروستات کمک می کند.

امگا 3

غذاهای سرشار از امگا 3 جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را عادی می کند ، سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد و دیواره رگ ها را تقویت می کند.

سیر و دارچین

خاصیت رقیق کننده خون با سیر به حدی است که در هنگام مصرف ضد انعقاد خون قابل مصرف نیست. دارچین همچنین ضد انعقاد قوی است ، بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

کلم بنفش

مصرف کلم بنفش در روز می تواند از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند و از این جنبه بسیار مفید است.
 
دلایل مختلفی برای تشکیل لخته های خون وجود دارد. یکی از آنها نقض جریان خون است و دلیل اصلی آن غلظت خون است که غالباً ناشی از تروما یا سبک زندگی بی تحرک است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ارتباط مستقیمی بین سرطان مغز و دود اگزوز وجود دارد

در
ارتباط مستقیمی بین سرطان مغز و دود اگزوز وجود دارد
دانشمندان کانادایی در مورد رابطه بین پیشرفت سرطان مغز و آلودگی هوا با ذرات بسیار ریز (UDM) صحبت کردند. منبع اصلی چنین آلودگی ها ، دود اگزوز خودرو  ها بخصوص در ترافیک های شهر های بزرگ است.
 
کارشناسان می گویند ، نمونه بزرگی از تحقیق (2 میلیون نفر) وجود رابطه بین غلظت UDM و بروز سرطان مغز را اثبات می کند. با این حال ، این اولین مطالعه از این دست است ، بنابراین ، تنها با استناد به نتایج حاصل از کار مشابه ، می توان رابطه علی را تأیید کرد.
 
UDM ذراتی کوچکتر از 100 نانومتر است. این دقیقاً به دلیل کوچک بودن آنها است که نه تنها به راحتی استنشاق می شوند بلکه در ریه ها جمع می شوند ، از جایی که می توانند در خون گرفتار شده و وارد هر اندام دیگری شوند.
 
UDM می تواند مستقیماً از طریق عصب بویایی وارد مغز شود و در آنجا جمع شود. این مشکل بخصوص در شهرهای بزرگ حاد است.
 
خاطر نشان شده است که با افزایش غلظت UDM ، میزان بروز سرطان مغز نیز افزایش می یابد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

هوش مصنوعی به پیش بینی حمله قلبی و سکته کمک می کند

در
هوش مصنوعی به پیش بینی حمله قلبی و سکته کمک می کند
هوش مصنوعی به پیش بینی حمله قلبی و سکته کمک می کند. برای اولین بار از هوش مصنوعی(AI) برای ارزیابی دقیق جریان خون در یک مطالعه انجام شده توسط UCL و Barts Health NHS Trust استفاده شد. 
 
بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر جهانی است. کاهش جریان خون ، که اغلب قابل درمان است ، علائم شایع بسیاری از بیماریهای قلبی است. سازمان های بین المللی به طور کلی آزمایش برای اندازه گیری جریان خون بیمار را توصیه می کنند ، اما بسیاری از آنها تهاجمی هستند و خطرات خاصی را به همراه دارند.
 
تاکنون تجزیه و تحلیل ارزیابی جریان خون غیر تهاجمی موجود ، از جمله تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی (CMR) ،بسیار دشوار بوده است. نوع جدیدی از هوش مصنوعی قادر به مطالعه این تحلیل ها خواهد بود.
 
نتایج هوش مصنوعی می تواند احتمال مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی در بیماران را پیش بینی کند. پزشکان می توانند از این داده ها هنگام توصیه روشهای درمانی برای بهبود جریان خون در افراد بیمار استفاده کنند.
 
این مطالعه پتانسیل فناوری تصویربرداری هوش مصنوعی را برای بهبود تشخیص بیماری های قلبی نشان می دهد. این سیستم می تواند پزشکان را به ایجاد داروهای دقیق تر برای بهینه سازی مراقبت از بیماران نزدیک کند. 
     
به عنوان بخشی از آموزش هوش مصنوعی ، دانشمندان تصاویر CMR را از بیش از 1 هزار نفر گرفتند. پزشکان پس از مطالعه هوش مصنوعی پیش بینی آن را با نظر پزشکان واجد شرایط مقایسه کردند. علاوه بر این ، بر اساس این داده ها ، شبکه عصبی آموخته است که احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را حتی بهتر از پزشکان پیش بینی کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه آزمایش خون را درست انجام دهیم

در

 آزمایش خون

متخصص غدد درون ریز گفت که چگونه خون اهدا شود تا  آزمایش خون درست باشد . بعد از غذا یا قبل از آن ، چه روزی؟ چگونه می توان برای  آزمایش خون برای هورمون ها ، ویتامین ها و سایر آزمایشات آماده شد تا مجبور به انجام مجدد آزمایش خون و پرداخت هزینه  اضافه  نباشیم.

 

متخصص غدد درون ریز گفت:

همانطور که متخصص غدد درون ریز توضیح می دهد ، قانون اصلی آزمایش خون انجام این کار در صبح زود و با معده خالی است. بهتر است 10 ساعت قبل از آزمایش خون غذا نخورید.متخصص غدد درون ریز خاطرنشان می کند حتی اگر پزشکان بگویند لازم نیست اینقدر وقت گرسنگی بکشید.

 

- واقعیت این است که پس از خوردن غذا ، خون با تری گلیسیرید اشباع می شود (این چربی ها هستند. - یادداشت نویسنده) و  (این زمانی است که مقدار زیادی ریز ذرات چربی در خون وجود داشته باشد که به متخصص اجازه انجام آزمایش خون دقیق را نمی دهد. - یادداشت نویسنده). در نتیجه ، چنین خونی رد می شود و باید  آزمایش خون دوباره انجام شود. 

برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ،( زیرا بسیاری از تست ها بسیار گران هستند ) رعایت قوانین ساده مهم است.

توصیه های عمومی برای  آزمایش خون

تمرینات ورزشی یا رابطه جنسی در آستانه  آزمایش خون نداشته باشیم.
بدون ضیافت و شام های چرب و دلچسب برای  آزمایش خون آماده شویم.
به اندازه کافی بخوابیم و خسته از کار یا یک شب بی خوابی برای  آزمایش خون نرویم.
عدم استعمال دخانیات دو ساعت قبل از انجام آزمایش خون
سعی کنیم 15 دقیقه قبل از خونگیری عصبی نباشید و ریلکس کنیم.
قبل از   آزمایش خون ، نباید از قرص های صبحگاهی مانند L-thyroxin ، Eutirox ، Tyrozol ، Mercazolil و .... استفاده کنید.

اگر  آزمایش خون برای رنین ، آلدوسترون یا آنژیوتانسین است ، 14 روز قبل از  آزمایش خون باید از داروها (و داروهای مشابه آنها) مانند Veroshpiron ، Enalapril ، Egilok (مسدود کننده های B) ، آسپرین و .... استفاده کنید. حتما با متخصصان مشورت کنید.

 

مردان ، کودکان و زنان (در یائسگی) می توانند هر روز آزمایش خون بدهند. اگر خانمی چرخه قاعدگی دارد ، لازم است در دوره های خاص  آزمایش خون بدهد.

آزمایش خون در زمان قاعدگی چگونه است 

در روز 3-5 چرخه ، هورمون های زیر گرفته می شود:

هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) ؛

هورمون لوتئین کننده (LH) ؛

پرولاکتین ، ماکروپرولاکتین ؛

پروژسترون 17 (OH) ؛

استرادیول ؛

هورمون ضد مولری (AMH) ؛

کل تستوسترون.

 

یک هفته قبل از قاعدگی:

پروژسترون؛

استرادیول

در هر روز از چرخه قاعدگی ،

شمارش کامل خون (CBC) ؛

بیوشیمی عمومی خون؛

گلوبولین که هورمونهای جنسی را متصل می کند (SHBG) ؛

هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) ؛

T3 

T4 

انسولین ؛

پپتید C ؛تولید انسولین توسط سلولهای بتا پانکراس

لپتین این هورمون با ارسال سیگنال به مغز اشتها را کنترل می کند

آلدوسترون نقش هورمون به تنظیم فشار خون و سلامت قلب؛

رنین سیستم رنین-آنژیوتانسین یک گروه از هورمون های مرتبط است که با هم برای تنظیم فشار خون عمل می کنند

ویتامین ها و مواد معدنی

هموگلوبین گلیك شده درصد سلولهای خونی گلیکوزی شده در خون را نشان می دهد؛

هورمون پاراتیروئید ؛

IGF-1 مربوط به اختلال رشد ؛

فریتین انجام تست کمبود آهن و یا آهن بیش از حد در بدن

هموسیستئین  اسید آمینه غیر پروتئینی حاوی گوگرد 

پروفایل چربی خون و شاخص مقاومت به انسولین؛

کواگولوگرام(توانایی لخته شدن)

DHEA (دهیدرواپیآندروسترون) ؛

DHT (دی هیدروتستوسترون).

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم اصلی لخته شدن خون ، که مردم اغلب آنها را نادیده می گیرند

در

ترومبوز
علائم واضح لخته شدن خون نامگذاری شده است.پزشکان توصیه می کنند به پاهای خود توجه کنید.گروهی از متخصصان قلب و عروق از انگلیس ، در طول کار علمی خود ، علائم اصلی لخته شدن خون ، ترومبوز را شناسایی کرده اند ، که مردم اغلب آنها را نادیده می گیرند.

 

بنابراین ، لیست آنها شامل ورم پا است. به گفته متخصصان قلب ، در بیشتر موارد تشکیل لخته خون دقیقاً در اندام تحتانی اتفاق می افتد. بنابراین ، اگر پاها شروع به تورم کردند ، پوست دچار خارش و مایل به قرمز یا سیانوتیک شد ، پس لازم است معاینه را به تعویق نیندازید.

 

اگر پاها نیز شروع به آزار و اذیت کنند ، بسیار خطرناک است ، اغلب اسپاسم در قسمت پایین ساق پا احساس می شود ، زیرا در بیشتر موارد لخته های خون در آنجا تشکیل می شود.

 

یک دلیل برای تماس با آمبولانس : اگر تنگی نفس به علائم ذکر شده در بالا اضافه شود ، نفس کشیدن دشوار می شود ، درد در قفسه سینه وجود دارد و سر گیجه اضافه شده است. این ممکن است به این معنی باشد که لخته خون از بین رفته و به ریه ها رفته است و کشنده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...