محاسبات ابری

(سیارک) در سالهای اخیر، یک مدل محاسباتی جدید به نام محاسبات ابری پدید آمده‌است تا به رشد سریع تعداد دستگاههای متصل به اینترنت عکس العمل نشان دهد. مرکزیت محاسبات ابری کاربران هستند و روشی کارآمد، ایمن و مقیاس‌پذیر برای ارائه‎ و کسب خدمات پیشنهاد میدهد. همچنین، هوش محیطی (AmI) نیز یک الگوی پدید آمده بر اساس محاسبات فراگیر و همه‌جانبه است که روشهای جدیدی برای تعامل بین انسان و دستگاه پیشنهاد میدهد و باعث شده است که تکنولوژی با نیازهای کاربران منطبق شود. یکی از مهمترین جنبه‌های AmI استفاده از فناوریهای بافت-آگاه مثل شبکه‌های سنسور بیسیم (WSN) است تا به این طریق محرکی از کاربران و محیط دریافت کند. در این رابطه، این مقاله به ارائه‌ی IO-ابری میپردازد، که یک پلتفرم محاسبات ابری برای ادغام سریع و استقرار خدمات در WSN است.
امروزه جامعه غرق در انرژی پویای یک نوآوری است که موجب تشویق رشد رابطهای حسی و سیستمهایی با سطح هوش مشخص شده است که میتواند نیازهای کاربران را بشناسد و با روشی مستقیم، و اغلب نامحسوس، به آنها پاسخ دهد . بنابراین، باید مردم را به عنوان مرکز این پیشرفتها در نظر گرفت تا سناریوی پیچیده‌ی فنی و هوشمندی برای طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مختلف مثل پزشکی، بومی، دانشگاهی یا اجراهای عمومی ساخت که در آن تکنولوژی، فناوری منطبق با نیازهای مردم و محیط آنها باشد و نه برعکس. اینجا همان جایی است که مفاهیمی مثل هوش محیطی (AmI)، محاسبات ابری، فناوری عامل و روشها و رابطهای تجسم نوآورانه وارد عمل میشوند تا بتوان به تعامل انسان دستگاه پیشرفته‌ای دست یافت.

سیستمهایی که بر اساس هوش محیطی هستند فناوری را تشویق میکنند تا با مردم سازگار شود، نیازها و اولویتهای آنها را شناسایی کند و به آنها اجازه دهد تا بدون نیاز به آگاهی یا یادگیری عملکردهای پیچیده از خدمات لذت ببرند.

در این راستا، سیستمهای عامل و چندعاملی، سیستمهایی AmI-مبنا ارائه داده‌اند که هوش لازم برای پاسخ به اولویتها و نیازهای کاربران را دارند . مدل محاسبات ابری کاربر محور است و روشی بسیار کارآمد برای کسب و عرضه‌ی خدمات ارائه میدهد. محاسبات ابری یک مدل اقتصادی جدید را بر اساس روشی جدید برای استفاده از خدمات تعریف میکند. علاوه بر این، تمام این ویژگیها به روشی ایمن و قابل اطمینان و مقیاسپذیری بالا اجرا میشوند که قادر است به بهای کمی افزایش در هزینه‌های مدیریت، به تغییرات غیرقابل ‌پیشبینی و شدید مورد تقاضا رسیدگی کند . همچنین، شبکه‌های سنسور بیسیم (WSNs) زیرساختی ارائه میدهند که قادر است از نیازهای ارتباطی توزیع شده حمایت کند و تحرک، انعطاف‌پذیری و کارایی کاربران را افزایش دهد . مخصوصا، شبکه‌های سنسور بیسیم اجازه‌ی جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد محیط و واکنش فیزیکی نسبت به آن را میدهد، در نتیجه تواناییهای کاربر گسترش پیدا کرده و به صورت خودکار به انجام وظایف روزانه میپردازد .
سه عملکرد وجود دارد که باعث میشود پلتفرم AmI- مبنا ابزاری قدرتمند برای پشتیبانی از انواع گسترده‌ای از موقعیتها باشد: مکانیابی، نظارت از راه دور، و ارتباطات فردی. سیستمهای مکانیابی اجازه‌ی دانستن وضعیت دقیق کاربر و اشیا‌ء مورد نظر را میدهند . با این روش پلتفرم میتواند هر کاربر را شناسایی کند، بداند که او کجاست و همچنین به روشی هوشمند و خودکار خدماتی را به او ارائه دهد، بدون اینکه نیازی به شروع تعامل از طرف کاربر باشد. نظارت از راه دور (یا حسگر) اجازه‌ی کسب اطلاعاتی در مورد کاربران و محیط اطراف آنها را میدهد (مثل دما، رطوبت و غیره) و زمانی از این سیستم استفاده میشود که بخواهیم خدماتی سفارشی شده و مطابق با وضعیت محیط به کاربران ارائه دهیم . در نهایت، ارتباط فردی، از طریق صدا یا داده، به کاربران اجازه میدهد تا بدون در نظر گرفتن مکان و رسانه‌ی ارتباطی‌اشان، از طریق پلتفرم با یکدیگر ارتباط داشته باشند. برای اینکه پلتفرم AmI-مبنا از نظر انطباق‌پذیری موفق باشد، باید بتواند این سه حوزه‌ی خدماتی را با هم ادغام کند.
در این رابطه، پلتفرم IO- ابری طراحی شد تا راه‌حلهایی برای نیازهای ذکر شده در محیطهای مختلف ارائه دهد. بنابراین، هدف IO- ابری نه تنها پوشش نیازهای اساسی جامعه است، بلکه از رشد راه‌حلهای بسیار فنی و نوآورانه نیز پشتیبانی میکند.ادامه‌ی این مقاله به این صورت سازماندهی شده است. بخش بعدی به معرفی اهدافی که رشد پلتفرم IO- ابری قصد دارد به آنها اشاره کند  میپردازد. این مقاله ادامه دارد..........ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم:

ایمن سازی دیتا در محاسبات ابری

مدیریت اضطراری ابری

چالش‌ها در محاسبه ابری و بررسی موضوعات امنیتی

در باره رایانش ابری چه می دانید؟

مزایای سرویس PaaS چیست؟

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید