خرید طلا

معمولا طلا Gold علاوه بر زیبایی به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن نیز قابل استفاده است. حالا آیا واقعا خرید طلا برای سرمایه گذاری مناسب است، قبل از پاسخ به این پرسش باید چند مورد مهم را در نظر بگیرید، ما در این مقاله آن ها را معرفی میکنیم.

 

طلا چیست؟

طلا یا زر یک عنصر شیمیایی با علامت Au است، طلا فلزی نرم و شکل پذیر است. ارزش طلا بدلیل کم یاب بودن آن در طبیعت است ولی خواص دیگر آن مثل شکل پذیری و زنگ نزدن و عدم تغییر رنگ نیز در صنعت جواهر سازی بسیار مورد توجه است.

طلا در برابر بیشتر اسید ها پایدار است ولی در نیترو-هیدروکلریک اسید یا تیزاب سلطانی حل می شود. از تیزاب برای شناسایی و تایید طلا استفاده می شود.

تشخیص طلا و عیار آن توسط سنگ محک و تیزاب سلطانی

روش کار ساده است شما به یک سنگ محک، محلول اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک (HCL) نیاز دارید. ابتدا فلز مشکوک به طلا را 20 بار روی سنگ محک بکشید تا خط بیندازد، حالا مقداری اسید نیتریک با قطره چکان روی آن بریزید. در این مرحله واکنشی نشان نمی دهد، حالا 2 قطره اسید هیدروکلریک بچکانید، این محلول تیزآب سلطانی است. اگر در این مرحله نیز اتفاقی نیفتاد عیار طلا با عیار تیز آب یکی است. اگر کم رنگ تر شد یعنی طلا با عیار کمتر از تیزاب دارید و اگر کلا ناپدید شد احتمالا طلا نیست یا مقدار طلای آن بسیار کم است.

برای پیدا کردن مقدار دقیق محلول می توانید از روش طلا فروشان قدیمی تر استفاده کنید. شما باید یک طلایی که از قبل از عیار آن مطمئن هستید را داشته باشید. در کنار خطی که با فلز مشکوک به طلا کشیدید یک خط نیز با طلای واقعی 18 عیار خود بکشید، حالا محلول را به روش بالا اضافه کنید. 

در اینجا اگه فلز مشکوک مانند طلای 18 عیار شما واکنش نشان داد همان عیار است. در غیر این صورت عیار آن متفاوت است یا اصلا طلا نیست.

اگر فلز مشکوک شما ضخیم است یا حس میکنید که آب طلا داده شده باید قبلا سوهان بزنید تا مرکز آن برسید، سپس آزمایش عیار سنجی را انجام دهید.

 

عیار طلا

طلا معمولا در عیار های 24، 22، 18 و 17 در بازار وجود دارد. عیار به میزان خلوص طلا گفته می شود. طلایی که به عنوان سرویس خرید میکنید واقعا طلا کامل نیست و مقداری مس یا نقره دارد. 

 

طلا 24 عیار

خالص ترین نوع طلا موجود است. طلای 24 عیار یعنی 99.9% طلا و مابقی کمتر 0.01% فلزات دیگر است. این طلا نرم و شکل پذیر است و معمولا کاربرد جواهرسازی ندارد و بیشتر در صنعت الکترونیک و ریزپردازنده ها استفاده می شود.

 

طلا 22 عیار

طلای 22 عیار یعنی 91.67% طلا و مابقی نقره، روی یا نیکل است. این میزان ناخالصی باعث استقامت بیشتر آلیاژ شده و در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد.

 

طلا 18 عیار

طلا 18 عیار یعنی 75% طلا و 25% مس یا نقره است، این طلا ارزان تر از طلای 24 و 22 است و بیشتر طلای جواهرسازی از این نوع است، این طلا با علامت 750 روی آن مشخص است.

 

عیار های دیگر طلا

طلا در عیار های مختلفی وجود دارد که در زیر مشخص شده و مقدار طلای آن نیز آورده شده است.

24 عیار با حداقل 99.5% طلا

22 عیار با 91.7% طلا

18 عیار با 75% طلا

14 عیار با 58.3% طلا

12 عیار با 50% طلا

10 عیار با 41.7% طلا

 

طلا سرمایه گذاری نیست؟

طلا بر خلاف سهام یا سپرده بانکی به شما سود نمی دهد، طلا یکی از روش های قدیمی سرمایه گذاری است. در زمانی که سهام یا اصلا بانکی وجود نداشت، خرید طلا در هیچ شکل آن باعث رشد صنعت نمی شود. خرید طلا باعث بلوکه شدن مقدار زیادی پول خواهد شد.

برای مردم سخت است که باور کنند طلا روش مناسبی برای سرمایه گذاری نیست، هزاران سال به همین روش عمل شده است.

"gold has value because everyone thinks it has value"

طلا ارزش دارد بخاطر اینکه همه فکر می کنند ارزش دارد.

 

ارزش طلا

برخلاف سایر ارزها مثل ریال، دلار، یورو، بیت کوین و ... طلا ارزش ثابت دارد و وابسته به ارزش پول کشورها نیست. مثلا اگر اقتصاد یک کشور در یک سال پیشرفت زیادی داشته باشد و پول آن با ارزش شود طلا در آن کشور گران یا ارزان نمی شود. ارزش طلا ثابت است.

برعکس این اتفاق هم می افتد وقتی پول یک کشور بی ارزش می شود طلا همچنان ثابت است و تغییری در ارزش آن اتفاق نمی افتد.

پس ارزش طلا ثابت است، طلا مانند پول کشور ها نیست. طلا به راحتی در هر کشوری قابل خرید و فروش است و مثلا طلای ایران یا طلای آمریکا نداریم. طلا، طلاست!

 

بهترین راه خرید طلا

راهنمای خرید طلا

در این بخش فقط به طلا به عنوان فلز طلا نگاه می کنیم و نوع جواهراتی آن مد نظر نیست. کاملا مشخص است جواهرات را باید از طلا فروشی ها بخرید.

برای خرید طلا بهتر است نزدیکترین طلا فروشی به مکان نگهداری را انتخاب کنید، اصلا عاقلانه نیست مقدار زیادی طلا را یکباره یا حتی در چندین بار جابجا کنید، متاسفانه همیشه ممکن است افرادی وسوسه شوند و سعی کنند از شما دزدی کنند.

قیمت طلا در همه جا تقریبا یکسان است و اختلاف آنقدری نیست که ریسک کنید. معمولا اگر همیشه از یک مغازه طلا فروشی خرید کنید جای چانه زدن وجود دارد.

 

به هیچ وجه غیر از طلا فروشی، طلا نخرید! 

طلا یک آلیاژ است، هر فلز زرد رنگی طلا نیست و به آسانی سر شما کلاه خواهند گذاشت، دربالا روش تشخیص طلا گفته شده است ولی این روش نیاز به مهارت خاصی دارد. وقتی از مغازه طلا فروشی خرید می کنید از فروشنده فاکتور میگیرید که نشان دهنده اصالت جنس فروخته شده است. اگر بعدا در طلای شما شبه ای وارد شود این فاکتور قابل پیگیری است.

 

چه زمانی از سال طلا بخریم؟

قیمت طلا در ایران از دو بازار تاثیر میپذیرد، اول بازار داخل است که مثلا در شب عید مردم طلای بیشتری می خرند پس قیمت طلا در شب عید بالاتر است، دوم بازار جهانی که معمولا در ابتدای سال میلادی قیمت پایین تر است. با یک حساب ساده ابتدای سال میلادی 11 دی است پس این زمان بازار جهانی در پایین تر قیمت طلا است و در ایران نیز دلیلی برای بالا بودن قیمت طلا وجود ندارد پس زمان مناسبی برای خرید طلا به هر شکل است.

 

آیا طلا فروشی مطمئن است؟

بله، اتحادیه طلا بازرسانی دارد که دائم به طلافروشی ها سر می زنند و شرایط طلا فروشی و حتی عیار طلا را بررسی می کنند. پس خرید از طلا فروشی مطمئن است. طلا فروشی ها معمولا به صورت بورس طلا فعالیت می کنند مثلا ممکن نیست در بین مغازه های طلا فروشی یک لباس فروشی وجود داشته باشد. اگر در پاساژی دنبال طلا فروشی میگردید باید به طبقات بالایی یا زیر زمین مراجعه کنید، امنیت یکی از مهمترین پارامتر ها در انتخاب مکان طلا فروشی است. معمولا مغازه های طلا فروشی در یک طبقه و کنار هم قرار دارند و همیشه توسط نیروهای انتظامی نگهبانی می شوند.

 

به قیمت سایت، کانال تلگرام یا اینترنت اعتماد نکنید

طلا در هر شکلی یک کالای دست دوم است که خریدار و فروشنده روی یک قیمت توافقی معامله می کنند. پس طلا قیمت ثابت ندارد که در فلان سایت یا شبکه اجتماعی قیمت گذاری شود.

 

تابلو قیمت

طلا فروشی ها طبق قوانین اتحادیه موظف به نصب تابلو و نمایش قیمت طلا هستند، این تابلو می تواند یک وایت برد ساده یا LCD باشد، قیمت اعلام شده روی تابلو آخرین قیمت معامله شده است. معمولا ملاک معاملات بعدی نیز قرار می گیرد.

 

فروش طلا

طلا روشی برای سرمایه گذاری و کسب سود نیست، شما اگر طلا را سالیان زیاد هم نگهداری کنید کسی به شما سودی پرداخت نمی کند پس بالاخره باید آن را بفروشید، طبق آمار جهانی، قیمت طلا همیشه در بازه های بلند مدت (حداقل 6 ماه) صعودی بوده است. ممکن است در یک بازه خیلی گران شده و بعد ریزش داشته ولی در نهایت قیمت صعودی بوده است.

 

حرف آخر و رفع مسئولیت

همچنان تاکید می کنم خرید طلا باعث پیشرفت صنعت نمی شود. ممکن است طلا گران شود و شما شخصا سود کنید ولی در نهایت با رکود اقتصادی و بالارفتن تورم سود شما نیز ارزشی نخواهد داشت. اگر قصد خرید طلا دارید اولا به بازه زمانی دقت کنید، خرید و فروش طلا در بازه های کوتاه ماهیانه، هفتگی و حتی روزانه ریسک بسیار بالای دارد و ممکن است به شدت ضرر کنید، هیچ فرد عاقلی تمام سرمایه خود را در روی محصول سرمایه گذاری نمی کند. همیشه سبد خریدی داشته باشید و پول خود را مدیریت کنید تا ریسک را به حداقل برسانید.

ما به هیچ شخصی خرید طلا را توصیه نمی کنیم. مسئولیت سود یا ضرر در معامله با خود شخص است.

این مقاله از سایت های مختلفی جمع آوری و ترجمه شده است. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید