مفهوم "زمان" در فرهنگ های مختلف

رفتارهای مربوط به زمان: فرهنگ های چند عادته در قیاس با فرهنگ های تک عادته
 زمان، مفهوم دیگرِ مهمِ تاثیرگرفته از فرهنگ است. در فرهنگ های چند عادته ( چند عادته در لغت به معنی دفعات بسیار است) مردم می توانند چندین کار را به طور همزمان انجام دهند. در فرهنگ های تک عادت(فرهنگ های تک زمانه) مردم در هر زمان یک کار را انجام می دهند.
این امر به این معنی نیست که افراد در فرهنگ های چند عادته در وظایف چندگانه بهترند. بلکه به این معنی است که در فرهنگ های تک عادته مانند اروپای شمالی و آمریکای شمالی، مردم مایلند که در هر زمان یک کار را برنامه ریزی کنند. برای آن ها قرار ملاقاتی که قرار است ساعت هشت آغاز شود، قرار ملاقاتی است که در ساعت هشت و یا در دیرترین حالت، در ساعت هشت و پنج دقیقه شروع می شود. از افراد انتظار می رود که سر موقع برسند، چه در یک ملاقات خارجی و چه در یک پیک نیک خانوادگی. زمان به معنی تحمیل کارها است. اغلب قرار ها قطعی و سر موقع است، اگر یک دستور کار به پایان نرسیده باشد، غیر معمول نیست که جلسه به پایان برسد و یا دستور کار در جلسه بعدی به پایان برسد.(سیارک)
در فرهنگ های چند عادته ، زمان مهم است، اما روابط و افراد مهمتر هستند. انجام یک کار مهم تر است. اگر شما یک فرد لاتین، یا مدیترانه ای یا آسیای میانه باشید، همه چیز را راجع به کارِ در زمان بندی، غیر جدی می دانید. مردم ممکن است در یک جلسه به سه مساله توجه کنند و هیچ فکری راجع به هیچکدام نکنند. آنها ممکن است به جای صف ایستادن ، به صورت نا منظم جمع شوند. در فرهنگ های چند عادته، راه رفتن در قرار ها یا دیر رفتن به سر قرار توهین محسوب نمی شود.
در فرهنگ های چند عادته، افراد کار را بخشی از تعاملات بزرگتر با جامعه می بینند. اگر یک دستور کار به پایان نرسد، مردم این فرهنگ ها دوست دارند که جلسه را تا اتمام کارِ در دست، ادامه دهند.
کسانی که در فرهنگ یک عادته قرار دارند، افراد چند عادته را بی فایده می دانند و مدیریت موثر بر آن ها را سخت می دانند. از طرف دیگر افراد چند عادته از بنده زمان شدن متنفرند و ترجیح می دهند که کارهای در دست را به اتمام برسانند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید