حقایق جالب در خصوص آسمان خراش های معروف جهان بخش دوم

دو کارگری که برای پاک کردن شیشه های طبقه فوقانی ساختمان تجارت جهانی به بالا رفته بودند، برای مدتی گرفتار شدند

در نوامبر سال 2014 بود که دو کارگر برای پاک کردن شیشه های طبقه شصت و هشتم ساختمان تجارت جهانی، به وسیله آسانسور مخصوص خود راهی طبقه فوقانی شدند و زمانی که در حال کار کردن بودند، یکی از کابل هایی که آسانسور به آن متصل بود، دچار مشکل شده و از سکوی آسانسور جدا شد. همین مسئله باعث شد تا این دو کارگر در حالتی نیمه آویزان روی سکوی آسانسور خود در طبقه شصت و هشتم این آسمان خراش قرار بگیرند. در نهایت کسانی که برای نجات این دو کارگر وارد عمل شده بودند، می بایست سه لایه شیشه ضخیم را (شیشه های این ساختمان، به واسطه اتفاق ناگواری که برای برج های دو قلوی پیشین افتاد، ضد انفجار و ضد گلوله هستند و موارد ایمنی بسیاری در این ساختمان در نظر گرفته شده است) می شکستند تا قادر به نجات این دو کارگر باشند. عملیاتی که در نهایت با موفقیت خاتمه یافت و این دو کارگر جان سالم به در بردند.

در سیارک بخوانیم:  حقایقی جالب در خصوص آسمان خراش های معروف جهان بخش اول 

به وسیله آبی که برای تهویه هوا در ساختمان برج الخلیفه استفاده می شود، می توان بیست استخر به اندازه استخر المپیک را پر از آب کرد

به طور روزانه، نزدیک به 945000 لیتر آب در این بلندترین آسمان خراش جهان مصرف می شود و نکته دیگری که در خصوص این آسمان خراش وجود دارد و بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد، میزان آبی است که به طور روزانه، در دستگاه های مربوط به تهویه هوای آن استفاده می شود؛ این دستگاه های تهویه به گونه ای طراحی شده اند که به وسیله انجام فرایند تقطیر، هوای فضای داخلی ساختمان را کمی مرطوب می کنند. البته با در نظر گرفتن هوای بسیار گرم دبی (به خصوص در تابستان ها)، استفاده از دستگاه های تهویه هوایی به این قدرت چندان چیز عجیبی نیست، اما جالب است بدانید که در طول یک سال کامل، به قدری آب توسط این دستگاه ها تولید می شود که می توان با آن بیست استخر، به اندازه استخر المپیک را پر از آب کرد.

آسمان خراش برج الخلیفه، قابلیت خم شدن دارد

برج هایی که ارتفاع بسیار بلندی دارند، معمولاً به گونه ای ساخته می شوند که کمی انعطاف پذیر باشند و امکان تحمل شرایط جوی و فشار باد را در ارتفاعات بالا داشته باشند. این مسئله ای است که در خصوص بلند ترین آسمان خراش جهان نیز صدق می کند؛ به واسطه باد های بعضا شدیدی که از سمت بیابان متوجه ساختمان برج الخلیفه می شود، طراحی ساختمان به گونه ای بوده است که هنگام قرار گرفتن در معرض این گونه باد ها، کمی خم می شود، البته این خم شدن به گونه ای است که هیچ یک از حاضرین در ساختمان در هیچ کدام از طبقات، به هیچ عنوان آن را احساس نمی کنند؛ در واقع این نکته ای است که تنها سازندگان برج الخلیفه از آن اطلاع دارند. جورج افستاثیو، معمار ارشد این آسمان خراش است و در گفتگویی در این خصوص عنوان کرد: «دقیقاً همانند یک آلت موسیقی، ساختمان به گونه ای تنظیم شده است که به هنگام وزیدن باد های شدید، هارمونی کلی آن دچار اختلال نشود. البته تمامی تلاش ما بر این بوده است که تا جایی که امکان دارد، کسانی که در فضای داخلی ساختمان هستند، این خم شدگی ها را چندان احساس نکنند.».

دومین آسمان خراش بلند جهان (برج شانگهای) سریع ترین آسانسور های جهان را در اختیار داشته و از این حیث رکورد دار است

یکی از رکورد هایی که برج الخلیفه، بلندترین آسمان خراش جهان از داشتنش محروم است، سریع ترین آسانسور های جهان است؛ رکوردی که به دومین آسمان خراش بلند جهان، برج شانگهای تعلق می گیرد. در حقیقت آسانسور هایی که در این ساختمان قرار دارند، می توانند سرعتی تا 45.8 مایل بر ساعت داشته باشند که در نوع خود شگفت انگیز است. البته نکته قابل توجه در خصوص این آسانسور ها این است که ملاقات کنندگان عادی این برج، به طور معمول قادر به تجربه این سرعت فوق العاده در آسانسور نخواهند بود، چرا که برای دست یابی به این سرعت، به یک دستگاه به خصوص و نیز یک تکنسین میتسوبیشی نیاز است و تنها در ساعات مشخصی از روز از این امکانات برای دست یابی به سرعت حداکثر آسانسور ها استفاده می شود.

میزان بتن به کار گرفته شده در ساخت ساختمان برج مرکز تجارت جهانی به اندازه ای است که می توان با آن پیاده رویی از نیویورک تا شیکاگو احداث کرد

اگر میزان بتنی که برای ساخت این آسمان خراش به کار گرفته شده است را روی سطح زمین قرار دهیم، نزدیک به 153000 متر مکعب بتن خواهیم داشت و به وسیله این مقدار بتن، می توان پیاده رویی احداث کرد که طول آن، فاصله میان دو شهر نیویورک و شیکاگو را طی خواهد کرد. این در خصوص حجم بتن مورد استفاده در ساخت این آسمان خراش بود؛ میزان شیشه ای که برای پنجره های قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است به اندازه ای است که می توان به وسیله آن سطح بیست زمین فوتبال حرفه ای را به طور کامل پوشش داد. میزان فلز ساختمانی مورد استفاده برای ساخت ساختمان تجارت جهانی نیز به چیزی حدود چهل و پنج هزار تن می رسد؛ این میزان فلز، برای ساخت بیست هزار خودرو کافی خواهد بود.

زمانی بود که ساکنان شیکاگو تلاش می کردند تا نام برج ویلیز را به همان سیرز سابق تغییر دهند

ویلیز، نام مجموعه مؤسساتی است که در بخش های عمده مربوط به بیمه و فعالیت های این چنینی سهام های کلانی دارند و زمانی که نام دومین ساختمان بلند در نیم کره غربی زمین را از سیرز به ویلیز تغییر دادند، مردم محلی و ساکنان شیکاگو به وسیله فعالیت های بسیاری اعتراض خود را به این کار نشان دادند، چرا که بر این باور بودند نام سیرز، برای چنین ساختمانی بسیار شایسته تر است تا نامی چون ویلیز. از جمله اقدامات مردم محلی که بیشتر از همه سر و صدا به راه انداخت می توان به دادخواستی اشاره کرد که تنظیم کرده و نزدیک به پنجاه هزار نفر پای آن را امضاء کرده بودند؛ دادخواستی که در متن آن تقاضای تغییر نام آسمان خراش ویلیز به نام اصلی اش مطرح شده بود. البته در نهایت این اقدامات به جایی نرسید و نام این آسمان خراش، همان ویلیز باقی ماند.

امپایراستیت ظرف مدت زمانی چهارصد روزه ساخته شد

زمانی که ساخت این آسمان خراش به پایان رسید، بدل به بلند ترین برج جهان شد و جالب است بدانید که طی کمتر از چهارده ماه بود که در نهایت ساخت این آسمان خراش به پایان رسید (به طور دقیق تر 410 روز). نکته اصلی که سبب شد روند پیشرفت و ساخت این آسمان خراش تا این حد سریع باشد، زحمات 3400 کارگری بود که شبانه روز خود را وقف ساخت امپایراستیت کردند. در آن زمان آمریکا و به طور کلی جهان غربی از لحاظ اقتصادی و روحی در شرایط چندان خوبی به سر نمی بردند و این ارزش زحمات کارگران امپایراستیت را دو چندان می کند (ساخت این آسمان خراش مصادف با دوره ای بود که در غرب با نام Great Depression یا افسردگی بزرگ شناخته می شود).

آسمان خراش برج الخلیفه تنها رکورد دار بلندترین ساختمان جهان نیست

همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، برج الخلیفه، در میان سایر آسمان خراش های جهان، از حیث ارتفاع، بلندترین آسمان خراش جهان است، اما این تنها رکوردی نیست که این آسمان خراش مشهور از آن خود کرده است و در کنار این، پنج رکورد دیگر نیز به نام برج الخلیفه ثبت شده است که از این قرار اند: برج الخلیفه، بلند ترین سازه ای است که به طور مجزا سر به آسمان کشیده است، رکورد بیشترین طبقات موجود در یک ساختمان، متعلق به برج الخلیفه است، رکورد بیشترین تعداد طبقاتی که در آن ساکنانی وجود دارند نیز متعلق به برج الخلیفه است، بلند ترین فضای سر بازی که برای مشاهده منظره بیرون وجود دارد، در برج الخلیفه است (فضایی تراس مانند که البته بسیار بزرگ تر و لوکس تر از بالکن ساختمان های معمولی است) و در نهایت آسانسور موجود در این آسمان خراش، بیشترین ارتفاع را طی می کند.

پنجمین آسمان خراش بلند جهان، دارای سریع ترین آسانسور دو طبقه در میان آسمان خراش ها است

ساخت آسمان خراش Lotte در کره جنوبی، سال گذشته به پایان رسید (آسمان خراشی که بدل به پنجمین برج بلند دنیا شد) و یکی از مهمترین ویژگی های این آسمان خراش که آن را منحصر به فرد می کند، وجود آسانسوری دو طبقه در آن است که با سرعت قابل ملاحظه ای حرکت می کند. در حقیقت این آسانسور منحصر به فرد به گونه ای طراحی شده است که دارای دو طبقه مجزا است و در آن واحد افراد قادر خواهند بود به طبقات مختلفی از ساختمان دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر این آسانسور از دو کابین مجزا تشکیل شده که بر روی هم قرار گرفته اند و قابلیت این را دارد که دو برابر آسانسور های معمولی در خود سر نشین جای دهد.

بتن به کار گرفته شده در آسمان خراش برج الخلیفه، وزنی معادل با صد هزار فیل دارد

وزن بتنی که برای ساخت آسمان خراش برج الخلیفه به کار گرفته شده است، بالغ بر نیم میلیون تن است و این معادل با وزن صد هزار فیل است. این وزن ساختمان در حالت عادی و زمانی است که کسی در آن نباشد و مطمئنا زمانی که افراد وارد ساختمان می شوند، وزن آن نیز افزایش پیدا می کند.

دومین آسمان خراش بلند جهان، توجه زیادی را معطوف به حفاظت از محیط زیست کرده است

البته بیشتر آسمان خراش های بلند موجود در جهان، بیشتر به خاطر معماری و لوکس بودن شان است که در سطح جهان شناخته می شوند، با این وجود، آسمان خراش شانگهای، به گونه ای طراحی شده و در ساخت آن از امکانات  همگام با محیط زیست استفاده شده است که آن را از سایر آسمان خراش ها متمایز کرده و منحصر به فرد می کند: اولین نکته ای که در خصوص این آسمان خراش وجود دارد این است که با زاویه ای 120 درجه ای به سمت بالا می رود و این مسئله علاوه برا این که فشار باد وارد شده بر ساختمان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد، باعث شد تا مصالح مورد نیاز برای ساخت سازه این آسمان خراش تا چیزی حدود بیست و پنج درصد کاهش یابد؛ نکته دیگری که در ساخت این آسمان خراش لحاظ شده است، استفاده از دویست توربین بادی بر روی پشت بام طبقه فوقانی آن است که نزدیک به ده درصد از کل برق مورد نیاز کل ساختمان در طول روز را فراهم می کند؛ علاوه بر این ها، امکاناتی در ساخت این آسمان خراش در نظر گرفته شده اند که به واسطه آن ها آب باران در محفظه هایی جمع شده و سپس برای استفاده های دیگر تصفیه می شود و قابلیت تصفیه آب های آلوده استفاده شده در ساختمان نیز وجود دارد.

ساعت مکه در عربستان صعودی، بزرگترین ساعت موجود در جهان است

بلندترین برج ساعت جهان، مطمئنا به ساعتی احتیاج دارد که از لحاظ اندازه جوابگوی حجم بسیار بزرگ کل سازه باشد و ساعتی که بر این برج قرار گرفته است، به خوبی از پس انجام این وظیفه برآمده است. مساحت و اندازه کلی این ساعت به عددی معادل با 141 پا می رسد و آن را بدل به بزرگترین ساعتی می کند که تا کنون ساخته شده است و از فاصله ده مایلی نیز افرادی که مشکل با مشکلات و اختلالات بینایی مواجه نباشند، قادر به خواندن ساعت خواهند بود (طول عقربه دقیقه شمار ساعت به تنهایی به 75 پا می رسد). این اعداد و ارقام باعث می شوند تا ساعت مکه چیزی حدود سی و پنج برابر ساعت مشهور بیگ بن باشد.

در آسمان خراش ابراج البیت توجه زیادی به مذهب شده است

البته از آسمان خراشی که در مجاورت خانه خدای مسلمانان احداث شده باشد به غیر از این هم انتظار نمی رود و بخش اعظم فعالیت هایی که در این آسمان خراش انجام می شود، به مراسم های مذهبی و این گونه فعالیت ها اختصاص می گیرد. بر روی ساعتی که بر منار این آسمان خراش وجود دارد، بلندگو هایی بزرگ و قدرتمند تعبیه شده اند که قادر هستند صدای اذان و سایر نوا های مذهبی را تا فواصلی بسیار دور برسانند (تا فواصل چند مایلی). یک موزه منحصر به فرد نیز در ساختمان این آسمان خراش وجود دارد که محل نمایش هنرهای اسلامی است. علاوه بر این ها، بخش های زیادی از فضای داخلی ساختمان، برای نماز خواندن و به جای آوردن سایر مراسم های مذهبی در نظر گرفته شده است (مجموعاً چیزی حدود دوازده هزار متر مربع از مساحت فضای داخلی برای این منظور ها مورد استفاده قرار گرفته است).

برای پاک کردن شیشه های پنجره های برج الخلیفه از روش قدیمی و معمول پاک کردن شیشه استفاده می شود

مجموعا بیست و چهار هزار پنجره در نمای بیرونی این آسمان خراش به کار گرفته شده است و برای پاک کردن شیشه های این پنجره ها از همان روش مرسوم و رایج در سایر ساختمان ها استفاده می شود، یعنی گروهی از افراد (گروهی که مطمئنا از ارتفاع  واهمه ای ندارند) به وسیله آب و صابون و یا مواد شوینده دیگر اقدام به پاک کردن شیشه ها می کنند. این تیم تمیز کاری، متشکل از سی و شش نفر است که در طول سال، وظیفه اصلی شان پاکیزه نگاه داشتن نمای بیرونی پنجره ها و شیشه ها است. این تمیز کار ها زمان کاری خود را به گونه ای تنظیم می کنند که در سایه قرار داشته باشند و در تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند. لباس مخصوصی نیز به تن می کنند که شباهت بسیار زیادی با لباس فضا نوردان دارد.

نیویورک هم چنان یک گونه به خصوص از آسمان خراش دارد که بلندترین در جهان به شمار می رود

نیویورک آمریکا، شهری است که در عرصه ساخت و ساز آسمان خراش ها، پیشتاز به شمار می رود، با این وجود، سال ها است که دیگر بلند ترین آسمان خراش های دنیا در این شهر نیستند و با یکدیگر نگاهی جزئی به بسیاری از آن ها در دو بخش این مقاله انداختیم، با این وجود، هنوز یک آسمان خراش در نیویورک وجود دارد که به عنوان بلندترین برج مسکونی موجود در جهان شناخته می شود. این آسمان خراش، ساختمان 432ام خیابان پارک در نیویورک است و ارتفاعی 1400 پایی دارد. ساخت این آسمان خراش مسکونی در سال 2015 به پایان رسید و پارک مرکزی نیویورک را به عنوان منظره مقابل خود دارد و بر آن واقف است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید