چرا برخی از مردم عاشق بوی بنزین هستند

 از بوی بنزین خوشش میاد

 

اگر از عطر و بوی بنزین لذت می برید احساس گناه نکنید. علم می تواند بوی شیرین این کوکتل شیمیایی را توضیح دهد.آیا از بوی بنزین لذت برده اید؟البته برای همه بوی بنزین خوشایند نیست ، به احتمال زیاد افراد زیادی آن را تهوع آور می دانند، اما آن دسته از افرادی که بوی بنزین را دوست دارند، دلیل آن چیست؟

علت دوست داشتن بوی بنزین

سحر و جادو ی بنزین

برای درک یک عاشق بوی بنزین ، باید عمیق تر به منابع رجوع کنیم. بنزین یک کوکتل شیمیایی است که از بسیاری از مواد تشکیل دهنده ، از جمله ضد یخ ها ، روان کننده ها ، ضد زنگ زدگی و صدها ترکیب شیمیایی معروف به هیدروکربن ها تشکیل شده است. شما بوتان ، پنتان ، ایزوپنتان و به اصطلاح ترکیبات BTEX دارید: بنزن ، اتیل بنزن ، تولوئن و زایلن. از بین تمام این ترکیبات ، بنزن عامل بوی بنزین است.  
 
بنزن برای افزایش سطح اکتان به بنزین اضافه می شود که باعث بهبود عملکرد موتور خودرو و راندمان سوخت می شود. بنزن بوی طبیعی دارد که بیشتر بینی ها به آن حساس هستند. آنقدر بوی مشخصی است که بینی انسان اگر تنها 1 قسمت در میلیون در هوای تنفس شده وجود داشته باشد ، می تواند آن را تشخیص دهد و همچنین به سرعت تبخیر می شود.
 
علت استفاده از بوی بنزین
و در واقع خیلی عجیب نیست که بوی بنزن را دوست داشته باشیم. در طول 1800s و اوایل 1900 بنزن به shaves و douches اضافه شد تا به این محصولات عطر شیرین داده شود. همچنین از آن به عنوان یک حلال برای قهوه بدون کافئین استفاده می شود. اما این کاربرد ها دوام چندانی نداشته و
 
به دلایل خوبی:
بنزن یک ماده سرطان زا شناخته شده است و هنگام استنشاق در غلظت های زیاد یا قرار گرفتن در معرض طولانی مدت خطرناک است. اگرچه ممکن است عطر  و بو ی بنزین را دوست داشته باشید ، قطعاً باید به طور جدی از آن پرهیز کنید. 
 
خوب ، اما این توضیح نمی دهد که چرا مردم، بوی چنین ماده شیمیایی خطرناکی را دوست دارند. در حالی که علم به این نتیجه نهایی نرسیده است ، دو تئوری اصلی وجود دارد. 
 
بینی ما اگر عطر و بویی آشنا را استشمام کند، می تواند خاطرات قدرتمندی را زنده کند. بوی کاج  های سوزنی ممکن است شما را به اردوی تابستانی برگرداند ، یک بوقلمون بو داده ده ها سال شما را به عقب برگرداند که برای تعطیلات به خانه مادربزرگ رفته بودید. این ارتباط قدرتمند بین رایحه و حافظه ، گاه پدیده مارسل پروست نامیده می شود ، نویسنده فرانسوی مارسل پروست ، که به صورت فصیحانه خاطره ای قدرتمندی از کودکی را برانگیخته از بوی بیسکویت مادلینی آغشته به چای توصیف کرد.(کتاب : در جستجوی زمان از دست رفته) 
 
بویایی تنها حسی است که قبل از رسیدن به مغز از تالاموس عبور نمی کند. تالاموس به عنوان انواع جداول عملگر عمل می کند و ورودی های حسی را از چشم ، گوش ، زبان و لمس به قسمت های درست مغز متصل می کند ، بنابراین می توانیم آنها را ثبت کنیم و از آنها معنا بگیریم. علاوه بر این ، دسته عصبی که مولکولهای بو را تشخیص می دهند، سنسور بویایی ، چگالی بالایی از اتصالات در نزدیکی آمیگدال و هیپوکامپ دارد که به ترتیب در پاسخ عاطفی و تشکیل حافظه نقش دارند. 
به همین دلیل بوها باعث می شوند که مغز ما به یاد، احساساتی پر شور و در سطح ناخودآگاه تبدیل شود. 
ما ممکن است یک حافظه قدرتمند و دلپذیر را که به بوی بنزین یا به طور خاص بنزن متصل است ، ربط دهیم. شاید مغز شما بوی بنزین را با خاطرات شاد کودکانه از سفرهای جاده ای تابستانی ، پیاده شدن در قایق موتوری ، سوار دوچرخه خود در کنار یکی از جاده های کشور به عنوان بچه یا بودن در کنار پدر در گاراژ به عنوان کمک به تعمیر ماشین بیاندازد. هنگامی که بوی بنزین را استشمام می کنید ، ممکن است احساس دلپذیری را با یک خاطره برجسته ایجاد کند. 

بنزین مسیر پاداش مغز را فعال می کند

نیاز به بوی بنزین

چرا از بوی بنزین خوشم میاد . بنزین مسیر Mesolimbic را فعال می کند. تئوری دیگری بیشتر به تأثیر جسمی بنزن بر گیرنده های عصبی که بوی آن را تشخیص می دهند بیشتر تمرکز دارد. بنزن و سایر هیدروکربن ها ، در هنگام استنشاق ، تأثیر سرکوب کننده ای بر روی سیستم عصبی دارند ، که منجر به احساس موقتی و سرخوشی می شود. این حس لذت بخش را ایجاد می کند که برخلاف الکل یا داروهای دیگری نیست.
 
دلیل این است که روند بیولوژیکی بی حس کردن اعصاب شما مسیر مزولیمبیک را فعال می کند ، که به عنوان مسیر پاداش مغز نیز شناخته می شود. هر زمان که  بنزن  به اعصاب بویایی شما رسید ، سیستم مزولیمبیک عکس دلپذیر دوپامین را به شما منتقل می کند. در اصل مغز شما به شما می گوید ، "بله ، این خوب است. بیشتر از این کار ها کنید. " 
 
مسیر مزولیمبیک ، همانطور که احتمالاً استنباط کردید ، یک عامل کلیدی در عصب شناسی اعتیاد است. مهمترین مسیر پاداش در مغز سیستم دوپامین مزولیمبیک است .چه جنسی ، چه بازی های ویدئویی ، چه مواد مخدر یا بنزین باشد ، این مسیر در مغز است که باعث می شود احساس خوبی ایجاد شود و یک حلقه بازخورد تقویت کننده را بروز دهد. 
 
احتمالاً می توانید از این دو تئوری استفاده كنید تا دلیل دوست داشتن بوی بنزین  را توضیح دهید و این كه چرا مردم به بو و نشانگرهای وایت برد، توپ های تنیس تازه ، كتاب ها و سایر عطرها علاقه مند هستند و از اعتراف به اینكه عاشق آن هستند، ترس دارند. شاید ما به طور ناخودآگاه حافظه ای لذت بخش را به رایحه وصل می کنیم ، یا این بوها به صورت مکانیکی باعث می شوند که یک عکس رضایت بخش از دوپامین ایجاد شود. 
 
اما ، صریحاً بگوییم که ، دوست داشتن بوی بنزین  ، اینها فقط دو تئوری هستند که توضیح می دهند، کسانی که بوی بنزین دوست دارند و بعضی از افراد بوی بنزین را خوشایند می دانند ، اما دقیقاً تحقیقات زیادی در مورد این سؤال صورت نگرفته است. در حالی که قانع کننده هستند اما، آنها قطعی نیستند. در حقیقت ، دانشمندان امروز در حال یادگیری چیزهای جدیدی در مورد این حس قدرتمند هستند و بدون شک آنها رازهای جدیدی را در آینده کشف خواهند کرد. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • سمانه :

    علت دوست داشتن بوی بنزین و چرا طرفداران بوهای عجیب و غریب وجود دارد؟ خستگی ، وزوز گوش ، مگس در چشم ، تنگی نفس ، تپش قلب ، سرگیجه ، غش کردن - همه اینها می تواند نشانه کم بودن هموگلوبین باشد. اگر بدن فاقد آهن باشد ، ناخن ها شکسته و لایه برداری شوند ، موها می ریزند ، ترک هایی در گوشه های دهان ظاهر می شود. و پزشکان همچنین به تمایل عجیب چنین بیمارانی برای خوردن خمیر دندان ، گچ ، زغال سنگ ، خاک ، یخ توجه می کنند. نیاز به استشمام بنزین نیز دلیلی برای بررسی سطح هموگلوبین است.محصولات افزایش دهنده هموگلوبین: محصولات جانبی گوشت - کبد ، کلیه ها ، زبان. گندم سیاه ، لوبیا ، نخود فرنگی ، شکلات ، بلوبری. بلغور جو دوسر ، ارزن ، تخم مرغ ، گوشت گاو ، گوسفند ، سیب ، گلابی ، خرمالو ، انار ، انجیر و آجیل.

    1400/5/9 14:37
  • Lyza 729 :

    دلیل دوست داشتن بوی بنزین بله ، عجیب است ، اما من دقیقاً با نیاز به بوی بنزین موافق هستم. من همچنین بوی نفت سفید ، گازوئیل ، نفت گاز و پتروشیمی های معطر را دوست دارم. بوی آسفالت را دوست ندارم. وقتی برای اولین بار در یک پالایشگاه نفت شروع به کار کردم ، بوها را به رئیس گفتم و او گفت: "این بوی پول است." دوست داشتن بوی بنزین برای همه در تجارت نفت مناسب بود ، اما برای من متفاوت بود. بیش از چهل سال بعد ، من هنوز بوی فرآورده های روغنی را دوست دارم. من دوست دارم ماشینم را پر کنم چون بوی گازهای بنزین به مشامم می رسد. اگر کامیون خود را پر کنم ، گاهی یک قطره سوخت دیزل را در پشت دستم قرار می دهم و بیشتر روز را با بوییدن آن در حالی که هیچکس نگاه نمی کند ، سپری می کنم. چرا از بوی بنزین خوشم میاد ؟ آیا بنزین به اندازه بوی خوب مزه خوب هم دارد؟

    1400/5/9 15:03
    • ویدا ویدا :

      من هرگز بنزین را نچشیده ام ، اما بوی چیزهایی مانند لاک ناخن ، نشانگرهای جدید ، پاک کننده لاک ناخن ، بنزین ، 91٪ الکل ایزوپروپیل ، تکیلا ، ضد عفونی کننده دست ، حلال های تمیز کننده ، را دوست دارم. اما من می دانم که بنزین بسیار کشنده است و می تواند درون شما را دچار خوردگی کند. بنابراین من هرگز آنقدر جسور نبوده ام که آن را بچشم ... شاید وقتی 100 ساله شدم و از پیر شدن خسته شدم آن را برای شما امتحان کنم ، امیدوارم زنده بمانم تا به این سوال برگردم.

      1400/5/9 15:10
  • OOOВалок_Харлам 134 :

    برخی از مردم می گویند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بنزین می تواند بر عملکرد شناختی فرد تأثیر منفی بگذارد ، اما من صادقانه می توانم بگویم که هرگز بر من تأثیر نمی گذارد

    1400/5/9 15:12
  • OOOВалок_Харлам 134 :

    به کسانی که بوی بنزین دوست دارند . چرا بوی بنزین اینقدر اعتیادآور و خوب است؟ بخارهای گاز کارهای غیرقابل پیش بینی و عجیب و غریب (عمدتا آسیب رسان) را برای بدن انسان انجام می دهند. "رایحه" اصلی بنزین (و نباید بوی گاز را استشمام کنید) بنزن است. بسیار سمی بسیاری از خاطرات که ممکن است بوی گاز ، گازوئیل ، ایستگاه های کامیون ، تعطیلات تابستانی ، چمن زنی و غیره داشته باشند - ممکن است در نتیجه رایحه خاطرات دلپذیری را برای شما رقم بزنند - اما لطفاً به خودتان اجازه ندهید که شروع کنید به بو کردن و غیره - یا در دسته "سوء مصرف مواد استنشاق کننده" قرار می گیرید. وضعیت مطلوبی نیست.

    1400/5/9 15:15

بیشتر بخوانید