تئوری مد

در


توضیح دادن مد به عنوان یک مفهوم رفتاری عمومی، یک قدم اساسی برای توسعه ی کامل و معاصر از تئوری مد است. در وسیع ترین معنی، اجزای چیزی که "رفتار مد" خوانده می شود، در یک محیط کلی از پدیده های مادی و غیر مادی نمایش داده می شوند. مد کلاسیک، از لحاظ تاریخی محدود به مفاهیم محدود به پوشاک آقایان، لباس زنانه و زینت های شخصی بوده است. با این حال، عناصر مد تاثیر زیادی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان در زمینه ی تولیداتی همچون اتومبیل، اساس خانه، مبلمان، طراحی معماری خانه، غذاها و انتخاب های غیر سنتی دارند. حتی در برد وسیع زمینه های غیر مادی. مانند ابعاد و مقبولیت حرکات ایدئولوژیک، تمرین های درسی، تحقیقات علمی، عوض شدن سبک های زندگی، نیرو های مد می توانند به صورت مستقیم بر روی مقبولیت فرآیند تاثیر بگذارند. با اینکه زمینه هایی که مد در آنها عمل می کند ممکن است تفاوت زیادی داشته باشند، ولی قوانینی که مقبولیت آنها را تعیین می کند شباهتهای زیادی دارند.

تعریف مد

مد نمی تواند بدون رسانه زنده بماند

به عنوان یک مفهوم رفتاری عمومی، پدیده ی مد می تواند تعاریف وسیعی داشته باشد:
یک مد، بیانی است که از لحاظ فرهنگی مورد تایید جامعه است، در یک پدیده ی مادی یا غیر مادی، که در هر زمان و با هر تغییراتی در طول زمان، در یک سیستم اجتماعی و یا گروهی از افراد مرتبط با هم، قابل تشخیص دادن است.

به همین ترتیب، تعریف عمومی مد در هر پدیده ی خاص مد را می توان اصلاح کرد. برای مثال، در زمینه ی کلاسیک مد لباس، تعریف عمومی مد می تواند به این صورت به دست آید:
یک مد لباس، یک سبک نمایش زیبایی در لباس و زیورآلات است که از لحاظ فرهنگی تایید شده است و در هر زمان داده شده و در طول زمان، درون یک سیستم اجتماعی و یا مجموعه ای از افراد مرتبط با هم، قابل تشخیص است.
مفهوم عمومی مد، جذابیت زیادی برای دانشمندان حوزه ی فرهنگی و علوم اجتماعی دارد، همچنین برای رفتارشناسان مصرف کننده. با این حال  تاکید اولیه بر مد به عنوان یک پدیده ی رفتاری عمومی در مصرف کنندگان خواهد بود. این توسعه تا حد زیادی از تئوری مد لباس گرفته شده است، چرا که در اینجاست که تحقیق و توسعه ی مفاهیم از همه جا فعال تر هستند. با این وجود، مفهوم آن در یک چارچوب اصلی و پایه است، و می تواند با تغییراتی محدود، برای زمینه های مختلف مد مصرف کنندگان استفاده شود.

یک ارزیابی از مفهوم کلی مد این است که مد می تواند در دو بعد مختلف تصور شود، موضوع مد و فرآیند مد. این ابعاد معانی متفاوت و جداگانه ای دارند:
1. موضوع مد، در تئوری رفتار مصرف کننده، می تواند یک سبک خاص از محصولات باشد، و در بعضی موارد می تواند یک محصول تکنولوژیکی و یا یک خدمت برای مصرف کننده باشد. به عنوان یک تولید غیر مادی از "جامعه" ، موضوع مد می تواند هرچیزی از جمله یک رفتار دوره ای خاص و یا یک فلسفه ی عقیدتی باشد.
2. فرآیند مد مکانیسمی مرحله ای است که طی آن یک موضوع بالقوه ی مد، از ایجاد شدن تا عمومی و فراگیر شدن در جامعه طی می کند. در فرآیند مد، یک موضوع بالقوه ی مد به اعضای یک سیستم اجتماعی عرضه می شود، و توسط بعضی از اشخاص با نفوذ که به آنها افراد مبتکر گفته می شود مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت، بین سایر اعضای جامعه پخش می شود تا به سطح مشخصی از پدیدار شدن در جامعه برسد. فرآیند مد یک مکانیسم پویا است که در آن موضوع مد به یک مد مقبول و یا مردود شده تبدیل می شود.
مد هم به عنوان یک موضوع و هم به عنوان یک فرآیند، مشخصات یکتایی دارد که از سایر پدیده های رفتاری مشتق می شوند. یک خلاصه ار برخی مشخصات و اجزای مهم مد، نشان خواهد داد که چگونه پدیده ی مد میتواند از پدیده های رفتاری خاصی مشتق شود.

مشخصات موضوع مد

موضوع مد، به خصوص در مسائل فیزیکی، می تواند مشخصات یکتایی داشته باشد:
1. موضوع مد باید یک موضوع غیر دائمی باشد که تحت تغییر، کهنگی، و در نهایت تعویض با موضوعات جدیدتر قرار می گیرد. موضوع مد می تواند قبل از شیء فیزیکی و یا کابرد آن کهنه شود.
2. موضوع مد می تواند مشخصات کاربردی هم داشته باشد، اما در اصل مقبولیت یک موضوع بیش از مشخصات کاربردی، به کیفیت آن بستگی دارد. کیفیت های خاص موضوع مد می تواند شامل سبک، زیبایی، مقبولیت اجتماعی، خویش پسندی، سمبل وضعیت، و سایر مشخصات فیزیکی و اجتماعی باشد.
3. در هر دوره ی زمانی داده شده، موضوعات مد "موجود" و "قابل قبول"، توسط "ذائقه" ی جمعی تعریف می شوند و از آن پیروی می کنند.
4. موضوع مد وقتی در ابتدا معرفی می شود، با تازگی و ابتکار انگشت نمای آن توصیف می شود، و به این ترتیب وقتی با مد های پذیرفته شده ی موجود مقایسه می شود، "خاص" می شود. وقتی موضوع مد توسط عده ای از مردم پذیرفته شود، به کارگیری شود، و یا توسط عده ای از مردم پیروی شود، این خاص بودن مطلوب را از دست می دهد.
5. موضوع مد می تواند به طور مستقیم دارای خصوصیات روانشناسی اجتماعی باشد، مانند زیاد در چشم بودن و یا انگشت نما بودن، و یا د اشتن خاطره ی شخصی از آن موضوع. خصوصیات اجتماعی موضوع مد می تواند انگیزه ی اصلی پذیرش موضوع مد باشد.(سیارک)
6. مد می تواند به جای محصولات تجاری و یا ضروری، محصولات "لوکس" ارائه کند. به خصوص در تولیدات فیزیکی، وقتی که هزینه ی بیشتری برای طراحی "مطلوب"، یا طرحی که جدیدتر باشد، طرحی ابتکاری تر، زیباتر و در کل جذاب تر باشد پرداخت شود، آن موضوع مد "لوکس" خوانده می شود.
7. موضوع مد از لحاظ اجتماعی، از کاربردهای اجتماعی مختلفی مشتق می شود، مانند ایجاد تمایل به رابطه ی جنسی، عملکرد جایگاه اجتماعی، موقعیت در چرخه ی زندگی، محل سکونت، جایگاه شخصیتی، و سایر توابع سبک زندگی.
وقتی بیشتر یا اکثر این خصوصیات در یک محصول فیزیکی و یا یک سرویس باشند، آن موضوع می تواند به طور خاص به یک موضوع مد تبدیل شود. این خصوصیات اکثرا در مخارج مصرف کننده در لباس، اتومبیل، و اساس منزل وجود دارند. در سایر محدوده های بزرگ تصمیم گیری مصرف کننده، شامل خانه، غذا، انتخاب های مواد غذایی، تفریحات و سرگرمی و خدمات، مضخصات مد تاثیر زیادی بر تصمیم گیری مصرف کننده دارند. این مقاله ادامه دارد......ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

تعریف مد

در


برای قرن ها پدیده ی مدگرایی موضوع تحقیق جامعه تحلیلگران اجتماعی، تاریخ نگاران حوزه ی فرهنگ، منتقدهای اخلاقی، تئورسین های دانشگاهی، و کارآفرینان بوده است. با عوض شدن مدها در طی دهه ها و قرن ها، هزاران تفسیر مختلف از تفاوت های رفتاری مدگرایی منتشر شده است. در مجموع، این حجم زیاد از تفاسیر آماری، مد را به عنوان یک مشخصه پیچیده، ناهمسان و اغلب گیج کننده از شهروندان تعریف می کند. به هرحال، هسته ی این ادبیات، میتواند به عنوان یک سری مفاهیم مرتبط با هم درباره مدگرایی، یکپارچه شود. این مفاهیم، شامل "وضعیت هنر" در توسعه ی مد در هر عصری است.
به خصوص در اغلب دهه های اخیر، محققان بازار مصرف، از رشته های مختلف دانشگاهی، به طور فزاینده ای علاقه مند به توضیح رفتار مدگرایی مشتری در غالب یک الگوی واحد شده اند. از لحاظ توسعه ی تئوری، نتیجه ی این تلاشها به نسبت کم بوده است. با توجه به توسعه ی اصول مدگرایی مصرف کننده، تولید قابل توجه تر بوده است. به هرحال، وضعیت معاصر تئوری توسعه ی مد، یک شبکه ی بزرگ و بدون شکل از ایده های خلاقانه است نه یک مجموعه از ایده ها و اصول ساختار بندی شده و مرتبط با هم.
هدف اصلی این مقاله، تعریف سازه های اولیه و ساختاربندی شده ی ایده هاست که تئوری مد معاصر را ترسیم میکنند. 3 چارچوب مفهومی از اساس این مقاله عبارتند از:
1. ایده ی کلی مد. مد میتواند به عنوان یک پدیده ی رفتاری گسترده تعریف شود که در زمینه های مادی و غیر مادی مشاهده می شود. یک تعریف کلی از مد، ساختار ایده هایی است که نماینده ی قلمرو غیر مادی و رفتار مصرف کننده هستند.
2. مد: یک هدف و یک فرآیند. "مد" هم میتواند به عنوان یک هدف تعریف شود و هم به عنوان یک فرآیند رفتاری. مشخصات مهم یک مد، هم به عنوان یک هدف و هم به عنوان یک فرآیند، تعریف شده هستند.
3. مکانیزم فرآیند مد. فرآیند مد میتوانند به عنوان یک روند تاثیر و گسترش اجتماعی تعریف شود. اساس مفهومی فرآیند مد بر اساس دیدگاه کلاسیک و معاصر فرهنگ توسعه یافته است.
تاکید این چارچوب مفهومی، بر ساختار و تعریف مفاهیم است.

مفهوم کلی مد ، مجموعه ای از دیدگاه ها

مفهوم مد می تواند با بیان کردن مجموعه ای از تعاریف ارائه شده در نیم قرن اخیر نشان داده شود.در  دیکشنری Websters Unabridged مد را به عنوان "ساخت، فرم ، سبک، شکل، ظاهر، و یا ساختار هرچیزی، همچنین سبک و شکل عجیب و غریب" تعریف می کند.(سیارک

- روانشناسان مد را اینطور تعریف کرده اند: "مجموعه ای از تغییرات در هزینه ها در انتخاب های عده ای از مردم که ممکن است مفید هم باشند، اما بر اساس مفید بودن تعیین نمی شوند."
- اقتصاد دان  اینگونه بیان میکند: " مد چیزی بیشتر و یا کمتر از سلیقه های غالب شونده در هر زمان خاص نیست." و اقتصاددان Robinson این تعریف را از مد پیشنهاد می دهد: "مد، در اصلی ترین مفهوم آن، "دنبال کردن تازگی بخاطر خود آن" تعریف می شود. تغییرات در طراحی چیزها، با هدف تزئینی و  اقتصاد دان  Hornدر سال 1968 مد را به عنوان " یک اعلامیه از یک رفتار اجتماعی برای ترجیح دادن یک سبک محبوب، مقبول و غالب در هر زمان خاص" تعریف می کند.
- فروشنده ، مد رااینگونه بیان میکند: "مد ادراک چیزی است که در حال حاضر صحیح است"
- جامعه شناس  مد را اینگونه تعریف می کند: "یک فرم اولیه از رفتارهای جمعی، که قدرت وادار کردن آن در قضاوت های نهفته ی یک عده ی ناشناخته است" و Kingدر سال 1964 می نویسد: "تطبیق با مد یک فرآیند واگیردار اجتماعی است که مصرف کننده بعد از معرفی اقتصادی یک سبک و یا یک محصول جدید ، با آن تطابق پیدا می کند. 

این تعاریف خود به خود چهره ای متنوع و پویا از مفهوم پدیده ی مد ترسیم می کنند. هر تعریف یکتا است و ابعاد خاصی را در بر دارد که در تعاریف دیگر به چشم نمی خورند. تشابه مرکزی این تعاریف، این است که :

مد می تواند از لحاظ تئوری به صورت یک پدیده ی رفتار اجتماعی تعریف شود.

بنابراین مفهوم مد ، می تواند به صورت تئوری، می تواند با تمرکز دوباره بر روی این طبیعت اصلی مد تعریف شود. ادامه دارد.......... ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

مد و لباس با میراندا کر

در
مد و لباس با میراندا کر

 تصویر مد و لباس  روز از میراندا کر مدل استرالیایی

مدل 1

مد و لباس با میراندا کر

هفته کاری خود را با مد لباس ساده، شیک و راحت آغاز کنید. 

مدل 2

مد و لباس با میراندا کر


در یک نگاه، شلوار جین شیک به نظر می رسد، متفاوت است.  ژاکت سیاه با کت سیاه و سفید بخوبی ست شده است.ترکیب یک لباس ساده برای یک مدل مشهور

مدل 3

مد و لباس با میراندا کر


 شما می توانید تی شرت ساده را با شلوار گلدار ست کنید.

مدل 4

مد و لباس با میراندا کر


کفش پاشنه بلند، بلوز سفید، شلوار برش دار باظاهری زیبا و دقیق 

مدل 5

مد و لباس با میراندا کر


مدل 6

نظرات

در ادامه بخوانید...

مردانی که باعث تغییر در زندگی کوکو شانل شدند

در
کوکو شانل یکی از نام آورترین هنرمندان در دنیای مد با برند اختصاصی شانل، با اشتیاق زندگی را دوست داشت و سعی در زیبا سازی آن داشت. کوکو شانل به زنان کمک کرد تا سبک زندگی ظریف و اصیل داشته باشند ، او کلیشه های مد لباس را از بین برد و دیگران را به این کار فرا خواند. Coco Chanel کوکو شانل بی نظیر، قادر به لذت بردن از همه کارهایی است که انجام داده است ، خواه مربوط به کار کردن به عنوان یک فروشنده معمولی ، یک خواننده کاباره ، ایجاد مدل های جدید یا روابط با مردان باشد. با این حال ، مردان همیشه در سرنوشت کوکو شانل جایگاه ویژه ای را اشغال می کردند ، زیرا آنها بودند که او را تغییر دادند.
 
گابریل بونور شانل جوان از راهبه ها در یک پناهگاه خیاطی را آموخت ، جایی که پس از مرگ مادرش با برادران و خواهرانش زندگی می کرد. او از زندگی شکایت نمی کرد ، پشت میز پیشخوان لباس می ایستاد و عصرها با گوش دادن به بازدید کنندگان با آهنگهایی در یک کاباره همسایه روز خود را می گذراند. یکی از آهنگهای بی تکلف او نام مستعار   کوکو ، که در آن بعداً به شانل معروف شد، بود. 
 

ایتین بالسان

و یک شب یک آقای محترم ، ایتین بالسان ، او را ملاقات کرد. سوارکار سابق تا این لحظه به یک متخصص واقعی در زمینه پرورش اسب و همچنین یک بازیکن چوگان اسب سواری مشتاق تبدیل شده بود. و از همه مهمتر ، ایتین وارث یک شرکت نساجی بود. او قصد نداشت که دایره ارتباط خود را با کوکو به تنهایی محدود کند.
اما شانل جوان آماده بود تا از هر فرصتی برای مقابله با فقر استفاده کند. او به قلعه رویو نقل مکان کرد و خودش را جدی گرفت. نه به عنوان معشوق ایتین ، که هر از گاهی اوقاتی به دیدار وی می رفت. موقعیت تحقیرآمیز او ، نمی توانست مانع او در راه رسیدن به رویای خودش شود. او یاد گرفت که سوار اسب شود ، آداب سکولاری را یاد گرفت و سرانجام شروع به تهیه کلاه هایی برای خانم ها کرد ، که همسران ثروتمند بازدید کنندگان قلعه با خوشحالی دستور تهیه آن را به او میدادند. 
ایتین بالسارد به ویژه اعتقادی به موفقیت کوکو نداشت ، اما یک آپارتمان در پاریس برای کارگاه کلاه سازی مخصوص کوکو فراهم کرد و حتی پول خود را برای توسعه آن سرمایه گذاری کرد.
 

آرتور کاپل

آرتور کاپل  / عکس
 
این ایتین بود که دوست دختر جوان خود(کوکو) را با آرتور کاپل روشنفکر معرفی کرد که همچنین به بازی با اسب چوگان علاقه داشت. این او بود که قرار شد به عنوان مرد اصلی در زندگی غیرقابل مقایسه کوکو شانل تبدیل شود. در سال 1909 ، عاشقانه پرشور آنها شروع شد. بدون هیچ تردیدی ، او به آپارتمان آرتور نقل مکان کرد. 
 
اگر چه او هیچ احساسی نسبت به ایتین نداشت ، اما شانل واقعاً عاشق آرتور کاپل شد و با اطمینان می دانست که او هم نیز عاشق است. در غیر این صورت ، چه چیزی می تواند وفاداری او به محبوب خود را توضیح دهد ، به همین دلیل او تمام دوستان دختر خود را ترک کرد.
آرتور کاپل و کوکو شانل.  / عکس
 
آرتور کاپل در تجارت او سرمایه گذاری کرد و به زودی شانل نیز اولین فروشگاه کلاه خود را افتتاح کرد و پس از آن یک آتلیه باز کرد. آرتور همیشه از معشوق خود حمایت می کرد و در واقع پدر و برادر خود را جایگزین می کرد. او الهام بخش Chanel بود ، به لطف او عناصری از سبک یک مرد در مجموعه طراحان ظاهر شد.
آرتور کاپل و کوکو شانل.  / عکس
 
با این حال ، آرتور کاپل چند سال بعد نسبت به کوکو سرد شد و جلسات خود را با بسیاری از عاشقان قبلی از سر گرفت. اما شانل به سادگی به همه پیشنهادات دوستان پاسخ نه داد: این غیرممكن است. و کوکو حتی به این فکر نکرد که او را مورد توبیخ قرار دهد. او تا زمان مرگش در یک تصادف رانندگی در سال 1919 به کاپل وفادار ماند. 
 
طبق اطلاعات غیرقابل تأیید ، به یاد معشوقش بود که او با لباس های سیاه معروف خود آشنا شد.
 

شاهزاده دیمیتری رومانوف

شاهزاده دیمیتری رومانوف و کوکو شانل.  / عکس
 
تقریباً یک سال پس از درگذشت کاپل ، شانل به لطف دوستش مارتا دیاولی، با شاهزاده دمیتری رومانوف ملاقات کرد. مارتا دیاولی در آن زمان معشوق شاهزاده بود ، اما او قبلاً نسبت به او دلسرد شده بود ، یا به عنوان یک شوخی ، یا به طور جدی ، سخاوتمندانه پیشنهاد کرد که کوکو با شاهزاده دمیتری رومانوف دوست شود. 
 
رابطه بین آنها دوام چندانی نداشت ، اما در سرنوشت گابریل نقش مهمی ایفا کرد. از این گذشته ، این شاهزاده به آشنایی طراح مشهور مد با خالق عطر افسانه ای "شانل شماره 5" اثر عطر ارنست بو کمک کرد. حتی بعد از پایان رابطه ، دوستداران سابق سالها با هم دوست بودند.
 

دوک وست مینستر

هیو ریچارد آرتور گروسنور و کوکو شانل.  / عکس
 
آنها در مونت کارلو ملاقات کردند و دوک فوراً تسلیم جذابیت کوکو شد. ماجرای عاشقانه آنها 14 سال به طول انجامید و در طی آن شانل چیزی از نیاز را نمی دانست. هیو ریچارد آرتور گروسنور و معشوقش سفرهای زیادی کردند ، او هدایای گرانقیمتی به وی داد و تقریباً هر هوس و خواسته گابریل جذاب  را برآورده کرد. به لطف دوک ، کوکو یک خانه در لندن و یک نقشه برای ویلا لا پاوسا در جنوب فرانسه گرفت.
کوکو شانل  / عکس
 
شانل آماده بود تا حرفه خود را فدا کند و خود را وقف دوک کند. با این حال ، ناباروری او به مانعی برای ازدواج تبدیل شد: دوک ، که در خواب به دنیا آمدن یک وارث بود ، ازدواج را به زن دیگری پیشنهاد داد.
 
پل Iribarnegare
کوکو شانل  / عکس
 
او با دقت دردی را که ازدواج دوک وست مینستر برای او ایجاد کرده بود پنهان کرد و با گذشته خداحافظی کرد و تصمیم گرفت رابطه جدیدی برقرار کند ، این بار با یک دوست دیرینه. پولس شخصیتی خلاق بود و حتی یک رفتار بسیار شاد داشت. او ازدواج کرده بود ، اما به خاطر کوکو تصمیم به طلاق گرفت. اما این بار اتفاقی نیفتاد که او لباس عروسی بپوشد. پل به طور غیر منتظره ای در طی مسابقه تنیس هوشیاری خود را از دست داد و قبل از رسیدن پزشکان در مقابل چشمان گابریل درگذشت.
 

هانس گونتر فون دینکلج

هانس گونتر فون دینکللاژ و کوکو شانل.  / عکس
 
او به شانل کمک کرد برادرزاده اش را از اسارت آزاد کند ، و سپس سال ها قلب کوکو را به دست گرفت. او 13 سال از عاشق خود جوان تر بود ، اما با مهارت از این زن در بازی های جاسوسی خود استفاده می کرد. بعلت میل شانل برای کمک به معشوق ، بعداً دستگیر و متهم به همکاری با نازی ها شد. در نتیجه به وی دستور داده شد كه فرانسه را ترك كند. اما رابطه بین عاشقان از قبل خراب شده بود: آنها نزاع کردند ، یکدیگر را مورد سرزنش قرار دادند و در نتیجه از هم جدا شدند. Coco - قادر به درک مردم و به طرز شگفت آوری برخلاف دیگر زنان دوران خود بود. عشق او واقعی، عمیق و بی نظیر بود.

نظرات

در ادامه بخوانید...