راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش دوم

 محدود کردن روابط با افرادی که تهدیدی برای اعتماد به نفس تلقی می شوند

اگر در زندگی و روابط شخصی خود با افراد بدبین و منفی نگر سر وکار دارید، بهتر است تا جایی که برای تان مقدور است، روابط خود با این افراد را محدود کنید و حتی اگر می توانید، به طور کلی با آن ها قطع رابطه کنید، چرا که هیچ چیز به اندازه رفتاری که این گونه افراد با شما پیش می گیرند، برای اعتماد به نفس شما خطر ساز نخواهد بود. چیزی که برای افزایش اعتماد به نفس خود بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز پیدا خواهید کرد، وجود افرادی است که به زندگی علاقه مند بوده و مدام با نظرات خوب خود به شما امید و انگیزه مضاعف برای ادامه زندگی و کسب موفقیت های بیشتر می دهند. وجود افرادی که بد خلق هستند و از زندگی بیزار، چیزی جز عدم به اعتماد به نفس برای شما به همراه نخواهد داشت، به همین خاطر است که باید از این گونه افراد دوری کرد و خطر حضور آن ها را جدی گرفت.

گوش فرا دادن به موسیقی مورد علاقه

بنا به تحقیقاتی که صورت گرفته است، گوش دادن به موسیقی راک، می تواند در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس شده و به واسطه این افزایش اعتماد به نفس، پیشرفت کاری نیز همراه می شود. با این وجود، تنها این موسیقی راک نیست که باعث بهبود روحیه و اعتماد به نفس می شود. حقیقت این است که هر آهنگی که از گوش دادن به آن لذت ببرید، خود به تنهایی قادر خواهد بود در شما روحیه ای بهتر شکل داده و باعث پیشرفت می شود. شما باید آن آهنگی را پیدا کنید که بیش از هر آهنگ دیگری حال شما را بهتر می کند. موسیقی، از آن دسته هنرهایی است که برای دست یابی به اهداف و رؤیاهایی که هر شخصی در سر می پروراند، در او انگیزه ای بیشتر و روحیه ای بهتر به وجود می آورد و اگر این کار را به طور مرتب انجام دهید، به زودی تأثیرات شگفت انگیز آن را خواهید دید.

گوش دادن به نظرات مثبت دیگران

یکی از بهترین اتفاقاتی که می تواند موجب افزایش انگیزه و بهتر شدن روحیه فرد شود، این است که دیگران نظرات مثبت خود را در خصوص خوبی های فرد و آن کارهایی که او در انجامشان مهارت دارد، به او بگویند. حال اگر این فردی که این گونه نظرات خود را می گوید، مورد علاقه شخص باشد و یا این که احترام زیادی برایش قائل باشد، تأثیر این نظرات دو چندان خواهد بود. در موارد پیشین در خصوص جملاتی صحبت کردیم که شخص می تواند به خود بگوید و با استفاده از آن ها در خود روحیه و انگیزه ای مضاعف ایجاد کند، حال هم صحبت از همان نظرات مثبت است، با این تفاوت که این بار، دیگری این نظرات را عنوان می کند و تأثیر این کار به مراتب بیشتر است از نظر شخصی فرد.

پذیرفتن اشتباهات

تا کنون به خوبی متوجه قدرتی که اعتماد به نفس می تواند برای فرد به ارمغان بیاورد، به خوبی آگاه شده ایم، با این وجود، باید این را به خاطر داشت که اعتماد به نفس بیش از حد، شاید حتی از نداشتن اعتماد به نفس هم خطرناک تر باشد و اگر این طور نباشد، با آن برابری می کند. یکی از مهمترین قدم هایی که هر شخصی برای احترام گذاشتن به خود و نیز حفظ این احترام باید بردارد، این است که هر زمانی که اشتباهی مرتکب شد، بدون هیچ ترس و واهمه ای به اشتباه خود اعتراف کرده و آن را پذیرا باشد. این را باید به خاطر داشت که اعتماد به نفس، به هیچ عنوان به این معنی نیست که همیشه حق با شما است و یا این که همیشه کار خوب را شما انجام می دهید. اعتماد به نفس به گونه ای شامل خود آگاهی نیز می شود و پذیرفتن اشتباهات، بخش مهمی از این خود آگاهی را شامل می شود.

تهیه لیستی از مهارت ها

صرف نظر از این که فرد در چه شرایطی و با چه دیدگاهی رشد کند، هر شخصی در زندگی خود مهارت هایی می آموزد و در نهایت همین مهارت ها است که قدرت یک فرد در کار و یا هر زمینه دیگری را فراهم می کند. یکی از مهمترین کارهایی که برای افزایش اعتماد به نفس می توان انجام داد این است که لیستی از این مهارت ها و قدرت ها درست کرد و آن را جایی در دسترس قرار داد؛ کشوی میز تحریر می تواند مکان مناسبی برای قرار دادن آن باشد. هر زمانی که احساس کردید دلتان گرفته است و امید به آینده و انگیزه به قدرت قبل بر شما تأثیر نمی گذارد، به این لیستی که تهیه کرده اید نگاهی بیندازید تا دوباره به یادتان بیاید که چه کار های فوق العاده ای از شما بر می آید.

پوشیدن کفش هایی که در آن احساس راحتی می کنید

زمانی که کفش هایی به پا دارید که پاشنه ای پنج اینچی داشته و مرتب در پاهای خود احساس ناخوشایندی دارید و حتی کفش ها به گونه ای باعث ایجاد کبودی و ناراحتی بر روی قسمت های مختلف پایتان می شود، مطمئناً آن گونه که باید قادر به تمرکز بر کار و فعالیت خود نبوده و به مراتب از اعتماد به نفس تان کاسته خواهد شد. این را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید راحتی را فدای ظاهر کرد و در هنگام خرید کفش، بیش از هر چیز دیگری این نکته را در نظر داشته باشید که در آن ها احساس راحتی کنید، حال اگر کفش از لحاظ ظاهری هم با سلیقه شما سازگار باشد، بهتر هم هست. این گونه قادر خواهید بود احساس راحتی بیشتری داشته و در کار و فعالیت خود نیز عملکرد بهتری نشان خواهید داد و کمتر حواستان پرت خواهد شد.

مطالعه کتاب های روحیه بخش

از این مسئله اطمینان خاطر داشته باشید که هیچ ایرادی ندارد اگر به دنبال مطالبی بگردید که به وسیله آن ها بتوانید کار مثبتی برای خود انجام داده و به گونه ای به خودتان کمک کنید. در حال حاضر، کتاب های بی شماری در بازار وجود دارند که به واسطه آن ها قادر خواهید بود احساس عزت نفس بیشتری پیدا کنید و صرفاً نیازی نیست که اعتماد به نفس یا عبارات مستقیم این چنینی در عنوان کتاب قرار داشته باشد. زمانی که روز کاری شما به اتمام رسیده، استراحت کرده و حالا در اوقات فراغت خود به سر می برید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که چنین کتابی را در دسترس داشته باشید و شروع به خواندن آن کنید. این مطالعه می تواند به شما یادآوری کند که انگیزه ها و رؤیاهایتان چیست و شما را برای یک روز خوب دیگر آماده خواهد کرد.

دور انداختن وسایلی که کارایی ندارند

نویسنده ای به نام ماریه کُندو، یک فصل کامل از کتاب خود (با نام قدرت جادویی مرتب کردن فضا در تغییر زندگی) را به این مسئله اختصاص داده است که چگونه مرتب کردن یک فضای به هم ریخته می تواند باعث تغییر روحیه شود. او بر این باور است که باید هر چه سریع تر، تمامی وسایلی که کارایی ندارند و یا این که یادگاری و هدیه محسوب نمی شوند را دور ریخت و تنها باید وسایلی را نگاه داشت که استفاده ای دارند و به درد می خورند. یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص روحیه انسان تأثیر گذار است، چگونگی محیط اطراف او است و این که چقدر این محیط مرتب و منظم باشد.

اهمیت دادن به ظاهر خود

یکی از مسائلی که در خصوص بسیاری از افراد رایج است، احساس عدم اعتماد به نفسی است که به طور ویژه ای از حالت ظاهری فرد ریشه می گیرد. به همین خاطر است که باید برای پوست صورت و بدن خود اهمیت بیشتری قائل شد. این مسئله نه تنها برای ظاهر فرد اهمیت بسزایی خواهد داشت، بلکه از لحاظ سلامت نیز بر او تأثیر گذار خواهد بود. کافی است دو بار در طول روز، از کرم های مرطوب کننده استفاده شود و اگر امکان و وقت کافی در اختیار دارید، می توانید از ماسک های طبیعی استفاده کرده و بهره بگیرید. با انجام این گونه کارها، به مرور زمان تغییرات چشم گیری از لحاظ ظاهری خواهید کرد و این امر یکی دیگر از نکات بسیار مهم و تأثیرگذار در خصوص احساس اعتماد به نفس است.

از صحبت کردن با دیگران واهمه ای نداشته باشید

این را به خاطر داشته باشید که صحبت کردن با افراد و جویا شدن نظرها و راهکارهایشان در خصوص مسائل و مشکلاتی که با آن ها سر و کار دارید، نه تنها کار بدی نیست، که توصیه هم می شود. حال اگر برای این گونه صحبت ها، شخصی را انتخاب کنید که با تمام وجود خود به او اطمینان داشته باشید و یا این که آن فرد مورد احترام شما باشد، تأثیر این صحبت کردن به مراتب بیشتر هم خواهد بود. نکته دیگر این است که هیچ گاه از سؤال کردن از کسانی که به نظرتان برخورد شایسته و با اطمینانی با مسائل دارند، واهمه ای نداشته باشید. برای مثال می توانید از آن ها سؤال کنید که چگونه توانسته اند به این میزان از اعتماد به نفس دست پیدا کنند و این که راهکار موفقیتشان در واقع چه بوده است. در بیشتر مواقع، هر شخصی برای خود راهکار ویژه و منحصر به فردی دارد که به وسیله آن قادر بوده است به چنین اعتماد به نفسی دست پیدا کند؛ آشنایی با این گونه راهکارهای شخصی، به مرور می تواند به شما کمک کند راهکاری برای خودتان، با توجه به آن چه از این اشخاص شنیده اید، پیدا کنید.

آب بیشتری بنوشید

همگان به خوبی از فایده هایی که نوشیدن آب برای بدن دارد و نیز نقش مهم آن در سلامتی و پیشگیری از بسیاری از اختلالات آگاهی داریم و به همین خاطر این گونه مسائل را دیگر عنوان نمی کنیم و تنها به ذکر این مسئله اکتفا می کنیم که علاوه بر تمامی فوایدی که به خوبی از آن آگاهی دارید، نوشیدن آب نقش مهمی در جلوگیری از بروز سردرد، سرگیجه، خستگی مفرط و در نهایت ناراحتی های عصبی دارد و پیشگیری از این چهار اختلال، می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور گسترده ای افزایش دهد. به همین خاطر است که نوشیدن بیشتر آب در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

به دیگران کمک کنید

یکی دیگر از عواملی که نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس دارند، این است که به شخص دیگری کمک کنید. البته منظور از کمک، صرفاً کمکی نیست که بسیار بزرگ باشد و شما را به دردسر بیندازید. کارهای کوچکی نیز وجود دارند که می توان در کمک به دیگران انجام داد و مطمئنا همه ما در طول روز، یکی دو بار با چنین مواردی رو به رو می شویم. برای نمونه کمک به فرد پا به سن گذاشته ای که قادر به عبور کردن از خیابان به تنهایی نیست و یا نگاه داشتن در برای کسی که وسیله ای در دستش دارد و قادر به عبور کردن از در ورودی مکانی نیست. در حقیقت با کمک کردن به دیگران این احساس به فرد دست می دهد که در حال انجام دادن کار خوبی است و همین مسئله است که باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.

آن چیزهایی را که برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را از دیگر مسائل متمایز کنید

هر شخصی، بسته به تجربیات خود و مسائلی که دیده، شنیده و یا خوانده است، ارزش هایی برای خود متصور می شود. در حقیقت این گونه ارزش ها است که برای یک شخص از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صرف نظر از این که آن ارزش چه باشد، دست یابی و تحقق آن، برای فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته بسیار مهم دیگری که در خصوص اعتماد به نفس وجود دارد این است که باید این ارزش را پیدا کرد و این مسئله اهمیت بسیاری دارد که فرد برای چه چیزی در زندگی خود، بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل می شود.

در آن گفتگوهایی شرکت کنید که برایتان الهام بخش باشند

یکی از ساده ترین راه هایی که با به کار بستن آن قادر خواهید بود خلاقیت خود را افزایش دهید، این است که با دیگران در خصوص مسائلی صحبت کنید که برایتان تازه و جالب باشند. بهتر است در هنگام صحبت کردن با دیگران از عنوان کردن موضوعاتی که به گونه ای کلیشه ای شده اند پرهیز کنید؛ موضوعاتی مانند این که هوا خوب است یا بد و دیگر موضوعات این چنینی. به جای آن می توان گفتگویی خلاقانه در خصوص سیاست، تکنولوژی، احساسات، کتاب ها، سفر و یا هر چیز دیگری که در خصوص آن اطلاعات بیشتری دارید، شکل داد. مطمئنا هر شخصی، موضوعی دارد که از صحبت کردن در رابطه با آن بسیار احساس خوشایندی پیدا می کند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن موضوع را پیدا کرده و سعی کنید تا حد امکان در خصوص آن با دیگران صحبت کنید. این مسئله باعث می شود انرژی بیشتری پیدا کرده و کمی به خود احترام بیشتری خواهید گذاشت که در نهایت هر دو سبب بالا رفتن میزان اعتماد به نفس خواهد شد.

دوری از برنامه های تلویزیونی ای که روایتگر زندگی واقعی افراد ثروتمند هستند

این گونه برنامه ها می توانند به مرور زمان احساسات شخصی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهند. حال هر چه توان مالی فرد از آن چه که در حال مشاهده کردن آن است، کمتر باشد، این احساس عمیق تر و بد تر خواهد بود. به همین خاطر است که توصیه می شود تا جایی که برایتان مقدور است از مشاهده این گونه برنامه ها خودداری کنید و به جای آن، به خاطر هر آن چیزی که در اختیار دارید، شکر گزار باشید و قدر خود را بدانید. مشاهده این گونه برنامه ها، تنها به گونه ای این احساس گناه را در شما پدید خواهد آورد که چرا برای مثال شما آن همه پول ندارید که یک ماشین بسیار گران قیمت را تهیه کنید و این گونه افکار به هیچ عنوان برای اعتماد به نفس فرد مناسب نیستند. ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول 

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش دوم

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش اول

خودشکوفایی یا خودیابی

ایجاد انگیزه و ارتقای توانایی های انگیزشی در اساتید دانشگاه

عادات رفتاری انسان های موفق

فرصت‌ها و موفقیت

عزت نفس ، احساس خوب نسبت به خود

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید