راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش دوم

در

 محدود کردن روابط با افرادی که تهدیدی برای اعتماد به نفس تلقی می شوند

اگر در زندگی و روابط شخصی خود با افراد بدبین و منفی نگر سر وکار دارید، بهتر است تا جایی که برای تان مقدور است، روابط خود با این افراد را محدود کنید و حتی اگر می توانید، به طور کلی با آن ها قطع رابطه کنید، چرا که هیچ چیز به اندازه رفتاری که این گونه افراد با شما پیش می گیرند، برای اعتماد به نفس شما خطر ساز نخواهد بود. چیزی که برای افزایش اعتماد به نفس خود بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز پیدا خواهید کرد، وجود افرادی است که به زندگی علاقه مند بوده و مدام با نظرات خوب خود به شما امید و انگیزه مضاعف برای ادامه زندگی و کسب موفقیت های بیشتر می دهند. وجود افرادی که بد خلق هستند و از زندگی بیزار، چیزی جز عدم به اعتماد به نفس برای شما به همراه نخواهد داشت، به همین خاطر است که باید از این گونه افراد دوری کرد و خطر حضور آن ها را جدی گرفت.

گوش فرا دادن به موسیقی مورد علاقه

بنا به تحقیقاتی که صورت گرفته است، گوش دادن به موسیقی راک، می تواند در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس شده و به واسطه این افزایش اعتماد به نفس، پیشرفت کاری نیز همراه می شود. با این وجود، تنها این موسیقی راک نیست که باعث بهبود روحیه و اعتماد به نفس می شود. حقیقت این است که هر آهنگی که از گوش دادن به آن لذت ببرید، خود به تنهایی قادر خواهد بود در شما روحیه ای بهتر شکل داده و باعث پیشرفت می شود. شما باید آن آهنگی را پیدا کنید که بیش از هر آهنگ دیگری حال شما را بهتر می کند. موسیقی، از آن دسته هنرهایی است که برای دست یابی به اهداف و رؤیاهایی که هر شخصی در سر می پروراند، در او انگیزه ای بیشتر و روحیه ای بهتر به وجود می آورد و اگر این کار را به طور مرتب انجام دهید، به زودی تأثیرات شگفت انگیز آن را خواهید دید.

گوش دادن به نظرات مثبت دیگران

یکی از بهترین اتفاقاتی که می تواند موجب افزایش انگیزه و بهتر شدن روحیه فرد شود، این است که دیگران نظرات مثبت خود را در خصوص خوبی های فرد و آن کارهایی که او در انجامشان مهارت دارد، به او بگویند. حال اگر این فردی که این گونه نظرات خود را می گوید، مورد علاقه شخص باشد و یا این که احترام زیادی برایش قائل باشد، تأثیر این نظرات دو چندان خواهد بود. در موارد پیشین در خصوص جملاتی صحبت کردیم که شخص می تواند به خود بگوید و با استفاده از آن ها در خود روحیه و انگیزه ای مضاعف ایجاد کند، حال هم صحبت از همان نظرات مثبت است، با این تفاوت که این بار، دیگری این نظرات را عنوان می کند و تأثیر این کار به مراتب بیشتر است از نظر شخصی فرد.

پذیرفتن اشتباهات

تا کنون به خوبی متوجه قدرتی که اعتماد به نفس می تواند برای فرد به ارمغان بیاورد، به خوبی آگاه شده ایم، با این وجود، باید این را به خاطر داشت که اعتماد به نفس بیش از حد، شاید حتی از نداشتن اعتماد به نفس هم خطرناک تر باشد و اگر این طور نباشد، با آن برابری می کند. یکی از مهمترین قدم هایی که هر شخصی برای احترام گذاشتن به خود و نیز حفظ این احترام باید بردارد، این است که هر زمانی که اشتباهی مرتکب شد، بدون هیچ ترس و واهمه ای به اشتباه خود اعتراف کرده و آن را پذیرا باشد. این را باید به خاطر داشت که اعتماد به نفس، به هیچ عنوان به این معنی نیست که همیشه حق با شما است و یا این که همیشه کار خوب را شما انجام می دهید. اعتماد به نفس به گونه ای شامل خود آگاهی نیز می شود و پذیرفتن اشتباهات، بخش مهمی از این خود آگاهی را شامل می شود.

تهیه لیستی از مهارت ها

صرف نظر از این که فرد در چه شرایطی و با چه دیدگاهی رشد کند، هر شخصی در زندگی خود مهارت هایی می آموزد و در نهایت همین مهارت ها است که قدرت یک فرد در کار و یا هر زمینه دیگری را فراهم می کند. یکی از مهمترین کارهایی که برای افزایش اعتماد به نفس می توان انجام داد این است که لیستی از این مهارت ها و قدرت ها درست کرد و آن را جایی در دسترس قرار داد؛ کشوی میز تحریر می تواند مکان مناسبی برای قرار دادن آن باشد. هر زمانی که احساس کردید دلتان گرفته است و امید به آینده و انگیزه به قدرت قبل بر شما تأثیر نمی گذارد، به این لیستی که تهیه کرده اید نگاهی بیندازید تا دوباره به یادتان بیاید که چه کار های فوق العاده ای از شما بر می آید.

پوشیدن کفش هایی که در آن احساس راحتی می کنید

زمانی که کفش هایی به پا دارید که پاشنه ای پنج اینچی داشته و مرتب در پاهای خود احساس ناخوشایندی دارید و حتی کفش ها به گونه ای باعث ایجاد کبودی و ناراحتی بر روی قسمت های مختلف پایتان می شود، مطمئناً آن گونه که باید قادر به تمرکز بر کار و فعالیت خود نبوده و به مراتب از اعتماد به نفس تان کاسته خواهد شد. این را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید راحتی را فدای ظاهر کرد و در هنگام خرید کفش، بیش از هر چیز دیگری این نکته را در نظر داشته باشید که در آن ها احساس راحتی کنید، حال اگر کفش از لحاظ ظاهری هم با سلیقه شما سازگار باشد، بهتر هم هست. این گونه قادر خواهید بود احساس راحتی بیشتری داشته و در کار و فعالیت خود نیز عملکرد بهتری نشان خواهید داد و کمتر حواستان پرت خواهد شد.

مطالعه کتاب های روحیه بخش

از این مسئله اطمینان خاطر داشته باشید که هیچ ایرادی ندارد اگر به دنبال مطالبی بگردید که به وسیله آن ها بتوانید کار مثبتی برای خود انجام داده و به گونه ای به خودتان کمک کنید. در حال حاضر، کتاب های بی شماری در بازار وجود دارند که به واسطه آن ها قادر خواهید بود احساس عزت نفس بیشتری پیدا کنید و صرفاً نیازی نیست که اعتماد به نفس یا عبارات مستقیم این چنینی در عنوان کتاب قرار داشته باشد. زمانی که روز کاری شما به اتمام رسیده، استراحت کرده و حالا در اوقات فراغت خود به سر می برید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که چنین کتابی را در دسترس داشته باشید و شروع به خواندن آن کنید. این مطالعه می تواند به شما یادآوری کند که انگیزه ها و رؤیاهایتان چیست و شما را برای یک روز خوب دیگر آماده خواهد کرد.

دور انداختن وسایلی که کارایی ندارند

نویسنده ای به نام ماریه کُندو، یک فصل کامل از کتاب خود (با نام قدرت جادویی مرتب کردن فضا در تغییر زندگی) را به این مسئله اختصاص داده است که چگونه مرتب کردن یک فضای به هم ریخته می تواند باعث تغییر روحیه شود. او بر این باور است که باید هر چه سریع تر، تمامی وسایلی که کارایی ندارند و یا این که یادگاری و هدیه محسوب نمی شوند را دور ریخت و تنها باید وسایلی را نگاه داشت که استفاده ای دارند و به درد می خورند. یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص روحیه انسان تأثیر گذار است، چگونگی محیط اطراف او است و این که چقدر این محیط مرتب و منظم باشد.

اهمیت دادن به ظاهر خود

یکی از مسائلی که در خصوص بسیاری از افراد رایج است، احساس عدم اعتماد به نفسی است که به طور ویژه ای از حالت ظاهری فرد ریشه می گیرد. به همین خاطر است که باید برای پوست صورت و بدن خود اهمیت بیشتری قائل شد. این مسئله نه تنها برای ظاهر فرد اهمیت بسزایی خواهد داشت، بلکه از لحاظ سلامت نیز بر او تأثیر گذار خواهد بود. کافی است دو بار در طول روز، از کرم های مرطوب کننده استفاده شود و اگر امکان و وقت کافی در اختیار دارید، می توانید از ماسک های طبیعی استفاده کرده و بهره بگیرید. با انجام این گونه کارها، به مرور زمان تغییرات چشم گیری از لحاظ ظاهری خواهید کرد و این امر یکی دیگر از نکات بسیار مهم و تأثیرگذار در خصوص احساس اعتماد به نفس است.

از صحبت کردن با دیگران واهمه ای نداشته باشید

این را به خاطر داشته باشید که صحبت کردن با افراد و جویا شدن نظرها و راهکارهایشان در خصوص مسائل و مشکلاتی که با آن ها سر و کار دارید، نه تنها کار بدی نیست، که توصیه هم می شود. حال اگر برای این گونه صحبت ها، شخصی را انتخاب کنید که با تمام وجود خود به او اطمینان داشته باشید و یا این که آن فرد مورد احترام شما باشد، تأثیر این صحبت کردن به مراتب بیشتر هم خواهد بود. نکته دیگر این است که هیچ گاه از سؤال کردن از کسانی که به نظرتان برخورد شایسته و با اطمینانی با مسائل دارند، واهمه ای نداشته باشید. برای مثال می توانید از آن ها سؤال کنید که چگونه توانسته اند به این میزان از اعتماد به نفس دست پیدا کنند و این که راهکار موفقیتشان در واقع چه بوده است. در بیشتر مواقع، هر شخصی برای خود راهکار ویژه و منحصر به فردی دارد که به وسیله آن قادر بوده است به چنین اعتماد به نفسی دست پیدا کند؛ آشنایی با این گونه راهکارهای شخصی، به مرور می تواند به شما کمک کند راهکاری برای خودتان، با توجه به آن چه از این اشخاص شنیده اید، پیدا کنید.

آب بیشتری بنوشید

همگان به خوبی از فایده هایی که نوشیدن آب برای بدن دارد و نیز نقش مهم آن در سلامتی و پیشگیری از بسیاری از اختلالات آگاهی داریم و به همین خاطر این گونه مسائل را دیگر عنوان نمی کنیم و تنها به ذکر این مسئله اکتفا می کنیم که علاوه بر تمامی فوایدی که به خوبی از آن آگاهی دارید، نوشیدن آب نقش مهمی در جلوگیری از بروز سردرد، سرگیجه، خستگی مفرط و در نهایت ناراحتی های عصبی دارد و پیشگیری از این چهار اختلال، می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور گسترده ای افزایش دهد. به همین خاطر است که نوشیدن بیشتر آب در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

به دیگران کمک کنید

یکی دیگر از عواملی که نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس دارند، این است که به شخص دیگری کمک کنید. البته منظور از کمک، صرفاً کمکی نیست که بسیار بزرگ باشد و شما را به دردسر بیندازید. کارهای کوچکی نیز وجود دارند که می توان در کمک به دیگران انجام داد و مطمئنا همه ما در طول روز، یکی دو بار با چنین مواردی رو به رو می شویم. برای نمونه کمک به فرد پا به سن گذاشته ای که قادر به عبور کردن از خیابان به تنهایی نیست و یا نگاه داشتن در برای کسی که وسیله ای در دستش دارد و قادر به عبور کردن از در ورودی مکانی نیست. در حقیقت با کمک کردن به دیگران این احساس به فرد دست می دهد که در حال انجام دادن کار خوبی است و همین مسئله است که باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.

آن چیزهایی را که برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را از دیگر مسائل متمایز کنید

هر شخصی، بسته به تجربیات خود و مسائلی که دیده، شنیده و یا خوانده است، ارزش هایی برای خود متصور می شود. در حقیقت این گونه ارزش ها است که برای یک شخص از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صرف نظر از این که آن ارزش چه باشد، دست یابی و تحقق آن، برای فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته بسیار مهم دیگری که در خصوص اعتماد به نفس وجود دارد این است که باید این ارزش را پیدا کرد و این مسئله اهمیت بسیاری دارد که فرد برای چه چیزی در زندگی خود، بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل می شود.

در آن گفتگوهایی شرکت کنید که برایتان الهام بخش باشند

یکی از ساده ترین راه هایی که با به کار بستن آن قادر خواهید بود خلاقیت خود را افزایش دهید، این است که با دیگران در خصوص مسائلی صحبت کنید که برایتان تازه و جالب باشند. بهتر است در هنگام صحبت کردن با دیگران از عنوان کردن موضوعاتی که به گونه ای کلیشه ای شده اند پرهیز کنید؛ موضوعاتی مانند این که هوا خوب است یا بد و دیگر موضوعات این چنینی. به جای آن می توان گفتگویی خلاقانه در خصوص سیاست، تکنولوژی، احساسات، کتاب ها، سفر و یا هر چیز دیگری که در خصوص آن اطلاعات بیشتری دارید، شکل داد. مطمئنا هر شخصی، موضوعی دارد که از صحبت کردن در رابطه با آن بسیار احساس خوشایندی پیدا می کند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن موضوع را پیدا کرده و سعی کنید تا حد امکان در خصوص آن با دیگران صحبت کنید. این مسئله باعث می شود انرژی بیشتری پیدا کرده و کمی به خود احترام بیشتری خواهید گذاشت که در نهایت هر دو سبب بالا رفتن میزان اعتماد به نفس خواهد شد.

دوری از برنامه های تلویزیونی ای که روایتگر زندگی واقعی افراد ثروتمند هستند

این گونه برنامه ها می توانند به مرور زمان احساسات شخصی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهند. حال هر چه توان مالی فرد از آن چه که در حال مشاهده کردن آن است، کمتر باشد، این احساس عمیق تر و بد تر خواهد بود. به همین خاطر است که توصیه می شود تا جایی که برایتان مقدور است از مشاهده این گونه برنامه ها خودداری کنید و به جای آن، به خاطر هر آن چیزی که در اختیار دارید، شکر گزار باشید و قدر خود را بدانید. مشاهده این گونه برنامه ها، تنها به گونه ای این احساس گناه را در شما پدید خواهد آورد که چرا برای مثال شما آن همه پول ندارید که یک ماشین بسیار گران قیمت را تهیه کنید و این گونه افکار به هیچ عنوان برای اعتماد به نفس فرد مناسب نیستند. ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول 

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش دوم

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش اول

خودشکوفایی یا خودیابی

ایجاد انگیزه و ارتقای توانایی های انگیزشی در اساتید دانشگاه

عادات رفتاری انسان های موفق

فرصت‌ها و موفقیت

عزت نفس ، احساس خوب نسبت به خود

نظرات

در ادامه بخوانید...

عادت‌ های جدیدی که بدون جراحی زیبایی، جذابترتان می‌کند

در

(سیارک) :جراحی‌های زیبایی چهره شما را تغییر می‌دهد. گاهی نتیجه کار خوب از آب درمی‌آید و گاهی چندان رضایت بخش نیست. گاهی تعدد جراحی‌ها قیافه‌ها را کاملا دگرگون می‌کند.

خوب یا بد اما این دگرگونی اتفاق می‌افتد. با این هر کدام از ما چقدر درباره جذابیت به گونه‌ای غیر از آنچه که در چشم و ابرو نمایان می‌شود فکر کرده‌ایم. هرگز در این باره تامل کرده‌ایم که یک شخصیت جذاب گیرایی مطلق و همیشگی دارد؟ چیزی که درباره جذابیت چهره صدق نمی‌کند. با بالا رفتن سن چه بخواهیم و چه نخواهیم رد عبور زمان روی صورت و اندام‌مان جا می‌اندازد اما یک شخصیت غنی ،‌اصیل و جذاب به بخش لاینفک وجود ما تبدیل خواهد شد.

با این وصف چرا طوری زندگی نکنیم که آدم‌ها جذب شخصیت‌مان شوند. رابطه‌ای که بر اساس جذابیت‌های شخصیتی آدم‌ها اتفاق بیفتد قطعا از ضمانت پایداری بیشتری هم برخوردار است. با این وصف چرا در سبک زندگی‌ عادت‌ هایی را جا نیاندازیم که سیرت‌ ما را زیبا کنند.در پست پیش رو با برخی از عادت‌ ها برای کسب موفقیت بیشتر آشنا شوید؛

اطرافیانتان را غافلگیر کنید

آخرین باری را که یک هدیه یا یک دسته گل دریافت کردید بدون اینکه توقعش را داشته باشید یادتان هست؟ مهم هدیه‌ای که گرفته‌اید نیست ، مهم این است که کسی جایی در بین این همه شلوغی زندگی برای خوشحال کردن شما چنین اقدام جالبی کرده است. این فرد قطعا همیشه در ذهن شما باقی می‌ماند.

خب حالا نکته اینجاست که چطور با غافلگیر کردن آدم‌ها به شکل مثبت می‌توانید شخصیت جالب و ماندگاری از خود خلق کنید. گاه به گاه وقتی می‌خواهید برای کسی کاری انجام بدهید او را از قبل خبر نکنید که منتظر باشد. بلکه با غافلگیر کردنش خوشحالی او را دو چندان کنید و شخصیت جذابتان را در ذهنش حک کنید.

وقتی چیزی را واقعا نمی‌خواهید بگویید: "نه"

این را مطمئن باشید که مردم به آن فردی را که همان چیزی را که در ذهنش است به زبان می‌آورند خیلی بیشتر احترام می‌گذارند تا آن کسی که تحت هر شرایطی با همه اعلام موافقت می‌کند حتی اگر واقعا موافق نباشد.

زمانیکه شما "نه" می‌گویید ، اطرافیانتان می‌توانند خود واقعی‌تان را بشناسند.اینکه شما چه اولویت‌هایی در زندگی‌تان دارید و چطور درباره احساسات خود صادق هستید.باید قبول کرد که گاهی "نه" گفتن واقعا سخت می‌شود و احساس اضطرابی به شما می‌دهد اما اگر شما بتوانید این حس را پشت سر بگذارید بعد از آن است که نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا می‌کنید.

با غریبه‌ها معاشرت دوستانه کنید

همه چیز خیلی ساده است. شما می‌توانید شخصیت جذابتان را حتی در ذهن رهگذرانی که شاید دیگر هرگز شما را نبینند ماندگار کنید. در را برای آنها نگه دارید تا رد شوند ، قبل از نشستن روی صندلی به آنها بگویید که صندلی خیس است ، در حمل وسایل سنگین به آنها کمک کنید و خیلی دیگر از کارهای اینچنینی که شاید همه انجامشان ندهند اما شما می‌توانید با معاشرت دوستانه حتی با غریبه‌ها برای خودتان یک شخصیت جذاب بسازید.

خودخواهی خود را پشت سر بگذارید و از آنهایی که از شما بهترند یاد بگیرید

شما می‌توانید تمام مدت از زندگی خود گله کنید. مثلا دائم بگویید چرا من به اندازه کافی باهوش ، دوست داشتنی ، موفق و یا تاثرگذار نیستم؟ با این حال آنچه که در پایان روز اتفاق می‌افتد این است: شما هرگز به خودتان کمک نکرده‌اید که رشد کنید ، شما هرگز تلاش نکرده‌اید که بهتر باشید.

در این مواقع بهتر است زمان بیشتری بگذارید تا دریابید افراد دیگر چه می‌کنند که می‌درخشند ، شما هم این مهارت‌ها را بارها بارها تمرین کنید ، اگر در این مسیر به کمک احتیاج دارید این کمک را درخواست کنید. اگر می‌خواهید بهترین باشید باید از بهترین‌ها یاد بگیرید.

درباره همه چیز کنجکاو باشید

گفتگو با دیگران یک اتفاق جالب است. یک معاشرت دلنشین و یک نوع برقراری روابط اجتماعی مطلوب. اما در همین گاه‌ها، پیش می‌آید که این مکالمه به یک سکوت تبدیل می‌شود. چون دیگر موضوعی برای حرف زدن وجود ندارد. دقیقا به همین دلیل است که شما باید در تمام طول زندگی خود برای بالا بردن سطح آگاهی‌تان درباره موضوعات جالب توجه و مختلف جستجو کنید.

با این تفاسیر اگر می‌خواهید در چنین شرایطی قرار نگیرید همیشه درباره اینکه در دنیا چه خبر است کنجکاو باشید، بخوانید و ببینید و بشنوید. در این صورت است که شما همیشه حرفی برای گفتن دارید و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، آنچه که بقیه درباره‌تان فکر می‌کنند این است که انسانی باهوش و جالب توجه هستید.

وقتی کسی از دست شما عصبانی است سکوت کنید

این صحنه اصلا خوشایند نیست. یک نفر با عصبانیت سر شما فریاد می‌زند و هر چه می‌خواهد بارتان می‌کند!

شاید فکر می‌کنید در چنین مواقعی باید مقابله به مثل کنید اما در واقع این راه اصلا درست نیست.

قبل از اینکه شما بخواهید ضربه را به طرف مقابلتان وارد کنید، لحظه‌ای وقت بگذارید و به کل موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید فکر کنید و دریابید که چرا تا این حد عصبانی هستید. شاید مقابله به مثل شما فرجام خوبی برای ارتباط‌تان نداشته باشد. شاید بهتر باشد در آن لحظه سکوت کنید و بعدا درباره دلخوری‌تان حرف بزنید.این بهترین راه برای کنترل موقعیت و فهمیدن دیگران و برقراری ارتباط بهتر حتی با وجود دلخوری‌های موجود است.

با آدم‌های جدید گفتگو کنید

خیلی از ما بابت دور شدن از معاشران زندگی خود که همواره با آنها در ارتباط هستیم وحشت داریم، هر چند در چنین شرایطی خیلی خوب می‌توان متوجه شد چه کسی به اندازه کافی اعتماد به نفس دارد و چه کسی ندارد.

این تابوی وحشت از برقراری ارتباط‌های جدید را بشکنید و از نقطه امن معاشرت‌های معمول خود بیرون بیایید و با افراد جدید همکلام شوید. آنها را با رفتار و گفتار دوستانه غافلگیر کنید و بعد از آن قدم‌هایتان را با اعتماد به نفس بیشتری بردارید.

از همه آنچه که می‌خواهید یاد بگیرید یک لیست تهیه کنید

"حوصله‌ام سر رفته و نمی‌دانم باید چکار کنم. زندگی کسل کننده است." این جمله از طرف هر فردی که مطرح شود نمی‌تواند قابل قبول باشد. یا حتی افرادی که تمام زمان خود را به خوابیدن یا تماشا کردن تلویزیون می‌گذرانند. این یکی هم رفتاری غیر قابل پذیرش است.

حتما این جمله را شنیده اید که می‌گویند در لحظه زندگی کنید و خوش باشید؛ البته که جمله درستی است اما برای ساختن یک شخصیت موجه و تاثیر گذار صرفا در لحظه زندگی کردن کفایت نمی‌کند.

شما باید در مرحله اول یک لیست از تمام کارهایی که دوست دارید یاد بگیرید یا انجام بدهید تهیه کنید. هر زمان که موضوع تازه‌ای به ذهنتان رسید لیست خود را به روز کنید. بعد یکی یکی سراغ برنامه‌هایتان بروید. بعضی مهارت‌ها حتما به کلاس رفتن احتیاج ندارند بلکه با مطالعه و تمرین می‌توانید در آنها خبره شوید. از اینترنت جستجو کنید و با فعالیت‌های جدید آشنا شوید. هر فعالیت جدیدی دری است به دنیای تازه‌ای که به روی شما گشوده می‌شود.

بگویید متشکرم

این یک لغت بسیار ساده است که بارها و بارها در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همچنان می‌تواند روز یک نفر را به شکل مثبتی تغییر دهد.

فقط چند ثانیه زمان لازم است که به آنچه به دست آورده‌اید حتی اگر یک لبخند دلگرم کننده بوده باشد فکر کنید و بابتش از دیگران متشکر باشید و این تشکر را ابراز کنید.

نکته: تشکر را با معنای واقعی این کلمه انجام بدهید و از تکرار غیر ضروری آن بپرهیزید چون در اینصورت مفهوم واقعی‌اش از بین می‌رود.

برای خودتان وقت بگذارید

تنها چیزی که شما نمی‌توانید آن را در زندگی بازپس گردانید "زمان" است. شاید به همین دلیل است که برخی افراد خیلی شلوغ تمام وقت خود را با کارهایی که دوست دارند پر می‌کنند و خب در نتیجه طبیعی است که آنها موفق‌تر خواهند بود در حالیکه هستند آدم‌هایی که این "زمان" را چندان ارزش نمی‌دهند و خیلی راحت آن را به بطالت می‌گذرانند.

ما می‌توانیم زمان‌مان را تلف کنیم اما بهتر است به این نکته فکر کنیم زمانی که ما خیلی راحت از دستش می‌دهیم همان لحظه‌هاییست که آدم‌ها از آن استفاده می‌کنند تا زندگی‌شان را بسازند.یادتان باشد آنچه که بیشتر از زیبایی صورت و اندام شما حائز اهمیت است زیبایی قلب و عادت‌ های زندگی‌تان است... منبع: لایف هک/ خبرآنلاین

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۱فقط زیبایی ظاهری مهمه

۱۳۹۵/۱۰/۲۹تازه با سایت خوبتون آشنا شدم واقعا مطالب سایتتون عالی و مفید هستش

در ادامه بخوانید...

13 اصل موفقیت که باید بدانید

در

(سیارک) : خودتان باشید، زمانی جهان با تمام قدرتش هر کاری را انجام میدهد تا شما را مثل بقیه نشان دهد، این مبارزه بزرگترین نبرد زندگی شما است.

من سالهاست که کار افراد موفق را که در هر قدم از زندگیشان انجام میدهند مطالعه و تجزیه تحلیل کرده ام، ما به این نتیجه رسیده ایم که برای دستیابی به موفقیت هیچ فرمول واحدی برای هیچ تلاشی وجود ندارد.

اما ویژگی های اصلی وجود دارد که رهبران بزرگ به اشتراک گذاشته اند و من آنها را در زیر ارائه داده ام.

من پیشنهاد میکنم که شما به عنوان خواننده، بطور گسترده این لیست را مطالعه کرده و روی صفحات خاص که ممکن است در طول دوره تعاملات روزانه نظر شما را جلب کند، تمرکز کنید، با بررسی موارد روزانه نهایتا در آن غرق خواهید شد.پیشنهاد میکنم جمله را ادامه ندهید راز برنامه های موفق را یادداشت کرده و بنویسید چه تغیری در زندگی شما ایجاد کرده، احساسات و جنبه های دیگر خود بودن را ارائه دهید.

1- طرز تفکر و احساس شما بسیار مهم است.

طرز فکر مثبت و خوشبینانه همیشه موفقیت ایجاد میکند.تفکر منفی، بدبینی، دلتنگی، وعذاب باعث دور شدن افراد مهم از شما شده و انها دوست ندارند کنار شما باشند.اگر شما دید خوشبینانه و مثبتی از زندگی داشته باشید، یک محیط بسیار موفق و مثبتی ایجاد میکنید.افراد منفی محیط منفی ایجاد میکنند.ایا شما منبع شادی، خوشبینی، تشویق و حمایت هستید؟ یا افسرده و ارزیاب منفی و یا در مورد دیگران با بی احترامی قضاوت میکنید.ایجاد یک محیط با احساس/ یا تفکر مثبت، جو عاطفی خاصی ایجاد خواهید کرد.شما تنها کسی هستید که مسئول افکار و احساسات خود می باشید.آیا یک برنامه و یک سیستمی برای کاربرد روی افکار خود دارید؟

2- اهداف و رویاهای خود را مشخص و اعلام کنید.

هر چیزی که نوشته نشده در خطر نابودی است. آن را از ذهن خود برداشته و روی کاغذ بیاورید، سپس به خودتان تعهد بدهید که برای رسیدن به اهدافتان قدمهای بزرگتری را بردارید. اگر برای موفقیت برنامه نداشته باشید شکست خواهید خورد.این امر در مورد تمام جنبه های زندگی کاربرد دارد.در هر لحظه با آنچه که دارید بهترین کار را انجام دهید.و مطمئن باشید که با افزایش دانش گزینه ها خود را گسترش خواهید داد.امکانات بینهایتی وجود دارد و شما با تفکر محدود خود، خواسته های خود را محدود کرده اید.منتظر تغیر باشید و مانند شرایطی که امر میکنید دوباره خودتان را دریابید.در مواردی که موفق بوده اید آن موارد را برای کارهای اینده اصلاح کنید.در روش تشخیص به یک متخصص تبدیل شده  و مطمئن باشید که یک هدایت کننده هستید نه یک دایناسور منسوخ.بجای غارنشینی به یک گونه در حال رشد تبدیل شوید.

3- اقدام

هنگامی که ذهنتان را برای کاری که باید انجام دهید اماده میکنید، ان را انجام دهید. مزد به کسی تعلق میگیرد که کاری انجام داده است. کار پاداش مربوط به خود را داشته و انگیزه شما را برای کار کردن بیشتر تقویت میکند.مطمئن باشید که شما فردی هستید که به جلو و به سمت پیشرفت حرکت میکنید.موانع فقط سکوی پرتابی برای اقدامات و دستاوردهای بزرگتر هستند. فقط به چیزی که در سر دارید فکر کنید . بلند شو، تنبلی را کنار بگذار و اولین قدم اقدام را بردار، پاداش خواهی گرفت و از کشفی که خواهی کرد شگفت زده میشوی.

به یک فرد عملگرا تبدیل شده و حالات خود را افزایش بدهید. مراقب تمام کسب و کارها باشید و هی چیز را نادیده نگیرید. آنچه را که انجام نداده اید به ذهنتان خطور خواهد کرد. حتی ممکن است به شما حمله کند.

یک جرم خوب دفعاع بزرگ است و دفاع بزرگ جرم ایجاد میکند. کامل برگردید و با تمام جنبه های راهبردی زندگی خود را شناسایی کنید.(سیارک)

4- آموزش ثابت و دائمی سوخت ذهن و زندگی شما است

کسی که یادگیری را متوقف میکند، زندگی را متوقف میکند. اگر مغز را با اب یادگیری جدید آبیاری نکنید بخاطر خستگی از بین میرود. درس خوب، یادگیری دروس گذشته، ارائه برنامه های کاربردی نوآورانه و جدید برای شرایط میباشند. از هر کسی یاد بگیرید. با گوش درونی خود گوش کنید. خرد فقط با یادگیری مداوم بدست می اید. با مردم صحبت کنید. کتاب بخوانید. بدنبال مرزهای جدید و کاوش های کاملا توسعه نیافته باشید. اگر شما یاد نگیرید شخص دیگری یاد خواهد گرفت و شما ان را از دست خواهید داد. از ایستادن در لبه پرتگاه واقعی خلاقیت نترسید. روی شانه غول ایستاده و تمام مدل های نقش خود را در خارج از خوانوده خود شناسایی کنید.  بذر عظمت که قبلا در وجود شما بوده توسط افراد بزرگ دیگر در جای دیگری کاشته شده و پرورش میابد .مربیان، معلمان و افرادی را که در زندگی شما تاثیر مثبت داشته اند شناسایی کنید. همچین از کسانی که باعث رنجش شما شده اند پند بگیرید . انها سکوی پرتابی برای دانش بیشتر هستند.

5- سخت کار کنید و تداوم خود را حفظ کنید

موفقیت مال افرادی است که سخت کار میکنند و از دیگران بهتر هستند. تمام تفاوت های بین افراد موفق و حد وسط به وسیله تلاش اضافی ایجاد میشود. زمانی که شما تلو تلو میخورید و می افتید، خودتان را سرپا نگه داشته و پیشروی کنید. شما یک فرد در حال حرکت هستید پس باید به سمت جلو،  بیرون و بالا حرکت کنید. با شناسایی مجدد خودتان هرچالش جدید را تطبیق و تجزیه و تحلیل کنید. هرگز از موفقیت های جدید فاصله نگیرید.از شرایط افرادی که مانع پیشرفت شما هستند خلاص میشوید. شما یک فرد در حال ماموریت هستید.

روی اهداف خود تمرکز کرده و با قدرت و تلاش زیاد راه را برای خودتان هموار کنید. هرگز توقف نکنید مگر اینکه هدف شما افرادی باشند که صداقت کمی دارند. این جایزه به افرادی داده میشود که به سختی های زیادی غلبه کرده اند. و هدفشان این است که ستاره بشوند( بدرخشند)

6- به جزئیات توجه کنید

از توانایی تحلیلی و قدرت بصری خود برای جمع آوری اطلاعات و حقایق ضروری استفاده کنید.اشتاباهات شما بزرگترین سرمایه شما هستند. و به شما انگیزه میدهند تا پیشرفت کنید. شما همیشه میتوانید کارها را بهتر انجام دهید. استعدادها و مهارت های خود را پرورش و توسعه دهید. هنگامی که بدنبال دانشی هستید به کارشناسان مراجعه کرده و باطن هر چیزی را که باید یاد بگیرید بررسی کنید.

7- روی کنترل زمان و مدیریت زمان تمرکز کنید

کانون توجه خود را حفظ کنید. اولویت های خود را شناسایی و تنظیم کنید. و اجازه ندهید چیزی شما را از کارهای ضروری که در زندگی تان انجام میدهید منحرف کند. سعی کنید به افراد و فعالیت هایی که برای رفاء داخلی و شادی شما مورد نیاز است توجه کامل کرده و زمان قابل توجهی را به انها اختصاص دهید.

8- یادگیری به عنوان برقراری ارتباط موثر است

افراد موفق هرگز ارتباطات خود را مفروض نمیدانند. آنها بارها یاد گرفته اند که ارتباط بسیار موثر را چگونه برقرار کنند. برقراری ارتباط گرم، دوستانه، انعطاف پذیر و شوخ طبعی همیشه موفقیت انگیز و مفید میباشد.

آنها هرگز سعی در کنترل کسی نداشته و سختگیر نیستند، و با خصومت رفتار نمیکنند. آنها میدانند چگونه بر مکالمات خود نظارت کنند. و در زمان و مکان مناسب پاسخ سریع برای بازخوردها دارند.

9- آشکار کردن اطلاعات/ تفکر برتر

تمرکز موثر را توسعه دهید. فکر موثر از ویژگی های فرد موفق است. آنها میدانند چگونه تفکر خود را مشاهده کنند. و سریعا فرایند های تفکر بی اثر و  حتی مضر را مشخص میکنند. آنها تمایل زیادی به خوش بینی، واقعیت گرایی اتهام نزدن، راه حل ها و هدف های متمرکز شده دارند. انها هرگز در مشکلات گرفتار نمیشوند و ضرورت استفاده از مهارت های مذاکره موثر و دستیابی به نتایج رضایت بخش دوجانبه برد-برد را درک میکنند.(سیارک)

10- صفات خود را توسعه دهید تا جذاب و دوست داشتنی شوید.

اگر شما تا بحال متوجه نشده اید که دارید به شخص دیگری تبدیل میشوید، در برابر توانایی خود مثل عشق/ شایستگی مسئول هستید. چه چیزی باعث  شده این افراد اینقدر فرهمند و جذاب شوند؟ در پاسخ باید بگوییم شخصیت خود انها. اگر میخواهید در جهان موفق شوید، فهرست گسترده و عمیقی از انچه که شما را دوست داشتنی و نفرت انگیز میکند را در نظر بگیرید.

11- هدایت درونی روح

مثل یک طراح مشخص کنید شما چه کسی هستید و چکار میکنید. اینجا باطن شماست، شما مدیر و معمار خود و تجربیا خود هستید. در برخی از موارد شما درمیابید که خیلی از پاسخ های زندگی در درون شما است. این تحقیق به شما اطلاع میدهد که درحال قطع شدن از احساسات و شخصیت واقعی خود هستید. به باطن خود مراجعه کنید و به وسیله مسیر شخصیت داخلی، اعتماد بنفس، عشق، همدلی، عشق به مردم و زندگی خود بسمت یک مرحله جدیدی از رشد راهنمایی خواهید شد.

12- ایجاد بهروری کیهانی

اهداف زندگی خود را پیدا کنید. شما از طریق اتصال به جریان مطلق و هستی به خلاقیت های بینهایتی دسترسی خواهید یافت. اینجا جایی برای درمان سریع مرهمی یا ایجاد شغل نیست اینجا جایی برای پرسیدن نیست. مشخص نیست چقدر طول خواهد کشید. اینجا جایی برای تعهد و اهدا کردن کل جریان عمل خلاق و تاثیرات کیهانی ان است. اینجا محلی است که شما در ان به مناطقی دسترسی پیدا میکنید که عمیقتر از وجود شما است، جایی که ذهن و روح شما عظمت شگفت انگیزی را که بخشی از شما میباشند، نشان میدهد.اینجا محلی است که شما متوجه میشوید چه کسی هستید و هدف شما درباره کل زندگی چیست.

13- ایجاد تعادل در زندگی

اگر شما شبیه بیشتر مردم هستید، احتمالا بیشتر انرژی خود را در یک منطقه خاصی متمرکز میکنید که بنظر میرسد برای شما حیاتی و مهم هستند. با این حال، برخی از نقاط مناطق غفلت شده زندگی شما، برگشته و از ذهن شما خطور خواهد کرد. اگر شما با مناطق خاصی از وجود خود سوداگری ناتمامی دارید، اکنون زمان ان رسیده که آن مناطق را متعادل کنید. این وظیفه شما است که مراقب جنبه هایی از زندگی باشید که مانع موفقیت کامل شما میشوند. قبول داشته باشید که هیچ چیزی در سنگ نوشته نشده و شما میتوانید دوباره بنویسید و  دوباره زندگی خودتان را در مسیر مشخصی ایجاد کنید و با طرز تفکر های کهنه و قدیمی مبارزه کنید. و اینکه تعادل بیشتر زندگی هیجان انگیزی را ایجاد میکند.

رمز موفقیت افرادی که همیشه خانه مرتب و منظم دارند

۱۰ رمز موفقیت به روایت کارآفرین موفق ریچارد برانسون

نکات مفید برای کسب موفقیت

8 چیز که افراد موفق برای رسیدن به موفقیت، قربانی می‌کنند

15 کار کوچکی که می توانید هر روز برای رسیدن به موفقیت انجام دهید.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

حق انتشار مقالاتی که در سایت سیارک ثبت می شود متعلق به سایت سیارک است و امکان انتشار به صورت کلی یا بخشی از آن بدون ذکر نام منبع  (سیارک) ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

درجستجوی زمان از دست رفته

در

تولد آغاز است، آغازی برای شادی‌ها و ناخوشی‌ها، لذت‌ها و ناکامی‌ها. آغازی برای هر آن چیزی که فکر می‌کنیم خوب است یا بد. بد و خوبش را ما انسان‌ها تعیین می‌کنیم. پس بهتر است بگویم در دنیایی کاملا نسبی زندگی می‌کنیم که روزها و شب‌ها سپری می‌شوند، برای برخی در آرامش و برای برخی در ملال. اما چیزی که بد یا خوب، تلخ یا شیرین، در شادی یا غم در حال گذشتن است، عمر است. عمری محدود و تجدید ناپذیر. مانند باطری‌هایی که دیگر قابل شارژ مجدد نیستند. البته‌ باطری‌های هر چند غیرقابل شارژ، فرصتی را در اختیار دارند که ما انسان‌ها حتی از آن هم بی‌بهره هستیم. آن فرصت یا مزیت این است که اگر این باطری‌ها را از حالت استفاده خارج کنیم، آنها قادر هستند که تا مدت‌ها انرژی ذخیره شده در خود را حفظ کرده تا در صورت استفاده‌ی مجدد از آنها دوباره کارایی خود را ارائه دهند. اما ما انسان‌ها فرصت این را نداریم که بخشی از زندگی خود را اصطلاحا فریز کنیم تا در زمانی معین بتوانیم دوباره از آن استفاده کنیم. پس در این زمان معین برای خودتان زمان بگذارید.

بسیاری از افراد ممکن است با خواندن این مطالب از خود بپرسند که چگونه ممکن است که ما برای خودمان زمانی را سپری نکنیم؟ ما هر روز و هر لحظه در حال زمان گذراندن برای خود هستیم. در منزل، در محل کار، در حال تحصل و در هر حالی که احساس می‌کنیم در حال یک گفتگوی ذهنی با خود هستیم.(سیارک)

اینجا همان جایی است که لازم می‌بینم که من یک سوء تفاهم کوچک را رفع کنم و آن هم این است که بسیاری از ما، زمان سپری کردن با خود را، با زمان سپری کردن برای خود اشتباه گرفته ایم. بله ظاهر جملات ممکن است بسیار شبیه یکدیگر باشند، اما در باطن آنها رمز و رازی نهفته است که فاصله‌ای فراتر از شرق و غرب عالم را در بین آنها ایجاد می‌کند. قطعا ما در تمام ساعات شبانه روز در حال سپری کردن لحظات با خود  هستیم. ما خویشتن را می‌شناسیم و جز در موارد بسیار معدودی که اختلالات شخصیتی و روانی به سراغ بعضی از افراد می‌آید، ما خود را از خویشتن بیگانه احساس نمی‌کنیم.

اما بحث اصلی در اینجا، فرق با و برای است. واژگانی پر کاربرد در دنیای پیرامون ما. در صرف کردن زمان با خود پس مشکلی نیست، اما در زمان صرف کردن برای خود چطور؟ در روز چقدر برای خودمان هستیم؟ ساده‌تر بگویم، چقدر اعصاب خودمان را داریم؟‌ چقدر در دنیایی که همیشه برای رسیدن‌ها دست به دامن دویدن‌ها شده‌ایم، برای دل خودمان زمانی قائل شدیم؟

موفقیت آرزوی هر انسانی است. کمال‌گرایی در ذات و فطرت انسان‌ها نهاده شده است. اما لازمه‌ی تمام اینها این است که ما برای خودمان زمان بگذاریم. برای خودمان زمان گذاشتن به معنی تنها بودن نیست. زمان گذاشتن برای خود  به معنی عزلت نشینی و رخوت نیست. برای خودمان زمان گذاشتن به معنای متارکه از دوستان و خانواده و آشنایان و هرآن کسی که دوستشان داریم و دوستمان دارند نیست. برای خودمان زمان گذاشتن به هیچ وجه چیز عجیب و غریبی نیست. برای خودمان زمان گذاشتن تنها سپری کردن زمان با لذت است. لذتی درونی که آرامش‌اش را می‌توان تا عمق وجود احساس کرد. آرامشی در تمام زوایای زندگی. شاید تصور عموم بر این باشد که زمان گذاشتن برای خود تنها به این معنی است که ما ساعاتی را صرف لذت بردن از مواهب و لذت‌هایی کنیم که بسیار مورد علاقه‌ی ما است. این حرف کاملا درست است، اما کاملا کامل نیست. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت این ابتدایی ترین شیوه برای زمان گذاشتن برای خود است.

ما می‌توانیم در تمام طول شبانه روز برای خودمان زمان بگذاریم. از صبح که از خواب برمی‌خیزیم تا شب که دوباره خسته و در جست و جوی آرامشی تکراری به بستر می‌رویم، می‌توانیم برای خودمان زمان بگذاریم. در محل کار و در کنار همکاران، در منزل در کنار اعضای خانواده، در بیرون از خانه و در ساعاتی که مشغول گپ و گفتی دوستانه هستیم. همه‌ی اینها مواردی است که می‌توان زمان گذاشتن برای خود را شامل آنها هم دانست.

لازمه‌ی این کار این است که ما در زندگی بدانیم که چه می‌خواهیم. دانستن همین یک مورد برای تمامی روزهای زندگی ما کفایت می‌کند. زمانی که دانسته‌های ما در این مورد تجمیع شد، در نهایت به احساسی ختم خواهد شد که شما از آن لذت خواهید برد. دیگر نگاهتان در خصوص زندگی تغییر می‌کند. معنای جدید برای لذت‌بردن خلق خواهید کرد. معنایی که شاید قبلا آن را تجربه نکرده بودید. خوشی‌ها و ناخوشی‌ها را گذرا خواهید دید و دیگر برای تمام آن بیشتر‌هایی که همه‌ی ما به طرز شگفت‌ انگیزی در زندگی خواهان آن هستیم، به هر راهی متوسل نخواهید شد.

پس شناخت خود لازمه‌ی این زمان گذاشتن‌ها است. زمان گذاشتنی که منجر به کمال خواهد شد. کمال‌گرایی ما را از سایر حیوانات جدا ساخته است. اگر انسانی کمال گرا نباشد، چه فرقی با حیوانی دارد که تنها در فکر روز و شب و لذت و خوراک خود است؟ زمان گذاشتن برای خود، همان راهی است که باید از مسیر آن به کمال رسید. کمال را می توان در معانی مختلفی در نظر گرفت. شاید شما تعریف خود را از کمال داشته باشید که با تعریف من یا دیگران متفاوت باشد، من به عقیده‌ی شما احترام می‌گذارم زیرا انسان آزاد اندیش هرگز خود را اسیر تفاسیری نمی کند که صلاحی نهایی برای خود در انتهای مسیر منظور نکرده باشد.(سیارک)

زمان گذاشتن برای خود را تمرین کنید. تمرین کنید که هر روز مفید تر باشید، این یعنی شما برای خود زمان می‌گذارید، تمرین کنید که به دیگران کمک کنید، از همان دست کارهایی که حال این روزهای ما را خوب می‌کند، این یعنی شما برای خود زمان می‌گذارید. تمرین کنید که نگاه جدیدی به دنیای پیرامون خود داشته باشید و از تکرارهای بی سود و زیان فرار کنید، این یعنی شما برای خود زمان می‌گذارید. تمرین کنید که شنونده‌ی خوبی برای حرف‌های دیگران باشید، حتی اگر نمی‌توانید حداقل تظاهر کنید که برای شنیده شدن حرف‌های افرادی که شما را پناهگاهی برای خود تصور کرده‌اند، گوش همیشه  شنوایی دارید، این یعنی شما برای خود زمان می‌گذارید. تمرین کنید که حداقل به اندازه‌ی یک تنفس عمیق، پیش از انجام عمل یا اظهار نظری عجولانه، در مورد عواقب کار نسنجیده و احساسی خود تعقل کنید. این یعنی شما برای خود زمان می‌گذارید.

مثال‌های متعددی را می‌توان بیان کرد. مثال‌هایی که بعضی از آنها عام و برخی دیگر خاص هستند. منظورم همان بعضی از خاص‌هایی که هنوز آنها را حل نشده در گوشه‌ی ذهن خود کابوس‌وارد نگه داشته ایم و معلوم نیست که چه زمانی مردانه برای خودمان زمان خواهیم گذاشت و آنرا برای همیشه حل خواهیم کرد. پس برای خود زمان بگذارید برای بهتر زندگی کردن، بهتر زندگی ساختن و بهتر زندگی را دیدن. بهترین‌ها از دل زمان گذاشتن‌های شما برای خودتان به وجود می‌آیند، پس بهترین‌ها تصادفی در مسیر زندگی شما سبز نمی شوند. گام اول را بردارید و با آغوشی باز پذیرای تمام لذت‌هایی که تا به امروز خود را از آنها محروم کرده بودید باشید.

زمان را از دست ندهید و از همین حالا دست به کار شده و برای خودتان زمان بگذارید، هر چقدر که می‌توانید، حتما نتیجه‌ی لذت بخش آن را تجربه خواهید کرد.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

عادات رفتاری انسان های موفق

در

اینکه بخواهیم موفقیت را توصیف کنیم، می تواند به اندازه دست یابی و رسیدن به موفقیت چالش بر انگیز و دشوار باشد. برای مشخص کردن اینکه آیا تا کنون به موفقیت رسیده ایم یا خیر، و اینکه دقیقاً موفقیت چیست، باید تعریف مشخصی برای آن بیابیم. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعریف موفقیت یک مقوله جهانی نیست و برای هر فرد به طور بخصوص و ویژه است و متفاوت از سایرین. موفقیت تنها محدود به آنچه به دست می آوریم نمی شود و برای داشتن تعریفی دقیق تر از آن باید بگوییم که موفقیت آن چیزی است که هستیم و آن چه که بدان بدل می شویم. خبر خوب برای خوانندگان این مقاله این است که با مشاهده و بررسی دقیق عادات رفتاری و نظرات افراد موفق و به کار بستن آن ها می توان ایده ای کلی از موفقیت به دست آورده و به سمت آن حرکت کرد. با سیارک همراه باشید تا شما را با چندی از این مطالب آشنا کنیم.

از دست ندادن فرصت ها

برخی از افراد و در واقع تعداد زیادی از افراد هستند که به شدت از شکست در مسیری که قصد گام برداشتن در آن را دارند می ترسند و همین ترس است که سبب سکون آن ها شده و آن ها را از پیشرفت باز می دارد. در حقیقت این ترس از شکست، تأثیرات به مراتب بدتر و منفی تری از خود شکست می تواند داشته باشد. بیایید نگاهی به نظر زاکربرگ، مؤسس فیس بوک در این خصوص بیندازیم: «بزرگترین ریسکی که انسان می تواند بکند، در واقع این است که هیچ ریسک و خطری را پذیرا نباشد... در جهانی که روز به روز تغییرات گسترده ای را به خود می بیند و به سرعت در حال پیشرفت است، تنها برنامه ریزی بلند مدتی که منتج به شکست می شود و در آن هیچ شکی نیست، این است که ریسک نکنیم.»

به عهده گرفتن مسئولیت زندگی شخصی

زمانی هست که شروع به سرزنش کردن دیگران به خاطر موقعیتی که در آن گرفتار شده ایم می کنیم و جالب است بدانید که تنها کسی که در این مورد ضرر می کند خود ما هستیم، چرا که با این رویکرد خود را از قدرت و استعداد هایی که در درونمان نهفته است محروم می کنیم که در نهایت منجر به این می شود که قدرت کنترل حال و آینده خود را از دست بدهیم. یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشیم به عهده گرفتن کامل مسئولیت زندگی در دستانمان است و برای تک تک اعمال و رفتار مان خود را مسئول بدانیم. تنها به این صورت است که در بلند مدت قادر خواهیم بود به هر چه که آرزوی رسیدن به آن را داریم، دست یابیم. لس برون که یک سخنگوی قهار در زمینه مهارت های اجتماعی است در این خصوص می گوید: «مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید. همیشه و همیشه این مسئله را به خاطر داشته باشید که تنها خود شما هستید که می توانید امکانات و شرایط لازم برای دست یابی به هدفی مشخص را فراهم کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.»

دنبال کردن بی وقفه علائق

دوست داشتن و علاقه مند بودن به چیزی، احساسی بسیار قدرتمند است که می تواند همانند موتور محرکی در وجود ما عمل کرده و ما را به سمت هر آن چه که در ذهن داریم و رؤیای دست یابی به آن را در سر می پرورانیم، هدایت گر باشد. نکته جالب توجه در این خصوص این است که زمانی که کاری را انتخاب می کنیم که به انجام آن علاقه مند هستیم، راحت تر می توانیم با خود کنار آمده و تمامی تلاش خود را برای بهتر انجام دادن آن کار به خصوص به کار بندیم. مارک کوبان که یک کار آفرین موفق است در این خصوص عنوان می کند: «کاری را پیدا کنید که عاشق انجام دادنش هستید و در حقیقت از انجام دادن آن کار لذت می برید. این کار باید به قدری مورد علاقه شما باشد که حتی اگر بدانید برای مدتی در آمدی برای شما نخواهد داشت، باز هم از روی علاقه به کار خود ادامه خواهید داد.»

تمرکز کردن بر روی اهدافی کاملاً مشخص و از پیش تأیین شده

باید برای خود برنامه ای طرح ریزی کنیم و هدف از این طرح ریزی، رسیدن به برنامه و اهدافی کاملاً مشخص باشد و امکان دسترسی به این اهداف ممکن باشد. اگر اهدافی را برای آینده خود در نظر بگیریم که نا مشخص و مبهم بوده و تعریف دقیقی برای آن ها نتوانیم بیابیم، و یا اینکه چند وقت یکبار اهداف خود را عوض کرده و تغییر دهیم، در نهایت اتفاقی که می افتد این است که توجه و انرژی ما به طور دقیق بر روی آن هدف متمرکز نخواهد شد؛ به همین خاطر است که باید یک حوزه مشخص را که علاقه مند به آن بوده و در آن مهارت داریم  را برگزینیم و تمامی تلاش و انرژی خود را معطوف به رسیدن به هدفمان در آن حوزه مشخص کنیم. مایکل جوردن، بازیکن اسطوره ای بسکتبال آمریکا در این خصوص گفته است: «تمرکز بر روی هدف باید همانند لیزر باشد، نه چراغ قوه». با این تعریف مایکل جوردن می توانیم به مفهومی دقیق تر از آنچه که عنوان شد دست یابیم.

فراتر رفتن از آنچه که با نام محدودیت شناخته می شود

برای زمینه سازی شرایطی که منجر به موفقیت شده و ما را به دست یابی به هدفی که در سر می پرورانیم نزدیک تر می کند، باید از محدود کردن خود بر حذر باشیم و نیز از عقایدی که سبب نابودی انسان می شود دوری کنیم. همینطور عادات رفتاری که منجر به اینگونه عقاید می شود را نیز باید کنار گذاشت. باید با تمام توان و انرژی با ترس های خود مواجه شده و از سد آن ها عبور کنیم. مردد بودن و نداشتن اعتماد به نفس از دیگر نکات منفی است که در بلند مدت سبب کاهش توان انسان شده و او را از دست یابی به اهدافش و پیمودن مسیری رو به جلو باز می دارد. موگول ریچارد برانسون در این خصوص پیشنهادی دارد که بسیار جالب توجه است: «من بر این باور هستم که صرف نظر از اینکه چه هدفی در زندگی برای خود در نظر گرفته اید و قصد انجام دادن چه کاری را دارید، باید پا را از آنچه که شما را محدود کرده و سبب محدودیت شما شده فرا تر نهاده، و با پذیرفتن ریسک های بزرگ تر خود را بدل به انسانی کامل تر کنید که قادر به فائق آمدن بر هر مانع و دشواری ای خواهد بود.»

تلاش بی وقفه برای پیشرفت

افرادی که در زندگی خود موفق هستند و حداقل به بخشی از اهدافی که در سر می پرورانده اند، دست یافته اند، از تلاش کردن باز نمی ایستند و مداوم در تلاش هستند که کارهایی را انجام دهند که سبب بهتر شدنشان و پیشرفت در کارشان می شود. آن ها به خوبی این موضوع را درک کرده اند که موفقیت یک مقصد نیست و در حقیقت باید به آن به چشم یک مسیر و یک سفر نگاه کرد که دائماً باید در این سفر در تکاپو باشند. دارن هاردی ناشر پیشین نشریه «موفقیت» در این خصوص عنوان کرده است: «زمانی بود که امپراطوری های بسیار بزرگی تنها به این خاطر شکست خورده و تمامی دار و ندارشان را به دیگری سپردند که پس از دست یابی به افتخاراتی بزرگ، احساس آسودگی پیدا کرده و فکر کردند که اینجا است که دیگر می توانند بر تخت سلطنت تکیه زده و با آسودگی خاطر زندگیشان را بگذرانند.»

برآورده کردن نیاز های دیگران

یکی از عادات رفتاری که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده و در مسیرش گام می نهند این است که تنها به احتیاجات و خواسته های خود فکر نمی کنند و در کنار این موضوع، به دنبال این نیز هستند که برای مشکلاتی که سد راه دیگران شده است، راه حلی یافته و کمک حال آنان باشند. در حقیقت این افراد از کمک کردن به دیگران، با به کار گیری تخصص و مهارتی که دارند لذت می برند. سرمایه ای که در اختیار دارند نیز در این مسیر به کمک شان خواهد آمد. میشل اوبامای مشهور در این خصوص عنوان کرده است: «موفقیت تنها محدود به این موضوع نمی شود که در آمد شما چقدر است و در ماه و یا در سال چقدر پول در می آورید. موفقیت واقعی در حقیقت با تغییراتی تعریف می شود که در زندگی دیگران به وجود می آورید و اینکه چقدر به بهتر شدن زندگی این افراد کمک کرده اید.»

صرف هزینه و سرمایه گذاری روی دیگران

یکی از نکاتی که سبب لذت بردن افراد موفق می شود و بسیار علاقه به آن دارند، این است که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، به دیگران نیز انگیزه دهند و سبب شوند، توان این افراد نیز افزایش پیدا کند. قرار دادن منابعشان در اختیار این افراد و بدل شدن به الگویی برای آنها، احساسی است که هر کسی تجربه نخواهد کرد و برایشان بسیار رضایت بخش خواهد بود. خواننده و بازیگر آمریکایی، کری آندروود در این خصوص عنوان کرد: «یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد موفق دارند این است که دنیا را بدل به مکانی بهتر برای زندگی کنند و این تنها کافی نیست که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، خودشان از زندگی و امکاناتش بهره بگیرند.».

 قدر شناس بودن

یکی از مهمترین مسائلی که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده اند این است که از قدرت قدر شناس بودن کاملاً آگاهی داشته و برای آن ارزش قائل هستند. بدین گونه قادر خواهیم بود که بر روی نکات مثبت زندگی تمرکز کنیم و خود را از هر آنچه که سبب نا امیدی می شود بر حذر داریم.  قدر شناسی سبب می شود که امکانات بیشتری در اختیارمان قرار بگیرد و نیز از مسائل دیگری که سبب پیشرفتمان می شود و ما از آن ها آگاهی نداریم، مطلع شویم. اوپراه وینفری در این خصوص می گوید: «هرچه بیشتر برای زندگی خود ارزش قائل باشید و قدر آن را بدانید و هر چه بیشتر به خاطر نعمت هایی که در اختیار شما قرار گرفته خوشحال باشید، این نعمت ها و امکانات بیشتر خواهد شد.».

هیچ گاه نا امید نشوید

این عبارت برای بسیاری از افراد موفق بدل به عبارت مورد علاقه شان شده است. شاید در نگاه اول کمی کلیشه ای به نظر برسد اما با بررسی گفته ها و تجربه های بسیاری از افراد موفق متوجه این موضوع می شویم که در بسیاری از موارد اگر به پشنهادی به خاطر نا امیدی جواب منفی می دادند، از پیشرفت در مسیرشان باز می ماندند. البته لازم به ذکر است که این مورد، یکی از مشکل ترین و دشوارترین مواردی است که در این لیست حضور دارد و عملی کردن آن کار هر کسی نیست. برای عملی کردن آن گاهی باید به صورت کاملاً مؤدبانه، با جدیت رفتار کرد و بر ترس های خود غلبه کرد. برخی از افراد موفق چنین مفهومی با گفتن این عبارت به ذهنشان متبادر می شود؛ اینکه دیوار سنگین و بزرگی در برابرشان قرار گرفته و حال این وظیفه آن ها است که از سد این دیوار گذر کنند. باید این دیوار را از منظر های متفاوت مورد بررسی دقیق قرار داد و در کنار آن از ابزار و قدرت لازم برای غلبه بر این سد محکم بهره گرفت.

دور و بر خود را پر از کسانی کنید که اندیشه و رویکردی مثبت و ثمر بخش دارند

در این روز ها شبکه های اجتماعی پر از افرادی شده است که آن را به منظور نشان دادن خشم و نفرت خود به دیگران استفاده می کنند، الفاظ رکیکی که گاه به گاه در شبکه های اجتماعی توسط افراد گوناگون استفاده می شود گواهی بر این ادعا است. اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت است و نباید اجازه دهید سد راه شما شود، همین نظرات منفی و افراد بدبینی است که همه جا حضور دارند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که ذهنیت منفی این گونه افراد تنها به این خاطر است که در زندگی شخصی خود شاد و خوشحال نیستند و به هر آن چه که در سر می پرورانده اند، دست نیافته اند. همین مسئله است که سبب شده به شما حسادت کرده و اینگونه رویکردی را در پیش بگیرند. افراد موفق و خوشحال هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند که دیگران را نا امید کنند و با گفتن جملاتی به آن ها و یا با نشان دادن رفتاری آن ها را از انجام کاری که دوست دارند، باز دارند. بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که با تمام توان تلاش کنید که دور و بر خود را پر از افرادی کنید که با انگیزه، جاه طلب و خوش بین هستند و رویکردی کاملاً مثبت در رفتارهای خود به کار می گیرند. جهانی که در آن زندگی می کنیم پر از نکات منفی و خشونت و چیزهای دیگری است که سبب نا امیدی می شود، اما هنر شما این است که این نکات منفی را کنار زده و به دنبال آن چیزی باشید که به شما انگیزه برای بهتر بودن می دهد. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش سوم

در

از چگونگی حالت ظاهری و بدن خود راضی و با آن خوشحال باشید

اگر قصد دارید از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار باشید، یکی از مهمترین مطالبی که باید مد نظر قرار دهید این است که صرف نظر از این که چاق هستید یا لاغر، بیماری ای مرتبط با بدن خود دارید یا خیر و مطالب دیگر این چنینی ، ظاهر و بدن خود را بپذیرید و به خاطر آن ها خوشحال باشید. افراد بسیاری هستند که به واسطه چاق بودن بیش از اندازه و یا این که آن گونه که دوست دارند، بدنی عضلانی ندارند و مسائلی از این قبیل، احساس ناخوشایندی نسبت به خود پیدا کرده و شروع به سرزنش کردن خود به این خاطر می کنند که متأسفانه در نهایت نقش بسیار مهمی در کمبود آن ها ایفا خواهد کرد. نکته ای که در این خصوص باید مد نظر قرار داد این است که هر انسانی تنها یک بار به دنیا آمده و در این یک بار بدن و ظاهری مشخص دارد که به صورت کلی غیر قابل تغییر است، بنا براین ناراحت بودن از این که چرا چاق هستیم و مسائلی از این قبیل، فایده ای جز کاهش اعتماد به نفس در روابطمان با دیگران نخواهد داشت.

انجام تمرینات و حرکات مربوط به مدیتیشن

مدیتیشن از آن دسته فعالیت های فوق العاده ای است که در آن تنها شخصی که تمرین های مرتبط با آن را انجام می دهد اهیمت پیدا کرده و برای مدت کوتاهی هم که شده، دنیای بیرون و دغدغه های آن از یاد فرد خواهند رفت. در حقیقت مدیتیشن زمانی است برای فراموش کردن تمامی این دغدغه ها و تمرکز بر آن چه که به عنوان مهمترین عنصر وجودی هر فرد شناخته می شود و این عنصر همان نفس کشیدن است. جالب است بدانید که مدیتیشن و تمرین ها مرتبط با آن به مرور زمان سبب می شود از میزان اضطراب و نگرانی های فرد کاسته شده و بیشتر به خود متکی باشد. نکته دیگری که در خصوص مدیتیشن وجود دارد این است که باعث می شود فرد دنیا را ساده تر و همانگونه که هست پذیرفته و کمتر به خاطر مسائل و مشکلات مربوط به آن خشمگین شود. این ها همه از مواردی است که در نهایت احساس اعتماد به نفس را در فرد به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

بیشتر بدانیم: 

8 چیزی که افراد موفق انجام می‌دهند تا با اعتماد به نفس دیده شوند 

شش راه ساده برای ایجاد اعتماد به نفس در دختران 

استفاده از حرکات دست و قسمت های دیگر (body language یا زبان بدن) به هنگام صحبت کردن

زبان بدن از جمله مواردی است که کمتر به آن اشاره می شود و این در حالی است که تأثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش اعتماد به نفس فرد خواهد داشت. در حقیقت زمانی که از زبان بدن خود به هنگام صحبت کردن استفاده می کنید، اتفاقی که می افتد این است که ارتباط بسیار قوی تری با مخاطب خود برقرار خواهید کرد و بسیار پر انرژی تر از حالت عادی به نظر خواهید رسید. این مسئله سبب می شود فرد توجه بیشتر و متمرکزتری به شما کرده و در نهایت همین عامل است که اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد. این را به خاطر داشته باشید که تقریباً مهمترین خصوصیتی که یک انسان موفق می تواند داشته باشد، اعتماد به نفس است، چرا که علاوه بر این که به فرد کمک می کند از مصائب و مسائل زندگی، به سلامت گذر کند، احساس آرامش خاطری در او پدید خواهد آورد که بسیاری آرزوی داشتن آن را می کنند.

راه اندازی یک وبلاگ

البته این مسئله در میان کسانی که به طور مرتب ویدئو ضبط کرده و در یوتیوب  قرار می دهند و البته سایر افراد شاغل در حوزه های دیگر اینترنتی (کسانی که وب سایت یا وب لاگ دارند) بدل به یک کلیشه شده است که راه اندازی یک کانال و یا حتی سایت، موجب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد، با این وجود این مسئله کاملاً صحت دارد؛ در ادامه توضیحاتی در خصوص علت آن عنوان خواهد شد. در حقیقت راه اندازی یک کانال در یوتیوب، تلگرام و یا هر جای دیگر و یا راه اندازی یک وب لاگ (یا وب سایت) به مرور زمان، تأثیر قابل توجهی بر احساسی خواهد گذاشت که فرد نسبت به خود دارد و این مهمترین مسئله ای است که در این خصوص حائز اهیمت است و سبب افزایش اعتماد به نفس می شود. زمانی که یک وبلاگ یا کانال راه اندازی می کنید اتفاقی که می افتد این است که مطلبی را در فضای مجازی منتشر می کنید که کاملاً تولید خود شما است (صرف نظر از این که این مطلب عکس باشد، ویدئو یا متن) و نیز فضایی در به واسطه آن کانال یا وب لاگ در اینترنت به طور خصوصی در اختیار شما قرار گرفته است. این دو عامل در کنار یکدیگر سبب می شوند که احساس بسیار بهتری نسبت به خود پیدا کنید (البته به مرور زمان) و نیز احساس می کنید که در حال انجام دادن کاری مفید هستید که ممکن است به درد کسی بخورد و یا این که برای او فرح بخش باشد و کاملاً واضح است که این مسائل اعتماد به نفس فرد را به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد.

مرتب کردن وسایل شخصی و سازمان دهی کردن آن ها

صرف نظر از این که کدام قسمت از اتاق یا منزل تان دچار به هم ریختگی شده باشد (کمد لباس ها، جا کفشی، قفسه های دستشویی و...)، بهتر است به هر فضا و مکانی که قابلیت مرتب تر شدن را دارد، رسیدگی کنید. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که زمانی که این کار را انجام دادید (مرتب کردن و سازمان دهی کردن وسایل)، اگر به وسیله یا لباس یا هر چیز دیگری احتیاج پیدا کردید، قادر خواهید بود به سادگی آن را پیدا کنید، چرا که اکنون جای مشخصی برای آن در نظر گرفته اید و همین مسئله است که سبب می شود احساس نگرانی، اضطراب و حتی نا ایمنی بسیار کمتری به سراغتان بیاید (در مقایسه با زمانی که همه چیز به هم ریخته و نا مرتب است)؛ برای نمونه اگر کمد لباس هایتان را علاوه بر مرتب کردن سازمان دهی هم کرده باشید (برای نمونه مشخص کردن مکانی به خصوص برای پیراهن های سفید رنگ و این گونه اقدامات) به سادگی قادر به یافتن پیراهن مورد علاقه خود خواهید بود. به طور کلی این گونه اقدامات باعث می شود احساس اضطراب و این گونه مسائل بسیار کمتر در فرد احساس شود و اعتماد به نفس و آرامش خاطر بیشتری پیدا کند.

ثبت روزانه وقایع و دیگر مسائل در یک دفترچه یادداشت

کنار گذاشتن یک دفترچه یادداشت برای ثبت وقایع متفاوت (علاوه بر ثبت اتفاق های روزانه و خاطرات) می تواند از دیگر مواردی باشد که در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی که برای خود در نظر گرفته اید، گفتگو هایی که تمایل دارید با اشخاصی به خصوص انجام دهید، مطالبی که دوست دارید بیشتر در خصوص آن ها اطلاعات به دست آورید و پروژه هایی که دلتان می خواهد در طول زندگی خود به اتمام برسانید، از جمله مواردی هستند که می توانید در این دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که با نوشتن این گونه مطالب، نظم و انضباط بیشتری به آن ها خواهید داد و نیز بیشتر در معرض چشم قرار خواهند گرفت و درگیر شدن بیشتر با آن ها از لحاظ ذهنی، به شما کمک خواهد کرد تا زمینه های عملی شدن آن ها را فراهم کنید و به دست آوردن آن ها چیزی است که اعتماد به نفس را تقویت خواهد کرد.

بیشتر بدانیم:

نشانه های اعتماد به نفس پایین 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش دوم 

 استفاده از کیسه بکس

شبیه به هر فعالیت ورزشی دیگر، کیک بُکسینگ هم از جمله فعالیت هایی است که به واسطه آن ترشح اندروفین (اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است) به طور قابل ملاحظه ای در بدن افزایش پیدا می کند و این اندروفین علاوه بر تسکین دردهای بدن، باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که کیک بُکسینگ به مرور زمان سبب افزایش اعتماد به نفس و شادابی شده و میزان استرس و اضطراب را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

زمان مطالعه خود را صرف مطالبی کنید که به یاد گرفتنشان احتیاج دارید

یکی از مسائل مهمی که باعث می شود فرد اعتماد به نفس کمتری پیدا کند، احساس نگرانی و اضطرابی است که پیش از یک مصاحبه کاری و یا حتی ارائه مطالبی که وظیفه اش به او محول شده است، احساس می کند. توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا حد ممکن زمان بیشتری را صرف موضوعی کنید که قصد ارائه آن را دارید (یا مطالبی که در مصاحبه کاری به طور تخصصی از شما سؤال می شود) و تمامی مطالب مرتبط با آن  موضوع به خصوص را به طور دقیق مطالعه کنید. هر چه بیشتر در خصوص آن موضوع اطلاعات به دست بیاورید، در نهایت احساس شک و تردید کمتری خواهید داشت.

استفاده از آرموتراپی یا رایحه درمانی

(شاخه‌ای از طب گیاهی که در آن از برخی روغن‌های گیاهی، به‌صورت استنشاقی یا همراه با ورزمان، به‌صورت موضعی (حمام یا کمپرس)، استفاده می‌شود)

آرموتراپی یا رایحه درمانی از جمله راهکار هایی است که برای غلبه بر استرس و نگرانی بسیار مؤثر است. اگر تجربه ای در استفاده از این روش درمانی ندارید و اطلاعات تان در این زمینه محدود است، می توانید از گیاه اسطو خدوس شروع کنید که بنا به تحقیقات انجام شده در کاهش استرس و نگرانی و نیز از بین بردن و درمان افسردگی می تواند نتیجه بخش باشد.

شکر گذار بودن (قدر دان بودن)

تمامی آن نعمت هایی که در اختیار دارید و به خاطر شان احساس خوشحالی می کنید را بشناسید و قدر دادن این نعمت ها باشید. اتفاقی که در این حالت می افتد این است که راحت تر خواهید توانست در خصوص آینده خود برنامه ریزی کنید (شناخت نعمت ها و امکاناتی که در اختیار دارید به این معنی شناخت نعمت ها و امکاناتی که در اختیار ندارید نیز هست) و علاوه بر این باعث خواهد شد بی پروا تر شده و از انجام کاری جدید و امتحان کردن تجربه ای تازه، واهمه نداشته باشید.

در خصوص چگونگی صرفه جویی در هزینه ها اطلاعات بیشتری به دست آورید

تحقیقاتی در سال 2013 در ایالات متحده آمریکا انجام شد و نتایج حاکی از آن بود که بیش از شصت و یک درصد مردم این ایالات، نهایتاً می توانستند به سه سؤال از پنج سؤال اساسی ای که در خصوص مسائل مالی و صرفه جویی در استفاده از منابع مالی می شد، پاسخ درست بدهند؛ به این معنی که این شصت و یک درصد، در بسیاری از موارد سرمایه خود را هدر می دهند. مدیریت کردن سرمایه و منابع مالی یکی از کارهایی است که بسیار پیچیده و دشوار و در عین حال برای پیشرفت و موفقیت هر انسانی حیاتی است (به همین خاطر است که بسیاری از افراد مشهور کسانی را استخدام می کنند که وظیفه این گونه فعالیت ها را به عهده بگیرند). در نهایت افرادی قادر خواهند بود در زندگی خود تصمیمات درست و به جایی در خصوص استفاده از سرمایه خود بگیرند که به خوبی در خصوص چگونگی این فعالیت ها تحقیقات جامع و کاملی انجام داده اند. استفاده به جا از سرمایه به این معنی است که آن را هدر ندهیم و در فعالیتی از آن بهره بگیریم که سود آور یا نتیجه بخش باشد؛ همین سود و یا نتیجه است که در نهایت باعث می شود فرد احساس بهتری نسبت به خود و کارهایش پیدا کرده و متعاقب با آن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

لباس هایی که با پوشیدن آن ها احساس خوشایندی نخوهید داشت را دیگر به تن نکنید

در بخش پیشین همین مقاله موردی را به این مطلب اختصاص دادیم که یکی از مهمترین عوامل افزایش اعتماد به نفس، پوشیدن آن لباس هایی است که در آن احساس بسیار خوبی نسبت به خود پیدا خواهید کرد. اما نکته دیگری نیز در خصوص طریقه پوشیدن لباس و استفاده از لباس های متفاوت وجود دارد که به اندازه مورد پیشین مهم است؛ این که تا حد ممکن توصیه می شود نگاهی کامل و دقیق به کمد لباس های خود بیندازید و هر لباسی که احساس خوبی نسبت به آن ندارید را دور بیندازید و در خرید بعدی خود بیشتر برای سلیقه تان در خصوص لباس پوشیدن اهمیت قائل شوید. حال ممکن است لباسی که احساس خوبی به آن ندارید، شلوار جینی باشد که پارگی هایی روی آن به منظور زیبایی بیشتر کار شده است و یا حتی تی شرت و پیراهنی که اندازه اش کاملاً مناسب شما نباشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که کمد لباس ها باید تنها شامل لباس هایی باشد که آن ها را دوست داشته و با پوشیدنشان احساس خوشایندی به شما دست خواهد داد.

بیشتربدانیم:

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش دوم

افراد مشهوری که از فقر به قله های موفقیت رسیدند بخش اول 

عزت نفس ، احساس خوب نسبت به خود

شرکت در کلاس های رقص

این را به خاطر داشته باشید که برای شرکت در چنین کلاس هایی، سن و سال به هیچ عنوان اهمیت ندارد و بیش از آن که یاد گرفتن رقصیدن اهمیت داشته باشد، احساس خوشایندی است که با شرکت در این گونه کلاس ها فرد به دست می آورد. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است نشان می دهد رقصیدن، علاوه بر این که باعث شادابی و نشاط روحی و جسمی می شود، اعتماد به نفس فرد را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. رقصیدن از آن جمله فعالیت هایی است که در تمام طول عمر همراه شما خواهد بود.

امتحان کردن تجربه هایی جدید و نو

یکی از رفتار ها  و رویکرد هایی که در افرادی که از عدم اعتماد به نفس رنج می برند شایع است، نداشتن اطمینان کافی به خود برای انجام کارهایی جدید و امتحان کردن تجربه های نو است. نکته ای که در خصوص این افراد وجود دارد این است که تا زمانی که اقدام به انجام این کار ها و امتحان کردن این تجربه ها نکنند، قادر به پیدا کردن اعتماد به نفس نخواهند بود و به همین خاطر است که باید هر چه سریع تر کارهایی که در ذهن دارند و قادر به انجامش نیستند و یا از انجام دادنش خجالت می کشند را عملی کنند تا قدم بزرگ و بسیار با اهمیتی به سمت افزایش اعتماد به نفس خود برداشته باشند. در حقیقت آن چیزی که این افراد در ذهن خود از آن غولی بزرگ ساخته اند، به این دشواری ها هم نیست و تنها زمانی به این نکته پی خواهند برد که جرأت کافی برای عملی کردن آن را در خود پیدا کنند. حتی در مواردی مشاهده شده است که افراد پس از انجام چنین کارهایی اعتماد به نفس بیشتری نسبت به افراد موفق پیدا کرده اند و زوایای جدیدی از خود کشف کرده اند.

ملاقات کردن با افراد جدید

صرف نظر از این که این ملاقات در فضای مجازی و اینترنت باشد و یا این که رو در رو و از نزدیک باشد، یکی دیگر از مهمترین مواردی است که با استفاده از آن می توان علاوه بر تقویت مهارت هایمان در ارتباط های اجتماعی، اعتماد به نفس بیشتری هم پیدا کنیم. این را به خاطر داشته باشید که ما انسان ها در بسیاری از خصوصیات اخلاقی به یکدیگر شباهت داریم و دقت کردن به طریقه رفتار دیگران و مسائلی که باعث می شود در زندگی خود انگیزه بیشتری پیدا کنند و نیز صحبت کردن با آن ها، باعث می شود به مرور قادر باشیم این مسائل را در خود نیز پیدا کنیم. این که در رابطه با چه مسائلی از خود ضعف نشان می دهیم، این که در کدام موارد از قدرت و مهارت بیشتری برخوردار هستیم و در نهایت این که چه مسائلی در وجود ما هستند که برای پیشرفت باید آن ها را برطرف کرده و یا این که آن ها را بهبود بخشیم، همه از عواملی هستند که در صحبت کردن با دیگران به مرور زمان متوجه شان خواهیم شد.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش چهارم

در

دقت در انتخاب دوستان و شکل دادن روابط بلند مدت با افراد مختلف

به همان اندازه که دوری از موارد و اتفاقات منفی در زندگی اهمیت دارد، استفاده از نکاتی که تأثیر مثبت از خود به جای خواهند گذاشت نیز مهم است. یکی از مهمترین نکاتی که هر فرد برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر و بهتر باید مد نظر داشته باشد، همراه شدن با آن دسته از دوستانی است که با آن ها احساس راحتی کند. حتماً باید در این خصوص این نکته را به خاطر داشته باشیم که دوستانی را انتخاب کنیم که چیزی جز پیشرفت ما را خواهان نیستند و از ته قلب شان ما را دوست دارند. دوستان ما باید به گونه ای باشند که مشتاق پیشرفت و خوشحال بودن ما در زندگی باشند و با ناراحتی ما احساس ناخوشایندی پیدا کنند. تنها در این صورت است که دوستان و روابط ما با آن ها سبب بهبود اعتماد به نفس خواهد شد.

توسعه دادن افکاری که منطقی و مثبت هستند

به منظور دوری از افکاری که ماهیتی منفی دارند و به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی آیند، باید خود را به این مسئله عادت دهیم که تنها اجازه شکل گیری و گسترش آن دسته از افکاری را دهیم که مثبت هستند و کاملاً منطقی به نظر می آیند. البته برای دست یابی به این مهم به تمرین و تلاش احتیاج است و تنها در بلند مدت این هدف قابل تحقق خواهد بود. بهتر است با تمام وجود افکاری که به ذهن راه می یابند را کنترل کنیم و به محض این که یک فکر منفی به سراغ مان آمد، سعی کنیم آن را با فکری معاوضه کنیم که ماهیتی مثبت دارد. این راهکار بهترین وسیله برای کم کردن افراد منفی و راه یابی افکار مثبت به خود آگاه انسان است که در نهایت تأثیری شگفت انگیز در بهبود اعتماد به نفس افراد خواهد داشت.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش دوم 

 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش سوم 

مشاهده برنامه های مستند

بخشی از وجود و ماهیت انسان را آن دسته از مطالبی تشکیل می دهد که فرد اقدام به مشاهده آن ها می کند. اگر احساس می کنید در زمینه ای به خصوص از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید و تمایل دارید در خصوص آن موضوع به خصوص، اوقات بیشتری را با دوستان و یا همکاران خود به صحبت کردن بپردازید، می توانید چند برنامه مستند در باره آن مشاهده کنید که اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما خواهند گذاشت و پس از مدتی قادر خواهید بود با اعتماد به نفس بیشتری در خصوص آن صحبت کنید.

شرکت در کلاس های آموزشی

اگر قصد دارید درباره موضوعی به خصوص، اطلاعات دقیق تری به دست بیاورید، یکی از بهترین راهکار هایی که توصیه می شود این است که همانند دوران مدرسه خود، در کلاس های آموزشی شرکت کنید. حال این موضوعی که تمایل دارید اطلاعات دقیق تری در خصوص آن داشته باشید چگونگی آموزش حیوانات خانگی باشد یا نویسندگی خلاقانه و یا حتی تبدیل شدن به یک فرد شاغل در حوزه مشاورین املاک تفاوتی نمی کند و با شرکت در کلاس های آموزشی تخصصی مربوط به هر کدام از این ها، در بلند مدت قادر خواهید بود اطلاعات دقیق تری در خصوص هر یک به دست بیاورید. این را به خاطر داشته باشید که لزوماً نباید به خاطر گرفتن یک مدرک در کلاس ها شرکت کنید و صرف شرکت کردن در کلاس های آموزشی و برای مدتی گوش دادن به کسانی که در این حوزه تخصص دارند، باعث خواهد شد ایده بهتری در خصوص هر فعالیتی که به آن تمایل و علاقه دارید پیدا کنید.

تا جایی که برای تان مقدور است با کسانی رفت و آمد کنید که ارزش ها و عقاید شان شبیه به شما باشد

یکی از نکات دیگری که برای افزایش اعتماد به نفس باید به خاطر داشته باشیم این است که سعی کنیم افرادی که بیش از سایرین با آن ها رفت و آمد داریم را، از کسانی انتخاب کنیم که عقاید و ارزش هایی که در زندگی دارند، تا جایی که ممکن است شبیه به خود ما باشد. برای نمونه کسی که قصد دارد معنا و مفهومی برای زندگی کردن پیدا کند، تنها در صورتی اعتماد به نفس کافی و لازم برای ادامه فعالیت های خود را خواهد داشت که کسانی که بیش از همه با او آمد و شد می کنند نیز همین هدف را در زندگی خود دنبال کنند.

ریسک پذیر باشید

البته این ریسک پذیر بودن می تواند برای بسیاری از افراد کمی هراس انگیز باشد، اما باید این را به خاطر داشته باشید که ریسک پذیر بودن می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. صرف نظر از این که این ریسک چه باشد (انجام یک فعالیت ورزشی هیجان انگیز، اتسعفا دادن از شغلی که به آن علاقه ندارید و یا حتی سفر کردن به نقاطی که هیچ اطلاعاتی در خصوص آن ها ندارید)، به مرور زمان این احساس در شما پدید خواهد آمد که قدرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده اید و دیگر هر مسئله کوچکی سبب از پا در آمدن و ناراحتی شما نخواهد شد. البته هر انسانی در مواجه با شرایطی غیر قابل کنترل، برای مدتی هم که شده از پا در خواهد آمد، با این وجود، ریسک پذیر بودن به طور قابل ملاحظه اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد و از شدت این ناراحتی ها خواهد کاست.

تلاش کنید با کسانی ملاقات کنید که برای شما الهام بخش هستند

به وسیله ایمیل، تلفن و یا حتی با استفاده از سیستم های قدیمی ارسال نامه ها به صورت پستی، می توان تلاش کرد تا با کسانی که برای شما الهام بخش هستند، اگر مایل باشند، از نزدیک ملاقات کنید و آن ها را به صرف یک فنجان قهوه دعوت کنید. در حین صحبت کردن با این گونه افراد می توان تلاش کرد که از طرز تفکر آن ها آگاهی پیدا کنید و متوجه شوید که چه چیزی باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در حقیقت راهکار شخصی شان برای داشتن اعتماد به نفس چیست. ملاقات کردن با افرادی که از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند، می تواند به شما کمک کند به مرور راهکار های شخصی تان برای افزایش اعتماد به نفس را بیابید.

درباره مطالبی کتاب بخوانید که برایتان جالب توجه است

یکی از مهمترین مسائلی که به طور مستقیم با داشتن اعتماد به نفس ارتباط پیدا می کند، داشتن اطلاعات و به طور کلی دانش بیشتر است. به همین خاطر است که توصیه می شود در خصوص مطالبی که برایتان جالب توجه است (سیاست، ورزش و یا حتی باغبانی و موضوعاتی این چنینی)، مطالعه بیشتری داشته باشید. تنها در این صورت خواهد بود که در هنگام صحبت در خصوص موضوع مورد علاقه خود با دیگران، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

صحبت کردن مقابل آینه

بسیاری از افراد هستند که زمانی که از آن ها درخواست می شود مقابل جمعیتی قرار گرفته و سخنرانی کنند، دچار استرس و اضطراب می شوند. حتی افرادی هم هستند که چنین احساسی را در مواجه با اشخاص و به هنگام صحبت کردن با دیگران پیدا می کنند. برای مقابله با این استرس و اضطراب، می توان مقابل آینه قرار گرفت و با خود صحبت کرد و یا حتی گوشی تلفن را در گوش خود گرفت و تمرین صحبت کردن کرد. یکی دیگر از راهکار هایی که در این خصوص وجود دارد و می تواند مؤثر باشد صحبت کردن با کسانی است که با شما صمیمی هستند. این گونه تمرین ها به شما کمک خواهد کرد اعتماد به نفس بیشتری هنگام صحبت کردن با دیگران و سخنرانی کردن داشته باشید.

در نظر گرفتن اهداف کوچک

البته هر انسانی در زندگی خود اهداف بلند مدتی دارد که تمامی تلاش و انرژی خود را صرف محقق کردن آن می کند، با این وجود بهتر است به خاطر داشته باشید که اهداف کوتاه مدت نیز می توانند نقش عمده ای در دست یابی به اهداف بلند مدت داشته باشند. در حقیقت، زمانی که به هر یک از اهداف کوتاه مدتی که برای خود قرار داده بودید، دست پیدا می کنید، اعتماد به نفس تان بیشتر و بیشتر می شود و در نهایت با توان بیشتری قادر به تحقق رؤیا ها و اهداف بلند مدت خود خواهید بود.

شکل گرفتن افکار مرتبط با ایده آل گرایی در افراد

ایده آل گرایی، اگر از طریق دانش و اطلاعات کافی به دست نیامده باشد، می تواند اثرات زیان بار و مخربی به جای بگذارد. تحقیقاتی در این خصوص انجام گرفته است و نتایج حاکی از آن است که این گونه افکار مرتبط با ایده آل گرایی می تواند منجر به افسردگی، نگرانی مزمن و یا حتی در موارد جدی تر، خود کشی شود. البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که زمانی که این گونه افکار در ذهن فرد جای می گیرند، دیگر به این سادگی ها امکان رهایی از آن ها وجود ندارد و این گونه افراد، باید تلاش زیاد و اراده مستحکمی داشته باشند تا به مرور بتوانند از این گونه افکار رهایی پیدا کنند. فکر کردن به آرامش و آسودگی خاطری که در پس رهایی از این گونه افکار وجود دارد، خود می تواند انگیزه بسیار خوبی برای ادامه مسیر باشد.

شرکت در گردهمایی های اینترنتی

همه ساله گردهمایی هایی در نقاط مختلف جهان برگزار می شود و در آن، افرادی که در سایتی به خصوص عضو هستند دور هم جمع می شوند. این افراد بعضاً از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی شرکت می کنند و مردمانی با شغل ها و عقاید متفاوت از یکدیگر هستند. به همین خاطر است که چنین گردهمایی هایی این امکان را برای شما فراهم می کند تا به خوبی روی مهارت های اجتماعی و ارتباطی خود کار کنید که در نهایت تأثیری بسیار مهم در بهبود و افزایش اعتماد به نفس تان خواهد داشت.

مکانی که در آن کار می کنید، مرتب نگاه دارید

فردی که در یک مکان مرتب و پاکیزه کار می کند، در مقایسه با فردی که چنین شرایط کاری ای ندارد، مطمئناً از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهد بود. زمانی که هر وسیله ای سر جای مشخص خودش باشد، به هنگام نیاز پیدا کردن به آن، به سادگی خواهید دانست در کدام قسمت اتاق کار خود باید به دنبال آن بگردید و دیگر زمانی برای گشتن به دنبال آن تلف نخواهید کرد. این باعث خواهد شد که کنترل بیشتری بر شرایط خود داشته و به مراتب اعتماد به نفس بیشتر و بهتری خواهید داشت.

یاد گرفتن یک مهارت جدید

البته این نکته ای بسیار مهم است که مهارت هایی که در حال حاضر دارید را بهبود بخشیده و سعی کنید کار هایی که انجام می دهید را بهتر از قبل انجام دهید. اما بهتر است این نکته را هم به خاطر داشته باشید یاد گرفتن یک مهارت جدید و یا حتی یاد گرفتن یک فعالیت جدید برای سرگرمی، از مهمترین نکاتی است که می تواند باعث بهبود و افزایش اعتماد به نفس شود. یکی از نکات اساسی در خصوص اعتماد به نفس به طور کلی این است که مهارت ها و توانایی های خود را باور داشته باشید، به همین خاطر است که یاد گرفتن یک مهارت جدید می تواند به طور قابل ملاحظه ای به این افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم برای خود انتخاب کنید

آیا واقعاً یک تکه بزرگ شکلات می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شود؟ باور کنید یا نه، پاسخ این سؤال مثبت است. تغذیه نیز از عواملی است که تأثیر مستقیمی بر حالت روحی افراد به جای می گذارد. بهترین رژیم غذایی ای که می توان انتخاب کرد، رژیم غذایی ای است که از لحاظ مواد معدنی و ویتامین های مختلف غنی باشد. با دوری از نوشیدنی های گازدار، شکر و افزودنی های شیرین کننده می توان علاوه بر این که حالت ظاهری بدنی زیبا تری داشت، به افزایش حافظه و اعتماد به نفس نیز کمک کرد.

کاهش مصرف شکر

اگر احساس افسردگی و یا اضطراب و نگرانی شدید  دارید و یا این که به طور کلی نسبت به خود احساس خوبی ندارید، بهتر است تا جایی که برایتان مقدور است از مصرف خوراکی هایی که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند دوری کنید. البته این درست است که خوردن شکر و خوراکی های حاوی آن، به طور قابل ملاحظه ای (البته برای مدتی کوتاه) قند خون را بالاتر می برد و فرد برای این مدت احساس خوبی خواهد داشت. اما مصرف این گونه خوراکی ها در بلند مدت می تواند باعث شود فرد احساس خستگی مفرط و بی حوصلگی پیدا کند. به جای این گونه خوراکی ها می توان از سبزی و میوه جات تازه استفاده کرد که علاوه بر انرژی رسانی، برای مدتی طولانی تر افراد را سیر نگاه می دارد (به واسطه فیبر موجود در آن ها).

فرا گرفتن مهارت نه گفتن

کسانی که در زندگی خود احساس امنیت و آرامش و به طور کلی اعتماد به نفس چندان بالایی ندارند، بیشتر در پاسخ به خواسته های دیگران جواب مثبت می دهند. این در حالی است که فردی که از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است، این توانایی را دارد که بدون هیچ گونه مشکلی به دیگران و خواسته هایشان پاسخ منفی بدهد و پس از آن نیز احساس گناهی به خاطر این پاسخ منفی خود نخواهد داشت (این احساس گناه در افرادی که اعتماد به نفس چندان بالایی ندارند، شایع است). بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، قابلیت و مهارت نه گفتن از آن جمله مهارت هایی است که به طور قابل ملاحظه ای اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد.

کاهش استفاده از نوشیدنی های کافئین دار

البته در این شکی نیست که یکی از مهمترین نوشیدنی هایی که می تواند انرژی لازم را برای ساعات کسل کننده صبحگاهی فراهم کند، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار است، اما بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گونه نوشیدنی ها در نهایت می تواند سبب کمبود آب بدن شده که خود منجر به سردردهای موقتی و در مواردی میگرن های شدید می شود و این مسائل می تواند احوال کلی فرد را به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار دهد که سبب کاهش اعتماد به نفس می شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...